abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29918948
M'n vriend en ik gaan samenwonen en hebben net een nieuwe keuken gekocht.
We hebben de kookplaat laten zitten, dus hier gaan we zelf voor zorgen.
Bij m'n vriend thuis koken ze op gas, bij mijn ouders thuis kookten we tot een jaar of 3 geleden keramisch maar nu op een Siemens inductiekookplaat.
Gekeken naar de aanschafkosten is gas het goedkoopst, gevolgd door keramisch en dan een heel stuk verderop (lees: een stuk duurder) inductie.
We hebben al een aantal voors en tegens bedacht tussen gas, keramisch en inductie:

Gas
Voordelen:

• Goedkoop in de aanschaf (vanaf 100 euro)
  • Je hebt direct warmte
  • Je kunt verschillende soorten pannen gebruiken

Nadelen:

• Minder makkelijk schoon te maken
  • Open vuur in huis (denkend aan kinderen, vlam in de pan etc)
  • Persoonlijk vind ik het er minder strak en zelfs wat ouderwets uitzien, maar dit hangt sterk af van wat voor gaskookplaat je koopt.

Keramisch

Voordelen:

• Makkelijk schoon te maken
  • Geen open vuur
  • Strak uitziende plaat
  • Redelijk goedkoop in de aanschaf (vanaf 300 euro)
  • Je kunt verschillende soorten pannen gebruiken

Nadelen:

• Je hebt niet direct warmte, heeft tijd nodig om op te warmen
  • Bij knoeien van melk/suikerbevattende producten kan dit in de glasplaat branden (van verschillende mensen gehoord)

Inductie

Voordelen:
  • Makkelijk schoon te maken
  • Geen open vuur
  • Strak uitziende plaat

Nadelen:
  • Duur in de aanschaf (vanaf 700 euro)
  • Je kunt niet alle pannen gebruiken
  • Bij knoeien van melk/suikerbevattende producten kan dit in de glasplaat branden (van verschillende mensen gehoord)

Nou dit was het wel zo'n beetje.
    Maar wat wil ik nou met dit topic?
    Ik zou graag het volgende willen weten:

- Wat was voor jullie de reden om te kiezen voor gas/keramisch/inductie en waarom was dit de doorslag?
    - Wat is goedkoper in energiekosten: gas of electo (keramisch/inductie)?
    - Wij hebben een merk gevonden genaamd Teka die een goedkope inductieplaat aanbieden (695 euro). Dit is de goedkoopste die we gevonden hebben. Zou dit nu zoveel slechter zijn dan een inductieplaat van bijv. Siemens, kijkend naar glasplaat en wat de plaat kan?
    - Voor de mensen die keramisch of inductie koken: heb jij je plaat beschadigd en zo ja, waarmee?
    Ik vraag me af hoe erg het is met het overkoken van melk/suikerbevattende producten.

Wat een verhaal ..........bedankt voor het lezen en je eventuele antwoord!
  • pi_29919080
    Inductie is volgens mij geen probleem met morsen. Inductie gaat via geleiding, je kan zelfs een pannenlap tussen de pan en de plaat leggen zonder gevaar.

Tevens moet je er rekening mee houden dat je bij keramisch en inductie volgens mij krachtstroom aanlsuiting nodig hebt.
    pi_29919226
    Zekersteweten GAS

Kookt gewoon het allerlekkerste (vind ik) Bij de ouders van mn vriend hebben ze ook inductie, maar ik vind dat gewoon niet fijn koken.
    Van dat inbranden klopt trouwens wel, die plekken krijg je er niet meer uit, ook niet met zo'n speciaal middel ervoor (bij hen thuis zitten er ook verschillende inbrandplekken). Dus als je je pannetje melk over laat koken zit je te kijken met de plekken als je het niet op tijd ziet.
    Ik vind inductie er idd wel mooi uitzien, maar daar vind ik dan ook alles mee gezegd
    Van gas vind ik het enige nadeel dat het zo vervelend schoonmaken is
    15 jaar te laat geboren...
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:03:58 #4
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29919322
    Persoonlijk zou ik gaan voor een traditioneel kooktoestel, omdat dit het fijnste werkt (volgend jaar in onze nieuwe keuken komt dit ook). Hier nog enkele voor/nadelen van alles:

Traditioneel Kooktoestel:

Voordelen:
    *Op een klein oppervlak passen veel pannen
    *Onderhoud is eenvoudiger dan bij meerdere warmtebronnen

Nadelen:
    *Grote hoeveelheid warmteverlies
    e energiekosten
    e grote hoeveelheid warmtestraling

Glaskeramische kookplaat:

Voordelen:
    *Snelle verwarming, hoog rendement
    *Panherkenningssysteem
    *Geen warmtelast

Nadelen:
    *Barst erg makkelijk
    *Als er iets door de bast komt onbruikbaar

Inductiekookplaat (magneet):

Voordelen:
    *Makkelijk regelbaar
    *Geen warmtelast

Nadelen: Pan MOET veel magnetisch materiaal bevatten, anders werkt het niet: nieuwe pannensets aanschaffen!

Verder raad ik je aan niet naar de goedkoopste te kijken, en het desnoods iets langer te doen met de dingen die je nu hebt en dan door sparen voor fatsoenlijke aparatuur. Hier heb je altijd op de langere termijn meer profijt van. (Als in het weer verkopen, meer waardevast), garantie termijnen, vervanging van eventuele kapotte onderdelen etc etc).

Momenteel hebben we nog gewoon gaspitten thuis, waarom? Omdat dat bij het huis kwam toen we 2 jaar geleden verhuisd zijn Maar er komt dus een traditionele kookplaat.

Op al mijn werkplaatsen als kok zijnde ben ik ooit 1 bedrijf tegen gekomen die een glaskeramische kookplaat had aangeschafd, deze was na een week kapot door er een te zware pan iets te ruw op te zetten. Verder altijd gewerkt met gaspitten of traditionele kookplaten (vandaar ook dat die thuis gaat komen, dit is gewoon het fijnste, en erg makkelijk te onderhouden!)

Sja en verder, ik denk niet dat wij keuzes voor jullie kunnen maken, jullie zullen zelf de voordelen en nadelen tegen elkaar op laten wegen en vanuit daar een beslissing nemen.
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
    pi_29919326
    gas dus.
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:06:49 #6
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29919387
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 14:04 schreef zoalshetis het volgende:
    gas dus.
    mja
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:07:21 #7
    88360 kleinmeiske
    Tja, het is een gave ...
    pi_29919399
    Gas, absoluut.

Heb een tijdje gewoon elektrisch gekookt, dat was een drama. Kook nu keramisch, dat gaat wel wat beter, maar nog steeds overkookdrama's (toch die uitgebreide programma's maar eens uit gaan zoeken).

Mocht ik nu moeten kiezen en zou de gasleiding al op z'n plek liggen, dan zou ik voor een gas-op-glasplaat gaan. Mijn zwager had er zoeentje in z'n nieuwe huis zitten en die kun je dus veel beter schoonmaken dan een traditionele gaskookplaat én het ziet er strak uit.
    Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
    pi_29919508
    Mijn ouders hebben een keramische kookplaat. De keuze tussen inductie/keramisch weet ik eigenlijk niet precies, maar mijn moeder wilde niet meer op gas koken. Misschien ook duurder?
    Over de kosten kan ik zelf weinig zeggen, maar over het beschadigen kan ik wel meepraten. Soms kookt het water over en stukjes etensresten verbranden aan de kookplaat, maar onze plaat is nog nooit beschadigd geweest hoor. En melk koken doen wij eigenlijk niet aan, dat warmen we op in de magnetron.

En we hebben hem nu al zo'n 10 jaar en er is nog nooit wat mee gebeurd. (even afkloppen)

Veel succes met je nieuwe huis
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:40:03 #9
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29920399
    Waar heb je uberhaubt warme melk voor nodig? Drinkt hier toch nooit iemand
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
    pi_29920606
    @ Euc-: het huis wat we gekocht hebben heeft veel onderhoud nodig, zo niet heel veel.
    De keuken die erin stond was zo vet (vooral kookgedeelte + afzuigkap) dat we die eruit gegooid hebben. Het was dan ook al meer dan 20 jaar oud......
    Ook pannen moeten toch nog aangeschaft worden, dus daarvoor hoeven we het ook niet te laten.
    Dus we moeten het nieuw/2e hands aanschaffen, maar een kookplaat 2e hands lijkt me niets.

En ook de meterkast moet compleet opnieuw, dus driefasen kan er dan ook nog wel bij.
    We hebben dus eigenlijk alle opties nog open liggen.
    We vinden het zo moeilijk, die voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Toen mijn ouders nog keramisch kookten, was de opwarmtijd wel een nadeel. Nu is het inductie en ik vind het persoonlijk de mooiste techniek en het veiligst. Het grote nadeel vind ik de aanschafkosten, daarom vroeg ik me ook af of mensen ervaring hebben met 'budgetmerken' kookplaten.
    pi_29920671
    Haha melk gaat trouwens toch de magnetron in, maar het is meer de suikerbevattende producten (wat een omschrijving) waarvan ik bang ben dat ze inbranden. Maar ja, wat voor producten zijn dit allemaal? Suiker zelf als je karamelvla gaat maken, maar bij wat nog meer......
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:55:36 #12
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29920896
    sabayon
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
    pi_29921061
    Ik ben echt fan van gas, ik vind dat keramisch koken maar niks, het duurt te lang voordat het op temperatuur is.

Inductie ben ik geen fan van, bij mij verbrand het eten dan vaak (Omdat het zo sterk verhit)
    pi_29921318
    Open vuur in huis vind ik geen sterk argument tegen gas. De vlam is duidelijk zichtbaar en dat kun je goed aan je kinderen uitleggen.
    Het 'nagloeien' van keramische platen vind ik veel gevaarlijker, ze zijn vaak nog bloedheet terwijl je dat niet ziet. Er is vaak wel een 'pas op, warm' lampje, maar dat is lastiger uit te leggen aan kinderen.

Andere voordelen gas: robuust, kan tegen een stootje. Traploos regelbaar. Veel vermogen (voor wokken bijvoorbeeld)
    Krachtstroom mag je bovendien niet zelf aanleggen, wat weer extra kosten meebrengt.
    Nadeel gas: meer waterdamp en vettige aanslag in de keuken.

Geef mij maar gas!
      woensdag 24 augustus 2005 @ 15:10:54 #15
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29921411
    Nouja, toen ik klein was heb ik ook op de harde manier geleerd dat ik niet mijn vlakke hand op het strijkijzer moet leggen
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
    pi_29921510
    GAS!!!

Wij hebben onze inductieplaat vorig jaar de deur uitgedaan. Die van ons was erg gevoelig voor onweer, en sloeg dan op tilt (dit is een bekend probleem, want het staat zelfs als aparte post vermeld in de verzekeringspolis: 'schade aan inductie door bliksem') We hebben hem eens laten repareren voor 400 euro, en na de tweede schade vonden we het genoeg. Kookplaat (5 pits) voor 199,-, gasleiding laten omleggen voor 100.- en we zijn er heel erg blij mee.

Nadeel van inductie, behalve het onderhoud en de gevoeligheid: als je veel op hebt staan, kan het wat gaan 'zingen', een hoog metalig geluid. Erg akelig.
    Voordeel: alles kookt wat sneller.
    Eva
      woensdag 24 augustus 2005 @ 16:26:14 #17
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_29923984
    Ik kook op gas en zal dit altijd blijven doen
    Inductie en keramisch vind ik allemaal niets.
    En mocht ik ooit in zo'n gruwelijke nieuwbouwwijk gaan wonen waar geen gas is aangelegd, dan verzin ik er wel iets op, want gas it is
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
    pi_29924537
    Als gas een optie is dan zou ik daar voor gaan en dan voor de inductie prijs gaan. Dus incl wokbrander en oven.
      woensdag 24 augustus 2005 @ 17:00:31 #19
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_29925307
    ik heb leren koken op electrisch, maar in het his waar ik nu woon hebben we gas, is even wennen, maar gaat een stuk sneller!
    keramische heb ik in de vakanite op gekookt, maar dat vond ik niks.
    Inductie weet ik niet
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
      woensdag 24 augustus 2005 @ 18:07:10 #20
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_29927563
    Ik kan alleen maar gas aanraden, kook ook wel keramisch en inductie, maar niets zo fijn als gas.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      woensdag 24 augustus 2005 @ 21:11:21 #21
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_29933828
    gas.

lekker flexibel!

Trouwens..laat 1 keer een goede volle pan op je keramisch kookplaat vallen en je bent de lul.
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
      woensdag 24 augustus 2005 @ 23:07:41 #22
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29939019
    Ik zou voor gas gaan is goedkoper en als je gas uitdraait is de warmte gelijk weg.

We hebben nu keramisch maar als we een nieuwe keuken kopen gaat er weer gas in.

En als je gas op glas (De gas branders liggen dan op een vlakke glazen plaat) neemt is het makelijker schoon te maken dan een standaard gastoestel
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29947244
    Ik zweer ook bij gas... Kookt stukken fijner t.o.v. die andere dingen.

Ik zit nu in een appartementje waar er inductie is en ik weet dat ik later in m'n eigen huisje een gasvuur wil... Veel beter regelbaar en de nadelen ervan wegen absoluut niet op tegen de voordelen.
    pi_30041161
    Gas roeleert,

mijn pa heeft volgens mij zo'n keramisch kookplaat, echt verschrikkelik, heb 3 jaar er mee te lopen kutten , en nu kan ik enigzins de tijd inschatten (heb zelf gas thuis). de bediening (van die touchscreen knopjes) zijn ook verscrhikkelijk. Het meest irritant vind ik eraan dat ie moet opwarmen en afkoelen, dat is pas gevaarlijk, zeker voor kinderen. die krengen zijn meestal ook netjes weggewerkt in het aanrecht, en vallen dus minder op.

ik wil gewoon aan = aan en uit = uit, klaar, niet van dat geschuif met van die klote pannen. Waarom denk je dat alle koks - die er dus hun brood mee moeten verdienen - bijna allemaal met gas koken?
    "The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
      zondag 28 augustus 2005 @ 12:30:36 #25
    116562 boertie
    Zonder hoofdletter dus.
    pi_30052753
    Als je naar de verbruikskosten kijkt is gas nog steeds de goedkoopste, al lijkt dat niet zo omdat je met inductie de pan zelf de warmtebron is. Er gaat wel warmte verloren maar het blijft het goedkoopste.
    R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
      zondag 28 augustus 2005 @ 12:37:07 #26
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_30052852
    Gas. Het kookt het fijnste en je zit ook niet met ellende van ingebakken of bekraste platen. Nieuwe rvs gastoestellen zien er trouwens ook erg strak uit.
    Vampire Romance O+
      dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:16:46 #27
    87545 miki
    Hee!Mijn avatar!
    pi_30111946
    Inductie! Ziet er mooi uit, is heel makkelijk schoon te houden, en dat inbranden van resten valt echt wel mee! Als iets overkookt veeg je dat meestal toch meteen weg (ook bij gas) dus dan maakt het niet uit. Wij hebben thuis eerst gas gehad en nu sinds een paar jaar inductie, mijn moeder vindt dat het koken veel overeenkomt met het koken op gas!
    Daarnaast kookt alles veel sneller, je bespaart dus tijd.
    Maar, inderdaad: niet alle pannen werken op inductie. Dat kun je testen door een magneetje aan de onderkant van de pan te houden, als ie blijft zitten is hij geschikt voor inductie.
    De meeste goede pannenmerken kunnen ook op inductie.
    I ain't got a signature...am I a criminal now?
    I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
    pi_31038231
    Hallo.....we zijn uiteindelijk gegaan voor een 70 cm gas-op-glas plaat, met wokbrander in het midden......vind 'm echt mooi, hij ziet er stukken strakker uit dan een 'gewone' gasplaat met van die 'rekjes' erop waar je je pan opzet. Deze heeft nl. pannenhouders per gaspit, waardoor je goed schoon kunt maken
    Bedankt voor jullie reacties!!
      donderdag 29 september 2005 @ 20:53:48 #29
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_31038731
    Ik wil dit topic graag nog even lenen om te melden dat iemand onze splinternieuwe rvs gaskookplaat met jif en schuurspons heeft schoongemaakt

doe dat nooit

Ikook, gefeliciteerd met je aankoop! Hoop dat hij goed gaat bevallen. Het systeem klinkt iig goed.
    Vampire Romance O+
    pi_31039144
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 20:42 schreef Ikook het volgende:
    Hallo.....we zijn uiteindelijk gegaan voor een 70 cm gas-op-glas plaat, met wokbrander in het midden......vind 'm echt mooi, hij ziet er stukken strakker uit dan een 'gewone' gasplaat met van die 'rekjes' erop waar je je pan opzet. Deze heeft nl. pannenhouders per gaspit, waardoor je goed schoon kunt maken
    goed gekozen. ik heb zelf geen glas, maar een schoonmaakster. bovendien ben ik blij dat op mijn 6-pits de wokbrander links onderaan zit. dan kan je tijdens het wokken ook nog 3 pitten gebruiken voor andere pannen.
      donderdag 29 september 2005 @ 21:21:54 #31
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_31039812
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 20:53 schreef MouseOver het volgende:
    Ik wil dit topic graag nog even lenen om te melden dat iemand onze splinternieuwe rvs gaskookplaat met jif en schuurspons heeft schoongemaakt
    Oh dear
    Stel je voor zeg, een stuk gereedschap wat je niet normaal kan gebruiken
    Dit is de reden waarom ik geen design keuken heb. Ik wil gewoon kunnen werken in de keuken.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 29 september 2005 @ 23:55:48 #32
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_31045410
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh dear
    Stel je voor zeg, een stuk gereedschap wat je niet normaal kan gebruiken
    Dit is de reden waarom ik geen design keuken heb. Ik wil gewoon kunnen werken in de keuken.
    Nou, in principe heb je gelijk, maar voor m'n vorige had ik eigenlijk ook nooit jif nodig.. je krijgt zo'n ding prima schoon met heet water, afwasmiddel en een schuursponsje.

hij heeft dat schuurmiddel ook niet gebruikt omdat het anders niet schoon werd maar omdat hij "niet geheel nuchter" meer was
    Vampire Romance O+
    pi_31045482
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 23:55 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nou, in principe heb je gelijk, maar voor m'n vorige had ik eigenlijk ook nooit jif nodig.. je krijgt zo'n ding prima schoon met heet water, afwasmiddel en een schuursponsje.

hij heeft dat schuurmiddel ook niet gebruikt omdat het anders niet schoon werd maar omdat hij "niet geheel nuchter" meer was
    een haagse vriend van mij wilde als kind zijn moeder verrassen door haar porsche te wassen... catch my drift? het kan altijd erger.
      vrijdag 30 september 2005 @ 13:07:31 #34
    44494 Rio
    Republikeinen; tsss...
    pi_31056935
    Gas baby
    Ik heb al een boek.
    pi_31193752
    quote:
    Op donderdag 29 september 2005 20:42 schreef Ikook het volgende:

Hebben wij ook, met dubbelrings wokbrander in het midden. Heel makkelijk schoon te maken (glas schoonvegen, natte doek, droge doek na), de rest gewoon in de vaatwasser af en toe!
    Welk merk heb je gekocht? Wij hebben een Zanussi met wit glas, frontbediening en vierkante strakke pandragers.
    A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
    -
    Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
    -
    pi_31317219
    Topicstarter heeft al gekozen, maar ter info dan maar ff:

Ik heb al jaren een inductieplaat, en wel om de volgende redenen (in willekeurige volgorde)

- De Aanschafprijs is hoog, maar de gebruikskosten zeker niet in vergelijk met de andere opties
    - Inductie is supersnel, je hebt een liter water zo aan de kook
    - Plaat schoonhouden is simpel en snel.
    - Veiligste wat je kan hebben met kinderen (van jezelf of op bezoek) daar er geen gas kan lekken (of vergeten dicht te doen), de plaat het alleen doet als ie aanstaat en er een geschikte pan op staat en mocht die pan leeg zijn of binnenin te heet worden, dan schakelt zo'n plaat zich automatisch uit. Tevens is de plaat heel snel weer afgekoeld.
    - Plaat reageert heel snel als je wil dat ie sneller/langzamer gaat, itt bv keramisch.
    - Pannen trekken niet krom

- Wat als nadelen ervaren worden: Dure pannen nodig. Maar die heb ik sowieso al, ben een liefhebber van koken.
    - Duur in aanschaf (maar dus goedkoop in gebruik)
    - Electrische voorziening die nodig is moet vaak apart aangelegd worden.

En mbt dat inbranden, dat is dus op Inductie juist makkelijk te voorkomen, zodra je immers de pan van de plaat haalt is er geen magnetisch veld, dus koelt de plaat al vrij rap af, ook al stond die op de hoogste stand. En dan gewoon simpel kwestie van doekje eroverheen en klaar.
    Bij wartmebronnend die juist heel lang heet blijven is het risico veel groter.

Maar goed, de inductieplaat ziet er hier nog uit als nieuws, dus als jegewoon kookt en wel attent blijft op het koken, kan er eigenlijk niks gebeuren.
    O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
    Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
    A Guinness a day keeps the doctor away
    pi_31320246
    Ik ben ooit begonnen met keramisch, wat ik absoluut waardeloos vond. Ik kook diners bij mensen thuis, dus kom van alles tegen. Ik vind dan gas altijd een opluchting, ook inductie vind ik niet echt fijn. Het allerfijnste vind ik nog steeds onze AGA, dat ding is gewoon een droom. Je moet echt wennen aan het ontbreken van je gasknoppen, maar je leert omgaan met de vaste temperaturen. Daarna wil je niet anders meer, geloof me...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_31321155
    Gas all the way, als je koken een beetje serieus neemt dan neem je gas...je kan dan ook flamberen...wati k niet wil aanraden tenzij je je keuke wilt afbranden, maar goed...de voordelen van gas wegen veel meer op tegen alle andere. Ik heb met keramiek gewerkt en dat is idd makkelijker schon te maken het formuis, maar is gewoon rete irritant vanwege de resthitte.

Op een gasformuis moet je gewoon alu folie leggen over de pitten die je niet gebruikt, heb je ook geen last meer van vette zooi op de rest.
    Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
      maandag 10 oktober 2005 @ 01:06:36 #39
    35464 Don_Tom
    Leave the gun.Take the cannoli
    pi_31323797
    Er gaat niets boven gas. Met inductie/keramisch heb je totaal geen feeling vind ik, omdat je geen vlam ziet. Al het andere is gewoon een minder alternatief. Het is niet voor niets dat in alle proffesionele keukens (in restaurants dus) gas gebruikt wordt.
    Trouwauto nodig?
    Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
    BMW M3 Nurburgring project
    pi_31325487
    ik kook sinds een jaar keramisch, en t maakt erg handig schoon, en ingebrande dingetjes haal ik weg met een verfkrabbertje. MAAR!!!!!!!!!! ik mis gas ENORM. Het is zo'n gedoe om elke keer echt minimaal 5 mins vantevoren het aan te zetten en maar te wachten en te wachten. Dus: ik zou voor gas gaan.
    (:
      maandag 10 oktober 2005 @ 17:17:23 #41
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_31337107
    Gas op glas, schoonmaak voordeeltje erbij en toch gas!
    Nog een groot voordeel van gas, veel goedkoper verwarmen tov elektra en nooit geen dure reparaties!!

Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
    pi_31545336
    Het merk van de kookplaat is Belion. Het is een van de goedkopere merken, waarschijnlijk net zoiets als Pelgrim. Maar voor de kookplaat waren we nog tussen de 300 en 350 euro kwijt!
    Het is de PGA 579, te vinden op www.belion.nl .
    Ik vond de plaat vooral erg mooi. De wokbrander zit wel in het midden, da's wel iets minder natuurlijk omdat je je andere pannen dan niet of minder goed kwijt kunt.
    Maar ja, wokken is toch zo gebeurd haha.......en bovendien weet ik niet of ik die wokbrander zo vaak voor de wok ga gebruiken. Ik vond deze plaat met 5 pitten gewoon veel mooier dan een plaat met 4 pitten. En natuurlijk het schoonmaak voordeeltje zit er ook aan!
    Onze keuken zit er nog niet compleet in, we zijn nog bezig. Heel erg bedankt voor jullie meningen en tips!
    pi_31546011
    bij onbeperkt budget zou ik zeker voor inductie gaan.. wat een geweldig systeem!
    maar gezien de kosten heb ik voor gas gekozen: mooi strak, vlak en dus goed schoon te maken, wokbrander een praktische verdeling: de twee medium pitten achter, de grootste en de kleinste vooraan

mooi strak, vlak en dus goed schoon te maken, wokbrander een praktische verdeling: de twee medium pitten achter, de grootste en de kleinste vooraan
    pi_31548679
    Net een losstaand fornuis aangeschaft. De AGA blijft natuurlijk favoriet, daar zal nooit iets tussen komen. Maar goed, waar ik nu zit even geen plek voor en wat duur voor iets tijdelijks. Wel deze aangeschaft, wordt morgen bezorgd, nu even wat tegels aan het zetten:

Is een 100cm fornuis van M-system. Niet echt een topmerk, maar degelijk genoeg zonder gekkigheid en een grote oven.
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_31566009
    Gas.

nou hebben we al flink wat jaren inductie (minstens 10) en ziet de plaat er als nieuw uit (mijn mama is erg zuinig op de keuken en de spullen erin). TOch kookt ze ook vaak in de schuur, waar we gas hebben...

ikzelf vind gas ook lekkerder koken, inductie vind ik technisch mooier (de hele zooi die erachter zit) en de veiligheid,

keramisch vind ik een stuk minder. lastig koken.
    I went clubbing. Softest coat ever.
    pi_31577905
    Gas! Blijft toch het fijnste vind ik en dat hebben we dus ook gekozen toen we een nieuwe keuken uitzochten.
    Inductie vind ik een goede tweede. Keramisch vind ik zwaar klote. Snap echt niet waarom mensen dat kopen.
      donderdag 20 oktober 2005 @ 12:09:37 #47
    16447 Chielus
    Dial M for me.
    pi_31577967
    gas,

je ziet wat er gebeurt, kunt er als het ware mee spelen en heeft direct gevolg op je koekn.
    Save the cheerleader. Save the World.
    Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
    pi_31579937
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 16:26 schreef BBQ-kip het volgende:
    Ik kook op gas en zal dit altijd blijven doen
    Inductie en keramisch vind ik allemaal niets.
    En mocht ik ooit in zo'n gruwelijke nieuwbouwwijk gaan wonen waar geen gas is aangelegd, dan verzin ik er wel iets op, want gas it is

pi_31580295
    quote:
    Op dinsdag 18 oktober 2005 22:18 schreef winterapfel het volgende:
    bij onbeperkt budget zou ik zeker voor inductie gaan.. wat een geweldig systeem!
    maar gezien de kosten heb ik voor gas gekozen: mooi strak, vlak en dus goed schoon te maken, wokbrander een praktische verdeling: de twee medium pitten achter, de grootste en de kleinste vooraan

[afbeelding]

mooi strak, vlak en dus goed schoon te maken, wokbrander een praktische verdeling: de twee medium pitten achter, de grootste en de kleinste vooraan
    Dan had ik voor 5-pits gekozen en de wokbrander in het midden, deze is nl. dan het makkelijkst te bereiken voor de afzuigkap.
    pi_64251436
    Ik kan prima op gas koken en ook prima op een conventionele electrische plaat.
    Voor de electrische plaat heb je meer gevoel nodig, maar eigenlijk komt het gewoon op het volgende neer: je kunt koken of je kunt het niet.
    pi_64252716
    Ik kook wekelijks over op de keramische plaat en nog nooit echt beschadigd. En hij warmt ook onmidelijk op hoor!
    Wel is het inderdaad zo dat je -als er iets kapot gaat- gelijk de hele plaat moet vervangen.
    En het is misschien wat minder veilig met katten en kinderen...

Maar qua voordelen: goedkoop, makkelijk schoon te houden, alle pannen kunnen erop (zelfs borden en schalen, op lage stand) en gemakkelijk te bedienen.
    Sweet and innocent...
    pi_64287470
    Wat wordt er hier op keramisch/inductie gekankerd zeg Ik heb met alle drie (ruime) ervaring (en ook nog met de oude electrische kookplaten). Werk nu alweer een paar jaar met keramisch en ik moet zeggen dat ik daar echt geen noemenswaardige problemen mee heb.

De meeste problemen die ik hier hoor over keramisch/inductie ligt dan ook aan de gebruiker. Gewoon GOEDE schoonmaakmiddelen gebruiken en bij grof vuil gebruik maken van een dun mesje (a la schildersmesje dat al eerder genoemd is) en er is ook na jaren gebruik weinig aan te zien, sterker nog, deze is bijna als nieuw na 3 jaar. . Inbranden gebeurt alleen als je dagen lang door blijft koken met het vuil erop, dat moet je dan ook niet doen. Maar als dit direct na afkoelen verwijderd worden is er helemaal niets aan de hand.

Barsten in de kookplaat? Wtf doen jullie daarmee dan?! Dit heb ik al helemaal nooit gehad (en ja, er is bij mij ook wel eens een pan uit 1 hand geschoten)

Restwarmte en moeilijkheid inschatten van de temperatuur klinkt alsof de meeste keukenprinsesjes te veel weglopen van de kookplaat. Eten dat op staat moet gewoon in de gaten gehouden worden en dan heb ik toch echt in 1 oogopslag gezien of het te hard/langzaam gaat en wanneer het hoger/lager of uitgezet moet worden. Restwarmte is bij keramisch koken inderdaad wel merkbaar, maar ik maak daar gewoon handig gebruik van doordat ik het eerder wat lager kan zetten.

Dus ja, ben tevreden met keramisch/inductie, maar gas is ook geen probleem Heb trouwens wel weer zin om het kerstdiner klaar te maken de komende twee dagen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')