quote:
Sturing gooit het roer om
Van der Schaaf verdringt Van den Berg in defensie Vitesse
Zes goals ontketende Benson
Trainer Edward Sturing van Vitesse gooit het roer om. Remco van der Schaaf verdringt Peter van den Berg in het centrum van de defensie, zo bleek gisteravond in een oefenduel bij Veluwezoom: 1-11. Voor Sturing was de testwedstrijd op het Velpse sportpark De Pinkenberg een serieuze zaak.
„ Ja zeker, ik gebruik ook deze wedstrijd omdat ik dingen willen zien. Ik was niet tevreden met de opbouw van achteruit, die was op deze manier beter verzorgd. Daar hebben we de afgelopen trainingen ook het accent op gelegd”, legde Sturing gisteravond na de ruim gewonnen wedstrijd tegen de derdeklasser uit. „ We gebruikten te vaak de lange bal. Dat gebeurde vandaag niet. Met van der Schaaf en Dingsdag heb je twee spelers die kunnen opbouwen. het is de bedoeling steeds de vrije man te vinden”, zei Sturing, die zijn ploeg, voor wat het waard was tegen een amateur van derde klasse niveau, uitstekend voor de dag zag komen.
„ Ik was niet alleen tevreden met het centrum, er werd sowieso goed gevoetbald”, vond Sturing. Met een uitzonderlijke rol voor Fred Benson, de centrumspits die zijn landgenoot Matthew Amoah verving. De ontketende Benson speelde een ijzersterke wedstrijd en scoorde liefst zes van de elf treffers. „ Ook als aanspeelpunt en in het positiespel deed hij het erg goed”, constateerde Sturing, die Amoah vandaag of morgen terugverwacht uit Ghana. Daar scoorde de eerste man van Vitesse zijn derde interlandtreffer op rij en bracht zo Ghana met één been op het WK van 2006.
Met Van der Schaaf in de defensie heeft Sturing mogelijk een oplossing voor het vraagstuk van ‘ de vier middenvelders’. Vooralsnog functioneerde het kwartet niet of nauwelijks. Met het overgebleven trio Knopper, Yakubu en Janssen was gisteravond het middenveld in elk geval in balans. Ook Gill Swerts lijkt zich een basisplaats te hebben veroverd als linksback. Hij lost daar Purrel Fränkel af.
De ingrepen van Sturing zijn logisch na de mislukte competitiestart. Vitesse staat na drie duels met één schamel puntje en een negatief doelsaldo ( 3- 9) op de achttiende plaats. Doelman Harald Wapenaar, gisteravond in een opvallend helblauw tenue, is de meest gepasseerde doelman van de eredivisie. Het enige echte slachtoffer lijkt vooralsnog Peter van den Berg, die zijn plaats kwijt raakt aan Van der Schaaf. Tom de Mul en Fränkel speelden voorin op de vleugels.
Opvallende aanwezige in het gezelschap was Abubakari Yakubu. De Ghanees behoort net als Amoah tot de nationale selectie van Ghana, maar blijkt in het geheel niet te zijn afgereisd naar zijn geboorteland. Sturing: „ Wat er precies aan de hand is, weet ik niet. Het schijnt te maken te hebben met de problemen die hij vorige keer had”, aldus Sturing. „ Maar hij behoort nog wel tot de selectie van Ghana, heeft hij mij verteld. Yakubu heeft alles gewoon met ons meegetraind.” Voor het duel tegen PSV was Yakubu nog te laat terug van een mislukte trip naar Londen waar Ghana een interland zou spelen. Hij werd disciplinair geschorst voor één duel.
SC Veluwezoom- Vitesse 1- 11 ( 0- 4).
8. 0- 1 De Mul, 14. 0- 2 Benson, 17. 0- 3 Fränkel, 38. 0- 4 Benson; 56. 0- 5 Benson, 57. 0- 6 Benson, 58. 0- 7 Knopper, 66. 0- 8 Knopper, 77. 0- 9 Knopper, 78. 0- 10 Benson, 84. 0- 11 Benson, 90. 1- 11. Kremers.
Opstelling Vitesse:Wapenaar ( 46. Van den Top); Vreven, Van der Schaaf, Dingsdag, Swerts; Knopper, Yakubu, Janssen; De Mul ( 46. Rojer), Benson, Fränkel.