Gisteren gezien en dit vond ik ervan:
We hebben er lang, heel lang op moeten wachten. Maar uiteindelijk is die er dan....
de eerste goede film over de Golf-Oorlog.
Hoewel er dozijns films over de Vietnam Oorlog bestaan, bestond er tot mijn vebazing geen enkele echte oorlogsfilm over de Golf-Oorlog. En eigenlijk dacht ik bijna dat het onmogelijk was. Maar Sam Mendes bewijst dat het wel kan. Zoals Coppola, Kubrick en Stone het gevoel van de Vietnam-oorlog perfect wisten over te brengen op het witte scherm, doet Mendes dat met Jarhead voor de Golf-Oorlog. Het is in de hele film dan ook duidelijk dat Mendes goed heeft gekeken naar Apocalypse Now, Platoon en Full Metal Jacket.
Jake Gyllenhaal doet het geweldig. En bewijst één van de beste acteurs van deze generatie te zijn. Hij is imo echt "the man to watch" voor de komende jaren. (Ben dan ook heel erg benieuwd naar zijn rol in Brokeback Mountain.)
Die verwijzingen naar Vietnam films, het kijken naar Apocalypse Now, de verwijzing naar FMJ, (natuurlijk heeft Mendes het niet gejat van FMJ, maar hij weet ook wel dat als men een dril-sergeant ziet aand die film denkt) zitten erin om bij de kijker het contrast van tussen de karakters Vietnam-Oorlog en Golf-Oorlog extra duidelijk te maken.
[ Bericht 8% gewijzigd door Lonewolf2003 op 27-01-2006 16:30:49 ]