abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29859856
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 08:20 schreef Kleintje het volgende:
Vivi, hebben we je vraag een beetje kunnen beantwoorden? Ben je er al een beetje uit?
Waarom wil je trouwens een veulen???
Daar zou ik ook voor kiezen hoor. Als ik weer een paard koop, wordt het zeker weten een veulen, zo jong mogelijk. Als je zo'n dier van jongs af aan opleidt, krijg je er een heel bijzondere band mee. Mijn eerste pony kende ik vanaf de dag dat hij werd geboren en ik heb hem zelf ingereden. Ik heb met geen enkel ander paard zo'n sterke band gehad als met hem. Daarnaast is het ook zo dat je dan niet wordt opgezadeld met andermans problemen. Je kunt het paard op jouw manier vormen.
pi_29859879
uhuh, mee eens. Maar... wat ga je dan met het veulen doen? Op stal zetten?
Ik persoonlijk zou het in de opfok zetten en dan heb je er de eerste jaren toch nog niets aan.
Dan zou ik eerder voor een 3-jarige kiezen die alleen nog maar aan een halster mee kan lopen... daar kan je ook nog alles mee opbouwen.

Treasure kon ook niets. Bij haar klinische keuring moest de veearts ook 2 weken later terugkomen omdat ik haar eerst moest leren om haar voeten op te tillen, anders kon de buigproef en spatproef niet gedaan worden. Ze kon alleen aan een halster meelopen.

Vanmorgen weer eens flinke ruzie met mevrouw. God god... die hormonen.
Soms kan ik haar wel wat.
Als het goed is nog maar 282 dagen te gaan
pi_29859915
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 08:29 schreef Kleintje het volgende:
uhuh, mee eens. Maar... wat ga je dan met het veulen doen? Op stal zetten?
Ik persoonlijk zou het in de opfok zetten en dan heb je er de eerste jaren toch nog niets aan.
Dan zou ik eerder voor een 3-jarige kiezen die alleen nog maar aan een halster mee kan lopen... daar kan je ook nog alles mee opbouwen.
Niet elke manege zet de paarden op stal. Mijn eerste pony stond bij een paardenhandelaar en bracht het grootste deel van zijn tijd door in het land met de andere paarden. In de winter als ze niet in het land konden, stonden ze een deel van de dag in de buitenbak.

Je kunt er misschien niet op rijden, maar je kunt er wel veel andere dingen mee. Je kunt een veulen al van alles leren en je kunt er mee wandelen. Juist door er heel intensief mee om te gaan, kweek je die band. Ik kocht mijn eerste pony toen hij een jaar was. En al kon ik er niet op rijden, ik was iedere dag zeker twee uur met hem bezig.
quote:
Vanmorgen weer eens flinke ruzie met mevrouw. God god... die hormonen.
Soms kan ik haar wel wat.
Als het goed is nog maar 282 dagen te gaan
Ik ben niet zo van de merries... Juist daarom, omdat het bitches kunnen zijn. Mijn volgende paard wordt bij voorkeur een hengst.
pi_29859936
Lupa, dat weet ik wel, dat je er genoeg andere dingen mee kan doen, maar in mijn ogen doe je dat meer voor jezelf en voegt het weinig toe aan de band met je paard.
Tuurlijk is het ideaal als je het in de buurt kan houden, dan kan je er wel heen en wat doen. Maar staat het dan wel met leeftijdsgenoten buiten, voor mij is dat echt een pre. In ieder geval het eerste half jaar na het spenen...

Normaal is ze nooit zo, maar sinds ze drachtig is kan ze soms zo.... arghhhhhhhhhh zijn.
Ik zet haar netjes in het land. Eerst voeren, uitmesten en mevrouw mag het land op. Maar... ja, ik was iets later dan normaal, dus in het land daarnaast stond een ruin naar haar te kijken. EN DAT MAG NIET... DAT IS EEN VENT!
Mocht haar halster niet eens afdoen, mevrouw MOEST weg... dus dan maar steigeren als ik niet met haar meewerk.
Dus... terug naar stal en de hele rit opnieuw afleggen tot mevrouw normaal doet. Bij de 3e poging ging het goed....
*zucht*
pi_29860011
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 08:39 schreef Kleintje het volgende:
Lupa, dat weet ik wel, dat je er genoeg andere dingen mee kan doen, maar in mijn ogen doe je dat meer voor jezelf en voegt het weinig toe aan de band met je paard.
Natuurlijk doe je het voor jezelf, je hebt dat paard toch ook voor jezelf? Ik vind wel degelijk dat het iets toevoegt; heel veel zelfs. Toen mijn pony drie was, kende ik hem al door en door en was het inrijden een makkie. We waren volledig op elkaar ingespeeld en hij was heel sterk aan me gehecht.
quote:
Tuurlijk is het ideaal als je het in de buurt kan houden, dan kan je er wel heen en wat doen. Maar staat het dan wel met leeftijdsgenoten buiten, voor mij is dat echt een pre. In ieder geval het eerste half jaar na het spenen...
Waarom moeten dat leeftijdsgenoten zijn? Andere paarden en/of pony's is toch ook prima? Mijn pony stond zowel met andere jonge paarden als met wat oudere paarden. Dat benadert de natuurlijke situatie nog het meeste, toch?
quote:
Normaal is ze nooit zo, maar sinds ze drachtig is kan ze soms zo.... arghhhhhhhhhh zijn.
Ik zet haar netjes in het land. Eerst voeren, uitmesten en mevrouw mag het land op. Maar... ja, ik was iets later dan normaal, dus in het land daarnaast stond een ruin naar haar te kijken. EN DAT MAG NIET... DAT IS EEN VENT!
Mocht haar halster niet eens afdoen, mevrouw MOEST weg... dus dan maar steigeren als ik niet met haar meewerk.
Dus... terug naar stal en de hele rit opnieuw afleggen tot mevrouw normaal doet. Bij de 3e poging ging het goed....
*zucht*
Haha, lekkere eigenwijze dame.
pi_29860038
Ben het met je eens dat je dan wel op elkaar ingespeeld bent, maar dat kan dus ook met een 3-jarige die echt niets kan. Puur omdat die niet verpest is en naar alles nieuwsgierig is. Die beesten zijn zo nieuwsgierig en als jij dan de enige bent die wat met ze doet... dan gaat het zo snel.

Leeftijdsgenoten is in principe het beste, kunnen ze met zijn allen de wereld ontdekken en elkaar op hun nummer zetten. Maar een oudere erbij is ook zeer goed. Zolang ze maar niet alleen met ouderen staan.

Ach, ik moet nog maar zien of ik mijn veulen al die tijd in de opfok kan laten hoor. Denk dat ik die toch ook wel heel dicht bij me wil hebben... is eigen... is mijn... mijn kleinkind
pi_29860090
Ik weet dat het ook met een ouder paard wel kan, maar een groot voordeel vind ik dat een veulen nog veel handelbaarder is en het gemakkelijker is om hem dingen te leren. Sommige paarden die uit de opfok komen zijn best wel 'wild'. En ik vind het gewoon hartstikke leuk om met zo'n veulen bezig te zijn. Dat het me dan veel extra geld kost, interesseert me eigenlijk niet.

Maar waarom niet alleen met ouderen? Wat zou daarvan het nadeel zijn?
pi_29860109
Als je het alleen met ouderen neerzet, dan kan het zijn dat ze al het gedrag zo gaan overnemen, dat de anderen 'sterker' zijn en het paard dus weinig eigen karakter kweekt en erg onderdanig wordt. Daarnaast zijn oudere paarden vaak minder speels.

Jij zou het als peuter ook niet leuk vinden als je in je speeluurtjes buiten alleen maar met ouderen om moest gaan. Juist jullie eigen babytaaltje is leuk. Dingen van elkaar nadoen, kijken of je de baas bent, een keer proberen om haantje de voorste te zijn.

Het karakter moet kunnen ontwikkelen en als ze steeds worden weggeduwt dan krijg je vaak paarden die later gigantisch gaan puberen en zichzelf laat gaan ontwikkelen...
pi_29860140
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 09:03 schreef Kleintje het volgende:
Als je het alleen met ouderen neerzet, dan kan het zijn dat ze al het gedrag zo gaan overnemen, dat de anderen 'sterker' zijn en het paard dus weinig eigen karakter kweekt en erg onderdanig wordt. Daarnaast zijn oudere paarden vaak minder speels.
Hmja, daar zit iets in.
quote:
Jij zou het als peuter ook niet leuk vinden als je in je speeluurtjes buiten alleen maar met ouderen om moest gaan. Juist jullie eigen babytaaltje is leuk. Dingen van elkaar nadoen, kijken of je de baas bent, een keer proberen om haantje de voorste te zijn.
Nou was ik toevallig net een kind dat zich altijd prettiger voelde bij volwassenen dan bij leeftijdsgenoten. Weet niet of dat als peuter al zo was, maar als basisschool kind iig wel. Toch ben ik niet onderdanig geworden, integendeel.
pi_29860165
Maar Lupa, het is maar een 'regeltje' en er zijn altijd goede uitzonderingen op de regel.
het kan ook zijn dat je paard met alleen maar jonge paarden stond en daar de sterkste was, daarna in het land met ouderen komt als ie uit de opfok komt, haantjesgedrag vertoont en dan niets meer is. Zo'n paard blijft proberen en zal steeds op zijn donder krijgen en onder de wonden zitten.
Het heeft altijd 2 kanten.

Daarom denk ik dat ik er zelf voor kies om mijn veulen het eerste half jaar bij de moeder te houden, daarna de winter in de opfok, de zomer misschien weer thuis in het land, en de tweede winter weer in de opfok.
Dan komt ie met 2 jaar thuis en kan ik het verder zelf gaan opvoeden.
pi_29860789
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 22:58 schreef Kleintje het volgende:
Waarom is dit dier inderdaad zo vroeg al gecastreerd??
Persoonlijk zou ik een hengst pas castreren na het inrijden, hengsten leren nou eenmaal sneller en de spieren ontwikkelen sneller...
Hij is gecastreerd vlak voor zijn 2de verjaardag. Dat had praktische redenen... een van de redenen is dat de stal waar ik sta geen hengsten wil. Hij kwam rechtstreeks van de hengstenwei toen ik hem kocht, maar kon daar niet heel goed meekomen. Daarom wilde ik hem niet meer op een hengstenwei zetten, maar in een gemengde groep, en regelmatig in handen komen zodat de omgang al goed is voor ik met inrijden begin straks.
Nu staat hij in een kleine groep met een leeftijdsgenoot en een dominante merrie. Hij had nog niet echt hengstenmanieren, en dat was ook wel zo fijn...

Als ik hem hengst had gelaten waren we toch tegen wat praktische problemen aangelopen zeg maar.
pi_29860887
Ik snap het Wendy, op zich zonde.

Ik zou zelf mijn hengst nooit willen castreren omdat een staleigenaar dat wil, dan zoek ik wel een andere stal. Als ik mijn hengst zou willen castreren (en dat zou ik wel doen want ik hoef geen hengst) dan zou het mijn keuze moeten zijn en niet die van een stalhouder. Maar je hoort het echt heel erg vaak.
pi_29861073
Terwijl een hengst dus láng niet altijd problemen hoeft op te leveren... Hier in Leeuwarden op de manege stond een tijdlang een Andalusiër; een dekhengst nog wel. Die kon gerust op stal staan naast een merrie; hij gedroeg zich keurig.
pi_29861247
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 13:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mensen met paarden
Hebben de hemel op aarde
Maar komen ze te sterven
Valt er niets meer te erven

[afbeelding]

Eigen paard

Laat ook maar
pi_29861334
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:30 schreef ymme het volgende:

Laat ook maar
Wa?

Dat gedichtje hing aan de muur bij de boer waar mijn eerste pony stond.
pi_29861369
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wa?

Dat gedichtje hing aan de muur bij de boer waar mijn eerste pony stond.
Oh zo

pi_29861441
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Terwijl een hengst dus láng niet altijd problemen hoeft op te leveren... Hier in Leeuwarden op de manege stond een tijdlang een Andalusiër; een dekhengst nog wel. Die kon gerust op stal staan naast een merrie; hij gedroeg zich keurig.
is ook een typische eigenschap van andalusiers.
Maar kan ook met andere paarden.
Nadeel van een hengst is gewoon dat ie vaak 'alleen' leeft.
Kan niet met andere paarden in het land i.v.m. haantjesgedrag.
En zijn hormonen spelen echt wel op, zo'n paard kan gefrustreerd raken als ie zijn zaad echt nergens kwijt kan.

Dan nog het aspect wedstrijden, je moet tegenwoordig M1 zijn geweest om met een hengst wedstrijden te mogen starten.

Het risico... als je eraf valt in een volle bak en er loopt een merrie bij, dan weet je gelijk waar de hengst heen gaat.

Dus ik zou een hengst als het geen goedgekeurde dekhengst wordt niet snel hengst houden, hoogstens tot zijn 4e jaar.
pi_29861543
Toch vind ik het wel wat hebben, een hengst. Als het geen noemenswaardige problemen zou geven, zou ik een hengst het liefst hengst laten.

Het is ook een beetje mijn kinderdroom die ik in vervulling wil laten gaan: een pikzwarte Arabische hengst...
pi_29861680
Merrie's kunnen gemeen zijn. Hengsten zijn eerlijke paarden!
pi_29861701
Oh, daar heb je gelijk in hoor Lupa.
Dat is ook mijn pennymeisjesdroom.
Maar gewoon vanuit het paard gezien en vanuit de risico's gezien vind ik dat veel mensen hun paard hengst laten omdat het 'stoer' is.
Mensen die niet consequent zijn, waarvan je ziet dat de hengst eigenlijk over hun heen walst... dat is bij een merrie of ruin al gevaarlijk, maar bij een hengst helemaal.

Ik hoef geen pikzwarte Arabische hengst, maar ik zou graag een mooie bruine Andalusische hengst willen... *kwijl*

Het is niet lullig bedoeld wat ik hier schrijf, hoop dat je dat begrijpt. Wil ook niet 'betweterig' overkomen. Maar zijn helaas maar weinig mensen die echt met een hengst om kunnen gaan. En dan vind ik het gewoon zielig voor de hengst. Die krijgt dan de naam 'gevaarlijk' en kan niet met andere paarden naar buiten. En dat vind ik gewoon sneu.
pi_29861740
Vivi, mijn mail doet het weer... maar ik heb hem niet binnen... sorry!!!
Zou je hem dus toch nog opnieuw willen schrijven???
pi_29861899
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:56 schreef Kleintje het volgende:
Oh, daar heb je gelijk in hoor Lupa.
Dat is ook mijn pennymeisjesdroom.
Maar gewoon vanuit het paard gezien en vanuit de risico's gezien vind ik dat veel mensen hun paard hengst laten omdat het 'stoer' is.
Mensen die niet consequent zijn, waarvan je ziet dat de hengst eigenlijk over hun heen walst... dat is bij een merrie of ruin al gevaarlijk, maar bij een hengst helemaal.

Ik hoef geen pikzwarte Arabische hengst, maar ik zou graag een mooie bruine Andalusische hengst willen... *kwijl*

Het is niet lullig bedoeld wat ik hier schrijf, hoop dat je dat begrijpt. Wil ook niet 'betweterig' overkomen. Maar zijn helaas maar weinig mensen die echt met een hengst om kunnen gaan. En dan vind ik het gewoon zielig voor de hengst. Die krijgt dan de naam 'gevaarlijk' en kan niet met andere paarden naar buiten. En dat vind ik gewoon sneu.
Dat is ook iets wat ik absoluut niet zou laten gebeuren. Ik zei al, alleen als het geen noemenswaardige problemen op zou leveren, zou ik een hengst hengst laten. Niet alle hengsten zijn immers 'lastig', net zoals je bij sommige merries niets merkt van bijvoorbeeld hun hengstigheid. Mijn eerste pony was ook een hengst en die moest ik op driejarige leeftijd wel laten castreren omdat hij botergeil werd van elke merrie die hij tegenkwam, zelfs als die merrie niet hengstig was. En het lijkt ook zo lullig als je rondrijdt op een hengst die de hele boel in volle glorie naar buiten gooit.

Zijn ballen zijn opgegeten door de honden van de boer
pi_29862113
Ach, dat vijfde been kan op wedstrijden best goed onder de massa komen

Maar ik snap je volkomen.

Er zijn merries die verschrikkelijk zeikerig zijn met hun hengstigheid maar er zijn zoveel homeopatische druppels te koop die je zo'n week voor de komende hengstigheid kan geven waardoor ze hun hormonen wel onder controle hebben.

Maar er zijn ook ruinen die denken dat ze een zeikmerrie of hengst zijn.
Heeft toch veel te maken met karakter en opvoeding denk ik...
Tuurlijk ook de hormonen, daar is vaak niet alles mee te doen...
pi_29862158
Tsja, ik ben het met Kleintje eens dat weinig mensen echt goed met een hengst om kunnen gaan, maar ik denk niet dat het alleen voor hengsten geldt dat ze snel als gevaarlijk worden gezien omdat de eigenaar er niet mee om kan gaan. Dat geldt ook vaak voor ruinen of merries.

Ik ben trouwens wel zelf bij de castratie aanwezig geweest, en heb zelf een goede dierenarts uitgezocht, dat vond ik redelijk cruciaal. Je hoort nog weleens van die horrorverhalen.
pi_29862196
Wij hadden op de manege ook een ruin die dacht dat hij een hengst was en die continu probeerde om de merries te dekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')