Sons and Daughters tegenvallend? Ik vond ze in elk geval geweldig. Al helpt het natuurlijk wel als je alle nummers al kent. Vond het persoonlijk een van de fijnste concerten.
Ben behoorlijk gaar, dus geen uitgebreide verslagen... Att Wenger was bizar doch bezwerend, vage accordeondrones en vage hoempapa-gedrochten. Erg opvallend en leuk om live te zien. Magic Numbers waren prachtig, mooi kippenvelmoment ook toen ze Forever Lost speelden. Kaiser Chiefs blijf ik een band vinden met een paar goede nummers en voor de rest hele flauwe meezingaftreksels (met hoeveel nummers met 'oooohs' kun je eigenlijk wegkomen?), en Oh My God blijft ik niks vinden, ook live. Ze speelden weliswaar strak, maar het songmateriaal is gewoon niet echt geweldig. Franz Ferdinand was redelijk goed, goede liveshow ook die aan het HMH-concert van vorig jaar deed denken. The Prodigy was daarentegen een aanfluiting, of in elk geval wat al het nieuwe materiaal betreft - amper een melodie, spanningsboog of uberhaupt een song in te ontdekken, enkel domme beats zonder kop of staart. Maar ze maakten wel veel goed met Breathe, Smack my bitch up en vooral Voodoo People en Out of Space. Firestarter hadden ze vakkundig om zeep geholpen door een of andere belachelijke sample in het refrein te verwerken, trouwens.
Buck 65 was best goed en ook grappig, al hield ie de aandacht niet altijd even goed vast - en om z'n bekendste nummer Wicked and Weird in een vage honkytonk-remix te spelen vond ik persoonlijk ook geen echt goede zet; maar goed. Death from Above 1979 was, net als op plaat, veel te eentonig. Wel energiek, maar niks bijzonders. The Arcade Fire was een persoonlijk hoogtepunt, veel intensere beleving van de muziek dan ik had in maart in de Melkweg, omdat ik nu wel bijna helemaal vooraan stond. Vervolgens maar daar gebleven voor the Pixies, maar toen die eenmaal aan de wat snellere nummers begonnen, werd het in die voorste regionen meer een worstelpartij met een iets te hoog idiotenpercentage, dus toen zijn we maar een metertje of 10 naar achteren gelopen in het publiek. Wel cool concert, in ieder geval.
Op vrijdag Amadou & Mariam nog gezien, Malinese jamband die live wel okay was, maar volgens mij op plaat niet zo. De zanger van Editors was in ieder geval bloednerveus en was zich constant aan het verontschuldigen voor de afstemmingsproblemen (door de geleende apparatuur) en paniekerig om zich heen aan het kijken, maar het publiek was sportief en enthousiast genoeg om de band er doorheen te slepen. En alhoewel er meerdere nummers tussen zaten waarbij ze overkwamen als een poor man's Interpol, en sommige bruggen wel heel ongemakkelijk en misplaatst voelden (ongetwijfeld ook deels door de instrumentproblemen), was het wel een okay optreden. Tussendoor stukje Arsenal gekeken, ook wel okay. Sons and Daughters vond ik zoals eerder aangegeven erg goed, daarna even langs Voicst gewandeld (ik dacht hun werk wel te kennen, maar hoorde enkel nummers in het voorbijgaan die me niks zeiden) en daarna blijven plakken bij the Queens of the Stone Age, die ook wel okay waren, maar een echt grote fan ben ik niet van de band. De grootste WTF? ervaring kwam op naam van Jason Forrest. Ik kende de beste man al van zijn plaat van vorig jaar, maar wat er in Texelse Boys in 3 kwartier aan een half geshockeerde, half op hol geslagen publiek werd voorgeschoteld ging zelfs mijn verwachtingen voorbij. Alles van cockrock- en hiphopsamples, tv-tunes en andere ongein werd vergezeld van normale rockbeats tot op hol geslagen gabberbpm-tempo's - zonder enige vorm van monotonie, want Jason Forrest had zo een beetje elke 10 seconden wel weer een bizarre samplebreak. Heel erg random, heel erg WTF?, maar ook erg stoer. Daardoor wel LCD Soundsystem misgelopen, maar dat werd ruimschoots vergoed door the Infadels, een Londense band waar ik nog nooit van gehoord had en die op plaat denk ik niet zo goed uit de verf zal komen, maar wel een dijk van een liveshow wist neer te zetten. Nick Cave had ik dan wel gemist, ik heb me desondanks prima kunnen vermaken met de totaal niet te vergelijken alternatieven.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 22-08-2005 12:01:06 ]