quote:Gelderlander
Aalbers uit de race om Gelredome
Eurocommerce en TCN nog enige kanshebbers
Aalbers zet aankooppogingen toch voort
Karel Aalbers en zijn Duet Group zijn afgevallen als aspirant- koper van stadion Gelredome. In de race zijn nog de projectontwikkelaars Eurocommerce en TCN.
Arnhem praat nog maar met twee gegadigden over de verkoop van het stadion. Dat hebben burgemeester en wethouders zonder verdere uitleg laten weten. Er waren nog vier kandidaten in de race.
Pieter Smeets van Ballast Nedam zegt een afschrijving van de gemeente te hebben ontvangen. „ Van drie regels, zonder motivatie. Het ging ons vooral om de grond rondom het stadion. Maar daar wilde de gemeente niet eens over praten. Het zij zo.” Een woordvoerster van directeur Rudy Stroink van TCN ( Trammel Crow Nederland) uit Nieuwegein laat weten dat haar bedrijf wél mee mag blijven doen. Het moet nu een businessplan inleveren. Verder wil zij niets zeggen. Directeur Ger Visser van Eurocommerce uit Deventer wil eigenlijk ook niets zeggen. „ Dat hebben we met de gemeente afgesproken. Maar ik wil wel zeggen dat we geen afwijzing hebben gehad. We doen nog mee.”
Het vierde bod is van de Engelse Duet Group, die direct gelieerd is aan voormalig Vitesse voorzitter Karel Aalbers. De Duet Group wil niet alleen het stadion overnemen, maar ook voetbalclub Vitesse. Haar bod is met vijftig miljoen euro twee keer zo hoog als dat van de andere partijen. Wint de Duet Group, dan komt Aalbers weer aan het hoofd van Vitesse te staan. Aalbers erkent een afwijzing van de gemeente ontvangen te hebben. Maar hij is daarvan niet onder de indruk. „ We hebben de gemeente laten weten dat we gesprekken aanknopen met de provincie en met Gelredome om de impasse te doorbreken. Met de provincie hebben we constructieve gesprekken gehad, met Vitesse gaan we deze week praten. Die partijen zijn net zo belangrijk als de gemeente. Arnhem verkoopt alleen de stenen.”
Gedeputeerde Wijsman zegt met Aalbers gesproken te hebben, maar hij vindt dat er amper een reden voor dat gesprek was. „ Wij spreken met elke burger die dat wil, maar over dit onderwerp is de gemeente Arnhem onze gesprekspartner. Als die met een voorstel komt, zullen wij daarnaar kijken. Met Aalbers zelf heb ik eigenlijk niks te schaften.” Wijsman zegt ook dat het Arnhemse gemeentebestuur hem niet gevraagd heeft of de provincie de voorwaarden voor de verkoop van Gelredome wil aanpassen. De provincie heeft nu in een contract afgedwongen dat Gelredome niet in handen van een voetbalgelieerde organisatie mag komen. Dat houdt ook in dat Vitesse en Gelredome niet onder één bestuur mogen vallen.
Aalbers wijst erop dat de verkoop van Gelredome bekrachtigd moet worden door de gemeenteraad. „ In de raad is driekwart op mijn hand. Daar snappen ze wél dat je zo’n goed bod als dat van ons niet zo maar kunt laten passeren.” De provincie Gelderland heeft een lening in het stadion zitten van ruim elf miljoen euro. Ook heeft zij de meeste zeggenschap in het exploitatiebedrijf dat Gelredome runt. Vitesse heeft een schuld aan de gemeente en zou een kapitaalkrachtige sponsor, die door Duet is toegezegd, goed kunnen gebruiken.
„ Tot op heden weten wij officieel van geen afschrijving van de Duet Group”, zegt woordvoerder Ester Bal van Vitesse. „ Daarom hebben wij de Duet Group uitgenodigd om het bod bij ons te komen toelichten. Donderdag komt de advocaat van Duet, Van der Boomen uit Roermond, bij ons op bezoek. Hij brengt als zijn gast Karel Aalbers mee. We zijn benieuwd.”
quote:'Constructief gesprek' Vitesse-Duet
ARNHEM - Vitesse en de Duet Group hebben donderdagmiddag een gesprek van ruim een uur gehad over het bod van de Britse investeerder op stadion Gelredome en de Arnhemse voetbalclub.
"Een constructief en informatief gesprek", oordeelde algemeen directeur Van der Kraan na afloop. "Duet heeft ons het bod toegelicht en er zijn voorstellen uitgewisseld. Vervolg is nu dat Vitesse is basis van de informatie die we hebben gekregen, gaat reageren."
"Er zijn heel veel opties en veel belangen", stelt advocaat Van den Boomen van de Duet Group. "Het gaat natuurlijk niet over een pakje suiker."
Bron: Omroep Gelderland
quote:Karel Aalbers: het is nu of nooit
Als adviseur van de Duet Group had oud-Vitesse-voorzitter Karel Aalbers donderdag voor het eerst sinds jaren een officieel gesprek met Vitesse in stadion Gelredome. "Een beetje een gevoel van thuiskomen", aldus Aalbers. "Het was voor mij een lekker gevoel om via de voordeur binnen te komen. Dat is lang geleden. Er is bijna niks veranderd, alleen de vloerbedekking", lachte de Eerbeker.
De Britse investeerder Duet Group heeft een bod van tientallen miljoenen euro's uitgebracht op het stadion in combinatie met de voetbalclub. Vitesse zou dan weer eens kunnen investeren.
“Als je heel reëel bent, komt zo’n kans niet elke dag voorbij”, benadrukt Aalbers. “Je moet nogal wat serieuze argumenten hebben om tegen zo’n kans nee te zeggen. Ik las in een column dat dit de laatste kans voor Vitesse is om aan te haken. Ik denk dat dat reëel is”, aldus Aalbers.
“Zonder geld kun je niet in het betaald voetbal. Met geld speel je meer in de top van de eredivisie. Daar is het stadion ook voor gebouwd. Als je niet kunt aanhaken, zie je een spiraal naar beneden die uiteindelijk heel vervelend afloopt”, waarschuwt Aalbers.
Bron: Omroep Gelderland
hij lijkt in ieder geval een stuk balvaster en meer spits: amoah rent zogauw hij de bal krijgt meteen met bal naar de cornervlag en gaat daar liggen....somehow.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:31 schreef methodmich het volgende:
Benson was bij Ajax nooit super, dus ik zou het wel verbazend vinden als hij beter zou worden dan Amoah.
dus als het duet groep niet wordt zit t strax zo:quote:
alleen het laatste klopt volgens mij niet, aangezien de schulden aan iedereen afgelost worden (dus ook aan de gemeente) staat de club niet langer onder curatele. Volgens mij staan we nu alleen onder curatele van de knvb overigens, de gemeente bemoeit zich niet met ons aan- en verkoopbeleid.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:29 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dus als het duet groep niet wordt zit t strax zo:
Het stadion -> van één vastgoed bedrijf
de exploitatie van t stadion -> de stichting die daarvoor is
de grond om het stadion -> de gemeente
de club -> van de club maar onder curatele van de gemeente
De Telegraaf.quote:KAREL ’DE GROTE’ AALBERS KEERT TERUG NAAR VITESSE
door Jouke Schaafsma
ARNHEM, vrijdag
Desnoods kruipend wilde de oud-voorzitter van Vitesse Karel Aalbers weer terug naar ’zijn’ club, riep hij na zijn gedwongen vertrek. Na 5,5 jaar kwam hij gisteren uiteindelijk via de voordeur met opgeheven hoofd weer de bestuurskamer binnen om een bod te doen op Vitesse.
Stadion Gelredome in Arnhem was voor even weer van Karel de Grote, zoals de clubpresident werd genoemd in zijn glorietijd. „Ik werd eruit geschopt, maar ik ben terug. Er is niets veranderd. Het voelde alsof ik weer thuiskwam”, zegt Aalbers. De Britse investeerder Duet Group wil het stadion Gelredome voor 24 miljoen euro en de voetbalclub Vitesse voor 26 miljoen euro overnemen. Karel Aalbers moet dan de nieuwe voorzitter worden.
Er kwam echter een kink in de kabel. De gemeente Arnhem, eigenaar van het stadion, wil niet aan de Duet Group verkopen. Aalbers hoopt nu Vitesse wel te kunnen kopen, om zo de gemeenteraad te bewegen ook het stadion aan hem van de hand te doen.
„Wij hebben tegen het gemeentebestuur gezegd dat we het hele pakket willen, maar dat liet maar op zich wachten. Nu zijn ze ineens alleen nog met twee andere partijen in gesprek. Ik probeer nu Vitesse en de provincie Gelderland achter me te krijgen, zodat de gemeenteraad het bod niet kan negeren.”
Tegen Aalbers loopt nog steeds een strafzaak over frauduleuze praktijken rond transfers van onder anderen Nikos Machlas in zijn tijd als clubvoorzitter. Toch zette de eredivisionist gisteren de poort weer wagenwijd open.
„Het was een informatief en constructief gesprek van iets meer dan een uur”, zegt Vitesse- directeur Paul van de Kraan. „We gaan er op korte termijn op reageren.”
De club krijgt volgens Aalbers naast 26 miljoen euro om schuldenlast af te betalen, ook voor acht jaar een nieuwe hoofdsponsor die jaarlijks zeven miljoen euro betaalt.
„Wie dat is mag ik niet zeggen”, zegt Aalbers, die daarmee meteen de verdenking op zich laadt met loze beloftes te komen. Aalbers zei al eerder een nieuwe sponsor te hebben.
Over plannen met Vitesse en Gelredome is bij hem echter nog steeds geen gebrek. „Als het aan ons ligt, krijgt Vitesse een eigen tv-station en hotel. Vijf jaar geleden was ik misschien te voortvarend, maar nu heeft iedere grote club het”, belooft Aalbers opnieuw.
Volgende week wordt de reactie van Vitesse verwacht.
quote:Aalbers is even terug in Gelredome
Karel Aalbers keerde gisteren even terug in Gelredome. „ Ik had de neiging de deuren van de kantoren te openen en iedereen goedendag te zeggen”, zei de oud- voorzitter na het topoverleg tussen Vitesse en de Duet Group.
Het is even voor de klok van één uur, het aanvangstijdstip van het topoverleg, wanneer twee Jaguars het terrein van Gelredome op scheuren. Karel Aalbers zit achter het stuur van de voorste auto. Achter hem rijdt advocaat Mark van den Boomen, juridisch adviseur van Aalbers en vertegenwoordiger van de investeringsmaatschappij Duet Group. Na een korte speurtocht vinden ze een geschikte plek om te parkeren. „ Vroeger had ik een eigen parkeerplek, maar dat is ook al niet meer zo”, grapt Aalbers, wanneer hij naar de ingang beent. „ Ik loop hier met gemengde gevoelens. Het is voor het eerst sinds vijfenhalf jaar dat ik weer in de bestuurskamer zal zitten. Dat doet me wel wat. Maar vooral hoop ik dat ze een luisterend oor zullen hebben.” Aalbers doelt op de afvaardiging van Vitesse, bestaande uit Henk Ramautar ( voorzitter raad van commissarissen), Kees Bakker ( voorzitter clubbestuur) en Paul van der Kraan ( algemeen directeur). Bij de receptie wordt Aalbers hartelijk ontvangen.
Ongeveer vijf kwartier later komen Van der Kraan en Van den Boomen naar buiten. Bijster spraakzaam zijn ze niet. Logisch natuurlijk, want niemand wil de eventuele samenwerking op het spel zetten door gevoelige informatie op straat te deponeren. „ We hebben over van alles gesproken”, zegt Van der Kraan. „ De Duet Group heeft een toelichting gegeven op het bod dat zij heeft gedaan op Gelredome en Vitesse. We hebben alle kanten van het bod bekeken. Dat was het doel van deze middag. Het was een constructief en informatief gesprek.” Natuurlijk komt er een vervolg, stelt de algemeen directeur. „ We laten de Duet Group per brief weten of we ermee verder willen gaan.” Waarmee? „ Dat is zo cruciaal dat ik daar niet op in wil gaan.” En Van der Boomen: „ Wij hebben een bepaald traject voor ogen en dat blijven we inzetten.”
Het lijkt erop dat de Duet Group aan Vitesse heeft gevraagd de Britse investeringsmaatschappij te promoten bij het college van burgemeester en wethouders. Was dat de strekking van het gesprek? „ Dat is een optie”, aldus Van der Boom. „ Maar er zijn nog meer opties. Voor het einde van dit jaar moet het duidelijk zijn. Het ligt natuurlijk gevoelig. Er zijn belangen op meerdere fronten. We hebben het hier niet over de koop van een pakje suiker.”
Even later vertrekt ook Aalbers. Het gesprek heeft niet plaatsgehad in de bestuurskamer, maar in de bestuursloge bovenin in het stadion. Een tegenvaller voor Aalbers. Toch heeft hij nadien een goed gevoel. „ Het is toch heerlijk om door de voordeur naar binnen te gaan”, zegt hij.
„Het viel me op dat er binnen bijna niets is veranderd. Alleen zitten de geel- zwarte vlaggetjes niet meer in de vloerbedekking. Ik had de neiging de deuren van de kantoren te openen en iedereen goedendag te zeggen. Het was een beetje het gevoel van thuiskomen.”
Ook Aalbers wil niet inhoudelijk terugblikken op het besprokene. „ Ik denk dat Vitesse nu een aantal dingen op een rijtje zet. Wij als Duet Group zullen de leden van de gemeenteraad individueel informeren. Zo’n bod als dat van de Duet Group ( 50 miljoen voor club en stadion, red.) ligt er niet elke dag. Zonder geld kom je als club niet naar de top. Dan beland je in een spiraal naar beneden. Het is nu of nooit. Dus willen we iedereen in de breedte informeren.”
(Bron: Gelderlander)
heerlijk he, er gebeurt altijd wat bij vitesse! Aalbers is wel het ultieme voorbeeld van grootspraak inderdaad.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:20 schreef MaxPower het volgende:
Wat bespeelt Karel weer heerlijk de emoties... 'thuiskomen'Hij leert ook niet van zijn vorige fouten door nu alweer valse beloften te doen. TV-kanaal en hotel... come on! Alleen de Chelseas en Real Madrids krijgen zoiets rendabel.
oke, nou ze verkopen niet alleen de sneten ook een klein stukje grond in de hoekenquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:33 schreef Elvislives het volgende:
[..]
alleen het laatste klopt volgens mij niet, aangezien de schulden aan iedereen afgelost worden (dus ook aan de gemeente) staat de club niet langer onder curatele. Volgens mij staan we nu alleen onder curatele van de knvb overigens, de gemeente bemoeit zich niet met ons aan- en verkoopbeleid.
Het is ook belachelijk dat de gemeente alleen de stenen verkoopt, want incl. grond is het gelredome 10tallen miljoenen meer waard (miljoenen die de gemeente tekort komt bij andere grote projecten in de stad)
helaas is de gemeente nogal bekrompen...
tis dan toch ook de bedoeling dat Aalsbers de baas wordt over het overkoepelende gebeuren en vd Kraan dan zou kunnen blijven als directeur bij Vitesse, dat lijkt mij ook het verstandigste.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:03 schreef Elvislives het volgende:
[..]
heerlijk he, er gebeurt altijd wat bij vitesse! Aalbers is wel het ultieme voorbeeld van grootspraak inderdaad.
Van mij mag hij met een mooie sponsor op de proppen komen, dat wel, maar vd kraan moet de baas blijven!
Net als 80% van de overige betaald voetballers. Wat is je punt?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:26 schreef cultheld het volgende:
Fijn Streven verdient meer dan Balkenende
Fijn Streven is een soort René Bot. En 80% is wel erg overdreven. Ik denk eerder 30 á 40%.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:38 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Net als 80% van de overige betaald voetballers. Wat is je punt?
Ok, de eerste divisie zal op dit moment redelijk realistisch uitbetalen, maar in de eredivisie liggen de salarissen gemiddeld nog wel op een tonnetje of 2/3quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:44 schreef cultheld het volgende:
[..]
Fijn Streven is een soort René Bot. En 80% is wel erg overdreven. Ik denk eerder 30 á 40%.
Dat meen je toch niet serieus he? En een Belgische topclub als Anderlecht wil supertalent Vandenborre een contractverlenging aanbieden waarmee hij 600.000 per jaar kan verdienen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:00 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ok, de eerste divisie zal op dit moment redelijk realistisch uitbetalen, maar in de eredivisie liggen de salarissen gemiddeld nog wel op een tonnetje of 2/3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |