GTST Seizoen 2005-2006Categorie: Soap
Station: RTL 4
Producent: Endemol Nederland bv
Uitzendperiode*: 29 augustus 2005 tot en met 01 juli 2006
Uitzenddagen: maandag tot en met vrijdag
Uitzendtijdstip: tussen circa 20.00 en 20.30 uur
Herhaling: tussen circa 10.45 en 11.15 uur
Gemiddelde kijkdichtheid**: 13,7% (13+), 15,1% (Boodschappers 20-49), 18,1% (Vrouw 20-34)
* Uitzendperiode, -dagen en -tijdstippen gelden onder voorbehoud van wijzigingen.
** Bron: SKO, periode 30 augustus 2004 tot en met 23 juni 2005 (inclusief herhaling).ProgrammaomschrijvingGoede Tijden, Slechte Tijden begon op 1 oktober 1990 als een bewerking van de Australische soapserie The Restless Years. Na een tijdje beseften de Nederlandse schrijvers dat de kijker zich slecht kon identificeren met de verhaallijnen in de soap. Daarom hebben zij besloten zelf de afleveringen te gaan schrijven en dit bleek een groot succes. De dagelijkse soap leidt ons rond in het leven van de familie Alberts en hun vrienden op vaste locaties, waaronder thuis bij de familie Alberts, Hotel & Restaurant De Rozeboom en het huis van Ludo Sanders. Elke dag belandt de serie weer hoog in de Kijk Topvijf en veertien jaar later is Goede Tijden, Slechte Tijden met bijna 2 miljoen kijkers per dag dan ook de best bekeken soap van Nederland!
Multimediaal platformIn de loop der jaren is GTST uitgegroeid tot een multimediaal platform met een breed scala aan commerciële mogelijkheden. Hieronder stippen we de verschillende elementen van het multimediale pakket even kort aan.
SponsoringmogelijkhedenBinnen Goede Tijden, Slechte Tijden bestaat een tweetal productgebruiksmogelijkheden:
a. ProductplacementDit is het plaatsen van het product in de set van de serie, waarbij het product in een scène op
een natuurlijke wijze in beeld wordt gebracht.
b. GebruiksmomentDit is het verwerken van het product of de dienst van de sponsor in de serie waarbij het door een of meerdere acteurs ‘ter hand’ wordt genomen. Hierbij valt te denken aan het op een natuurlijke wijze gebruik maken van het product of de dienst tijdens één of meerdere scènes in Goede Tijden, Slechte Tijden.
LicensingDoor middel van licensing wordt (buiten de serie) aangehaakt bij het programma. De volgende ideeën geven een beeld geven van wat er allemaal mogelijk is:
 GTST claimen in advertenties en andere communicatieuitingen (gezien bij GTST etc.)
 GTST licentieproduct - Een product van de sponsor is tijdelijk verkrijgbaar in een exclusieve GTST uitvoering. Uitgevoerd met het herkenbare logo, en belangrijker: aan het product zijn bestaande of tailormade GTST premiums toegevoegd. Denk aan een speciaal voor de sponsor samengestelde DVD, een GTST online shop waardebon, toegang tot de fandag met twee personen, etc.
 GTST retailactie: De sponsor kan een exclusieve GTST actie organiseren met een retailketen. Koppeling met GTST kan zorgen voor optimale zichtbaarheid op de winkelvloer. Koppel hieraan een prijsvraag waarbij unieke prijzen te winnen zijn en traffic is verzekerd.
 De bovenstaande acties kunnen worden aangevuld met een unieke hoofdprijs: maak kans op een figurantenrol, meet & greet of een setbezoek (in overleg met de producent).
GTST Fandag
Dit jaar (oktober / november, onder voorbehoud) wordt de eerste echte GTST georganiseerd. Hier kan de ware fan niet alleen oog in oog komen te staan personage, maar ook er ook mee op de foto, scènes naspelen in het originele casting doen, een VIP meet & greet ruimte, zich laten opmaken door de echte etc. Hoogtepunt is het concert, dat door een deel van de huidige cast wordt verschijnt tevens een CD van, later gevolgd door een special op TV en een verschillende sponsormogelijkheden, variërend van sponsoring van een onderdeel acties waarbij kaartjes voor de fandag kunnen worden weggegeven.
Internetmogelijkheden GTST.nl
Bezoekers zijn grotendeels vrouwelijk (91%) en
 Banners en skyscrapers
 Interstitial
 Streamspots
 Aanhaken bij de nieuwsbrief
 Vaste sponsorvermelding d.m.v. een button
 Adoptie van de GTST quiz
 Ontwikkeling van een thematische corner
 Membership en loyaltyprogramma
TEXT
TEXT is 24 uur per dag, 7 dagen per week direct oproepbaar in maar liefst 98% van alle Nederlandse huishoudens. RTL 4 TEXT heeft een dagbereik van 2.300.000 unieke kijkers*!
Via de GTST rubriek op RTL 4 TEXT met dagelijks 433.000 unieke bezoekers* kan de kijker zich informeren over de volgende onderwerpen: Vandaag, acteurs, TV programmering, TEXT chat, GTST-prijsvraag, SMS etc.
Commerciële mogelijkheden TEXT:
 Naamsvermelding op de indexpagina van de GTST rubriek
 Wisselbalken onder drie redactionele pagina’s
 Een eigen commerciële hoofdpagina met een uniek nummer
 Optie: Wisselbalk onder de TV gids pagina van GTST
(Bron: TNS Nipo februari 2005)
Radio RTL FM
GTST propositie op RTL FM
De commerciële mogelijkheden op RTL FM zijn onder te verdelen in twee proposities.
1. Een dagelijkse vooruitblik op RTL FM, waarbij de sponsor als afzender wordt genoemd.
Dagelijks zal er in de commerciële zendtijd op RTL FM een terug blik / vooruitblik worden gegeven van de aflevering die op dezelfde avond is te zien. Deze promo wordt afgesloten met de tekst ‘Deze GTST update werd je aangeboden door DE SPONSOR’. De spotlengte van deze promo zal ongeveer 60 seconden bedragen en wordt twee keer per dag uitgezonden in het tijdvak 07.00-19.00 uur. Om de actie ‘fris’ op de zender te laten blijven klinken, zal de frequentie van de periode respectievelijk 11 en 22 weken zijn. Er kan gekozen worden voor bijvoorbeeld ‘twee weken op, twee weken af’.
2. De GTST Quiz
Afhankelijk van de sponsorperiode zal er vijf of tien keer op vrijdag op RTL FM ‘de GTST Quiz’ worden gebracht. In het programma van Menno Vroom (uitzendtijdvak: 13.00-16.00 uur) wordt de luisteraar een vraag gesteld die gericht is op de afleveringen van diezelfde week. De luisteraar kan hiermee een spectaculaire prijs winnen. De luisteraars van RTL FM worden dagelijks op de hoogte gesteld van de GTST Quiz middels aankondigingspromo’s. Denk hierbij aan de volgende tekstuele invulling: luister vrijdag tussen 13.00 uur en 16.00 uur naar Menno Vroom, doe mee aan de GTST Quiz en maak kans op DE PRIJS. Als tag-on: De GTST Quiz wordt mede mogelijk gemaakt door DE SPONSOR. Deze aankondigingspromo’s zullen in een frequentie van vier spots per dag worden uitgezonden in het tijdvak 07.00-19.00 uur.
Goede Tijden Slechte Tijden zal ook komend seizoen weer een absolute kijkcijferhit worden, waarop u als adverteerder kunt meeliften. Door middel van de sterke communicatiemix bereikt u optimaal uw doelgroep!
Mocht u geïnteresseerd zijn in de multimediale sponsormogelijkheden in en rondom Goede Tijden, Slechte Tijden, dan maken wij daartoe graag een persoonlijke afspraak.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marieke van de Crommenacker (sponsoring), Jeannine Lafèbre (Licensing), René Betlem (Internet) of Alex Goudsmith (TEXT) op telefoonnummer 035 - 711 38 38.
© RTL Nederland/IPN s.a. 2005
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze format mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van RTL Nederland/IPN s.a.
BRON