abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 september 2005 @ 17:37:28 #301
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_30392592
quote:
Op donderdag 8 september 2005 01:57 schreef cerror het volgende:

[..]

Doe het dan niet.
Hitler zijn overtuigingskracht deed het hem.
Nee, het lag voornamelijk aan zijn politiek adviseur, of "spindoctor" Goebbels...

Maar nu gooi ik met deze post het topic dicht... en ik heb nog niet eens echt bijgelezen of (en wat) er al over Goebbels geschreven is.

Maargoed, dan sluit ik dit topic maar met een gedeelte van een beschouwing die ik laatst over dit onderwerp heb geschreven:

(...) Eeuwen later wordt het begrip spindoctor opnieuw leven ingeblazen door Josef Goebbels, de politiek adviseur van Adolf Hitler. Hij bepaalde de strategie voor de propaganda van Hitler.
Het doel van Goebbels was duidelijk: hij wilde de mensen winnen voor een idee op een zo doordringende en allesomvattende manier dat ze die idee geheel accepteren en er nooit meer aan kunnen ontsnappen. Met dat doel voor ogen moesten er vooral geen inhoudelijke redeneringen aangewend worden. Een boodschap moet niet noodzakelijk waar maar wel eenvoudig zijn en vaak en luid genoeg herhaald worden: "Waarheid is wat ik tot waarheid maak" was zijn lijfspreuk en ook: "Alles wat goed is voor de partij is waar. Zou dit samenvallen met de feitelijke waarheid, des te beter; anders moet het worden aangepast."

Methoden die Goebbels gebruikte, zien we ook terug bij de hedendaagse spindoctors. Om de buitenlandse media te beïnvloeden, ontving Goebbels amerikaanse correspondenten in Duitsland als hooggeplaatste gasten. Deze tactiek was op twee manieren slim: hij kreeg niet alleen de goodwill van de media, maar kon zo ook nog eens de buitenlandse berichtgeving over Duitsland van dichtbij observeren. Op deze manier kon hij sommige “vijandige leugens” razendsnel voor het duitse volk nuanceren en in het “juiste” perspectief plaatsen.

Ook schreef hij toespraken voor Hitler, waarbij elke stembuiging, elk gebaar en zelfs de plaatsen waar hij moest wachten op applaus of gejuich in kleur op de papieren aangegeven werden.

Goebbels was niet alleen een erg goede spindoctor, maar hij was ook nog eens uitzonderlijk goed in het bespelen en inzetten van de media. Als geen ander begreep Goebbels dat het belangrijkste aspect van spinning is, om de media steeds één stap voor te blijven. Zo probeerde hij in december 1942 de media-aandacht van de holocaust af te leiden, door te wijzen op de omstreden Britse gruweldaden in India en Palestina. Door de discussie over dit onderwerp aan te zwengelen, hoopte Goebbels op een ja-nee spelletje, waardoor de holocaust van de media-agenda zou verdwijnen. Goebbels kreeg zijn gelijk: mede door een gelukkig toeval van omstandigheden verdween de holocaust een tijdje uit de media.

Met Goebbels veranderde er iets in de maatschappij. Na afloop van de tweede wereld oorlog waren er steeds meer mensen die inzagen dat het succes van Hitler voornamelijk op de propagandastrategie van Goebbels berustte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')