abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32559982
Ben je van mening dat het paard helemaal in orde is?
Want het is een mooie merrie om mee te fokken?
Ik zou de merrie helemaal laten keuren (röntgenologisch) en als het goed is haar PROK laten keuren. Dat is een predikaat voor merries die hele mooie stevige beenderen hebben zonder afwijkingen.
Dan zou je haar erg goed kunnen verkopen. Eventueel nog aanhouden tot de zomer en ermee naar de keuring gaan om stermerrie te worden of voorlopig keur.

Zelf vind ik het een mooi paard om mee te fokken en zoals je schreef was dat dus ook het fokdoel van je vader.

Misschien moet ik het paard zien lopen en gil ik dan.... veulentje fokken, moeder uitbrengen in de dressuur, sportpredikaat halen en dan weer verder fokken...
pi_32560039
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 10:22 schreef Kleintje het volgende:
Ben je van mening dat het paard helemaal in orde is?
Want het is een mooie merrie om mee te fokken?
Ik zou de merrie helemaal laten keuren (röntgenologisch) en als het goed is haar PROK laten keuren. Dat is een predikaat voor merries die hele mooie stevige beenderen hebben zonder afwijkingen.
Dan zou je haar erg goed kunnen verkopen. Eventueel nog aanhouden tot de zomer en ermee naar de keuring gaan om stermerrie te worden of voorlopig keur.

Zelf vind ik het een mooi paard om mee te fokken en zoals je schreef was dat dus ook het fokdoel van je vader.

Misschien moet ik het paard zien lopen en gil ik dan.... veulentje fokken, moeder uitbrengen in de dressuur, sportpredikaat halen en dan weer verder fokken...
hmmm wil je me eens mailen ?? Je weet er blijkbaar veel meer vanaf dan ik. Als je wilt via het mailadres op de voornoemde site dan komt het wel aan.
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
pi_32560119
Mail is verzonden... ik bedoel het niet betweterig hoor. Heb zelf ook nog een hoop te leren. Maar het is maar een idee.
Ik neem aan dat je het paard een kans wil geven, maar er zelf ook het maximale uit wil halen...
pi_32560434
quote:
Op donderdag 24 november 2005 18:16 schreef Leintjeuh het volgende:
-heel verhaal-
Sjezus wat een bullshit.

Wel grappig trouwens, mijn paard liep ook altijd liever op het asfalt dan in het gras.
pi_32571487
Mja dat hele gedoe op stal is ook bullshit. Als een paard niet denkt, waarom loopt ie dan niet met zn hoofd en benen overal tegenaan? Maarja dat zijn ook mensen die rijden met gogues en slofteugels als ze buiten rijden... Breek mij mn bek niet open. De dochter van de eigenaar is nog geen 10, kan dr benen niet stilhouden, rijd op een 5-jarig klein Welsh-je met sporen :| God please, zelfs IK rijd niet met sporen omdat ik mn benen niet goed genoeg stil kan houden en omdat t niet nodig is. Een kind van 10 moet je geen sporen geven als ze niet kunnen rijden!
pi_32571674
Ach, dat is de paardenwereld. Altijd zeiken en zeuren op anderen.
Zorg eerst maar goed voor je eigen paard, kijk eerst maar een kritisch naar je eigen omgang met je paard en kijk daarna maar pas naar een ander...
pi_32572177
Precies, eerst de balk uit je eigen oog voor je aan de doorn van een ander begint. En zoals elke paardeneigenaar vind ik dat ik t goed doe
pi_32572309
Haha, het is inderdaad typisch het paardenwereldje.
Gelukkig heb ik het wat dat betreft best aardig getroffen met mijn stalgenoten. Iederen laat elkaar in zijn waarde. Goedbedoelde adviezen vliegen je wel om de oren zoals overal, maar ze zijn niet gepikeerd als jij de dingen anders ziet
pi_32572397
prijs jezelf gelukkig met zo'n stal en zulke stalgenoten!

Maar zeg nou eerlijk, vinden jullie nou van jezelf dat jullie goed of zelfs het beste met je paard omgaan?
Ik vind van mezelf dat ik t goed doe...
pi_32572433
Ik doe gelukkig niet alles goed. Anders zou het saai zijn en valt er niets meer te leren.
Heb een hoop geleerd en meegemaakt op paardengebied, maar het is voor het eerst dat ik een drachtig paard heb en dat ik overal alleen voor sta. En dat is best eng. Probeer ook zoveel mogelijk hierover te leren.

En zoals vanmorgen met lone_wolf was het best leuk om mijn visie even te geven.
Niet betweterig bedoelt, maar ik hoop dat hij er iets aan heeft.
pi_32572545
Ik denk dat ik het goed doe, maar ook ik doe niet alles goed. Ik heb er lol in om dingen uit te zoeken, dus dat komt wel goed lijkt me.
Er zijn zoveel verschillende manieren om bepaalde dingen op te lossen, ik moet simpelweg de manier zien te vinden die mij en mijn paard ligt, en volgens mij heb ik die wel gevonden
pi_32572596
Ow nee, ik kan een hoop dingen anders doen. Ik zal vaker mijn schouders moeten ophalen en denken... pech.
Maar Treasure en ik botsen heel veel. Omdat we allebei heethoofden zijn.
Nu ze drachtig is gaat het veel beter omdat ze nu veel gemoedelijker is en ik veel voorzichtiger.

Wij moeten op stal zelf voeren. En wat dat betreft heb ik wel het idee dat ik 1 van de weinigen ben die echt weet wat haar paard binnenkrijgt en waarom ik bepaalde dingen geef.
pi_32572634
Ik zal nooit weten hoe het is om een drachtig paard te hebben, ten eerste omdat Apollo een ruin is en ten tweede omdat ik voor mezelf weet dat ik niet nog een paard wil. Het is onwijs leuk, maar echt teveel werk dus helaas.
pi_32572879
Ik heb destijds bewust gekozen voor een ruin. En walter is ook een heethoofd, maar ik op zich niet, dus dat werkt wel.

Ik blijf me er op zich over verbazen dat veel mensen eigenlijk zo weinig weten over hun dier... ze weten niks van de hoeven, niks van de spijsvertering dus ook niet van het voer wat hun dier nodig heeft.

Bij mij op stal maakten ze er in het begin ook opmerkingen over dat ik walter bijvoorbeeld veel hooi voer en minder brok. Ze denken serieus dat brok de basis is waar een paard niet buiten kan.
Ik leg het dan een keer uit dat mijn paard niks te kort komt zo, en verder ga ik er gewoon niet meer op in. Simpel.
pi_32573102
Je kan beter je paard veel hooi geven dan veel basisbrok... Van hooi zal een paard nooit druk en super energiek worden. Pas was er iemand bij mij op stal die op een dag 4 kilo basisbrok voerde en dat te duur vond, dus overstapte op sportbrok, iets duurder voer met een hogere energetische waarde. Bleven ze evenveel biks voeren :| dat paard was bijna meteen hoefbevangen... Als je je paard pittiger wilt hebben, heb ik begrepen dat je m haver moet geven en niet meer brokken. Als ie aan moet komen moet je meer vullend voer geven, zoals hooi en kuilgras. Maarja, dat is wat ik van voer begrepen heb, ik kan het mis hebben natuurlijk!
pi_32573121
Mee eens wendy-tje.
Ze doen maar wat... dat wat de rest ook doet.
Net als met het rijden. Lijkt wel of de ruiters kuddedieren zijn i.p.v. de paarden.
Ze doen alles wat hun opgedragen wordt zonder te denken over het hoe en waarom. Over het echte functioneren van het paard etc.

Ik vind het alleen zo stom klinken, bewust gekozen voor een ruin....
Geslacht, kleur, hoogte... dat maakte mij dus geen ruk uit.

Ik wilde een paard hebben wat zou passen bij het doel wat ik voor ogen had. Ik moest een klik voelen en het paard moest 100% gezond zijn.

Ik hou helemaal niet van schimmels en merrie's. En daarnaast is Treas veel groter geworden dan dat ik had gehoopt...
pi_32573277
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:01 schreef Leintjeuh het volgende:
Je kan beter je paard veel hooi geven dan veel basisbrok... Van hooi zal een paard nooit druk en super energiek worden. Pas was er iemand bij mij op stal die op een dag 4 kilo basisbrok voerde en dat te duur vond, dus overstapte op sportbrok, iets duurder voer met een hogere energetische waarde. Bleven ze evenveel biks voeren :| dat paard was bijna meteen hoefbevangen... Als je je paard pittiger wilt hebben, heb ik begrepen dat je m haver moet geven en niet meer brokken. Als ie aan moet komen moet je meer vullend voer geven, zoals hooi en kuilgras. Maarja, dat is wat ik van voer begrepen heb, ik kan het mis hebben natuurlijk!
Yeps, dat heb je mis.
Het is nog nooit echt bewezen dat haver een paard gek maakt.
Hoe komt de fabel dan in de wereld?

Vroeger stonden de paarden op zondag stil, de werkpaarden. Dan kregen ze een luxe havermaaltijd om bij te komen. De dag daarna kreeg je of paarden met 'maandagziekte', wat ze nu spierbevangen of tying up noemen.
Als ze niet ziek waren, dan waren ze druk op zulke dagen.
Een dag stilstaan en op die dag dus wel krachtvoer krijgen.

Als je het precieze verhaal over haver wil horen dan moet je even wachten tot ik dat boek weer terug heb, dan zal ik het even hier overtypen voor je...
pi_32573556
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:02 schreef Kleintje het volgende:

Ik vind het alleen zo stom klinken, bewust gekozen voor een ruin....
Geslacht, kleur, hoogte... dat maakte mij dus geen ruk uit.

Ik wilde een paard hebben wat zou passen bij het doel wat ik voor ogen had. Ik moest een klik voelen en het paard moest 100% gezond zijn.
Mijn ervaring uit het verleden is dat ik beter overweg kan met ruinen.

Bijrijden is wel heel goed om te ontdekken wat jouw type paard is
Alhoewel ik ook weleens heel leuke merries heb gereden hoor.

Maar op het moment dat ik een paard wilde kopen begon iedereen om me heen te praten richting een merrie, omdat je er dan altijd nog een veulentje bij kon fokken. Nu ken ik genoeg mensen die dat inderdaad gedaan hebben en nu dus 2 paarden hebben omdat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen om het veulen te verkopen. Die mensen werken zich nu te blubber om de paarden te kunnen betalen en kunnen geen van de paarden genoeg aandacht geven.
Als ik ooit een 2de paard zou willen, koop ik er wel een.

Hoogte: maakt mij ook niet echt uit, ik rijd overal mee weg, das een voordeel van niet zo lang zijn.
Kleur vond ik totaal onbelangrijk, het is uiteindelijk een bruine geworden, maar als hij paars met witte stippeltjes was, was het ook best geweest
pi_32573580
Ik dacht dat haver meer energie gaf, meer pit! Ik ken wel de maandagziekte, heb ik geleerd van een Penny-strip toen ik nog jonger was Wat moet je je paard dan voeren als ie meer pit moet krijgen? Gewoon meer voeren, of muesli erbij? Of is muesli juist voor het lekker en voor de afwisseling?
pi_32573642
He, bah, ik heb net mijn voerboek uitgeleend.

Je hoort wel veel dat paarden meer energie zouden krijgen van haver, maar het is inderdaad nooit bewezen.

Als je uitgaat van koolhydraten als energieleverancier kun je bijvoorbeeld ook wortelen daarvoor bijvoeren
pi_32573679
Als je meer pit wil hebben... dan moet je meer voedingswaarde geven.
Dus... echt kilo's haver, kilo's krachtbrok met een hoge energiewaarde.
pi_32573712
quote:
Kleur vond ik totaal onbelangrijk, het is uiteindelijk een bruine geworden, maar als hij paars met witte stippeltjes was, was het ook best geweest
Paars met witte stippeltjes! Cool! We hebben voor Apollo gekozen omdat hij van alle (5) paarden die we 'geschikt' vonden, het leifste was in de stal en omdat hij zowel geschikt was voor de beste ruiter (mn oudste zus) als de slechtste ruiter (mn moeder) uit ons gezin. Nu rijden mijn oudste zus, tweelingzus en ik nog op m.
pi_32573828
Een familiepaard dus!

Zijn jullie het onderling dan wel eens over rijmethode enzo?
pi_32573832
Je moet uitgaan van de voedingswaarde die op de zakken staat. Kijk dan naar:
Energie (EWpa)
Energie (VEP eXp)
Verteerbaar ruw eiwit (VREp)

Dat zit in sportbrok dus hoger dan in basisbrok.
Dus om evenveel energie te krijgen kan je bijvoorbeeld 4 kilo basisbrok geven i.p.v. 2 kilo sportbrok.

Haver moet in zo verschikkelijk grote hoeveelheden gegeven worden wil het echt kracht geven
pi_32573881
De stal waar walter tijdelijk heeft gestaan voerde gewoon standaard sportbrok aan alle paarden. Ook aan een jong ding van nog geen 2 jaar oud.... vond het niet vreemd dat hij toen zowat op ontploffen stond

Ik heb daarom ook liever een doe-het-zelf stal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')