abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29903604
Heerlijk topic weer Vief je bied leuk leesvoer ! ga door !
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:48:02 #77
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29903617
*Googled*
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_29903620
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:45 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ja zeg, Henk de 2e
Dat wil je toch?
pi_29903639
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:47 schreef Vivi het volgende:

[..]

Niet narcistisch?
Zit in dezelfde schijf, maar wie zegt dat er niet meer onder het deksel van de beerput schuilt?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_29903663
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:43 schreef Vivi het volgende:
Nou zeg, ik geef toch toe dat de sex lekker is? Staat toch los van het emotionele leed?
het is de 'toon', je doet dramatisch, zegt kapot te zijn, maar tegelijkertijd steek je er de draak mee, en dan schep je ook nog eens op over je 'orale diepgang'....

ja sorry ik zie vooral een aandachtsgeile dame, hoor

geeft niet, we voorzien je er graag in, voor even, dan ga het vervelen en na een tijdje is het weer leuk, dan al snel weer genoeg etc etc etc ...een beetje wat Henk met jou ook heeft, zeg maar..

gaat er nu al een eurootje vallen bij je of nog niet?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:49:33 #81
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29903696
quote:

Diagnostische criteria voor de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV):
Cliënten:

• vermijden werkzaamheden die direct persoonlijk contact met zich meebrengen, omdat zij bang zijn voor kritiek, afkeuring of afwijzing;

• vinden het niet prettig met anderen om te gaan tenzij ze er zeker van kunnen zijn dat deze hen aardig zullen vinden;

• gaan intieme relaties uit de weg, bang als ze zijn om voor schut gezet of uitgelachen te worden en zijn gepreoccupeerd met de vraag of ze in gezelschap bekritiseerd of afgewezen zullen

• voelen zich in nieuwe situaties geremd, omdat zij zich voelen tekortschieten;

• menen tekort te schieten in sociale vaardigheden, denken onaantrekkelijk te zijn voor of minder waard dan anderen;

• voelen ongewoon veel schroom bij het nemen van risico’s die hun gezichtsverlies zouden opleveren of bij het deelnemen aan nieuwe bezigheden waardoor zij in verleqenheid gebracht zouden kunnen worden.

Toelichting
Cliënten met een OPS hebben in tegenstelling tot schizoïde cliënten wel behoefte aan contact met anderen. Zij zijn alleen zo bang voor afwijzing, vernedering of kwetsing dat zij persoonlijke contacten uit de weg gaan. Vaak is bij hen sprake van verlegenheid en sterke geremdheid en lijken hun klachten op die van de sociale fobie.
Zij kunnen zich schamen voor innerlijke of uiterlijke tekortkomingen die in hun beleving sterk uitvergroot zijn en verborgen moeten blijven voor hun omgeving. Wanneer zij openlijk bevestigd worden kunnen zij opeens meer lef en initiatief tonen. Zij onderkennen moeilijk gevoelens van kwaadheid bij zichzelf. De OPS komt nogal eens voor in combinatie met kenmerken van de afhankelijke of narcistische PS.

Risicofactoren

biologisch
- snellere activatie van het autonome zenuwstelsel, dus eerder reageren met symptomen van angst en spanning.
- afwijkingen in de verwerking van informatie (verminderde habituatie en gebrek aan flexibiliteit).
- introversie.

psychologisch
- als kind overmatig gekleineerd, bekritiseerd of afgewezen zijn door ouders.
- zelfafwijzende houding leidt gemakkelijk tot nieuwe afwijzingen en toenemend vermijden van contacten.
- situaties die gevoelens van schuld, kwaadheid of verlegenheid oproepen kunnen vermeden worden om angst of pijn te voorkomen.
- ontwijkend gedrag kan een reactie zijn op emotionele of lichamelijke handicaps die de kans op afwijzing door anderen verhogen (zoals bijvoorbeeld bij stotteren, blindheid of afwijkingen in het gelaat).

Bronnen: 1,2,4,5,7

Nou niet dus.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:50:16 #82
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29903730
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:49 schreef milagro het volgende:

[..]

het is de 'toon', je doet dramatisch, zegt kapot te zijn, maar tegelijkertijd steek je er de draak mee, en dan schep je ook nog eens op over je 'orale diepgang'....

ja sorry ik zie vooral een aandachtsgeile dame, hoor

geeft niet, we voorzien je er graag in, voor even, dan ga het vervelen en na een tijdje is het weer leuk, dan al snel weer genoeg etc etc etc ...een beetje wat Henk met jou ook heeft, zeg maar..

gaat er nu al een eurootje vallen bij je of nog niet?
Uhuh
pi_29903763
Viev ! ik denk dat je gewoon voor zn deur moet gaan liggen !
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_29903815
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:51 schreef Joene het volgende:
ja, als deurmat
pi_29903819
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:49 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nou niet dus.
da's een ontwijkend antwoord
pi_29903844
Mooi hoe de stemming in zo'n topic ineens kan omslaan

Mooi ook de tussenstand in de poll:P

Poll: Ik volg dit topic omdat:
  • ik de TS graag wil helpen.
  • Het vermakelijke kost is.
  • Ervaringen die ik lees te gebruiken zijn
  • vraag ik me ook af.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Hier nog eens
  •   dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:52:53 #87
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29903855
    quote:

Diagnostische criteria voor de narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV)
    De patiënt:

vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);

is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;

gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wier kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;

eist excessieve bewondering;

meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);

gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;

heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);

is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;

heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig.

Toelichting

Narcisme is een term die vaak gebruikt wordt. Er wordt een bepaalde mate van zelfwaardering of zelfliefde mee aangeduid. Er bestaat gezond narcisme en ongezond narcisme. Het punt op het continuüm waar gezonde zelfliefde overgaat in ongezonde zelfliefde is moeilijk aan te duiden en is ook afhankelijk van de situatie en de levensfase.

Volgens de beschrijving in de DSM IV is er bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) sprake van een patroon van zichzelf geweldig vinden, grootheidsfantasieën, de noodzaak om bewonderd te worden en een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Dat begint in de adolescentie en persisteert in de volwassenheid.

Deze criteria lijken echter maar een kant van de NPS te beschrijven, een soort uiterste. Dit type wordt ook wel de 'openlijke narcist' genoemd. Deze is zich weinig bewust van de impact van zijn gedrag of houding op andere mensen en ongevoelig voor kritiek. Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. Zij kunnen veel persoonlijke charme bezitten. Een laag of sterk wisselend zelfgevoel vormt de kern van hun problemen (en de lijdensdruk). Veel van hun acties en prestaties zijn erop gericht om dit niet te voelen. Daarnaast hebben zij grote moeite om een goede relatie te onderhouden. Relaties worden meestal na korte tijd beëindigd als de partner meer eigen wensen en behoeften kenbaar maakt en eisen gaat stellen.

Verklaringsmodellen en behandeling

Bronnen:1, 10, 14
    * De DSM-IV-criteria zijn overgenomen uit:
    Vandereycken, W, Hoogduin, CAL & Emmelkamp, PMG (2000). Handboek Psychopathologie, deel 1 basisbegrippen. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten.

Diagnostische criteria voor de narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV)
    De patiënt:

vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);

is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;

gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wier kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;

eist excessieve bewondering;

meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);

gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;

heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);

is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;

heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig.

Toelichting

Narcisme is een term die vaak gebruikt wordt. Er wordt een bepaalde mate van zelfwaardering of zelfliefde mee aangeduid. Er bestaat gezond narcisme en ongezond narcisme. Het punt op het continuüm waar gezonde zelfliefde overgaat in ongezonde zelfliefde is moeilijk aan te duiden en is ook afhankelijk van de situatie en de levensfase.

Volgens de beschrijving in de DSM IV is er bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) sprake van een patroon van zichzelf geweldig vinden, grootheidsfantasieën, de noodzaak om bewonderd te worden en een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Dat begint in de adolescentie en persisteert in de volwassenheid.

Deze criteria lijken echter maar een kant van de NPS te beschrijven, een soort uiterste. Dit type wordt ook wel de 'openlijke narcist' genoemd. Deze is zich weinig bewust van de impact van zijn gedrag of houding op andere mensen en ongevoelig voor kritiek. Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. Zij kunnen veel persoonlijke charme bezitten. Een laag of sterk wisselend zelfgevoel vormt de kern van hun problemen (en de lijdensdruk). Veel van hun acties en prestaties zijn erop gericht om dit niet te voelen. Daarnaast hebben zij grote moeite om een goede relatie te onderhouden. Relaties worden meestal na korte tijd beëindigd als de partner meer eigen wensen en behoeften kenbaar maakt en eisen gaat stellen.

Verklaringsmodellen en behandeling

Bronnen:1, 10, 14
    * De DSM-IV-criteria zijn overgenomen uit:
    Vandereycken, W, Hoogduin, CAL & Emmelkamp, PMG (2000). Handboek Psychopathologie, deel 1 basisbegrippen. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten.

Kijk. Dit lijkt er meer op. Behalve dan dat ik wel invoelend vermogen heb

dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:53:31 #88
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29903885
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:51 schreef Joene het volgende:
    Jij bent slechts gepre-occupeerd met je eigen lol ende vermaeck
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:53:56 #89
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29903901
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:52 schreef milagro het volgende:

[..]

ja, als deurmat
    Au?
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:55:09 #90
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29903962
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:52 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

da's een ontwijkend antwoord
    1 zwaluw maakt nog geen zomer.
    pi_29903991
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:52 schreef Vivi het volgende:

[..]

Kijk. Dit lijkt er meer op. Behalve dan dat ik wel invoelend vermogen heb

Daarom klopt de diagnose niet. Je moet uitgaan van je angsten en je verborgen danwel onderdrukte manken..

Waarom reageer je zo defensief?
    pi_29904063
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:53 schreef Vivi het volgende:

[..]

Au?
    krijg je iedere dag een veeg, dus wat nou au?

heerlijk hoe jij iedere keer zelf ieder medeleven aan jouw adres weet te saboteren
    pi_29904133
    Iemand anders nog een leuke quote uit de DSM IV?
    pi_29904181
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 22:59 schreef thaleia het volgende:
    Iemand anders nog een leuke quote uit de DSM IV?
    Kom maar op
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:00:56 #95
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29904211
    Ja Ik heb het recht op medeleven toch wel verbruid ondertussen?

Ben niet gespeend van zelf kennis hoor

Maar dat ik de ridiculiteit van mijn eigen gedrag inzie en er de spot mee drijf sluit natuurlijk niet uit dat ik er echt wel oprecht verdrietig om ben dat ik Henkie niet daadwerkelijk voor me kan winnen.

Maar zoals ik al zei; ik ben geen "Boehoehh-tiepje"
    pi_29904337
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 23:00 schreef Vivi het volgende:
    Ja Ik heb het recht op medeleven toch wel verbruid ondertussen?

Ben niet gespeend van zelf kennis hoor

Maar dat ik de ridiculiteit van mijn eigen gedrag inzie en er de spot mee drijf sluit natuurlijk niet uit dat ik er echt wel oprecht verdrietig om ben dat ik Henkie niet daadwerkelijk voor me kan winnen.

Je bent zielig.

Nu blij?

O ja, ik meen het niet ofzo; maar als jij blij bent met de aandacht: graag gedaan
    pi_29904423
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 23:00 schreef Vivi het volgende:

Nee , je bent eigenlijk gewoon een ordinair geil sletje , die niet weet of ze nou die kerel wel of niet wil . maar het allang lekker vind om 6 dagen per week hard geneukt te worden en net te doen alsof je geen relatie hebt , maar ondertussen best wel weet dat of het nooit wat wordt of dat wat jullie hebben eigenlijk al een relatie is.

Welterusten!
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:06:10 #98
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29904439
    Ff kijken of Er nog iemand is in de kroeg

Doewie
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:07:14 #99
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_29904481
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 23:05 schreef Joene het volgende:

[..]

Nee , je bent eigenlijk gewoon een ordinair geil sletje , die niet weet of ze nou die kerel wel of niet wil . maar het allang lekker vind om 6 dagen per week hard geneukt te worden en net te doen alsof je geen relatie hebt , maar ondertussen best wel weet dat of het nooit wat wordt of dat wat jullie hebben eigenlijk al een relatie is.

Welterusten!
    Ik wil hem wel en we neuken maar eens per maand. En verder ben ik niet ordinair. Dramatisch, aandachsgeil..okee. Maar niet ordinair.
    pi_29904588
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 23:06 schreef Vivi het volgende:
    Ff kijken of Er nog iemand is in de kroeg

Doewie
    Ja joh, drink je 'verdriet' maar weg

Welke kroeg?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')