Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kanquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 16:23 schreef Doekes het volgende:
Geen paling? Waarom is dat?
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 16:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kan(zal wel iets te maken hebben met de prijs van kaviaar)
Een islamiet mag ook koosjer voedsel eten. Bij hen heet het "halal"
De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 16:33 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)
Nee dat heeft niets met schubben te maken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 16:58 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.
Zelfs allah moet wijken voor de almachtige $
Nee, klopt! Ik zou aankomende week in een huis vakantie vieren en koken waar koosjer gegeten wordt, en daar werd ik al geattendeerd op de aparte planken. Ook de gootsteen is apart en er zijn aparte serviezen voor vlees en zuivel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:51 schreef Soraya20 het volgende:
[..]
Nee dat heeft niets met schubben te maken.
Moslims mogen alle dieren eten die uit de zee komen. Behalve lijkeneters.
Kosjer = halal. Maar halal = niet Kosjer.
Geklets.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.
En een vis is een beest met schubben
"According to the Hanafi Madhab, all water creatures besides those falling in the category of fish (Arabic samak) are impermissible. (Shaami vol.6 pg.306-7; HM Saeed)"
Het was de bedoeling dat ik afgelopen week bij mensen zou logeren (en koken) die daadwerkelijk zo'n keuken hebben, maar stomme pech gooide roet in het eten...quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:45 schreef golfer het volgende:
Ik ben, als Jood, blij dat ik niet echt kosher ben opgevoed, anders had ik van een aantal zaken die ik erg lekker vind niet zo mogen genieten.
Overigens is het een heel gedoe om een echt koshere keuken te onderhouden. Alles moet je vrijwel dubbel hebben qua servies en opslagplaatsen.
Ik weet er weinig van (heb het ooit allemaal, moeten, (ge)weten), maar weet wel nog dat er zelfs een tussenperiode van 12 uur tussen vlees en zuivel moet zitten.quote:geen zuivel en vlees tegelijk
mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden vanquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 12:23 schreef Euc- het volgende:
Verder gelden die reden alleen bij de échte tradionele joden, en daar zijn er maar zéér weinig van over.
Klopt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 23:46 schreef brrrrrrt het volgende:
mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden van
m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
Ik noem honderdduizenden op een wereldbevolking van 6 miljard (of meer) weinig.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 23:46 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden van
m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
zelf in elkaar gefröbeld met behulp van een VBL-user, heb ik al 5 jaar dit icoontjequote:Op woensdag 24 augustus 2005 00:37 schreef brrrrrrt het volgende:
tja![]()
OT, waar heb je dat golfers icoontje vandaan? Volgens mij heeft een collega van me dat flashje ontworpen namelijk een paar jaar geleden![]()
Misschien heeft die collega wel stiekem van Golfer gejatquote:Op woensdag 24 augustus 2005 00:59 schreef BBQ-kip het volgende:
Misschien is Golfer wel stiekem die collega![]()
Een Fok-detective in wording!quote:Op woensdag 24 augustus 2005 01:24 schreef Euc- het volgende:
[..]
Misschien heeft die collega wel stiekem van Golfer gejat
(uit de NIK kashrut lijst)quote:2. Alcoholhoudende dranken
advokaat Herman Jansen, de Kuyper, Warninks en van Ostade (Bols, Tiramisu en Zwarte Kip zijn ongeoorloofd)
Op de manier waarop je dit schrijft deel ik je eerder in bij de EO dan bij de Likoed.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 01:44 schreef brrrrrrt het volgende:
Het lijkt me dat mensen die op deze manier willen leven dat toch vooral uit angst voor de Almachtige doen, en niet uit liefde voor Hem.
Ook in NL hebben ze hun eigen restaurantsquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 23:58 schreef Euc- het volgende:
[..]
Ik noem honderdduizenden op een wereldbevolking van 6 miljard (of meer) weinig.
En komop, wat is uberhaubt de kans dat een ultraorthodoxe jood bij jouw in je restaurant binnen komt stappen? Die hebben hun complete eigen wijk, met restaurants speciaal op hun gericht.
paling vreet alles wat ie tegenkomt..quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 16:23 schreef Doekes het volgende:
Geen paling? Waarom is dat?
wist je dat deze geboden niet zomaar zijn verzonnen?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 01:44 schreef brrrrrrt het volgende:
Vandaar ook
[..]
(uit de NIK kashrut lijst)
Erg hoor als je onder zo'n religieus regime moet leven.
Het lijkt me dat mensen die op deze manier willen leven dat toch vooral uit angst voor de Almachtige doen, en niet uit liefde voor Hem.
Nou ben ik benieuwd, wat zou je daar nou als boeren Hollander kunnen gaan eten?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 02:40 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Ook in NL hebben ze hun eigen restaurants
http://www.amsterdam.info/jewish/kosher_restaurants/
King Solomon aan het Waterlooplein eet ik altijd lekker, sympathieke mensen
Stel je er niet al teveel exotische dingen bij voor.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 02:43 schreef BBQ-kip het volgende:
Nou ben ik benieuwd, wat zou je daar nou als boeren Hollander kunnen gaan eten?
Wat voor dingen staan er op de kaart en wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ben wel benieuwd, misschien volgende keer eens met vrienden eten om te proberen (we doen iedere keer ene andere keuken)
hij heb geen schubbequote:Op woensdag 24 augustus 2005 02:41 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
paling vreet alles wat ie tegenkomt..
dus ook lijken..
Dank je Brrrrrtquote:Op woensdag 24 augustus 2005 02:56 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Stel je er niet al teveel exotische dingen bij voor.
Het zijn echte Israeli's in dat restaurant dus je krijgt eten precies zoals in een normaal Israelisch restaurant
(ze zijn trouwens een vleesrestaurant)
En de waarheid is, wat je in een Israelisch restaurant krijgt is niet zo verschillend van een NL restaurant. (Israel houdt in veel opzichten het midden tussen een westers en een midden-oosters land.)
Behalve dat het dus kosher eten is.
En Israeli's zijn erg goed in allerlei soorten salades overal bij dus die krijg je.
Ook op basis van dingen die voor ons in NL een beetje vreemd lijken zoals rode kool.
En verder krijg je natuurlijk chumus en tgina (zie verder in de index van CUL ergens..)
En dan een stuk vlees, patatjes,
speciale dingen kun je er ook krijgen, dan moet je even vragen aan de bediening
die goed NL spreekt.
tuurlijk komen de spijswetten niet uit de lucht vallen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 02:43 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
wist je dat deze geboden niet zomaar zijn verzonnen?
Dat hierin een waarheid schuilt die vaak verbasterd wordt in de zin van dat zoiets niet mag?
In principe zijn het gezonde uitgangspunten!
Lees het eens op een andere manier..
Je kan het toch wel nakijken? Gewoon op de link klikken?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 03:54 schreef dutch-mamma het volgende:
(ik kan het niet nakijken, want ik zit tegen een verhuizing aan en leef steeds meer tussen dozen..)
Wat is vis zonder schubben?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 03:42 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
tuurlijk komen de spijswetten niet uit de lucht vallen.
En zijn het geen willekeurige regeltjes.
Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat varkensvlees door het soort vet wat erin zit veel minder gezond is dan rundvlees
Dat is nog maar een simpel voorbeeld ik hoop dat jij er nog wat meer kunt geven.
Ik zou bijvoorbeeld best willen weten: waarom geen vis zonder schubben?
Ik denk dat dit is omdat melk snel bacterieen aantrekt vanuit vlees.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Zou dit de reden zijn? ik weet het nietquote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:57 schreef zhe-devilll het volgende:
Wat is vis zonder schubben?
Een paling is een onrein dier omdat dit dus alles eet, varkens idem dito, ik denk dat hun vlees niet gezond is om te eten.
En het idee dat een paling in een verrot lijk zit te kanen ieuwwwww ik hoef geen paling dus. *rillll*
waarom alleen v met gespleten hoeven?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 03:42 schreef brrrrrrt het volgende:
Een landdier is kosjer wanneer het gespleten hoeven heeft en het zijn eten herkauwt. Het moet beide kenmerken hebben. Voorbeelden van dit soort dieren: koeien, schapen, geiten, herten, deze zijn allen kosjer, maar varkens, konijnen, eekhoorns, beren, honden, katten, kamelen en paarden zijn dat niet.quote:Op maandag 14 november 2005 00:21 schreef brrrrrrt het volgende:
waarom alleen v met gespleten hoeven?
Onzin, als ze het tegenkomen gooien ze het weg maar ze gaan echt niet alle eieren controlerenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 01:29 schreef BBQ-kip het volgende:
Vooruit dan maar
Eieren mogen trouwens alleen gegeten worden als er geen bloedpuntje in aanwezig is, omdat bloed niet gegeten mag worden. Elk ei moet dus stuk voor stuk nagekeken worden.
Wel dus.quote:Op maandag 14 november 2005 00:48 schreef Roi het volgende:
maar ze gaan echt niet alle eieren controleren![]()
Ik zal het binnenkort is aan mijn oma vragen, die is erg gelovig en heeft veel vrienden.quote:
Het had toch te maken met een zin uit Exodus XXIII:19 - "Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" ?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 03:42 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat varkensvlees door het soort vet wat erin zit veel minder gezond is dan rundvlees
quote:Op maandag 14 november 2005 01:00 schreef Metus het volgende:
hij had voor de gezelligheid een Motown-achtige CD opgezet en ging naar sjoel terwijl ik mijn werk afmaakte - alleen heb ik toen vergeten de muziek uit te zetten. Die arme man heeft er dus de hele sjabbat naar moeten luisteren.
ik?quote:Op maandag 14 november 2005 01:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
bedoel je niet koosjer én halal, of snap ik je gewoon even niet?
dat was correct nederlands om te zeggen dat ik zowel niet kosjer als halal moét eten.quote:
ok, sorry, ik snapte het gewoon nietquote:Op maandag 14 november 2005 01:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat was correct nederlands om te zeggen dat ik zowel niet kosjer als halal moét eten.
Dat heeft het volgens mij ook vooral mee te maken.quote:Op maandag 14 november 2005 01:00 schreef Metus het volgende:
[..]
Het had toch te maken met een zin uit Exodus XXIII:19 - "Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" ?
Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag.quote:
Nee Troelquote:Op maandag 14 november 2005 02:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag.
Zo wordt er in sommige gezinnen ook niet op sabbat gekookt, maar de dag van te voren en worden de pannen warmgehouden in slaapzakken en dergelijke.
Luister nou eens.quote:Op maandag 14 november 2005 02:44 schreef Roi het volgende:
[..]
Nee Troel.
Je mag op idd Sabbat geen vuur maken, daarom gebruiken de meestee mensen ook warmteplaten.
En je mag het geluid zachter zetten zolang je de Radio maar aan laat staan.
En zo is het maar net.quote:Op maandag 14 november 2005 02:47 schreef Troel het volgende:
ZIJ vinden namelijk dat het niet mag, en wat jij vindt kan hun en mij geen ene moer schelen.
Als het je niks kan schelen waarom ga je er dan op in ?quote:Op maandag 14 november 2005 02:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Luister nou eens.
Er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag. Ik zeg niet dat het ergens geschreven staat, maar toch zijn er mensen die dat niet willen.
Ik ken in ieder geval twee joodse gezinnen waar ze dus nooit die muziek uit zouden draaien, dus ga jij zelf maar wieberen. ZIJ vinden namelijk dat het niet mag, en wat jij vindt kan hun en mij geen ene moer schelen.
Omdat jij door in jouw post doet alsof ik maar gewoon iets uit mijn duim zuig met je Nee Troelquote:Op maandag 14 november 2005 02:59 schreef Roi het volgende:
[..]
Als het je niks kan schelen waarom ga je er dan op in ?
Klopt wel dat veel mensen er verschillende opvattingen over hebben.
http://www.hoor-israel.org/Encyclopedie/Kasjroet/Kasjroet-04.htmquote:Op maandag 14 november 2005 03:05 schreef Salvad0R het volgende:
De reden dat varkenvlees niet kosjer is, is omdat varkensvlees sneller bederft dan ander vlees, zeker in het klimaat wat israel en omgeving kent.
interessant, thxquote:Op maandag 14 november 2005 03:18 schreef Bluezz het volgende:
[..]
http://www.hoor-israel.org/Encyclopedie/Kasjroet/Kasjroet-04.htm
Lees dit maar ff
Wat voor cd was dat dat hij langer dan 70 min. door kon spelen?quote:Op maandag 14 november 2005 01:00 schreef Metus het volgende:
k was vroeger thuishulp bij JMW in Amsterdam, en heb wel eens op vrijdagmiddag bij een orthodoxe man gewerkt: hij had voor de gezelligheid een Motown-achtige CD opgezet en ging naar sjoel terwijl ik mijn werk afmaakte - alleen heb ik toen vergeten de muziek uit te zetten. Die arme man heeft er dus de hele sjabbat naar moeten luisteren.
repeat functie?quote:Op maandag 14 november 2005 09:49 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Wat voor cd was dat dat hij langer dan 70 min. door kon spelen?
In het OT (dus Torah) staat het volgende als reden: Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder.quote:Op maandag 14 november 2005 03:42 schreef Salvad0R het volgende:
En waarom wordt melk & vlees apart van elkaar gegeten..? Ben er zeker van dat er een (bio)logische verklaring voor is... maar kan het niet vinden .
Duurt een uur of vijf voordat de maag leeg is geloof ik. Geen twaalf uur dus, maar dat zit er dichter bij danquote:Op maandag 14 november 2005 12:04 schreef Vava het volgende:
[..]
In het OT (dus Torah) staat het volgende als reden: Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder.
Maar dan vind ik die wachttijd maar vreemd, sommigen wachten een uur en al het vlees moet dan uit hun mond zijn, dus niks tussen de tanden. Maar na een uur is dat vlees toch nog niet uit je maag![]()
Het zijn inderdaad geen willekeurige regeltjes, maar ze hebben minder met gezondheid te maken dan veel mensen denken. Het gaat hier om een kwestie van classificatie, in eerste instantie in 2 categorieen: dieren die geschikt zijn om aan God te offeren en dieren die dat niet zijn. Om aan God geofferd te worden moet een dier 'perfect' zijn in de zin dat het conformeert aan de meest algemene kenmerken van zijn klasse. De priesters in het oude Israel keken naar de meest gangbare offers voor God, namelijk schapen, geiten, koeien, en definieerde op die basis een 'ideaal' type, namelijk plantenetende dieren met gespleten hoeven. Konijnen, die geen gespleten hoeven hebben, en biggen, die niet vegetarisch zijn, mogen daarom niet. Wat vissen betreft: ideale, prototypische vissen zijn vissen met schubben en vinnen. Vissen die niet aan deze algemene, basale kenmerken voldoen zijn 'rare' vissen en mogen dus niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 03:42 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Dat is nog maar een simpel voorbeeld ik hoop dat jij er nog wat meer kunt geven.
Nee, denk dat je je dit heel terecht afvraagt.quote:Op zondag 18 december 2005 21:26 schreef krakkemieke het volgende:
Ben ik nu paranoide, omdat Iran een grote kaviaar exporteur is?
Zelf maken,quote:Op dinsdag 20 december 2005 10:53 schreef allure112 het volgende:
Waar kan ik kosjer drop vinden? weet iemand dat?
In drop zit gelatine, dat mag ik niet eten als Moslim, Joden mogen dat ook niet, dus ik denk dat er wel kosjer drop te koop is ergens, maar ik weet niet waar.
Ik denk dat ik al twee jaar geen drop meer heb gehad![]()
Nee, je bent niet paranoide. Dat geld heeft wel enigszins bijgedragen aan het vinden van schubben. En daarbij, zouden ze bij elke vissoort een heel team wetenschappers neerpleuren om te kijken of die schubben eet. En als ik me niet vergis eet de steur ook wel es lijken... correct me if i'm wrong.quote:Op zondag 18 december 2005 21:26 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb net een boek over kaviaar gelezen. Volgens de link is steur niet kosher en het zou ook niet halal zijn. Toch hebben Iraanse geleerden besloten dat steur wel halal is, want er zijn schubben op gevonden.
Ben ik nu paranoide, omdat Iran een grote kaviaar exporteur is?
Volgens mij waren dat toch oorspronkelijk gedroogde dadels ofzoquote:Op donderdag 22 december 2005 02:39 schreef krakkemieke het volgende:
Maar weet je waar de naam jujubes van komt?
uhh nee, daar ben ik niet zo handig in.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelf maken,
Je koopt laurierdrop, das puur zoethoutwortelextract, Arabische Gom (jaja, das kosjer), suiker en salmiakzout.
Met wat water aan de kook brengen en goed alles door elkaar roeren.
Storten op een marmeren plaat, en tot jujubes snijden.
Ik woon in Utrecht, maar ik dacht al dat ik zou moeten reizen om kosjer drop te vinden.quote:Op dinsdag 20 december 2005 10:57 schreef Roi het volgende:
In Amsterdam heb je koshere winkels, daar verkopen ze het gewoon.
Is dat zo? Ik ken ze wel als die gekleurde snoepjes.quote:Op donderdag 22 december 2005 02:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij waren dat toch oorspronkelijk gedroogde dadels ofzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |