www.nu.nlquote:BKR wil ook gegevens hypotheken bijhouden
Uitgegeven: 15 augustus 2005 07:37
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 15:15
TIEL - Het Bureau Krediet Registratie (BKR) wil de gegevens over hypotheken van particulieren ook opnemen in zijn databank. Dat zegt directeur J. Lobstein maandag in een interview met Het Financieele Dagblad.
De maandelijkse lasten van een hypotheek zijn belangrijk om de kredietwaardigheid van iemand te beoordelen, aldus het BKR. Nu legt de stichting alleen gegevens over consumptief krediet (persoonlijke leningen, doorlopende kredieten, leningen voor aankoop van duurzame goederen) vast.
Lasten
"Een hypotheek maakt een belangrijk deel uit van de financiële lasten van iemand. Het is dus de moeite waard om er naar te kijken", aldus Lobstein in een toelichting.
Het BKR zegt met partijen als de Nederlandse Vereniging van Banken en het Kadaster in gesprek te zijn over de verstrekking van de informatie. Wanneer de organisatie daadwerkelijk de hypotheekgegevens gaat bijhouden, kan Lobstein niet zeggen.
Het financiële bedrijfsleven richtte BKR veertig jaar geleden op om financiële risico's voor financiers, maar ook voor consumenten, te beperken. Bij de oprichting was de hypotheekmarkt minder omvangrijk dan nu, waardoor er geen noodzaak was om die gegevens in de databank op te nemen.
Lobstein zegt nu dat die noodzaak er nog steeds niet is. "Wat is noodzaak in het leven? Het is efficiënt en effectief." En: "Het beschikbaar stellen van hypotheekinformatie door BKR past binnen onze doelstellingen."
Hypotheekgegevens
Volgens de BKR-directeur zijn er vooral praktische obstakels om te beginnen met het bijhouden van hypotheekgegevens. "De vraag is of wij in staat zijn om alle gegevens bij te gaan houden. Klanten moeten er bovendien in hun automatiseringssystemen wat mee kunnen."
Positieve bijdrage
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) staat welwillend tegenover de verstrekking van gegevens. "Dit kan een positieve bijdrage leveren aan het voorkomen van overkreditering en hypotheekfraude", aldus een woordvoerster. Hypotheekfraude is volgens de NVB de afgelopen jaren sterk toegenomen.
Minister Zalm van Financiën kondigde deze zomer al aan het verstrekken van zogenoemde tophypotheken, leningen die hoger zijn dan de executiewaarde van een huis, aan banden te willen leggen. De bewindsman zint daarom op afspraken met de banken. Uiteindelijk doel hiervan is verkleining van de financiële kwetsbaarheid van huishoudens.
Het BKR zelf doet niets met de noteringen. Ze geven alleen inzage in hun noteringen aan de aangesloten bedrijven bij het BKR.quote:Op maandag 15 augustus 2005 19:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Krijgt het BKR zodoende teveel macht?
Onzin. Je kan geen tweede hypotheek elders afsluiten wanneer dit volgens de verstrekkingsnormen van de tweede verstrekker niet haalbaar zou zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2005 19:50 schreef doemaardrie het volgende:
Neen het BKR krijgt niet teveel macht.
Het is krankzinnig dat je zomaar een tweede hypotheek kan afsluiten bij een andere geldverstrekker dan degene waar je er al één hebt lopen, maar dat een persoonlijke lening van
¤ 5.000,-- wel geregistreerd wordt.
Had al jaren geleden ingevoerd moeten worden.
Inderdaad, je kunt echt niet je huis 2x als onderpand vergeven ofzo hoor.quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Onzin. Je kan geen tweede hypotheek elders afsluiten wanneer dit volgens de verstrekkingsnormen van de tweede verstrekker niet haalbaar zou zijn.
Wanneer jij een hypotheek ergens hebt lopen is dit namelijk ook te verifieren middels een inschrijving in het kadaster. De notaris controleert dit, dus het is bij een nieuwe hypotheekaanvraag onmogelijk te verzwijgen dat je al een hypotheek hebt lopen.
Wat bedoel je precies met macht? Het BKR beslist niks, het is de geldverstrekker die de verstrekkingsnormen opstelt.quote:Op maandag 15 augustus 2005 19:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
www.nu.nl
Goede zaak en ook het plan van Zalm zal ook helpen denk ik om minder mensen in financiele nood te brengen.
Krijgt het BKR zodoende teveel macht?
Dit geldt voor een hypotheek op hetzelfde onderpand. Wanneer ik echter een hypotheek heb, is die nu niet geregistreerd, en is dus overkreditering mogelijk met consumptief krediet.quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Onzin. Je kan geen tweede hypotheek elders afsluiten wanneer dit volgens de verstrekkingsnormen van de tweede verstrekker niet haalbaar zou zijn.
Wanneer jij een hypotheek ergens hebt lopen is dit namelijk ook te verifieren middels een inschrijving in het kadaster. De notaris controleert dit, dus het is bij een nieuwe hypotheekaanvraag onmogelijk te verzwijgen dat je al een hypotheek hebt lopen.
Registratie in het BKR zou het wel een stuk makkelijker maken, omdat de uiteindelijke controle dan niet meer via de notaris zal lopen.
Goed punt, even over het hoofd gezien.quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dit geldt voor een hypotheek op hetzelfde onderpand. Wanneer ik echter een hypotheek heb, is die nu niet geregistreerd, en is dus overkreditering mogelijk met consumptief krediet.
Ik doelde eigenlijk vooral op echte consumptieve kredieten, want die worden nu dus uitgegeven zonder dat een geldverstrekker inzicht heeft in de hypotheeklasten. Uiteraard zal de geldverstrekker dit afzonderlijk vragen, maar toch is het veiliger via het BKR.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Goed punt, even over het hoofd gezien.
In het kadaster kunnen wij inderdaad alleen zoeken op adres en niet op naam. Wanneer iemand een hypotheek heeft op zijn/haar 2e woning (consumptief) is daar inderdaad geen toezicht op mogelijk.
Echter wel de woning als onderpand, maar bij een hypotheek van boven de 100% executiewaarde is het risico dus niet volledig ingedekt (bij 100% ew uiteraard ook niet volledig), dus ja, je hebt gelijk
Voor de financiering van een tweede woning kan het probleemloos.quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Registratie in het BKR zou het wel een stuk makkelijker maken, omdat de uiteindelijke controle dan niet meer via de notaris zal lopen.
Moet je het wel op zijn minst bij een andere geldgever doen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:38 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Voor de financiering van een tweede woning kan het probleemloos.
Het communiceert alleen zo moeilijk danquote:Op maandag 15 augustus 2005 21:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met macht? Het BKR beslist niks, het is de geldverstrekker die de verstrekkingsnormen opstelt.
Een geldverstrekker mag ook verstrekken wanneer jij een A4-codering hebt.
quote:Er zullen alleen weinigen zijn die dit ook daadwerkelijk zullen doen.
quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:38 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Voor de financiering van een tweede woning kan het probleemloos.
Zo ver was ik onderhand ook alquote:Op maandag 15 augustus 2005 22:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In het kadaster kunnen wij inderdaad alleen zoeken op adres en niet op naam. Wanneer iemand een hypotheek heeft op zijn/haar 2e woning (consumptief) is daar inderdaad geen toezicht op mogelijk.
Mobieltjes hequote:Op maandag 15 augustus 2005 23:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het communiceert alleen zo moeilijk dan![]()
[..]
Je weet toch dat je een lopende lening hebt lijkt me? Je hebt op een gegeven moment toch ook wel door dat je geen rekeningen ontvangt? Als je mobiel afgesloten wordt heb je dat toch ook door?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 08:53 schreef KreKkeR het volgende:
Maar even serieus, A4 notering kan ook ontstaan door miscommunicatie bij verhuizing e.d. Dus er zullen volgens mij best wat gevallen zijn waar een persoon echt van niks weet (al zeggen ze dat allemaal).
Niet iedereen houdt dit even goed bij. En het kan ook gaan om een onverwachte rekening van een bepaald bedrijf.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je weet toch dat je een lopende lening hebt lijkt me? Je hebt op een gegeven moment toch ook wel door dat je geen rekeningen ontvangt? Als je mobiel afgesloten wordt heb je dat toch ook door?
Concreet kan ik me niet zo snel een situatie indenken waarbij het opgaat..
Een losse rekening kan, maar het betreft hier geen doorlopende verplichting die bij het BKR geregistreerd wordt/kan worden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:17 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet iedereen houdt dit even goed bij. En het kan ook gaan om een onverwachte rekening van een bepaald bedrijf.
Toevallig kreeg ik laatst een rekening van mijn zorgverzekeraar, een rekening die minstens een half jaar te laat kwam (late declaratie apotheek of slechte admin. verzekeraar of iets dergelijks). Nou niet echt bepaald iets waar ik zelf aan gedacht zou hebben.
Bedrijven waar je incidenteel contact mee heb zijn over het algemeen niet de bedrijven die bij het BKR registreren.quote:Uiteraard zou ik bij verhuizing mijn gewijzigde adres hebben doorgegeven, maar stel dat het om een bedrijf gaat waar je incidenteel contact mee had en waar je helemaal niet meer aan gedacht hebt?
De 1e hypotheek is zichtbaar in het Kadaster, daar kijkt een geldverstrekker zeker wel naar.quote:Op maandag 15 augustus 2005 19:50 schreef doemaardrie het volgende:
Neen het BKR krijgt niet teveel macht.
Het is krankzinnig dat je zomaar een tweede hypotheek kan afsluiten bij een andere geldverstrekker dan degene waar je er al één hebt lopen, maar dat een persoonlijke lening van
¤ 5.000,-- wel geregistreerd wordt.
Had al jaren geleden ingevoerd moeten worden.
Gaat het BKR dan ook de maandlasten vermelden? Ik vind dit een prima zaak, maar laten we niet doen alsof het alles oplossend is, want dat is het zeker niet.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk vooral op echte consumptieve kredieten, want die worden nu dus uitgegeven zonder dat een geldverstrekker inzicht heeft in de hypotheeklasten. Uiteraard zal de geldverstrekker dit afzonderlijk vragen, maar toch is het veiliger via het BKR.
Als je meerdere huizen met hypotheken heb kun je ook aardig wat betalingsproblemen krijgen nu, dta had ik echter maar half gemeld.
Lastig om te zeggen. Wat ik met mijn post duidelijk wil maken is dat het vermelden van hypotheken niet zaligmakend is.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 21:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat zou voor jou dan ideaal zijn?
Kan wél! (kadaster-online?) En heel uitgebreid zelfs, op naam , voorletters, doopnamen, geboortedata, geboorteplaats, huwelijkse staatquote:Op maandag 15 augustus 2005 22:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In het kadaster kunnen wij inderdaad alleen zoeken op adres en niet op naam.
Ah wist ik niet. Gebruik Kadaster-online zelf ook zelden, meestal niet nodig, kadaster laten we over aan de notaris. Maar moest toevallig laatst verifieren of een bepaalde inschrijving nog niet was doorgehaald (zodat klant zonder tussenkomst notaris kon bijlenen), en dacht toen dat er alleen op postcode/adres gezocht kon worden. .quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:52 schreef davinci het volgende:
[..]
Kan wél! (kadaster-online?) En heel uitgebreid zelfs, op naam , voorletters, doopnamen, geboortedata, geboorteplaats, huwelijkse staat
alleen moet je wel per kadastervestiging een zoekactie starten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |