abonnement Unibet Coolblue
pi_30504022
ach het voordringen hoort er bij :-)
heerlijk gewoon die dingen in Oekraïne :-)
Er is op 8 Oktober in Hilversum een Oekraïne dag, misschien idee voor een Fok Oekraïne topic meeting? ;-)
pi_30504569
Hier meer info over die dag.
http://www.oekraine.org/fr_index.pl?p=&c=home.html

Op zich vind ik het wel leuk om een keer een Fok! meet bij te wonen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het programma niet zo aantrekkelijk vind.
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2005 @ 09:11:05 #103
73911 ultra_ivo
pi_30506603
quote:
Op maandag 12 september 2005 01:53 schreef Tropos het volgende:
Hier meer info over die dag.
http://www.oekraine.org/fr_index.pl?p=&c=home.html

Op zich vind ik het wel leuk om een keer een Fok! meet bij te wonen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het programma niet zo aantrekkelijk vind.
De Travel meets zijn altijd wel leuk.
  maandag 12 september 2005 @ 11:08:37 #104
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_30508833
Ik ben er niet bij, bij die dag. Ik heb een paar weken geleden wel een meet gehad van een ander forum met stelletjes van Oek/Ned origine, maar ik moet zeggen dat hoewel het echt superleuk was en de organisatoren echt puik werk hebben geleverd met het idee alleen al, het met het gros van de mensen niet helemaal klikte. Komt omdat mijn vriendin hierheen gekomen omdat haar werkgever (De Bank ) haar hierheen gehaald heeft, en de meeste vrouwen daar aangetrouwd zijn en toch net een ander type waren dan mijn vriendin. Liep ook nog een Oekraiense gozer rond die met een Nederlandse vrouw was getrouwd, daar konden we het nog het best mee vinden.

Maargoed, de Oekrainedag: ik wilde de laatste keer ook al gaan maar kon toen niet; ik ben wel blij dat ik niet gegaan ben. Het was meer een politieke propaganda affiche voor de Oranje revolutie die toen net klaar was. *Alleen* sprekers uit het Yuschenko-kamp waren aan het woord, hoe ze oh zo goed alles georganiseerd hadden (kuch, met westers geld en ander kapitaal) etc. terwijl er geen weerwoord was voor de andere zijde van het verhaal. En de voorzitster van de Nederland Oekraine stichting liet vrolijk foto's zien hoe zij met een Oranje vlag op het Onafhankelijkheidsplein stond te zwaaien terwijl ze net daarvoor nog als 'onafhankelijk' OVSE waarnemer met de hele verkiezingstrein was meegelopen, en alle 'illegale' zaken zo objectief mogelijk heeft opgeschreven en ingeleverd.

Typisch.

Even offtopic: Yuschenko heeft het hele kabinet wegens corruptieschandalen in de prullenbak gedaan. o.a.

http://news.ft.com/cms/s/(...)cc-00000e2511c8.html

De meer nuchtere en objectieve mensen waren daar al bang voor, en helaasch is dat dus ook werkelijkheid geworden. Het probleem is dat Yuschenko zelf wel een goeie gozert is (alhoewel het nog steeds niet eenduidig is dat hij is vergiftigd alhoewel het algemeen wordt aangenomen), maar het probleem is dat 'ie niet al te best is in het aansturen van mensen, en dat zijn naaste medewerkers als Timoshenko en Poroshenko elkaar's bloed wel kunnen drinken, en zelf een aantal miljard USD op hun rekeningen hebben staan die ze waarschijnlijk ook niet helemaal legaal hebben verkregen. Enfin, dit is niet goed voor de stabiliteit en economische groei voor het land. De mensen verdienen beter maar corruptie is helaas net zo Oekraiens als Venco Nederlands is. Maargoed, nu zullen ze op de Oekrainedag wel iets minder hard juichen.

En ik moet natuurlijk Tropos ook nog eens meeten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stereotomy op 12-09-2005 12:17:37 ]
Confidence through competence
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2005 @ 12:15:15 #105
73911 ultra_ivo
pi_30510337
In de Nederlands-Baltische vereniging kom je ook soms van die rabiate anti-communisten tegen. Ik heb hen een keer op de mailinglijst moeten uitleggen dat van de Nederlandstalige partijen het juist GroenLinks en Agalev waren die begin jaren '90 veel steun gaven aan het Litouwse onafhankelijkheidsstreven en zich er daarna mee bezig hielden. Heb in het kader daarvan nog ooit een brochure geschreven hierover. Wisten ze helemaal niks van...
  maandag 12 september 2005 @ 12:20:32 #106
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_30510475
Veel heeft ook met de media te maken. Het valt me steeds vaker op dat de media een ongelovelijk eenzijdig beeld geeft, en neem het volk dan nog eens kwalijk dat ze dan dat beeld overnemen, dat gaat niet natuurlijk. Journalistiek, waarschijnlijk hebben ze nog idealen als ze nog journalist-in-opleiding zijn, maar daarna gaat het vaak alleen over kijkcijfers en sensatie.

Zucht.
Confidence through competence
pi_30516579
Je kon er natuurlijk vergif op innemen (no pun intended) dat dit zou gebeuren. Als mensen zulke hoge verwachtingen hebben, dan kan het daarna alleen nog maar tegenvallen.

Tijdens ons bezoek aan Tsjernobyl uitte onze gids ook haar woede over het feit dat Joetsjenko's zoon duizenden euro's per maand uitgaf aan appartementen, feesten, mobiele telefoon en dat hij reed in een BMW 645. Het beeld van Joetsjenko als 'verlosser' begon dus toen al scheuren te vertonen.

Overigens denk ik dat Joetsjenko wel OK is, maar dat is puur op gevoel.
pi_30559672
Het probleem is dat het lastig is om alles te herstellen na al die jaren corruptie en denk ik dus dat het tijd zal kosten maar dat Joetsjenko iniedergeval een stap in de goede richting zal zijn en anders zal mijn hoop echt bij Timosjenko liggen, ik denk dat Joetsjenko een fout heeft gemaakt om haar te ontslaan.

Maar terug on topic, ik hoorde geruchten dat mensen in Dnipropetrovsk de komende 3 dagen geen water gaan drinken, weet iemand hier misschien waarom? :S
  FOK!fotograaf zondag 18 september 2005 @ 12:14:54 #109
73911 ultra_ivo
pi_30691298
Een aantal jaar geleden ehb ik eens een seritje goede kaarten van de Oekraïne gekocht. Blijk ik vrijwel alles te hebben wat ik de eerste dagen van m'n tocht nodig heb
pi_30716766
dus tijd om op reis te gaan voor jou? :-)
  FOK!fotograaf maandag 19 september 2005 @ 09:11:57 #111
73911 ultra_ivo
pi_30718735
jazeker, zaterdagavond, eerst eens richting Lviv.
pi_30746295
Lviv vond ik trouwens wel een aardige stad voor zover ik het zag, deed me denken aan een franse stad in de Dordogne
pi_30766615
deel VIIIc

Voor een overzichtelijke tabel van de bezochte steden en bijbehorende bezienswaardigheden per reisdag verwijs ik naar www.jeoren.tk



Hangend aan de beugels aan het plafond werden we als vee getransporteerd. Na te zijn overgestapt op busje 14, verbeterde de situatie, al kwamen bij dit minibusje de veren bijna door de zitting heen gestuiterd. Ruim op tijd arriveerden we op het afspreekpunt. Bij een verlaten blauw kioskgebouw zouden we op de Russinnen wachten. Een er rondzwalkende dronkaard scheen hier van op de hoogte, daar hij ons minutenlang trachtte te vermaken met gezwets. Opzienbarend was het dat hij naar Engels overschakelde, en nummers van The Beatles ten gehore bracht.
Om klokslag 22 uur stopte er een busje aan de overkant van de straat; hieruit kwamen vier personen naar ons toegewandeld; de twee voor ons bekende meisjes, vergezeld van nóg een meisje en een gozer die bij één van de meisjes hoorde. Na wat handengeschud liepen we het uitgaansterrein op. Het voor ons nieuwe meisje had achtereenvolgens in Sevastopol, Murmansk en Moskou gewoond, en met z’n vieren sliepen ze nu bij familie van haar. Ze waren per trein vanuit Rusland hierheen gekomen. In het eerste beste fatsoenlijke café, een grote vierkante zaal waar de tafels keurig recht achter elkaar waren neergezet, bestelden we ons eerste drankje. Onze Russische ‘vrienden’ hadden grote plannen, want er verschenen enkele minuten later hele flessen op tafel; 1 met wodka, 1 met rosé en 1 met een soort appelsap. En zo vaak als wij de douchekraan in het hostel moesten bijstellen om warm water te moeten houden, zo vaak vonden zij het nodig te toasten. Bij vrijwel iedere slok werd het glas geheven. Een verklaring hadden ze er niet voor.
Slechts één van de vier uit Rusland afkomstigen sprak Engels; het voor ons onbekende meisje, dat sinds twee jaar in Moskou woonde. Van de twee voor ons wél bekenden wisten we al dat ze dit niet al te best beheersten. ‘Mi English zero’, klonk het direct na de eerste Engelse vraag aan één van hen. Dat ze toch moeite wilde doen om zich de rest van de avond verstaanbaar te gaan maken, bleek uit het feit dat ze een in een vuist passend woordenboekje Engels-Russisch uit haar tasje tevoorschijn toverde. In combinatie met een ‘Wat&hoe in het Russisch’ van enkele tientallen jaren oud was het echter slechts een druppel op een gloeiende plaat, daar ze de moeite niet nam wát dan ook op te zoeken. Wellicht dat deze onkunde de reden was van het feit dat ze het drinken begonnen af te wisselen met dansen; wij gingen vrolijk door met ons gepraat over Moskou.
De muziek die gedraaid werd, was vrijwel allemaal van Russische makelij; wat we hoorden was een mix van trance en Frans Bauer, afgewisseld met een enkel R&B-geluidje. Dat kon ook anders, vond ik als Nederlander. Daarom liep ik naar de huis-DJ om een verzoeknummer aan te vragen. (Mijn reisgenoot had tot op dat moment al diverse keren –met succes- zijn voorkeur doorgegeven) ‘DJ Tiësto’, vroeg ik aan de plaatjesdraaier. Hij begreep niet waar ik het over had. ‘Ik schrijf het wel op’. De DJ had hiervoor speciaal een schrift in gebruik; in het Cyrillisch schreef ik het voor hem op. Toen ik tot ‘ДJ TIE’ gevorderd was, begreep hij het en begon met zoeken in z’n verzameling muzieknummers op z’n laptop. Pas na een dikke minuut verschenen er resultaten; er bleken slechts 2 nummers van Tiësto voorradig: ‘Just Be’ en ‘Southern Sun’. Toen ik besloot voor de eerste titel te kiezen, gebeurde het onwaarschijnlijke; ‘Dvatsat!’, zei hij (dvatsat is Russisch voor twintig), hierna een meisje aankijkend, dat naast hem was komen staan. Twintig? Twintig wat? Draai je ‘m over twintig minuten? Verbaast keek ik om me heen. De DJ probeerde het duidelijker te maken; hij noteerde een 2 en een 0 in zijn schrift. Toen begon er iets te dagen. En nadat hij het bekende gebaar met z’n vingers maakte, was het helemaal duidelijk; ik moest ervoor betalen! 20 hrivna om precies te zijn. Meer dan 3 euro betalen om je verzoeknummer te mogen horen? Hoe haalde hij het in z’n hoofd.
Door een samenloop van omstandigheden heb ik uiteindelijk de helft neergelegd, om op die manier de zeker honderd aanwezigen eens te kunnen laten genieten van échte muziek. Dit had succes; de mensen gingen compleet uit hun bol. Toen even later echter bleek dat de DJ de plaat niet volledig draaide, wist ik dat ik was opgelicht. (Pas de volgende dag kwam het besef; waarom, wáárom heb ik vannacht deze klootzak geld uitgekeerd?)
Merkwaardig genoeg bleek de DJ even later tóch ook over gevoel te beschikken, toen hij er enkele klassieke platen doorheen joeg; de dansvloer werd omgetoverd van losgeslagen bende tot duo’s die rondjes draaiden.
Er leek geen einde aan de avond te komen. Uiteindelijk kwam dat er toch. Met z’n zessen hebben we de rekening betaald voor zéker 7 flessen met verschillende inhoud. Op weg terug naar de taxi/bushalte werd ons een slaapplaats aangeboden door de Russen. Na veel wikken en wegen besloten we maar gebruik te maken van deze mogelijkheid. Ons hostel was midden in de nacht tenslotte slechts per taxi bereikbaar, dus het geld dat we nu kwijtwaren aan onze reeds betaalde nacht aldaar waren, bespaarden we nu met een kortere taxirit naar ons dichterbij gelegen tijdelijk onderkomen.
Waar de eerste zich aanbiedende taxichauffeur het geen goed idee vond ons met 6 tegelijk te vervoeren in zijn auto, daar deed de tweede minder moeilijk; 1 voorin, 5 achterin? Geen probleem! Toen het veetransport tot stilstand was gekomen, aanschouwden we het bouwsel waar we onderdak zouden krijgen; een flatgebouw dat het best kan worden omschreven met de term ‘verwaarloosd’. Nadat we de trap hadden beklommen naar de hoogste verdieping, moesten we vanaf het trappenhuis 2 deuren van het slot halen vóór we binnen waren. In de woonkamer waren bankstellen omgebouwd tot 2-persoonsbedden, omdat er slechts 1 slaapkamer aanwezig was in de woning.
Of het speciaal voor ons in allerijl werd klaargemaakt weten we nog steeds niet, maar wat er een kwartier nadat we op de bank neergeplofd waren voor onze neus werd opgediend aan etenswaren, was genoeg om een week van te dineren. Een waterige pizza, een groentesalade, brood, nog meer salades; u kunt het niet bedenken zo veel.
(Dergelijke uitstallingen van voedingsmiddelen maakten we nog niet eerder mee in Rusland. Het ontbijt dat we twee jaar geleden in Irkutsk opgediend kregen, was het record tot nu toe; toen bestond het menu uit o.a. tientallen pannenkoeken, groentesalade, twee soorten brood en bessentaart) Niet onverwachts verdween de helft van het nachtmaal de koelkast weer in, om vermoedelijk tijdens het ontbijt weer aangebroken te worden. Na nog wat fotografie werd het tegen 5 uur wel ‘ns tijd om te gaan maffen…

ma 15 augustus

Om een uur of 9 vonden we het tijd om op te staan en per minibusje terug te keren naar het hostel. Kristina zorgde voor thee en zelf konden we een lunchpakket samen stellen met behulp van de groentesalade en wat brood. Na ons adres achtergelaten te hebben, namen we afscheid van Kristina en het resterende Russische nog half slapende volk. Aangekomen bij de bushalte om de hoek konden we direct instappen. Na te zijn overgestapt op het inmiddels bekende Zuidpleinachtige busstation, arriveerden we een klein uur later zo gaar als boter bij ons hostel. Onze slaapkamer was nog in exact dezelfde staat waarin we die achtergelaten hadden.
In de badkamer merkte ik even later dat er bijna geen water meer uit de kraan van de wasbak kwam. De kraan van de douche bleek hetzelfde probleem te kennen. Dan maar naar een andere badkamer, op de 1e verdieping. Ook dit bood geen oplossing. Kokend van woede zocht ik mijn slaapkamer weer op. Mijn reisgenoot besloot op onderzoek uit te gaan. Enkele minuten later kwam hij terug; hij had de oplossing! De stortbakken van de WC’s stonden nog vol met water. GENIAAL! Ik vond het te smerig en besloot het douchen uit te stellen tot op het vliegveld.
  FOK!fotograaf vrijdag 23 september 2005 @ 20:32:41 #114
73911 ultra_ivo
pi_30868482
Nadat ik mijn tassen voor een groot deel ingepakt heb merk ik dat ik te weinig ruimte heb ergens komt me dat bekend voor. Eigenlijk is het meenemen van bergschoenen om ze maar een halve dag te gebruiken onzin, dus ik schrap de beklimming van de Hoverla berg, scheelt me ook bijna een dag (inclusief omweg) die ik dan op de Krim gebruiken kan, of om op de terugweg vrienden in Kiev te bezoeken. Ik zal zeker nog meerdere keren teruggaan naar Kiev, het bergwandelen kan ff wachten.
pi_30874841
Ivo, heel veel plezier toegewenst! Kijk beetje uit natuurlijk, maar ach, je bent ervaren genoeg he Geniet ervan!

wat een verschil met hoe wij op vakantie gingen! Ruimte te over, heb zelfs mijn eigen kussen meegenomen Heerlijk!
pi_30877736
fijne reis Ivo, let idd goed op, fietsers zijn nog steeds niet echt gangbaar daar geloof ik
pi_30920473
deel IX; over de vermakelijke reis van Sevastopol naar het vliegveld van Simferopol én het té lange verblijf op dit vliegveld

Voor een overzichtelijke tabel van de bezochte steden en bijbehorende bezienswaardigheden per reisdag verwijs ik naar www.jeoren.tk


Nét toen mijn reisgenoot aanstalten maakte de stortbak als wasbak in te gaan richten, ontvingen we een aangename verrassing; de hosteleigenaar kwam ons geheel kosteloos en zonder hierom gevraagd te hebben een 5-liter-tank water brengen. We namen dit cadeau dankbaar in ontvangst en gebruikten het als mobiele douche, door de tank op z’n kant bovenop de scheidingswand van de douchecabine te leggen. Na deze noodgreep besloten we het hostel zo snel mogelijk te verlaten. Toen we de sleutel wilden inleveren, wachtte ons een nieuwe onverwachtse aanbieding: een Engels sprekende medehosteleigenaresse, die ons haarfijn kon uitleggen hoe we het beste op het vliegveld in Simferopol konden geraken. Ze vertelde dat vanaf het busstation busjes rechtsreeks naar Simferopol reden; kaartjes kon je kopen bij de chauffeur van de bus. Je kon ook de trein nemen. Omdat dit een stoptrein was, deed ‘ie er wel wat langer over, en bovendien waren er in de stoptrein alleen houten bankjes. We gaven de voorkeur aan de trein, omdat we hiervan zeker wisten waar hij in Simferopol zou aankomen. Daarnaast zag je vanuit een trein meer van de omgeving dan vanaf een doorgaande weg.
Na aankomst op het treinstation sloten we in de stationshal achteraan de rij aan bij de enige open zijnde kassa. Een gesprek met een achter óns aansluitende oudere man maakte duidelijk dat we voor treinkaartjes naar Simferopol niet bij deze kassa moesten zijn, maar bij de aan het stationsplein gelegen loketten. Dit was nog eens goed nieuws; de dag ervoor hadden we hier ook al tientallen in de rij gestaan om alvast een kaartje te kopen, temidden van rondvliegende beesten en aan de lopende band voordringende asocialen, tot we bijna aan de beurt waren en er achter kwamen dat één van ons zijn paspoort niet bij zich had.
Bij de loketten aangekomen bleken we voor de twee uur durende treinreis per stoptrein géén paspoort nodig te hebben. Zonder problemen bemachtigden we twee tickets. Per persoon waren we nog geen ¤ 0,70 kwijt voor een treinrit van bijna 90 kilometer. Een kwartier voor vertrek liepen we het perron op, dat op dat moment bezaaid werd met volk dat uit onze trein stapte. Een op een conductrice lijkende vrouw vooraan het perron controleerde ons op bezit van een geldig plaatsbewijs. Toen we haar passeerden, kwam er juist een oude vrouw in tegengestelde richting langs, in bezit van een zak zelfgeplukte appels, die ze vast van plan was te gaan verkopen. Ze schonk er één aan de conductrice en liep zonder verdere uitleg door.
We stapten de trein in en namen plaats op twee houten 3-zitsbanken. De trein werd bevolkt door een aaneenschakeling van reizigers, variërend van tienermoeders, duo’s vrouwen voorzien van kinderen en wat oudere vrouwen in slaaptoestand. Sporadisch doken er muzikanten op in het gangpad; zo was er een duo, dat wat weghad van het Nederlandse ‘Twarres’; zij brachten enig gezang ten gehore, waarna ze rondgingen om geld op te halen. Niet veel later diende zich een tweede optreden aan; dat van een oude vrouw. Ze droeg een kerstkaart bij zich (naar het zich liet aanzien zo’n zelfgemaakt ding met reliëf). De bedoeling van dit poststuk medio augustus was ons volkomen onduidelijk; betrof het een identificatiemiddel; een reclameobject? Of was het toch bestemd voor verkoop?
Na een inleidend praatje werden ook de half in slaapgesukkelden wakker dankzij het harde gegalm waarmee ze de wagon begon te vullen. Zingen kon je het niet noemen. Dat dit soort treinoptredens óók voor Oekraïners ongebruikelijk was, bleek wel uit het feit dat ook de op andere banken gezetenen hun lach niet konden inhouden.
Mochten we denken na deze vertoning alles wel gehad te hebben, dan hadden we het mis; nadat de trein bij een onbeduidend station tot stilstand was gekomen, verscheen er plots een mini-orkest in de deuropening van het treinstel, dat de coupé voorzag van de nodige met veel Russische tekst doorspekte muzieknummers. Er leek geen einde aan te komen, en onze eindbestemming Simferopol hadden we bijna bereikt. Het tafereel had weg van datgene wat zich in de film Titanic afspeelde; een orkest dat in alle rust voortmusiceerde, terwijl de rest van de op het schip aanwezigen zich in veiligheid brachten na aanvaring met een ijsberg.
Exact 9 kwartier na vertrek arriveerden we op onze bestemming. Het station van Simferopol zag er fraai uit; het gebouw ging over in een reeks poortvormige doorgangen, die toegang boden toegang tot het stationsplein. Hieraan was het chaotische busstation gelegen. We baanden ons een weg tussen de benzinedampen door en besloten vlug ons middagmaal te verorberen bij de ook hier aanwezige Mc Donalds, om vervolgens op zoek te gaan naar vervoer richting het vliegveld, dat ten noordwesten van de stad was gelegen. Een taxichauffeur probeerde ons over te halen; voor $5,- per persoon bracht hij ons op de plaats van bestemming. Dit kon veel goedkoper, daar waren we na 10 dagen Oekraïne wel achter. En jawel; een reeds achter het stuur gezeten buschauffeur liep met ons mee tot we 100 meter verderop op de halteplaats waren gearriveerd voor bussen naar o.a. het vliegveld; het tarief van de trolleybus waarin we terechtkwamen, bedroeg ¤ 0,08! Dit was inclusief afkoppelen van de trollystang bovenop de bus, midden op een druk viaduct boven de spoorrails. Daarnaast werd de reis begeleid door een geluid, lijkend op dat van een stofzuiger in bedrijf en ontdekten we achterin de bus een uiterst milieuvriendelijke stempelmachine. Dit apparaat bestond uit twee massief stalen boven elkaar geplaatste busjes, waartussen je je busticket moest steken. Het bovenste busje was voorzien van een hendel, die je naar beneden moest halen om je ticket te bewerken. Het resultaat: een 5 tal onbeduidende deuken in het midden van het kaartje.
Verder waren het de passagiers die voor het nodige vermaak zorgden; een ventje dat gelijk een gorilla via de bovenin de bus gehangen beugels zijn weg zocht naar de uitstapdeur bij de chauffeur, een zwerversachtige die hangend aan diezelfde beugels bij de eerste beste bocht bijna op schoot bij een vlak daarvoor ingestapte vrouw belandde (waarna de vrouw nijdig een veiliger zitplaats betrok) en een opa, die zijn boodschappentas vol rabarber maar met moeite de bus kreeg ingetrokken.Na een helse rit waarbij enig positief effect van schokdempers achterwege bleef (houten wielen zouden wellicht uitkomst hebben geboden), kwamen we om 18.15 uur (3,5 uur vóór ons vliegtuig zou opstijgen) aan op de laatste halte van deze buslijn, recht voor de ingang van het vliegveld. Aldaar aanschouwden we het gebouw dat vermoedelijk onderdak bood aan aankomst- en vertrekhal. Kleine vliegvelden waren we gewend, maar wat we hier aantroffen was werkelijk het toppunt; een parkeergelegenheid voor slechts tientallen auto’s, een aankomsthal met welgeteld 1 winkeltje met een vloeroppervlak van nog geen 20 m2 dat etenswaren te koop aanbood én een op een uit de kluiten gewassen bungalow lijkende vertrekhal, die volledig gescheiden was van de aankomsthal en alleen te bereiken was via de straat. Hierin was dan gelukkig wél een fatsoenlijke eettent ondergebracht, inclusief terras op het plein vóór de hal. Na binnenkomst in de vertrekhal stond ons een onaangename verrassing te wachten; het enige aanwezige informatiebord gaf aan dat onze vlucht een vertraging van maximaal twee uur had. De achter de incheckbalie gezeten dame heeft niet de capaciteiten in huis de mijns inziens alledaagse vraag ‘Flight 613, has it a delay of two hours?’ te beantwoorden; ze moet hiervoor een wél goed Engels sprekende collega bij zich roepen. Deze weet ons op dat moment nog geen nadere informatie te verstrekken. In het ongunstigste geval zouden we dus 5,5 uur moeten doorbrengen op de aanwezige stalen, geperforeerde 3-zits banken, met vóór ons
de aanblik van vier incheckbalies, die deden denken aan de decoropstelling van het televisieprogramma ‘Zo vader, zo zoon’ anno 1990 en aan de zijgevels 23 goud omrande ingelijst posters met daarop sfeerbeelden van het in Oekraïne zo populaire schiereiland ‘Crimea’. Behoudens 2 smalle raamkozijnen met uitzicht op de landingbaan (waar gemiddeld 2 vliegtuigen per uur in beweging te zien waren) en de eerder genoemde eetgelegenheid was er niets met enige belevingswaarde te ontdekken in de verder vrij moderne hal. Voor bezoek aan het toilet dient men meer dan 100 meter af te leggen; alleen de aankomsthal had hier de beschikking over, en dan ook nog eens op kelderniveau; is het niet zo dat met name de vertrekkenden zijn die voorafgaande aan hun vlucht geregeld gebruik maken van het toilet? Aankomenden zijn toch vaak geneigd na binnenkomst en hereniging met bagage het vliegveld zo spoedig mogelijk te verlaten…
Als mogelijk tijdverdrijf zou men ‘vliegtuigje kijken’ kunnen aanvoeren. Hiervan kon helaas in de verste verten geen sprake zijn; gedurende de maandagse avond uren landde er hooguit 2 maal per 3 uur een toestel. Dan maar eens het afgelegen toilet bezoeken. Daar waar ik de dag ervoor keihard mijn hoofd stootte vanwege een veel te lage deuropening bij het verlaten van een toilet, daar gebeurde op dit vliegveld als ik niet opgelet had bijna hetzelfde; het was niet mogelijk rechtop de toiletruimte binnen te lopen. De toiletruimte zelf was niet veel beter; er was een urinoir dat ontdaan was van spoelwatertoevoer (een tak in het urinoir -lijkend op een gewei van een hert- maakte duidelijk dat deze niet in gebruik was); een centraal aan de muur bevestigd bakje, bedoeld voor toiletpapier voor de vier gewone toiletten -het bakje zelf zonder inhoud; zeeppompjes, tot de laatste druppel toe leeg; een dode wesp lag in de wasbak; een ondraaglijke stank en tot slot de afwezigheid van normale toiletten en in plaats daarvoor de aanwezigheid van zgn. ‘hurkWC’s’. (Hoe de genoemde verspreide stank valt te rijmen met de algemene geldende opvatting dat dit soort WC’s minder onderhoud vergen dan normale toiletten, is tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk). Enige meevaller was de afwezigheid van een geld innende toiletjuffrouw; bijzonder was dat niet, want gezien de staat van de toiletten werd de boel niet eens dagelijks schoon gemaakt.

Voor je uit starend op een bank in de vertrekhal vielen zelfs de kleinste dingen op; een op het vliegveld werkzame man poogde indruk te maken op de incheckdame door op de handbagageweegschaal te gaan staan en haar vanaf die ‘hogere’ positie te woord te staan; waar hij blijkbaar niet aan gedacht had, was zijn buitensporig hoge gewicht; de teller achter de balie gaf een getal aan boven de 100.
Wat verder in het oog sprong was een verwaand wijf met bijpassende kledij die zich niet zozeer ergerde aan de vertraging als wel aan het feit dat ze hier ettelijke uren in haar eentje door moest gaan brengen op een vliegveld met een entertainmentwaarde diep in de min -iets dat voor iemand als zijzelf toch een grove schande moest betekenen.

Enig navraagwerk bij personeel van Ukrainian Airlines leerde ons dat onze vlucht wellicht méér dan 2 uur vertraging zou hebben. Nu was hier nog mee te leven; kort zou onze nachtrust toch wel worden, daar we de volgende ochtend om 9.00 uur bij boekingskantoor SAM moesten zijn om van daar onze excursie naar Tsjernobyl te beginnen. Maar met de mededeling die hier op volgde, zorgde voor de grootste woedeuitbarsting van deze vakantie; mocht de vertraging te erg oplopen, dan kon het zijn dat de vlucht naar de volgende ochtend zou worden verplaatst. Hoe haalden ze het in hun hoofd onze enige mogelijke Tsjernobylexcursiedag op de tocht te zetten.

Als rond de klok van 22 uur als klap op de vuurpijl onze vlucht van het TV-scherm verdwijnt, zijn de rapen gaar. Was dit de Oekraïnse handelswijze voor het annuleren van een vliegtuigvlucht? Of betrof het een vorm van besparing van stroom?

[ Bericht 15% gewijzigd door jeoren op 26-09-2005 20:04:15 ]
  FOK!fotograaf maandag 26 september 2005 @ 19:06:38 #118
73911 ultra_ivo
pi_30949422
En nu gaan er dus twee verslagen door elkaar lopen
Na een reis van anderhalve dag kwam ik vanochtend in Lviv aan.
Zaterdagavond vlak voor 11 uur duwde ik mijn fiets de deur uit om te vertrekken. Eerst 30km fietsen naar het station van Aken. Die route ken ik volslagen van buiten, leverde dan ook geen enkel probleem op. Wel een probleempje in Aken. Normaliter is er iemand bij de infobalie die je met fiets begleidt naar de goederenlift. Maar nu zat er niemand. Ik moest dus onderaan de trap de hele zooi afladen en dan alles naar boven dragen. Ik ben wel iets gewend, maar 50kilo fiets&bagage dragen is me iets teveel. Keulen is dan iets handiger, ruime liften die echter niet allemaal werken . Maar dit was naar beneden, dat lukt nog wel. In Keulen stap ik de fietswagon in en zie 1 fiets en twee op de grond liggende personen. Ik zet mijn fiets weg en volg hun voorbeeld. Wel denk ik eraan om mijn wekker te zetten om niet door de overstap heen te slapen.
Zoals gebruikelijk heeft de trein naar Berlijn weer eens vertraging. Maar op de een of andere mirakuleuze manier weet de machinist deze weg te werken zodat ik in Berlin-Ost een prima overstaptijd heb. De dagtrein naar Krakau is gezellig vol. Zo gaat de reis snel, en uiteraard met veel slapen. Precies op tijd kom ik in Krakau aan.
Nu begint het leuke werk pas echt. Meer info dan een tijdstip over de bus naar Lviv had ik niet. Dus maar wat rondgevraagd waar het busstation was. Diverse mensen wijzen me tenslotte de weg, een flink eind fietsen. Op een gegeven moment vraag ik nog maar eens de weg aan een fietser. Die weet mij te vertellen dat in deze richting geen busstation is. Dat is 3 maanden geleden verplaatst, helemaal naar de andere kant van de stad. Gelukkig is hij zo vriendelijk een minuutje of 20 met mij mee te rijden naar het nieuwe busstation. Maar daar geen bus naar Lviv. Die stopt bij een klein busstation. Dus op de fiets ernaartoe. Tot mijn verbazing is dat naast het station . Kaartjes zijn alleen bij de chauffeur te krijgen...
  maandag 26 september 2005 @ 19:10:15 #119
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_30949562
Ivo

Ik was je nog vergeten plezier te wensen maar bij deze alsnog. Drink een Slavutich voor me, en knabbel een cheboriki op. Of een pakje zukhariki. Taranka? Hm, ik heb honger, ik ga koken.
Confidence through competence
  FOK!fotograaf maandag 26 september 2005 @ 19:18:48 #120
73911 ultra_ivo
pi_30949854
Ruim voor het vertrektijdstip draait de bus naar Lviv het stationnetje in. Ik loop direct met mijn fiets achter de chauffeurs aan en vraag hen of mijn fiets mee kan. Geen probleem, ik moet 'm alleen demonteren. Dat is geen probleem. Zo te zien heeft de ontwerper van deze Poolse bus aan fietsers gedacht, een bagagevak is prima geschikt om er een gedemonteerde fiets in te schuiven. Ik hoef ook alleen maar het gebruikelijke bagagetarief te betalen, totaal 20 Zloty voor fiets&tassen. Het ticket zelf kost 70 Zloty. 15 Euro in totaal dus voor de rit Krakau-Lviv. De bus zit redelijk vol bij vertrek, zo te horen alleen Polen en Oekrainers. Ik val direct als een blok in slaap. Aan de grens moet ik nog goed moeite doen om attent te blijven. Maar dat is niet eens nodig. Geen enkel probleem aan de grens. De Oekraiense grensbeamte is zelfs aardig, vraagt nog of dit mdijn eerste keer in de Oekraine is. Een tevreden glimlach van haar kant als ik zeg dat het mijn vijfde keer is.
Het is nog donker als we om half zes in Lviv aankomen. Op m'n gemak zet ik m'n fiets weer in elkaar. Daarna geld wisselen en naar het loket. Het lukt me om in gebroken Russisch uit te leggen dat ik een ticket voor de bus naar Krakau nodig heb. Maar dan een probleem, pas 15 dagen van te voren worden er tickets verkocht, en dik vertrek pas over krap 3 wekend. Dan maar op de gok terugreizen.
De weg naar het centrum is makkelijk te vindend. Maar in het centrum rij ik even verkeerd. Met als gevolg dat ik met volle bepakking over slecht liggende kasseien tussen tramrails door moet manouvreren. Natuurlijk net nadat de straten zijn schoongespoten. Het lukt me om zonder kleerscheuren dit kunststukje te volbrengen, maar een keer gaat mijn achterwiel er vandoor. Dat is nog op te vangen. Vrij snel bereik ik Hotel Lviv, het goedkoopste hotel dat in de Lonely Planet genoemd wordt. Het is pas 8 uur, maar toch kan ik een kamer betrekken tot morgenvroeg. En dat voor de prijs van 55 Grivna. Geen klacht van mijn kant, zeker als ik mijn fiets in een rommelkamertje kan stallen.
Na een paar uurtjes bijslapen ga ik de stad in. Lviv bevalt me direct. De kerken laat ik bewust liggen, ik wil de sfeer van Lviv proeven. En dat lukt me zeker. Uren dwaal ik lukraak door de stad, her en der foto's schietend. Tussendoor bemachtig ik nog het nodige aan landkaarten (uitstekende kaarten, 1:200.000) en een lens voor m'n fotocamera.
Laat in de middag een uurtje terug naar het hotel en dan weer de stad in, internetclub bezoeken en zodadelijk maar eens wat te eten zoeken.
pi_30951425
Leuk, zo'n combireisverslag. Mijn laatste aanvulling is ook weer aangevuld (zie 4 berichten terug).

Ivo, nog een goede reis.
pi_30951722
Leuk verslag Ivo.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 26 september 2005 @ 20:24:55 #123
14790 EvilFaith
zie signature
pi_30952007
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 01:55 schreef DJJoris het volgende:
fijne reis Ivo, let idd goed op, fietsers zijn nog steeds niet echt gangbaar daar geloof ik
/moet die N64 ook nog uit de oekraine komen? Check je mail eens..
sorry ik koos deze nick toen ik 16 was.
pi_30952135
quote:
Op maandag 26 september 2005 20:24 schreef EvilFaith het volgende:

[..]

/moet die N64 ook nog uit de oekraine komen? Check je mail eens..
Volgens mij heeft [TK]N64 + 2 controllers + 4 games nog geen slotje. Dus opzouten!
pi_30953945
quote:
Op maandag 26 september 2005 19:06 schreef ultra_ivo het volgende:
.... Die stopt bij een klein busstation. ... . Tot mijn verbazing is dat naast het station . ..
Bedoel je dit tijdelijke busstation direct achter het treinstation?

quote:
Op maandag 26 september 2005 19:18 schreef ultra_ivo het volgende:
.... Vrij snel bereik ik Hotel Lviv, het goedkoopste hotel dat in de Lonely Planet genoemd wordt. Het is pas 8 uur, maar toch kan ik een kamer betrekken tot morgenvroeg. En dat voor de prijs van 55 Grivna. ...
Ik had er een kamer met eigen badkamer voor 100 Grivna. En de kassiere (niet te verwarren met de receptioniste) maakte er ook geen half werk van. Het leek wel of alles in drievoud geadministreerd moest worden.
  FOK!fotograaf dinsdag 27 september 2005 @ 16:04:19 #126
73911 ultra_ivo
pi_30974979
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef rosstek het volgende:

[..]

Bedoel je dit tijdelijke busstation direct achter het treinstation?

[afbeelding]
[..]

Ik had er een kamer met eigen badkamer voor 100 Grivna. En de kassiere (niet te verwarren met de receptioniste) maakte er ook geen half werk van. Het leek wel of alles in drievoud geadministreerd moest worden.
Douche en toilet op de gang is mij goed genoeg Luxer dan de bosjes en een bergbeek.
Dat busstation was het inderdaad.
  FOK!fotograaf dinsdag 27 september 2005 @ 16:11:28 #127
73911 ultra_ivo
pi_30975170
Met het eten heb ik lang gewacht in Lviv. Overdag had ik een soort van cafe/kunstencentrum gezien. Daar maar eerst eens gekeken, er was een fotoexpositie. En idd het was nog open. Meer nog, een groepje was oude dansen aan het oefenen. Begeleid door hn muziek bekeek ik de foto's, waarvan een deel me erg goed beviel, mooie straat- en reisfotografie. Daarna zelf de camera ter hand genomen om de diverse mensen van het dans/muziekgroepje te fotograferen. Licht was beroerd maar met behulp van statief en net gekochte Jupiter lukte het nog wel redelijk. Na een tijdje vroeg iemand van de groep me of ze ook de foto's mochten hebben voor hun toekomstige website. Gelukkig spraken de meeste groepsleden redelijk engels, ik kon dus uitleggen dat het nog wel een paar weken ging duren voordat ik weer thuis ben.
Uiteindelijk ver na negenen wat te eten gezocht. De oude stad was al redelijk dicht, maar vlakbij de 'planta' was er nog veel open. Buiten onder de bomen was het nog gezellig druk, ik kon me maar met moeite van de sfeer losmaken om naar m'n hotel te gaan.
Uiteindelijk dan vandaag op de fiets geklommen. De eerste kilometers Lviv uit waren onaangenaam druk, daarna rustige districtsweggetjes. Al direct kreeg ik een goed gevoel, het is weer prima fietsen in de Oekraine. Via diverse kleine plaatsjes fietste ik door het platteland. Wat me wel opviel is hoeveel religieuze tekenen er nu te vinden zijn in Galicie.
De Lonely Planet noemt Drogobich ee aanrader. Daar zit ik nu. En het is inderdaad een mooi, levendig plaatsje. Mooi marktplein en diverse gebouwen eromheen. Goed voor een uurtje of twee bezichtigen.
pi_30982114
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef rosstek het volgende:

[..]

Bedoel je dit tijdelijke busstation direct achter het treinstation?

[afbeelding]
[..]

Ik had er een kamer met eigen badkamer voor 100 Grivna. En de kassiere (niet te verwarren met de receptioniste) maakte er ook geen half werk van. Het leek wel of alles in drievoud geadministreerd moest worden.
Volgens mij heeft Lviv meerdere busstations

en die Evilfaith heeft allang haar mail gehad trouwens :S maar ja, 100Grivna is niet duur trouwens voor een kamer met badkamer, iets van 20 euro geloof ik op dit moment.
pi_31021591
Na Drogobich veranderde mijn geluk. Rond Stebnik kwam ik een afzichtelijk stuk kasseien tegen En niet van de gewone variant die ik uit Belgie en Frankrijk gewend ben, maar echt onregelmatige blokken steen. Naatuurlijk begint er van alles los te rammelen aan m'n fiets. Niet voor alles heb ik gereedschap bij me, maar enkele omwonenden schieten me te hulp met de juiste maat steeksleutel. Vrijwel hele stuk van Drohobic naar Strii is lastig. In de late schemering kom ik een ideale kampeerplek tegen, een half verscholen meertje langs een binnenweggetje. Maar helaas, het is te vroeg om te kamperen. Morgen wil ik in Ivano-Frankivsk aankomen, niet te laat omdat ik bij Esperantisten zal overnachten. Dus rij ik door de schemer door naar de grote weg. Deze is van super asfalt en ook nog vlak. Dus een uurtje het gas erop en ik ben in Strii.
Vlak voor Strii vraag ik bij een tankstation of er een hotel in Strii is. Jazeker, over een kilomter aan de linkerkant is het antwoord. En inderdaad even later duikt het hotel op. Er blijkt ook nog plek te zijn, althans over een uurtje komt er een kamer vrij van 90 grivna. Ik kan me al voorstellen wat er nu in die kamer gebeurt.....
Echt super is het hotel niet, maar het voldoet voor de nacht. In de ochtend rij ik weer verder. Niet veel later ontdek ik dat een onderdeel van een van m'n lenzen is losgerammeld. Een onhandige beweging doet de schroefjes verloren gaan. Nu niks meer aan te doen dus. Ik fiets door naar Dolina waar ik een pauze wil houden. Als met m'n boodschappen een winkel uitkom in Dolina zie ik een keet met een horlogemaker. Die zou nog wel eens een oplossing weten. Ik berg snel de boodschappen op, neem de lens en ga naar de horlogemaker. Binnen de paar minuten heeft deze man door wat er mis is met de lens, schroefjes heeft ie voorhanden. Nog geen 10 minuten later is alles weer prima in orde. Ik vraag hem hoeveel het kost, een weggooigebaar volgt
In een stadspark met een meertje eet ik m'n lunch. Vandaag volg ik vrijwel alleen maar een weg. De P4. Redelijk druk en redelijk asfalt. Redelijk te doen dus. Vlak voor Kalush heb ik inmiddels een impressie wanneer ik in Ivano-Frankivsk kan aankomen. Ik bel mijn verwachte aankomsttijd door.
Aan de zuidkant van Kalush zie ik plotseling een groot bord met de aanwijzing dat verderop recht een monument is rond een van de versterkingen van de Oekraiense partizanenleider Stephan Bandera. Ik vraag twee vrachtrijders hoe ver dat is, 12km is het antwoord. Dat is net te ver om nog op tijd in Ivano-Frankivsk aan te komen. Sowieso kom ik regelmatig sporen tegen van de diverse soorten Oekraiens verzet tegen de Sovjet-overheersing. En natuurlijk sporen van de Oranje revolutie. Dit is duidelijk Joesjenko-gebied.
Bij het verlaten van Kalush denk ik te kunnen afkorten via een binnenweggetje. Maar helaas, vlak voor de brug die ik over moet loopt het binnenweggetje dood. Een bewaker van een of ander gebouw legt me uit hoe ik via wat veldweggetjes weer bij de grote weg uitkom.
4 heuvels verder daal ik af naar Ivano Frankivsk. Het is inmiddels rond zes uur, niet al te vroeg meer dus. Ik rij direct naar het centrum. Makkelijk te vinden, ik hoef alleen maar naar de grootste verzameling kerktorens te kijken.
Op het marktplein bel ik naar Jaroslav en Vita. Ik leg Vita uit waar ik ben. Over 20 minuten zijn we daar ook is het antwoord. Ik eet en drink wat in afwachting van hun komst. En idd, 20 minuten later komen ze aan. Ik krijg direct een rondleiding door de stad. Zo kan ik snel alle bezienswaardigheden zien met vakkundig commentaar.
Het is al donker als Jaroslav en ik naar hun huis fietsen. Vita is ons al voorgegaan met de bus. Tot laat in de avond praten we over van alles door. De hele familie was afgelopen winter in Kiev te vinden, om Joesjenko te steunen.
In de ochtend moeten Jaroslav en Vita vroeg naar hun werk. Hun dochter Natasja heeft late dienst, zij kwam gisteren ook laat binnen. Helaas heeft ze nog erg weinig ervaring met het esperanto spreken, de conversatie verloopt dus moeizaam.
Tegen een uur of elf ga ik richting het centrum. Nog even wat fotograferen, snel een verslagje tikken en dan vanmiddag richting Karpaten. Morgenavond hoop ik aan te komen in Chernivchi.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 oktober 2005 @ 10:44:59 #130
73911 ultra_ivo
pi_31079484
Bij het verlaten van Ivano-Frankvisk kom ik niet meer vooruit. Geen macht in de benen en ook nog eens vals plat omhoog en tegenwind. Tot laat in de middag gaat het erg langzaam. Ik pauzeer zelfs extra lang, ik kom toch niet vooruit. Pas als ik het rivierdal verlaat gaat het beter. Eerst eet ik wat langs de kant van de weg. Het is wel makkelijk met een kampeeruitrusting, gewoon direct naast het winkeltje een eitje bakken.
Als ik de bergen in rijd begin ik me steeds sterker te voelen. Het wordt ook steeds mooier. Veel ervan zal ik niet zien, donker is het ook al bijna. Eigenlijk had ik vanavond willen kamperen. Maar dan moet ik in de schemering al een plek zoeken, terwijl ik nu juist weer goed begin te rijden. Ik begin te twijfelen over het kamperen vandaag, maar toch hou ik alle opties open. In Jaremchak sla ik in ieder geval voldoende eten in. Tijdens het verder omhoog rijden merk ik dat kamperen hier sowieso lastig zal gaan. Vrijwel ieder vlak plekje is bebouwd. In Tatariv moet ik linksaf, om niet uiteindelijk in Hongarije te belanden. En net op de kruising zie ik een klein hotelletje staan. Er is plek, en het kost ook nog eens weinig (30 grivna). Ik blijf er voor de nacht.
In de ochtend merk ik dat het weer is omgeslagen. Het regent nog en het is behoorlijk fris buiten. Maar als ik mijn fietsaan het opladen ben is het weer droog. Fris blijft het wel, maar daar heb ik minder problemen mee. Nog geen 10km verderop, als ik in Vorochta ben, komt de zon weer door. Het wordt weer prima fietsweer. Langzaam klim ik verder omhoog naar de pas. Vlak voordat het steiler wordt stop ik om te eten. Direct komen wat mensen bij me zitten die op de bus willen wachten. Het lukt me om een eenvoudig gesprek met hen te voeren.
De pas zelf is erg onregelmatig. Soms vrijwel vlak, soms behoorlijk steil. Maar boven staat zelfs een echt bord met de hoogte, 1013m. Na de pas wordt alles makkelijk, tenminste dat denk ik. Wat lager in het dal merk ik dat er een forse tegenwind staat. Dat remt behoorlijk af. Ik verlaat de grote weg als die afdraait naar Kosice. Rechtdoor loopt de kleine weg die het dal volgt. Natuurlijk eerst onverhard, ik zit op de grens van twee oblasten.
Als ik het dal verlaat, vele kilometers later, merk ik dat de wind gaat draaien. Dat is prima nieuws. Heb ik toch nog een kans om de verloren kilometers van gisteren in te halen. Op het buitenblad leg ik de laatste tientallenkilometers naar Chernivchi af. Uiteraard het laatste stuk in het donker.Maar het wegdek laat het toe. Toch wil ik ook op deze fiets een dubbelloops halogenekanon zetten, is toch wat handiger als ik buiten het seizoen fiets. Om half 10 kom ik in Chernivchi aan. Het hotel in het centrum heeft geen betaalbare kamers meerover, maar bij het busstationis nog een oud intourist hotel dat zeker betaalbaar is. Hier kan ik overnachten. Ik ben te moe om nog te profiteren vande verderevoorzieningen van het hotel.
In de ochtend verken ik de stad. Echt bevallen doet Chernivci niet, ik hoop dat KhotynenKamjanetsk-Podolski me beter gaan bevallen vanmiddag.
  FOK!fotograaf zondag 2 oktober 2005 @ 12:40:38 #131
73911 ultra_ivo
pi_31110272
En beter bevallen deed Khotyn inderdaad. Dit is echt een fantastische plaats. De planning liep perfect, ik kwam eraan bij schitterend avondlicht. Dit fort is een absolute aanrader, een omweg van meer dan een dag zeker waard. Ik heb geen digitale camera bij me, dus voor de foto's moeten jullie nog even wachten. Daarna in de avond doorgereden naar Kamjanetsk-Podolski. Zoals verwacht was de nieuwe stad niet echt bezienswaardig. Overnachtingsgelegenheden zijn er zat, dus op dat punt ook geen probleem. Wel was in de avond duidelijk te merken dat het een provinciestad is, na 22 uur is er bijna niemand op straat.
In de ochtend sta ik dan vandaag ook maar vroeg op. Het toeristencircus in de oude stad moet nog opgebouwd worden als ik er rondloop. Dat bevalt me prima. De stad heeft zich nog al tijd niet hersteld van de 2e Wereldoorlog. Er zijn nog veel lege plekken die je op oude foto's volgebouwd ziet. De stad was dan ook zwaar verwoest. Eerst misbruikt als ghetto door de Nazi's, later vrijwel helemaal verwoest met luchtaanvallen.
Voordien was Kamjanetsk-Podolski een vrijwel onneembare vesting. De oude stad is gebouwd op een rotsachtige landtong die midden in een ravijn ligt. Vrijwel onveroverbaar, een laatste bastion tegen het oprukkende Tataarse Khanaat en later de Sultan van Konstantinopel.
Direct naast de oude stad ligt een groot kasteel. Iets minder mooi na het zien van het kasteel van Khotyn.
Vanmiddag verlaat ik Galicie. Ik ga nu het gebied in waar eeuwenlang bijna niemand woonde, door dit gebied raasden regelmatig de diverse Mongoolse en Tataarse hordes. Pas donderdag verwacht ik aan de kust van de Zwarte Zee aan te komen.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:29:46 #132
73911 ultra_ivo
pi_31168144
Na Kamjanetsk-Podolski veranderde het inderdaad. Langzaam begint het landschap, de bevolking en de dorpen minder puur Oekraiens te worden. Het aantal Joesjenko-Tak posters neemt dramatisch af, de eerste Lenin-beelden ben ik al tegengekomen. De historische grens is nog altijd een actuele, hedendaagse grens.
Wat hetzelfde blijft is dat overal de oogst bezig is. Op allerlei velden zie je mensen druk bezig met hun koren, mais, appels en nog vele meer. Langs de weg kun je overal de lokale producten kopen. Van landbouwproducten tot houtwerk en zelfs smeedijzeren poorten. Wel een beetje lastig mee te nemen op de fiets.
Eergisteravond vroeg ik aan een oudere dorpsbewoner om wat water. Hij loopt direct na z'n put en laat de emmer naar beneden. Wil ie me niet alleen water geven, maar ook een 5-liter emmer met appels. Dat krijg ik echt niet meegesleept. Toch is zijn logica heel goed, "je hebt nog een lange weg te gaan naar Jalta, dus je hebt veel appels nodig". Ik complimenteer hem met z'n appels en weet er uiteindelijk af te komen met 2 appels, die kan ik nog wel ergens inproppen.
Eergisteren voor het eerst deze tocht gekampeerd. Op een veldje een paar honderd meter van de weg. De boeren die mij 's ochtends zagen waren amper verbaasd mij te zien ontbijten. Maar de dag van gisteren verliep niet al te soepel. De weg liep totaal niet, continu op en af, amper was ik een beekdalletje ingedoken, kon ik er aan de andere kant weer met veel moeite uitklimmen. Het wegdek was soms ook katastrofaal. In Novaja Usycxja dan ook maar besloten om de komende dagen de iets grotere wegen te pakken. Liefst met hotels zodat ik een uurtje of twee-drie in het donker kan rijden en niet al hoef te stoppen als ik net warmgedraaid ben. Zo belandde ik gisteravond in Vynnitsa. Zo te zien een booming town waar veel pseudo-zakenmensen rondlopen. Wel even wennen na Galicie.
  FOK!fotograaf woensdag 5 oktober 2005 @ 13:35:05 #133
73911 ultra_ivo
pi_31202734
Het werd wat dringen met de tijd. Ik wil toch uiterlijk maandagmiddag in Jalta aankomen om her en der nog wat vrienden te bezoeken. Dus heb ik de route aangepast. Diverse omwegen eruitgehaald en vervangen door grotere wegen. Dit rijdt wel een heel stuk beter. Waar ik op de kleine weggetjes hard moest werken om vooruit te komen gaat het nu zowat vanzelf. Alleen het verkeer is hier tamelijk druk. Gisteravond eerder gekampeerd dan gepland, met name in de vroege avond waren er me teveel vrachtwagens onderweg om me lekker te voelen op de hoofdweg naar Kirovgrad.
Ergens in een bossage naast de weg zette ik mijn tent neer. Vanochtend werd ik wakker doordat er iemand aan mijn tent rammelde. Een aantal houthakkers wilden juist in dit bosperceel bomen gaan hakken. Er werd mij dus vriendelijk verzocht om voor mijn eigen veiligheid plaats te maken. Ik vroeg om een half uurtje om de tent af te breken en in te pakken. Dat was prima. Ook nu weer een prettig gesprek, zelden kom ik een Oekrainer tegen die onvriendelijk is.
Langs de weg continu mensen die eten verkopen. Het heeft zo z'n voordelen om in de oogsttijd onderweg te zijn. Overal is eten te kopen, hardstikke vers. het aanbod varieert wel wat naar regio. Hier in het gebied van de zwarte aarde vooral aardappelen. En allerhande andere producten uit de eigen tuintjes.
Momenteel ben ik in Uman, zo te zien een prettig stadje als stopover voor diegenen die via de grote weg van Lviv of Kiev naar Odesa of Jalta rijden. De grote wegen kruisen elkaar hier. Ik ga eventjes over de weg naar Odesa om dan af te slaan naar Jalta.
pi_31229562
Hey Ivo, zo leuk joh, om steeds je reisverslag te lezen. Ik check meermalen per dag dit topic! Zo'n stuk fietsen joh, pfff....! Statistisch gezien kom je morgen weer met een update. Ik ben benieuwd! Veel plezier daar!
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2005 @ 16:23:32 #135
73911 ultra_ivo
pi_31233087
Nou, met de update kom ik nu al

Gistermiddag waande ik me even op een racecircuit. Ik draaide de weg naar Odesa op en vanaf dat moment ging het enorm snel. Fantastisch asfalt, en een fikse wind in de rug. Met dik 30 in het uur vloog ik naar het zuiden. Een vierbaans autoweg waar je zonder probleem op mag fietsen. Sterker nog, ik heb me qua verkeer nog nooit zo veilig gevoeld op deze reis. Interesant is natuurlijk anders. Na een uurtje of 2 gassen sloeg ik dan ook linksaf naar een kleinere M-weg. Ook nu weer goed van kwaliteit. Gisteravond reed ik een weer een tijdje door in het donker totdat ik in Pervomajsk aankwam. Zoals verwacht een ruime keuze aan overnachtingsgelegenheden. Ik koss vor een klein cafe met twee kamers die ze verhuurden. Hier begreep men wat hotelservice is, niet een overdaad aan luxe maar simpel je bekommeren om wat de gast wil zonder de gast uit te kleden.
In de ochtend bekeek ik Pervomajsk. Een klein stadje zoals er zovelen zijn. Winkelstraatje tussen station en Ploshad Lenina, monumentje van Lenin en dat is het zowat. Bij het verlaten van Pervomajsk moest ik via de stoep wat wegwerkzaamheden ontwijken. Onderweg sprak een man me aan. Het bleek dat de plaatselijke TV de werkzamaheden aan het filmen was. Ze wilden ook even een item rond mij maken. Moest ik dus in mijn gebroken Russisch geinterviewd worden... Het ging beroerd maar ik denk dat ik vanavond de kijkers goed de slappe lach vanwege m'n Russisch kan geven.
Daarna nog twee wielrenners van de sportschool tegengekomen. Eentje ervan rijdt binnenkort de ronde van Bulgarije. Voor de rest was het simpel vandaag. Grotendeels wind in de rug, een weg die niet echt druk is maar toch goed loopt. Alleen in een stadje was het wat minder, daar is flink wat industrie bijgebouwd. HEt oude dorpje is helemaal overveugeld door een nieuwe stad, zo te zien niet meer dan 25 jaar oud. De oudere plaatsen hier zijn allemaal van laat in de 18e eeuw, gesticht nadat dit gebied door de tsaren veroverd was.
Wat me wel opvalt is hoe grootschalig hier de landbouw is in vergelijking met Galicie. Duidelijk is dat de kolchozistaie hard heeft toegeslagen. Aan het aantal inwoners te zien hebben ze zich nog niet helemaal hersteld van de gebeurtenissen van de jaren '30 en '40.
pi_31235392
Boeiend verslag inderdaad! Lees het ook elke keer met veel plezier .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:24:21 #137
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_31237157
Ik lees ook mee, Ivo! Veel plezier onderweg!
Confidence through competence
pi_31240236
Zo leuk Blijkbaar moest er eerst 1 iemand zijn lof over het reisverslag posten voordat de rest het ook aandurfde Ga zo door, Ivo! Leuk ook dat je in Pervomajsk overnachtte, daar hebben wij ook overnacht! Wel duidelijk in een ander hotel, maar dat maakt niet uit.

Fiets-ze!
  FOK!fotograaf zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:15:34 #139
73911 ultra_ivo
pi_31277237
Langzaam begint het landschap steeds meer steppekenmerken te krijgen. Ik zie amper nog bossen. Alleen een 'hoogvlakte' van zo'n 50m hoog doorsneden door beekdalletjes of rivierdalen. En overal staat/stond graan. Dit is echt een grote graanschuur. De grote weg naar Cherson is tot boven Mikolajev prima te berijden. In Nova Odesa vond ik eergisteravond een goede overnachtingsplek. MIkolajiv zelf was niet zo denderend, net zoals Cherson. Dit zijn nieuwe steden, duidelijk opgezet vanuit een plan, weliswaar voor de tijd van de planeconomie. De sfeer is wel goed, veel groen, veel bomen langs de straten. Maar echt veel bezienswaardigheden zijn er niet.
Tussen Mikolajiv en Cherson kon ik kiezen tussen de grote weg en de kustweg. Deze keer zag de kustweg er mooier uit op de kaart. En inderdaad, hij beviel me prima. De kust bestaat hier deels uit kliffen van zandsteen, zo'n 50m hoog, af en toe onderbroken daar waar een beekje in het dal van de grote rivier (de Dnjepr) uitmondt en ook een dorpje ligt. In Stanislav reed ik naar het haventje. Eens kijken of ik er vervoer via de delta van de Dnjepr naar de overkant is. Boten lagen er wel, maar iets dat naar de overkant zou varen, nee dus. Die boten waarvan schippers aanwezig waren waren ook niet van dien aard dat je er in de avonduren nog even veilig mee naar de overkant kunt varen. Het dorp bleek een viskolchoz te zijn.
De weg verder langs de Dnjeprdelta bleek niet pal langs het water te lopen. Ik besloot dus in de schemering door te rijden naar Cherson en daar te overnachten. Zo hou ik wat meer tijd over voor de Krim. In Cherson zelf zocht ik eerst maar eens het goedkoopste hotel uit de LP gids op. Dat beviel me van buiten al niet, groot oud Intourist bouwwerk, nachtclub ernaast, massa's taxi's ervoor. De prijs bleek ook behoorlijk hoger dan de prijs die in LP genoemd werd, duidelijk boven m'n budget. Wel was de receptioniste zo vriendelijk een goedkopere optie te noemen, hotel Meridian direct naast het rivierstation. Dat was meer mijn categorie.
In de ochtend vandaag een prachtige collectie oude camera's in het Dom Foto bewonderd. Helaas hadden ze niet de objectieven in de verkoop die ik zoek. Mischien op de markt was het antwoord van de verkoper, "daar staan soms mensen die oude lenzen verkopen". De markt was niet ver weg, maar helaas, vandaag geen aanbod. Maar wel een goede indruk van een drukke zaterdagochtendmarkt in de stad. Toch beduidend anders dan een dorpsmarkt.
De zaterdagochtend hier in Cherson is best gezellig. Maar toch trekt de Krim me meer. Vanmiddag fiets ik de grens met de autonome Republiek over.
  FOK!fotograaf maandag 10 oktober 2005 @ 08:54:14 #140
73911 ultra_ivo
pi_31327140
En het werd dus avond voordat ik de Krim bereikte. De wind is een beetje gedraaid sinds eergisteren, en de weg draaide er natuurlijk ook een beetje tegenin. Met als resultaat een forse zij/tegenwind. Genoeg om niet meer met gemak vooruit te komen. Ten zuiden van Cherson werd het steeds kaler. Steeds meer werd het een echte steppe. Met veel moeite bereikte ik nipt de krim voor de avond. En alhoewel de Krim normaal iets duurder is qua overnachtingen vond ik de goedkoopste plek van de reis, 24 grivna voor een bed in de gastinitsa van Armjansk. Wel op een gedeelde kamer maar dat heb je in een jeugdherberg ook. Nadeel was dat mijn kamergenoot een weinig spraakzame computernerd was. Eten beneden in het cafe, het zag er uit als een typisch dorpscafe op zaterdagavond, veel jeugd, veel drank en veel muziek.
Ik had eigenlijk verwacht dat de laatste dagen de warmste zouden zijn van de hele rit. Maar nu is het juist behoorlijk fris, een koude noordooster. Als ik voorbij een groepje meiden fiets spreken ze me aan, ze zijn verbaasd dat ik nog in korte broek en korte mouwen fiets terwijl zijzelf al bijna in winterkleren rondlopen. Echt totaal verwend dus met de hoge zomertemperaturen op de Krim. In Krasnoperekops eet ik in een restaurantje van Krimtataren. Dat zijn de restaurantjes die je hier moet uitzoeken, veel lekkerder dan de Oekraiense restaurantjes.
Voor de rest is de noordelijke Krim niet zo mooi, dodelijk saai eigenlijk. Ik fiets de hele dag met m'n Diskman in een oor geplugd, dat leidt tenminste af van de kaarsrechte weg over de steppe. Wat me wel opvalt is hoe hoog het centrale gedeelte van de Krim is. Ik gebruik nu een van de moderne autokaarten, een ramp als je de gedetailleerde stafkaarten gewend bent. De schatting die ik maakte wanneer ik in Simferopol zou aankomen klopte dan ook totaal niet. Gisteren was dat problematisch omdat ik bij Pasja zou overnachten. Ik had hem halverwege de dag gebeld met de mededeling dat ik rond 7 uur zou aankomen, het werd dus bijna 8 uur voordat we elkaar ontmoetten bij het station van Simferopol. Gelukkig was zijn huis voor mij ook makkelijk te vinden. En eindelijk een keer een avond waarbij ik fatsoenlijk met mensen kan praten, nit in m'n gebroken Russisch. Opvallend ook de commentaren van Pasja z'n ex-vrouw. Die komt uit een legerfamilie uit Sevastopol, denkt nog helemaal Sovjet. En dat voor iemand van midden 20! Ik ben het gewend zo'n uitlatingen te horen van mensen van in de 50.
Vanochtend kwam ik tot een mindere ontdekking. Gisteravond had ik gemerkt dat er een spaak is gebroken in m'n achterwiel, dat repareerde ik dus vanochtend. Tot mijn schrik ontdekte ik dat de naafflens over een fors stuk uitgescheurd is. Gelukkig is het nog maar 80km naar Jalta, over een goede weg met veel bussen. Mocht het dus vlak voor het eind nog fout gaan kan ik altijd op de bus stappen. Toch volgende week maar eens met m'n fietsenhandelaar praten. De naaf is pas 3 jaar oud, dan mag dit nog niet gebeuren, zeker niet na nog geen 10000km.
  FOK!fotograaf dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:40:26 #141
73911 ultra_ivo
pi_31356835
Simferopol is een stad die je moet leren ontdekken. Op het eerste gezicht zijn er geen fantastische bezienswaardigheden. Maar toch heeft de stad een prettige sfeer, vooral de binnenplaatsjes zijn er erg mooi. Vlak voordat ik de stad uitreed nog even de Tataarse moskee bezocht, die dateert nog van voor de officiele stichting van Simferopol als Russische stad.
De noordhelling van de Angarskij Pereval is zwaarder dan ik verwachtte. De wind speelde wederom een grote rol in dit gevoel. Maar het blijft een apart gezicht om op meer dan 700m hoogte door een trolleybus voorbijgereden te worden. En natuurlijk steeds maar weer auto's volbeladen met allerhande lokale producten. Op een gegeven moment kwam er een Zjiguli voorbij met 3 enorme netten paprika's bovenop de achterklep gebonden. Het geheel zwabberde vervaarlijk rond. En jawel, een paar bochten later stond de Zjiguli langs de kant en de chauffeur was z'n paprika's van de weg aan het rapen.
Naar Alushta toe ging het weer razend snel. Vrachtwagens zijn natuurlijk geen concurrentie voor een zwaarbeladen fietsers, ook Volga's en Zjiguli's gaan in krappe bochten voor de bijl Eindelijk wraak op de Oekraiense chauffeurs. Vorige keer reed ik tussen Alushta en Jalta vlak langs de kust. Deze keer blijf ik op de hoofdweg. Ik wil nog iets aan tijd in Jalta overhouden. Vanaf de hoofdweg heb je af en toe schitterende vergezichten over de zwarte zee. Nog voor het donker is kom ik deze keer op m'n bestemming aan. De achernaaf heeft het gelukkig gehouden. Bij Jefim werd het gisteravond weer gezellig. Hij is al een kleine 50 jaar aktief als esperantist, een wandelend geschiedenisboek. Vanavond komen er allerhande lokale esperantisten op bezoek, een groot deel ervan ken ik al jaren.
Morgen reis ik dan terug naar huis. Eerst met de bus naar Simferopol, dan met de trein naar Lviv. Vanaf Lviv dan weer met de bus naar Krakau, de dagtrein van Krakau naar Berlijn en uiteindelijk de nachttrein van Berlijn naar Keulen. Veel overstappen maar op die manier hoef ik niet alles in grote tassen te stoppen, tassen die ik weer eerst hierheen had moeten zeulen. En ik kan tussendoor nog even Lviv en Berlijn bekijken.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:17:29 #142
110213 arsimo2
www.oekraine.org
pi_31379540
quote:
Op maandag 12 september 2005 11:08 schreef Stereotomy het volgende:
Maargoed, de Oekrainedag: ik wilde de laatste keer ook al gaan maar kon toen niet; ik ben wel blij dat ik niet gegaan ben. Het was meer een politieke propaganda affiche voor de Oranje revolutie die toen net klaar was. *Alleen* sprekers uit het Yuschenko-kamp waren aan het woord, hoe ze oh zo goed alles georganiseerd hadden (kuch, met westers geld en ander kapitaal) etc. terwijl er geen weerwoord was voor de andere zijde van het verhaal.
Als medeorganisator van die dag, wil ik hier wel even bij vermelden, dat er alles aan gedaan is om ook het andere kamp aan het woord te laten. We wilden dat juist heel graag, maar ondanks alle verzoeken hadden ze er geen zin in. Waren zeker nog hun wonden aan het likken of zo.

Het was net als tijdens de verkiezingsperiode zelf, als je naar echte informatie op zoek was, gaf blauw-wit helaas niet thuis. Websites waren er nauwelijks of werkten vaak niet en als ze in de lucht waren dan was er nauwelijks nieuws te vinden. Laat staan dat ze aan internationale berichtendiensten dachten, in het Engels was er zo goed als niets te vinden - alleen een heel klein beetje op het laatst als reactie op maidan.org. Jammer.
quote:
En de voorzitster van de Nederland Oekraine stichting
Detail, zij was niet de voorzitter, maar bestuurslids humanitaire zaken.
quote:
liet vrolijk foto's zien hoe zij met een Oranje vlag op het Onafhankelijkheidsplein stond te zwaaien terwijl ze net daarvoor nog als 'onafhankelijk' OVSE waarnemer met de hele verkiezingstrein was meegelopen, en alle 'illegale' zaken zo objectief mogelijk heeft opgeschreven en ingeleverd.
Met die vlag had ze (als geintje) op het plein gestaan toen de vlak na de oorspronkelijke tweede ronde de protesten begonnen, en toen ze geregeld live verslag deed voor de Nederlandse radio en andere media.

Pas veel later, namelijk tijdens de nieuwe twee ronde is zij als waarnemer naar Oekraine gegaan. En inderdaad echt volkomen onafhankelijk. Net als de berichtgeving over de verkiezingen die we als Platform Nederland Oekraine op onze site gegeven hebben en als nieuws- en informatiebron fungeerden voor ANP, Novum e.d. meer. Archief is na te slaan op http://www.oekraine.org/n(...)rkiezingen2004.html. Ook hebben we toen bewust gezocht naar tegengas, dus meningen vanuit het niet-Oranje kamp, in Nederland. Het lukte, maar met veel moeite. Ook dat is na te lezen in het archief.

Kritiek op ons werk is prima, geen enkel probleem, maar wel graag goed geinformeerde en gefundeerde.
quote:
Even offtopic: Yuschenko heeft het hele kabinet wegens corruptieschandalen in de prullenbak gedaan. o.a. .... De mensen verdienen beter maar corruptie is helaas net zo Oekraiens als Venco Nederlands is. Maargoed, nu zullen ze op de Oekrainedag wel iets minder hard juichen.
Als er een groep was waar men deze gang van zaken vrijwel precies al had voorspeld, dan was het wel bij de mensen rond het Platform Nederland Oekraine en degene die berichtgevingen rond die verkiezingen op www.oekraine.org hebben gedaan. Als je met niet gelooft, lees dan het archief maar eens na op de groep ukrajina op yahoogroups.com. Dat is de nieuwtjesuitwissel- en discussiegroep van deze personen.

NB: persoonlijke mening: oranje of blauw-wit is niet belangrijk. Wel dat Oekraine heeft laten zien dat er ook bij hen een grens is aan corruptie en met name corrupte verkiezingen. Dat er nog een hele lange weg te gaan is voordat in Oekraine echt fatsoenlijk met macht wordt omgegaan is duidelijk en dat zal nog vele jaren duren (als er machthebbers komen die opgegroeid zijn na 1991 denk ik zelf). Maar er is licht aan het eind van de tunnel: de belangrijkste datum tijdens de verkiezingperiode is niet 26 december of de inauguratie van Joestjenko, maar 3 december 2005. De dag waarop het hooggerechtshof de twee ronde ongeldig verklaarde, dat was de doorbraak. Wie er wint boeit me niet, is de zaak van de Oekrainers, gaat ons niets aan. Wel dat het eerlijk verloopt. En dat corruptie in deze kwestie niet langer werd geaccepteerd, zelfs niet door Koetsjma aangestelde rechter, geeft hoop. Al zal het nog lang duren allemaal, met veel problemen en misstanden.

groeten,

Armand Simonis

[ Bericht 2% gewijzigd door arsimo2 op 12-10-2005 11:48:33 (typo's) ]
Platform Nederland Oekraine
  woensdag 12 oktober 2005 @ 12:37:43 #143
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_31381547
Sorry hoor, maar ik vind het behoorlijk zwakke argumenten. Nogal logisch dat het Yanukovich kamp minder met Engelse berichten aan het strooien was als het Yuschenko kamp: het westen stond vierkant achter Yuschenko en ook de publieke opinie in het westen moest pro-Yuschenko zijn, anders had de Oranje-revolutie - gesteund door het westen - niet gewerkt. Wanneer jij net als ik persoonlijke vrienden hebt die als tolk voor OSCE waarnemers alles van a-z hebben meegemaakt, ook in het oosten van het land, weet jij donders goed dat die tweede ronde helemaal niet zo oneerlijk is verlopen, en dat die westerse gesponsorde "opinie peilingen" die aan het begin van de revolutie aan het publiek werden getoond om ze op te zwepen, gewoon het olie op de vuur was om alles aan te steken op het Onafhankelijkheidsplein.

Maargoed, je zegt dat je in het Engels weinig kon vinden over informatie van het andere kamp, als je op Russische nieuwssites keek zoals interfax or itar-tass, daar werd het overspoelt met berichtgevingen. Overigens, *juist* binnenlandse sites geven een betere kijk en gefundeerde kritiek op beide partijen. Ik huiver bij de gedachte om de hele revolutie vanuit cnn.com of bbc.co.uk te hebben moeten volgen, dat snap jij ook wel. Ook voornamelijk de grote Russische nieuwssites hebben engelse afdelingen, en wanneer je echt serieus met journalistiek bezig zou zijn, had je in persoonlijke of zakelijke kringen vast ook iemand gevonden die voor je wilde vertalen, afhankelijk van hoeveel energie je er bij voorbaat in wilde steken. Vooral de informatie die je gemist hebt op Russisch/Oekraiense sites haalt je hele objectiviteit neer. Je laat je toch niet afschrikken van goede journalistiek omdat je toevallig geen directe mensen in je redactie hebt die Russisch lezen, de taal waarin de meeste berichten van 'het andere kamp' werd uitgegeven? 'Ja maar, wij kunnen geen Russisch lezen " is een zwak argument voor een journalistiek team, en ook een gemiste kans.
quote:
Wie er wint boeit me niet, is de zaak van de Oekrainers, gaat ons niets aan. Wel dat het eerlijk verloopt.
Met tonnen westerse-sponsorgeld bedragen een mensenmassa op het onafhankelijkheidsplein vermaken met artiesten en lasershows (uiteraard niet vantevoren gepland zo'n mega-festatie, geheel spontaan), de oude regering en rechters onder druk zetten door het parlementsgebouw te omsingelen terwijl parlementsleden gewoon die hectische dagen hun werk wilden doen, de OSCE die met een flutrapport komt - wanneer je die ook daadwerkelijk leest - over de tweede ronde waar niets meer dan kleine incidenten is gemeld en vervolgens in de *westerse* media wordt opgeblazen tot een supersized olifant, waarin ik vergelijkingen met Noord-Korea heb gezien .... Noem jij dat 'eerlijk' ? Er is door de OSCE *geen enkel* hard bewijs van fraude gevonden, waarin tellingen e.d. niet klopten. In het westen waren er dorpen en steden met 90-100% Yuschenko stemmen. In het Oosten waren er dorpen en steden met dezelfde % voor Yanukovych. Waar hoor je de westerse journalisten en ook OSCE over klagen? Juistem.

Wat mij steekt is dat in het geheel *ook* in het Yuschenkokamp smerige dingen hebben plaatsgevonden, maar alles is, ook op oekraine.org en zeker op de oekrainedag, vaker in dan uit de doofpot gedaan.

Misschien zou er eens wat meer aandacht geschonken moeten worden aan al deze "revoluties" die via NGO's vanuit Amerika en de EU gesponsord worden - ik noem dat niet eerlijk, ik noem dat buitenlandse hulp met eigenbelang aan partijen die in hun buitenlands beleid meer pro-westen zijn, maar qua binnenlandse politiek wellicht nog smeriger bezig zijn dan hun voorgangers, welk het geval is in Oekraine, maar ook Servie enkele jaren terug.

Fijn dat Oekraine.org een betere poging doet dan Twee Vandaag om objectief te zijn, maar wat mij en ook vele anderen betreft kwam dat absoluut niet terug in de laatste Oekrainedag. Met een beetje meer goede wil had je er iets meer objectiefs van kunnen maken in plaats van het Oranje feestje dat er toen was, en dat is gewoon doodzonde.

Met nog een persoonlijke mening dat ik goed te spreken was over het buitenlands beleid van de nieuwe Oekrainese regering en met absolute walging het binnenlandse beleid heb gevolgd , wil ik het graag hierbij laten; als je nog vakantiefoto's hebt van de Oekraine, dan staat het je vrij om die te posten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Stereotomy op 12-10-2005 14:15:07 ]
Confidence through competence
  woensdag 12 oktober 2005 @ 13:38:29 #144
110213 arsimo2
www.oekraine.org
pi_31382855
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:37 schreef Stereotomy het volgende:
Sorry hoor, maar ik vind het behoorlijk zwakke argumenten. Nogal logisch dat het Yanukovich kamp minder met Engelse berichten aan het strooien was als het Yuschenko kamp: het westen stond vierkant achter Yuschenko en ook de publieke opinie in het westen moest pro-Yuschenko zijn, anders had de Oranje-revolutie - gesteund door het westen - niet gewerkt.
Onzin, het is precies andersom. Als het Janoekovitsj-kamp simpelweg meer en beter informatie had verstrekt aan internationale pers dan had zijn kant ook beter naar voren gekomen. Het is een stommiteit dat ze het niet gedaan hebben, want nu kwam de politiek inhoudelijke kant van de meningen helemaal niet aan orde in de internationale pers. Het ging nu alleen maar over fraude etc.
quote:
Wanneer jij net als ik persoonlijke vrienden hebt die als tolk voor OSCE waarnemers alles van a-z hebben meegemaakt, ook in het oosten van het land, weet jij donders goed dat die eerste ronde helemaal niet zo oneerlijk is verlopen
Ik ken er genoeg die namens de OSCE zijn bezig geweest, zowel mensen aldaar de waarnemers zelf. De eerste ronde is nog redelijk verlopen inderdaad (in verhouding). Echter de twee ronde (toen het alleen tussen Joe en Jan ging) dus helemaal niet. En dat is nu net het punt, daarom werd die terecht niet geaccepteerd en is die opnieuw gedaan, en is gezorgd dat die toen wel redelijk verliep.
quote:
, en dat die westerse gesponsorde "opinie peilingen" die aan het begin van de revolutie aan het publiek werden getoond om ze op te zwepen, gewoon het olie op de vuur was om alles aan te steken op het Onafhankelijkheidsplein.
Wat een onzin. De behoefte aan verandering en eerlijke verkiezingen kwamen uit de bevolking zelf, die zijn niet door het westen opgezweept of vervalst in beeld gebracht. En dat ondanks alle pogingen in het oosten en zuiden om oranje het leven onmogelijk te maken (heb ik met eigen ogen aanschouwd, ik kom o.a. geregeld op de Krim - ik was daar ook tijdens de nieuwe tweede ronde).
quote:
Maargoed, je zegt dat je in het Engels weinig kon vinden over informatie van het andere kamp, als je op Russische nieuwssites keek zoals interfax or itar-tass, daar werd het overspoelt met berichtgevingen.
Vanuit het Jan-kamp verhoudingsgewijs heel weinig eigenlijk. Op pogingen na om te claimen dat ze hun handen in onschuld wasten..
quote:
... Ook voornamelijk de grote Russische nieuwssites hebben engelse afdelingen, en wanneer je echt serieus met journalistiek bezig zou zijn, had je in persoonlijke of zakelijke kringen vast ook iemand gevonden die voor je wilde vertalen, afhankelijk van hoeveel energie je er bij voorbaat in wilde steken. Vooral de informatie die je gemist hebt op Russisch/Oekraiense sites haalt je hele objectiviteit neer. Je laat je toch niet afschrikken van goede journalistiek omdat je toevallig geen directe mensen in je redactie hebt die Russisch lezen, de taal waarin de meeste berichten van 'het andere kamp' werd uitgegeven? 'Ja maar, wij kunnen geen Russisch lezen " is een zwak argument voor een journalistiek team, en ook een gemiste kans.
Waar staat en wie zegt dat wij geen Russische en Oekraiens lezen? Natuurlijk doen we dat, daar haalden we juist de meeste informatie vandaan. Mede om objectief te zijn en goed nieuws te hebben. En we gebruikten alle bronnen die we konden vinden, en dat waren er heel veel.

Misschien niet duidelijk, maar ik gebruik het gebrek aan Engelstalige info als een zwakte van blauw om hun zaak kracht bij te zetten en buitenland te informeren. Niet als argument waarom wij (www.oekraine.org) geen nieuws van blauw konden lezen. Wij hadden dat Engels helemaal niet nodig.
quote:
Wat mij steekt is dat in het geheel *ook* in het Yuschenkokamp smerige dingen hebben plaatsgevonden, maar alles is, ook op oekraine.org en zeker op de oekrainedag, vaker in dan uit de doofpot gedaan.
Dat is helemaal niet onder stoelen of banken gestoken. We hebben er juist, zeker op oekraine.org er gedaan om het zo objectief mogelijk in beeld te brengen.

Wel eens bij stil gestaan, dat de fraude etc juist in het ene kamp meer plaatsvond dan in de andere? Logisch ook, omdat het ene kamp (blauw, Jan en Koetsjma) hun machtpositie te verdedigen had t.o.v. andere (oranje). Het zou me niets verbazen dat als Oranje aan de macht was geweest en Blauw was in de tegenaanval, dat dan de misstanden in het oranjekamp groter was geweest. Wat dat betreft heb ik weinig illusies voor de verkiezingen a.s. maart, er zal van alle kanten de fout in worden gegaan.
quote:
Fijn dat Oekraine.org een betere poging doet dan Twee Vandaag om objectief te zijn, maar wat mij en ook vele anderen betreft kwam dat absoluut niet terug in de laatste Oekrainedag. Met een beetje meer goede wil had je er iets meer objectiefs van kunnen maken in plaats van het Oranje feestje dat er toen was, en dat is gewoon doodzonde.
Het was geen oranje-feestje op de Oekrainedag. De enige die Oranje propageerden waren de Oekraiense gasten uit het Oranje kamp - tja, wat kan je van hen verwachten. De blauwen wilden niet komen, ondanks vele pogingen om ze te interesseren. De rest van het programma had niets met oranje te maken, en ging over de verhalen die de mensen die hadden meegemaakt.

En tja, dat er mensen zijn die het niet konden verkroppen dat Oranje had gewonnen en daardoor niet wilden of konden zien dat het niet over oranje, kunnen we weinig aan doen. Ik snap ook best dat het diep zit bij vele mensen, zeker als ze een sterkere band met het Russische deel van Oekraine hebben bijvoorbeeld door (meer) familie- of vriendschapsbanden aldaar (bij mij persoonlijk is dat redelijk neutraal, ook al kom ik veel meer in het Russische deel)

De feiten liegen niet, een meerderheid van Oekraine leek voor de verkiezingen meer Joe dan Jan te willen. Jan wilde dat koste wat koste voorkomen en schuwde grof valsspelen niet, gesteund door de toen zittende macht. Tuurlijk de andere kant speelde ook vals. Echter toen er opnieuw werd gekozen en de mate van valsspelen een beetje in balans werd gehouden bleken er inderdaad meer mensen voor Joe te zijn. Of ze daar politiek inhoudelijk de beste keus mee hebben gemaakt, is een andere discussie.

En oh ja, zet dat gefrustreerde gewauwel over westerse beinvloeding (die er was natuurlijk, zeker) wel tegenover dezelfde beinvloeding uit het oosten. Niet met twee maten meten graag. De manipulaties, propaganda en financieringen vanuit Rusland en de zittende machthebbers overstegen van wat er vanuit het westen is gebeurd en zeker over veel meer jaren. Tot het onthoofden van journalisten toe..

Armand

[ Bericht 2% gewijzigd door arsimo2 op 12-10-2005 14:18:02 (typo's, kleine verduidelijkingen) ]
Platform Nederland Oekraine
  woensdag 12 oktober 2005 @ 13:58:32 #145
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_31383371
quote:
Ik ken er genoeg die namens de OSCE zijn bezig geweest, zowel mensen aldaar de waarnemers zelf. De eerste ronde is nog redelijk verlopen inderdaad (in verhouding). Echter de twee ronde (toen het alleen tussen Joe en Jan ging) dus helemaal niet.
Dat was een typo van mij: ik bedoelde uiteraard dat de tweede ronde *ook* zonder de in de media opgepompte 'massive ballot fraud' is gehouden. Overigens spreek je jezelf nu enorm tegen: als de eerste ronde zo (relatief) eerlijk was gehouden, dan betekent dat met het oog op de uitslag toen Yuschenko en Yanukovich *VRIJWEL EXACT* dezelfde aantal stemmen hebben gekregen, dat het gewoon een nek-aan-nek race was. Het is dan ook niet meer dan waarschijnlijk dat de tweede ronde ook een nek-aan-nek race was, die uiteindelijk gewonnen werd door Yanukovych. De 8-9% voorsprong die Yuschenko aan het eind van de 3e ronde heeft behaalt, komt dus echt niet door 'eerlijker verlopen verkiezingen' maar door de grotere exposure die hij 2 weken lang op de Maidan heeft gekregen.

Lees de OSCE verslag er maar op na. Op incidenten na kan ik niks terugvinden van massale fraude wat de ene krant van de andere overnam. Ik heb van eerste hand informatie van de tellingen in Donbas gehad achteraf, die tot diep in de nacht doorduurden: gewoon vrijwel geen fraude met tellen of stembiljetten gevonden, en zeker niks op heterdaad betrapt - en wat lees ik de volgende ochtend in de krant? Dat zulke hoge percentages voro Yanukovych helemaal niet mogelijk waren, moord brand etc. Er werd voor het gemak maar even vergeten dat in het westen percentages van dezelfde orde van grootte voor Yuschenko werd behaald. Of dat ze in Georgie bij de verkiezing van Saakasvilli ook die pecentages hebben gehaald, waar de OSCE dan wel weer over te spreken was. Hoezo onafhankelijk, hoezo eerlijk?

Waar de westerse media (en overigens, tot mijn verbazing, ook mijn vrienden in Kiev) repten over ' een totale informatie blokkade" in het Oosten van het land, wisten mijn vrienden aldaar me vrolijk te melden dat ze naar live beelden van het plein aan het kijken waren op TV met alleen maar oranje mensen, en dondersgoed wisten wat daar aan de hand was. Hoezo eerlijk?

Dat Yuschenko 'slechts' met 8-9% verschil had gewonnen na 2 weken wereldnieuws en wereldgebeurtenissen aan PR heeft gehad op het Plein zegt meer over de grote mega-exposure die hij in korte tijd heeft gehad dan dat die keer de verkiezingen eerlijk(er) waren verlopen. Iets meer dan de helft van de bevolking had zijn zin. De andere helft niet. Om nou van een 'totale bevrijding van het volk' te spreken, zoals iedereen deed, vind ik zeer ver gaan. Een battle of the clans was het, een aspect die in de westerse media te weinig aandacht heeft verdiend.

Niet alleen de twee partijen in Oekraine zijn niet eerlijk geweest, maar ik ben ook uitermate teleurgesteld in de berichtgeving van de westerse media. En ook over de Oekrainedag, zoals ik al zei, en ik ken meer mensen die dat waren. Zoals ik had gezegd: Oekraine.org wekt de indruk beter haar best te hebben gedaan dan Twee Vandaag, dat zeker, maar helaas blijkt totale objectieve journalistiek waarin beide kanten even goed en kritisch worden belicht, een illusie.
quote:
Tot het onthoofden van journalisten toe..
Zullen we het daar - en over vergiftigingen - maar niet over hebben?

Ok mensen, genoeg POL, terug naar TRV Oekraine

[ Bericht 19% gewijzigd door Stereotomy op 12-10-2005 15:02:01 ]
Confidence through competence
  woensdag 12 oktober 2005 @ 14:58:43 #146
110213 arsimo2
www.oekraine.org
pi_31384837
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 13:58 schreef Stereotomy het volgende:

[quote] Dat was een typo van mij: ik bedoelde uiteraard dat de tweede ronde *ook* zonder de in de media opgepompte 'massive ballot fraud' is gehouden. Lees de OSCE verslag er maar op na. Op incidenten na kan ik niks terugvinden van massale fraude wat de ene krant van de andere overnam.
Het verslag heb ik gelezen, en hoewel daar best veel in terug te vinden is naar mijn mening, is het slecht het topje van de ijsberg. Mijn bronnen, juist ook die vanuit het oosten en zuiden spreken over fraudezaken die niet of nauwelijks in de rapportages van OSCE terug te vinden zijn. Uitslagen in kunstmatig verlengende straten, falsificaties met overleden, truuks met dubbel stemmen in verschillende gebieden e.v.a.

Maar goed, elkaar verder overtuigen op dit punt heeft geen zin wellicht.

Wel ben ik het 100% met je volgende opmerking eens:
quote:
Om nou van een 'totale bevrijding van het volk' te spreken, zoals iedereen deed, vind ik zeer ver gaan.
De enige bevrijding waar naar mijn idee sprake is, is dat er dus eindelijk een frauduleuse verkiezingsuitslag niet werd geaccepteerd door het hoogerechtshof en dat het opnieuw moest. En dat in de praktijk er meer persvrijheid isr. Niet perfect, zeker niet, maar beter dan in de jarenlange periode daarvoor. Hopelijk kan deze verbeterde juridische slagvaardigheid en openbare mondigheid op langere termijn wel tot echte verbeteringen voor iedereen in Oekraine leiden. Afwachten maar, ze hebben het zelf in de hand.
quote:
Ok mensen, genoeg POL, terug naar TRV Oekraine
Okay.

Armand
Platform Nederland Oekraine
  woensdag 12 oktober 2005 @ 15:04:13 #147
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_31384976
Confidence through competence
  FOK!fotograaf donderdag 13 oktober 2005 @ 19:11:44 #148
73911 ultra_ivo
pi_31416344
Goed, maar weer terug naar TRV dan

Eergisteren had Jefim nog een klusje voor me in petto. Ik mocht verschijnen voor een plaatselijke filmploeg die ook aan de landelijke kanalen levert. Dit keer geen interview in het Russisch, maar in Esperanto, met Jefim als tolk. Dat interview duurde vrij lang. Eerst behoorlijk wat shots terwijl ik af en aan reed door de straat, daarna een lang interview over mijn impressie's van Oekraine, eindelijk kan ik mijn gal spuwen over de vrachwagenchauffeurs hier. Ik geef vooral aan dat als zij hun gedrag herhalen in bijv. Frankrijk dat in het geheel niet gewaardeerd wordt door Franse agenten en rechters.
In de avond dan een soort van open huis, een stuk of 15 esperantisten komen voorbij, voor een groot deel oude vrienden van me. We praten over van alles en nog wat, maar natuurlijk ook over de afgelopen winter. Een aantal fanatieke Janoekovitsj supporters zijn verbaasd als ik aangeef dat de filosofische basis van de strijdmethode van Joetsjenko afkomstig is van Tolstoj, politiek uitgewerkt door Gandhi. En dat de instructeurs uit Belgrado kwamen. De bittere pil is voor hen nu iets makkelijker te slikken.
In de ochtend komt Slava voorbij op z'n mountainbike. Samen fietsen we naar het busstation. Daar komen wat complicatie's voor. De bus naar Simferopol is een nieuwerwetse Mitsubishi. Met heel wat minder bagageruimte dan de oude Ikarussen. Er is dan ook wat overtuigingskracht voor nodig om de chauffeur mij te laten toestaan om in ieder geval te proberen om mijn fiets in de bagageruimte te krijgen. En jawel, na een paar minuten sleutelen heb ik mijn fiets zo klein gekregen dat ie in de achterste bagageruimte past. Dit type bus mag dan wel airco en radio hebben, voor mensen met veel bagage is een Ikarus veel geschikter.
In Simferopol dan geen complicatie's meer. Het kopen van een bagagekaartje kost wel wat tijd, het lijkt wel alsof het halve leger via Simferopol wil reizen. Toch lukt het me om ruim een half uur voordat de trein vertrekt m'n bagagekaartje in handen te hebben. Een kaartje voor mezelf had ik al op doorreis door Simferopol gekocht. Nu is het helemaal geen moeite meer. Zonder bagagekaartje ontstaat er soms enige discussie met de conductrices, nu is mijn fiets geen punt meer. Maar wel iets anders, op mijn treinkaartje staat het nummer van m'n identiteitsbewijs. En dat kunnen de dames niet lezen.... Een van hen gaat maar raad vragen bij de hoofdconductrice. Die keurt het geheel goed. Ik mag instappen. Mijn fiets vindt het vertrouwde plekje dwars over twee bagageplanken in een platzkart wagon. Ik installeer me ook. Dit keer blijkt een van de anderen in het compartiment behoorlijk Engels te spreken. Dat vergemakkelijkt de conversatie. BInnen het uur staat de tafel vol met allerhande etenswaren, afkomstig uit allerhande tassen. Ik kan ook een flinke duit in het zakje doen met wat spullen uit mijn fietstassen. Zo vordert de avond snel en is het erg gezellig.
Ergens in de nacht stapt Nikolaj, de Engelssprekende militair, dan uit. De ochtend wordt dus een stuk minder spraakzaam.
Om een uur of 2 loopt de trein binnen in Lviv. Fiets weer monteren, tassen eraan hangen en moeizaam via wat sporen naar de uitgang. Ik ga maar eerst naar het busstation om een kaartje te kopen. Nu lukt dat wel aan het loket. Mijn fiets mag ik stallen in de bagageruimte van het busstation. Alleen beladen met een schoudertas vol met fotospullen (toch nog aardig wat kilometers) verken ik voor een tweede keer Lviv. En dat blijft aangenaam.
Nu heb ik nog krap een uur voordat ik een marshrutka naar het busstation neem. Nog even wat internetten en dan er vandoor, op naar Krakau en Berlijn.
pi_31422408
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 19:11 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar wel iets anders, op mijn treinkaartje staat het nummer van m'n identiteitsbewijs. En dat kunnen de dames niet lezen.... Een van hen gaat maar raad vragen bij de hoofdconductrice. Die keurt het geheel goed.
Dus als ik het goed begrijp stond er in plaats van je naam, alleen het nummer van je paspoort op het ticket. Hoe krijg je dat ooit voor mekaar? En waarom zouden de dames dat niet kunnen lezen dan? Als jij je paspoort toont, dan kunnen ze dat toch vergelijken met je ticket?
  FOK!fotograaf vrijdag 14 oktober 2005 @ 07:00:13 #150
73911 ultra_ivo
pi_31429554
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 22:22 schreef rosstek het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp stond er in plaats van je naam, alleen het nummer van je paspoort op het ticket. Hoe krijg je dat ooit voor mekaar? En waarom zouden de dames dat niet kunnen lezen dan? Als jij je paspoort toont, dan kunnen ze dat toch vergelijken met je ticket?
Mijn naam stond er ook nog eens op. Maar uiteraard in Cyrillisch schrift. En daar wrong de schoen, de dames konden niet cyrillisch met latijns schrift vergelijken
Verder had ik, zoals gebruikelijk, alleen mijn identiteitsbewijs (gemeentelijk kaartje) laten zien, paspoort niet, ook niet bij het kopen van mijn kaartje. Dat doe ik altijd, als ze vragen naar 'dokument' dan laat ik mijn ID zien, als ze vragen naar het paspoort krijgen ze het paspoort te zien. Komt precies overeen met het gebruik van de diverse Oekraiense paspoorten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')