abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30070935
Hoeveel moet jij betalen/ verwacht je van je kids dat er betaald wordt?
en als je betaalt, word er dan ook van je verwacht dat je opdraait voor bijkomende kosten? zoals misschien eens de boodschappen doen, of de telefoonrekening betalen ofzo?

ben gewoon benieuwd wat er zoal betaald moet worden..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 29 augustus 2005 @ 13:51:16 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_30070981
Toen ik nog thuis woonde moest ik ¤150 per maand betalen. Maar goed, had wel een fulltime baan
Daarnaast betaalde ik de internetaansluiting. En dat was het eigenlijk
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_30071118
Bij ons thuis lag dat aan het salaris wat je verdiende en of jezelf maat kon houden. Mijn broer kon nooit met geld omgaan. Halverwege de maand was het alweer op en klopte hij weer bij mijn ouders aan. Ze hebben toen een in verhouding best hoog bedrag gevraagd. Dat dwong mijn broer zuininger met zijn geld te zijn. Wat mijn broer niet wist, is dat mijn ouders het op een spaarrekening zetten. Toen hij het huis uitging kreeg hij het bedrag mee.

Aangezien ik na 3 maand werken het huis uitging, is er bij mij niet zoveel van terecht gekomen.

Toch denk ik dat dat een hele slimme methode was die mijn ouders bedacht hadden.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_30071457
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
ben ik onredelijk bezig als ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:13:00 #5
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30071637
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
Als je ook de boodschappen moet betalen (en daar lijkt het wel op) is dit zeer onredelijk.

Dat is volgens mij ook de opzet niet, kostgeld wordt toch gevraagd om kinderen om te leren gaan met het hebben van vaste lasten of is dit een heel raar beeld?

Ligt natuurlijk wel aan het gezamelijk inkomen, als je ouders zo goed als niets hebben en de kinderen zich in weelde kunnen baden dan zit er ook iets niet goed.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:16:43 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_30071744
Ik hoefde geen kostgeld te batalen maar kleding en dergelijk betaalde ik zelf. Dus voor eten en dergelijke betaalde ik niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_30075047
Ik betaal 250 euro per maand aan kostgeld, ook betaal ik mijn internet rekening van 50 euro in de maand, en koop ik alles voor mezelf behalve het avondeten, dus drinken, kleding, snacks etc.
pi_30075172
Ik moet 140,- per maand betalen. En om vaders auto te gebruiken wanneer ik wil en als het kan betaal ik 45 euro in de maand. Mijn brood ed. voor de lunch op werk betaal ik ook vaak zelf.
Ik vind het best redelijk om zo'n bedrag te vragen van je kind, zolang hij/zij maar wel fulltime werkt.
pi_30076565
100 euro per maand hiero,ik werk fulltime
en wij hebben een demon 8Mbit abbo

verder krijg ik uiteraard alles te eten en te drinken hier
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  † In Memoriam † maandag 29 augustus 2005 @ 21:34:48 #10
43556 miss_dynastie
pi_30077559
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
Is het in dat geval niet een goed idee om op jezelf te gaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_dynastie op 30-08-2005 09:23:18 ]
pi_30077894
Ik betaal 350,- per maand, en aangeyzien het nog steeds een noodoplossing is vind ik het wel meevallen. Verder doe ik het meeste wel zelf, dus meestal ook avondeten etc..
stupidity has become as common as common sense was before
pi_30077897
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:26:54 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_30078949
Ik betaal geen kostgeld meer, uit huis. Maar mijn broertje blijft thuis wonend studeren, waarschijnlijk komt er de regeling dat hij zijn eigen dingen (snacks, kleren, drank etc) zelf betaald en eens in de zoveel dagen kookt. Dat zou hij dan ook betalen.
Persoonlijk lijkt mij dat een goede deal, aangezien hij niet werkt maar studeerd.
Einde Bericht.
pi_30081072
Ik (22) en mijn broertje (18) betalen helemaal niets en we hoeven ook geen boodschappen te doen (mam vraagt zelfs of ze iets voor ons mee moet nemen )

Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel. Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?

Die bijdrage van MissyMirjam vind ik dan ook absurd....
  maandag 29 augustus 2005 @ 23:28:19 #15
47047 Herkauwer
pi_30082074
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 23:02 schreef Locusta het volgende:
Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Daar gaat het dus ook om Als jij fulltime werkt kan je makkelijk wat betalen aan je ouders! Mijn ouders halen sinds ik thuis ben 60% minder boodschappen, ik douche daar niet meer 7 keer per week, ik gebruik geen electriciteit meer (denk aan extra wasmachines/drogers, ik sport 4 keer per week) minder water.

Dat scheelt genoeg op jaarbasis hoor!!! En dáár gaat het om, jij kost je ouders zoveel geld dat als je zelf geld verdient daar best wel aan mag mee betalen! En dan is ¤200 echt niet veel op een fulltime salaris!
pi_30082126
Mijn ouders hadden altij dde filosofie, "zoalng de kinderen studeren, vallen ze onder onze financieen." Heb nooit kostgeld hoeven te betalen.... En uhm... toen ik op kamers zat, broers ook, kregen we 1 keer per jaar 1000 piek vakantiegeld, "vrij" te besteden. Heb daar toen mijn rijbewijs van betaald. Ja ja, in 1990 kon dat nog probeer dat nu maar eens...

Moet er wel bijzeggen om het een beetj ein perspectief te zetten, mijn ouders konden het prima hebben. Er zijn ouders die moeten sappelen om de eindjes aan elkaar te knopen.

Persoonlijk vind ik dat je dan best een bijdrage mag vragen van de kinderen zodra die enigszins een inkomen hebben. Heb een collega gehad die met zijn 25e nog thuis woonde. Dik ict salaris had en geen kostgeld afdroeg, die nam de grootste leasebak die was toegestaan met bijbetaling, strooide met geld, altij dde nieuwste gadgets etc... Daar trek ik echt ene grens hoor, ook al hebben die ouders het geld niet nodig. Ergens moet je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 00:25:49 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_30084144
Ik betaalde in 1994-1997 zo'n 150 gulden per maand kostgeld, maar in 10 jaar is er natuurlijk sprake van inflatie en dergelijke Bovendien verdiende ik pas in 1997 fatsoenlijk, voor die tijd moest ik het doen van een supermarkt baantje en die 150 gulden was daar bijna 1/3e van.

In 1997 betaalde ik opeens wel 650 gulden huur en moch ik mijn eigen eten betalen, dus thuis wonen was zeker wel goedkoper!

Behalve eten mocht ik trouwens alles zelf betalen. Internet toegang, chips en snoep, kleding, uitgaan, etc....en tot 1997 ook nog eens sigaretten. Ik vondt het toen al duur, en ik ben toch blij dat ik daarmee gestopt ben!
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_30087767
quote:
Ik (22) en mijn broertje (18) betalen helemaal niets en we hoeven ook geen boodschappen te doen (mam vraagt zelfs of ze iets voor ons mee moet nemen )

Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel. Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?

Die bijdrage van MissyMirjam vind ik dan ook absurd....
Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...

ik vrees het ergste
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:30:27 #19
43556 miss_dynastie
pi_30088110
quote:
Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel.
Want? De kosten van GWL, boodschappen, etc. zijn niet echt veel? Of wat is de filosofie daarachter.
quote:
Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Mwoa, er is niet alleen het geldaspect, ik neem aan dat als je moeder aan het koken is ze ook voor jou meekookt, het huis overwegend netjes gehouden wordt door de ouders, etc. Dat heb je allemaal niet, hoor. Bovendien vinden ouders het misschien ook helemaal niet erg om na een jaar of twintig het huis weer voor zichzelf te hebben en is het vertrek van je kinderen omdat ze het te duur vinden goh, gaan die ff van een koude kermis thuiskomen een leuk bijverschijnsel. Want ook al vind je je kinderen heel aardig, je kunt ze als huisgenoten op een gegeven moment best zat worden, zeker als ze volwassen zijn.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:33:00 #20
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30091060
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 09:13 schreef Breukink het volgende:

[..]

Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...

ik vrees het ergste
Ik zie dat bij het zusje van mijn vriendin ook nog wel gebeuren.

Die hoeft geen kostgeld te betalen en met moeite heeft haar moeder haar verplicht elke maand geld opzij te zetten om de auto af te lossen. (100,- meen ik, niet de moeite)
Nu gaat ze in November samen wonen in een koopappartement (en dan ook nog eens niet de goedkoopste) terwijl ze al haar geld er nu ook al doorheen jaagt in de maand en vaak al de laatste week van de maand op zwart zaad zit.

Gaat nooit goedkomen.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:51:39 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30091604
Nooit geen cent betaald! Kreeg zelf een toelage van me ouders.

Nu ontvang ik het wel, een vriend die inwoont tot zijn eigen huis klaar is (klote nieuwbouwprojecten met vertraging).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_30103435
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.
pi_30106096
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.
Voor de volle 100 procent ben ik het hier mee eens. Bravo Jaymza.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:40:25 #24
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_30112981
Als mijn ouders het hadden gevraagd was ik acuut het huis uit gegaan. Kostgeld is het begin van een hoop ruzie tussen ouders en kinderen.

Ik kan slechts medelijden hebben met hen die het moeten betalen, en met hen die het vragen.
pi_30120279
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.

Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.

ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:00:40 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30121860
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 02:30 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.

Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.

ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
350 euro voor wonen, gas, elektra, bewassing, gebruik van alles, eten en drinken? Hoe absurd laag was jullie huur wel niet?
The love you take is equal to the love you make.
pi_30121894
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:42 schreef marcb1974 het volgende:
Ik betaal 350,- per maand, en aangeyzien het nog steeds een noodoplossing is vind ik het wel meevallen. Verder doe ik het meeste wel zelf, dus meestal ook avondeten etc..
Woon je nog thuis dan op je 30e/31e ???
Neuj
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:16:11 #28
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122007
quote:

[..]

ontopic:
als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doos dat is gewoon weg onmogelijk ..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_30122213
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:16 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doos dat is gewoon weg onmogelijk ..
volgens mij wordt er bedoeld dat dat dus alleen maar de 'huur' is.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:35:29 #30
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122243
nee hij heb het over vaste lasten.. en vaste lasten zijn niet alleen de huur
pi_30122355
whatever.
maargoed, ik vraag me dus nog steeds af, wat men aan kostgeld kwijt is ik zie dat die bedragen nogal eens verschillen hier en daar.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:47:10 #32
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122394
hangt af van het inkomen he en de motivatie van de ouders waarom etc..
pi_30122599
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:35 schreef _evenstar_ het volgende:
nee hij heb het over vaste lasten.. en vaste lasten zijn niet alleen de huur
Vaste lasten voor 2 personen gemakkelijk onder de 800.

In je eentje kan je, als je iets goedkoop kan huren, ook voor 350 klaar zijn.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:06:07 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30122655
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Vaste lasten zijn niet alleen de huur.

En de 800 die Jaymza bedoelde, was duidelijk niet alleen de huur. Hij/zij noemde ook eten en drinken.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:06:24 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122658
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:

[..]

je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan niet
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:10:04 #36
47047 Herkauwer
pi_30122715
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan niet
Alleen mijn hypottheek is al meer
pi_30122725
pi_30122891
Later als mijn zoon groot is levert hij gewoon de helft in ongeacht wat hij verdient.
Van die helft gaat dan de helft op een spaarrekening voor weet ik veel wat (auto/motor rijlessen, of huisje inrichten e.d )
En de andere helft misschien ook wel of niet
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:29:28 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_30123041
MissyMirjaM, de nibud heeft een Kostgeldberekening ontwikkeld. Mss is het een ideetje om daar eens naar te kijken. Het kost zag ik net eenmalig 90 ct. maar mss helpt het je wel om op een redelijker bedrag uit te komen wat je ouders ook nog zullen accepteren...
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:36:07 #40
47047 Herkauwer
pi_30123146
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:20 schreef Sorella het volgende:
Later als mijn zoon groot is levert hij gewoon de helft in ongeacht wat hij verdient.
Van die helft gaat dan de helft op een spaarrekening voor weet ik veel wat (auto/motor rijlessen, of huisje inrichten e.d )
En de andere helft misschien ook wel of niet
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven! Er meteen vanuit gaan dat hij geen eigen mening heeft en een gevoel van verantwoording. Je zoon merkt het vanzelf wel als hij 18 is en geen geld heeft voor een rijbewijs
pi_30123395
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vaste lasten zijn niet alleen de huur.

En de 800 die Jaymza bedoelde, was duidelijk niet alleen de huur. Hij/zij noemde ook eten en drinken.
Ik heb het niet over alleen de huur, ik heb het over álle vaste lasten. Wat je kwijt bent aan je huis, wil echter nog wel eens verschillen. Je kan ergens goedkoop op een zoldertje zitten of particulier huren voor boven de 1000 euro. Op die manier is het dus niet echt makkelijk praten over wat je voor vaste lasten kwijt bent.

Ik heb bijvoorbeeld een tijd lang met mijn vriendin en twee vrienden een ééngezinswoning gehuurd, was ik inclusief huur/electra/telefoon/kleding/eten onder de 300¤ kwijt. Nu zit ik samen in een koophuis en zijn we samen alsnog minder dan 800¤ kwijt. Om dan te stellen dat je in je 1tje voor 800¤ moeilijk rond kan komen is nogal bezopen.

200¤ kostgeld voor iemand die niet werkt en wel meehelpt in huis vind ik dan ook erg veel geld. Als je dat al op kan brengen kan je ook 8 of 12 uurtjes meer werken in de week en lekker op jezelf gaan. Als je studeert krijg je dan ook nog 150¤ extra in de maand cadeau van de overheid.
pi_30375438
Foutje
Ik moet een nieuw topic beginnen: 'ouderlijke bijdrage' thuiswonende HBO student
pi_30377107
Ik betaal 75 euro kostgeld en ik heb gewoon een fulltime baan.
Ik mag van me moeder lekker sparen voor me huis enzo. Vroeger betaalde ik 150 euro maar toen me zus ook moest gaan betalen is het bedrag gezakt.
pi_30377205
ik betaal 0 euro per maand, enigste wat ik eigenlijk hoef te betalen is de benzine als ik 1 van mijn ouders auto leen
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
  donderdag 8 september 2005 @ 10:17:28 #45
3542 Gia
User under construction
pi_30379850
Bij ons thuis was vroeger de regel dat wij tot 600 gulden zelf mochten behouden en daarboven kostgeld moesten betalen met een maximum van 300 gulden per maand.
pi_32870002
Ik moet dadelijk 200 euro betalan, is dit veel?
pi_32876169
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:25 schreef abnormaarten het volgende:
Ik moet dadelijk 200 euro betalan, is dit veel?
Nee, dat is aan de zuinige kant, niets zeggen en geniet ervan.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:57:32 #48
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32876564
quote:

[..]

ontopic:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32880800
250 euro per maand en dan nog 50 euro per maand voor internet (die ook door de rest van het gezin gebruikt wordt).
pi_32883472
betaal thuis niets (maar werk ook voor mn vader die zat aan me verdient), maar in januari ga ik bij de oma van mn vriend wonen. daar betaal ik dan tussen de 175 en 225. eten, drinken etc allemaal zelf. (is ook een leuk klein studiootje, dus vind t zeker wel waard en vergeleken met andere nog s goedkoop)
Life's a bitch and then U marry one... ;-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')