quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 22:47 schreef Vivi het volgende:Kan iemand me een indicatie geven wat ik per maand plm kwijt zou zijn aan een eigen paard...en dan puur recreatief. Ik zit er over te denken om een veulen aan te schaffen, ik weet dat ik dan nog 3 jaar moet wachten om hem of haar in te rijden maar het lijkt me zo geweldig om op die manier een band met zo'n beestje op te bouwen
![]()
Heb vroeger 12 jaar gereden maar nu al weer 15 jaar niet dus.
Goed, vivi...
Ik raad je eerst aan om toch weer even op een manege te gaan rijden of een verzorgpaard te zoeken. Eerst kijken of je het echt wel weer wil, het vreet tijd, geld, energie en een hoop kopzorgen.
Een veulen is duur... hoe lullig het ook klinkt, maar een beetje een veulen vragen ze veel geld voor. Veulens zonder papieren zijn moeilijk te krijgen op de markt. Waarom? Omdat dat vaak de veulens zijn die ze voor eigen gebruik fokken en dus niet zomaar op de markt komen. Dus je krijgt al snel een beestje met papieren. Die dingen zijn prijzig. Je wil op zijn minst het dekgeld, extra voer, dierenartskosten etc. eruit hebben.
Het veulen wat ik fok is het eerste jaar ook duurder dan daarna.
Maar goed... ik weet niet waar je ergens woont, maar als je puur recreatief wil, dan kan je prima bij een boer stallen. Dan heb je de luxe van een manege vaak niet nodig. Dat scheelt geld.
Ik heb hiervoor in Delft gestaan voor 240 euro per maand, toen op een 4 sterren manege in Bleiswijk (bij het bos) a 325 euro per maand, en nu sta ik in Den Helder, 5 minuten van het strand af voor zo'n 150 euro per maand.
Ik heb nu geen luxe, maar wel weiland en dat had ik in Bleiswijk niet. Moet nu zelf uitmesten, het doen met alleen een buitenbak, zelf voeren (en voer kopen). Hooi, stro en zaagsel bestel je op stal en dat kan ik in een eigen hok stoppen en kleine reparaties zijn voor jezelf. Maar... ik sta goedkoop. In de zomer als je paard op het land staat verbruik je minder stro en hoeven ze minder voer. Maar stel dat je het duurste voer neemt en je blijft evenveel stro verbruiken, dan kom ik nu echt maximaal op 170 euro per maand (vandaar dat ik nu voor een veulen kies, ik kan er nu 2 houden voor de prijs van 1 in Bleiswijk).
De hoefsmid... bekappen is bijna overal 25 euro, rondom ijzers bjina overal tussen de 80 en 100.
Dierenartskosten zijn niet te ramen. Je kan een paard er wel tegen verzekeren, maar die kosten wisselen per verzekering en per waarde van je paard.
Tandartskosten voor je paard schelen ook per jaar omdat je niet weet wat er moet gebeuren.
Een veulen kan gewoon in de opfok. Persoonlijk vind ik dit het beste. Je kan toch niet longeren, etc. etc. Met leeftijdsgenoten in een groep worden ze sociaal heel goed opgevoed. Daar kan jij met af en toe borstelen en wandelen niet aan tippen. Opfok kost meestal rond de 125 euro in de winter (met meerdere leeftijdgenoten in een grote stal, brok, hooi of kuil en iedere dag naar buiten. Vaak met inenten, ontwormen en bekappen erbij.
In de zomer is dit zo tussen de 60 en 100 euro, 24/7 op het land, voor het seizoen bekappen en ontwormen en na het seizoen.
Ik zou het veulen pas met 2,5 uit de opfok halen, dan handtam maken, beginnen met longeren en de verder opleiding. Voor die tijd gewoon af en toe langsgaan om het te bekijken, maar ik zou het zelf niet te vaak uit de groep halen.
Ik hoop dat je hier wat aan had...