abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29781095
Mensen met paarden
Hebben de hemel op aarde
Maar komen ze te sterven
Valt er niets meer te erven

Eigen paard
pi_29781309
Hormonen Lupa... hormonen.
Daarom eten sommige zwangere vrouwen zure bommen

Mijn paard was altijd netjes in stal. Altijd alles keurig aan de rechterkant als je voor d'r stal stond.
Maar nu is het verplaatst naar de linkerkant, daar staan 2 ruinen naast haar.
Dus ze is haar territorium aan het afbakenen.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:59:37 #3
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_29781334
Ah, eten.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_29781340
* buitenbeentje is het helemaal met Kleintje eens.

Maar paarden hebben toch niet echt teritoriumdrift?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_29781486
NOu, die van mij dus wel Buitenbeentje.
Ze heeft een soort voedernijd, maar ook niet helemaal.
Want mensen kunnen gewoon bij haar komen. Jij als wildvreemde mag met je hand in haar bak, je mag de bak zelfs weghalen.
Maar als een paard naar haar kijkt als ze eten heeft... dan trapt ze de hele boel kort en klein.
pi_29781505
Ziet een merrie een man dan als een hengst of ruin?

Mijn merrie was altijd heel vies in de stal. Overal stront.
pi_29781535
Er zit dus wel pit in.

En waarom houdt Treasure niet van mannen? Ik herinner me iets over dat ze mishandeld was, of was dat het verhaal van iemand anders...?
pi_29781677
Dat verhaal is niet van iemand anders.
Ze komt bij een homostelletje vandaan, en die waren verschrikkelijk goed en lief met paarden.
Maar de hoefsmid, de dierenarts, mijn ex-vriend...
Volgens mij het stemgeluid want zonder stemgeluid doet ze wel wat voor ze. Maar het zware in de stem... ik weet het neit.
pi_29781879
Je weet dus niet precies wat er gebeurd is?
pi_29782030
Nope.
Maar ze was groen als gras toen ik haar kocht en brutaal.
Dus ik denk niet dat ze vreselijk mishandelt is in haar vorige leven.
pi_29782046
Misschien wordt het beetje territoriumdrift dat er eventueel wel in zit, versterk door het verblijf in een relatief kleine ruimte. In een kudde in het wild kan een merrie zich immers afzonderen...
pi_29782108
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:19 schreef Kleintje het volgende:
Nope.
Maar ze was groen als gras toen ik haar kocht en brutaal.
Dus ik denk niet dat ze vreselijk mishandelt is in haar vorige leven.
Ik heb één verzorgpaard gehad dat ooit aan mensen gegeven was als huwelijkscadeau. Die hadden haar niet mishandeld, integendeel, ze hadden haar verschrikkelijk verwend. Met als gevolg dat er geen land te bezeilen viel met dat beest. Op een gegeven moment werd ze zelfs uitermate agressief (steigerend op je af komen tijdens longeren en gericht uitslaan ). Ik ben over het algemeen best handig met lastig paarden, maar toen ben ik dus opgehouden. Wat een rotmerrie was dat.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 14:21:50 #13
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_29782117
Hoe is het met treasure ??
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_29782132
Wat kost zo'n paard nou? Gemiddeld?
pi_29782152
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:22 schreef The_Langolier het volgende:
Wat kost zo'n paard nou? Gemiddeld?
Per kilo dan hè?
pi_29782274
Voor de kiloprijs moet je bij de slager zijn. Paardenvlees is niet zo duur.

Je kunt voor 500 euro een paard kopen en je kunt voor 50.000 euro een paard kopen. Het is maar net wat je wilt.
pi_29782408
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:21 schreef MissHobje het volgende:
Hoe is het met treasure ??
Zo drachtig als het maar kan
Verder gaat alles super met haar!
pi_29782529
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor de kiloprijs moet je bij de slager zijn. Paardenvlees is niet zo duur.

Je kunt voor 500 euro een paard kopen en je kunt voor 50.000 euro een paard kopen. Het is maar net wat je wilt.
ja, opeten natuurlijk.
pi_29782565
Voor opeten lijkt een paard van 50.000 euries me wat overdreven, of je moet geld teveel hebben.
He maar Langolier, zoals je ziet staat dit topic niet in Culinair, dus voor paardengerechten moet je in het andere forum zijn.
Overigens, paardenvlees is behoorlijk zoet, en daardoor houdt niet iedereen ervan.
pi_29782653
Ik heb nog nooit paardenvlees gehad. Zou daar ook niet gauw aan beginnen, hoewel het waarschijnlijk relatief diervriendelijk vlees is.
pi_29782721
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:35 schreef Kleintje het volgende:
Voor opeten lijkt een paard van 50.000 euries me wat overdreven, of je moet geld teveel hebben.
He maar Langolier, zoals je ziet staat dit topic niet in Culinair, dus voor paardengerechten moet je in het andere forum zijn.
Overigens, paardenvlees is behoorlijk zoet, en daardoor houdt niet iedereen ervan.
Excuses, ik kon het niet laten.
pi_29782765
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:40 schreef The_Langolier het volgende:
Excuses, ik kon het niet laten.
Je hebt alleen niet gekregen wat je wilde. Ik neem tenminste aan dat je graag wilde dat alle paardenliefhebbers hoogst verontwaardigd zouden zijn.
pi_29782791
Ik vond dat ik het moest proberen, maar ik vind het gewoon niet lekker. Maar zo vind ik wel meer dingen niet lekker. Dus of het nou aan het woordje paard ligt of aan het vlees.

Langolier... van mij mag je hoor, denk dat je er pennymeisjes er meer kwaad mee doet, maar het zal mij mijn anus oxideren.
pi_29782839
Penny.

Ponyclub!
pi_29782842
Ik heb er zelf geen probleem mee om een keer paardenvlees te eten, maar ik geloof niet dat ik dat op de manege moet vertellen. Dan zijn er drie mogelijkheden: 1. er wordt me gevraagd hoe het smaakte (mijn favoriete optie), 2. degene die ik het vertel gaat over haar nek en 3. degene die ik het vertel is heel boos op me en vliegt me aan. Een combinatie van de latste twee is uiteraard ook mogelijk.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_29782869
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:43 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik heb er zelf geen probleem mee om een keer paardenvlees te eten, maar ik geloof niet dat ik dat op de manege moet vertellen. Dan zijn er drie mogelijkheden: 1. er wordt me gevraagd hoe het smaakte (mijn favoriete optie), 2. degene die ik het vertel gaat over haar nek en 3. degene die ik het vertel is heel boos op me en vliegt me aan. Een combinatie van de latste twee is uiteraard ook mogelijk.
Optie drie lijkt me de meest waarschijnlijke.

Ik was als jong meisje al beledigd toen mijn moeder zei dat ze wel eens paardenvlees had gegeten toen ze zwanger van me was.
pi_29782985
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je hebt alleen niet gekregen wat je wilde. Ik neem tenminste aan dat je graag wilde dat alle paardenliefhebbers hoogst verontwaardigd zouden zijn.
Valt wel mee hoor, ik zat niet echt te azen op zo'n rel. Ik kon alleen niet laten om die, makkelijke, opmerking te typen. Uiteraard was ik wel benieuwd naar de reacties, maar ik wilde niet specifiek een rel starten of mensen daadwerkelijk uitlokken. Dan had ik het ook wel ander smiley en woordgebruik toegepast.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:47:47 #28
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29824996
Kan iemand me een indicatie geven wat ik per maand plm kwijt zou zijn aan een eigen paard...en dan puur recreatief. Ik zit er over te denken om een veulen aan te schaffen, ik weet dat ik dan nog 3 jaar moet wachten om hem of haar in te rijden maar het lijkt me zo geweldig om op die manier een band met zo'n beestje op te bouwen

Heb vroeger 12 jaar gereden maar nu al weer 15 jaar niet dus.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_29830083
Vivi, het hangt er héél erg van af in welk deel van het land je zit. In de Randstad betaal je vaak heel hoge stallingskosten, hier in Friesland betaalde ik iets van ¤ 250,- per maand inclusief hooi, stro en uitmesten (minder wanneer de paarden 's zomers dag en nacht buiten stonden).

Ik zou je zeker aanraden om een veulen te kopen. Het is inderdaad geweldig wat voor band je met een paard kunt opbouwen als je hem helemaal zelf opleidt. Dat lukt je zelden of nooit met een volwassen dier.

Ikzelf deelde mijn paard met iemand. Dat is een manier om de kosten te verdelen (en ook handig als je niet iedere dag tijd hebt). Dat is ook een optie.
pi_29834960
Vivi, kom eerst maar eens langs om over het vak te praten
En dan gaan we over het strand rijden en kan ik je er van alles over vertellen.

Nee, ik ben nu even heel snel achter de pc gekropen, maar ik kan je zo een hele hoop vertellen hierover.

Ik kom hier dus straks op terug.
pi_29840215
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 22:47 schreef Vivi het volgende:
Kan iemand me een indicatie geven wat ik per maand plm kwijt zou zijn aan een eigen paard...en dan puur recreatief. Ik zit er over te denken om een veulen aan te schaffen, ik weet dat ik dan nog 3 jaar moet wachten om hem of haar in te rijden maar het lijkt me zo geweldig om op die manier een band met zo'n beestje op te bouwen

Heb vroeger 12 jaar gereden maar nu al weer 15 jaar niet dus.
Goed, vivi...
Ik raad je eerst aan om toch weer even op een manege te gaan rijden of een verzorgpaard te zoeken. Eerst kijken of je het echt wel weer wil, het vreet tijd, geld, energie en een hoop kopzorgen.

Een veulen is duur... hoe lullig het ook klinkt, maar een beetje een veulen vragen ze veel geld voor. Veulens zonder papieren zijn moeilijk te krijgen op de markt. Waarom? Omdat dat vaak de veulens zijn die ze voor eigen gebruik fokken en dus niet zomaar op de markt komen. Dus je krijgt al snel een beestje met papieren. Die dingen zijn prijzig. Je wil op zijn minst het dekgeld, extra voer, dierenartskosten etc. eruit hebben.

Het veulen wat ik fok is het eerste jaar ook duurder dan daarna.

Maar goed... ik weet niet waar je ergens woont, maar als je puur recreatief wil, dan kan je prima bij een boer stallen. Dan heb je de luxe van een manege vaak niet nodig. Dat scheelt geld.
Ik heb hiervoor in Delft gestaan voor 240 euro per maand, toen op een 4 sterren manege in Bleiswijk (bij het bos) a 325 euro per maand, en nu sta ik in Den Helder, 5 minuten van het strand af voor zo'n 150 euro per maand.

Ik heb nu geen luxe, maar wel weiland en dat had ik in Bleiswijk niet. Moet nu zelf uitmesten, het doen met alleen een buitenbak, zelf voeren (en voer kopen). Hooi, stro en zaagsel bestel je op stal en dat kan ik in een eigen hok stoppen en kleine reparaties zijn voor jezelf. Maar... ik sta goedkoop. In de zomer als je paard op het land staat verbruik je minder stro en hoeven ze minder voer. Maar stel dat je het duurste voer neemt en je blijft evenveel stro verbruiken, dan kom ik nu echt maximaal op 170 euro per maand (vandaar dat ik nu voor een veulen kies, ik kan er nu 2 houden voor de prijs van 1 in Bleiswijk).

De hoefsmid... bekappen is bijna overal 25 euro, rondom ijzers bjina overal tussen de 80 en 100.
Dierenartskosten zijn niet te ramen. Je kan een paard er wel tegen verzekeren, maar die kosten wisselen per verzekering en per waarde van je paard.
Tandartskosten voor je paard schelen ook per jaar omdat je niet weet wat er moet gebeuren.

Een veulen kan gewoon in de opfok. Persoonlijk vind ik dit het beste. Je kan toch niet longeren, etc. etc. Met leeftijdsgenoten in een groep worden ze sociaal heel goed opgevoed. Daar kan jij met af en toe borstelen en wandelen niet aan tippen. Opfok kost meestal rond de 125 euro in de winter (met meerdere leeftijdgenoten in een grote stal, brok, hooi of kuil en iedere dag naar buiten. Vaak met inenten, ontwormen en bekappen erbij.
In de zomer is dit zo tussen de 60 en 100 euro, 24/7 op het land, voor het seizoen bekappen en ontwormen en na het seizoen.

Ik zou het veulen pas met 2,5 uit de opfok halen, dan handtam maken, beginnen met longeren en de verder opleiding. Voor die tijd gewoon af en toe langsgaan om het te bekijken, maar ik zou het zelf niet te vaak uit de groep halen.

Ik hoop dat je hier wat aan had...
  zondag 21 augustus 2005 @ 15:51:08 #32
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29840673
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 12:11 schreef Kleintje het volgende:
Vivi, kom eerst maar eens langs om over het vak te praten
En dan gaan we over het strand rijden en kan ik je er van alles over vertellen.

Nee, ik ben nu even heel snel achter de pc gekropen, maar ik kan je zo een hele hoop vertellen hierover.

Ik kom hier dus straks op terug.

Ik ga je mailen
pi_29840737
HO STOP
mail doet het al de hele dag niet.
graag even naar een ander mailadres
info apenstaart t-connectit punt nl
  zondag 21 augustus 2005 @ 16:19:14 #34
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_29841460
Shit...had een hele lange mail gestuurd via hotmail maar natuurlijk weer niet copieeren naar outbox aangevinkt
pi_29841764
vivi, dan moet je gewoon geduld hebben tot mijn mail het weer doet, het wordt vast wel bewaard ergens in cyberspace en dan krijg ik hem alsnog. Of als ie niet bezorgd kan worden, dan krijg jij hem op een gegeven moment terug.

Dus even geduld...
pi_29842199
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 01:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vivi, het hangt er héél erg van af in welk deel van het land je zit. In de Randstad betaal je vaak heel hoge stallingskosten, hier in Friesland betaalde ik iets van ¤ 250,- per maand inclusief hooi, stro en uitmesten (minder wanneer de paarden 's zomers dag en nacht buiten stonden).
Ik woon ook in Friesland en ik betaal voor mijn paard ¤ 220,- per maand en dan heeft ie een stal buiten. Binnen kost ¤ 200,-
pi_29842480
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 16:43 schreef martinuhhh het volgende:

[..]

Ik woon ook in Friesland en ik betaal voor mijn paard ¤ 220,- per maand en dan heeft ie een stal buiten. Binnen kost ¤ 200,-
De mijne had een stal met halve wanden, dus er was contact mogelijk tussen de paarden. Daarvoor had ze een buitenbox, zonder contactmogelijkheid. Er was ook een binnenbak.
pi_29842596
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 16:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De mijne had een stal met halve wanden, dus er was contact mogelijk tussen de paarden. Daarvoor had ze een buitenbox, zonder contactmogelijkheid. Er was ook een binnenbak.
Ik heb 2 paarden die naast elkaar staan en ze kunnen ook contact hebben. Verder zijn er ook 3 bakken waar je altijd gebruik van kan maken . En ik krijg iedere week 2 keer gratis les per paard. Scheelt ook aardig wat geld..
pi_29842668
Waar sta je? Ik stond in Wirdum op Manege Lyts Tsjaerd. Lesrijden deed ik eigenlijk niet meer. Ik was vooral van de buitenritten en af en toe mennen.
pi_29842773
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 16:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waar sta je? Ik stond in Wirdum op Manege Lyts Tsjaerd. Lesrijden deed ik eigenlijk niet meer. Ik was vooral van de buitenritten en af en toe mennen.
In Appelscha, manege rca. Ik hou ook niet zo van lessen, en ik heb een bijrijder dus die krijgt mijn lessen altijd . Ik rij zelf wel elke maandag avond een les, omdat ik anders alleen maar het bos in ga. Maar dat komt ook omdat de bossen hier zo geweldig mooi zijn en je hier heerlijk kunt rijden en ik een geweldig paardje heb .
pi_29842815
Appelscha! Wij hebben hier helemaal geen bos. Ik moest altijd met de trailer als ik naar het bos wilde. En zelf heb ik geen rijbewijs, dus dan moest ik mijn vader zover zien te krijgen...
pi_29842970
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 17:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Appelscha! Wij hebben hier helemaal geen bos. Ik moest altijd met de trailer als ik naar het bos wilde. En zelf heb ik geen rijbewijs, dus dan moest ik mijn vader zover zien te krijgen...
Oh das wel klote . Wij hebben wel een trailer maar gebruiken hem eigenlijk nooit.

Ik heb mijn paard gekregen toen ik net een half jaartje reed en hij was hééél sterk (fjord ). We hadden hem samen met een ander paard gekocht maar dat ging niet helemaal goed dus die moest weg. Toen hebben we hem nog een tijdje bij ons thuis gehad met een geit erbij, maar hij verveelde zich heel erg en bovendien werd ons weiland omgebouwd tot parkeerplaats.. Toen is ie naar een manege gegaan in wateren, maar ongeveer een jaar geleden kreeg ik toch weer de kriebels omdat mijn tante ook weer een nieuw paard kocht, dus moest ie maar weer terug komen . Nu gaan we vaak een hele dag op pad en dan rijden we naar wateren, staat ie even een uurtje in zijn oude stalletje, en dan rijden we weer terug. Dat vind ik altijd helemaal geweldig .

En een week of 2 terug heb ik voor het eerst met hem gezwommen in het canadameer .
pi_29843030
Zwemmen met je paard is leuk.

Ik ben niet zo'n fjordenfan, maar dat zijn wel ideale paardjes in zo'n omgeving.

Zulke lange ritten zijn héérlijk idd. Dat was ook mijn favoriete bezigheid. Gewoon úren en úren rijden. Ik en mijn paardje en verder niemand.
pi_29843072
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 17:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zwemmen met je paard is leuk.

Ik ben niet zo'n fjordenfan, maar dat zijn wel ideale paardjes in zo'n omgeving.

Zulke lange ritten zijn héérlijk idd. Dat was ook mijn favoriete bezigheid. Gewoon úren en úren rijden. Ik en mijn paardje en verder niemand.
Fjorden vond ik ook altijd niet zo geweldig, maar ik ben inmiddels helemaal verliefd op die van mij . Het is zo'n sulletje en hij loopt me overal achterna.. En af en toe is ie zo lekker ondeugend, en dat maakt hem helemaaaaal geweldig .
pi_29850323
Hee, wat leuk dat dit topic weer actief is!
Inmiddels heb ik ook mijn eigen paard, Walter, een ruin van ruim 2 jaar nu!
pi_29850602
Foto's!
pi_29850617
Wel jong gecastreerd zeg...
pi_29854570
Waarom is dit dier inderdaad zo vroeg al gecastreerd??
Persoonlijk zou ik een hengst pas castreren na het inrijden, hengsten leren nou eenmaal sneller en de spieren ontwikkelen sneller...
pi_29859536
En ze worden dan veel mooier...
pi_29859822
Vivi, hebben we je vraag een beetje kunnen beantwoorden? Ben je er al een beetje uit?
Waarom wil je trouwens een veulen???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')