abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:22:16 #1
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29677568
Heel kort door de bocht: waar vind ik (in het Nederlands) de Joods spijswetten?
Ik weet: geen varkensvlees, geen zuivel en vlees tegelijk, geen paling, geen paard en geen schelpdieren. Maar waar staat dat, als naslagwerk, online? Liefst Nederlandstalig.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_29678836
Ik weet niet of dit nuttig is, maar hier staan nog wat dingen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koosjer
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:39:27 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29685023
http://www.voedsel.net/themas/jodendom2.htm
Maar je kan ook zelf verder zoeken, googlen met Kosher of koosjer doet het niet al te best maar http://www.google.com/search?hl=en&q=joodse+spijswetten&btnG=Google+Search wel
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:22:24 #4
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:23:43 #5
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_29692353
Geen paling? Waarom is dat?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:28:52 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29692531
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:23 schreef Doekes het volgende:
Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kan (zal wel iets te maken hebben met de prijs van kaviaar)

Een islamiet mag ook koosjer voedsel eten. Bij hen heet het "halal"
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:33:15 #7
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_29692651
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kan (zal wel iets te maken hebben met de prijs van kaviaar)

Een islamiet mag ook koosjer voedsel eten. Bij hen heet het "halal"
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:58:56 #8
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29693458
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:33 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)
De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.

Zelfs allah moet wijken voor de almachtige $
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:26:26 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29697151
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:38:14 #10
45206 Pietverdriet
pi_29697463
Schaaldieren mogen ook niet. Alle beesten uit de zee mogen alleen als ze schubben hebben. Een Zeehond is dus ook niet Halal of Koshjer.
pi_29697806
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:58 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.

Zelfs allah moet wijken voor de almachtige $
Nee dat heeft niets met schubben te maken.

Moslims mogen alle dieren eten die uit de zee komen. Behalve lijkeneters.

Kosjer = halal. Maar halal = niet Kosjer.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:33:38 #12
66422 dutch-mamma
pi_29700612
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Nee, klopt! Ik zou aankomende week in een huis vakantie vieren en koken waar koosjer gegeten wordt, en daar werd ik al geattendeerd op de aparte planken. Ook de gootsteen is apart en er zijn aparte serviezen voor vlees en zuivel.

Overigens is het door zeer onvoorziene omstandigheden (auto stuk) weer van de baan dat ik er enkele dagen heen ga, maar ik vind dit onderwerp dusdanig interessant dat ik er toch geen slotje op gooi
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:53:52 #13
45206 Pietverdriet
pi_29701305
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:51 schreef Soraya20 het volgende:

[..]

Nee dat heeft niets met schubben te maken.

Moslims mogen alle dieren eten die uit de zee komen. Behalve lijkeneters.

Kosjer = halal. Maar halal = niet Kosjer.
Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.
En een vis is een beest met schubben

"According to the Hanafi Madhab, all water creatures besides those falling in the category of fish (Arabic samak) are impermissible. (Shaami vol.6 pg.306-7; HM Saeed)"

[ Bericht 14% gewijzigd door Pietverdriet op 16-08-2005 21:59:06 ]
pi_29711305
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.
En een vis is een beest met schubben

"According to the Hanafi Madhab, all water creatures besides those falling in the category of fish (Arabic samak) are impermissible. (Shaami vol.6 pg.306-7; HM Saeed)"
Geklets.

Tevens moet je als leek geen overleveringen cq verklaringen aanhalen waarvan je de herkomst niet weet, noch weet of de bron getoetst is op betrouwbaarheid.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 14:18:03 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29719036
Vertel jij dan eens hoe het écht zit...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 21 augustus 2005 @ 19:56:55 #16
97745 Thorical
finding a way
pi_29848279
Er is een Kasjroet lijst te downloaden bij het rabinaat. nihs.nl
pi_29858438
Hier heb je je info DM:
http://www.voedsel.net/themas/jodendom2.htm#2

kosher in het kort:

- geen varkensvlees (want alleen reine dieren, en varkens zijn niet rein)
- zeedieren alleen als ze schubben hebben
- nooit enig zuivelproduct combineren met vlees (met vis is wel OK)

Wat betreft zuivel en vlees, dat is traditie, gebaseerd op de volgende verzen uit de Tora:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/23.html
en zie vers 19

http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/34.html
en zie vers 26

m.i. een beetje ver gezocht, maar goed, dat hebben de rabbi's zo besloten de afgelopen paar duizend jaar.
Al heb ik er ook wel eens een verstandelijke reden voor gehoord maar dat wil me even niet meer te binnen schieten.

Als gevolg hiervan heb je in Israël 2 soorten restaurants: zuivelrestaurants (hebben vis en geen vlees) of vleesrestaurants (hebben wel vlees, maar niks van zuivel, kaas, melk oid en gebruiken een smerig synthetisch melk vervangingspoeder wat in heel Israël helaas wordt gebruikt)

Ook grappig: probeer maar eens een cheese burger te krijgen in Israël

In Israël is maar 20% van de mensen religieus.. toch zijn haast alle winkels en restaurants kosher, omdat ook onder de niet religieuzen er een soort oer wantrouwen is dat het toch niet helemaal goed zit als winkels niet kosher zijn. Dus wil elke winkel en elk restaurant goedkeuring van de Rabbi om een officiele goedkeuringssticker op de deur te mogen plakken, dus moeten ze aan al die regels voldoen. Zo houdt het systeem zich in stand.

Overigens heb je binnen kashrut veel variatie:
Er zijn mensen die alleen geen varkensvlees en garnalen eten en geen melk drinken bij hun vlees.
En er zijn wat fanatiekere mensen die hun keuken markeren met laden & kastjes voor vlees eten: rode stickertjes, parve (=neutraal) eten: groene stickertjes en melkkost: blauwe stickertjes
De fanatiekeren daar weer onder zullen zelfs niet tegelijk de afwas doen van melk bestek en vlees bestek.
En de rijkeren onder hen zullen 2 keukens hebben; 1 voor vlees en 1 voor melk (patsers)

Halal van de moslims is overigens totaal wat anders. Dat gaat over het slachten van koeien onder het opzeggen van bepaalde gebeden aan Allah enz. ik snap niet waarom dat bij deze discussie betrokken wordt.

In dit verhaal in het Nieuwe Testament van de Bijbel vind je overigens waarom voor de gelovigen in Jezus - of, beter, Yeshua, de oude spijswetten niet meer van toepassing zijn - of, beter, vervuld zijn.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/10.html
En zie vers 9 vv.
Dit geldt voor zowel Joden als niet-Joden, die geloven dat Yeshua de Messias is.

In het algemeen kun je zeggen dat de regels voor kosher eten je eten zeker niet ongezonder maken, dus zelfs vanuit het oogpunt van een totaal ongelovig persoon slaan ze nog wel ergens op.

[ Bericht 2% gewijzigd door brrrrrrt op 23-08-2005 04:26:43 ]
pi_29868742
Thorical, ik denk dat de link die jij bedoelt is
http://213.132.202.51/kasjroet_list.asp?type=1&rubriek=35
  maandag 22 augustus 2005 @ 23:45:31 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29872449
Ik ben, als Jood, blij dat ik niet echt kosher ben opgevoed, anders had ik van een aantal zaken die ik erg lekker vind niet zo mogen genieten.

Overigens is het een heel gedoe om een echt koshere keuken te onderhouden. Alles moet je vrijwel dubbel hebben qua servies en opslagplaatsen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 03:54:08 #20
66422 dutch-mamma
pi_29877369
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:45 schreef golfer het volgende:
Ik ben, als Jood, blij dat ik niet echt kosher ben opgevoed, anders had ik van een aantal zaken die ik erg lekker vind niet zo mogen genieten.

Overigens is het een heel gedoe om een echt koshere keuken te onderhouden. Alles moet je vrijwel dubbel hebben qua servies en opslagplaatsen.
Het was de bedoeling dat ik afgelopen week bij mensen zou logeren (en koken) die daadwerkelijk zo'n keuken hebben, maar stomme pech gooide roet in het eten...
Zij volgden de spijswetten echt streng op en ik wilde dat ook. Uit respect, maar ook wel als een uitdaging. Ik nam zelfs een eigen koekenpan mee, om mijn eigen eten te kunnen maken. Er was vlees-servies en zuivel-servies.

brrrrrt, enorm bedankt voor je zeer uitgebreide posting. Ik weet wel iets van koosjer af, maar dat is niet meer dan wat theoretische kennis. Ik dacht overigens dat de spijswetten in Deuteronomium stonden, maar ik neem zonder meer van je aan dat het toch Exodus was (ik kan het niet nakijken, want ik zit tegen een verhuizing aan en leef steeds meer tussen dozen.. )

Je vroeg je af waarom hallal bij de discussie werd betrokken... Ik beken schuld. En wel om de simpele reden dat joden noch moslims varkensvlees eten. Heel erg kort door de bocht, maar dat idee zit er van kinds af aan nogal bij me ingebakken...
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:23:06 #21
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29883221
quote:
geen zuivel en vlees tegelijk
Ik weet er weinig van (heb het ooit allemaal, moeten, (ge)weten), maar weet wel nog dat er zelfs een tussenperiode van 12 uur tussen vlees en zuivel moet zitten.

Daarom komen de échte traditionele joden ook bijna nooit normale restaurants eten, en zijn er speciale restaurants voor hun
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:23:33 #22
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29883238
Verder gelden die reden alleen bij de échte tradionele joden, en daar zijn er maar zéér weinig van over.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:13:14 #23
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_29884819
Edit: Dit hoeft niet

[ Bericht 84% gewijzigd door Martijn_77 op 23-08-2005 20:06:47 ]
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_29906007
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:23 schreef Euc- het volgende:
Verder gelden die reden alleen bij de échte tradionele joden, en daar zijn er maar zéér weinig van over.
mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden van
m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:57:56 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29906432
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:46 schreef brrrrrrt het volgende:

m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
Klopt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:58:41 #26
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29906471
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:46 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Ik noem honderdduizenden op een wereldbevolking van 6 miljard (of meer) weinig.

En komop, wat is uberhaubt de kans dat een ultraorthodoxe jood bij jouw in je restaurant binnen komt stappen? Die hebben hun complete eigen wijk, met restaurants speciaal op hun gericht.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_29906693
O ik vergeet nog het belangrijkste van kashrut:
Je mag ABSOLUUT geen bloed eten.
Dat wordt gezien als de belangrijkste regel.
Dit omdat het bloed symbool staat voor het leven.

De spijswetten staan trouwens verspreid over Bemidbar (Exodus), Vayikra (Leviticus) en Davarim (Deuteronomium)
En reken maar dat er in de Mishna, Talmud e.d. (traditionele religieuze geschriften van na de Bijbel) nog het nodige aan regels bijkomt, voor de fanatieke religieuze Joden!

Er is trouwens ook nog een speciale kashrut voor Pesach (is bij de christenen Pasen geworden)
Dan mag er geen enkel korreltje gist of gegist brood in het huis gevonden worden.
Dit ter herinnering aan de Uittocht, toen het volk teveel haast had om het deeg te laten gisten.
Werkelijk het hele huis wordt dan binnenstebuiten gekeerd en brandschoon gemaakt.
Er worden dan als traditie ook een paar zakjes gist in huis verstopt die gevonden moeten worden.
In heel Israel kun je dan een dag of tien geen normaal brood kopen, alleen matzot, heel irritant (of je moet Arabische vrienden hebben :- )

Zij daarbij nog aangetekend dat ik het zelf helemaal niet heb op religieus gedoe - wetten die veel strikter worden nageleefd dan zij zijn gegeven, dit in een poging om de Almachtige te behagen en zo je plekje in de hemel te verdienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door brrrrrrt op 24-08-2005 14:54:21 ]
  woensdag 24 augustus 2005 @ 00:05:50 #28
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29906771
Pfff, ben blij dat ik geen jood ben.

Je zou dus ook geen rare biefstukje mogen eten?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_29907368
nee kosher geslachte dieren moeten heel goed leegbloeden voor je verder mag met het vlees
  woensdag 24 augustus 2005 @ 00:29:05 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29907483
brrrrrrt is aardig op de hoogte, zie ik.
Poef.....gone! ©golfer
pi_29907732
tja

OT, waar heb je dat golfers icoontje vandaan? Volgens mij heeft een collega van me dat flashje ontworpen namelijk een paar jaar geleden
  woensdag 24 augustus 2005 @ 00:57:01 #32
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29908260
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 00:37 schreef brrrrrrt het volgende:
tja

OT, waar heb je dat golfers icoontje vandaan? Volgens mij heeft een collega van me dat flashje ontworpen namelijk een paar jaar geleden
zelf in elkaar gefröbeld met behulp van een VBL-user, heb ik al 5 jaar dit icoontje
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 24 augustus 2005 @ 00:59:07 #33
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29908310
Misschien is Golfer wel stiekem die collega
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 24 augustus 2005 @ 01:24:38 #34
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29908795
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 00:59 schreef BBQ-kip het volgende:
Misschien is Golfer wel stiekem die collega
Misschien heeft die collega wel stiekem van Golfer gejat
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 24 augustus 2005 @ 01:26:33 #35
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29908837
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 01:24 schreef Euc- het volgende:

[..]

Misschien heeft die collega wel stiekem van Golfer gejat
Een Fok-detective in wording!

Het was de butler met de dolk in de bibliotheek!
  woensdag 24 augustus 2005 @ 01:27:32 #36
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29908857
Nu weer ontopic?
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 24 augustus 2005 @ 01:29:02 #37
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29908872
Vooruit dan maar

Eieren mogen trouwens alleen gegeten worden als er geen bloedpuntje in aanwezig is, omdat bloed niet gegeten mag worden. Elk ei moet dus stuk voor stuk nagekeken worden.
pi_29909139
Vandaar ook
quote:
2. Alcoholhoudende dranken

advokaat Herman Jansen, de Kuyper, Warninks en van Ostade (Bols, Tiramisu en Zwarte Kip zijn ongeoorloofd)
(uit de NIK kashrut lijst)

Erg hoor als je onder zo'n religieus regime moet leven.
Het lijkt me dat mensen die op deze manier willen leven dat toch vooral uit angst voor de Almachtige doen, en niet uit liefde voor Hem.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 01:46:23 #39
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29909182
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 01:44 schreef brrrrrrt het volgende:

Het lijkt me dat mensen die op deze manier willen leven dat toch vooral uit angst voor de Almachtige doen, en niet uit liefde voor Hem.
Op de manier waarop je dit schrijft deel ik je eerder in bij de EO dan bij de Likoed.

Klopt dat?
Poef.....gone! ©golfer
pi_29909494
om de dooie dood niet
pi_29909973
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:58 schreef Euc- het volgende:

[..]

Ik noem honderdduizenden op een wereldbevolking van 6 miljard (of meer) weinig.

En komop, wat is uberhaubt de kans dat een ultraorthodoxe jood bij jouw in je restaurant binnen komt stappen? Die hebben hun complete eigen wijk, met restaurants speciaal op hun gericht.
Ook in NL hebben ze hun eigen restaurants
http://www.amsterdam.info/jewish/kosher_restaurants/

King Solomon aan het Waterlooplein eet ik altijd lekker, sympathieke mensen
pi_29909983
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:23 schreef Doekes het volgende:
paling vreet alles wat ie tegenkomt..
dus ook lijken..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_29909999
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 01:44 schreef brrrrrrt het volgende:
Vandaar ook
[..]

(uit de NIK kashrut lijst)

Erg hoor als je onder zo'n religieus regime moet leven.
wist je dat deze geboden niet zomaar zijn verzonnen?
Dat hierin een waarheid schuilt die vaak verbasterd wordt in de zin van dat zoiets niet mag?
In principe zijn het gezonde uitgangspunten!
Lees het eens op een andere manier..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 24 augustus 2005 @ 02:43:13 #44
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29910001
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:40 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Ook in NL hebben ze hun eigen restaurants
http://www.amsterdam.info/jewish/kosher_restaurants/

King Solomon aan het Waterlooplein eet ik altijd lekker, sympathieke mensen
Nou ben ik benieuwd, wat zou je daar nou als boeren Hollander kunnen gaan eten?
Wat voor dingen staan er op de kaart en wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ben wel benieuwd, misschien volgende keer eens met vrienden eten om te proberen (we doen iedere keer ene andere keuken)
pi_29910131
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:43 schreef BBQ-kip het volgende:
Nou ben ik benieuwd, wat zou je daar nou als boeren Hollander kunnen gaan eten?
Wat voor dingen staan er op de kaart en wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ben wel benieuwd, misschien volgende keer eens met vrienden eten om te proberen (we doen iedere keer ene andere keuken)
Stel je er niet al teveel exotische dingen bij voor.
Het zijn echte Israeli's in dat restaurant dus je krijgt eten precies zoals in een normaal Israelisch restaurant
(ze zijn trouwens een vleesrestaurant)
En de waarheid is, wat je in een Israelisch restaurant krijgt is niet zo verschillend van een NL restaurant. (Israel houdt in veel opzichten het midden tussen een westers en een midden-oosters land.)
Behalve dat het dus kosher eten is.
En Israeli's zijn erg goed in allerlei soorten salades overal bij dus die krijg je.
Ook op basis van dingen die voor ons in NL een beetje vreemd lijken zoals rode kool.
En verder krijg je natuurlijk chumus en tgina (zie verder in de index van CUL ergens..)
En dan een stuk vlees, patatjes,
en pitabrood uiteraard. (de echte, en die zijn trouwens een stuk groter dan wat je bij de shoarma boer krijgt)
speciale dingen kun je er ook krijgen, dan moet je even vragen aan de bediening
die goed NL spreekt.

[ Bericht 4% gewijzigd door brrrrrrt op 24-08-2005 14:11:11 ]
pi_29910137
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:41 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

paling vreet alles wat ie tegenkomt..
dus ook lijken..
hij heb geen schubbe
  woensdag 24 augustus 2005 @ 03:24:01 #47
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29910275
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:56 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Stel je er niet al teveel exotische dingen bij voor.
Het zijn echte Israeli's in dat restaurant dus je krijgt eten precies zoals in een normaal Israelisch restaurant
(ze zijn trouwens een vleesrestaurant)
En de waarheid is, wat je in een Israelisch restaurant krijgt is niet zo verschillend van een NL restaurant. (Israel houdt in veel opzichten het midden tussen een westers en een midden-oosters land.)
Behalve dat het dus kosher eten is.
En Israeli's zijn erg goed in allerlei soorten salades overal bij dus die krijg je.
Ook op basis van dingen die voor ons in NL een beetje vreemd lijken zoals rode kool.
En verder krijg je natuurlijk chumus en tgina (zie verder in de index van CUL ergens..)
En dan een stuk vlees, patatjes,
speciale dingen kun je er ook krijgen, dan moet je even vragen aan de bediening
die goed NL spreekt.
Dank je Brrrrrt
Wat is tgina trouwens? Krijg geen antwoorden met de google.fok.nl search en ook niet echt met google zelf.
pi_29910327
sesamzaad pasta
lekker en gezond
om het oneerbiedig te zeggen voor een Nederlander lijkt het in de verte op vloeibare pindakaas

Reden dat je met google niks vindt is dat Hebreeuwse (en ik neem aan ook Arabische, Japanse etc.) woorden in het Nederlands op allerlei verschillende manieren gespeld worden.
.. Dat heb je met al die verschillende alfabetten, dan moet je de woorden in een andere taal fonetisch gaan opschrijven en dat doet iedereen anders..

tehina
tahin
t'gina
tchina
tginah
thina
taheenah

en alles wat daartussen zit zal wel geschreven zijn..

[ Bericht 27% gewijzigd door brrrrrrt op 24-08-2005 15:01:12 ]
pi_29910371
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:43 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

wist je dat deze geboden niet zomaar zijn verzonnen?
Dat hierin een waarheid schuilt die vaak verbasterd wordt in de zin van dat zoiets niet mag?
In principe zijn het gezonde uitgangspunten!
Lees het eens op een andere manier..
tuurlijk komen de spijswetten niet uit de lucht vallen.
En zijn het geen willekeurige regeltjes.
Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat varkensvlees door het soort vet wat erin zit veel minder gezond is dan rundvlees
Dat is nog maar een simpel voorbeeld ik hoop dat jij er nog wat meer kunt geven.

Ik zou bijvoorbeeld best willen weten: waarom geen vis zonder schubben?

[ Bericht 5% gewijzigd door brrrrrrt op 24-08-2005 04:42:37 ]
pi_29910501
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 03:54 schreef dutch-mamma het volgende:
(ik kan het niet nakijken, want ik zit tegen een verhuizing aan en leef steeds meer tussen dozen.. )
Je kan het toch wel nakijken? Gewoon op de link klikken?
  woensdag 24 augustus 2005 @ 04:43:18 #51
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_29910523
Ik heb veel van die orthedoxe joden in de trein. ik begroet ze altijd met shalom enzo. Maar op een enkeling na kopen ze amper wat. Enkel spa of coca cola.
Een keer heb ik wel gelachen met Antwerpse orthedoxe joden die gingen studeren in Jerusalem. Dat waren allemaal jonge gasten.
Die zaten de hele rit Palestijnenmoppen te vertellen.

Len er nog eentje:
Dat was een mop waarin Arafat met een bloedend gezicht op de grond lag. Een beveiligingsmedewerker kwam binnen en vroeg wat er gebeurd was.
Bombrief, kreunde Arafat.
Van Sharon? vroeg de beveiliger
Nee, ik wou 'm net naar hem versturen, maar bij het dichtlikken ging 'ie af

zo ongeveer ging die mop
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_29920971
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 03:42 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat varkensvlees door het soort vet wat erin zit veel minder gezond is dan rundvlees
Dat is nog maar een simpel voorbeeld ik hoop dat jij er nog wat meer kunt geven.

Wat is vis zonder schubben?
Een paling is een onrein dier omdat dit dus alles eet, varkens idem dito, ik denk dat hun vlees niet gezond is om te eten.
En het idee dat een paling in een verrot lijk zit te kanen ieuwwwww ik hoef geen paling dus. *rillll*
pi_29921104
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik denk dat dit is omdat melk snel bacterieen aantrekt vanuit vlees.

Dus niet koosjer is= niet zuiver of rein, dus onhygienisch.
Wetten zijn het denk ik van oorsprong niet, men noemde het op den duur wetten om het gemakkelijker te maken voor de gelovigen.
pi_29922245
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 14:57 schreef zhe-devilll het volgende:
Wat is vis zonder schubben?
Een paling is een onrein dier omdat dit dus alles eet, varkens idem dito, ik denk dat hun vlees niet gezond is om te eten.
En het idee dat een paling in een verrot lijk zit te kanen ieuwwwww ik hoef geen paling dus. *rillll*
Zou dit de reden zijn? ik weet het niet
Geiten vreten ook alles, maar die hebben gespleten hoeven en dus zijn ze kosher.

Vissen zonder schubben:
garnalen (maar zijn dat echt vissen?)
meerval
kleine modderkruiper
alle corydorae
kogelvis (fugu) waarvan familie in de Rode Zee voorkomt
bepaalde soorten karpers
pi_29930118
Zeg DM ga je wel alsnog kosher koken dan bij die mensen?
Want dan ben ik wel benieuwd wat je gaat maken?

En zijn het Israeli's of gewoon Hollandse Joden?
pi_32247669
quote:
waarom alleen v met gespleten hoeven?
  maandag 14 november 2005 @ 00:45:06 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32248160
quote:
Op maandag 14 november 2005 00:21 schreef brrrrrrt het volgende:

waarom alleen v met gespleten hoeven?
Een landdier is kosjer wanneer het gespleten hoeven heeft en het zijn eten herkauwt. Het moet beide kenmerken hebben. Voorbeelden van dit soort dieren: koeien, schapen, geiten, herten, deze zijn allen kosjer, maar varkens, konijnen, eekhoorns, beren, honden, katten, kame­­len en paarden zijn dat niet.
Poef.....gone! ©golfer
pi_32248225
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 01:29 schreef BBQ-kip het volgende:
Vooruit dan maar

Eieren mogen trouwens alleen gegeten worden als er geen bloedpuntje in aanwezig is, omdat bloed niet gegeten mag worden. Elk ei moet dus stuk voor stuk nagekeken worden.
Onzin, als ze het tegenkomen gooien ze het weg maar ze gaan echt niet alle eieren controleren

Heb trouwens gelijk trek gekregen in falafel !
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 14 november 2005 @ 00:49:53 #59
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32248246
quote:
Op maandag 14 november 2005 00:48 schreef Roi het volgende:

maar ze gaan echt niet alle eieren controleren
Wel dus.
Poef.....gone! ©golfer
pi_32248281
quote:
Op maandag 14 november 2005 00:49 schreef golfer het volgende:

[..]

Wel dus.
Ik zal het binnenkort is aan mijn oma vragen, die is erg gelovig en heeft veel vrienden.
pi_32248421
quote:

[..]

Het had toch te maken met een zin uit Exodus XXIII:19 - "Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" ?

Ik was vroeger thuishulp bij JMW in Amsterdam, en heb wel eens op vrijdagmiddag bij een orthodoxe man gewerkt: hij had voor de gezelligheid een Motown-achtige CD opgezet en ging naar sjoel terwijl ik mijn werk afmaakte - alleen heb ik toen vergeten de muziek uit te zetten. Die arme man heeft er dus de hele sjabbat naar moeten luisteren .
Your mom is hot, your dad is crazy
  maandag 14 november 2005 @ 01:01:24 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32248434
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:00 schreef Metus het volgende:

hij had voor de gezelligheid een Motown-achtige CD opgezet en ging naar sjoel terwijl ik mijn werk afmaakte - alleen heb ik toen vergeten de muziek uit te zetten. Die arme man heeft er dus de hele sjabbat naar moeten luisteren .
Poef.....gone! ©golfer
pi_32248472
Je mag het geluid gewoon uitdraaien hoor
  maandag 14 november 2005 @ 01:08:26 #64
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32248533
ik ben zo mutherfokking blij dat ik kosjer, noch halal moét eten. geeft me wat ruimte om mijn smaakpapillen te ontwikkelen, geen spek of hamsoorten... the horror.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32248574
bedoel je niet koosjer én halal, of snap ik je gewoon even niet?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 14 november 2005 @ 01:12:45 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32248615
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
bedoel je niet koosjer én halal, of snap ik je gewoon even niet?
ik?
pi_32248623
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik?
ja
  maandag 14 november 2005 @ 01:14:10 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32248639
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:13 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ja
dat was correct nederlands om te zeggen dat ik zowel niet kosjer als halal moét eten.
pi_32248718
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat was correct nederlands om te zeggen dat ik zowel niet kosjer als halal moét eten.
ok, sorry, ik snapte het gewoon niet
my bad
pi_32248972
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:04 schreef Roi het volgende:
Ja, omdat het Motown is hè?
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_32249404
quote:

[..]

Het had toch te maken met een zin uit Exodus XXIII:19 - "Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" ?
Dat heeft het volgens mij ook vooral mee te maken.

Ik heb hier trouwens een heel mooi kookboek met joodse gerechten, staan ontzettend lekkere dingen in! En falafel dat ga ik binnenkort weer eens maken

In de film Left Luggage zie je trouwens ook wel wat van een religieus joodse familie, inclusief de keuken.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 14 november 2005 @ 02:42:07 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_32249996
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:04 schreef Roi het volgende:
Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag.
Zo wordt er in sommige gezinnen ook niet op sabbat gekookt, maar de dag van te voren en worden de pannen warmgehouden in slaapzakken en dergelijke.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32250016
quote:
Op maandag 14 november 2005 02:42 schreef Troel het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag.
Zo wordt er in sommige gezinnen ook niet op sabbat gekookt, maar de dag van te voren en worden de pannen warmgehouden in slaapzakken en dergelijke.
Nee Troel .
Je mag op idd Sabbat geen vuur maken, daarom gebruiken de meestee mensen ook warmteplaten.
En je mag het geluid zachter zetten zolang je de Radio maar aan laat staan.
  maandag 14 november 2005 @ 02:47:36 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_32250038
quote:
Op maandag 14 november 2005 02:44 schreef Roi het volgende:

[..]

Nee Troel .
Je mag op idd Sabbat geen vuur maken, daarom gebruiken de meestee mensen ook warmteplaten.
En je mag het geluid zachter zetten zolang je de Radio maar aan laat staan.
Luister nou eens.

Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag. Ik zeg niet dat het ergens geschreven staat, maar toch zijn er mensen die dat niet willen.

Ik ken in ieder geval twee joodse gezinnen waar ze dus nooit die muziek uit zouden draaien, dus ga jij zelf maar wieberen. ZIJ vinden namelijk dat het niet mag, en wat jij vindt kan hun en mij geen ene moer schelen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32250108
quote:
Op maandag 14 november 2005 02:47 schreef Troel het volgende:

ZIJ vinden namelijk dat het niet mag, en wat jij vindt kan hun en mij geen ene moer schelen.
En zo is het maar net.
Het is hun beleving, hun belijden/toepassen van hun geloof, en niemand mag daar over oordelen.
pi_32250110
quote:
Op maandag 14 november 2005 02:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Luister nou eens.

Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag. Ik zeg niet dat het ergens geschreven staat, maar toch zijn er mensen die dat niet willen.

Ik ken in ieder geval twee joodse gezinnen waar ze dus nooit die muziek uit zouden draaien, dus ga jij zelf maar wieberen. ZIJ vinden namelijk dat het niet mag, en wat jij vindt kan hun en mij geen ene moer schelen.
Als het je niks kan schelen waarom ga je er dan op in ?

Klopt wel dat veel mensen er verschillende opvattingen over hebben.
  maandag 14 november 2005 @ 03:01:10 #77
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32250122
Zullen we het weer over wat kosjer voedsel is en wat niet hebben en geloofszaken verder bespreken in WFL?
Poef.....gone! ©golfer
pi_32250152
De reden dat varkenvlees niet kosjer is, is omdat varkensvlees sneller bederft dan ander vlees, zeker in het klimaat wat israel en omgeving kent.
  maandag 14 november 2005 @ 03:06:20 #79
35189 Troel
scherp en bot
pi_32250155
quote:
Op maandag 14 november 2005 02:59 schreef Roi het volgende:

[..]

Als het je niks kan schelen waarom ga je er dan op in ?

Klopt wel dat veel mensen er verschillende opvattingen over hebben.
Omdat jij door in jouw post doet alsof ik maar gewoon iets uit mijn duim zuig met je Nee Troel

Daarom.

Sorry golfer.

Ontopic: Ik denk dat ik het heel moeilijk zou vinden om zelf kosher te moeten koken, volgens mij zou ik na 2 minuten al kaassaus bij een gehaktbal maken ofzo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32250220
quote:
Op maandag 14 november 2005 03:05 schreef Salvad0R het volgende:
De reden dat varkenvlees niet kosjer is, is omdat varkensvlees sneller bederft dan ander vlees, zeker in het klimaat wat israel en omgeving kent.
http://www.hoor-israel.org/Encyclopedie/Kasjroet/Kasjroet-04.htm

Lees dit maar ff
pi_32250235
quote:
interessant, thx
pi_32250284
Is het ongepast om te vragen waarom dieren die niet herkauwen als onrein worden beschouwd?
Zonee.. beschouw de vraag als gesteld
pi_32250336
En waarom wordt melk & vlees apart van elkaar gegeten..? Ben er zeker van dat er een (bio)logische verklaring voor is... maar kan het niet vinden .
pi_32251932
quote:
k was vroeger thuishulp bij JMW in Amsterdam, en heb wel eens op vrijdagmiddag bij een orthodoxe man gewerkt: hij had voor de gezelligheid een Motown-achtige CD opgezet en ging naar sjoel terwijl ik mijn werk afmaakte - alleen heb ik toen vergeten de muziek uit te zetten. Die arme man heeft er dus de hele sjabbat naar moeten luisteren .
Wat voor cd was dat dat hij langer dan 70 min. door kon spelen?
  maandag 14 november 2005 @ 10:19:18 #85
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_32252413
Hoe zit het eigenlijk met O.R.T. en Kosher eten?
Is dat voor elk maal verplicht? Of alleen voor de te slachten dieren?
|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
  maandag 14 november 2005 @ 10:40:26 #86
45206 Pietverdriet
pi_32252843
quote:
Op maandag 14 november 2005 09:49 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Wat voor cd was dat dat hij langer dan 70 min. door kon spelen?
repeat functie?
pi_32254705
quote:
Op maandag 14 november 2005 03:42 schreef Salvad0R het volgende:
En waarom wordt melk & vlees apart van elkaar gegeten..? Ben er zeker van dat er een (bio)logische verklaring voor is... maar kan het niet vinden .
In het OT (dus Torah) staat het volgende als reden: Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder.

Maar dan vind ik die wachttijd maar vreemd, sommigen wachten een uur en al het vlees moet dan uit hun mond zijn, dus niks tussen de tanden. Maar na een uur is dat vlees toch nog niet uit je maag
Let's plant a tree
pi_32255256
quote:
Op maandag 14 november 2005 12:04 schreef Vava het volgende:

[..]

In het OT (dus Torah) staat het volgende als reden: Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder.

Maar dan vind ik die wachttijd maar vreemd, sommigen wachten een uur en al het vlees moet dan uit hun mond zijn, dus niks tussen de tanden. Maar na een uur is dat vlees toch nog niet uit je maag
Duurt een uur of vijf voordat de maag leeg is geloof ik. Geen twaalf uur dus, maar dat zit er dichter bij dan
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_33162669
O ja, en je mag geen dier eten wat door verstikking om het leven is gebracht (waarom? is dit iets met levensadem? ik weet het niet..)
en geen dier wat geofferd is voor een afgod.

Verder wat betreft het "eet alleen herkauwende landdieren met gespleten hoeven": zie Leviticus 11

[ Bericht 5% gewijzigd door brrrrrrt op 17-12-2005 16:47:58 ]
  zondag 18 december 2005 @ 01:14:32 #90
9902 Lestat
the vampire...
pi_33180440
quote:

[..]

Het zijn inderdaad geen willekeurige regeltjes, maar ze hebben minder met gezondheid te maken dan veel mensen denken. Het gaat hier om een kwestie van classificatie, in eerste instantie in 2 categorieen: dieren die geschikt zijn om aan God te offeren en dieren die dat niet zijn. Om aan God geofferd te worden moet een dier 'perfect' zijn in de zin dat het conformeert aan de meest algemene kenmerken van zijn klasse. De priesters in het oude Israel keken naar de meest gangbare offers voor God, namelijk schapen, geiten, koeien, en definieerde op die basis een 'ideaal' type, namelijk plantenetende dieren met gespleten hoeven. Konijnen, die geen gespleten hoeven hebben, en biggen, die niet vegetarisch zijn, mogen daarom niet. Wat vissen betreft: ideale, prototypische vissen zijn vissen met schubben en vinnen. Vissen die niet aan deze algemene, basale kenmerken voldoen zijn 'rare' vissen en mogen dus niet.
Memento Mori
pi_33201959
Ik heb net een boek over kaviaar gelezen. Volgens de link is steur niet kosher en het zou ook niet halal zijn. Toch hebben Iraanse geleerden besloten dat steur wel halal is, want er zijn schubben op gevonden.
Ben ik nu paranoide, omdat Iran een grote kaviaar exporteur is?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 19 december 2005 @ 23:57:55 #92
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_33233139
quote:
Op zondag 18 december 2005 21:26 schreef krakkemieke het volgende:
Nee, denk dat je je dit heel terecht afvraagt.
Mensen/landen zeggen graag hun principes opzij voor geld, algemeen bekend toch?
  dinsdag 20 december 2005 @ 00:10:12 #93
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33233535
Overigens een redelijke actuele site qua toegestaan voedsel.
Poef.....gone! ©golfer
pi_33239035
Waar kan ik kosjer drop vinden? weet iemand dat?

In drop zit gelatine, dat mag ik niet eten als Moslim, Joden mogen dat ook niet, dus ik denk dat er wel kosjer drop te koop is ergens, maar ik weet niet waar.

Ik denk dat ik al twee jaar geen drop meer heb gehad
pi_33239114
In Amsterdam heb je koshere winkels, daar verkopen ze het gewoon.
pi_33258885
Check anders eens de natuurwinkel?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:06:22 #97
45206 Pietverdriet
pi_33259086
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:53 schreef allure112 het volgende:
Waar kan ik kosjer drop vinden? weet iemand dat?

In drop zit gelatine, dat mag ik niet eten als Moslim, Joden mogen dat ook niet, dus ik denk dat er wel kosjer drop te koop is ergens, maar ik weet niet waar.

Ik denk dat ik al twee jaar geen drop meer heb gehad
Zelf maken,
Je koopt laurierdrop, das puur zoethoutwortelextract, Arabische Gom (jaja, das kosjer), suiker en salmiakzout.
Met wat water aan de kook brengen en goed alles door elkaar roeren.
Storten op een marmeren plaat, en tot jujubes snijden.
pi_33260214
Weet jij wat jujubes nog meer zijn Piet? *Krakje is even nieuwsgierig.......*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 21 december 2005 @ 06:25:23 #99
45206 Pietverdriet
pi_33265839
hoe bedoel je, krak?
pi_33268037
quote:
Op zondag 18 december 2005 21:26 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb net een boek over kaviaar gelezen. Volgens de link is steur niet kosher en het zou ook niet halal zijn. Toch hebben Iraanse geleerden besloten dat steur wel halal is, want er zijn schubben op gevonden.
Nee, je bent niet paranoide. Dat geld heeft wel enigszins bijgedragen aan het vinden van schubben. En daarbij, zouden ze bij elke vissoort een heel team wetenschappers neerpleuren om te kijken of die schubben eet. En als ik me niet vergis eet de steur ook wel es lijken... correct me if i'm wrong.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_33297649
Nou Piet, jij schreef: snijd als jujubes. Maar weet je waar de naam jujubes van komt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 22 december 2005 @ 02:45:06 #102
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33297707
quote:
Op donderdag 22 december 2005 02:39 schreef krakkemieke het volgende:
Maar weet je waar de naam jujubes van komt?
Volgens mij waren dat toch oorspronkelijk gedroogde dadels ofzo
Poef.....gone! ©golfer
pi_33313702
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelf maken,
Je koopt laurierdrop, das puur zoethoutwortelextract, Arabische Gom (jaja, das kosjer), suiker en salmiakzout.
Met wat water aan de kook brengen en goed alles door elkaar roeren.
Storten op een marmeren plaat, en tot jujubes snijden.
uhh nee, daar ben ik niet zo handig in.
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:57 schreef Roi het volgende:
In Amsterdam heb je koshere winkels, daar verkopen ze het gewoon.
Ik woon in Utrecht, maar ik dacht al dat ik zou moeten reizen om kosjer drop te vinden.
pi_33331815
quote:
Op donderdag 22 december 2005 02:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Volgens mij waren dat toch oorspronkelijk gedroogde dadels ofzo
Is dat zo? Ik ken ze wel als die gekleurde snoepjes.
Let's plant a tree
pi_33334448
Jujubes zijn hier een soort drop snoepjes idd. Het zijn ook vruchtjes van een subtropische boom. Ze zijn goed tegen keelpijn, meen ik....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')