Sven.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:04 schreef teknomist het volgende:
Ik heet Sven, ik kom uit Zweden en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Ik heet Juan, ik kom uit Spanje en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Ik heet Heinrich, ik kom uit Duitsland en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Wat een belachelijk idee. En vooral... wat schiet je ermee op?
En al die ras-Hollanders die hun kinderen een buitenlandse naam hebben gegeven?
Of "Destiny"quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:39 schreef k_man het volgende:
En wat doen we met het Nederlandse gepeupel dat de dochter Kimberley genoemd heeft?
Maar die taalgroepen, vooral de Germaanse, zijn aan die van ons verbonden. En Romaans klinkt net iets makkelijker dan Turks, Marrokoaans.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:04 schreef teknomist het volgende:
Ik heet Sven, ik kom uit Zweden en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Ik heet Juan, ik kom uit Spanje en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Ik heet Heinrich, ik kom uit Duitsland en ik ga in Nederland wonen. Wat dan?
Wat een belachelijk idee. En vooral... wat schiet je ermee op?
En al die ras-Hollanders die hun kinderen een buitenlandse naam hebben gegeven?
Alle taalgroepen zijn uiteindelijk aan elkaar verbonden en ik vind "Fatima" toch iets makkelijker uit te spreken dan bijvoorbeeld "Juan" of "Pedros".quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:04 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Maar die taalgroepen, vooral de Germaanse, zijn aan die van ons verbonden. En Romaans klinkt net iets makkelijker dan Turks, Marrokoaans.
Als je Henk heet kun je je nog steeds Hank B. Marvin noemen. Gitaartje erbij en je wordt voor de frontman van The Shadows aangezien.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:04 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Draai het eens om, stel jij ga naar Duitsland en je heet Henk, hoe ga je dan door het leven.?
Weet jij wel wat het werkwoord henken betekent?
Ik wed dat je je naam maar gauw veranderT.
Gerard Bos, de president van de VS.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:58 schreef Casparovvv het volgende:
Idioot...
Dan zie je dalijk de krantenkoppen vermelden: ''Gerard Bush bezoekt Nederland!''
Als je Pedros heet kun je je nog altijd Peter-Os noemen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:06 schreef teknomist het volgende:
Alle taalgroepen zijn uiteindelijk aan elkaar verbonden en ik vind "Fatima" toch iets makkelijker uit te spreken dan bijvoorbeeld "Juan" of "Pedros".
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Gerard Bos, de president van de VS.
Vergezeld door mevrouw Rijst, uiteraard.
En vice-president Lul Kettinkjequote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Vergezeld door mevrouw Rijst, uiteraard.
Jan Lennen, Paul Kaartsma, Rinus Ster en Joris Harmsen van de Keefers?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:04 schreef Noorman het volgende:
En Wil Poorten van Kleinzacht?
Boris, Anna, Olga ...quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:10 schreef Sessy het volgende:
Ik als eerste-generatieallochtoon ben van plan mijn kinderen straks namen te geven die zowel in mijn land als in Nederland normale namen zijn. Daar zijn er niet zo heel veel van, maar ik heb al veel meer namen gevonden die hieraan voldoen dan het aantal kinderen dat ik denk te gaan baren, dus dat zit wel goed![]()
Froukje vind ik trouwens een ontzettend lelijke naam... Vrouwtje, Froukje... Ach ja zal wel aan mij liggen.![]()
Dat is dom om namen te zoeken die in beide landen gangbaar zijn. Welke namen denk jij dan te kunnen gaan kiezen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:10 schreef Sessy het volgende:
Ik als eerste-generatieallochtoon ben van plan mijn kinderen straks namen te geven die zowel in mijn land als in Nederland normale namen zijn. Daar zijn er niet zo heel veel van, maar ik heb al veel meer namen gevonden die hieraan voldoen dan het aantal kinderen dat ik denk te gaan baren, dus dat zit wel goed![]()
Froukje vind ik trouwens een ontzettend lelijke naam... Vrouwtje, Froukje... Ach ja zal wel aan mij liggen.![]()
quote:Froukje vind ik trouwens een ontzettend lelijke naam... Vrouwtje, Froukje... Ach ja zal wel aan mij liggen.![]()
Mijn Groningse oma zegt altijd: "Och, is dij Bus ook weer op televisie"quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:08 schreef k_man het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:33 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Dit zeggen, dit ene domme zinnetje is voor mij een reden om Fortuyn of erger nog Konstant Kusters of zoiets te stemmen. Dat is zo beledigend, dat is zo afstotelijk als je dat ooit zegt.
Dan donderstraal ik mijn hele linkse principe's en betrokkkenheid in 1 keer op zij als ik dat zou horen.
Wat doe je hier nog? Sessie...
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:30 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Jan Lennen, Paul Kaartsma, Rinus Ster en Joris Harmsen van de Keefers?
Michiel & Sjanet Jansen? Waarvan de eerste in het begin met de andere Jansen-broertjes optrad?
Anna, Anton (Ton), Maria, Johan, Sara(h), Alexander/Alexandra (m'n moeder), Nina (m'n overgrootoma), Lydia (m'n oma), Michael (m'n vader), Victor (m'n opa), Fillip, Anastasia, Abraham (Bram), Helena en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:33 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Dat is dom om namen te zoeken die in beide landen gangbaar zijn. Welke namen denk jij dan te kunnen gaan kiezen?
Mag ik een naam niet lelijk vinden? Lekker ruimdenkend dan.quote:Dit zeggen, dit ene domme zinnetje is voor mij een reden om Fortuyn of erger nog Konstant Kusters of zoiets te stemmen. Dat is zo beledigend, dat is zo afstotelijk als je dat ooit zegt.
Dan donderstraal ik mijn hele linkse principe's en betrokkkenheid in 1 keer op zij als ik dat zou horen.
Wat doe je hier nog? Sessie...
[afbeelding]
Anna vind ik zelf wel leuk, alhoewel die meestal tot Njura verwordt, wat ontzettend lelijk klinkt, i.m.h.o., maar je kunt het de familie natuurlijk wel laten weten dat je het niet op prijs stelt als ze je kind zo gaan noemen.quote:
Is Kim geen Nederlandse naam?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:39 schreef k_man het volgende:
En wat doen we met het Nederlandse gepeupel dat de dochter Kimberley genoemd heeft?
Dus het is ruimdenkend om een naam af te wijzen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:41 schreef Sessy het volgende:
Mag ik een naam niet lelijk vinden? Lekker ruimdenkend dan.![]()
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:41 schreef Sessy het volgende:
[..]
Anna, Anton (Ton), Maria, Johan, Sara(h), Alexander/Alexandra (m'n moeder), Nina (m'n overgrootoma), Lydia (m'n oma), Michael (m'n vader), Victor (m'n opa), Fillip, Anastasia, Abraham (Bram), Helena en ga zo maar door.
Ik zou ze dus zelfs naar familie kunnen vernoemen als ik dat zou willen. Persoonlijk vind ik Sara(h) een prachtige naam maar de naam wordt natuurlijk mede door je toekomstige echtgenoot bepaald, en, niet minder belangrijk, door het geslacht van het kind zelf.
De Friese cultuur is de Nederlandse cultuur niet. Een heel stuk van de Nederlandse cultuur, vooral in Limburg en Brabant waar ik woon, is gebaseerd op het Katholieke geloof, het Christendom. Deze komt oorspronkelijk vanuit het Midden-Oosten. Een hele hoop Joodse namen zijn trouwens in Christelijke, Joodse en Moslimlanden, eventueel met kleine uitspraakverschillen, acceptabel.
Okay je keuze wordt er wel door beperkt, maar daar heb je dan ook een naam voor waar je kind zich niet raar mee hoeft te voelen, zowel in Nederland als in het thuisland (oma/overgrootoma en opa kunnen het tenminste nog uitspreken zeg maar).
[..]
Mag ik een naam niet lelijk vinden? Lekker ruimdenkend dan.![]()
Alsof jij alle namen in de wereld leuk vindt?
Wat ik vind doet er niet toe, Nederland op zich staat zeer positief tegenover andere namen. Helaas gaat het tegenwoordig vaak gepaard met minachting en bespotting van het Nederlands zijn.quote:Alsof jij alle namen in de wereld leuk vindt?
http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/430/quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:09 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Dus het is ruimdenkend om een naam af te wijzen?
Ja hoor.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:09 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Dus het is ruimdenkend om een naam af te wijzen?
Niet meer dan Vova op Vladimir lijkt of Sascha op Alexander/Alexandra of Liolia op Olga. Ze pakken in feite een klank en bouwen daar een naam omheen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:25 schreef -DailaLama- het volgende:
Wat raar dat die Russische afkortingen van namen er zo raar uit zien voor Nederlandse begrippen ....
Ik bedoel: Njura lijkt toch helemaal niet op Anna?
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 17:58 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Om de integratie te bevorderen kunnen we nieuwkomers het beste verplichten een nieuwe Nederlandse naam te keizen, die liggen wat makkeijker in de mond en dragen bij tot een betere
integratie.
Michael is een ENGELSE naam. Dat moet dus "Michiel" worden.quote:Dus Mohammed wordt dan Michael
Nee. Ik gok dat minder dan 20% van de Nederlanders ook daadwerkelijk een Nederlandse naam heeft. Zelfs Mark, Rob, Sandra en Esther zijn geen Nederlandse namen......quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:05 schreef Sessy het volgende:
Is Kim geen Nederlandse naam?
Wat is er zo moeilijk aan Mohammed, Fatima of Achmed?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:04 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Maar die taalgroepen, vooral de Germaanse, zijn aan die van ons verbonden. En Romaans klinkt net iets makkelijker dan Turks, Marrokoaans.
Ja tuurlijk.....quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:09 schreef boekenworm het volgende:
Het lijkt mij een zeer goed idee om die moslims die in het westen willen wonen een westerse naam te geven.
Daarom roep je ze ook op de achternaamquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:55 schreef Thorical het volgende:
Het enige dat verboden moet worden is de naam "Mohammed". Als je nu op een schoolplein zegt Mohammed laat dat dan staat het halve schoolplein je glazig aan te staren.
Nee okay maar zo ver terug in de tijd hoeven we ook weer niet te gaan.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 19:08 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee. Ik gok dat minder dan 20% van de Nederlanders ook daadwerkelijk een Nederlandse naam heeft. Zelfs Mark, Rob, Sandra en Esther zijn geen Nederlandse namen......
Vermoordt...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:03 schreef kanaiken het volgende:
Ik zie de koppen al voor me:
"Ad B. heeft zus en zo vermoordt"
Dan houd je verdacht weinig over.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:03 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Oh ja en asjeblieft geen Bijbelse namen, alsof dat een bijdrage levert aan onze cultuur.
"Kernfusie, eeeeeeeeeteeeeeeeen!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:20 schreef Sessy het volgende:
[..]
Dan houd je verdacht weinig over.
Of je moet, net zoals de communisten, mensen naar dingen gaan noemen. Dan heb je jongens die Traktor en Vrachtwagen heten en meisjes die Weefgetouw of Tarwe heten.
Of, moderner;
Halogeen, Internet, Mais, Catalysator, Kernfusie, Deejena, Mobiel...![]()
d'r is wel zo'n b-celeb ergens die d'r kind Audio Science genoemd heeftquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:20 schreef Sessy het volgende:
[..]
Halogeen, Internet, Mais, Catalysator, Kernfusie, Deejena, Mobiel...![]()
Iddquote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:08 schreef LeefbaarFok het volgende:
[..]
Als je Pedros heet kun je je nog altijd Peter-Os noemen.
Nou je 't zegt...quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:43 schreef Alicey het volgende:
Zoiets is erg handig, daarmee koppel je een persoon los van de persoonsgegevens zoals die in het land van herkomst geregistreerd zijn. Ik ruik nu al misbruik.
Joh..quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:17 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind dat de topicstarter onterecht bekritiseerd wordt. In Amerika viel het mij op dat de zwarte bevolking over het algemeen ook gewoon ''normale'' Amerikaanse namen gebruikt.
Een beetje jammer om de naam van je kinderen aan te passen aan het land waar je gaat wonen.quote:Ik vind dit volstrekt normaal, ik ga mijn toekomstige kinderen ook Amerikaans/Nederlandse namen geven omdat ik in de toekomst ook van plan ben naar de USA te verhuizen.
Dat is ook niet zo gek, omdat ze geen namen hadden toen ze als slaven naar de VS worden gehaald. Het is overigens ook meer de trend om toch aparte namen te gebruiken onder de zwarte bevolking. Je krijgt dan vaak namen als "Latifah" of "Roshanda" of "Aisha".quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:17 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind dat de topicstarter onterecht bekritiseerd wordt. In Amerika viel het mij op dat de zwarte bevolking over het algemeen ook gewoon ''normale'' Amerikaanse namen gebruikt.
Ik zou mijn kind toch niet zo snel "Dick" of "Joke" noemen als ik van te voren wist dat ik naar de VS zou gaan verhuizen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:03 schreef MrSASO het volgende:
Een beetje jammer om de naam van je kinderen aan te passen aan het land waar je gaat wonen.
Kloptquote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:32 schreef k_man het volgende:
Dick is toch een naam die ook in de VS voorkomt. Je kunt er zelfs vice president mee worden.
Er zijn uitzonderingen natuurlijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zou mijn kind toch niet zo snel "Dick" of "Joke" noemen als ik van te voren wist dat ik naar de VS zou gaan verhuizen.
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:31 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo gek, omdat ze geen namen hadden toen ze als slaven naar de VS worden gehaald. Het is overigens ook meer de trend om toch aparte namen te gebruiken onder de zwarte bevolking. Je krijgt dan vaak namen als "Latifah" of "Roshanda" of "Aisha".
Kijk ook hier: http://www.babynames.org.uk/african-american-baby-names.htm
African Americans willen zich juist onderscheiden, en doen dit vaak door een "zwarte" naam te kiezen. De achternamen zijn wel vaak gewoon gebaseerd op Engels, omdat ze historisch gezien op een gegeven moment een naam moesten kiezen nadat de slavernij werd afgeschaft.
quote:T'kelah
Dat is onze cultuur, debiel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:03 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Oh ja en asjeblieft geen Bijbelse namen, alsof dat een bijdrage levert aan onze cultuur.
xDquote:
Check it. I is here wif none other than me main man, Boutros Boutros Boutros Boutros-Ghali.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:38 schreef Butros het volgende:
[..]
IddIk heet al mijn hele leven Petros en dat bevalt me prima
![]()
Jaaa, DAT moeten we doen!quote:
Nee dat is Nederlandsquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:21 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ali Bouali wordt gewoon Alwin Boel.
Neeneenee, de bijbel is een boek uit een andere hoofdzakelijk Oosters en Mediterrane cultuur. Er wordt veel gewag gemaakt van figuren uit de tijd van het jaar 0 en de jaren ervoor. Dat heeft, 0,00 met de mensen van deze breedtegraad te maken. Onze cultuur was Germaans en kende meerdere goden zoals Thor, Wodan e.d. .quote:
Definieer eerst dan maar eens het begrip "Nederlandse naam" voor je met zulke onzin komt. Ik vindt het persoonlijk belangrijker dat er wederzijds respect is voor elkaars cultuur dan dat ik iemand een andere naam ga opdringen. Dat is geen integreren maar omvormen en dus precies hetgene waar je de Islam van beschuldigt. Verder zie ik niet in hoe het verplicht kiezen van een andere naam een ruimer begrip van "onze" cultuur, normen en waarden zal bijbrengen aan nieuwe Nederlanders. Wat mijns inziens beter zou helpen is een sociale dienstplicht voor alle Nederlanders, zowel allochtoon als autochtoon waarbij men in aanraking komt met alle aspecten van de huidige Nederlandse samenleving. Respect kweek je door een (goede) omgang en contact, niet door het opleggen van een normen en waarden systeem dat stamt uit een monoculturele achtergond die hedentendage niet meer van toepassing is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 10:41 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Neeneenee, de bijbel is een boek uit een andere hoofdzakelijk Oosters en Mediterrane cultuur. Er wordt veel gewag gemaakt van figuren uit de tijd van het jaar 0 en de jaren ervoor. Dat heeft, 0,00 met de mensen van deze breedtegraad te maken. Onze cultuur was Germaans en kende meerdere goden zoals Thor, Wodan e.d. .
Het christendom is een import-cultuur en dus ongewenst.
Maar het kiezen van een Nederlandse naam, op de naturalisatiedag brengt meer respect voor onze normen en waarden met zich mee. Desnoods laat je de nieuwkomers de eerste 10 jaar 2 namen houden maar verdwijnt de exotische niet-nederlandse naam op de duur.
Nee hoor, Youssef wordt Jozef.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:06 schreef TrashyTina het volgende:
Sinds wanneer is Michael een Nederlandse naam![]()
Volgens die logica wordt Youssef > Joey (of Djowie)
Hmmm... Weet je daar ben ik best wel voor in. Als er aan de verkiezingen een partij meedoet met op het programma, verplichte invoering van de germaanse goden als staatsgodsdienst, stem ik daar zo op!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 10:41 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Neeneenee, de bijbel is een boek uit een andere hoofdzakelijk Oosters en Mediterrane cultuur. Er wordt veel gewag gemaakt van figuren uit de tijd van het jaar 0 en de jaren ervoor. Dat heeft, 0,00 met de mensen van deze breedtegraad te maken. Onze cultuur was Germaans en kende meerdere goden zoals Thor, Wodan e.d. .
Het christendom is een import-cultuur en dus ongewenst.
Youssef wordt JOOST.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 11:14 schreef Verzin-een-leuke-nick het volgende:
[..]
Nee hoor, Youssef wordt Jozef.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |