Daar zou ik ook voor kiezen hoor. Als ik weer een paard koop, wordt het zeker weten een veulen, zo jong mogelijk. Als je zo'n dier van jongs af aan opleidt, krijg je er een heel bijzondere band mee. Mijn eerste pony kende ik vanaf de dag dat hij werd geboren en ik heb hem zelf ingereden. Ik heb met geen enkel ander paard zo'n sterke band gehad als met hem. Daarnaast is het ook zo dat je dan niet wordt opgezadeld met andermans problemen. Je kunt het paard op jouw manier vormen.quote:Op maandag 22 augustus 2005 08:20 schreef Kleintje het volgende:
Vivi, hebben we je vraag een beetje kunnen beantwoorden? Ben je er al een beetje uit?
Waarom wil je trouwens een veulen???
Niet elke manege zet de paarden op stal. Mijn eerste pony stond bij een paardenhandelaar en bracht het grootste deel van zijn tijd door in het land met de andere paarden. In de winter als ze niet in het land konden, stonden ze een deel van de dag in de buitenbak.quote:Op maandag 22 augustus 2005 08:29 schreef Kleintje het volgende:
uhuh, mee eens. Maar... wat ga je dan met het veulen doen? Op stal zetten?
Ik persoonlijk zou het in de opfok zetten en dan heb je er de eerste jaren toch nog niets aan.
Dan zou ik eerder voor een 3-jarige kiezen die alleen nog maar aan een halster mee kan lopen... daar kan je ook nog alles mee opbouwen.
Ik ben niet zo van de merries... Juist daarom, omdat het bitches kunnen zijn. Mijn volgende paard wordt bij voorkeur een hengst.quote:Vanmorgen weer eens flinke ruzie met mevrouw. God god... die hormonen.
Soms kan ik haar wel wat.
Als het goed is nog maar 282 dagen te gaan![]()
Natuurlijk doe je het voor jezelf, je hebt dat paard toch ook voor jezelf? Ik vind wel degelijk dat het iets toevoegt; heel veel zelfs. Toen mijn pony drie was, kende ik hem al door en door en was het inrijden een makkie. We waren volledig op elkaar ingespeeld en hij was heel sterk aan me gehecht.quote:Op maandag 22 augustus 2005 08:39 schreef Kleintje het volgende:
Lupa, dat weet ik wel, dat je er genoeg andere dingen mee kan doen, maar in mijn ogen doe je dat meer voor jezelf en voegt het weinig toe aan de band met je paard.
Waarom moeten dat leeftijdsgenoten zijn? Andere paarden en/of pony's is toch ook prima? Mijn pony stond zowel met andere jonge paarden als met wat oudere paarden. Dat benadert de natuurlijke situatie nog het meeste, toch?quote:Tuurlijk is het ideaal als je het in de buurt kan houden, dan kan je er wel heen en wat doen. Maar staat het dan wel met leeftijdsgenoten buiten, voor mij is dat echt een pre. In ieder geval het eerste half jaar na het spenen...
Haha, lekkere eigenwijze dame.quote:Normaal is ze nooit zo, maar sinds ze drachtig is kan ze soms zo.... arghhhhhhhhhh zijn.
Ik zet haar netjes in het land. Eerst voeren, uitmesten en mevrouw mag het land op. Maar... ja, ik was iets later dan normaal, dus in het land daarnaast stond een ruin naar haar te kijken. EN DAT MAG NIET... DAT IS EEN VENT!
Mocht haar halster niet eens afdoen, mevrouw MOEST weg... dus dan maar steigeren als ik niet met haar meewerk.
Dus... terug naar stal en de hele rit opnieuw afleggen tot mevrouw normaal doet. Bij de 3e poging ging het goed....
*zucht*
Hmja, daar zit iets in.quote:Op maandag 22 augustus 2005 09:03 schreef Kleintje het volgende:
Als je het alleen met ouderen neerzet, dan kan het zijn dat ze al het gedrag zo gaan overnemen, dat de anderen 'sterker' zijn en het paard dus weinig eigen karakter kweekt en erg onderdanig wordt. Daarnaast zijn oudere paarden vaak minder speels.
Nou was ik toevallig net een kind dat zich altijd prettiger voelde bij volwassenen dan bij leeftijdsgenoten.quote:Jij zou het als peuter ook niet leuk vinden als je in je speeluurtjes buiten alleen maar met ouderen om moest gaan. Juist jullie eigen babytaaltje is leuk. Dingen van elkaar nadoen, kijken of je de baas bent, een keer proberen om haantje de voorste te zijn.
Hij is gecastreerd vlak voor zijn 2de verjaardag. Dat had praktische redenen... een van de redenen is dat de stal waar ik sta geen hengsten wil. Hij kwam rechtstreeks van de hengstenwei toen ik hem kocht, maar kon daar niet heel goed meekomen. Daarom wilde ik hem niet meer op een hengstenwei zetten, maar in een gemengde groep, en regelmatig in handen komen zodat de omgang al goed is voor ik met inrijden begin straks.quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:58 schreef Kleintje het volgende:
Waarom is dit dier inderdaad zo vroeg al gecastreerd??
Persoonlijk zou ik een hengst pas castreren na het inrijden, hengsten leren nou eenmaal sneller en de spieren ontwikkelen sneller...
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mensen met paarden
Hebben de hemel op aarde
Maar komen ze te sterven
Valt er niets meer te erven
[afbeelding]
Eigen paard
Oh zoquote:Op maandag 22 augustus 2005 10:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wa?
Dat gedichtje hing aan de muur bij de boer waar mijn eerste pony stond.
is ook een typische eigenschap van andalusiers.quote:Op maandag 22 augustus 2005 10:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Terwijl een hengst dus láng niet altijd problemen hoeft op te leveren... Hier in Leeuwarden op de manege stond een tijdlang een Andalusiër; een dekhengst nog wel. Die kon gerust op stal staan naast een merrie; hij gedroeg zich keurig.
Dat is ook iets wat ik absoluut niet zou laten gebeuren. Ik zei al, alleen als het geen noemenswaardige problemen op zou leveren, zou ik een hengst hengst laten. Niet alle hengsten zijn immers 'lastig', net zoals je bij sommige merries niets merkt van bijvoorbeeld hun hengstigheid. Mijn eerste pony was ook een hengst en die moest ik op driejarige leeftijd wel laten castreren omdat hij botergeil werd van elke merrie die hij tegenkwam, zelfs als die merrie niet hengstig was.quote:Op maandag 22 augustus 2005 10:56 schreef Kleintje het volgende:
Oh, daar heb je gelijk in hoor Lupa.
Dat is ook mijn pennymeisjesdroom.
Maar gewoon vanuit het paard gezien en vanuit de risico's gezien vind ik dat veel mensen hun paard hengst laten omdat het 'stoer' is.
Mensen die niet consequent zijn, waarvan je ziet dat de hengst eigenlijk over hun heen walst... dat is bij een merrie of ruin al gevaarlijk, maar bij een hengst helemaal.
Ik hoef geen pikzwarte Arabische hengst, maar ik zou graag een mooie bruine Andalusische hengst willen... *kwijl*
Het is niet lullig bedoeld wat ik hier schrijf, hoop dat je dat begrijpt. Wil ook niet 'betweterig' overkomen. Maar zijn helaas maar weinig mensen die echt met een hengst om kunnen gaan. En dan vind ik het gewoon zielig voor de hengst. Die krijgt dan de naam 'gevaarlijk' en kan niet met andere paarden naar buiten. En dat vind ik gewoon sneu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |