abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29784873
Onvergelijkbaar. Hoe is mogelijk dat er mensen zijn die Iran en dergelijke landen gelijkstellem met de USA. Ok, in een democratie is ook niet alles perfect en er worden best fouten gemaakt maar de verantwoordelijke hiervoor worden hier door de bevolking op afgestraft. En met het terrorisme beleid van de USA kan je het eens zijn of niet, ze zijn tenminste wel daadkrachtig (ook al sta ik zelf ook niet overal achter).
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:50:34 #152
120711 Sukh
Pure Desi
pi_29786689
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 15:54 schreef Pedroso het volgende:
Onvergelijkbaar. Hoe is mogelijk dat er mensen zijn die Iran en dergelijke landen gelijkstellem met de USA. Ok, in een democratie is ook niet alles perfect en er worden best fouten gemaakt maar de verantwoordelijke hiervoor worden hier door de bevolking op afgestraft. En met het terrorisme beleid van de USA kan je het eens zijn of niet, ze zijn tenminste wel daadkrachtig (ook al sta ik zelf ook niet overal achter).
Met het sharia beleid van Iran kan je het eens zijn, ze zijn tenminste wel daadkrachtig!!!

Je kan het vergelijken omdat in beide landen mensenrechten worden geschonden. Het westen is makkelijk met het wijzen van de vinger, maar ze moeten ook hand in eigen boezem steken. Amerika pretenteert een liberaal en menswaardig land te zijn met zijn geweldige democratie. Maar te gelijker tijd worden op een grove wijze mensenrechten geschonden, het land is hypocriet ten top en vrijheids van meningsuiting kennen ze alleen wanneer het hun uitkomt.
tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
pi_29789984
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 13:59 schreef Monus het volgende:
Als je amerika er bijhaalt dan zijn er ook genoeg zaken wat je geen 'democratie' kan noemen. In amerika zijn het de grote bedrijven die de werkelijke macht hebben. Daar is een president benoemt waar men niet op heeft gestemd, en die alleen maar oorlog wil. En ook daar worden verschrikkelijke zaken die het daglicht niet kunnen verdragen gedaan. Medische experimenten op kinderen in de US en dan hebben we ook nog 'guantanamo bay'.
Ik denk dat je een beetje te rooskleurige ideeen hebt over 'democratie'.
Uhmmm... Ik heb het toch niet over de Verenigde Staten gehad? Ik heb alleen uit de doeken gedaan waarom Iran in de verste verte geen democratie is. Ik heb ook wel zo mijn kanttekeningen over de VS, maar dat land is nog altijd vele malen democratischer dan Iran, al was het alleen maar omdat er raad van geestelijken is die ongegrond kandidaten weert van kieslijsten. Iran zit dichter bij een dictatuur dan bij een democratie in de buurt.
pi_29790350
Dat het westen de hand ook in eigen boezem moet steken en zelfkritisch moet zijn ben ik helemaal met je eens, dat Amerika soms hypocriet is (welk land overigens niet) ook, maar dat je het qua vrijheid van meningsuiting en democratie gelijksteld met Iran slaat natuurlijk als een tang op een varken. Al was het alleen maar doordat de mensen zelf kunnen kiezen welke richting ze op gaan.
En nogmaals, de bevolking kan de regering afstraffen bij fouten. Een regering die in de USA gelukkig wel kritisch wordt gevolgd, dit in tegenstelling tot een land als Iran. Of denk je geen nieuws is goed nieuws, in dat geval heb je gelijk want uit Iran komt weinig nieuws w.b. kritiek ed.
pi_29790402
Degene met kritiek liggen waarschijnlijk op het kerkhof (zie voorgaand bericht)

[..]

Met het sharia beleid van Iran kan je het eens zijn, ze zijn tenminste wel daadkrachtig!!!

Je kan het vergelijken omdat in beide landen mensenrechten worden geschonden. Het westen is makkelijk met het wijzen van de vinger, maar ze moeten ook hand in eigen boezem steken. Amerika pretenteert een liberaal en menswaardig land te zijn met zijn geweldige democratie. Maar te gelijker tijd worden op een grove wijze mensenrechten geschonden, het land is hypocriet ten top en vrijheids van meningsuiting kennen ze alleen wanneer het hun uitkomt.

[/quote]
pi_29790420
Sorry, ben wat onhandig met de Quote's toevoegen.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:34:25 #157
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_29790502
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:31 schreef Pedroso het volgende:
Sorry, ben wat onhandig met de Quote's toevoegen.
Er is ook nog een edit knop.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:41:28 #158
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_29790723
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:15 schreef dVTB het volgende:

[..]

Uhmmm... Ik heb het toch niet over de Verenigde Staten gehad? Ik heb alleen uit de doeken gedaan waarom Iran in de verste verte geen democratie is. Ik heb ook wel zo mijn kanttekeningen over de VS, maar dat land is nog altijd vele malen democratischer dan Iran, al was het alleen maar omdat er raad van geestelijken is die ongegrond kandidaten weert van kieslijsten. Iran zit dichter bij een dictatuur dan bij een democratie in de buurt.
Ik haal er de VS er bij omdat daar ook staten zijn waar je opgesloten wordt vanwege anale sex of een vibrator. Maar je heb gelijk dat iran dichter bij een dictatuur dan een democratie zit.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:48:00 #159
120711 Sukh
Pure Desi
pi_29790948
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:29 schreef Pedroso het volgende:
Dat het westen de hand ook in eigen boezem moet steken en zelfkritisch moet zijn ben ik helemaal met je eens, dat Amerika soms hypocriet is (welk land overigens niet) ook, maar dat je het qua vrijheid van meningsuiting en democratie gelijksteld met Iran slaat natuurlijk als een tang op een varken. Al was het alleen maar doordat de mensen zelf kunnen kiezen welke richting ze op gaan.
En nogmaals, de bevolking kan de regering afstraffen bij fouten. Een regering die in de USA gelukkig wel kritisch wordt gevolgd, dit in tegenstelling tot een land als Iran. Of denk je geen nieuws is goed nieuws, in dat geval heb je gelijk want uit Iran komt weinig nieuws w.b. kritiek ed.
Maar wie is de V.S. en het westen om Iran op de vingers te tikken? Het is hun religie, hun cultuur hun land. Let them be. Democratie is niet voor elk land weggelegd en maar goed ook!
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:58:35 #160
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_29791353
@dVTB Het is natuurlijk helemaal verkeert om dit tedoen zowel in iran als in het westen. Maar je kunt er verder weinig aan doen.
pi_29868087
Uit het NRC van vandaag:
quote:
Iran accepteert 'foutjes van God'

Maar homoseksualiteit is verboden, al gaat het homo's beter dan vroeger

In de islamitische republiek Iran staat op homoseksuele handelingen de doodstraf. Toch is voor Iraanse homoseksuelen de laatste jaren het leven een stuk beter geworden.

TEHERAN, 22 AUG. Als transseksueel Ramesh (26) langs de brede lanen van de Iraanse hoofdstad wandelt voelt ze zich zo vrij als een vogel. Met haar strakzittende mantel en minuscule hoofddoek ziet ze er bijna uit als ieder ander Iraans stadsmeisje.

Alleen haar grote mannenhanden verraden haar vroegere geslacht. "Mensen kijken wel, maar vallen me niet lastig", verklaart Ramesh, die vóór haar sekseverandering Siavash heette.

Vandaag zit ze met goudgelakte nagels op een luie stoel. "Ik ben in het verkeerde lichaam geboren", zegt ze stellig. "Als je dat kunt bewijzen dan mag je in Iran legaal van sekse veranderen."

Ramesh heeft alles te danken aan de grondlegger van de islamitische republiek, wijlen ayatollah Khomeiny. Tijdens een ontmoeting met een transseksueel, midden jaren tachtig, besloot Khomeiny dat mensen die in het verkeerde lichaam worden geboren "foutjes van God zijn", die "geholpen moeten worden."

Hij sprak een fatwa, religieus decreet, uit dat sekseveranderingen in Iran zijn toegestaan.

Sindsdien hebben er tussen de 300 en 400 geslachtsveranderingen plaatsgehad in Iran, wat uniek is in de hele islamitische wereld.

Maar die tolerantie tegenover wat in Iran geldt als seksueel afwijkenden was ver te zoeken toen vier weken geleden plotseling de jacht op homo's leek geopend.

In de oostelijke stad Mashad werden twee jongens, Mahmoud Asgari en Ayaz Marhoni, opgehangen. Over hun leeftijd wordt nog gediscussieerd, maar vrijwel zeker is dat één van hen minderjarig was. De foto van het tweetal met een strop om de nek schokte de gehele wereld.

Homorechtorganisaties in het Westen claimden dat het duo werd veroordeeld omdat ze homoseksuelen waren.

Afgelopen week zijn er door Iraanse oppositiegroepen beschuldigingen geuit dat Iran op het punt staat opnieuw twee homoseksuelen te executeren. VVD en D66 hebben Kamervragen gesteld.

Volgens de conservatieve Iraanse rechterlijke macht zijn Asgari en Marhoni echter niet wegens hun homoseksuele geaardheid ter dood gebracht, maar was het tweetal schuldig bevonden aan verkrachting van een 13-jarige jongen. Verkrachtingen van mannen en jongens zijn niet ongewoon in de islamitische republiek.

Het afgelopen jaar zijn er twee grootschalige rechtszaken geweest tegen bendes die tientallen jongetjes zouden hebben verkracht en soms vermoord.

De executie in juli heeft dan ook in Iran niet zoveel opschudding gewekt als in het buitenland. Nederland ondernam direct actie: sinds de executie van het tweetal in Mashad worden uitgeprocedeerde Iraanse homoseksuelen niet meer uitgezet naar Iran. Eerst wil het ministerie van Buitenlandse Zaken uitzoeken welke rechten homo's in Iran hebben.

De beschuldiging dat de jonge Iraniërs wegens hun homoseksualiteit waren terechtgesteld, kwam van de Britse homorechtengroep Outrage. Een woordvoerder van de internationale mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch verklaarde later dat de basis voor die beschuldiging een artikel was op de website van Iran Focus – een Iraanse oppositiewebsite die bekend staat als notoir onbetrouwbaar.

"Wie de juiste vertaling van de Iraanse rechtbankverslagen leest, moet concluderen dat de jongens zijn opgehangen omdat ze iemand hebben verkracht", meldde Human Rights Watch.

De doodstraf die in Iran officieel voor homo's geldt – zoals overigens in bijna alle moslimlanden – wordt namelijk als zodanig zelden ten uitvoer gebracht, ook al melden Iraanse oppositiegroepen dat sinds de islamitische revolutie in 1979 4.000 homo's en lesbiënnes zijn terechtgesteld.

Het laatste ambtsbericht van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken (februari 2005) meldt dat er de laatste jaren geen executies bekend waren louter op grond van homoseksuele handelingen.

Homoseksualiteit is dan wel verboden in Iran, maar over de schemergebieden is veel discussie. Zo kan een homo in theorie alleen ter dood worden gebracht als er sprake is van 'herhaalde sodomie', en voor iedere handeling zijn getuigen nodig.

Voor pederastie, seksuele omgang tussen een man en een jongen, geldt dat ook, maar dwang en vrijwillige deelname kunnen een beslissende rol spelen voor de rechtbank in beide gevallen.

Het leven voor Iraanse homo's is de laatste jaren een stuk beter geworden. Er zijn parken, websites en digitale nieuwsbrieven waar homo's vrij met elkaar in contact komen. Dankzij de hervormingen van de afgelopen jaren worden ze bijna niet meer van overheidswege lastig gevallen.

Homo's zijn zichtbaar. Er treden homo-personages op in films.

Maar dat betekent niet dat er een Gay Parade kan worden georganiseerd in Teheran.

"Als mijn ouders erachter komen gooien ze me uit de familie", zegt Kaveh.

De 50-jarige kunstenaar had pas vorige jaar zijn coming out. Slechts een paar vrienden weten dat hij homo is. Zijn familieleden zijn conservatieve handelaars op de bazaar. "Ik heb veel vriendjes. Er is niemand die me lastig valt maar als ik het semi-geheim houd is het veiliger."

Hoewel Kaveh sinds kort over een buitenlands paspoort beschikt, is hij liever in Iran. De schilderijen die hij maakt zouden in Nederland onder de noemer homo- erotische kunst vallen. Gespierde worstelaars die glimmen van de olie sieren zijn doeken. "Ik verkoop erg goed in Iran. Iedereen ziet in kunst wat die zelf wil zien", legt hij uit. Voor hem is het leven als Iraanse homo niet moeilijker dan dat van de gemiddelde Iraniër. "We hebben in Iran geen homohuwelijk. Maar wel een homoscene. Net als voor alles in Iran geldt ook voor ons dat er veel verboden is, maar tegelijkertijd alles kan."

De echte naam van Kaveh is bij de redactie bekend.

Ramesh wil niet met haar achternaam in het verhaal.

Transseksueel Ramesh was een man, maar heeft zich tot vrouw laten opereren. Dat is legaal in Iran.
  maandag 22 augustus 2005 @ 20:04:54 #162
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_29869977
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:41 schreef Monus het volgende:

[..]

Ik haal er de VS er bij omdat daar ook staten zijn waar je opgesloten wordt vanwege anale sex of een vibrator.
Welke staten dan?
Stop the world, I want to get out.
pi_29878043
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 18:01 schreef schatje het volgende:
Uit het NRC van vandaag:
[..]
Interessant stuk
Vraag wordt dus nu: gaan ze die Iraanse homo's terugsturen aan de hand van dit soort informatie. Wordt de kwaliteit van leven en met name het risico op vervolging zo ingeschat dat ze wel terug moeten?
Als je dit stuk zo leest, dan is er weinig aan het handje.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29878467
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:48 schreef Sukh het volgende:

[..]

Maar wie is de V.S. en het westen om Iran op de vingers te tikken? Het is hun religie, hun cultuur hun land. Let them be. Democratie is niet voor elk land weggelegd en maar goed ook!
Dus het is wel de wens van dat Somalische meisje van 13 om zich te laten besnijden???? Ze doet dit uit vrije wil en met volledige kennis van de gevolgen??? Tenminste dat zou je moeten geloven als je zegt dat het hun wil en hun cultuur is. Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen en zie het als een middel van onderdrukking en surpressie. Een vrouw die niet meer kan genieten van seks gaat niet vreemd!

Trouwens ik ben het volledig met je eens dat de VS bij lange na niet ideaal is en dat het op sommige punten erger daar is dan in Iran.

En in een samenleving die gebaseerd is op stammen, werkt de europese vorm van democratie absoluut niet, maar dat is geen reden om je medemens maar te mishandelen.
pi_29878899
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:48 schreef Sukh het volgende:

[..]

Mensenrechten zijn wél voor ieder mens weggelegd, dunkt me.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_29881638
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 08:25 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Interessant stuk
Vraag wordt dus nu: gaan ze die Iraanse homo's terugsturen aan de hand van dit soort informatie. Wordt de kwaliteit van leven en met name het risico op vervolging zo ingeschat dat ze wel terug moeten?
Als je dit stuk zo leest, dan is er weinig aan het handje.
Ik denk dat het momenteel nog te gevoelig ligt. Men wil zich natuurlijk niet de woede op hals halen van homo-organisaties en de publieke opinie. Ik denk dat men een half jaartje wacht.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:19:47 #167
120711 Sukh
Pure Desi
pi_29883114
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 09:06 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Dus het is wel de wens van dat Somalische meisje van 13 om zich te laten besnijden???? Ze doet dit uit vrije wil en met volledige kennis van de gevolgen??? Tenminste dat zou je moeten geloven als je zegt dat het hun wil en hun cultuur is. Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen en zie het als een middel van onderdrukking en surpressie. Een vrouw die niet meer kan genieten van seks gaat niet vreemd!
Dat is jouw visie, het is normaal in hun cultuur. Het is onverantwoord om westerse culturele opvattingen op te dringen aan andere landen. Want culturen kan men niet met elkaar vergelijken of hoger stellen aan een ander, omdat er geen maatstaven voor zijn. Wanneer het volk in somalie de dominante opvatting van besnijdenis los laat en begint in te zien dat het anders moet, alleen dan veranderd het. En verandering kan niet komen vanuit dwang, het niet worden opgelegd.
quote:
Trouwens ik ben het volledig met je eens dat de VS bij lange na niet ideaal is en dat het op sommige punten erger daar is dan in Iran.

En in een samenleving die gebaseerd is op stammen, werkt de europese vorm van democratie absoluut niet, maar dat is geen reden om je medemens maar te mishandelen.
Nee mishandelen is niet goed, alleen hun opvattingen zijn anders, hun visie daarop is anders. Wanneer de bevolking daar in opstand komt en het weigert te accepteren, pas dan zal het veranderen.

Zowieso stammengebieden waar dan ook kunnen alleen aangepakt worden door onderwijs en educatie. Wanneer men het via regels gaat verbieden heeft het geen zin, want er moet een mentaliteitsverandering komen.
pi_29884144
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:19 schreef Sukh het volgende:

[..]

Dat is jouw visie, het is normaal in hun cultuur. Het is onverantwoord om westerse culturele opvattingen op te dringen aan andere landen. Want culturen kan men niet met elkaar vergelijken of hoger stellen aan een ander, omdat er geen maatstaven voor zijn. Wanneer het volk in somalie de dominante opvatting van besnijdenis los laat en begint in te zien dat het anders moet, alleen dan veranderd het. En verandering kan niet komen vanuit dwang, het niet worden opgelegd.
Hier praat je dus gewoon grote onzin. Als een cultuur je het recht van lichamelijke zelfbeschikking ontzegt, dan hoef je dat niet te respecteren. Het is alleen maar toe te juichen om dat deel van de cultuur te veranderen.
Of dacht jij soms dat culturen onveranderlijk waren?

Edit: o ja, de maatstaf voor mij zijn de mensenrechten, misschien westers geörienteerd maar voor iedereen geldig.
quote:
Nee mishandelen is niet goed, alleen hun opvattingen zijn anders, hun visie daarop is anders. Wanneer de bevolking daar in opstand komt en het weigert te accepteren, pas dan zal het veranderen.

Zowieso stammengebieden waar dan ook kunnen alleen aangepakt worden door onderwijs en educatie. Wanneer men het via regels gaat verbieden heeft het geen zin, want er moet een mentaliteitsverandering komen.
Dat zeker. Maar dat wil niet zeggen dat je de uitwassen ervan niet aan hoeft te pakken in de tussentijd.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:55:43 #169
120711 Sukh
Pure Desi
pi_29884308
quote:
Hier praat je dus gewoon grote onzin. Als een cultuur je het recht van lichamelijke zelfbeschikking ontzegt, dan hoef je dat niet te respecteren. Het is alleen maar toe te juichen om dat deel van de cultuur te veranderen.
Of dacht jij soms dat culturen onveranderlijk waren?
Dat standpunt heb jij ontwikkelend vanuit je eigen referentiekader, het is misschien normaal om je te verzetten in de westerse cultuur maar het hoeft niet zo te zijn bij andere culturen. En wat wil je als maatstaaf gebruiken om culturen te vergelijken je eigen cultuur, not done dus.

Toe te juichen in jouw opzicht, maar als het in een ander land gebeurt dan heeft het westen er niks mee te maken, elk land is vrij om hun eigen cultuur en culturele opvattingen te hebben. Een cultuur is altijd in beweging is niet iets statisch, vandaar dat ik niet voor interventie ben door andere buitenlandse\culturele machten.
pi_29885706
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:19 schreef Sukh het volgende:

[..]

[..]
Mijn visie is hier helemaal niet interessant, wat interessant is is de visie van dat 13 jarige Somalische meisje, die toch onder "lichtelijke" dang verminkt wordt. Daar moet tegen opgetreden worden al dan niet met dwang. Ik denk namenlijk niet dat ze er zelf om gevraagd heeft of dat het iets is waar ze de rest van haar leven trots op is.
quote:

Dat ben ik met je eens en zeker dat het opleggen van Europese ideen en systemen in andere landen niet werkt dat vergt aanpassing en dat kunnen alleen de mensen daar doen, als ze daar behoefte aan hebben. Dat betekent echter niet dat de rechten van de mens maar willekeurig geschonden mogen worden onder het mom van "het is onze cultuur en traditie" Kannibalisme staan we ook niet toe!
pi_29886115
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 13:39 schreef Zemi77 het volgende:
Kannibalisme staan we ook niet toe!
Wat doen we er buiten onze landsgrenzen aan om kannibalisme tegen te gaan dan?
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:56:22 #172
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_29886267
heb niet alles gelezen, maar ik vind het walgelijk om iemand daarom op te hangen !!!!!!
als het onder water niet kan, kan het nergens
Mijn duiksite http://www.velvetglobedivers.nl
pi_29886340
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 13:56 schreef scubagirl het volgende:
heb niet alles gelezen, maar ik vind het walgelijk om iemand daarom op te hangen !!!!!!
Alles lezen is niet echt nodig. De OP en deze post voldoet wel zo'n beetje, om goed mee te kunnen discussiëren. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')