Bij mijn zus ook. eerst gaten moeten dichtsmeren voordat de bruinequote:Op zondag 21 augustus 2005 14:16 schreef WaSTeiL het volgende:Er is ge-grannolt met alle stopcontacten er nog gewoon op. Haal je ze er dus vanaf zonder enig voorwerk dan flikkert er een hoop grannol vanaf. Grote voorzichtigheid geboden dus.
Hmmm.. ik hoop dat jullie wel alles heel netjes achterlatenquote:Op zondag 21 augustus 2005 14:16 schreef WaSTeiL het volgende:
Zijn op dit moment lekker aan het klussen in ons nieuwe huis. Toen het leeg was, leek het alsof alles netjes afgwerkt was, maar vergeet het maar. Op het moment dat je eenmaal dingen gaat slopen loop je toch tegen een hoop dingen aan. In ons geval:Er is ge-grannolt met alle stopcontacten er nog gewoon op. Haal je ze er dus vanaf zonder enig voorwerk dan flikkert er een hoop grannol vanaf. Grote voorzichtigheid geboden dus. Er is ergens een deur verplaatst. Daar is een nieuw deur-kozijn geplaatst, alleen heel makkelijk over het tapijt heen.. Waarom zou je tapijt sowieso weghalen, daar kan best een ondervloer overheen en daar weer een laminaatvloer overheen. Afvoeren in de keuken die je niet gebruikt kan je best volstorten met beton. Anders ga je ze natuurlijk ruiken. Overal waar kozijnen zijn geschilderd haal je natuurljk geen hang- en sluitwerk er vanaf, maar schilder je er lekker overheen...
Wat hebben jullie allemaal aangetroffen van de vorige bewoners?
En dat was vast nog echte zwaar milieuonvriendelijke lijm van vroegah, niet dat laffe spul op waterbasis dat je tegenwoordig koopt.quote:Op maandag 22 augustus 2005 09:10 schreef Mwanatabu het volgende:
-losliggend vastgelijmdn laminaat met waterschade
dat is dan van jouw kant ook niet echt slim...quote:Op maandag 22 augustus 2005 11:20 schreef 2flower het volgende:
een cv ketel van 21 jaar oud (ok, heeft het nog wel 3 jaar uitgehouden, maar is toen in de fik gevlogen)
quote:Op maandag 22 augustus 2005 11:31 schreef Vloris het volgende:
* wc-pot die alleen maar aan de grond is vastgekit, geen schroeven. De stortbak hing trouwens ook met één schroefje aan een scheef plankje aan de muur.
* Bad niet afgekit, enorme hoeveelheid vocht eronder dus
* Elektriciteitskabel naar vijferpompje is een nette grondkabel, maar de aarding (zit er helemaal omheen) was *niet* aangesloten maar netjes weggeknipt aan het einde bij het stopcontact.
* Achterdeur klemde, kon niet op slot
* CV ketel in 10 jaar nog nooit onderhouden, begeeft het dan ook de eerste keer dat we 'm aan proberen te zetten
* Zoals eerder genoemd, schilderen doe je overal overheen, dikke druppels die op de vensterbank vallen laat je rustig zitten
* In de tien jaar dat het huis er staat is de buitenboel nog NOOIT opnieuw geschilderd, dat houtwerk was zo droog dat er wel 4 lagen op konden
* In de badkamer hangt een spiegel met drie spotjes erboven, zaten van die reflector-gloeilampen in of hoe heten die dingen, maar dan wel drie verschillende
hoezo dat dan?quote:Op maandag 22 augustus 2005 11:29 schreef WouterB het volgende:
[..]
dat is dan van jouw kant ook niet echt slim...
een creativeling aan het werk geweestquote:Op maandag 22 augustus 2005 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
Behang met griekse zuilen reliëf. Eronder vandaan kwamen perzikkleurige en oranje muren
.
Een creatieveling die wel kleurenblind geweest MOET zijn. Mijn god, wat vloekte hetquote:Op maandag 22 augustus 2005 12:03 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
een creativeling aan het werk geweest
mjah, als een ketel in de fik vliegt is er op zich wel iets mis. Misschien dat vervangen voordat zo'n apparaat 24 jaar oud is, wel handig was geweest. Weet de levensduur van cv-ketels niet, maar die ligt volgens eerder op de helft van dat aantal.quote:
mwoch, kan op zich wel een tijdje mee gaan, maar van tijd tot tijd even nakijken om brand te voorkomen is op zich geen slecht plan...quote:Op maandag 22 augustus 2005 12:17 schreef WouterB het volgende:
[..]
mjah, als een ketel in de fik vliegt is er op zich wel iets mis. Misschien dat vervangen voordat zo'n apparaat 24 jaar oud is, wel handig was geweest. Weet de levensduur van cv-ketels niet, maar die ligt volgens eerder op de helft van dat aantal.
Check! In de badkamer van ons vorige huis... ik uiteindelijk een nieuwe electrische tandenborstel gekocht want 'hij laadde niet meer op'.quote:Op zondag 21 augustus 2005 15:02 schreef SlaadjeBla het volgende:
Een stopcontact dat is aangesloten op de lichtschakelaar in de slaapkamer. Er staat dus alleen spanning op als het licht aan is.
En ik me de eerste ochtend maar afvragen waarom mijn wekkerradio niet af was gegaan
was ook de bedoeling dat hij vervangen werd, was ook al besteld, maar de laatste 2 weken heeft hij niet meer gehaald... RIPquote:Op maandag 22 augustus 2005 12:17 schreef WouterB het volgende:
[..]
mjah, als een ketel in de fik vliegt is er op zich wel iets mis. Misschien dat vervangen voordat zo'n apparaat 24 jaar oud is, wel handig was geweest. Weet de levensduur van cv-ketels niet, maar die ligt volgens eerder op de helft van dat aantal.
dit is wel de ergste tot nog toe, wat mij betreftquote:Op maandag 22 augustus 2005 15:14 schreef morpheus_at_work het volgende:
- stroom trekken in 1 kleur zodat je niet weet wat wat is.
t is inderdaad wel een heel treurige actie...alhoewel t natuurlijk wel een extra vorm van sensatie geeft.....raad het draadjequote:Op maandag 22 augustus 2005 20:16 schreef WouterB het volgende:
[..]
dit is wel de ergste tot nog toe, wat mij betreft
Op mijn zolderkamer heb ik ook zoiets, maar dan met 2 groepen. En daar zit wel degelijk een logica achter: als je dan toch perongeluk door een electriciteitsleiding boort, kun je net zo goed een aftakking makenquote:Op zondag 21 augustus 2005 14:20 schreef MouseOver het volgende:
3 verschillende stroomgroepen in 1 kamer en tegelijkertijd een paar kamers per stroomgroep. Zit echt helemaal geen logica achter.
Ja, om een lamp te fixen moet binnenkort van het hele huis de stroom af omdat ik niet weet welke groep het is. Puinzooi, studentenhuis uit 1925quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Op mijn zolderkamer heb ik ook zoiets, maar dan met 2 groepen. En daar zit wel degelijk een logica achter: als je dan toch perongeluk door een electriciteitsleiding boort, kun je net zo goed een aftakking maken![]()
Vooral als 'netjes' doen (dus een groep voor de hele zolder) betekent dat je 10 meter sleuf mag gaan hakken.
Duh, da's een kwestie van een keer op een middag experimenteren met de groepenkast en kijken welke groep bij welk stopcontact/lichtschakelaar hoort. Daarna netjes opschrijven op een kaart die je in je meterkast plakt en klaar is klara voor de komende 25 jaar.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:26 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, om een lamp te fixen moet binnenkort van het hele huis de stroom af omdat ik niet weet welke groep het is. Puinzooi, studentenhuis uit 1925
Lijkt een beetje op een aflevering van het Blok. Daar deden ze dat ook..quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 13:14 schreef Pulsy het volgende:
- Onder de geschilderde muur vond ik plots n plek die "indeukte" en waar dus geen muur achter zat. Na lang twijfelen heb ik er toch maar de stanley in gezet, bleek dat daar en gat was waar electriciteitskabels lopen. Iemand had het gat overgetapet met bruine tape en er dan doodleuk overheen geschilderd.
- Een stroomschakelaar in de muur die helemaal niks doet hoewel er electriciteitskabels aan aangesloten zijn
- Een ventilatierooster waar gewoon beton achter zit in plaats van een ventilatiekoker
- waterleidingen die eerst verkeerdom aangesloten waren (warm-koud) en waar nu een heel vreemde knoop in de leidingen lijkt te liggen om het toch maar goed te laten komen
- een veiligheidsslot met steeksleutel dat niet op slot kon vanwege klemmende voordeur
onlangs in mijn studentenhuis ook gedaan. Best leuk als je alleen een plattegrond van 20 jaar geleden hebt. Uiteindelijk bleken de groepen redelijk overeen te stemmen met die op de tekening, alleen de nummers van de groepen op de tekening correspondeerden niet met die in de meterkast. Dachten we bij nummer 1 dus te weten wat we uitgooiden, viel heel ergens anders op de verdieping alles uitquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:41 schreef joshus_cat het volgende:
Duh, da's een kwestie van een keer op een middag experimenteren met de groepenkast en kijken welke groep bij welk stopcontact/lichtschakelaar hoort. Daarna netjes opschrijven op een kaart die je in je meterkast plakt en klaar is klara voor de komende 25 jaar.
Ik heb het hier gedaan met een foto behangquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 13:53 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Lijkt een beetje op een aflevering van het Blok. Daar deden ze dat ook..
en de fase naar de schakelaar heeft wel stroom?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:46 schreef blieblie het volgende:
Overigens heb ik op de slaapkamer ook 2 schakelaars + licht contactpunt in het plafond. Alleen komt er op geenéén draad stroom wanneer ik op de schakelaars druk.
Ik bied 'draden lagen los in het stucwerk'.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:27 schreef Petra76 het volgende:
Draden lagen los achter de plint ipv in een buisje.
Da's dubbelop, dus da's superveiligquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:01 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Overigens was de gasleiding gemonteerd met knelkoppelingen die als soldeerverbindingen waren gebruikt...
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:11 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Da's dubbelop, dus da's superveilig
Jaaa, dat zag er zeer fraai uit!quote:Op maandag 22 augustus 2005 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
Behang met griekse zuilen reliëf. Eronder vandaan kwamen perzikkleurige en oranje muren
.
OOHHquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
!!!
Ik mag hopen dat je een geintje maakt? (dit is [DHZ] en niet [ONZ]!!)
Een soldeer-sok zit vele malen strakker om de buis heen dan het middenstuk van een knelkoppeling. De ruimte zat gewoon volgegoten met soldeer... Bij een 'echte' soldeerverbinding zit er maar weinig tin tussen!
Bij ons is de douchebak onder een soort anti-afschot gemonteerd. Ook heel creatief.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:53 schreef Tiger_Woods het volgende:
Ook een leuke:
Een douchebak die onder afschot is geplaatst -> aangrenzend tegelwerk ziet er niet uit, douchecabine plaatsen is bijna niet te doen.
Mwah, hoeft niet perse verkeerd te zijn. Een goede vloerbedekking kan best een goede ondervloer zijn voor laminaat. Schoonpa heeft je dan tenminste een ondervloer bespaart.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:35 schreef anneja het volgende:
En het laminaat ligt gewoon over de vloerbedekking heen want 'dat kon heus wel' vond meeklussende schoonpa (die bij een eventuele volgende verhuizing niet meer mag meeklussen).
Hoeft geen probleem te zijn. Bij Grohe kan je een speciaal onderdeel bestellen waardoor je wel een thermostaat kraan kan gebruiken.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:04 schreef Wokkel1982 het volgende:
- Meegeschilderde vensterbanken & deurklinken. (Weggekrabt & de deurklinken vervangen)
- Een schutting met van die balken er haaks op getimmerd (Was het maar haaks)
- Op de badkamer was een kraan andersom aangesloten, warm en koud, waardoor de mogelijkheid van een thermostaatkraan wegviel.
enz. enz.
quote:De leidingen van de thermostaatkraan zitten verkeerd om, warmwater komt van rechts i.p.v van links, het water wordt alleen steenkoud of loeiheet. Wat kan ik hier aan doen?
Grohe heeft hier een speciaal omgekeerd thermo-element voor ontwikkeld. Voor alle 1/2" elementen (behalve Sentosa, Europlus, Grohtherm 3000 douchethermostaten en Tenso en Atrio thermostaatkranen) kunt u het element uitwisselen tegen een omgekeerd werkend thermo-element met artikelnummer 47282. Voor alle 3/4" elementen kunt u het element uitwisselen tegen omgekeerd thermo-element met artikelnummer 47379. Voor advies over welk element u nodig heeft kunt u contact met ons opnemen.
bron: http://www.grohepro.nl/grohe/?iCMS_session=663380c47dac49ab54bfb22fdb800559&
Genuil.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 20:40 schreef dscx het volgende:
Effe kijken... aangetroffen in het nieuwe huis:
- Een voor- en achtertuin vol onkruid
..
- Uiteraard een cv ketel op 0,8 bar... hoe kan het ook anders
Jaaa leuk zijn die, van die muren waar je de gaten ongeveer ín kan blazenquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:53 schreef mistermaniac het volgende:
Gaten, huis is hier net een gatenkaas
Plafonds zijn zo poureus, als je een gordijnrail ophangt moet je deze of met speciale schroeven/pluggen ophangen, of met extra lijm vastzetten.
Yuck foo...quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 21:06 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Genuil.Dat zijn geen klusblunders.
Was het niet gewoon een recirculatie-afzuigkap?quote:
Niet gebruikelijk, maar op zich niet veel mis mee, toch? Of mis ik een belangrijk nadeel?quote:- afvoer van de wasmachine aangesloten op de regenpijp
Heb ik nu ook op mn kamer, maar ik had echt geen zin om voor een beetje behang eerst al mn plinten eraf te halen en daarna weer vast te timmeren: plinten zie je toch amper (zeker in slaapkamer, woonkamer is ander verhaalquote:Op donderdag 8 september 2005 09:32 schreef Lionheaad het volgende:
- glasfiber behang tot de plinten gedaan en dus niet onder de plinten
Nee, de afvoer was gewoon niet aangesloten.quote:Op donderdag 8 september 2005 10:04 schreef WouterB het volgende:
[..]
Was het niet gewoon een recirculatie-afzuigkap?
in een appartementencomplex is men er niet blij mee, dit vanwege geluidsoverlast als je op het balkon bent.quote:[..]
Niet gebruikelijk, maar op zich niet veel mis mee, toch? Of mis ik een belangrijk nadeel?
hmmm, een appartementencomplex, yup, makes sense.quote:Op donderdag 8 september 2005 10:37 schreef Lionheaad het volgende:
in een appartementencomplex is men er niet blij mee, dit vanwege geluidsoverlast als je op het balkon bent.
Inderdaad... we konden onze droger en wasmaschine niet naast elkaar zetten in ons washok. Maar toen we de boel hadden opgeknapt en er ook 3 lagen tegels van de muur hadden gehaald paste het allemaal wel.....quote:Op donderdag 8 september 2005 09:32 schreef Lionheaad het volgende:
- 3 lagen tegels in badkamer en wc.
Heb ik ook gedaan, dus de volgende bewoner mag op mij gaan scheldenquote:Op donderdag 8 september 2005 09:32 schreef Lionheaad het volgende:
Goed topic!!![]()
- glasfiber behang tot de plinten gedaan en dus niet onder de plinten
Dat jij te lui bent om de plinten weg te halen betekent niet dat de rest van de wereld geld teveel heeft hoorquote:Op donderdag 8 september 2005 21:58 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Heb ik ook gedaan, dus de volgende bewoner mag op mij gaan schelden
(serieus, als ik het gezeur en het perfectionisme lees van sommige lui hier...hebben jullie geld teveel ofzo?)
Als ik plinten weg had laten halen, dan hadden er nieuwe plinten opgemoeten (ten eerste acht ik de kans groot dat ze d'r niet heelhuids vanaf zuden komen, ten tweede is 't veel makkelijker om nieuwe plinten te verven dan bestaande plinten bij te werken, ten derde zijn de plinten die ik nu heb wel ontzettende lappen hout.)quote:Op donderdag 8 september 2005 22:12 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Dat jij te lui bent om de plinten weg te halen betekent niet dat de rest van de wereld geld teveel heeft hoor
Die zijn ook nooit goedquote:Op maandag 12 september 2005 18:21 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat doen we onszelf toch allemaal aan hè?
Je zou bíjna nieuwbouw gaan wonen
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:59 schreef MidnightMotion het volgende:
En nog 1 die zo is gebleven:
- Op de afvoer buis van de cv die buiten uit de muur komt staat ondersteboven "This side up"![]()
die twee lekkages waren overigens wel amateuristisch verholpenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:58 schreef joshus_cat het volgende:
Da's achterstallig onderhoud, geen bewuste miskleunen van een enthousiaste doe-het-zelvert die bijvoorbeeld alle electra in een kleur draad uitvoert omdat die kleur toevallig in de aanbieding was.
Roep dat maar niet te hard.quote:Op maandag 12 september 2005 18:21 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat doen we onszelf toch allemaal aan hè?
Je zou bíjna nieuwbouw gaan wonen
Bij mijn weten niet.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:07 schreef Gurb het volgende:
noemen ze dit geen verborgen gebreken??
misschien staat hier wat over opgenomen in het koopcontract?
Geweldig is dat, om in een huis te trekken waar de vorige bewoners last hadden van een goed gevoel voor kleurenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:59 schreef SadKingBilly het volgende:
- Staphorster blauwe kozijnen in heel het huis - in olieverfDus alle kozijnen, ramen en deuren helemaal kaal kunnen maken, opnieuw gronden en schilderen!
slot uitborenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:34 schreef Brighteyes het volgende:
Oh ja, enige minpuntje... de raamsloten... de sleuteltjes zijn kwijt.
Iemand nog zinnige suggesties hoe we de ramen open kunnen krijgen om die dingen te verwijderen?
Heb precies hetzelfde gehad. Je hebt tegenwoordig van die mooie MDF panelen in verschillende kleuren; is een mooi wandje gewordenquote:Op woensdag 26 oktober 2005 00:39 schreef Stefan026 het volgende:
-Helemaal leuk: oude laag behang is NIET af te krijgen, niet met afstomer, niet met afsteker, niet af te bikken... Zit gewóón muurvast. Denk dat het niet eens stuckmateriaal is... kan zijn dat het gewone gips was en bijna droog en gelijk overbehangen is dat het puur muurvast zit!!! Ik heb maar hele dikke behang over de resterende behangdelen gedaan.... en hoop latex overgedaan... Valt nog wel iets op! Maar goed, voor later zorg!
Wij ook!quote:Op zondag 21 augustus 2005 14:18 schreef mcintosh het volgende:
Een tuin vol onkruid...
En dan van de woningbouw een brief krijgen dat je je tuin op moet ruimen
Beat thatquote:Op maandag 5 maart 2007 18:06 schreef Nirak het volgende:
- een tuin met onder de grond 100 weipalen, 25 grindtegels en 50 gewone tegels
- een tegelvloer die niet is doorgelegd onder de verwarmingskasten
- een bovenverdieping zonder deuren (meegenomen)
- een inbouwkeuken zonder vaatwasser
- een zelf aangelegde badkamer... zo lek als een zeef
- ontzettend lelijk gestuukte muren met centimeters verschil
- verf op ramen
- verf op vloeren
- verf op stopcontacten
- een illegaal afdak in de tuin (op gemeentegrond)
- een kapotte cv-ketel
zo.. dan hebben we denk ik de ergste dingen wel gehad
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 12:35 schreef paarse_paashaas het volgende:
Bij een renovatie van het huushuis van m'n ouders werd ook de groepenkast aangepakt, vervolgens hadden ze 1 groep voor de huiskamer en keuken samen, maar de deurbel had wel een aparte eigen groep....
je weet dat je een topic van meer dan een jaar oud kickt???quote:Op maandag 5 maart 2007 18:06 schreef Nirak het volgende:
- een tuin met onder de grond 100 weipalen, 25 grindtegels en 50 gewone tegels
- een tegelvloer die niet is doorgelegd onder de verwarmingskasten
- een bovenverdieping zonder deuren (meegenomen)
- een inbouwkeuken zonder vaatwasser
- een zelf aangelegde badkamer... zo lek als een zeef
- ontzettend lelijk gestuukte muren met centimeters verschil
- verf op ramen
- verf op vloeren
- verf op stopcontacten
- een illegaal afdak in de tuin (op gemeentegrond)
- een kapotte cv-ketel
zo.. dan hebben we denk ik de ergste dingen wel gehad
dat hebben wij thuis ook, een eigen groep voor de deurbel (woning uit 1979)quote:Op dinsdag 6 maart 2007 12:35 schreef paarse_paashaas het volgende:
Bij een renovatie van het huushuis van m'n ouders werd ook de groepenkast aangepakt, vervolgens hadden ze 1 groep voor de huiskamer en keuken samen, maar de deurbel had wel een aparte eigen groep....
quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:05 schreef richie29 het volgende:
Leuk, leuk..ik doe ook mee![]()
- Een muur met steenstrips, daarover 2 keer geschilderd (en weg)
- De binnenmuren van de voorgevel bestaat uit gipsplaat met regelwerk....wanneer je daar steenstrips over plakt en ze er weer afhaalt dender je natuurlijk gaten in de muur
- Een verlaagd plafond in de keuken. Opgebouwd uit regelwerk, met daarover een soort zwart folie/doek, met daarover zwarte latten (veel) met daarover gipsplaten
- Een trap met MEGAveel lijm wegens voormalige vloerbedekking. Ik heb er nu nog plezier van, want hij is nog niet volledig kaal
- Een muur in de studeerkamer waar gipsplaten met daarachter gipsplaten met daarachter isolatie die weer gelijmd zit op zowel de gipsplaten als de gipsmuur. En uiteraard is die lijm nog harder dan de gipsmuur zelf, dus als je de brokkels lijm eraf haalt steek je gaten in de muur. Er af halen geeft deze zooi
- Diite als je de gipsplaten in het plafond van de entree er af trekt. Al is dit meer vakmanschap van de bouwers van het huis geloof ik
- Electra van de schuur iswas via een inbouwdoos achter de inbouwkoelkast gelast. Vanaf daar: ymvk->kruipruimte->Door fundering achtergevel->in beton gegoten in achterhalletje->schuur. Die krijg je dus nooit meer los![]()
- Electra in de schuur als gevaarlijk prutswerk. Aardedraad als fasedraad gebruiken, bij de volgende las weer wisselen naar een andere kleur, kroonsteentjes, etc.
- Grote hoeveelheid rotzooi onder de vloer. Reeds 3 vuilniszakken verder en moet er nog 2.
- Overal in het huis 12mm pis-leidingen voor warm water (al is dat tijdens de bouw zo gedaan)
- Koudwaterleiding voor het 2de toilet vanaf de zolder, door de trap naar zolder, via de muur van de badkamer
(links), onder de douchebak, via een koof naar het inbouwreservoir van het toilet te leggen. Volgens mij gewoon omdat met de lui is de koudwaterleiding in de muur op te zoeken en vanaf daar de leiding in de muur naar het reservoir te leggen.
- Beton en cement in de loze leidingen, echt geen doorkomen aan![]()
Zo dat waren de meeste frustraties wel![]()
Wat heb ik nu gewonnen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:26 schreef kroegtijger het volgende:
[..]da's een echt lijstje pruts-werk
een nominatie voor de Beun-de-Beunhaas-award 2007quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:40 schreef richie29 het volgende:
[..]
Wat heb ik nu gewonnen?![]()
Na 3 maand klussen een mooi huis hoop ik![]()
Bij koopwoningen valt het echte prutswerk je pas op als je zelf aan de gang gaat. Hoewel je natuurlijk wel weet waar je aan begint als de makelaar uit zichzelf al de woorden 'een opknappertje' in de mond neemt.quote:Op maandag 18 juni 2007 23:43 schreef Sense het volgende:
Maar wat ik me nu afvraag...hebben we het hier nu voornamelijk over koop- of huurwoningen? En bij een koopwoning: heeft het prutswerk je beïnvloed bij de koop (lees: had je daardoor minder voor het huis over) of is het prutswerk je pas opgevallen toen je de sleutel kreeg?
Nah, dat weet je toch niet. Je moet een beetje een idee hebben van de historie van het huis. Ik heb bijvoorbeeld in die keuken ook een paar waterleidingen voor de wasmachine op zolder in de muur gezet. Ook loopt er ergens een gasleiding die de muur ingaat,om in de muur twee centimeter te verspringen (nee, da's niet mijn idee. Da's ook een interessant gegeven als je gaten wilt boren die *net* naast die gasleiding moeten komen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:18 schreef richie29 het volgende:
Of in ieder geval....dat ik van te voren beter weet waar ik aan begin
Vind ik nog vrij netjes gedaan (onder plinten).Je ziet die constructie regelmatig, maar dat heeft meer te maken met de onwetenheid (oudere woningen) of besparing (nieuwe woning) voldoende stopcontacten verspreid over de huiskamer aan te leggen. Zeker nu er in deze tijd zoveel (TV/DVD/Stereo/Computer/modem/router/lampjes/ andere stroombehoevende) apparaten in de woonkamer zijn aangesloten.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 11:53 schreef _Nienna_ het volgende:
Ooh leuk topic. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben vriend en ik een huis gekocht, tijdens het klussen zijn we behoorlijk wat dingen tegengekomen.
Stopcontact dat eigenlijk gewoon een verlengsnoer was. Een eindje verderop hadden ze het stopcontact opengesloopt, de verlengsnoer aangesloten, de draad onder de plint door laten lopen en de stopcontactjes aan de muur gelijmd.
Bij mij hadden ze zelfs over de gordijnrails geschilderd. Die eraf halen was natuurlijk véél te veel moeite.quote:Op zondag 21 augustus 2005 14:16 schreef WaSTeiL het volgende:Overal waar kozijnen zijn geschilderd haal je natuurljk geen hang- en sluitwerk er vanaf, maar schilder je er lekker overheen...
Zoiets heb ik ook. Tweekamerappartement. Drie groepen. Eén voor woonkamer, keuken, badkamer en inpandige berging. Eentje voor de slaapkamer en de buitenlamp (en het schuurtje) en eentje waarvan ik nog niet weet waar 'ie voor is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:59 schreef SadKingBilly het volgende:
- Vier stoppengroepen in huis, op de ene groep zowel wasmachine, droger, keuken (afwasmachine), logeerkamer én gang, een groep voor de slaapkamer en nog twee voor de woonkamer (twee lichtaansluitingen, één (!!!) dubbel stopcontact
Waarom? Ik heb het ook wel gedaan, omdat het resultaat goed is (mits goed behangen) en het altijd maar afwachten is wat voor muur er onder behang zit.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:01 schreef TimberWolf het volgende:
- Mensen die over behang heen schilderen moeten dood. Echt.
Over schroeven gesproken : Ook alle schroeven in muren en houtwerk zaten onder de witte verf. Ik vermoed dat tegen een autist is gezegd "Ga maar schilderen, alles moet wit".quote:Op zondag 4 mei 2008 23:26 schreef RealZeus het volgende:
Het huis waar we nu wonen:
- de vorige bewoners hadden blijkbaar nog een grote verzameling schroeven liggen want elke schroef heeft een andere kop.
Omdat het dan waterdicht wordt, en uitzonderlijk lastig van de muur te halen is. Ik denk dat ik een vuilniszak vol behangvlokken van 1 bij 1 cm heb....quote:Op maandag 5 mei 2008 07:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb het ook wel gedaan, omdat het resultaat goed is (mits goed behangen) en het altijd maar afwachten is wat voor muur er onder behang zit.
Check...quote:Op maandag 5 mei 2008 07:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb het ook wel gedaan, omdat het resultaat goed is (mits goed behangen) en het altijd maar afwachten is wat voor muur er onder behang zit.
Mwoah, dat hangt er maar net vanaf. Ik heb ook een paar muren met gelatext behang kaalgemaakt, en dat varieerde echt van plaats tot plaats. D'r waren stukken waar 't centimeter voor centimeter ging, maar ook stukken waar ik probleemloos halve meters in een keer eraf trok.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:22 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Omdat het dan waterdicht wordt, en uitzonderlijk lastig van de muur te halen is. Ik denk dat ik een vuilniszak vol behangvlokken van 1 bij 1 cm heb....
Of op de Mr. Bean manier: potje verf, vuurwerk erin en klaar.quote:Op maandag 5 mei 2008 07:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Over schroeven gesproken : Ook alle schroeven in muren en houtwerk zaten onder de witte verf. Ik vermoed dat tegen een autist is gezegd "Ga maar schilderen, alles moet wit".
Dat ligt ook aan andere dingen denk ik. Wanneer het behang trouwens verder gaaf is, zou je er ook gewoon overheen kunnen behangen.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:22 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Omdat het dan waterdicht wordt, en uitzonderlijk lastig van de muur te halen is. Ik denk dat ik een vuilniszak vol behangvlokken van 1 bij 1 cm heb....
Och, voor de rest was het best netjes.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Of op de Mr. Bean manier: potje verf, vuurwerk erin en klaar.
't viel mij op dat de stukken die d'r niet vanaf te bikken waren, heel strak tegen de muur aan waren behangen.quote:Op maandag 5 mei 2008 19:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat ligt ook aan andere dingen denk ik. Wanneer het behang trouwens verder gaaf is, zou je er ook gewoon overheen kunnen behangen.
Weet je dus wat er een volgende keer mee te doen.quote:Op maandag 5 mei 2008 19:22 schreef gronk het volgende:
[..]
't viel mij op dat de stukken die d'r niet vanaf te bikken waren, heel strak tegen de muur aan waren behangen.
Wij kunnen praten. En ook over dat alles scheef is. Maar ja, achteraf 'heeft dat toch ook wel weer wat'quote:Op maandag 22 augustus 2005 08:47 schreef kutvent het volgende:
Géén badkamer!
Dat is pas leuk. Kun je die zelf nog maken.
Dit is juist ouderwets "vakmanschap", niet zoals tegenwoordig alles met las-/steekklemmen.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:26 schreef RealZeus het volgende:
- De lichtschakelaar van de gang en die van de woonkamer zitten achter elkaar en maken gebruik van dezelfde fase. En dat even regelen met een lasdop? Welnee, isolatie er een stukje afhalen,dat blanke stukje koperdraad om de aansluitschroef van de schakelaar vouwen en klaar.
En waarom zou je ook de linkerlamp op de linkerschakelaar laten werken?Dat heb ik dus ook allemaal vervangen.
Hier is enige tweestrijd over in Nederland (net zoals wel/niet spouwmuur ventilatie toepassen):quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:54 schreef Cyruse het volgende:Een dakkapel moet goed geisoleerd worden. Beetje jammer dat ze de isolatie strak tegen het platte dakschot hebben gemonteerd, dus zonder ventilatie, zodat er een complete verse schimmelpopulatie is ontstaan. Ach, we wilden altijd al huisdieren.
Kortom, platte daken aan de binnenkant isoleren blijft een risico en verschilt per situatie.quote:Bron website Isover:Breng het isolatiemateriaal strak tegen het dakbeschot aan, zodat er geen luchtstromen achter de isolatie kunnen ontstaan;
Dan hebben ze in ieder geval ontzettend hun best gedaan om het netjes af te werkenquote:Eindeloos veel plakplintjes op laminaat, met als toppunt 20 stukjes van +/- 2 cm lang om de paal van de wenteltrap heen.
Argh. Zoiets verzin je toch niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:06 schreef Werewolf het volgende:
En tenslotte ben ik net niet geëlektrocuteerd door de creatieve oplossing van een stopcontact dat ze niet achter een kast wilden hebben.
Gewoon een kroonsteentje, draadje, iets naar links en behang erover....![]()
[ afbeelding ]
Ik vertrouw die lasklemmen uberhaupt al nooit, heb hier in mijn huis ook alle lasklemmen vervangen door lasdoppen. Was maar goed ook, bij veel van die lasklemmen vielen de draden er al bijna vanzelf uit.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:47 schreef naaa het volgende:
Oorzaak: Lasklemmen zijn leuk, maar mogen alleen gebruikt worden voor 16A groepen (lasklemmen kunnen tot 20A continu en 24A piekspanning).
Alles is daarna dus keurig opnieuw aangesloten met lasdoppen.
Dat soort dingen zie je redelijk vaak. Ook met behang of andere zaken waar je bij moet kunnen.quote:Op zondag 21 augustus 2005 14:16 schreef WaSTeiL het volgende:
Zijn op dit moment lekker aan het klussen in ons nieuwe huis. Toen het leeg was, leek het alsof alles netjes afgwerkt was, maar vergeet het maar. Op het moment dat je eenmaal dingen gaat slopen loop je toch tegen een hoop dingen aan. In ons geval:Er is ergens een deur verplaatst. Daar is een nieuw deur-kozijn geplaatst, alleen heel makkelijk over het tapijt heen..
Als je zeil op de vloer hebt liggen wordt wel aan geraden deze gewoon als ondervloer te gebruiken. Ik heb dat ook eens gedaan en het beviel wel goed. Maar tapijt...quote:Waarom zou je tapijt sowieso weghalen, daar kan best een ondervloer overheen en daar weer een laminaatvloer overheen.
Tja, dat van het schilderwerk zie je ook heel vaak. Dat had ik dus ook. En een raam dat normaal dicht zit, maar dat je kunt openen om een bed naar binnen te hijsen was gewoon binnen en buiten helemaal dichtgeschilderd een paar lagen dik. Ik heb het bij het schilderen voorzichtig open gebroken en ik kwam op de verborgen delen nog gewoon de grondverf tegen.quote:Afvoeren in de keuken die je niet gebruikt kan je best volstorten met beton. Anders ga je ze natuurlijk ruiken. Overal waar kozijnen zijn geschilderd haal je natuurljk geen hang- en sluitwerk er vanaf, maar schilder je er lekker overheen...
Wat hebben jullie allemaal aangetroffen van de vorige bewoners?
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:50 schreef pestertje het volgende:
-verhaal-
Maar goed, de keukenmonteur heeft ook bij mij een kabel en leidingen op de makkelijke manier aangelegd en die niet aan mijn eisen voldoet en waar een volgende bewoner waarschijnlijk ook wel raar van op kijkt als hij dat tegen komt. Volgende keer laat ik zoiets dus echt door een installateur doen.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat niet alleen de tuin werd beschouwd als een bewaarplaats voor stoeptegels. Ook uit de vijver heb ik er een stuk of vijf gevist.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:03 schreef Wombcat het volgende:
De tuin was tevens bewaarplaats voor stoeptegels en tuinpalen. Die verstop je gewoon onder de klimop, niemand die het ziet.
Gasleiding mag dus absoluut niet aangelegd worden met koppelingen onder de vloer. Moet in mantelbuis uitgevoerd worden en koppelingen bovengronds. Dit ivm het vollopen van je kruipruimtes met gas bij een evt. lekquote:Op vrijdag 16 mei 2008 20:49 schreef gateway het volgende:
[..]
jipp hier ook, keukenboer nieuwe afzuigkap en gasfornuis met over geplaatst. We hadden elektrisch, en zijn over gegaan naar gas.
Wat doet ie: aan de perilexstekker gewoon een verlengsnoertje maken voor de 230 van de vonk en oven, en de gasleiding onder de vloer met knelkoppelingen..........
vertel mij wat, werk bij een installatiebedrijf (als electricien)quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:01 schreef Cyruse het volgende:
[..]
Gasleiding mag dus absoluut niet aangelegd worden met koppelingen onder de vloer. Moet in mantelbuis uitgevoerd worden en koppelingen bovengronds. Dit ivm het vollopen van je kruipruimtes met gas bij een evt. lek
Koppelingen zullen toch echt zo nu en dan onder de vloeren moeten, of wil je overal je gasleidingen overal zichtbaar langs de muren hebben lopen?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:01 schreef Cyruse het volgende:
[..]
Gasleiding mag dus absoluut niet aangelegd worden met koppelingen onder de vloer. Moet in mantelbuis uitgevoerd worden en koppelingen bovengronds. Dit ivm het vollopen van je kruipruimtes met gas bij een evt. lek
Knelkoppelingen zijn leuk; maar alleen gebruiken op plaatsen waar je later nog makkelijk bij kan.quote:
Zo heb ik een 14mm betonboor en een paar cocktailroerstaafjes gedoneerd.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 20:12 schreef Sakura het volgende:
Mocht iemand hier ooit nog eens komen wonen en gaan verbouwen, hebben ze iig vast een halve trekveer als fooi![]()
In ons oude huis heeft mijn vader zo'n zelfde situatie gemaakt maar dan met de draad door de voeg van steenstripsquote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:06 schreef Werewolf het volgende:
Gewoon een kroonsteentje, draadje, iets naar links en behang erover....![]()
Wat jij doet moet jezelf weten. Waar het om gaat is dat als je een nieuwe gasleiding aanlegt in een kruipruimte je daar geen koppelingen in mag maken. Ik moest o.a. een aftakking maken voor de gashaard in een nieuwe gasleiding en deze aftakking in meterkast gemaakt hoewel het makkelijker zou zijn geweest om deze onder het huis te maken. Maar dat mag dus niet (meer). Natuurlijk kan je hier van afwijken, maar ik denk dat de verzekeraar het niet zo leuk zal vinden als ze na een gasexplosie zien dat er een nagelnieuwe leiding ligt met koppelingen onder de vloer. Dan ga je geheid vragen krijgen.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 20:12 schreef Sakura het volgende:
[..]
Koppelingen zullen toch echt zo nu en dan onder de vloeren moeten, of wil je overal je gasleidingen overal zichtbaar langs de muren hebben lopen?
Ik heb hier iig wel koppelingen onder de vloeren (houtskeletbouw) en zelfs een gasleiding afgedopt met een knelkoppeling, zit er inmiddels ruim 20 jaar
Ik wil niet vervelend doen, maar dit mag dus ook nietquote:Op zondag 25 mei 2008 21:48 schreef R0ADKILL het volgende:
Wel lastig om er draden bij te trekken in een buis waar al 3 dikke en 2 dunne draden zitten.
Dat lukte door een draad eruit te trekken en zo de trekveer erdoorheen te halen.
Dan weer terugtrekken met een extra draad erbij.
Regels zijn idd wel veel strenger geworden door de jaren heen. Mijn eerste verwarmings ketel heb ik destijds volledig zelf vervangen, inclusief gasleidingen. 3 jaar geleden nogmaals mijn ketel moeten vervangen, maar nu mag je dus absoluut het gas niet meer zelf doen.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 10:45 schreef Cyruse het volgende:
[..]
Wat jij doet moet jezelf weten. Waar het om gaat is dat als je een nieuwe gasleiding aanlegt in een kruipruimte je daar geen koppelingen in mag maken. Ik moest o.a. een aftakking maken voor de gashaard in een nieuwe gasleiding en deze aftakking in meterkast gemaakt hoewel het makkelijker zou zijn geweest om deze onder het huis te maken. Maar dat mag dus niet (meer). Natuurlijk kan je hier van afwijken, maar ik denk dat de verzekeraar het niet zo leuk zal vinden als ze na een gasexplosie zien dat er een nagelnieuwe leiding ligt met koppelingen onder de vloer. Dan ga je geheid vragen krijgen.
Overigens mogen oude installaties wel gewoon blijven bestaan.
[..]
Ik wil niet vervelend doen, maar dit mag dus ook niet. Max 5 draden per buis (3 dikke en 2 dunne). Dus de buis zat al aan zijn max.
Mag je tegenwoordig zelf niet de gasleiding doortrekken? Dan houd ik wijselijk mijn mond.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 17:41 schreef Sakura het volgende:
[..]
...nu mag je dus absoluut het gas niet meer zelf doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |