Nadat de elsevier van afgelopen week berichte over massale fraude met de uitkeringen komt RTL nu dus met de huursubsidies.quote:110 Teletekst za 27 aug
Miljoenenfraude met huursubsidie
HILVERSUM In Nederland wordt voor
miljoenen gefraudeerd met huursubsidie,
zei de inspectie van het ministerie van
VROM in het RTL Nieuws.Met eenderde van
de aanvragen is wel iets mis.Over de
afgelopen jaren is voor bijna 3 miljoen
aan fraude opgespoord.
Minister Dekker besloot vorig jaar de
controles te intensiveren.Aanleiding
was een onderzoek waaruit bleek dat 10
procent van de ontvangers van subsidie
wel eens sjoemelt.
Mensen geven bijvoorbeeld een te laag
inkomen op.Ook komt het veel voor dat
aanvragers van subsidie liegen over het
aantal mensen dat op een adres woont.
http://www.nieuws.nl/bericht/4/40408quote:Veel fraude met aanvraag huursubsidie
Uitgegeven op 27 augustus 2005 om 21:13 uur
(Novum) - Veel Nederlanders houden zich bij het aanvragen van huursubsidie niet aan de regels. Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van de Vrom-Inspectie. Zij heeft het afgelopen jaar in diverse plaatsen huizen bezocht om te controleren of de subsidies terecht zijn verstrekt. In een op de drie gevallen zijn hierbij onregelmatigheden aan het licht gekomen.
Volgens het ministerie van Volkshuisvesting hebben de controles plaatsgevonden in Amsterdam, Den Haag, Delft Vlaardingen en Zaanstad. Bij zes procent van de onderzochte adressen is de subsidie direct stopgezet. De inspectie onderzoekt nog of in de overige gevallen sprake is geweest of van fouten in de administratie.
Aanleiding voor de controles was een onderzoek van de Universiteit van Utrecht. In een anonieme enquête gaven vorig jaar diverse mensen aan zich niet aan de regels te houden bij het aanvragen van de huursubsidie. Het ministerie verwacht dat dit vanaf volgend jaar vaker kan worden voorkomen. Dan wordt de Belastingdienst verantwoordelijk voor het toezicht.
RTL Nieuws meldt dat de totale fraude miljoenen euro's beslaat, maar bij het ministerie was zaterdagavond niemand bereikbaar om hierop te reageren.
quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:21 schreef Tarak het volgende:
[..]
Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/40408
Wat ik dan niet begrijp is dat dit volgens mij al jaren bekend is. Er wordt vreselijk veel gefraudeerd met de Gemeentelijke Bevolkingsadministratie. KInderen worden zodra ze 18 jaar zijn direct bij vrienden / kennissen / familie ingeschreven omdat papa en mama anders gekort kunnen worden op hun huursubsidie.
Verbazingwekkend is ook dat het Kadaster nergens aan gekoppeld is, terwijl er zo aardig wat bezit van samenwonende stellen opgespoord kan worden die samenwonen, het huis op één naam hebben staan, hun sociale huurwoning onderverhuren, één van de partners met een laag inkomen staat nog in het GBA ingeschreven en zo vangen zo ook nog lekker huursubsidie.
Ook op FOK! lees je regelmatig verhalen van mensen die er maar wat trots op zijn dat ze frauderen.
Mijns inziens moeten er een aantal zaken verbeterd worden:Het Kadaster moet één van de bestanden zijn die overal aan gekoppeld wordt, de gemeente moet meer werk maken van haar taak als het handhaven van de huisvestingsverordening (= illegalle bewoning opsporen, het is een gemeentelijke taak welke zij maar wat makkelijk bij corporaties neerlegt terwijl corporaties onvoldoende bevoegdheden hebben om die taak voldoende uit te oefenen), zware boetes op fraude met huursubsidie ipv het huidige alleen de onterecht ontvangen huursubsidie terugvorderen, corporaties moet het makkelijker gemaakt worden om huiurcontracten te ontbinden bij illegale bewoning want er zijn helaas nog voldoende wereldvreemde geitewollensokken kutrechters die iedereen een honderdduizendste kans geven.
huursubsidie wordt berekend over totaal inkomens, dus werkloos samenwonend met 60K per jaar = 0 euro subsidiequote:Op zondag 28 augustus 2005 00:31 schreef AchJa het volgende:
Ik denk dat de fraude nog hoger gaat uitvallen als je de mensen mee gaat rekenen die goed verdienen maar die het huis op naam van de partner hebben staan (die werkeloos oid is)
Dus een stel woont samen. Een van de twee heeft een koophuis, op één naam. Staat ook ingeschreven op dat adres. De ander heeft een huurhuis, wordt onderverhuurd, ontvangt huursubsidie, staat ingeschreven op het adres van het huurhuis. Zo lees ik het in ieder geval.quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:21 schreef Tarak het volgende:
Verbazingwekkend is ook dat het Kadaster nergens aan gekoppeld is, terwijl er zo aardig wat bezit van samenwonende stellen opgespoord kan worden die samenwonen, het huis op één naam hebben staan, hun sociale huurwoning onderverhuren, één van de partners met een laag inkomen staat nog in het GBA ingeschreven en zo vangen zo ook nog lekker huursubsidie.
Ja dat is de regelgeving... Maar dat is makkelijk te omzeilen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:38 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
huursubsidie wordt berekend over totaal inkomens, dus werkloos samenwonend met 60K per jaar = 0 euro subsidie
Je hebt gelijk, ik formuleerde het verkeerd. Het eigendom staat op twee namen, maar er staat maar één iemand op dat adres ingeschreven.quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:52 schreef freako het volgende:
[..]
Dus een stel woont samen. Een van de twee heeft een koophuis, op één naam. Staat ook ingeschreven op dat adres. De ander heeft een huurhuis, wordt onderverhuurd, ontvangt huursubsidie, staat ingeschreven op het adres van het huurhuis. Zo lees ik het in ieder geval.
Dan los je toch niets op door koppeling met het Kadaster? Als nergens op papier staat dat mensen samenwonen?
Dan zou het wel zin kunnen hebben. Maar koppeling is nog lang niet zo ver als we zouden willen. Dat bleek vorig jaar ook wel, toen als proef de gemeente Groningen de bestanden met uitkeringstrekkers eens aan de bestanden van de RDW koppelde. Leverde aardig wat op.quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:59 schreef Tarak het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik formuleerde het verkeerd. Het eigendom staat op twee namen, maar er staat maar één iemand op dat adres ingeschreven.
Er kan veel meer gekoppeld worden, de wet bescherming privacygegevens houdt echter een hoop tegen. Die wet moet aangepast worden!quote:Op zondag 28 augustus 2005 01:05 schreef freako het volgende:
[..]
Dan zou het wel zin kunnen hebben. Maar koppeling is nog lang niet zo ver als we zouden willen. Dat bleek vorig jaar ook wel, toen als proef de gemeente Groningen de bestanden met uitkeringstrekkers eens aan de bestanden van de RDW koppelde. Leverde aardig wat op.
Het werkt twee kanten op. Aan de ene kant heb je mensen die zich slecht gedragen door subsidie te krijgen. Aan de andere kant heb je mensen die zich slecht gedragen en zich als machtwellustelingen gaan opstellen. Ik kan er dus prima mee leven dat die privacy wetgeving er is evenals dat ik het nonsens vind dat mensen een id-kaart voor jan-lul tevoorschijn moeten kunnen toveren.quote:Op zondag 28 augustus 2005 01:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Er kan veel meer gekoppeld worden, de wet bescherming privacygegevens houdt echter een hoop tegen. Die wet moet aangepast worden!
De fraude zal dus met name met de inschrijving in het GBA gebeuren.quote:Op zondag 28 augustus 2005 12:14 schreef Gia het volgende:
Voor de aanvraag huursubsidie moet je een inkomensbewijs van de belastingdienst bijvoegen. Dus gewoon een lager inkomen invullen kan eigenlijk niet.
Tenzij men het heeft over zwartwerk. Dat geeft uiteraard niemand op.
Als men huursubsidie toekent terwijl die belastingpapieren er niet bijzitten, tja, dan vind ik dat erg stom.
Dit gaat niet over de ID-kaart. Het Kadaster koppelen is een kleine moeite, en het Kadaster is nu ook al openbaar. Ik kan precies opvragen wie de eigenaar is van het het huis / het stuk grond van de buurman en dacht ik ook hoeveel hypotheek daar nog op rust.quote:Op zondag 28 augustus 2005 04:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het werkt twee kanten op. Aan de ene kant heb je mensen die zich slecht gedragen door subsidie te krijgen. Aan de andere kant heb je mensen die zich slecht gedragen en zich als machtwellustelingen gaan opstellen. Ik kan er dus prima mee leven dat die privacy wetgeving er is evenals dat ik het nonsens vind dat mensen een id-kaart voor jan-lul tevoorschijn moeten kunnen toveren.
Volgens mij kun je de verkoopprijs van een stuk grond of een huis opvragen, niet de hypotheek.quote:Op zondag 28 augustus 2005 12:38 schreef Tarak het volgende:
Ik kan precies opvragen wie de eigenaar is van het het huis / het stuk grond van de buurman en dacht ik ook hoeveel hypotheek daar nog op rust.
Precies eruit met al die subsidies.quote:Op zondag 28 augustus 2005 12:40 schreef McCarthy het volgende:
gewoon afschaffen die subsidies, geef er een belastingverlaging voor terug en veel problemen zijn al opgelost.
Dat laatste kan ook.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:55 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij kun je de verkoopprijs van een stuk grond of een huis opvragen, niet de hypotheek.
Kadaster houdt alle relevante gegevens bij over registergoeden, het huis van de buren valt daar ook onder.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |