Persoonlijk zou ik gaan voor een traditioneel kooktoestel, omdat dit het fijnste werkt (volgend jaar in onze nieuwe keuken komt dit ook). Hier nog enkele voor/nadelen van alles:
Traditioneel Kooktoestel:
Voordelen:
*Op een klein oppervlak passen veel pannen
*Onderhoud is eenvoudiger dan bij meerdere warmtebronnen
Nadelen:
*Grote hoeveelheid warmteverlies
![]()
e energiekosten
![]()
e grote hoeveelheid warmtestraling
Glaskeramische kookplaat:
Voordelen:
*Snelle verwarming, hoog rendement
*Panherkenningssysteem
*Geen warmtelast
Nadelen:
*Barst erg makkelijk
*Als er iets door de bast komt onbruikbaar
Inductiekookplaat (magneet):
Voordelen:
*Makkelijk regelbaar
*Geen warmtelast
Nadelen: Pan MOET veel magnetisch materiaal bevatten, anders werkt het niet: nieuwe pannensets aanschaffen!
Verder raad ik je aan niet naar de goedkoopste te kijken, en het desnoods iets langer te doen met de dingen die je nu hebt en dan door sparen voor fatsoenlijke aparatuur. Hier heb je altijd op de langere termijn meer profijt van. (Als in het weer verkopen, meer waardevast), garantie termijnen, vervanging van eventuele kapotte onderdelen etc etc).
Momenteel hebben we nog gewoon gaspitten thuis, waarom? Omdat dat bij het huis kwam toen we 2 jaar geleden verhuisd zijn
![]()
Maar er komt dus een traditionele kookplaat.
Op al mijn werkplaatsen als kok zijnde ben ik ooit 1 bedrijf tegen gekomen die een glaskeramische kookplaat had aangeschafd, deze was na een week kapot door er een te zware pan iets te ruw op te zetten. Verder altijd gewerkt met gaspitten of traditionele kookplaten (vandaar ook dat die thuis gaat komen, dit is gewoon het fijnste, en erg makkelijk te onderhouden!)
Sja en verder, ik denk niet dat wij keuzes voor jullie kunnen maken, jullie zullen zelf de voordelen en nadelen tegen elkaar op laten wegen en vanuit daar een beslissing nemen.