Je verwacht het niet, maar hij kan het dus écht goed:
quote:
Geert den Ouden steelt de show op beachvoetvolleytoernooi
De finale van het traditionele beachvoetvolleytoernooi in Rijswijk was een anticlimax. Het verschil tussen de winnende Werkendamse boezemvrienden Niels Vorthoren - profvoetballer bij Willem II - en Sebastiaan Kolff, de belangrijkste aanwinst van LRC Leerdam, en de Rijswijkse maatjes André Groeneveld en Les- ley Lievaart was veel te groot en de finale werd dan ook nooit een echte wedstrijd.
JAN VOLWERK
RIJSWIJK
Groeneveld en Lievaart, die elk jaar ver komen, waren nadat zij het sterke gelegenheidsduo Geert den Ouden en Ger Klop in de halve eindstrijd hadden geklopt, uitgeblust. ,,Kolff en Vorthoren zijn zoveel jonger en fitter, daar is geen kruid tegen gewassen,’’ aldus Lievaart.
Geert den Ouden, die het grootste beachvoetvolleytoernooi in de regio drie jaar geleden met zijn vriend en vaste maatje Damien Hertog al eens won, stond balend langs de kant. Een uurtje of vier daarvoor was hij met Klop bloedfanatiek aan het toernooi begonnen. Hij had zich na een misser bij een 7-0 voorsprong nog enorm kwaad gemaakt en was duidelijk met één missie naar Rijswijk gekomen: winnen. ,,Wel een zware opdracht,’’ had hij na de eerste - makkelijk gewonnen - poulewedstrijd erkend. ,,Ik doe dit spelletje erg graag, maar heb er te weinig tijd voor. We spelen nu tegen gasten die al jaren samenspelen en die dit seizoen al heel veel wedstrijden in de benen hebben.’’
Ook de Werkendamse postbode Klop, die vorig jaar met zijn zoon Michael de finale in Rijswijk haalde, wist vooraf dat het zwaar zou worden. ,,Ik moet bovendien voor het eerst sinds jaren aan de rechterkant spelen.’’ Klop en Den Ouden haalden toch simpel de halve finale en Den Ouden vermaakte het publiek keer op keer met zijn handelsmerk: de smash met zijn voeten hoog boven de netrand. In de halve finale ging het fout. ,,Eigen schuld. We maakten te veel persoonlijke fouten. Jammer, ik had graag tegen Vorthoren en Kolff gespeeld,’’ aldus Den Ouden, die komend seizoen zeker niet terugkeert bij Excelsior en nog rekent op een aanbod van een club uit de eredivisie.
Vorthoren, die dinsdag bij Willem II weer op de training wordt verwacht en deze zomer met Kolff ook al de beachvoetvolleytoernooien in Sleeuwijk en Breda won, was uitzonderlijk blij met de beker in Rijswijk. ,,Dit toernooi wilden we per se winnen. Het is het grootste en mooiste toernooi van het seizoen, maar we hadden er nog nooit aan mee kunnen doen. Prachtig als het dan lukt.’’
Vorthoren vond het niet erg dat hij en zijn maatje ook ’s morgen al hadden moeten spelen, terwijl een aantal teams met oud-profs pas na de eerste poulewedstrijd mocht instromen. ,,Wij hadden het voordeel dat we al lekker warm waren gedraaid. Het enige nadeel was dat het vanmorgen regende. Er komt dan zand aan de bal en dat is vooral vervelend met koppen.’’
Oud-profvoetballers, die traditioneel in Rijswijk aanwezig zijn, kunnen over het algemeen weinig potten breken. Dat gold zaterdag zeker ook voor de koppels met een Dordts betaald-voetbalverleden: Michel Langerak/Arjan van der Laan en Ries Fok/Dennis van der Gijp. Fok: ,,Van der Gijp belde mij een paar weken geleden op of ik vandaag met hem mee wilde gaan. Ik hoefde alleen maar een schone onderbroek en een handdoek mee te nemen. Ik wist van niets.’’ Na het eerste met 31-10 van het Bredase koppel Ton Reicharat en Steven van Batenburg verloren pouleduel wisten Fok en Van der Gijp dat het optreden van korte duur zou zijn. Van der Gijp, die met Fok en Virgil Breetveld in Dordrecht een voetbalschool is begonnen, probeerde zijn maatje na de kansloze missie op de kast te krijgen: ,,Ik heb negen punten gemaakt en die gasten hebben één keer de bal uitgeschoten. Volgend jaar neem ik Virgil wel mee.’’
Langerak en Van der Laan verloren ook hun drie wedstrijden, maar streden voor elk puntje en leden tegen de latere finalelisten Lievaart en Groeneveld slechts een kleine nederlaag. Langerak, die in het voorbije seizoen met LRC Leerdam degradeerde naar de eerste klasse: ,,Ik heb afgelopen week wel één keer in Werkendam getraind, maar dat is veel te weinig.’’
Van der Laan, trainer van Sparta B1: ,,In de tweede wedstrijd hadden we meer rust, gebruikten we niet alleen onze voeten en probeerden we ook samen te spelen. Ik heb toch genoten vanmiddag.’’
Dat oefening kunst baart, bewees het Lekkerlandse koppel Ruud Ouweneel en Bas de Vos. Ouweneel, die later op de dag nog de Lingewaalloop afwerkte: ,,We hebben deze zomer keihard getraind. De beloning was een plek in de kwartfinale. Vorthoren en Kolff zijn echter nog een dik maatje te groot voor ons.’’
Stedoco-spits Ben Bakker keek met een enigszins sip gezicht naar de finale. Zijn partner, Feyenoorder Theo Lucius, had voor het toernooi afgezegd. ,,Ik had graag met zo’n speler samengespeeld.’’