abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 augustus 2005 @ 14:16:43 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_29838213
Zijn op dit moment lekker aan het klussen in ons nieuwe huis. Toen het leeg was, leek het alsof alles netjes afgwerkt was, maar vergeet het maar. Op het moment dat je eenmaal dingen gaat slopen loop je toch tegen een hoop dingen aan. In ons geval:

• Er is ge-grannolt met alle stopcontacten er nog gewoon op. Haal je ze er dus vanaf zonder enig voorwerk dan flikkert er een hoop grannol vanaf. Grote voorzichtigheid geboden dus.
  • Er is ergens een deur verplaatst. Daar is een nieuw deur-kozijn geplaatst, alleen heel makkelijk over het tapijt heen..
  • Waarom zou je tapijt sowieso weghalen, daar kan best een ondervloer overheen en daar weer een laminaatvloer overheen.
  • Afvoeren in de keuken die je niet gebruikt kan je best volstorten met beton. Anders ga je ze natuurlijk ruiken.
  • Overal waar kozijnen zijn geschilderd haal je natuurljk geen hang- en sluitwerk er vanaf, maar schilder je er lekker overheen...

Wat hebben jullie allemaal aangetroffen van de vorige bewoners?
  • Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
    Drugs are only for losers and sex maniacs!
    pi_29838263
    Een tuin vol onkruid...

En dan van de woningbouw een brief krijgen dat je je tuin op moet ruimen
    There are times we will remember, there are nights we won't forget.
    If we value every moment we will never feel regret.
      zondag 21 augustus 2005 @ 14:20:29 #3
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29838309
    3 verschillende stroomgroepen in 1 kamer en tegelijkertijd een paar kamers per stroomgroep. Zit echt helemaal geen logica achter.
    Vampire Romance O+
    pi_29838321
  • 7 (!) lagen behang, op de onderste lagen zat zelfs nog katoen oid.. Alles eraf moeten krabben
  • Een kast en een klok waar gewoon omheen geschilderd is..
  • pi_29838393
    overal, maar dan ook overal.. blauwe plafond plintjes... zucht! dat is so 80's!
    Op zondag 4 december 2005 18:46 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
    Als jij bij mij alles onder schijt schiet ik je ook dood.
      zondag 21 augustus 2005 @ 14:26:35 #6
    13211 MSXUser
    Irritant figuur...
    pi_29838515
    Secondenlijm op de kunststof kozijnen (daar hadden gordijnroedes gehangen)
    If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
    pi_29839194
    Plinten diemet spijkers in een betonnen muur zijn geslagen,ivm met het laminaat wat ik nu ga leggen moesten de plinten eraf en dat moest best even met een harde hand.

Met het gevolg dat er nu hele plakaaten stucwerk van de muur af zijn,heb dus de hele onderrand zo'n 10 cm moeten stuccen .

Dit huis is net na de oorlog gebouwd omdat dit deel van R'dam plat gegooit was ,en ze hebben dat huis met stalen kozijnen opgelverd.

Na alle warmte en koude wisselingen is het ijzer gaan werken en zijn er nu 2 ruiten gescheurd,en ik woon op 2 hoog
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
      zondag 21 augustus 2005 @ 14:55:06 #8
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_29839290
    Kunsstof kozijnen waar 100 gaten in geboord waren om gordijntjes aan te hangen, een kamer waar het beton geverfd was met een knalroze kleur ( ). Schrootjes aan de muur die weer met een paar honderd schroeven het beton in waren gejast. Tegels in de badkamer die roze en groen beschilderd waren, provisorisch opgehangen gaskachel in de kinderkamer (waarbij de hele wand erachter gewoon zwart was), schuifsloten op elke deur, waarbij de schroeven er aan de andere kant uit kwamen, een met zwarte lakverf beschilderde woonkamerdeur etc etc .

De mensen die dit gedaan hebben waren absoluut geen klussers
    Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
    pi_29839303
    Bij ons thuis niet zo gek veel, maar bij familie van mij was de stroomvoorziening zo onlogisch in elkaar gezet dat ze alles opnieuw gedaan hebben daar omdat er geen touw aan vast te knopen was.
    De vorige bewoner was een echte klusser geweest, maar die was niet zo secuur
    pi_29839456
    Een stopcontact dat is aangesloten op de lichtschakelaar in de slaapkamer. Er staat dus alleen spanning op als het licht aan is.
    En ik me de eerste ochtend maar afvragen waarom mijn wekkerradio niet af was gegaan

Een lila paarse muur met een knal gele tekening erop. Pas na drie keer schilderen was het geel weg, maar nog kun je het zien als je weet dat het er zit.

Woonkamer lampen die, hoewel er twee schakelaars zitten, niet apart aan en uit kunnen. Het was eerst nog erger, toen was er altijd een aan. Schakelaar om -> lamp boven eettafel aan. Schakelaar weer om -> lamp boven salontafel aan. Om de lamp uit te doen moest je hem eruit draaien
    Nu gaan ze beiden aan en uit bij die schakelaar. Nog niet ideaal, maar zovaak gebruiken we die lampen niet.
      zondag 21 augustus 2005 @ 18:11:05 #11
    32846 WaSTeiL
    geele sneeuw....
    pi_29844904
    Het valt dus bij mij nog wel mee zo te zien.
    Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
    pi_29853944
    quote:
    Op zondag 21 augustus 2005 14:16 schreef WaSTeiL het volgende:

• Er is ge-grannolt met alle stopcontacten er nog gewoon op. Haal je ze er dus vanaf zonder enig voorwerk dan flikkert er een hoop grannol vanaf. Grote voorzichtigheid geboden dus.
  • Bij mijn zus ook. eerst gaten moeten dichtsmeren voordat de bruine stopcontacten vervangen konden worden.

• verder een hoop scheef geplaatste, loshangende en kapotte contactdozen.

• kraantje van stortbak verkeerd om geplaatst en in de muur vast getegeld.

• afvoer van de CV-ketel maakt een omweg van en meter of 4.

etc etc
  •   zondag 21 augustus 2005 @ 23:46:32 #13
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29855789
    In die huis viel het wel mee in het vorig huis was het erger hadden ze kunststof schrootjes tegen een koof aangezet waar in nog gewoon de lampen zaten die ook nog aan en uit konden.
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29859872
    Het huis waarin ik woon was een ramp. Iedere muur was met kunststof schroten bekleed en ook de plafonds. Alles is scheef en er zijn geen twee dezelfde schroeven te vinden in het huis.

Kunststof kozijnen die klemmen, maar op twee punten vast gezet zijn. Dak niet geisoleerd, deuren zijn met vingerverf geschilderd. Alles is een puinhoop.

Maar ik knap het op en mag lekker gratis hier wonen
    pi_29859956
    Overal van die jaren 70 schrootmuurtjes
    pi_29859999
    Géén badkamer!

Dat is pas leuk. Kun je die zelf nog maken.
    I am the greatest man on earth.
      maandag 22 augustus 2005 @ 08:59:08 #17
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_29860079
    Overal kunstsof schrootjes op de muren en plafonds. In de woonkamer een houten schrootjesplafond. Allemaal vast geniet. Lekker veel werk om alle nietjes eruit te krijgen voordat het nieuwe plafoind opgehangen kan worden. De muren met een soort van grove stuclaag. Eraf proberen te bikken maar telkens stukken stuclaag meenemen (helaas).
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_29860105
    Algeheel een laag vet over alles waar vet aan kan zitten, alsmede schilderwerk waar nog 2 vorige lagen doorheen komen.
    pi_29860136
    half geschilderde kunststof kozijnen
    keukenkastjes die van binnen aan gort zijn geboord
    structuurverf op de radiator
    een stoppenkast waar helemaal geen touw meer aan vast te knopen was

t viel dus nog wel mee
    pi_29860186
    -10 lagen afbladderend behang waar vrolijk overheen geschilderd is met turqoise, mintgroen en lichtgeel
    -alle lichtknopjes, raam- en deurscharnieren en sluitingen meegeschilderd.
    -alle stopcontacten die vervangen moesten worden
    -alle deuren die vervangen moesten worden omdat overal een kattenluik inzat
    -losliggende plinten
    -losliggend vastgelijmdn laminaat met waterschade
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    pi_29860451
    quote:
    Zijn op dit moment lekker aan het klussen in ons nieuwe huis. Toen het leeg was, leek het alsof alles netjes afgwerkt was, maar vergeet het maar. Op het moment dat je eenmaal dingen gaat slopen loop je toch tegen een hoop dingen aan. In ons geval:

• Er is ergens een deur verplaatst. Daar is een nieuw deur-kozijn geplaatst, alleen heel makkelijk over het tapijt heen..
  • Waarom zou je tapijt sowieso weghalen, daar kan best een ondervloer overheen en daar weer een laminaatvloer overheen.
  • Afvoeren in de keuken die je niet gebruikt kan je best volstorten met beton. Anders ga je ze natuurlijk ruiken.
  • Overal waar kozijnen zijn geschilderd haal je natuurljk geen hang- en sluitwerk er vanaf, maar schilder je er lekker overheen...

• Hmmm.. ik hoop dat jullie wel alles heel netjes achterlaten
    pi_29862100
    10 lagen behang over elkaar (leuk; papier maché...)
    20 verschillende soorten schakelmateriaal (ook nog op 1 groep)
    plinten gegranold en overgeschilderd met latex...
    8 verschillende lagen verf op de kozijnen
    jaren '60 tegeltjes onder het marmoleum
    een cv ketel van 21 jaar oud (ok, heeft het nog wel 3 jaar uitgehouden, maar is toen in de fik gevlogen)
    je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
      maandag 22 augustus 2005 @ 11:23:22 #23
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29862138
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 09:10 schreef Mwanatabu het volgende:

-losliggend vastgelijmdn laminaat met waterschade
    En dat was vast nog echte zwaar milieuonvriendelijke lijm van vroegah, niet dat laffe spul op waterbasis dat je tegenwoordig koopt.

Ga zoiets maar eens loshalen
    Vampire Romance O+
    pi_29862224
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 11:20 schreef 2flower het volgende:
    een cv ketel van 21 jaar oud (ok, heeft het nog wel 3 jaar uitgehouden, maar is toen in de fik gevlogen)
    dat is dan van jouw kant ook niet echt slim...
    Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
    pi_29862253
    * wc-pot die alleen maar aan de grond is vastgekit, geen schroeven. De stortbak hing trouwens ook met één schroefje aan een scheef plankje aan de muur.
    * Bad niet afgekit, enorme hoeveelheid vocht eronder dus
    * Elektriciteitskabel naar vijferpompje is een nette grondkabel, maar de aarding (zit er helemaal omheen) was *niet* aangesloten maar netjes weggeknipt aan het einde bij het stopcontact.
    * Achterdeur klemde, kon niet op slot
    * CV ketel in 10 jaar nog nooit onderhouden, begeeft het dan ook de eerste keer dat we 'm aan proberen te zetten
    * Zoals eerder genoemd, schilderen doe je overal overheen, dikke druppels die op de vensterbank vallen laat je rustig zitten
    * In de tien jaar dat het huis er staat is de buitenboel nog NOOIT opnieuw geschilderd, dat houtwerk was zo droog dat er wel 4 lagen op konden
    * In de badkamer hangt een spiegel met drie spotjes erboven, zaten van die reflector-gloeilampen in of hoe heten die dingen, maar dan wel drie verschillende
    Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
    pi_29862411
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 11:31 schreef Vloris het volgende:
    * wc-pot die alleen maar aan de grond is vastgekit, geen schroeven. De stortbak hing trouwens ook met één schroefje aan een scheef plankje aan de muur.
    * Bad niet afgekit, enorme hoeveelheid vocht eronder dus
    * Elektriciteitskabel naar vijferpompje is een nette grondkabel, maar de aarding (zit er helemaal omheen) was *niet* aangesloten maar netjes weggeknipt aan het einde bij het stopcontact.
    * Achterdeur klemde, kon niet op slot
    * CV ketel in 10 jaar nog nooit onderhouden, begeeft het dan ook de eerste keer dat we 'm aan proberen te zetten
    * Zoals eerder genoemd, schilderen doe je overal overheen, dikke druppels die op de vensterbank vallen laat je rustig zitten
    * In de tien jaar dat het huis er staat is de buitenboel nog NOOIT opnieuw geschilderd, dat houtwerk was zo droog dat er wel 4 lagen op konden
    * In de badkamer hangt een spiegel met drie spotjes erboven, zaten van die reflector-gloeilampen in of hoe heten die dingen, maar dan wel drie verschillende
    sommige mensen willen gewoon echt niets aan onderhoud van hun huis doen lijkt wel... echt treurig gewoon. T zijn toch kleine dingetjes die de waarde van het huis als een malle op doen drijven. Als ze dr 300 euri tegenaan hadden gegooid voor het verkocht werd, hadden ze zo duizend of meer op de vraagprijs kunnen doen
    pi_29862418
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 11:29 schreef WouterB het volgende:

[..]

dat is dan van jouw kant ook niet echt slim...
    hoezo dat dan?
    pi_29862518
    Huisje gekocht, zag er allemaal netjes uit. De man van het stel leek ons al een beetje een prutser, maar zo bleek het ook!

- Behang gewoon over alle lagen heen. In totaal 5 lagen op elkaar waarvan twee van de vorige bewoners..
    - Licht boven de trap ging niet aan met een schakelaar maar met een verotte stekker + draad die los hingen
    - Een muur weggesloopt. Opgevangen met een latje van nog geen centimeter dik. Gevolg: wij halen het verlaagd plafond weg en zien het latje al kruinend doorzakken. Nu opgelost door een 25 centimeter dikke balk op te hangen en deze aan de balkconstructie van het huis te bevestigen
    - Electriciteitsdraden lagen los op het plafond...
    - Uitbouw blijkt van hout te zijn dat geventileerd moet worden.. helaas...
    - Loshangend "live" electriciteitsdraad in de tuin!

Etc. etc. En ja, de verbouwing duurt langer dan verwacht
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      maandag 22 augustus 2005 @ 12:02:03 #29
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_29862755
    Behang met griekse zuilen reliëf . Eronder vandaan kwamen perzikkleurige en oranje muren .
    [b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
    Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
    pi_29862778
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Behang met griekse zuilen reliëf . Eronder vandaan kwamen perzikkleurige en oranje muren .
    een creativeling aan het werk geweest
      maandag 22 augustus 2005 @ 12:08:40 #31
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_29862852
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 12:03 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

een creativeling aan het werk geweest
    Een creatieveling die wel kleurenblind geweest MOET zijn. Mijn god, wat vloekte het
    Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
    pi_29863010
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 11:40 schreef 2flower het volgende:

[..]

hoezo dat dan?
    mjah, als een ketel in de fik vliegt is er op zich wel iets mis. Misschien dat vervangen voordat zo'n apparaat 24 jaar oud is, wel handig was geweest. Weet de levensduur van cv-ketels niet, maar die ligt volgens eerder op de helft van dat aantal.
    pi_29863055
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 12:17 schreef WouterB het volgende:

[..]

mjah, als een ketel in de fik vliegt is er op zich wel iets mis. Misschien dat vervangen voordat zo'n apparaat 24 jaar oud is, wel handig was geweest. Weet de levensduur van cv-ketels niet, maar die ligt volgens eerder op de helft van dat aantal.
    mwoch, kan op zich wel een tijdje mee gaan, maar van tijd tot tijd even nakijken om brand te voorkomen is op zich geen slecht plan...
    pi_29863465
    Een versteende drol in de kruipruimte onder de meterkast, dat schijnt heel normaal te zijn geweest in deze straat (oud grachtenpand Centrum Haarlem, inmiddels verhuisd)
    intuition will take you further than logics will ever do
      maandag 22 augustus 2005 @ 12:55:06 #35
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_29863629
    quote:
    Op zondag 21 augustus 2005 15:02 schreef SlaadjeBla het volgende:
    Een stopcontact dat is aangesloten op de lichtschakelaar in de slaapkamer. Er staat dus alleen spanning op als het licht aan is.
    En ik me de eerste ochtend maar afvragen waarom mijn wekkerradio niet af was gegaan
    Check! In de badkamer van ons vorige huis... ik uiteindelijk een nieuwe electrische tandenborstel gekocht want 'hij laadde niet meer op'.
    Pas toen die nieuwe er was viel ons kwartje qua lichtschakelaar-stopcontact pas...

[ Bericht 1% gewijzigd door BE op 22-08-2005 13:09:45 ]
    pi_29863711
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 12:17 schreef WouterB het volgende:
    [..]
    was ook de bedoeling dat hij vervangen werd, was ook al besteld, maar de laatste 2 weken heeft hij niet meer gehaald... RIP
    was een Vaillant uit 1980, geen electronische shit, lekker simpel en bij goed onderhoud gaat zo'n ding wel 20 jaar mee. Heb nu weer een Vaillant
    pi_29864090
    dan neem ik mijn woorden terug
    pi_29864373
    Nog 1 over foute electriciteit:
    In het wasmachine hok zat een mooie ventilator voor het vocht van de droger. 2 meter verderop staat een eettafel met een lamp erboven..

En ja, ze hadden de lamp aangesloten op de schakelaar van de ventilator..

prutsers
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
    pi_29864526
    - Om een kleding kast heen gestructuurverft.
    - Een 2e maar loze TL balk in de garage die er wel hing maar waar geen stroom naartoe ging.
    - De wasmachine van de oude bewoners stond in de garage naast de passieve afzuiging van de garage.. Die afzuigbuis zat dus helemaal vol met stof..
    pi_29865748
    - gaatjes in de betonnenmuur , ow we doen er maar behang over dan zien we de gaatjes niet meer (wel een pging zichbaar maar na 2 cm hadden ze het opgegeven)

- of anders doen we op de muur wel direct structuurverf met punten die cms dik zijn , lekker op een trap naar boven , dus alles moeten afschrapen wat erg makkelijk ging gelukkig

- stroom trekken in 1 kleur zodat je niet weet wat wat is.
    pi_29870129
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 15:14 schreef morpheus_at_work het volgende:
    - stroom trekken in 1 kleur zodat je niet weet wat wat is.
    dit is wel de ergste tot nog toe, wat mij betreft
    pi_29880471
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 20:16 schreef WouterB het volgende:

[..]

dit is wel de ergste tot nog toe, wat mij betreft
    t is inderdaad wel een heel treurige actie...alhoewel t natuurlijk wel een extra vorm van sensatie geeft.....raad het draadje
    pi_29881329
    quote:
    Op zondag 21 augustus 2005 14:20 schreef MouseOver het volgende:
    3 verschillende stroomgroepen in 1 kamer en tegelijkertijd een paar kamers per stroomgroep. Zit echt helemaal geen logica achter.
    Op mijn zolderkamer heb ik ook zoiets, maar dan met 2 groepen. En daar zit wel degelijk een logica achter: als je dan toch perongeluk door een electriciteitsleiding boort, kun je net zo goed een aftakking maken

Vooral als 'netjes' doen (dus een groep voor de hele zolder) betekent dat je 10 meter sleuf mag gaan hakken.
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:26:03 #44
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29881396
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 11:24 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Op mijn zolderkamer heb ik ook zoiets, maar dan met 2 groepen. En daar zit wel degelijk een logica achter: als je dan toch perongeluk door een electriciteitsleiding boort, kun je net zo goed een aftakking maken

Vooral als 'netjes' doen (dus een groep voor de hele zolder) betekent dat je 10 meter sleuf mag gaan hakken.
    Ja, om een lamp te fixen moet binnenkort van het hele huis de stroom af omdat ik niet weet welke groep het is. Puinzooi, studentenhuis uit 1925

Gelukkig is de rest van het pand in betere staat
    Vampire Romance O+
    pi_29881836
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 11:26 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ja, om een lamp te fixen moet binnenkort van het hele huis de stroom af omdat ik niet weet welke groep het is. Puinzooi, studentenhuis uit 1925
    Duh, da's een kwestie van een keer op een middag experimenteren met de groepenkast en kijken welke groep bij welk stopcontact/lichtschakelaar hoort. Daarna netjes opschrijven op een kaart die je in je meterkast plakt en klaar is klara voor de komende 25 jaar.
    pi_29884855
    - Onder de geschilderde muur vond ik plots n plek die "indeukte" en waar dus geen muur achter zat. Na lang twijfelen heb ik er toch maar de stanley in gezet, bleek dat daar en gat was waar electriciteitskabels lopen. Iemand had het gat overgetapet met bruine tape en er dan doodleuk overheen geschilderd.
    - Een stroomschakelaar in de muur die helemaal niks doet hoewel er electriciteitskabels aan aangesloten zijn
    - Een ventilatierooster waar gewoon beton achter zit in plaats van een ventilatiekoker
    - waterleidingen die eerst verkeerdom aangesloten waren (warm-koud) en waar nu een heel vreemde knoop in de leidingen lijkt te liggen om het toch maar goed te laten komen
    - een veiligheidsslot met steeksleutel dat niet op slot kon vanwege klemmende voordeur
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:53:06 #47
    32846 WaSTeiL
    geele sneeuw....
    pi_29886159
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:14 schreef Pulsy het volgende:
    - Onder de geschilderde muur vond ik plots n plek die "indeukte" en waar dus geen muur achter zat. Na lang twijfelen heb ik er toch maar de stanley in gezet, bleek dat daar en gat was waar electriciteitskabels lopen. Iemand had het gat overgetapet met bruine tape en er dan doodleuk overheen geschilderd.
    - Een stroomschakelaar in de muur die helemaal niks doet hoewel er electriciteitskabels aan aangesloten zijn
    - Een ventilatierooster waar gewoon beton achter zit in plaats van een ventilatiekoker
    - waterleidingen die eerst verkeerdom aangesloten waren (warm-koud) en waar nu een heel vreemde knoop in de leidingen lijkt te liggen om het toch maar goed te laten komen
    - een veiligheidsslot met steeksleutel dat niet op slot kon vanwege klemmende voordeur
    Lijkt een beetje op een aflevering van het Blok. Daar deden ze dat ook..
    pi_29888940
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 11:41 schreef joshus_cat het volgende:

Duh, da's een kwestie van een keer op een middag experimenteren met de groepenkast en kijken welke groep bij welk stopcontact/lichtschakelaar hoort. Daarna netjes opschrijven op een kaart die je in je meterkast plakt en klaar is klara voor de komende 25 jaar.
    onlangs in mijn studentenhuis ook gedaan. Best leuk als je alleen een plattegrond van 20 jaar geleden hebt. Uiteindelijk bleken de groepen redelijk overeen te stemmen met die op de tekening, alleen de nummers van de groepen op de tekening correspondeerden niet met die in de meterkast. Dachten we bij nummer 1 dus te weten wat we uitgooiden, viel heel ergens anders op de verdieping alles uit
    pi_29889705
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:53 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Lijkt een beetje op een aflevering van het Blok. Daar deden ze dat ook..
    Ik heb het hier gedaan met een foto behang .
    Is helemaal niet mooi, een onnodig stopcontact midden op een fotobehang .

Overigens heb ik op de slaapkamer ook 2 schakelaars + licht contactpunt in het plafond. Alleen komt er op geenéén draad stroom wanneer ik op de schakelaars druk .
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:03:09 #50
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_29890231
    Ik kan er bijna een boek over schrijven... Een paar hoogtepunten:

- Alles, maar dan ook álles wat vastgeschroefd zit, zit met minimaal 3 soorten schroeven vast, waarvan minimaal 20% met kapotgedraaide koppen

- De zolder heb ik al snel tot 'electra-wonderland' omgedoopt, daar klopte écht geen fl1kker van. Schakelaars in de nuldraad, aarddraden die wel aan het stopcontact zaten maar nergens met aarde verbonden waren enz.

- De schuur was qua electra mogelijk nóg erger. Zoals hierboven al iemand schreef was de aardmantel van de aanvoerende VMVK-As kabel zorgvuldig weggeknipt, vervolgens nergens aarddraden meegetrokken, schakelaars in de nul... Ik heb alles weggehaald en ben daarna een dag bezig geweest met herbedraden.

- De stoppenkast was ook op een 'minder doordachte' manier uitgebreid en aangesloten. Deze is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar (2x ALS, 8 automaten. Je zou voor je plezier gaan schakelen!)

- Er zijn twee slaapkamers samengetrokken tot één kamer door er een poortje in de muur te zagen. Scheef, uiteraard, maar dat terzijde. De deur die 'over' was is min of meer dichtgesmeerd. Om het geheel een béétje toonbaar te krijgen is de muur opnieuw gestuct, en daarbij kwamen we een soort bobbeltje in het gips tegen. Dit bleek een electrabuis te zijn waar de draden halverwege uitkwamen (het bijbehorende stopcontact was weggezaagd met de poort), lasdopjes er op en met veel vulmiddel wegsmeren in de muur... Spanningvoerend en al...

- In de slaapkamer ligt laminaat. En de goede mensen hadden blijkbaar een waterbed wat te zwaar was om te verplaatsen, dus het laminaat lag er omheen. Bed weg -> gat in het laminaat. Helaas was het bed blijkbaar niet haaks, het heeft heel wat creatief zaagwerk gevraagd voor het netjes dichtzat.

- De badkamer was blijkbaar origineel wit van kleur maar later met roze overgeschilderd. Tegels, bad enzovoorts... Radicaal alles eruit geramd en een nieuwe badkamer er ingezet.

- Vorige bewoner had zelf zijn keuken gemonteerd (showmodel gekocht volgens de bon) en heeft daarbij zorgvuldig alle regels voor wat betreft natte/droge zones vermeden. Er zit pal boven de spoelbak een stopcontact waar het 'normale' gespetter eng dicht in de buurt komt...

- Nu zijn we bezig met dakkapellen die enig hak- en breekwerk van onze kant vergen. De muren die we tot nu toe weggehaald hebben hadden een, op zijn zachtst gezegd, wonderbaarlijke opbouwcombinatie van hout, gipsblokken en gipsplaat, dit alles in een min of meer random verhouding.

Ben benieuwd wat we nog gaan tegenkomen
    pi_29890721
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 15:46 schreef blieblie het volgende:

Overigens heb ik op de slaapkamer ook 2 schakelaars + licht contactpunt in het plafond. Alleen komt er op geenéén draad stroom wanneer ik op de schakelaars druk .
    en de fase naar de schakelaar heeft wel stroom?
    pi_29890936
    Oeh... dat heb ik nog niet eens geprobeerd .
    pi_29891133
    Stuk horizontaal lopend rookgas afvoer van een gaskachel met afschot naar BENEDEN!! (zo'n 5 cm in een stuk van bijna 2 meter).

Heb nu CV gelukkig.
    pi_29892648
    Badkamervloer netjes betegeld... op de houten ondervloer. Gevolg is dat bijna alle tegels gebarsten zijn.
    De enige lichtschakelaar in de slaapkamer bij het raam terwijl de deur aan de andere kant van de kamer zit.
    En verder schrootjes: plastic, hout, van alles, en dan ook nog door elkaar.
    Enorm kitscherige deurknoppen (messing met wit namaak-marmer-plastic).
    Luchtafvoerpijp van de wc kwam op zo'n plek uit in de schoorsteen dat de lucht van de andere afvoeren (van de onderburen) er precies in ging.
    Afvoerbuis van het bad precies waterpas.
    Over de oude paneeldeuren (in prima staat) een plaat triplex gespijkerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door nerd4sale op 23-08-2005 17:23:19 ]
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:20:08 #55
    69655 mordradead
    Wat is een leesje?
    pi_29892833
    -Fantastisch netjes schilderwerk
    -Fantastisch logische bedraging
    -Heel erg weinig gaatjes om dingen op te hangen
    -Wat leuke gaatjes in de vloer
    -Gat in de muur
    Bernie en ik zijn tof.
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:27:15 #56
    63432 Petra76
    no, but...yeah, but...
    pi_29893049
    De stroom was heel raar aangesloten overal.
    We hadden 10 stopcontacten op ons studeerkamertje, allemaal doorgelust.
    Draden lagen los achter de plint ipv in een buisje.
    Een muur in de huiskamer was knaloranje
    Enorm smerige ouwe afzuigkap
    Hele vieze oven incl. pizzaresten
    pi_29894111
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 17:27 schreef Petra76 het volgende:
    Draden lagen los achter de plint ipv in een buisje.
    Ik bied 'draden lagen los in het stucwerk'.

niet aan trekken!
      woensdag 24 augustus 2005 @ 11:01:18 #58
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_29913749
    Niet in eigen huis maar bij vrienden:

In de hoek van de kamer stond een grote, lelijke schouw met daarvoor een gaskachel. Omdat de gaskachel werd opgedoekt besloten ze de schouw weg te halen.

De reden dat de schouw zo groot was, was dat deze over een andere schouw heengebouwd was. En toen we deze weggehaald hadden bleek er nog een schouw onder te zitten...

De afvoerbuis van de gaskachel bleek achteraf ook nog eens te kort te zijn om door drie schouwen heen in het schoorsteenkanaal te komen, dat verklaarde meteen waarom de muren rondom de schouw steeds zwart werden...

Overigens was de gasleiding gemonteerd met knelkoppelingen die als soldeerverbindingen waren gebruikt...
    pi_29914017
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 11:01 schreef NT-T.BartMan het volgende:

Overigens was de gasleiding gemonteerd met knelkoppelingen die als soldeerverbindingen waren gebruikt...
    Da's dubbelop, dus da's superveilig
      woensdag 24 augustus 2005 @ 11:27:54 #60
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_29914478
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 11:11 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Da's dubbelop, dus da's superveilig
    !!!

Ik mag hopen dat je een geintje maakt? (dit is [DHZ] en niet [ONZ]!!)

Een soldeer-sok zit vele malen strakker om de buis heen dan het middenstuk van een knelkoppeling. De ruimte zat gewoon volgegoten met soldeer... Bij een 'echte' soldeerverbinding zit er maar weinig tin tussen!
    pi_29915005
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Jaaa, dat zag er zeer fraai uit!
    Ga je mee buiten spelen?
    Soms verdwaal ik in een draak
    101 doelen omdat het kan
    en iets met een loodgieter..
      woensdag 24 augustus 2005 @ 13:30:06 #62
    88360 kleinmeiske
    Tja, het is een gave ...
    pi_29918275
    De beste man was totaal niet handig, had dus klokken horen luiden maar de klepels??? Alles wat 'ie zelf had gedaan ziet er dus niet uit en vrijwel alles is er gelukkig al uit.

Afvoer van het fonteintje in het toilet steekt door de muur naar buiten (gelukkig ontdekt vóór het ging vriezen).
    Rodelbaan voor drollen met haakse bocht erin in plaats van netjes een pvc-afvoerpijp aangelegd, in combinatie met grespijp en boomwortels zorgde dat voor 15 meter shit uitgraven, omdat er na een maand wonen voor nieuwe drollen niet meer doorheen te komen was (de verkoper was al bijna 3 jaar voor de verkoop vrijwel nooit meer thuis, dus bij onze drollen begon het pas goed op te stoppen).
    Honderden meters kabelgoot en kabel verwijderd omdat meneer zelfs in het toilet en de badkamer over een internet en tv-aansluiting wenste te beschikken (terwijl 'ie dus bijna nooit thuis was).
    Behang over structuurverf heen met niet-wateroplosbare lijm ... dat werd dus krabben met het plamuurmes (het stuc-potje was na de benedenverdieping op).
    Aan- en afvoeren van het fonteintje in de slaapkamer (enige watervoorziening in de slaapkamer) tussen de vloer en het plafond van de keuken afgesneden zonder het even helemaal te verwijderen. Om dat weg te werken maar zelf een kast ontworpen en in elkaar gefrutseld met lijm, schroeven, en spijkers doorelkaar, een dag bezig geweest om voorzichtig te slopen aangezien het geheel tegen zachtboard was gespijkerd. Wat een geluk (?) dat het nooit op z'n harses is gedonderd terwijl 'ie lag te slapen.

En ga zo nog maar even door. Ik heb een hoop verdrongen. Alles, werkelijk alles in ons huis is scheef, maar dat ligt aan de bouwers uit 1900. Heeft ook wel z'n charme
    Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
      Moderator woensdag 24 augustus 2005 @ 14:28:31 #63
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_29920034
    een geweldige badkamer met voorzetwand en al
    De badkamer is nu echt 15 cm groter geworden en 5cm langer door 2 lagen tegels.
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_29925758
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 11:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

!!!

Ik mag hopen dat je een geintje maakt? (dit is [DHZ] en niet [ONZ]!!)

Een soldeer-sok zit vele malen strakker om de buis heen dan het middenstuk van een knelkoppeling. De ruimte zat gewoon volgegoten met soldeer... Bij een 'echte' soldeerverbinding zit er maar weinig tin tussen!
    OOHH Dus niet eerst gekneld en daarna gesoldeerd? Das idd waardeloos.
    pi_29974583
    Onze vorige huisbewoners hadden waarschijnlijk hele zware lampen beneden, want in twee slaapkamers boven staken er enorme dikke bouten door de vloer. En laten we het verder maar niet hebben over de inbouwstopkontakten, want na het verwijderen van de vele lagen behang hadden we dus opbouwstopkontakten.....
    De boot is aan = de poppen zijn aan het dansen.
    pi_29976191
    - Meegeschilderde vensterbanken & deurklinken. (Weggekrabt & de deurklinken vervangen)

- Een schutting met van die balken er haaks op getimmerd (Was het maar haaks )

- Op de badkamer was een kraan andersom aangesloten, warm en koud, waardoor de mogelijkheid van een thermostaatkraan wegviel.

enz. enz.
    pi_29994246
    Ook een leuke:

Een douchebak die onder afschot is geplaatst -> aangrenzend tegelwerk ziet er niet uit, douchecabine plaatsen is bijna niet te doen.

(voor diegene die het probleem niet begrijpen: een douchebak kan je gewoon recht plaatsten, het sta gedeelte heeft al zijn eigen afschot.)
    pi_29998116
    * een gedoe-het-zelfde badkamer. Oh mijn god. Het tegelwerk is niet recht, ergens is iets niet goed uitgehard want er zaten spleten en kieren om het bad, na wegsnijden van de (lekkende) kit bleek die een kier van anderhalve cm te overbruggen, onlogische indeling, veel loze ruimte, een rot kozijn wat nog enigszins in vorm gehouden werd door een enorme laag van een of ander kitspul. Na twee minuten douchen stroomde beneden het water langs de muren. Na twee dagen ontdekte ik dat het warme water bij het bad het wel degelijk deed, alleen was blauw heet en rood koud.

*de bedrading op zolder. Zelfs ik kan zien dat die niet klopt. Nou zijn de loshangende draden ook wel een weggevertje.

*latex over drie lagen loslatend behang.

*perzikroze structuurverf op de muren. Alle muren.

*vijf lagen verf op de kozijnen.

De volgende bewoners echter zullen ons ook haten, want ik heb met veel plezier doch zonder al te veel kennis van zaken zelf de keuken gemonteerd (wat zullen ze een lol hebben om de afvoer, ik noem maar wat). En het laminaat ligt gewoon over de vloerbedekking heen want 'dat kon heus wel' vond meeklussende schoonpa (die bij een eventuele volgende verhuizing niet meer mag meeklussen). En ik ga nog een keer de zoldervloer egaliniseren en een tussenmuurtje bouwen.
    pi_29998157
    quote:
    Op vrijdag 26 augustus 2005 13:53 schreef Tiger_Woods het volgende:
    Ook een leuke:

Een douchebak die onder afschot is geplaatst -> aangrenzend tegelwerk ziet er niet uit, douchecabine plaatsen is bijna niet te doen.
    Bij ons is de douchebak onder een soort anti-afschot gemonteerd. Ook heel creatief.
    pi_30007344
    quote:
    Op vrijdag 26 augustus 2005 15:35 schreef anneja het volgende:
    En het laminaat ligt gewoon over de vloerbedekking heen want 'dat kon heus wel' vond meeklussende schoonpa (die bij een eventuele volgende verhuizing niet meer mag meeklussen).
    Mwah, hoeft niet perse verkeerd te zijn. Een goede vloerbedekking kan best een goede ondervloer zijn voor laminaat. Schoonpa heeft je dan tenminste een ondervloer bespaart.
    pi_30015908
    mits het natuurlijk geen hoogpolig tapijt is
    pi_30038241
    Effe kijken... aangetroffen in het nieuwe huis:

- Een voor- en achtertuin vol onkruid
    - Byzonder (niet zwevend) slecht gelegd laminaat
    - Een zelf-gekluste-stalling-annex-afdak (Met een mooi lek dak)
    - Een schakelaar van het keukenlicht achter een kast gebouwd (niet te gebruiken dus, heb de schakelaar in 5 minuten verplaatst naar de zijkant van de kast Wist ineens waarom de bouwlamp (!!!) in de keuken een trekschakelaar had)
    - Een mooie dubbele groep voor wasm. en droger, 'afgemonteerd' -lees: los op de vloer- onder de kraan van de wasmachine, welke ook nog los boven de electra zweefde...
    - Een zelf gekluste opbergwand, voorzien van 1cm MDF platen (Lekker solide zullen we maar zeggen), een van de deuren had een spanwijdte van 120cm, daar was voor het gemak een harmonicadeur van gemaakt. de scharnieren trokken de 15 kilo van de deur niet helemaal.
    - Uiteraard een cv ketel op 0,8 bar... hoe kan het ook anders
    - een hele hoop rooklucht
    - en veel, heel veel vuil...

Maar gelukkig is het allemaal weer gefixed...
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 20:55:46 #73
    32846 WaSTeiL
    geele sneeuw....
    pi_30038689
    quote:
    Op donderdag 25 augustus 2005 23:04 schreef Wokkel1982 het volgende:
    - Meegeschilderde vensterbanken & deurklinken. (Weggekrabt & de deurklinken vervangen)

- Een schutting met van die balken er haaks op getimmerd (Was het maar haaks )

- Op de badkamer was een kraan andersom aangesloten, warm en koud, waardoor de mogelijkheid van een thermostaatkraan wegviel.

enz. enz.
    Hoeft geen probleem te zijn. Bij Grohe kan je een speciaal onderdeel bestellen waardoor je wel een thermostaat kraan kan gebruiken.
    quote:
    De leidingen van de thermostaatkraan zitten verkeerd om, warmwater komt van rechts i.p.v van links, het water wordt alleen steenkoud of loeiheet. Wat kan ik hier aan doen?
    Grohe heeft hier een speciaal omgekeerd thermo-element voor ontwikkeld. Voor alle 1/2" elementen (behalve Sentosa, Europlus, Grohtherm 3000 douchethermostaten en Tenso en Atrio thermostaatkranen) kunt u het element uitwisselen tegen een omgekeerd werkend thermo-element met artikelnummer 47282. Voor alle 3/4" elementen kunt u het element uitwisselen tegen omgekeerd thermo-element met artikelnummer 47379. Voor advies over welk element u nodig heeft kunt u contact met ons opnemen.
    bron: http://www.grohepro.nl/grohe/?iCMS_session=663380c47dac49ab54bfb22fdb800559&
    pi_30039006
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 20:40 schreef dscx het volgende:
    Effe kijken... aangetroffen in het nieuwe huis:

- Een voor- en achtertuin vol onkruid
    ..
    - Uiteraard een cv ketel op 0,8 bar... hoe kan het ook anders
    Genuil. Dat zijn geen klusblunders.
    pi_30042369
    Gaten, huis is hier net een gatenkaas
    Plafonds zijn zo poureus, als je een gordijnrail ophangt moet je deze of met speciale schroeven/pluggen ophangen, of met extra lijm vastzetten.

Heerlijke kijlbouten in de buitenmuren, van ongeveer een jaar of 20 oud. Stenen splijten daar zo lekker door.

Op zolder zitten ik weet niet hoeveel 20cm spijkers in de bovenste balk.. hebben ze daar vlees gedroogd of zo
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:02:53 #76
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_30042666
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 22:53 schreef mistermaniac het volgende:
    Gaten, huis is hier net een gatenkaas
    Plafonds zijn zo poureus, als je een gordijnrail ophangt moet je deze of met speciale schroeven/pluggen ophangen, of met extra lijm vastzetten.
    Jaaa leuk zijn die, van die muren waar je de gaten ongeveer ín kan blazen . Heb ik ook, groot genot .

Ik heb ook zo'n leuk gekalkt plafond; als de bovenburen een keer wat harder door de kamer lopen (bijv. met schoenen aan) dan ligt mijn hele salontafel vol kalkdeeltjes .
      maandag 29 augustus 2005 @ 21:17:07 #77
    84046 dscx
    Bite me...
    pi_30076775
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 21:06 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Genuil. Dat zijn geen klusblunders.
    Yuck foo...
    pi_30083890
    Mn ouders hebben het huis van mn gestorven opa en oma overgekocht zodat ik er na verbouwing, en als ik klaar ben met school er kan gaan wonen. Ik kwam er ook enkele hopeloze zaken tegen:
    - ouderwetse bruine plastic schroten tegen de muren van de badkamer.
    - 3 plafonds boven elkaar in de badkamer.
    - een zoldervloer die bestond uit delen van grote kast, gewoon los op de balken gelegd.
    - en nog wel dingen die vaag zijn waar ik op het moment niet op kan komen.
      woensdag 7 september 2005 @ 20:21:52 #79
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_30364774
    Ik ben nu behang aan het afhalen in mijn eerste huisje

Ik kan het maar over 1 ding hebben: het behang. Vreselijk!! Beneden zit er een dikke laag latex op, waardoor ik dus een kwartier moet wachten met de behangafstomer, want anders krijg ik de eerste laag er niet vanaf. Dan moet ik nog 2 lagen eraf halen dus kun je nagaan hoelang ik hiermee bezig ga zijn.

Boven is het nog erger: 6 lagen behang boven elkaar!!!
    Toen we al die lagen er eindelijk vanaf hadden kwam er een stuk muur mee naar beneden!
    Blijkbaar hebben ze zelf een muurtje erin geramd, want de woning stond bekend als een 3 kamer en niet een 4 kamerwoning Woningbouw zal dadelijk blij met mij zijn als ik de reparatielijst opstuur hehehe.
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      donderdag 8 september 2005 @ 09:32:29 #80
    72703 Lionheaad
    Nothing beats a Lion
    pi_30378976
    Goed topic!!

wat wij allemaal zijn tegengekomen:

- 3 lagen tegels in badkamer en wc.
    - glasfiber behang tot de plinten gedaan en dus niet onder de plinten
    - afzuigkap zonder afvoer
    - stucwerk over de tegels heen in de keuken
    - gipsplaten wand niet netjes afgewerkt
    - geiser zo'n 10 jaar geen onderhoud gehad
    - geen rookgasafvoer op de geiser
    - afvoer van de wasbak in douche verstopt
    - 3 cm verschil in stucwerk
    - afvoer van de wasmachine aangesloten op de regenpijp
    wordt aan gewerkt....ben net terug
    pi_30379593
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 09:32 schreef Lionheaad het volgende:

- afzuigkap zonder afvoer
    Was het niet gewoon een recirculatie-afzuigkap?
    quote:
    - afvoer van de wasmachine aangesloten op de regenpijp
    Niet gebruikelijk, maar op zich niet veel mis mee, toch? Of mis ik een belangrijk nadeel?
      donderdag 8 september 2005 @ 10:37:21 #82
    114305 Gizmore
    En aldus zal geschieden.
    pi_30380279
    quote:
    Heb ik nu ook op mn kamer, maar ik had echt geen zin om voor een beetje behang eerst al mn plinten eraf te halen en daarna weer vast te timmeren: plinten zie je toch amper (zeker in slaapkamer, woonkamer is ander verhaal )
    Maar toch niet helemaal.
      donderdag 8 september 2005 @ 10:37:58 #83
    72703 Lionheaad
    Nothing beats a Lion
    pi_30380293
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 10:04 schreef WouterB het volgende:

[..]

Was het niet gewoon een recirculatie-afzuigkap?
    Nee, de afvoer was gewoon niet aangesloten.
    quote:
    [..]

Niet gebruikelijk, maar op zich niet veel mis mee, toch? Of mis ik een belangrijk nadeel?
    in een appartementencomplex is men er niet blij mee, dit vanwege geluidsoverlast als je op het balkon bent.
    pi_30380375
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 10:37 schreef Lionheaad het volgende:

in een appartementencomplex is men er niet blij mee, dit vanwege geluidsoverlast als je op het balkon bent.
    hmmm, een appartementencomplex, yup, makes sense.
    pi_30381661
    quote:
    - 3 lagen tegels in badkamer en wc.
    Inderdaad... we konden onze droger en wasmaschine niet naast elkaar zetten in ons washok. Maar toen we de boel hadden opgeknapt en er ook 3 lagen tegels van de muur hadden gehaald paste het allemaal wel.....
    pi_30401368
    quote:
    Goed topic!!

Heb ik ook gedaan, dus de volgende bewoner mag op mij gaan schelden

(serieus, als ik het gezeur en het perfectionisme lees van sommige lui hier... hebben jullie geld teveel ofzo?)
    pi_30401927
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 21:58 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan, dus de volgende bewoner mag op mij gaan schelden

(serieus, als ik het gezeur en het perfectionisme lees van sommige lui hier... hebben jullie geld teveel ofzo?)
    Dat jij te lui bent om de plinten weg te halen betekent niet dat de rest van de wereld geld teveel heeft hoor
    Big dick.
    pi_30403070
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 22:12 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Dat jij te lui bent om de plinten weg te halen betekent niet dat de rest van de wereld geld teveel heeft hoor
    Als ik plinten weg had laten halen, dan hadden er nieuwe plinten opgemoeten (ten eerste acht ik de kans groot dat ze d'r niet heelhuids vanaf zuden komen, ten tweede is 't veel makkelijker om nieuwe plinten te verven dan bestaande plinten bij te werken, ten derde zijn de plinten die ik nu heb wel ontzettende lappen hout.)

In mijn geval zou dat neerkomen op nieuwe plinten voor 85m2 woonoppervlak. Ik weet niet of jij je plinten gratis kan ophalen bij je doe-het-zelf-zaak, maar ik moet nog altijd langs de kassa. Dus vandaar mijn keuze. Da's geen luiheid, da's geen zin hebben om veel te veel geld uit te geven aan een detail.

Dus vandaar: ben jij zo'n ontzettende perfectionist, of heb je geld teveel?
      vrijdag 9 september 2005 @ 17:31:46 #89
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_30427739
    Om nog even door te gaan over dat glasfiber behang achter de plinten.
    Omdat er bij mij 8 verschillende stukken plint waren op 7,5 m heb ik die eraf getrokken.
    En wat bleek, achter de plinten was niet gestuct.
    Ik kan me dus best voorstellen dat mensen hun plinten niet weghalen om daarachter te gaan behangen.
    Ook de kosten zijn niet gering ik heb 8 lengtes van 5m kunnen regelen bij de aannemer maar anders kost een plintje toch snel 1,50 de meter.
    Het moet er bij mij netjes uitzien maar ik ben niet om werkverlegen en gebruik ook geen plinten trapje
    pi_30513202
    Schilder- en spachtelputzwerk was netjes. Alleen niet helemaal af. Kwam waarschijnlijk omdat ze acht maanden na de aankoop het huis al weer in de verkoop moesten doen, i.v.m. een echtscheiding...

Badkamer was vernieuwd maar dat is overduidelijk een haastklus cq. broddelwerk geweest. De nieuwe douche afvoer heeft net iets te weinig afschot, waardoor de douche niet te hard mag worden aangezet, anders loopt het water door de hele badkamer heen. Vloer loopt zowiezo niet mooi af naar het putje, want op één vloertegel in de douchecabine blijft altijd water staan, omdat deze te diep ligt t.o.v. de andere tegels. Ook de wandtegels zitten niet overal recht en vlak op de muur.

Elektra was ook een puinhoop; her en der waren er nieuwe wandkontakten geplaatst, de helft heb ik opnieuw moeten monteren vanwege slordige of onveilige plaatsing. Terug de badkamer in, daar waren drie 'open' (draaibare) halogeen inbouwspotjes in het plafond gezet, waaronder eentje pal boven de douchekop... Moest daarom het hele plafond vervangen en toen ik dat lostrok bleek ook dat men een gedeelte van de elektra had 'afgemaakt' m.b.v. kroonsteentjes en één kleur draad. Nadien installeerde ik een nieuwe groepenkast met dubbele aardlek. Steeds klapte één aardlekschakelaar er uit. Na lang zoeken bleek op zolder één (oud) wandkontaktdoos opnieuw te zijn vastgezet met een schroef van 40 mm lengte, dwars door de elektraleiding heen, waardoor er sluiting ontstond.

Toilet was ook compleet vernieuwd; waarschijnlijk was dit de eerste klus, want 't was wel netjes uitgevoerd, maar blijkbaar waren ze hier budgettair niet goed bezig, want de porceleinen pot en wandtegels moeten erg duur zijn geweest. Daarop heeft men besloten om het reeds aanwezige fonteintje maar weg te halen, inclusief de aan- en afvoerleiding...

Toch ben ik over de grote linie niet ontevreden. De woning is van '73 en stamt uit een tijd dat er erg veel aandacht werd besteed aan ruimte en kwaliteit en dat is het huis goed af te zien. Ooit waren het huurwoningen en in die tijd is de benedenetage al voorzien van dubbele beglazing en zijn de spouwmuren al geïsoleerd. De keuken was nog 'oud', maar dat gaf ons de gelegenheid een keuken te plaatsen naar eigen wens en keuze.
    Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
      maandag 12 september 2005 @ 18:21:26 #91
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_30518820
    Wat doen we onszelf toch allemaal aan hè?

Je zou bíjna nieuwbouw gaan wonen
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_30543195
    - douchebak was verhoogd, alleen zonder de ruimte eronder te vullen, als je dus in die douchebak gaat staan, boog het plastic ervan helemaal door.
    - leidingwerk direct achter de tegels in de keuken/badkamer, kwam ik achter toen ik de eerste tegels begon weg te slopen.
    - kapotte kozijnen, echt verrot.. dus raam openklappen en direct uit de sponning vallen, dat je 'm alleen nog bij het handvat beethebt.
    - keukenapparatuur aangesloten op 1 groep, dmv verlengdoosjes. dus oven, wasmachine,afzuigkap, vaatwasser en koelkast, en dan niet de verlengdoos netjes onder de kastjes langs.. nee.. gewoon over de vloer laten lopen vóór de kastjes langs.
    - ruim een centimeter opening dussen de muur en het aanrechtblad, zonder reden overigens.
    en ga zo maar door

huis is inmiddels helemaal verbouwd.
    geef iemand macht en je leert 'm kennen
      dinsdag 13 september 2005 @ 16:06:54 #93
    72703 Lionheaad
    Nothing beats a Lion
    pi_30543613
    quote:
    Op maandag 12 september 2005 18:21 schreef Duderinnetje het volgende:

Die zijn ook nooit goed
      woensdag 5 oktober 2005 @ 19:59:47 #94
    30479 MidnightMotion
    Ain't Life a B!TCH
    pi_31213474
    - Hout buiten dat al minstens 15 jaar niet geschilderd was, sommige stukken compleet zonder verf
    - Tegels op verende houten vloer gelegd (al eerder gezien in dit topic, misschien zn vorige huis geweest? Hier lag al wel een 'laagje' (+/- 10 cm) cement of iets maar ja, dat scheurt ook wel op den duur....)
    - Soort low-budget douche cabine bestaande uit een soort van golfplaten (maar dan fijner), metalen frames en een waslijn met daaraan een douche gordijn (en dat terwijl de vervangende cabine echt niet zó duur is geweest maar wel 100 keer netter is)
    - Geen afzuiging in de keuken
    - Muren en houtwerk gewoon met dezelfde goedkope muurverf geschilderd, lekker stoffig kan ik je vertellen als je dat hout dan mag gaan schuren....

En nog 1 die zo is gebleven:
    - Op de afvoer buis van de cv die buiten uit de muur komt staat ondersteboven "This side up"
    ~ Some rules can be bent, some can be broken ~
    pi_31213722
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 19:59 schreef MidnightMotion het volgende:
    En nog 1 die zo is gebleven:
    - Op de afvoer buis van de cv die buiten uit de muur komt staat ondersteboven "This side up"
    engels is soms ook verdomde lastig ja
    pi_31214725
    Vijf lagen behang
    Binnendeuren beplakt met een soort plakplastic met houtstructuur
    Lekkage afvoer badkamer (kwam in de hal op de begane grond langs het plafond)
    Lekkage keukenplafond (is dakbedekking van balkon)
    Achtertuin waar drie aanhangers tegels en stenen, tien aanhangers aarde, een dikke dode boom en een verwaarloosde vijver uitgehaald kon worden

En deze winter beginnen we aan de tweede etage..........
    pi_31215404
    Da's achterstallig onderhoud, geen bewuste miskleunen van een enthousiaste doe-het-zelvert die bijvoorbeeld alle electra in een kleur draad uitvoert omdat die kleur toevallig in de aanbieding was.
    pi_31216621
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 20:58 schreef joshus_cat het volgende:
    Da's achterstallig onderhoud, geen bewuste miskleunen van een enthousiaste doe-het-zelvert die bijvoorbeeld alle electra in een kleur draad uitvoert omdat die kleur toevallig in de aanbieding was.
    die twee lekkages waren overigens wel amateuristisch verholpen
    pi_31246186
    hmm dan viel het bij ons nog wel mee...

* gipsplaten plafond dat net de zee was. Het golfde aan alle kanten. Gipsplaten eraf gehaald, zaten rachels onder, onder de rachels zat kalksteen (het originele plafond van de jaren 20/30), daaronder zat riet en daaronder zaten weer rachels.. Alles er afgehaald, helemaal geisoleerd met glasvezelspul, toen stucplaten er tegenaan en de boel laten stuccen.
    * in het hele huis ligt laminaat maar waarschijnlijk hadden ze 1 pak met de verkeerde kleur. Er liggen her en der lichtere delen laminaat op de vloer
    * buitenboel was nog nooit geverfd volgens mij, er waren gewoon platen tegen de onderkant aangespijkerd. Voordat ze het huis verkochten hebben ze waarschijnlijk her en der wat plekjes geverfd van de buitendeuren want toen we eenmaal de sleutel hadden en ik naar de deuren ging kijken zag ik kleurverschil en ik ging zo met mijn vinger door de deur heen. Kuis verrot. Hebben er maar nieuwe kozijnen in laten zetten. Alles was enkel glas, nu netjes dubbelglas.
    * verf op deuren en kozijnen was net krijt. Het zag er niet uit
    * ze hadden een kastenwand in de slaapkamer, hebben we laten zitten maar als planken in de kast hadden ze oude vloerdelen gebruikt... dus 5 planken naast elkaar was 1 plank :S
    * alle waterleidingen in huis zijn van koper alleen de waterleiding van de watermeter naar de verdeler is lood... wonen op 2 hoog en de leiding loopt door de muur en dan onder de grond. Moeten de vloer open maken om de verdeler te zoeken.... klusje voor volgende zomer
    * ze hadden de lampen weggehaald maar dan niet netjes losgeschroefd, nee gewoon de draad afgeknipt bij het plafond... oftewel.. bijna geen draad meer over om nieuwe lampen op te hangen...

Maar verder ben ik stapelgek op dit huis! We hebben het ook eigenlijk heel snel opgeknapt. Kregen 1 oktober de sleutel en 13 december gingen we er wonen
    ♥ A ♥ & ♥ T ♥
    When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:04:48 #100
    55611 BrickTop
    ~]|[··]|[~
    pi_31246626
    quote:
    Op maandag 12 september 2005 18:21 schreef Duderinnetje het volgende:

Roep dat maar niet te hard.

Vooral als het water overal behalve in de richting van de doucheput stroomt.

(gelukkig niet bij mij)
    pi_31366868
    Kamer gewit, maar het bed laten staan, waardoor ik tna de verhuizing tegen een witte muur met gele boog (de vorm van hun bed blijkbaar) aankeek.

Lekkage van een klein pijpje van de cv, waardoor er constante lekkage was, en de cv steeds een beetje leegliep, en mijn betonnen ondervloer kleddernat bleek te zijn nadat we de houten vloer wegsloopten en die wilde vervangen door laminaat. Heb 2 maanden op dat beton moeten leven omdat het eerst moest drogen voor laminaat gelegd kon worden.

Bubbelbad dat VOL met vieze bruine tjap zat zodra je die aandeed dus eerst wekenlang dagelijks met gloeiend heet water en schoonmaakmiddel laten bruisen en losweken.
    (nu is ie weer prima schoon hoor! hehe)

Ze hadden hun kerstboom op een balkonnetje onder een raam gedumpt (ik ben in MEI! verhuisd) en toen we die weghaalden lag mijn hele huis onder de naalden.

Dat was m wel.
    (:
    pi_31376797
    Plafond behangen. Enkele lagen dik. En dan met een stomer (met kokend hete druppels) het eraf zien te krijgen....
      woensdag 12 oktober 2005 @ 10:25:54 #103
    117567 desaparacido
    nu inclusief spelfout!
    pi_31378445
    De vorige bewoner had hier een wietkwekerijtje. Geen stroom, heel veel gezeik bij de eneco. Een ander gevolg was dat er overal gaten in de muur waren geboord om de leidingen (uit de meterkast) er door heen te trekken.

Hele zwakke muren, vol gaten, waar doodleuk overheen was behangen.

Overal kunststof schroten met goudkleurige sierstrips toen ik dat eraf gekregen had kwam ik erachter dat er nog drie lagen behang onder zaten.

Zwart marmer-plakplastic over de vensterbanken en tegeltjes in de keuken

Overal nietjes in het plafond.

Laminaat dat over tapijt was gelegd en dat was gaan golven door vocht.

Maar de topper, een muur die weggehaald was, maar waar nog een gasleiding uithing. Althans, dat dachten we omdat er een gasfitting op zat. Gas afgesloten, leiding doorgeknipt, bleek het een waterleiding. En nergens in de woning de hoofdkraan te vinden (die zat aan de andere kant van het gebouw )
    As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
      woensdag 12 oktober 2005 @ 20:53:48 #104
    101840 Rijstebuiltje
    Du Hast.. Du Hast mich
    pi_31392195
    Vorige bewoners waren blijkbaar gek op frituren!

Het hele huis zag werkelijk overal GEEL!
    Zelfs de verwarmingen, en dat schoonmaken is niet prettig!
    Wir müssen leben, bis wir sterben!
      donderdag 13 oktober 2005 @ 08:33:09 #105
    17709 hollander172
    Sea por favor apacible con mí.
    pi_31401629
    Schoonouders zijn aan het verhuizen en ik help af en toe mee met verbouwen.
    De boel zou zogezegd opgeknapt zijn door een aannemer 2 jaar terug maar het leek me al sterk dat ie dan nu ineens gaat verhuizen. Ik bedoel die investering doe je niet zomaar toch?

Wat zijn we nu al tegengekomen?
    - Allereerst de vloer, mooi hoor een houten vloer maar niet als deze verlijmt is op stukjes spaanplaat van 10 bij 10cm welke op hun beurt weer verlijmd zijn op het beton.
    - Tegelen is best leuk! Maar niet 3 lagen over elkaar.........
    - Tussenmuurtje weghalen is niet erg, wel is het irritant als je erachter komt dat de electriciteit voor beneden helemaal van zolder afgehaald wordt, eea niet correct of helemaal niet aangesloten is en je na 2 dagen zoeken, meten etc. maar gewoon alles opnieuw kan gaan trekken.
    - Behangen is ook leuk. Maar niet 5 lagen over elkaar.
    - We hebben ook een mooi geval van zwevend stucen ontdekt, grote delen van het stucwerk "hangen" gewoon los van de muur. Aan de ene kant een gaatje boren bijv. gaat wel maar dan flikkert er aan de andere kant van de kamer gewoon een heel deel van het stucwerk af....

Bovenstaande punten zijn allemaal beneden aangetroffen en we moeten nog 2 verdiepingen........
    Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
    pi_31403140
    noemen ze dit geen verborgen gebreken??

misschien staat hier wat over opgenomen in het koopcontract?
      donderdag 13 oktober 2005 @ 10:49:35 #107
    17709 hollander172
    Sea por favor apacible con mí.
    pi_31404095
    quote:
    Op donderdag 13 oktober 2005 10:07 schreef Gurb het volgende:
    noemen ze dit geen verborgen gebreken??

misschien staat hier wat over opgenomen in het koopcontract?
    Bij mijn weten niet.

Vloer was gemeld overigens echter is er niet bij verteld dat de "ondervloer" bestond uit stukjes van 10 bij 10.........
    De rest kwam als complete verrassing.
    Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
    pi_31572954
    - Staphorster blauwe kozijnen in heel het huis - in olieverf Dus alle kozijnen, ramen en deuren helemaal kaal kunnen maken, opnieuw gronden en schilderen!
    - Overal barsten in het (enkel) glas zodat de verbouwing in maart, zonder (gas)kachel nogal een ijzingwekkende ervaring was
    - Vier stoppengroepen in huis, op de ene groep zowel wasmachine, droger, keuken (afwasmachine), logeerkamer én gang, een groep voor de slaapkamer en nog twee voor de woonkamer (twee lichtaansluitingen, één (!!!) dubbel stopcontact
    - Knal oranje geschilderde muren, zelfs na behangen kwam het er nog door, Ik geloof dat er 6 lagen histor monodek op zitten
    - Geen mogelijkheid het toilet door te spoelen (nog dezelfde dag geregeld door woningbouw)
    - Ter overname: in het hele huis sisal tapijt
    - vier verschillende soorten lichtknoppen in huis
    - meegeschilderde (oranje en blauwe) lichtknoppen en stopcontacten
    - stenen plinten die helemaal aan puin zijn en nogal lomp vastgezet met dikke klodders kit, op sommige plekken kon je je vinger erachter steken
    - scheuren door verzakken in het hele huis. Volgens woningbouw niets om je druk over te maken (nee kneus tuurlijk niet want jij woont hier niet!)
    - 5, op sommige plaatsen 6 lagen behang die ieder meerdere malen geschilderd waren. Leuk klusje voor een koud weekeind.
    - Overloop schakeling in de gang die niet van beide kanten werkt. Vorig jaar pas gefixed door mijn zwager. Woon hier nu 8 jaar.
    - afzuiging niet schakelaar geregeld in douche, 24/7 zo'n 20 Db herrie, vorig jaar vervangen, natuurlijk niet even netjes, heb ze weggejaagd en zelf aangesloten aan verlichting douche. Prutsers van woningbouw
    - Een stalen H-balk die in de woonkamer zit moest brandveilig afgetimmerd worden ( ) maar die kerel maakte er zo'n potje van dat ik hem op de bank heb gezet en zelf in 20 minuten een strakke ombouw gemaakt heb.
    - Bij verwijderen van diverse lagen behang in de slaapkamer bleek dat daar iemand had staan schieten met een uzi ofzo, er zaten minstens 1000 (!!!) enorme gaten in de muren. Bleek dat er ooit een handelaar gewoond had die daar muurkasten had staan. Vastgeschroefd aan de muur dus. Overal.
    - 100 Verschillende soorten schroeven, allemaal doorgedraaid en dus klote te verwijderen
    - Woonkamer is doorgebroken naar een slaapkamer. Door een dronken gorilla met een moker, denk ik. Resterende breedte vloer-plafond, verschil: bijna 10 cm Helemaal opnieuw uitgebroken dus
    - Rookgas afvoer voor gevelkachel dichtgespoten met purschuim. Leuke klus om te verwijderen, 5 meter hoog op een ladder in de gemeentetuinen
    - Bij het boren van een gat voor gordijnroede schoot mijn boor (8 mm) dwars door de muur de spouw in. Dat was niet zo erg, maar de boormachine verdween er tot het eerste handvat achteraan
    - Afvoer van fontein in slaapkamer bestond niet uit twee rechte stukken met een 90 graden elleboogje maar uit 17 (!!!!!!!) 45 graden elleboogjes, kronkeldekronkel en het lekte ook nog. Onmiddelijk eruit geramd omdat ik anders niet meer om het bed heen kon lopen
    - Onder de twee lagen gelijmde SUPERLELIJKE zeil in de gang zaten onwijs mooie 9x9 marmer tegeltjes met een dikke laag lijm erop, niet eraf te krijgen
    - Door de lekkende gaskachel van de vorige bewoonster wilde het plafond na 4x schoonmaken met ammonia en 3x DIK witten met monodek nog niet wit blijven.. Tenminste, waar de vorige lagen WEL bleven zitten dan
    - Na aansluiten nieuwe gaskachel (goddank door een vakman, die een gasmeter mee had) sloeg dat ding onmiddelijk na het aanzetten alarm, alle ramen open en wij vluchten, als iemand een sigaret had aangestoken was het halve blok weggeweest zei die kerel; ik heb nog nooit iemand zó wit zien wegtrekken
    - Keukengeiser niet aangesloten op afvoer, heet water werd ongeveer 30 graden. Leuk douchen als het buiten vriest. Not.
    - In het hele huis de kattenluiken (erin geramd met een hamer en beitel denk ik) afgetimmerd met wat plaatjes triplex. Alle deuren laten vervangen NADAT ze geschuurd waren en daarna de kattenluiken er weer in gemaakt maar nu netjes, recht en niet op 40 cm hoogte

Nu zullen mensen zich afvragen waarom ik dit (huur!) huis dan in vredesnaam genomen heb, helaas kwamen we heel veel dingen pas tegen tijdens de verbouwing van 7 weken
    Gelukkig is het nu (op de gaskachel en enkel glas na dan) helemaal naar mijn zin, zeker sinds ik zelf een andere keuken geplaatst heb.
    Ik weet nu in ieder geval waar ik bij aanschaf van een woning op moet letten
    A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
    -
    Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
    -
    pi_31575763
    Oef....
    En dan krijg je voor alle moeite nix terug omdat je het huurt .
    Dat is wel zuur.
    pi_31575931
    quote:
    Op donderdag 20 oktober 2005 01:59 schreef SadKingBilly het volgende:
    - Staphorster blauwe kozijnen in heel het huis - in olieverf Dus alle kozijnen, ramen en deuren helemaal kaal kunnen maken, opnieuw gronden en schilderen!
    Geweldig is dat, om in een huis te trekken waar de vorige bewoners last hadden van een goed gevoel voor kleuren

(net zoals het even geweldig is als je ergens iets tegenkomt van een overenthousiaste doe-het-zelver, die heilig gelooft in 'vast=vast' en alles zwaar overdimensioneert, waardoor allerlei frutsels alleen met grote schade zijn te verwijderen.)
      donderdag 20 oktober 2005 @ 10:28:28 #111
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_31576054
    Het valt in mijn huis gelukkig allemaal nog wel mee met rare dingen.
    Het enige waar ik echt van baal dat er in de bovenraampjes in mijn paneeldeuren van dat puntjesklas zit en dat ze daar niet al te netjes langs ververfd hebben. Dikke strepen op het glas dus, maar omdat het van dat bobbeltjes/korreltjes glas is, is dat dus met een mogelijkheid schoon te krijgen volgens mij. Krabben gaat niet, branden gaat niet, afbijten volgens mij ook niet... Ik vrees dat ik met gore raampjes zal blijven zitten.

Hoe moeilijk is het nou toch om binnen de lijntjes te verven. een paar mm ernaast soms ok, maar 1-2 cm?
      † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2005 @ 10:32:11 #112
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_31576108
    in mijn vorige woning zaten overal schrootjes tegen het plafond. bij het erafslopen bleken de rachels met heel veel popnagels vast te zitten
    die waren er niet uit te krijgen zonder het betonnen plafond ernstig te beschadigen
    het plafond op zolder zaten alleen rondom rachels met als resultaat dat dat plafond half doorgezakt hing. (was overigens wel lekker makkelijk slopen
    de knoppen van de cv zaten allemaal vast, dus tegen de winter bleef alles koud.
    vorige bewoner was klusser van het zuinige type: dus overal resthout gebruikt.
    en dr hingen van die jaren 70 lampen van die oranje met bruine keramieken gevallen
      donderdag 20 oktober 2005 @ 10:34:09 #113
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_31576139
    Oh ja, enige minpuntje... de raamsloten... de sleuteltjes zijn kwijt.

Iemand nog zinnige suggesties hoe we de ramen open kunnen krijgen om die dingen te verwijderen?
      † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2005 @ 10:36:42 #114
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_31576189
    als je weet wie de leverancier is van de ramen zou je die eens kunnen bellen
    of probeer eens zo maar een kunststofboer.
    misschien zijn het wel nagenoeg universele sleuteltjes
    pi_31576201
    het verfhandje al geprobeerd?

hier te vinden
      donderdag 20 oktober 2005 @ 10:41:32 #116
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_31576296
    Het zijn gewoon van die raam-knippen lady-wrb, dus ik kan die leverancier wel eens bellen idd.

Verfhandje... ga ik nu eens lezen...
    Hmmm... klinkt heel interessant, maar lijkt me voor het raampje toch niet echt werken. Het lijkt zeg maar op grind, heel grof dus, niet echt ruimte om te 'schrobben, hoewel... mss met een tandenborstel...
      donderdag 20 oktober 2005 @ 10:56:52 #117
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_31576606
    quote:
    Op donderdag 20 oktober 2005 10:34 schreef Brighteyes het volgende:
    Oh ja, enige minpuntje... de raamsloten... de sleuteltjes zijn kwijt.

Iemand nog zinnige suggesties hoe we de ramen open kunnen krijgen om die dingen te verwijderen?
    slot uitboren
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
      woensdag 26 oktober 2005 @ 00:39:13 #118
    122508 Stefan026
    Alle Dagen Heel Druk!
    pi_31691161
    Kan ook over meepraten!
    Woon in een huurwoning, dus ook voorwaarden van huren: SCHILDERWERK is voor huurder!!!

Maar vorige bewoners hebben niets gedaan aan schilderwerk, en de verhuurder in tussentjds ook niet. En na paar emails sturen naar woningstichting komen ze na bijna één jaar eindelijk langs om de gebreken van de woning te bekijken......

- zwevend stucken.... Hopeloos. Met behang afhalen, hele lappen stuck eraf! In alle ruimtes ook!!!
    - Géén verwarmingsbuis-houders (aan de muur!) Dus alle leidingen zitten gewoon los!
    - verf afbladderen verwarming in toilet (denk dat de vorige bewoners nauweljks in het midden konden pissen!!!) Rook wel behoorljk naar pis toen ik oude zeil weghaalde... JAkkes!!!!
    - verschillende scharnieren in deurkozijnen. Echt ouderwetse (móóie!) en nieuwe door elkaar..... Ben bezig om al die scharnieren af te halen en beetje bij elkaar te doen per deur/per ruimte, zodat het minder opvalt.
    - granieten vensterbanken in alle kleuren gelakt... hels werk om die af te halen en bij wijze van spreken liters afbijtmiddel gebruikt en verfafbranden. (nog niet helemaal mooi en klaar hiermee)
    -vloerbedekkinglijm muurvast op traptreden...
    -Helemaal leuk: oude laag behang is NIET af te krijgen, niet met afstomer, niet met afsteker, niet af te bikken... Zit gewóón muurvast. Denk dat het niet eens stuckmateriaal is... kan zijn dat het gewone gips was en bijna droog en gelijk overbehangen is dat het puur muurvast zit!!! Ik heb maar hele dikke behang over de resterende behangdelen gedaan.... en hoop latex overgedaan... Valt nog wel iets op! Maar goed, voor later zorg!

Krankzinnig: twee raampjes op overloop/trappenhuis vastgespijkerd in kozijn en aan buitenkant dichtgeschilderd! (vastgezet door oude bewoners), vastgeschilderd door woningstichting! Ene raam kreeg ik met veel moeite open, en ruit erbij gebarsten. Andere raam kan ik niet openen...
    Waarom dan toch nog wel van de hang en sluitwerk en handgreep om die ramen te openen????? (terwijl die vastgespijkerd/geschilderd waren?)...
    - Geen sleutels van álle binnendeursloten meegekregen....!!! dus moet veel sloten gaan vervangen ook!
    - overal gaten en lelijk opgevuld en sommige waren verborgen onder behang dat ik later afhaalde...
    Bleek dat over hele breedte een barst was in huis en die opgevuld is met beton!!! Hele muren zitten vol verschillenden soorten muurvullers... en helemáál niet egaal glad/gelijk!!!
    Ook een opkapklus!!

Het huis is/was echt helemaal afgeleefd, uitgewoond en ik was in aanmerking gekomen voor deze woning na 2 maanden al (zat pas 2 maanden ingeschreven als woningzoekende) en het woning was al eerder "op de markt" geweest. Bleek dat echt niemand dit huis wilde!! Dus in 2e ronde waren er 2 geinteresseerden waaronder ik! Bij bezichtiging was ik gelijk weg van deze woning door alle orginele details maar ik zit al bijna één jaar te klussen/verbouwen in huis! En helft van alle inboedel ook niet eens uitgepakt....

Ach, is wel leuk zo, "beetje kamperen in huis".
    Het komt óóit wel klaar!!!
    Alle dagen heel druk!
    pi_31694965
    de rode tegeltjes in de wc waren wit geverfd, maar dan op de manier van "wij gieten een paar potten verf uit en het is wel goed"
    Een wandje op zolder opgebouwd uit heel veel spaanplaten, die niet op maat waren gezaagd, maar over elkaar heen waren gespijkerd met heel veel verschillende schroeven...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_31695683
    Geen voormalig kluswerk hier van de vorige bewoners. Mijn huis is 9jaar oud, relatief nieuw dus. Ik ben de 3de bewoner van het huis.
    Wat de vorige bewoners verzuimd hebben:
    - Zeker de laatste heeft in de tijd dat ze er woonden (4jaar) geen onderhoud aan het huis gedaan, jah bebalve een pot verf TE dik op de kozijnen boven gesmeerd.
    - Een afzuigkap MET motor geplaats op het central afzuigsysteem, waardoor de motor/pomp van het afzuigsysteem kapot is.
    - Te krappe WC brillen geplaats, ze konden niet eens open blijven staan.
    - Barst in de wasbak van de badkamer.
    - Sluit grendels op de voor en achter deur verwisseld, zo dat ze naar boven sluiten ipv naar beneden(deuren zijn gespiegels van elkaar dus daaroor is alles omwisselbaar)

De aannemer die het huis gebouwd heeft:
    - Slot platen niet goed gemonteerd, deuren sluiten niet goed
    - De afwerkvloer bij de deur te dik zodat er geen mat liggen kan, dus dat werd hak een breek werk door de verwarmings buis, die daar door de vloer ligt

Maar het begint er allemaal op te lijken ondertussen, met en erg handige vader en een broer die voor een instalatie bedrijf werkt:-)

maar toch, ZUCHT !
      vrijdag 4 november 2005 @ 13:25:56 #121
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_31958364
    Of ze gebruiken te lange hollewandpluggen in het plafond waardoor, als ik de gordijnrails terug wil hangen dat ding een cm onder het plafond komt te zweven...
    pi_31966401
    quote:
    Op woensdag 26 oktober 2005 00:39 schreef Stefan026 het volgende:
    -Helemaal leuk: oude laag behang is NIET af te krijgen, niet met afstomer, niet met afsteker, niet af te bikken... Zit gewóón muurvast. Denk dat het niet eens stuckmateriaal is... kan zijn dat het gewone gips was en bijna droog en gelijk overbehangen is dat het puur muurvast zit!!! Ik heb maar hele dikke behang over de resterende behangdelen gedaan.... en hoop latex overgedaan... Valt nog wel iets op! Maar goed, voor later zorg!
    Heb precies hetzelfde gehad. Je hebt tegenwoordig van die mooie MDF panelen in verschillende kleuren; is een mooi wandje geworden
    Is denk ik wel wat minder geschikt voor hele lange muren...
      † In Memoriam † zondag 6 november 2005 @ 10:36:02 #123
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_32017974
    geldt dit topic ook voor kluswerk van de ex van de huidige bewoner?
    de ex mijn mijn vriend had de zolder helemaal dicht gemaakt met zwart doek en een donkerbruin plafond. (gothic typeje)
    ik werd gek van dat zwarte gat en nu hebben we weer licht in de kamer en witte plafonds en muren
      zondag 6 november 2005 @ 10:41:14 #124
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_32018020
    Ja hoor, dat geldt ook gewoon lady-wrb... Het is toch oude zooi van een ander die jij weer mooi moet gaan zien te maken.
    Klinkt goed trouwens!
      zondag 6 november 2005 @ 11:09:39 #125
    129419 Sandraugiga
    Fok! Stripster
    pi_32018382
    quote:
    Op zondag 21 augustus 2005 14:18 schreef mcintosh het volgende:
    Een tuin vol onkruid...

En dan van de woningbouw een brief krijgen dat je je tuin op moet ruimen
    Wij ook!
      woensdag 9 november 2005 @ 02:23:35 #126
    122508 Stefan026
    Alle Dagen Heel Druk!
    pi_32107196
    Woningstichtingen vind ik soms ook krentebakkers en afzetters...

Namelijk sturen ze wel een rekening na als je gaat verhuizen en daarbij van je oude woning gebreken niet herstelt.

En denk je dat woningstichting de gebreken dan gaat opknappen? Dacht het niet....

Daarbij kan je toch ook wel beetje verwachten dat de woningstichting het te verhuren huis beetje normaal gaat verhuren, zodat je de raarste dingen vd vorige bewoners niet hoef te verwijderen...of te herstellen (whatever)

Ze verwachten of gaan gewoon van uit dat nieuwe huurders alles gaat doen....
    Over smaak valt wel/niet te twisten...
    Alle dagen heel druk!
    pi_32107968
    Als we dan toch kunnen baggeren over ex'en.... Dit is dan even baggeren over mijn ex

De muur van de garage was compleet vol met allerlei spijkers, pluggen, schroeven, sommige vast, andere niet. Op een muur van 3 x 2 heb ik 143 spijkers/schroeven geteld. Nu is die muur er helemaal uitgebutst en staat er een mooie schuifpui Natuurlijk waren er nog drie muren in de garage )

Modelbouw dus... Dat hield in dat allerlei onderdelen (ramen, deuren) van het huis onder de verf zaten van het spuiten. Nu verbouwen we het huis zo rigoreus dat al die onderdelen of worden overgeschilderd of helemaal weg gaan

Schilderwerk... Tsja, waarom zou je dat netjes doen als het ook snel kan... Met als gevolg dat op sommige plaatsen er gewoon bijna 5 centimeter buiten de randjes is geschilderd. Om maar niet te spreken van schilderwerk wat op plaatsen kwam waar het niet hoorde (de bank, ventilatierooster andere meubelen) en wat je 'zo met terpentine kon weghalen'. Maar natuurlijk niet meer als het is opgedroogd.

En het is natuurlijk onzin om je douche te ventileren met als gevolg dat alle voegen zwart staan van de schimmel. (Het huis is uit 1998). Dus we gaan de voegen wegkrabben en opnieuw voegen.

Oh ja, nog eentje dan. Wij zijn 40 uur bezig geweest om de keuken vetvrij te maken. Laat ik het zo zeggen: hij hield nogal van vet eten, en minder van schoonmaken

Ooooooh, dat was lekker
      maandag 14 november 2005 @ 11:54:08 #128
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_32254452
    En maar niet begrijpen waarom de (design)radiator in de badkamer het niet doet...
    Eergisteren helemaal ontlucht... denk je 'nu moet het toch goed zijn'...
    Vandaag was hij nog ijs koud... dus ik water uit de bovenkant laten lopen, hopend dat er dan warm water in zou gaan lopen. En jawel hoor....
    Dat doet het ook... UIT DE VERKEERDE LEIDING!
    Die josties hebben de aanvoer op de uitvoer aangesloten en andersom. No wonder dat hij het niet doet...
    Nu moet dus blijkbaar de slaapkamer aan staan voordat de badkamer het doet... en dat laatste wil ik absoluut niet. Ik haat verwarming in de slaapkamer...

Het lijkt erop dat het ding omgedraaid kan worden, dus dat moeten we dan nu maar gaan doen om de leidingen op de juiste manier aangesloten te krijgen.
    Anders moeten we gaan klooien met leidingen verlengen etc. etc.

En in de badkamer hebben we de verwarming gewoon echt wel nodig wegens ijskoud en vochtig...

pi_46948782
    - een tuin met onder de grond 100 weipalen, 25 grindtegels en 50 gewone tegels
    - een tegelvloer die niet is doorgelegd onder de verwarmingskasten
    - een bovenverdieping zonder deuren (meegenomen)
    - een inbouwkeuken zonder vaatwasser
    - een zelf aangelegde badkamer... zo lek als een zeef
    - ontzettend lelijk gestuukte muren met centimeters verschil
    - verf op ramen
    - verf op vloeren
    - verf op stopcontacten
    - een illegaal afdak in de tuin (op gemeentegrond)
    - een kapotte cv-ketel

zo.. dan hebben we denk ik de ergste dingen wel gehad
      maandag 5 maart 2007 @ 21:48:15 #130
    56347 Faithz
    ADHD Fokker
    pi_46957521
    quote:
    Op maandag 5 maart 2007 18:06 schreef Nirak het volgende:
    - verf op ramen
    - verf op vloeren
    - verf op stopcontacten
    - een kapotte cv-ketel

Beat that
    Trotse mamma :)
    pi_46970880
    Ah, hendig da tik dit topic weer even zie.

Het zijn niet alleen vorige bewoners die er een puinhoop van kunnen maken.
    Ook woningbouwverenigingen gaan de mist wel eens in.

Ben bezig mijn keramische kookplaat aan te sluiten op het perilex stopcontact. Leuk detail daarbij is dat het stopcontact achter het keukenblok zit!! Ik heb dus een gat in de zijkant van het keukenblok moeten hakken én in de achterkant van het keukenblok. En dan kan je met moeite de stekker er in vrotten....

Wat de gedachtengang daar achter is geweest is mij geheel onbekend... te meer er geen gas aansluiting voor een gasfornuis aanwezig is, dus je bent eigenlijk aangewezen op dat stopcontact...
    There are times we will remember, there are nights we won't forget.
    If we value every moment we will never feel regret.
    pi_46971069
    Bij een renovatie van het huushuis van m'n ouders werd ook de groepenkast aangepakt, vervolgens hadden ze 1 groep voor de huiskamer en keuken samen, maar de deurbel had wel een aparte eigen groep... .
    Scheren is voor schapen!
      dinsdag 6 maart 2007 @ 12:47:26 #133
    33615 kroegtijger
    Ajeto buur!
    pi_46971418
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 12:35 schreef paarse_paashaas het volgende:
    Bij een renovatie van het huushuis van m'n ouders werd ook de groepenkast aangepakt, vervolgens hadden ze 1 groep voor de huiskamer en keuken samen, maar de deurbel had wel een aparte eigen groep... .
    wat voor deurbel hadden ze wel niet??
    knap als die deurbel 3000Watt verbruikt; dan doen ze 5 straten verderop ook de deur nog open als er aangebeld wordt
      dinsdag 6 maart 2007 @ 18:22:31 #134
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_46983876
    quote:
    Op maandag 5 maart 2007 18:06 schreef Nirak het volgende:
    - verf op ramen
    - verf op vloeren
    - verf op stopcontacten
    - een kapotte cv-ketel

je weet dat je een topic van meer dan een jaar oud kickt???

Verder wel interresant om te lezen wat men al niet uithaalt in huizen........
      dinsdag 6 maart 2007 @ 18:25:56 #135
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_46983993
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 12:35 schreef paarse_paashaas het volgende:
    dat hebben wij thuis ook, een eigen groep voor de deurbel (woning uit 1979)

Wel handig, kan je de beluitschakelen door de groepsschakelaar om te draaien (oude meterkast met stoppen)

Of, en datwordt het misschien nog, een aparte groep voor de pc in de woonkamer, of een groep voor in de tuin
    pi_46984248
    tvp dit, ik plaats mijn lijstje wel als ik klaar ben, kan ik meteen mezelf RSI geven...
    ...klussen...
    pi_46985790
  • Een muurtje van hout en board maken dat ook nog eens ongelooflijk scheef stond.
  • Toen ik het muurtje van board uit elkaar haalde zag ik dat ze niet alleen spijkers, schroeven en 3 soorten lijm maar ook dit hadden gebruikt.
  • Onbegrijpelijk veel planken ophangen in de keuken. De hele boven het aanrecht was over de gehele breedte tot aan het plafond behangen met planken.
  • Gips op de muren spuiten (over de stopcontacten uiteraard) om ze vervolgens lila en oranje te schilderen
  • Behang afsteken en meteen 70% van het pleisterwerk mee te nemen (het was gewoon papierbehang, met water/stoom had het zo losgelaten )
  • Omdat de muren waar ze het behang vanaf hadden gehaald er dus duidelijk niet zo best uitzagen hebben ze er maar afschuwelijke schrootjes (een soort spaanplaat met een laagje papier) voor geplaatst. De latten waar de schrootjes aan waren bevestigd zaten met spijkers aan de tufstenen muur getimmerd, ze vielen er al uit als ik er naar wees en ze lieten gigantische gaten achter
  • Op de gekste plekken kwam ik siliconenkit tegen
  • Achter de schrootjesmuur zat een plek waar al het stucwerk weg was (een strook van ongeveer 2m bij 30cm en zo'n 1,5 cm diep). Hier was gewoon overheen geschilderd, dit was ook meteen het enige stuk van de muur dat geschilderd was.
  •   woensdag 7 maart 2007 @ 10:05:59 #138
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47006982
    Leuk, leuk..ik doe ook mee

- Een muur met steenstrips, daarover 2 keer geschilderd (en weg )
    - De binnenmuren van de voorgevel bestaat uit gipsplaat met regelwerk....wanneer je daar steenstrips over plakt en ze er weer afhaalt dender je natuurlijk gaten in de muur
    - Een verlaagd plafond in de keuken. Opgebouwd uit regelwerk, met daarover een soort zwart folie/doek, met daarover zwarte latten (veel) met daarover gipsplaten
    - Een trap met MEGAveel lijm wegens voormalige vloerbedekking. Ik heb er nu nog plezier van, want hij is nog niet volledig kaal
    - Een muur in de studeerkamer waar gipsplaten met daarachter gipsplaten met daarachter isolatie die weer gelijmd zit op zowel de gipsplaten als de gipsmuur. En uiteraard is die lijm nog harder dan de gipsmuur zelf, dus als je de brokkels lijm eraf haalt steek je gaten in de muur. Er af halen geeft deze zooi
    - Diite als je de gipsplaten in het plafond van de entree er af trekt. Al is dit meer vakmanschap van de bouwers van het huis geloof ik
    - Electra van de schuur iswas via een inbouwdoos achter de inbouwkoelkast gelast. Vanaf daar: ymvk->kruipruimte->Door fundering achtergevel->in beton gegoten in achterhalletje->schuur. Die krijg je dus nooit meer los
    - Electra in de schuur als gevaarlijk prutswerk. Aardedraad als fasedraad gebruiken, bij de volgende las weer wisselen naar een andere kleur, kroonsteentjes, etc.
    - Grote hoeveelheid rotzooi onder de vloer. Reeds 3 vuilniszakken verder en moet er nog 2.
    - Overal in het huis 12mm pis-leidingen voor warm water (al is dat tijdens de bouw zo gedaan )
    - Koudwaterleiding voor het 2de toilet vanaf de zolder, door de trap naar zolder, via de muur van de badkamer
    (links), onder de douchebak, via een koof naar het inbouwreservoir van het toilet te leggen. Volgens mij gewoon omdat met de lui is de koudwaterleiding in de muur op te zoeken en vanaf daar de leiding in de muur naar het reservoir te leggen.
    - Beton en cement in de loze leidingen, echt geen doorkomen aan

Zo dat waren de meeste frustraties wel
    pi_47007537
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 10:05 schreef richie29 het volgende:
    Leuk, leuk..ik doe ook mee

- Een muur met steenstrips, daarover 2 keer geschilderd (en weg )
    - De binnenmuren van de voorgevel bestaat uit gipsplaat met regelwerk....wanneer je daar steenstrips over plakt en ze er weer afhaalt dender je natuurlijk gaten in de muur
    - Een verlaagd plafond in de keuken. Opgebouwd uit regelwerk, met daarover een soort zwart folie/doek, met daarover zwarte latten (veel) met daarover gipsplaten
    - Een trap met MEGAveel lijm wegens voormalige vloerbedekking. Ik heb er nu nog plezier van, want hij is nog niet volledig kaal
    - Een muur in de studeerkamer waar gipsplaten met daarachter gipsplaten met daarachter isolatie die weer gelijmd zit op zowel de gipsplaten als de gipsmuur. En uiteraard is die lijm nog harder dan de gipsmuur zelf, dus als je de brokkels lijm eraf haalt steek je gaten in de muur. Er af halen geeft deze zooi
    - Diite als je de gipsplaten in het plafond van de entree er af trekt. Al is dit meer vakmanschap van de bouwers van het huis geloof ik
    - Electra van de schuur iswas via een inbouwdoos achter de inbouwkoelkast gelast. Vanaf daar: ymvk->kruipruimte->Door fundering achtergevel->in beton gegoten in achterhalletje->schuur. Die krijg je dus nooit meer los
    - Electra in de schuur als gevaarlijk prutswerk. Aardedraad als fasedraad gebruiken, bij de volgende las weer wisselen naar een andere kleur, kroonsteentjes, etc.
    - Grote hoeveelheid rotzooi onder de vloer. Reeds 3 vuilniszakken verder en moet er nog 2.
    - Overal in het huis 12mm pis-leidingen voor warm water (al is dat tijdens de bouw zo gedaan )
    - Koudwaterleiding voor het 2de toilet vanaf de zolder, door de trap naar zolder, via de muur van de badkamer
    (links), onder de douchebak, via een koof naar het inbouwreservoir van het toilet te leggen. Volgens mij gewoon omdat met de lui is de koudwaterleiding in de muur op te zoeken en vanaf daar de leiding in de muur naar het reservoir te leggen.
    - Beton en cement in de loze leidingen, echt geen doorkomen aan

Zo dat waren de meeste frustraties wel
    da's een echt lijstje pruts-werk
      woensdag 7 maart 2007 @ 10:40:57 #140
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47007921
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 10:26 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

da's een echt lijstje pruts-werk
    Wat heb ik nu gewonnen?
    Na 3 maand klussen een mooi huis hoop ik
    pi_47008521
    Wij huren een benedenwoning dat tot voor kort een winkelpand was, nu is het opgedeeld in 4 woningen. Op zich is het prima gedaan door het aannemersbedrijf, mooie kozijnen, nieuwe gevel helemaal in oude stijl, mooie voordeur etc. alleen jammer dat ze de vloer niet even geegaliseerd hebben want op sommige plekken zitten kuilen waarin het verschil wel 8 tot 10 cm is, dat zie en voel je dus altijd. In de woning naast ons hebben ze dat nog wel geprobeerd te egaliseren blijkbaar, maar waarschijnlijk was of het geld op of ze zagen het niet zitten en hebben het dus maar zo gelaten, net als de uitsparing in de hal waar vroeger de mat lag (nieuwe mat erin maar dan, wel handig)

Het is ook jammer dat er een telefoonstopcontact zit in de woonkamer dat niet werkt. Er zit wel een kabel achter, die komt ook keurig uit in de meterkast, waar die via een pvc buis naar de hoofdaansluiting wordt geleid, alleen komt die kabel de buis niet meer uit, te weinig kabel afgemeten of zo en maar zo gelaten. (en wij orange maar lastig vallen dat het internet het niet doet)

Op de muur in de hobbykamer zat een of ander bruin spul, leek wel oude lijmresten, bijna niet overheen te verven en de scheuren die erin zaten, waren bijna niet dicht te krijgen. Ze hebben netjes de badkamer afgekit, alleen jammer dat ze daarbij geknoeid hebben en dat hebben laten zitten op ruwe tegels, krijg het er niet af (tips iemand??) Ze hebben ook netjes in de wc de ruimte tussen vloer en wandtegels afgekit, alleen is dat oranje uitgeslagen, krijg dat er ook niet af.

Laatste probleempje was dat de deuren in de gang tussen de woonkamer en de badkamer/wc/slaapkamer/hobbykamer te lang waren (andere kant woonkamer overigens te kort dus tochtborstel eronder), kon geen vloer onder dus hebben we zelf maar 5 deuren bijgewerkt, want de verhuurder vond het niet zijn taak en de aannemer ook niet.

Viel nog wel mee he
    pi_47008696
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 10:40 schreef richie29 het volgende:

[..]

Wat heb ik nu gewonnen?
    Na 3 maand klussen een mooi huis hoop ik
    een nominatie voor de Beun-de-Beunhaas-award 2007
    Alhoewel je een sterke concurentie kunt verwachten van [Meterkast] Wat is dit voor apparaat?
    pi_50595878
    Ach ja laatst nog weer een leuk iets:

Wil een nieuw afdak + schutting + schuur zetten, dat houdt dus in dat het oude gesloopt moet worden. Maargoed die idiote beun de haas die het oude zooitje heeft aangelegd, heeft gewoon balken met 15 tot 20 spijkers vastgespijkerd in alle richtingen, volgens mij onder het mom van "als het maar goed vast zit" Echt waar wat een prutswerk
    pi_50599066
    Ik ben weer helemaal gerust gesteld nu ik dit topic heb gelezen
    De minpuntjes die ik tot nu toe in mijn nieuwe huis ben tegengekomen vallen echt in het niet vergeleken met dit.

Maar wat ik me nu afvraag...hebben we het hier nu voornamelijk over koop- of huurwoningen? En bij een koopwoning: heeft het prutswerk je beïnvloed bij de koop (lees: had je daardoor minder voor het huis over) of is het prutswerk je pas opgevallen toen je de sleutel kreeg?
      dinsdag 19 juni 2007 @ 00:15:17 #145
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_50600338
    quote:
    Op maandag 18 juni 2007 23:43 schreef Sense het volgende:
    Maar wat ik me nu afvraag...hebben we het hier nu voornamelijk over koop- of huurwoningen? En bij een koopwoning: heeft het prutswerk je beïnvloed bij de koop (lees: had je daardoor minder voor het huis over) of is het prutswerk je pas opgevallen toen je de sleutel kreeg?
    Bij koopwoningen valt het echte prutswerk je pas op als je zelf aan de gang gaat. Hoewel je natuurlijk wel weet waar je aan begint als de makelaar uit zichzelf al de woorden 'een opknappertje' in de mond neemt.

Overigens heb ik vandaag zelf een leuke ergernis voor de volgende bewoner achter gelaten : ik heb vandaag een extra setje stopcontacten aangelegd in de keuken, en omdat ik daarvoor aan de zijkant van m'n keukenblok moest uitkomen, terwijl het dichtsbijzijnde electrapunt helemaal aan de andere zijkant zat, heb ik een gat geboord in de achterkant van 'n keukenkastje *en* een gat geboord in de zijkant van het keukenkastje, en daardoorheen een stuk flexibele electrapijp getrokken.

Ja, het is de bedoeling dat ik ooit, eens, m'n keuken ga verbouwen, en dan fix ik dat, maar ik kan me ook voorstellen dat dat er niet van komt. In dat geval hoor ik de volgende bewoners nu al vloeken
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      dinsdag 19 juni 2007 @ 09:18:19 #146
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_50604433
    Dit klopt inderdaad precies!

Ook bij mij gaat het om een koopwoning. Al die ergenissen zie je toch pas na de koop en als je echt aan de slag gaat.
    Ik denk trouwens dat ik wegens al die ergenissen en kennis van lastige aanpassingen mij dit niet zo snel weer gaat gebeuren Of in ieder geval....dat ik van te voren beter weet waar ik aan begin
      dinsdag 19 juni 2007 @ 10:15:33 #147
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_50605678
    quote:
    Op dinsdag 19 juni 2007 09:18 schreef richie29 het volgende:

Of in ieder geval....dat ik van te voren beter weet waar ik aan begin
    Nah, dat weet je toch niet. Je moet een beetje een idee hebben van de historie van het huis. Ik heb bijvoorbeeld in die keuken ook een paar waterleidingen voor de wasmachine op zolder in de muur gezet. Ook loopt er ergens een gasleiding die de muur ingaat,om in de muur twee centimeter te verspringen (nee, da's niet mijn idee. Da's ook een interessant gegeven als je gaten wilt boren die *net* naast die gasleiding moeten komen.

Het zou wel prettig zijn als je bji de oplevering van je huis een tekening zou krijgen met waar alle ledingen zouden moeten lopen, zodat je in dat opzicht geen verrassingen meer krijgt. Maar goed, zoiets eindigt natuurlijk weer als een ontzettende partij kostenverhogende bureaucratie.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_50608767
    Ooh leuk topic. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben vriend en ik een huis gekocht, tijdens het klussen zijn we behoorlijk wat dingen tegengekomen.

De afvoer van de bijkeuken (waar de wasachine op zat) was zo lek als een zeef en aangesloten op de hemelwaterafvoer. Gevolg was dat de tuin tijdens het draaien van de eerste was vol liep met smerig zeepwater. Toen we op zoek gingen naar het lek, bleek dat ze de scheur in de leiding hadden opgelost door er een plastic zak omheen te wikkelen...

Stopcontact dat eigenlijk gewoon een verlengsnoer was. Een eindje verderop hadden ze het stopcontact opengesloopt, de verlengsnoer aangesloten, de draad onder de plint door laten lopen en de stopcontactjes aan de muur gelijmd.

Een gat in een muur van de keuken geboord waar een draad doorheen liep (de draad kwam dus in de woonkamer uit). Er hing alleen een kroonsteentje aan om de boel te beschermen.

De telefoondraad liep gewoon langs de trap omhoog naar de ouderslaapkamer.

De keuken is een zelfgebouwde keuken. Ik denk niet dat dit van de vorige bewoners was, maar van die daarvoor. Alles zit muur- en muurvast. De bedoeling was een nieuw aanrechtblad, gootsteen en kookplaat erin te zetten en de kastjes te verven. Onmogelijk dus, alles zit aan elkaar verlijmd en niet los te krijgen zonder alles kapot te maken. Nu zitten we dus met een spuuglelijke keuken,inclusief kunststof plafond ed. Nog geen geld om hem te vervangen. Er zat ook een bar in de keuken. Blijkbaar was die toch niet zo praktisch en is die eruit gesloopt, met *dit* tot gevolg.
    Maar ach, hij is functioneel... (En we hopen toch binnen een jaar een nieuwe keuken te kunnen bekostigen).

Ook een leuke is de afvoer van de cv. Wel heel erg netjes, een week voordat we het tijdelijk koopcontract hadden getekend is de cv vervangen, daar zijn we wel erg blij mee uiteraard. Maar de cv hangt in een hokje boven de keuken. Deze cv had een afvoer. Dat is opgelost door de afvoer door de grond te laten gaan, over de keukenkastjes te laten lopen, langs de (inbouw)koelkast af, naar de afvoer van de vaatwasser.

Het toilet dat met zijn achterafvoer op de grondafvoer is aangesloten.

Een prachtige eikenhouten vloer gigantisch slecht onderhouden, als in diepe krassen, glitterlijm van de kinderen, randjes door de hond afgekrabt en andere rare plekken. Grotendeels hebben we het zelf kunnen behandelen gelukkig.

Granol in de hal niet achter de radiator door laten lopen.

Structuurverf over de steenstrips in de woonkamer.

Kliklaminaat die ze met lijm hebben bevestigd.

In twee slaapkamers: een laagje behang, daaroverheen een laagje stuc, daaroverheen een dikke structuurverf (dezelfde verf als in het hele huis, het lijkt eigenlijk gewoon latex met korrels).

De ouderslaapkamer was knaloranje. Het is een kwestie van smaak, maar eigenlijk is dat gewoon heel erg lelijk. Kinderslaapkamers knalroze en knalgeel (de deuren en kozijnen natuurlijk ook) en de rest van het huis had een mooie perzikkleur (met een vreemde structuur dus).

Van de groepen in de meterkast kunnen we nog geen touw aan vastknopen.

Ach, er moet nog zoveel meer zijn, maar ik kom er nu niet op.
    En ooit, ooit komt het he-le-maal goed. Het gaat alleen niet zo snel allemaal
    pi_50612012
    Ik heb zalmkleurig zeil in de badkamer dat nergens is vastgekit... eronder ligt een houten vloer. Ook heb ik geen deur in de badkamer, waardoor het dan, dat is dan weer een voordeel, nooit echt vochtig wordt. Mijn wasmachine is dan in de badkamer ook gewoon aangesloten op een stekkerblok.
      † In Memoriam † donderdag 21 juni 2007 @ 09:12:36 #150
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_50681739
    bij ons bleek de gasleiding in de keuken niet goed gesoldeerd te zijn.
    tijdens het monteren van de gasslang van het kooktoestel brak die spontaan af

dat is slechts één van de vele ergernissen die we meegemaakt hebben.
      zondag 4 mei 2008 @ 20:49:37 #151
    70017 edcetera
    ...en nog veel meer
    pi_58478653
    quote:
    Op dinsdag 19 juni 2007 11:53 schreef _Nienna_ het volgende:
    Ooh leuk topic. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben vriend en ik een huis gekocht, tijdens het klussen zijn we behoorlijk wat dingen tegengekomen.

Stopcontact dat eigenlijk gewoon een verlengsnoer was. Een eindje verderop hadden ze het stopcontact opengesloopt, de verlengsnoer aangesloten, de draad onder de plint door laten lopen en de stopcontactjes aan de muur gelijmd.

Vind ik nog vrij netjes gedaan (onder plinten).Je ziet die constructie regelmatig, maar dat heeft meer te maken met de onwetenheid (oudere woningen) of besparing (nieuwe woning) voldoende stopcontacten verspreid over de huiskamer aan te leggen. Zeker nu er in deze tijd zoveel (TV/DVD/Stereo/Computer/modem/router/lampjes/ andere stroombehoevende) apparaten in de woonkamer zijn aangesloten.
    The best firms advertise the least...
      zondag 4 mei 2008 @ 21:41:02 #152
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58480013
    - Kozijnen die dusdanig geschilderd zijn dat schuiframen niet meer functioneel zijn.
    - Plafonds en muren die zo wit zijn geschilderd dat ook lichtpunten en bedrading zijn meegeschilderd.
    - Wandcontactdozen die zijn opgehangen aan verlengsnoer
    pi_58480676
    Is stucen tot de plintjes nou echt zo erg? Ik heb het ook gedaan, maar anders moet ik in het hele huis de plinten vervangen (eenmaal eraf, niet meer erop en deze (relatief dikke) plinten zijn niet meer verkrijgbaar).
      zondag 4 mei 2008 @ 22:26:02 #154
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_58481023
    Je kunt er prima tegenaanstuccen, maar 't is onhandig met schilderen. Wel een typisch geval van 'you're fucked either way'; als je die plinten laat zitten, ben je uren bezig om ze bij te werken, zonder je stucwerk naar god te helpen; als je ze d'r afhaalt (wat nu dus niet meer gaat zonder je stucwerk te vernaggelen) mag je nieuwe -gegrondverfde en gelakte- plinten tegen de muur aan jenzen. Dat laatste gaat dan inderdaad wel een stuk makkelijker, maar je moet ze dan wel eerst allemaal weer op maat zien te maken. De beste oplossing is volgens mij om gaten in je muur te boren, van pluggen te voorzien, en daar je plinten tegenaan te schroeven.

OTOH, die hele plintenhysterie slaat helemaal nergens op; die dingen zijn nou net bedoeld als 'afdeklatje' voor de onderste paar centimeter muur die d'r vaak niet uitziet qua afwerking.
    pi_58481481
    We hebben een nieuwe grind vloer laten leggen in ons oude huis. Tijdens de verhuizing kwamen we er achter dat de afwasmachine vast zit in de vloer... Oeps

In dit nieuwe huis naast een verwaarloosde tuin waar we eerst 4 aanhangwagens met dood hout moeten weghalen. en nog een boom kappen. Zijn alle muren gewit met kalk achtige rotzooi. Iets water over en het valt er van af...

bad dat zo groot is dat je er niet in kan liggen. Maar ook geen zit bad is.
    pi_58481872
    Klein lijstje:

- Overal gaten in de muur. Maar dan ook overal. Ik tel op de grote muur in de woonkamer snel 50 gaten met pluggen...
    - Het gebruik van behang met een plastic toplaag. Met geen mogelijkheid in 1 keer af te stomen.
    - Mensen die over behang heen schilderen moeten dood. Echt.
    - Lelijk hout voor plinten, en daar dan holle plinten overheen. Fijn alle plinten vervangen.
    - Een schuine keuken bouwen, zodat er kilo's ruimte verloren gaan.
      zondag 4 mei 2008 @ 23:03:26 #157
    56724 Wombcat
    rent wiel
    pi_58481909
    quote:

• Bij mij hadden ze zelfs over de gordijnrails geschilderd. Die eraf halen was natuurlijk véél te veel moeite.
    En lelijke kleurcombinaties. Twee verschillende kleuren geel, twee verschillende kleuren blauw en rood. (Na ja, het rood was nog wel OK).

En een hangend toilet dat 10 cm te hoog hangt, zodat je met je voeten boven de grond bungelt als je erop zit.

De tuin was tevens bewaarplaats voor stoeptegels en tuinpalen. Die verstop je gewoon onder de klimop, niemand die het ziet.
    quote:
    Op donderdag 20 oktober 2005 01:59 schreef SadKingBilly het volgende:
    - Vier stoppengroepen in huis, op de ene groep zowel wasmachine, droger, keuken (afwasmachine), logeerkamer én gang, een groep voor de slaapkamer en nog twee voor de woonkamer (twee lichtaansluitingen, één (!!!) dubbel stopcontact
    Zoiets heb ik ook. Tweekamerappartement. Drie groepen. Eén voor woonkamer, keuken, badkamer en inpandige berging. Eentje voor de slaapkamer en de buitenlamp (en het schuurtje) en eentje waarvan ik nog niet weet waar 'ie voor is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Wombcat op 04-05-2008 23:30:59 ]
    in a crowd you lose humanity
    pi_58482446
    Het huis waar we nu wonen:

- de vorige bewoners hadden blijkbaar nog een grote verzameling schroeven liggen want elke schroef heeft een andere kop.

- De lichtschakelaar van de gang en die van de woonkamer zitten achter elkaar en maken gebruik van dezelfde fase. En dat even regelen met een lasdop? Welnee, isolatie er een stukje afhalen,dat blanke stukje koperdraad om de aansluitschroef van de schakelaar vouwen en klaar.
    En waarom zou je ook de linkerlamp op de linkerschakelaar laten werken? Dat heb ik dus ook allemaal vervangen.

Bij mijn broer:
    - Alle elektra door lussen dmv een snoertje. Uiteraard wil je dat niet in het zicht hebben dus zet je overal gipsen wandjes voor.
    - De oude badkamer afbreken als je een nieuwe hebt? Nee hoor, we leggen er een stukje vloerbedekking in, doppen de ledingen af en klaar.
    - Alles was in gezellige nicotinegele kleuren. Helaas zat er ook overal spachtelputz op de muur en dat was dus niet schoon te krijgen.

En het meest gore van allemaal: Hoogpolig tapijt op de wc.
      maandag 5 mei 2008 @ 07:00:04 #159
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58485159
    quote:
    Op zondag 4 mei 2008 23:01 schreef TimberWolf het volgende:

- Mensen die over behang heen schilderen moeten dood. Echt.
    Waarom? Ik heb het ook wel gedaan, omdat het resultaat goed is (mits goed behangen) en het altijd maar afwachten is wat voor muur er onder behang zit.
      maandag 5 mei 2008 @ 07:06:39 #160
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58485169
    quote:
    Op zondag 4 mei 2008 23:26 schreef RealZeus het volgende:
    Het huis waar we nu wonen:

- de vorige bewoners hadden blijkbaar nog een grote verzameling schroeven liggen want elke schroef heeft een andere kop.
    Over schroeven gesproken : Ook alle schroeven in muren en houtwerk zaten onder de witte verf. Ik vermoed dat tegen een autist is gezegd "Ga maar schilderen, alles moet wit".
    pi_58486722
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 07:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom? Ik heb het ook wel gedaan, omdat het resultaat goed is (mits goed behangen) en het altijd maar afwachten is wat voor muur er onder behang zit.
    Omdat het dan waterdicht wordt, en uitzonderlijk lastig van de muur te halen is. Ik denk dat ik een vuilniszak vol behangvlokken van 1 bij 1 cm heb....
    pi_58487193
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 07:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Check...
    Hier een huis waarin een bejaard stel sinds de oplevering had gewoond. Dus:
    - vergeeld bloemetjesbehang
    -> behang eraf halen
    -> erachter komen dat de muur erachter een slagveld is, stukken muur vergruizelen terwijl je erbij staat, hele stukken komen mee
    -> stuuk stuuk stukerdestuuk, hele huis, week achter op schema

-oude, ruftende vloerbedekking
    ->eruit halen
    ->verkruimelde lijm eronder wegkrabben, hele huis, halve week achter op schema
    ->ontdekken dat de plinten op de bovenverdieping van....rubber zijn
    ->plinten aanbrengen op de bovenverdieping, 2 dagen achter op schema
    -> gevolg: de trap moest nog "even" toen we er al inzaten
    ->verkruimelde rare plakstof wegkrabben, hele huis onder de kruim
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
      maandag 5 mei 2008 @ 11:28:56 #163
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_58487785
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 10:22 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Omdat het dan waterdicht wordt, en uitzonderlijk lastig van de muur te halen is. Ik denk dat ik een vuilniszak vol behangvlokken van 1 bij 1 cm heb....
    Mwoah, dat hangt er maar net vanaf. Ik heb ook een paar muren met gelatext behang kaalgemaakt, en dat varieerde echt van plaats tot plaats. D'r waren stukken waar 't centimeter voor centimeter ging, maar ook stukken waar ik probleemloos halve meters in een keer eraf trok.
      maandag 5 mei 2008 @ 11:52:42 #164
    4118 ToMaSZ
    Let the hammer fall!
    pi_58488221
    Ik heb ook een paar leuke:

Schilderwerk: Alles, maar dan ook alles laten zitten bij het sauzen. Om de klok heen geschilderd, om het schakelmateriaal, kozijnen niet afgeplakt...

Loodgieterswerk: 50 jaar leidingen uitbreiden zonder eerst dooie pijpjes weg te snijden... resultaat: spaghetti in de badkamer en een ombouw van 90x60cm over de volle hoogte. Alles weggesneden en opnieuw begonnen -> twee dagen niet ingecalculeerd werk.

Uitbouw geplaatst, stalen balk op plek oude achtergevel.. tot zover gaat het goed. We trekken in de kamer erboven het laminaat weg en er blijkt een sleuf van 12cm over de volle breedte in de vloer te zitten. De oude dekvloer steunde waarschijnlijk een stukje op de inmiddels verdwenen muur. Je kan dat afwerken, maar je kan dus ook gewoon laminaat eroverheen knallen....

Als je in de badkamer een vergruizer achter het toilet vandaan haalt, is het natuurlijk volkomen normaal dat je de electriciteitskabel (2 kale aders) met 230v erop, gewoon onder de badafvoer laat liggen.

9(!) 50w spotjes in je plafond hangen en rondom aansluiten (vanaf de lasdoos) met speakerkabel. Resultaat: een mooie zwarte smeltpot van kabelmantels in de lasdoos boven het plafond. (Achteraf blij dat het plafond tegen afvalhout geschroefd zat, waardoor ik het ging vervangen (oh, was dat weer een klusblunder van de vorige eigenaar?)

Bewuste plafond weggehaald en onderwijl flikkerde de helft van het stucwerk van de muur. Weggeslagen en kamer kaalgemaat tot op de bakstenen (!=vlak). Resultaat 3cm en 2 dagen stucwerk, 10 dagen droogtijd (and counting)..

Opentrekken van de inbouwdozen in een slaapkamer en verwijderen van een trekschakelaar en er dan achter komen dat in die kamer alleen maar zwarte draden in alle buizen zitten...

Naja, we zijn er bijna nu. Nog een tijdje veel avonden en weekenden kwijt, maar de ruwbouw is in elk geval weer een stukje beter/veiliger...
    Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
    pi_58493305
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 07:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Over schroeven gesproken : Ook alle schroeven in muren en houtwerk zaten onder de witte verf. Ik vermoed dat tegen een autist is gezegd "Ga maar schilderen, alles moet wit".
    Of op de Mr. Bean manier: potje verf, vuurwerk erin en klaar.
      maandag 5 mei 2008 @ 19:21:07 #166
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58496284
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 10:22 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Dat ligt ook aan andere dingen denk ik. Wanneer het behang trouwens verder gaaf is, zou je er ook gewoon overheen kunnen behangen.
      maandag 5 mei 2008 @ 19:22:12 #167
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58496311
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 16:37 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Of op de Mr. Bean manier: potje verf, vuurwerk erin en klaar.
    Och, voor de rest was het best netjes.
      maandag 5 mei 2008 @ 19:22:51 #168
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_58496328
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 19:21 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat ligt ook aan andere dingen denk ik. Wanneer het behang trouwens verder gaaf is, zou je er ook gewoon overheen kunnen behangen.
    't viel mij op dat de stukken die d'r niet vanaf te bikken waren, heel strak tegen de muur aan waren behangen.
      maandag 5 mei 2008 @ 19:37:01 #169
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58496688
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 19:22 schreef gronk het volgende:

[..]

't viel mij op dat de stukken die d'r niet vanaf te bikken waren, heel strak tegen de muur aan waren behangen.
    Weet je dus wat er een volgende keer mee te doen.
      maandag 5 mei 2008 @ 22:06:41 #170
    129681 roykejanssen
    BMW maakt rijden geweldig
    pi_58500578
    idem als alle anderen. Ergste was nog, bewoner had plinten niet afgemaakt in woonkamer en de voordeurbel deed het niet. Komt ie bij de makelaar aan met een blanke houten plint van 2,4 mtr en een draadloze deurbel.
    it's nice to be important, but it's more important to be nice
    pi_58502924
    Valt bij mij wel mee vergeleken met de meeste hier..

Paar dingen:
    - toilet deur sluit niet volledig, dus altijd ff roepen als je naar de toilet gaat (met een dikke vijl wel te verhelpen, maar je moet maar net zo'n ding in huis hebben - ff wachten tot pa langs komt..)
    - meneer heeft zelf een aantal wanden gestuct.. Ik geloof dat je net zo goed klei aan de wand kan smeren, verschil zie je toch niet.
    - koelkast sluit niet volledig, zuigt dus al een paar jaar vacuum.. (nu niet meer)
    - Het is een klassieke tussenwoning waar origineel een mooi ornament in zat. Meneer heeft het ornament eruit gesloopt en het plaffond 30 cm verlaagd met gipsplaten!!
    - Ik wilde een boekenplank ophangen aan de muur, dus ik zet de boor er in. Eerst heb je een gat van een paar cm in de gipswand, vervolgens even niks en daarna komt een betonnen muur... Ik heb meteen het gaatje dichtgemaakt en hang er wel een schilderij in plaats van een dikke plank
    - en het geheel is op veen gebouwd... overal dus verzakkingen etc

verder is het wel een leuk huisje en heel goedkoop .

[ Bericht 6% gewijzigd door Beroepsgokker op 06-05-2008 00:13:39 ]
      FOK!fotograaf dinsdag 6 mei 2008 @ 00:10:06 #172
    17893 Forno
    pi_58503316
    Ik heb ook nog wel een paar leuke dingetjes.

Laat ik beginnen te vertellen dat het hele huis op zijn minst in geen 25 jaar is gerenoveerd. Maar waarschijnlijk is dat 50 jaar of meer. Het huis zelf dateert uit ongeveer 1896.

Ik wist dat er een hoop gedaan moest worden. Toch kwam ik tijdens het slopen veel onverwachte dingen tegen. Lang niet alles wat ik hier meld is onvoorzien, anders zou het heeel sneu zijn.

Om te beginnen met het plafond in de woonkamer. We begonnen eerst met het verwijderen van het zachtboard. Dat zat over het stuc-op-riet getimmerd. Dat was natuurlijk zo beschadigd dat dat ook eraf kon. Dat is een stofzooi / puinhoop, ongelofelijk. Ik kwam daar nog oude gasleidingen tegen waar vroeger gaslampen en kachels mee werden gevoed. Niet meer aangesloten maar ze hadden het wel laten zitten. Stalen electrabuizen met jute bedrading, nog werkende. Ook kon je de zwarte roet sporen zien op de muren waar vroeger twee schoorstenen zaten. Nog voor de gaskachels uberhaupt aanwezig waren. Voor de halfsteens muren was juten gespannen met kranten bekleedt. Een soort papier-mache zeg maar. We kwamen een pagina uit 1896 tegen! Toch wel weer leuk om dat soort dingen tegen te komen. Ook allerlei schilderingen op het plafond en de schoorsteen, die wel een beetje gedateert overkwamen. En ach, het zat toch op stucwerk dat bijna los hing, dus huppa eraf.
    Een binnendeur was aan de woonkamer kant weggewerkt. In de gang zag je hem gewoon nog, met een lelijke plaat erover. Na het verwijderen van de juten en plaat, bleek het kozijn van onder rot te zijn. Eruit en nieuw.

Mooie oude balklaag in de keuken onder een laag zachtboard getimmerd. Een allegaardje van allerlei geknutselde stopcontacten, en gas- en waterleiding. Loden leidingwerk onder de gang door naar de watermeter. Die zat in en stalen buis met daarin erg veel troep zodat ik bijna twee weken heb lopen klooien om er een nieuwe kunststof waterleiding doorheen te trekken. Stalen gasleiding waarvan de koppelingen vrij los zaten, je kon ze makkelijk draaien. Ook niet geheel veilig.
    De wanden waren voorzien van een laag spaanplaat, daaronder houten betimmering en daaronder de originele stuclaag, die op veel plekken los van de wand zat. Trillen maar. De keukenvloer bleek ook half rot en de kelder lek. We wisten dat er af en toe water in kon liggen, maar niet dat het zoveel geld zou kosten om te repareren. We hebben het zelf geprobeerd met kelderbezetting, maar dat hield lang niet al het grondwater tegen. Dus een professioneel bedrijfje ingeschakeld.
    De vloerdelen boven de keuken waren bezaaid met gaten, waar vroeger een schoorsteen had gelopen, een trapgat en wat gaten met onbekende oorzaak. Waar de schoorsteen vroeger zat, zaten nog bakstenen tussen het plafond, blijkbaar te veel werk om dat weg te halen. Kapotte vloerdelen verwijderen en met nieuwe delen opvullen. Kozijn rot in kelder en keuken, nieuw.

In het toilet en de berging was er ook creatief met waterleiding gewerkt. Zo kwam er in de berging een leiding vanuit het naastgelegen toilet en een vanuit de 1e verdieping. Redundantie denk ik? Verder bleek er onder het zeil, een houten vloertje te liggen, daaronder twee lagen tegelwerk en daaronder puin. De afvoer van de badkamer was een pijpje van rond 32mm. Leuk als je wekelijks verstoppingen wilt.
    Er was een poging gedaan om de berging te isoleren (waarom?), alleen jammer dat slechts de helft was gedaan. Toen was het pak isolatie waarschijnlijk op, en ach, wie ziet het nog. De tegels in het toilet zaten los en de vloertegels hielden 10 cm voor de rechterwand op. Daar lag een wit spaanplaatje over, wie ziet dat nou? Verder zijn de muren er flink doorgezakt, maar dat werk ik weg achter voorzetwanden. Nieuwe betonvloer op zand en de boel goed isoleert. Er komt een hangtoiletje in met nieuwe tegeltjes en stucwerk.

Onder het plafond in de gang vonden we een oud bijennest, van ongeveer 50cm in doorsnede. Dat was ook stuc-op-riet, maar dat was gaan scheuren door vocht van de badkamer erboven.

We zijn nog lang niet klaar, maar dit zijn wel de hoogtepunten van wat we zijn tegengekomen. Een voordeel, je ziet tenminste verschil na het verbouwen.
    pi_58549034
    Wij hebben een huis gekocht waar een stel onvoorstelbare beunen heeft zitten bouwvakken en het kost heel wat tijd en geld om dit recht te zetten.

• Schakelaar van verlichting in woonkamer veroorzaakte sluiting. Schakelaar aan: pats zekering er uit. Na wat zoekwerk bleek de schakelaar de nul en de fase te verbinden (dus blauw en bruin). Heel creatief!

• Alle waterleidingen in de kruipruimte onder het huis zijn lukraak getrokken onder het mom van : de kortste weg is de beste. Alles zweeft in de lucht, niets is vastgebeugeld. Hoezo waterslag?

• Een immense dakkapel is gemonteerd over de volle breedte van de slaapkamer. Mooi hoor. Beetje jammer dat ze daarvoor een stalen steunbalk (die fungeert als dakspant) doorgeslepen hebben en constructie niet ondervangen hebben. De nok van het dak begint door te zakken, dusdanig dat de stucplaten in de slaapkamer een kier van een centimeter hebben!

• Een dakkapel moet goed geisoleerd worden. Beetje jammer dat ze de isolatie strak tegen het platte dakschot hebben gemonteerd, dus zonder ventilatie, zodat er een complete verse schimmelpopulatie is ontstaan. Ach, we wilden altijd al huisdieren.

• Vrijwel elke afvoer is opnieuw aangelegd in kunststof. Heel goed, beetje jammer dat ze niet wisten wat afschot was en elke leiding centimeters opschot? toeschot? aanschot? heeft. Toen ik een afvoer doorzaagde kreeg ik me toch een lading stinkend water over mij heen, het bleef maar doorgaan.

• Gasleiding moet in kruipruimtes in een mantelbuis gelegd worden. Dat is veel werk. Daarom maar in de meterkast voor het oog vanaf de meter tot pakweg 15 centimeter in de kruipruimte, dan lijkt het tenminste alsof.

• Ik kreeg de bestaande buitenwaterkraan maar niet aan de praat. Kraan vervangen, leidingen gecontroleerd etc. Bleek de toevoer leiding afgedopt en keurig weggestuukt te zijn in de muur zodat ik alles kon openhakken. Lang leve de electronische leidingzoekers!

• Mijn kruipruimte bestaat uit allerlei compartimenten die elk toegankelijk zijn door een kleine opening. Toen moest er ergens een verwarming bijgetrokken worden. Ook hier weer de kortste weg: dwars voor de openingen van het keukencompartiment zodat ik eerst de cv leidingingen moet loskoppelen voordat ik in de kruipruimte van de keuken kan komen. Het lijken wel tralies.

• De vorige bewoners vonden zo'n MDF gamma-toog van 75 euro een mooie opening naar de keuken. Helaas paste deze niet zo goed in de huidige deuropening, veel te groot. Ach dat purren we wel dicht. Maar hij is ook te breed. Ach dan zetten we er een extra stuclaag op de wanden bij de toog. Dus de muur heeft nu een variabele breedte, loopt nu in het midden naar de breedte van de toog toe. Toog derhalve maar gesloopt (was toch spuuglelijk).

• Op hout kan je niet stuuken. Daar dachten de beunen anders over. Nu begint alles waar stucwerk op hout zit te scheuren en er vanaf te vallen. We hebben het er maar af gehakt.

• stucprofielen moet je niet te duur inkopen, dus maar de allergoedkoopste shit genomen. Beetje jammer dat ze nu beginnen te roesten en de roestvlekken door het stucwerk heen komen.

• Door lekkage van een losgeschoten rioleringsaansluiting onder het huis (leuk hoor die schuifmoffen) hadden ze nogal wat last van optrekkend vocht in het huis. Dan hakken we maar een wak in de gevel voor de broodnodige ventilatie, kan het vocht tenminste weg. Riolering heb ik hersteld, nu dat gat in de gevel nog...

• Of de muren krimpen, of bepaalde tegellijm kan oplossen, maar alle het tegelwerk in de keuken hing alleen nog aan elkaar via de voegen. Erachter zat bijna een centimeter ruimte. 1 voordeel, het sloopt makkelijk!

• De al redelijk krappe wc was in de loop der jaren krapper geworden door lagen en lagen tegelwerk. Op een gegeven moment zijn ze over de houten latten van het deurkozijn gaan tegelen. Na een dagje jekkeren hebben we nu een ruime wc.

Nu stop ik, anders heb ik geen motivatie meer om a.s. weekend weer te beginnen (we zijn al een half jaar aan het verbouwen).
  • Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
    pi_58549976
    !!! Ik denk dat we een winnaar hebben...wat een enorme klus moet dat wezen!!!
    (:
    pi_58559833
    quote:
    Op maandag 22 augustus 2005 08:47 schreef kutvent het volgende:
    Géén badkamer!

Dat is pas leuk. Kun je die zelf nog maken.
    Wij kunnen praten. En ook over dat alles scheef is. Maar ja, achteraf 'heeft dat toch ook wel weer wat'

Hier was ook een hoop onlogisch kluswerk uitgevoerd. Maar na wat stevige arbeid komend de authentieke details (schuifdeuren met ruitjes, hoge plafonds metornamenten (niet van de gamma) en mooi houtwerk (inmiddels niet meer bruin maar wit) prima tot z'n recht
    pi_58564602
    Niet thuis, maar in een jeugdcentrum jaren terug, in opdracht van de gemeente gebouwd/aangsloten:
    Trek je een lasdoos open, tref je daar 2 zwarte en 1 blauwe draad in 1 lasdop. Ga je de daad volgen naar de volgende lasdoos, kom je daar 1 zwarte en 2 geel/groene draden tegen in 1 lastop EN 2 zwarte en een bruine draad in 1 lasdop tegen
    Toen wist ik het even niet meer, heb alles er maar uitgesloopt en opnieuw aangesloten.
    Bleek eea dus te maken hebben met een buitenlamp, die heeft immers een blauwe, een bruine en een geel/groene draad.
    Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
    pi_58580338
    quote:
    Op zondag 4 mei 2008 23:26 schreef RealZeus het volgende:
    - De lichtschakelaar van de gang en die van de woonkamer zitten achter elkaar en maken gebruik van dezelfde fase. En dat even regelen met een lasdop? Welnee, isolatie er een stukje afhalen,dat blanke stukje koperdraad om de aansluitschroef van de schakelaar vouwen en klaar.
    En waarom zou je ook de linkerlamp op de linkerschakelaar laten werken? Dat heb ik dus ook allemaal vervangen.
    Dit is juist ouderwets "vakmanschap", niet zoals tegenwoordig alles met las-/steekklemmen.

Vroeger werd dit heel veel toegepast, bijvoorbeeld een wandcontactdoos onder een schakelaar.

De nul en aardleiding liep gelijk door naar beneden; bij de fase draad werd een "lus" gemaakt en een stukje koper blootgemaakt en werd onder de schroefklemmen van de schakelaar gemonteerd.

Tegenwoordig is (bijna) al het schakelmateriaal uitgevoerd met steekklemmen, dus kan je de draad niet "uit een stuk" laten bestaan.

Van de week toevallig nog een schakelaar vervangen waar dit is toegepast; jammer genoeg geen foto gemaakt om het wat duidelijker uit te leggen.
    quote:
    Op donderdag 8 mei 2008 09:54 schreef Cyruse het volgende:
  • Een dakkapel moet goed geisoleerd worden. Beetje jammer dat ze de isolatie strak tegen het platte dakschot hebben gemonteerd, dus zonder ventilatie, zodat er een complete verse schimmelpopulatie is ontstaan. Ach, we wilden altijd al huisdieren.
  • Hier is enige tweestrijd over in Nederland (net zoals wel/niet spouwmuur ventilatie toepassen):

-De ene fabrikant van isolatie schrijft voor dat er tussen de isolatie en het dakbeschot een luchtspouw aanwezig moet zijn, en dat deze ook geventileerd dient te worden.

-Andere fabrikanten, waaronder Isover, schrijven weer voor dat de isolatie strak tegen het dakbeschot aangeplaatst dient te worden en dat er aan de onderkant een dampremmende folie aangebracht moet worden;
    quote:
    Bron website Isover:
  • Breng het isolatiemateriaal strak tegen het dakbeschot aan, zodat er geen luchtstromen achter de isolatie kunnen ontstaan;
  • Kortom, platte daken aan de binnenkant isoleren blijft een risico en verschilt per situatie.

Beste oplossing blijft dan ook isolatie aan de buitenkant toepassen.

Aangezien we het toch over (elektra) blunders van een ander hebben:

Krachtstroom installatie bij een bedrijfspand, "aangelegd" door een lokaal installatiebedrijf (zal geen namen noemen ).

In een lasdoos was gebruik gemaakt van lasklemmen; normaal niks mis mee, maar dit betreft een krachtgroep van 25A waarop o.a. lasapparatuur op gebruikt wordt.

Gevolg: Nog geen paar dagen nadat de hal in gebruik was genomen, kortsluiting.

Ik werd ingeschakeld en heb een nieuwe lasdoos geplaatst (oude was van binnen *beetje* zwart) en een stuk bedrading moeten vervangen.

Oorzaak: Lasklemmen zijn leuk, maar mogen alleen gebruikt worden voor 16A groepen (lasklemmen kunnen tot 20A continu en 24A piekspanning).

Alles is daarna dus keurig opnieuw aangesloten met lasdoppen.

[ Bericht 3% gewijzigd door naaa op 09-05-2008 19:03:38 ]
    pi_58583962
    Leuk topic.

De vorige bewoners van ons huis waren ook niet echt zulke klussers...

De kastjes van de keuken (die overigens onder het vet zat, want ze hadden geen afzuigkap...ze zetten het raampje wel open ) hingen al half uit de muur.
    Niet zo erg, want we wilden toch een andere keuken.
    Wil ik de kastjes van de muur afhalen, blijken er waterleidingen op de bovenkant van de kastjes vast gemonteerd te zijn
    Had een van die kastjes naar beneden gekomen stond het hele huis blank.

Diverse schakelaren waren in de deurkozijnen geplaats. Erg handig en vooral fraai

Ik vond scheenbeschermers tussen het plafond van de huiskamer en de vloer van de slaapkamer

Tussen twee slaapkamers bleken gipsplaten tegen de muur geplaatst, wat later bleek dat de oorspronkelijke muur een barst van 1 cm breed van boven naar beneden had....
    Gelukkig waren we toch al van plan er 1 kamer van te maken.....

En tenslotte ben ik net niet geëlektrocuteerd door de creatieve oplossing van een stopcontact dat ze niet achter een kast wilden hebben.
    Gewoon een kroonsteentje, draadje, iets naar links en behang erover....
      vrijdag 9 mei 2008 @ 23:27:04 #179
    3677 SuperRembo
    Sinds 1998
    pi_58585882
  • Een telefoonaansluiting waar een kabel van 15 meter voor gelegd was, door 3 muren heen, in de hoek van de kamer en bij het plafond vastgezet met siliconenkit (!). En dat terwijl de uiteindelijke aansluiting maar 2 meter van de meterkast verwijderd was.
  • Granol geïmpregneerd met nicotine, uiteraard aangebracht zonder stopcontacten, schakelaars, etc te verwijderen.
  • Schroeven vastgezet met siliconenkit.
  • Eindeloos veel plakplintjes op laminaat, met als toppunt 20 stukjes van +/- 2 cm lang om de paal van de wenteltrap heen.
  • Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_58599854
    quote:
  • Eindeloos veel plakplintjes op laminaat, met als toppunt 20 stukjes van +/- 2 cm lang om de paal van de wenteltrap heen.
  • Dan hebben ze in ieder geval ontzettend hun best gedaan om het netjes af te werken
      zaterdag 10 mei 2008 @ 21:08:39 #181
    56724 Wombcat
    rent wiel
    pi_58599910
    quote:
    Op vrijdag 9 mei 2008 22:06 schreef Werewolf het volgende:
    En tenslotte ben ik net niet geëlektrocuteerd door de creatieve oplossing van een stopcontact dat ze niet achter een kast wilden hebben.
    [ afbeelding ]
    Argh. Zoiets verzin je toch niet.
    pi_58658302
    quote:
    Op vrijdag 9 mei 2008 18:47 schreef naaa het volgende:

Oorzaak: Lasklemmen zijn leuk, maar mogen alleen gebruikt worden voor 16A groepen (lasklemmen kunnen tot 20A continu en 24A piekspanning).

Alles is daarna dus keurig opnieuw aangesloten met lasdoppen.
    Ik vertrouw die lasklemmen uberhaupt al nooit, heb hier in mijn huis ook alle lasklemmen vervangen door lasdoppen. Was maar goed ook, bij veel van die lasklemmen vielen de draden er al bijna vanzelf uit.

Ze hadden trouwens dezelfde leuke truc toegepast met het doorlussen van de wandcontactdozen, alleen dan niet een stukje blank gemaakt en om de schroef heen gebogen, maar gewoon doorknippen, beide draden aanstrippen en gewoon 2 draden onder de schroef.
    Als je het net aangelegt hebt, maakt dat best nog wel redelijk kontakt, maar 5 jaar later gaat toch het een en ander wat lostrillen, maar ja, dan ben je als installateur allang weer weg
    En als de boel door jouw prutswerk afbrand, ach, elk afgebrand huis wordt weer herbouwd, en elke herbouw betekend weer extra werk. Zo kan je als installateur je eigen werk creeren

Dat doorlussen ging overigens 4 wandcontactdozen ver, allemaal achter elkaar doorgelust naar de 4 respectievelijke kamers. Contactdoos boven, doorgelust naar contactdoos beneden, doorgelust naar volgende contactdoos beneden en weer doorgelust naar contactdoos die weer boven zat

Ook dat heb ik dus maar aangepast en via lasdoppen opgelost. Er zit nu achter elke contacdoos netjes 2 lasdoppen.
    Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
    pi_58706786
    quote:

• Dat soort dingen zie je redelijk vaak. Ook met behang of andere zaken waar je bij moet kunnen.
    quote:
  • Als je zeil op de vloer hebt liggen wordt wel aan geraden deze gewoon als ondervloer te gebruiken. Ik heb dat ook eens gedaan en het beviel wel goed. Maar tapijt...
    quote:

• Tja, dat van het schilderwerk zie je ook heel vaak. Dat had ik dus ook. En een raam dat normaal dicht zit, maar dat je kunt openen om een bed naar binnen te hijsen was gewoon binnen en buiten helemaal dichtgeschilderd een paar lagen dik. Ik heb het bij het schilderen voorzichtig open gebroken en ik kwam op de verborgen delen nog gewoon de grondverf tegen.

In mijn eigen huis:
    e leidingkoker was een barretje tegenaan gebouwd waar aan de kamerkant een grote spiegel tegenaan geplakt was. (het was een en an spiegel). Daardoor kon je bij problemen de leidingkast niet in zonder de bar te moeten slopen. Gelukkig nooi problemen gehad en inmiddels is dat barretje weg.
    *Boven dat barretje een stukje verlaagplafond. Dat zat met twee keilbouten vast en ze hadden zo diep geboord dat ze rakelings langs de afvoer van de douche (in de deklaag van de badkamer dus) zijn gegaan. Ze zaten net in de muur waar de afvoer langs liep.
    *zaken zo bevestigen dat bij het verweideren meteen je spack naar z'n grootje is.
    *berging geisoleerd. Gewoon over de ventilatie gaten heen (die rechtopstaande bakstenen met spleetjes er tussen) Gevolg wespennest in de berging.
    *Op zolder een plank opgehangen met schroeven van ruim 15 cm in de betonmuur.
    *achter de vaatwasser een wandcontactdoos verwijderd en aan de draden een verlengsnoer "geknoopt" om genoeg snoerlengte te krijgen om de vaatwassen naar voren te halen.
    *contactdoos op kinderkamer (van de vorige bewoners): wel het binnenwerk gemonteerd, maar niet de plastickap. En daar dan behang overheen plakken. Er zat dus een laagje behang tussen 220 en spelende kindervingertjes
    In de slaapkamer, i.v.m. betimmering contactdoos verwijderd maar geen afdekplaat gemonteerd. Draden lagen vrij in de lasdoos waar je zo in kan komen.

Bij anderen:
    *electradraden door het trappegat naar zolder, achter het behang geplakt.
    *een electrabuis die door een balk heen moest: Twee kleine gaatjes geboord waar net een draad door past, draden daar doorheen en de buis zo tegen de balk aan gezet dat het op het eerste gezicht lijkt of hij er doorheen gaat. De derde draad (aarde) vanaf lasdoos en vanaf contactdoos een metertje de buis in laten lopen zodat het lijkt dat je randaarde hebt.
    *achter betimmering bij de ramen enorme gaten/kieren die je van buitenaf net niet ziet maar waar dus heel veel tocht doorheen kwam.

Maar goed, de keukenmonteur heeft ook bij mij een kabel en leidingen op de makkelijke manier aangelegd en die niet aan mijn eisen voldoet en waar een volgende bewoner waarschijnlijk ook wel raar van op kijkt als hij dat tegen komt. Volgende keer laat ik zoiets dus echt door een installateur doen.
      vrijdag 16 mei 2008 @ 20:49:17 #184
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_58713792
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2008 14:50 schreef pestertje het volgende:

-verhaal-

Maar goed, de keukenmonteur heeft ook bij mij een kabel en leidingen op de makkelijke manier aangelegd en die niet aan mijn eisen voldoet en waar een volgende bewoner waarschijnlijk ook wel raar van op kijkt als hij dat tegen komt. Volgende keer laat ik zoiets dus echt door een installateur doen.

jipp hier ook, keukenboer nieuwe afzuigkap en gasfornuis met over geplaatst. We hadden elektrisch, en zijn over gegaan naar gas.

Wat doet ie: aan de perilexstekker gewoon een verlengsnoertje maken voor de 230 van de vonk en oven, en de gasleiding onder de vloer met knelkoppelingen..........
      vrijdag 16 mei 2008 @ 22:11:22 #185
    56724 Wombcat
    rent wiel
    pi_58715586
    quote:
    Op zondag 4 mei 2008 23:03 schreef Wombcat het volgende:
    De tuin was tevens bewaarplaats voor stoeptegels en tuinpalen. Die verstop je gewoon onder de klimop, niemand die het ziet.
    Inmiddels ben ik er achter gekomen dat niet alleen de tuin werd beschouwd als een bewaarplaats voor stoeptegels. Ook uit de vijver heb ik er een stuk of vijf gevist.
    De vijver heb ik overigens leeg laten lopen (ik ben niet zo'n vijverfan), en die was al jaren niet meer onderhouden. Onderin zat zeker 20 cm bagger. Geen wonder dat er zoveel algen in groeiden.
    pi_58777121
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2008 20:49 schreef gateway het volgende:

[..]

jipp hier ook, keukenboer nieuwe afzuigkap en gasfornuis met over geplaatst. We hadden elektrisch, en zijn over gegaan naar gas.

Wat doet ie: aan de perilexstekker gewoon een verlengsnoertje maken voor de 230 van de vonk en oven, en de gasleiding onder de vloer met knelkoppelingen..........
    Gasleiding mag dus absoluut niet aangelegd worden met koppelingen onder de vloer. Moet in mantelbuis uitgevoerd worden en koppelingen bovengronds. Dit ivm het vollopen van je kruipruimtes met gas bij een evt. lek
    Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
      dinsdag 20 mei 2008 @ 17:52:17 #187
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_58784838
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 11:01 schreef Cyruse het volgende:

[..]

Gasleiding mag dus absoluut niet aangelegd worden met koppelingen onder de vloer. Moet in mantelbuis uitgevoerd worden en koppelingen bovengronds. Dit ivm het vollopen van je kruipruimtes met gas bij een evt. lek
    vertel mij wat, werk bij een installatiebedrijf (als electricien)

weet niet of me ouders al gebeld hebben met de keukenboer.....
    pi_58787607
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 11:01 schreef Cyruse het volgende:

[..]

Koppelingen zullen toch echt zo nu en dan onder de vloeren moeten, of wil je overal je gasleidingen overal zichtbaar langs de muren hebben lopen?

Ik heb hier iig wel koppelingen onder de vloeren (houtskeletbouw) en zelfs een gasleiding afgedopt met een knelkoppeling, zit er inmiddels ruim 20 jaar

Overigens zitten de restanten gasleiding gewoon achter de muur, ik ga toch echt geen muren openbreken om loze stukken gasleiding (of wat voor leiding dan ook) te verwijderen.
    In de keuken hier zaten op de muur zelf zeer lelijk de gasaansluiting een cm of 25 boven het aanrechtblad. Ik ging toch electrisch koken, onder de vloer dus de gasleiding doorgezaagt en afgedopt, en de gasaansluiting in de keuken de muur in geslagen en daar gewoon overheen getegeld.

Ik bedenk me overigens dat ik hier nog wel een hele leuke tegengkomen ben.
    Ik wou een extra draad trekken (aarde draad) vanaf de keuken via het lichtpunt in de kamer naar een stopcontact in de kamer (Centraaldozen systeem dus)
    Tot het lichtpunt in de kamer ging het prima. Toen ik echter de trekveer vanaf dat punt richting wandcontactdoos duwde, hoorde ik hem plots op het plafond tikken. Blijkt dus dat ze de buizen boven het plafond niet aan elkaar verlijmd hadden, en de trekveer dus gewoon boven het plafond naast de buis terecht kwam.
    Op zich niet zo erg, alleen trekveer terughalen lukte ook niet meer, kwam toen dus klem te zitten tussen die buis koppeling, en kon toen niet meer heen of weer.
    Uiteindelijk heb ik de trekveer af moeten knippen en maar in de buis laten zitten. Gelukking kon ik nog wel naar een andere wandcontactdoos op dezelfde muur, en ben van daar maar met K25 goot naar de bedoelde wandcontactdoos gegaan.

Inmiddels jaren later heb ik met de laatste verbouwind die K25 goot kunnen weghalen en via een buis door de muur heen kunnen werken (toch wel makkelijk dat houtskeletbouw )

Mocht iemand hier ooit nog eens komen wonen en gaan verbouwen, hebben ze iig vast een halve trekveer als fooi

[ Bericht 52% gewijzigd door Sakura op 20-05-2008 20:22:26 ]
    pi_58788272
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 20:12 schreef Sakura het volgende:

Één post terug.

Knelkoppelingen zijn leuk; maar alleen gebruiken op plaatsen waar je later nog makkelijk bij kan.

In afgesloten of "moeilijk betreedbare" ruimtes zoals een kruipruimte altijd solderen; een leiding die weggewerkt zit in de (stort) vloer of muur moet altijd gesoldeerd worden.

Door corrosie vorming heb ik het al regelmatig meegemaakt dat knelkoppelingen van een waterleiding door de jaren heen zijn gaan lekken. Als er gas door een koperen pijp moet, pak ik altijd de brander.

Overigens werd er "vroeger" (in de jaren 70/80; en in de industrie nog steeds) altijd met gasbuis gewerkt in combinatie met stalen schroefdraadfittingen (zoals ook veel gebruikt werdt bij CV-installaties).

Hierbij moest de gasbuis goed in de menie (blijven) zitten, want je begrijpt wel wat er kan gebeuren als deze doorroest. Gebeurt nog steeds wel eens dat een straat wordt afgezet vanwege een gaslek met als oorzaak een slecht onderhouden (of geleverde) gasbuis.

Overigens mag ik van de week op mijn werk ook aan de gang met de bedrading van het pand, waarvan het overgrootste deel ook houtskeletbouw (maar dan zéér slecht uitgevoerd ) is.

In het pand (door de jaren heen aan elkaar gebouw) zijn twee meterkasten aanwezig en geen enkele mogelijkheid de bedrading uit het zicht of fatsoenlijk (gipsplaten, spaanplaat, etc.) te bevestigen.

Wordt nog leuk .
    pi_58788767
    Ik kan dus echt niet meer bij die knelkoppeling, zit in de holle ruimte onder mijn vloer. Maar ach, als het al 20 jaar goed gaat, houd hij het nog wel eventjes uit
    En ik had destijds toch echt meer vertrouwen in een goede knelkoppeling dan in mijn soldeerkunst

Overigens werden in het verleden zeer vaak knelkoppelingen gebruikt voor gasaansluitingen.
      dinsdag 20 mei 2008 @ 21:25:28 #191
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58789135
    quote:

Mocht iemand hier ooit nog eens komen wonen en gaan verbouwen, hebben ze iig vast een halve trekveer als fooi
    Zo heb ik een 14mm betonboor en een paar cocktailroerstaafjes gedoneerd.
    pi_58794798
    Zo hebben we bij een verbouwing bij een buurman de holle wand van de trapombouw volgegooid met de lege bierblikjes en lege pakjes sigaretten. In het begin hoorde je de blikken nog netjes naar beneden stuiteren, maar uiteindelijk hoorde je dat niet meer en was de wand vol
    pi_58821742
    * stopcontacten waarbij er stroomdraden naar beneden lopen waar alleen een winkel zit die niet gerelateerd is aan jouw appartement...

* je afvragen waar het hoogteverschil tussen de vloer in de hal en de werkkamer vandaan komt om erachter te komen dat de vloer bestaat uit een laag parket op een laag plastic op een laag tegels op een laag zeil wat op het beton gelijmd was met lijm die na 15 jaar nog steeds niet opgedroogd was

* enige plek in huis met geaarde stopcontacten was de douche. bij het klussen erachter komen dat de aarde-draden los in de doos hangen omdat er in heel het huis geen aarde te vinden is.

* keukenkastjes die vastgeschroefd zitten aan een schrootjesplafond waar je pas achterkomt als je het plafond lostrekt en de complete bovenkastjes van je keuken naar beneden komen.

en zo vast nog wel wat dingen.
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
    pi_58853587
    Onze vorige bewoners waren niet zulke klussers (konden alleen echt niet schilderen), maar daarvoor heeft er een prutser gezeten.

Bij het maken van een uitbouw, al het puin in de kruipruimte gestort. Gevolg: een paar vloerbalken rot.

Bij het maken van een open haard een balk vrolijk ingemetseld in de kruipruimte. Die balk dus ook rot.

Afvoer van de zolder op de asbest rioolpijp aangesloten. Pijp gebarsten, dus lekkage, met tape "gerepareerd". Ik heb de hele pijp vervangen en die oude asbest netjes ingepakt opzij gelegd. Dat is dus mijn kadootje voor de volgende bewoner.

In de badkamer is de WC verplaatst. De oude afvoerpijp (ook asbest) is doorgezaagd en ligt nog daar boven het plafonnetje van de gang. Voorlopig laat ik die maar liggen. Ik neem wel aan dat het stof daar niet echt gezond is.

De badkamerlamp zit midden in zone 1 boven het bad op de muur geschroefd.

De zolder was voor de helft geisoleerd. Bedrading met isolatietape en kroonsteentjes. Dubbele, dubbele plafonnetjes (met vogelnest).

De afvoer van de wasmachine is 32mm en heel veel haakse bochten. Ik hou mijn hart vast. Als ik de keuken ga verbouwen kan ik er pas bij om dat te vervangen.

Verder was het best een netjes huis hoor! Ik heb me echter ook wel verbaasd over de bouwkwaliteit van dit jaren 50 huis. Behalve die asbest en overal zachtbord plafonnetjes (typisch voor die tijd). Het huis staat op klei, maar geen heipalen. Het huis staat dan ook een beetje scheef. Alle rachelwerk is gespijkerd. Voor de plafonds korte stukjes rachels tussen de balken en dan met twee spijkers schuin vastgezet. Waarom niet gewoon lange rachels onder de balken? En alle binnenmuurtjes gemaakt van een soort puimsteen waar geen plug in blijft zitten. Plinten ook weer gespijkerd, dus bij het weghalen trek je hele stukken stuc mee. Nou ja, het is verder wel een leuk huis :-)
    pi_58861063
    quote:
    Op vrijdag 9 mei 2008 22:06 schreef Werewolf het volgende:
    In ons oude huis heeft mijn vader zo'n zelfde situatie gemaakt maar dan met de draad door de voeg van steenstrips . Dat liep vanuit een WCD naar een kleine WCD voor een lamp. Was opzich ook wel creatief verzonnen. Bij verhuizing is wel alles losgekopeld en de draden zo kort mogelijk afgeknipt. Zodat de mensen alleen een contactdoos overhielden waar geen draad of buis heen liep.

In ons eigen huisje:
    - Draden op zolder gewoon alle kleuren door elkaar en op sommige plaatsen in elkaar getwist met wat ducktape erover heen.
    - Close in boiler natuurlijk gewoon aansluiten zonder inlaat combi
    - Een schakelaar in de keuken waar geen draden (meer) heengaan en waar niemand de functie van weet.
    - Bij het overbodig worden van de warmwater leiding door close in boiler. De leiding die van van de zolder komt gewoon beneden afdoppen, dat is het dat (lekker een 6 meter leiding met stilstaand water).
    - Behang dat kan goed in een laag of 4 over de muur.
    - Dak pannen van het geplaatste dakraam lagen nog in de goot.

Nee de vorige bewoonster was geen klus wonder.
    live your fears, fear your live
    pi_58906960
    Vandaag de hele dag bezig geweest met het fixen van de bedrading in de muren.
    Als je beneden het licht aanknipte ging het boven op de slaapmaer aan.
    En voor het ganglicht moest je weer in de slaapkamer zijn.

En de draden lopen erg raar in dit huis..
    Vanaf de slaapkamer boven naar een centraaldoos een verdieping lager.
    Daarvandaan weer omhoog naar een andere doos, dan weer naar de volgende
    doos bij de CV ketel en dan naar de (hotel) schakelaar bij de trap.

Nadat ik alles getekend heb was het redelijk simpel te zien en op te lossen.
    Wel lastig om er draden bij te trekken in een buis waar al 3 dikke en 2 dunne draden zitten.
    Dat lukte door een draad eruit te trekken en zo de trekveer erdoorheen te halen.
    Dan weer terugtrekken met een extra draad erbij.
    Alles op de bovenste 2 verdiepingen klopt nu (en m'n handen zijn stuk)

Volgende project is de bedrading van de woonkamer.
    pi_58936390
    quote:

[..]
    Koppelingen zullen toch echt zo nu en dan onder de vloeren moeten, of wil je overal je gasleidingen overal zichtbaar langs de muren hebben lopen?

Ik heb hier iig wel koppelingen onder de vloeren (houtskeletbouw) en zelfs een gasleiding afgedopt met een knelkoppeling, zit er inmiddels ruim 20 jaar
    Wat jij doet moet jezelf weten. Waar het om gaat is dat als je een nieuwe gasleiding aanlegt in een kruipruimte je daar geen koppelingen in mag maken. Ik moest o.a. een aftakking maken voor de gashaard in een nieuwe gasleiding en deze aftakking in meterkast gemaakt hoewel het makkelijker zou zijn geweest om deze onder het huis te maken. Maar dat mag dus niet (meer). Natuurlijk kan je hier van afwijken, maar ik denk dat de verzekeraar het niet zo leuk zal vinden als ze na een gasexplosie zien dat er een nagelnieuwe leiding ligt met koppelingen onder de vloer. Dan ga je geheid vragen krijgen.

Overigens mogen oude installaties wel gewoon blijven bestaan.
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 21:48 schreef R0ADKILL het volgende:
    Wel lastig om er draden bij te trekken in een buis waar al 3 dikke en 2 dunne draden zitten.
    Dat lukte door een draad eruit te trekken en zo de trekveer erdoorheen te halen.
    Dan weer terugtrekken met een extra draad erbij.
    Ik wil niet vervelend doen, maar dit mag dus ook niet . Max 5 draden per buis (3 dikke en 2 dunne). Dus de buis zat al aan zijn max.
    Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
    pi_58945521
    quote:
    Op dinsdag 27 mei 2008 10:45 schreef Cyruse het volgende:

[..]

Wat jij doet moet jezelf weten. Waar het om gaat is dat als je een nieuwe gasleiding aanlegt in een kruipruimte je daar geen koppelingen in mag maken. Ik moest o.a. een aftakking maken voor de gashaard in een nieuwe gasleiding en deze aftakking in meterkast gemaakt hoewel het makkelijker zou zijn geweest om deze onder het huis te maken. Maar dat mag dus niet (meer). Natuurlijk kan je hier van afwijken, maar ik denk dat de verzekeraar het niet zo leuk zal vinden als ze na een gasexplosie zien dat er een nagelnieuwe leiding ligt met koppelingen onder de vloer. Dan ga je geheid vragen krijgen.

Overigens mogen oude installaties wel gewoon blijven bestaan.
    [..]

Ik wil niet vervelend doen, maar dit mag dus ook niet . Max 5 draden per buis (3 dikke en 2 dunne). Dus de buis zat al aan zijn max.
    Regels zijn idd wel veel strenger geworden door de jaren heen. Mijn eerste verwarmings ketel heb ik destijds volledig zelf vervangen, inclusief gasleidingen. 3 jaar geleden nogmaals mijn ketel moeten vervangen, maar nu mag je dus absoluut het gas niet meer zelf doen.
    Overigens zit die afgedopte gasleiding niet in de kruipruimte, maar tussen het plafond en de vloer van de verdieping erboven, vlak boven de meterkast. (houtskeletbouw hier heeft een holle ruimte tussen de vloeren/plafonds van rond de 30 cm) Ik denk dat ik zelfs vanuit de meterkast nog bij die kneldop zou kunnen komen.

Electriciteit mag overigens meer draden in 1 buis, maar dan over maximaal 1 meter lengte of zo, heb het allemaal exact geweten, de NEN1010
    Ik had dat hier destijds in de keuken nodig, ik meen van 7 draden door 1 buis van 50 cm lengte. 1 fase, 1 nul, 1 aarde en 4 (laagvermogen) schakeldraden.
      FOK!fotograaf woensdag 28 mei 2008 @ 17:48:10 #199
    17893 Forno
    pi_58968665
    quote:
    Op dinsdag 27 mei 2008 17:41 schreef Sakura het volgende:

[..]

...nu mag je dus absoluut het gas niet meer zelf doen.
    Mag je tegenwoordig zelf niet de gasleiding doortrekken? Dan houd ik wijselijk mijn mond.

Volgens mij je hem wel zelf aanleggen. En moet je hem door een erkend installateur laten afpersen.
    pi_58968876
    OMG

Don't get me started, eens even gaan denken.
    How beautiful they are - the trains you miss..
    Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
    The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
    pi_59106268
    Opmerkelijke dingen die we in ons huis vonden; van de bewoners voor de vorige bewoners seksblaadjes tussen het plafond (uit een tijd dat siliconen nog niet in was en rimpels nog niet uit waren ;-)

Van de vorige bewoners; 3 lagen tapijtrest klodders op de trap, in 3 verschillende type lijm soorten.
    In de wc overal plakresten van diverse merken luchtverfrisser houders... De pislucht had hun nooit aan denken gezet om ook eens een sopje over de tegels achter de pot te halen. Dat mocht gewoon geel blijven... . De rest was redelijk.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')