Maar dan is het toch niet eens meer de vraag of het zijn eigen verantwoordelijk is? Dat is zo helder als maar kan.quote:Op zondag 14 augustus 2005 01:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zie je wel dat je het begrijpt, zo moeilijk is het niet
Tja kijk dat is dan niet meer dan logisch dat hij geen WW en bijstand ontvangt.quote:De aandoening is niet onbekend, maar de keuringsarts heeft er geen verstand van. Maar neem aan dat de behandelend neuroloog hem niet in staat acht tot het verrichten van arbeid, al lijkt hij normaal te functioneren tijdens een oppervlakkig gesprek.
Hij ontvangt geen WW, omdat zijn handicap veroorzaakt is door een auto-ongeluk op jonge leeftijd. Hij heeft dus geen arbeidsverleden (een vereiste voor WW). Aangezien hij bij zijn ouders woont heeft hij geen recht op bijstand, want die hebben gewoon inkomen.
Dan zal hij als hij uit huis gaat bijstand ontvangen, is hij wel met zijn aandoening daartoe in staat?quote:Maar dat is een situatie die niet oneindig door kan gaan, zijn ouders zijn ook niet de jongsten.
Mwah mijn tante heeft enkele jaren bij ons de was moeten doen om geld over te houden voor andere kostenposten, en heeft ook op zat andere manieren bezuinigd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 01:32 schreef Klemvast het volgende:
Kijk, Fridelidinges, ik heb gewoon de indruk dat jij nog maar zelden concrete "arme" mensen hebt gezien in je leven, laat staan dat je naar hun verhaal hebt geluisterd.
Waarop baseer je dit vermoeden?quote:Misschien denk je dat je zelf perfect bent of zo.
Je zei eerder dat het mensen hun eigen schuld was als ze in de problemen kwamen. Ik liet je twee voorbeelden zien van mensen die niet meer kunnen rondkomen van hun geld, door oorzaken buiten hun invloed. De jongen met de arbeidsongeschikheidsuitkering en zijn ouders hadden een uitgavenpatroon dat al sinds jaren gebaseerd wat op zijn WAJong uitkering, en het pensioentje van zijn ouders. Daar is nu de helft weggevallen. Er is daar rigoreus bezuinigd, en ze trekken het maar net.quote:Op zondag 14 augustus 2005 01:39 schreef fridelidelidela het volgende:
[..]
Mwah mijn tante heeft enkele jaren bij ons de was moeten doen om geld over te houden voor andere kostenposten, en heeft ook op zat andere manieren bezuinigd.
Zij verschilt alleen daarin met enkele 'mensen met een laag inkomen' dat zij wel leeft naar haar eigen levenssituatie en weet dat ze op bepaalde zaken moet bezuinigen om meer geld aan andere zaken uit te kunnen geven. En ook is zij wel verstandig genoeg om geen dure leningen/abonnementen aan te gaan waarvan ze weet dat ze zich die niet kan veroorloven.
Het enige wat ik dan ook zeg is dat als er een wil is bij een Nederlandse burger dat deze dan ook kan rondkomen van het geld dat'ie krijgt.
[..]
Waarop beweer je dit vermoeden?![]()
Als mensen in Nederland in financiele problemen komen dan is dat inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid en vaak * als een gevolg van zelfgemaakte fouten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 02:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je zei eerder dat het mensen hun eigen schuld was als ze in de problemen kwamen.
Maar ze trekken het dus wel.quote:Ik liet je twee voorbeelden zien van mensen die niet meer kunnen rondkomen van hun geld, door oorzaken buiten hun invloed. De jongen met de arbeidsongeschikheidsuitkering en zijn ouders hadden een uitgavenpatroon dat al sinds jaren gebaseerd wat op zijn WAJong uitkering, en het pensioentje van zijn ouders. Daar is nu de helft weggevallen. Er is daar rigoreus bezuinigd, en ze trekken het maar net.
Dus hij leeft nu minder rijk dan voorheen, maar nog lang niet in armoede zeker (en daar gaat dit topic over; er is geen echte armoede in Nederland), of hij moet wel een enorme hypotheek hebben afgesloten. En wanneer dat laatste zo is dan is het ook zijn eigen verantwoordelijkheid om die af te lossen.quote:Het andere voorbeeld had een zeer goed inkomen, en bijpassende hypotheek. De huizenmarkt zakte in (laat je niks wijsmaken door de makelaars, want appartementen doen het onveranderd slecht op de markt), en nu zit hij met verlies aan de rest van zijn hypotheek vast en woont in een huurhuisje.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, ik zeg alleen dat als je wil rondkomen in Nederland, dat dat dan kan met de financiele mogelijkheden die je hier hebt/krijgt. En dat bewijst het overgrote deel van Nederland dagelijks.quote:Uit je hele posthistorie over dit onderwerp krijg ik heel erg het idee dat je geen flauw benul hebt van wat je uitkraamt. Je hebt een idee in je hoofd van wat echt noodzakelijk is, en dat is het enige juiste. Het vervelende is dat je wereldbeeld niet overeenstemt met de werkelijkheid. Met schoolgaande kinderen kun je financiële hulp krijgen, maar die moet wel grotendeels terugbetaald worden. Een groot deel van de kosten wordt zelfs niet eens vergoed. Er zijn talloze "vrijwillige" bijdragen, die er niet onder vallen bijvoorbeeld. Mensen besparen op de vreemdste zaken. Ik ken de mensen waar jij het over hebt ook, maar dat zijn wel extremen. Het gros doet gewoon zijn uiterste best om de kinderen iets te laten leren, zodat ze het beter krijgen dan hun ouders.
Mwah het is maar net waar je je prioriteiten legt, maar als je verwacht dat je je met een uitkering dezelfde rijkdom kan veroorloven als de middenstand, dan heb je het inderdaad mis, veel mensen 'met een laag inkomen' moeten inderdaad bezuinigen op zaken zoals cadeau's, internet, computers, kabel-TV en het geven van feestjes. Om nou te stellen dat je daardoor direct in een sociaal isolement valt is wel erg extreem, en zeker niet noodzakelijk.quote:Je hebt gelijk: het KAN wel. Maar de kosten zijn dan niet alleen financieel. Hun sociale leven ligt op hun gat, omdat ze cadeaus voor verjaardagen van familieleden en vrienden niet kunnen betalen. Een feestje geven omdat je zelf jarig bent is er niet bij. Niet alleen omdat je daar de centen niet voor hebt, maar ook omdat je je kapotschaamt omdat je de centen niet hebt. Hun kinderen moeten op school opboksen tegen geluiden van schoolgenoten over "paupers" en dergelijken. Ze raken in een isolement, omdat iedereen kan internetten thuis, terwijl zij niet eens een oude Pentium kunnen betalen, laat staan de stroomrekening ervoor. Kabel-TV is te duur, dus kijken ze alleen NL-1, 2 en 3, waardoor ze niet kunnen meepraten over dingen die voor anderen heel normaal zijn. Hun kleding krijgen ze van familieleden die ze eerst zelf hebben gedragen.
En dus doet mijn mening er minder toe? Ik dacht het niet. De stelling dat alleen diegene kan meepraten die het zelf heeft meegemaakt is wel erg achterhaald.quote:En dan kom je met jouw "kennis van zaken": een tante die een paar jaar de was heeft moeten doen bij jullie. Gelul vanaf de zij-lijn dus. Jullie konden je een dergelijke tante veroorloven! Geld over dus!
![]()
Dus je bevestigt wat ik al dacht: als je je baan verliest moet je direct je eigen huis opeten, anders is het "je eigen schuld" als je het later niet redt.quote:Op zondag 14 augustus 2005 10:23 schreef fridelidelidela het volgende:
[..]
Als mensen in Nederland in financiele problemen komen dan is dat inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid en vaak * als een gevolg van zelfgemaakte fouten.
* Behalve wanneer er sprake is van een geestelijke/psychische ziekte zoals al meerdere malen in dit topic gesteld, dan is het wel aan de overheid om hun levensonderhoud te bekostigen.
De trekken het omdat ze van twee huishoudens één hebben gemaakt. En dan nog betekent "het trekken" niet dat ze geen armoe lijden.quote:[..]
Maar ze trekken het dus wel.
Hij is gewoon arm. Hij woont in de goedkoopste huur die er is, en heeft nauwelijks geld om zijn gezin te voeden en te kleden, omdat hij nog een deel hypotheekschuld aan het aflossen is. Maar zoals ik al eerder opmerkte: in jouw optiek is dat "eigen schuld". Armoede in Nederland heb je aan jezelf te danken.quote:[..]
Dus hij leeft nu minder rijk dan voorheen, maar nog lang niet in armoede zeker (en daar gaat dit topic over; er is geen echte armoede in Nederland), of hij moet wel een enorme hypotheek hebben afgesloten. En wanneer dat laatste zo is dan is het ook zijn eigen verantwoordelijkheid om die af te lossen.
Maar dat heet voor een heel groot deel van Nederland gewoon armoede. Het is geen meerderheid, het is iets meer dan 10%, maar het het nog steeds armoede.quote:[..]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, ik zeg alleen dat als je wil rondkomen in Nederland, dat dat dan kan met de financiele mogelijkheden die je hier hebt/krijgt. En dat bewijst het overgrote deel van Nederland dagelijks.
Ik wil jou wel eenszien als je het twee jaar of alnger moet doen zonder de mensen die je nu als je vrienden ziet. Je zit dingen voor jezelf goed te praten, of je bent een bijzonder sociaal ongevoelig mens. Misschien wel beiden. Je hebt geen idee wat er speelt op dat niveau.quote:[..]
Mwah het is maar net waar je je prioriteiten legt, maar als je verwacht dat je je met een uitkering dezelfde rijkdom kan veroorloven als de middenstand, dan heb je het inderdaad mis, veel mensen 'met een laag inkomen' moeten inderdaad bezuinigen op zaken zoals cadeau's, internet, computers, kabel-TV en het geven van feestjes. Om nou te stellen dat je daardoor direct in een sociaal isolement valt is wel erg extreem, en zeker niet noodzakelijk.
Je geeft het zelf aan als voorbeeld waarom je weet waar je het over hebt...quote:[..]
En dus doet mijn mening er minder toe? Ik dacht het niet. De stelling dat alleen diegene kan meepraten die het zelf heeft meegemaakt is wel erg achterhaald.![]()
Je hebt helemaal gelijk, maar je bent nog steeds clueless. Je hebt overduidelijk geen flauw idee van wat er speelt, je hebt alleen maar een idee in je hoofd dat je op de werkelijkheid projecteert. De delen die overeenstemmen zie je wel, de delen die niet overeenstemmen wuif je weg als "dat klopt niet, want andere stukken kloppen wel". De mogelijkheid dat jouw werkelijkheid voor 50% niet overeenstemt met de echte werkelijkheid wens je niet eens te overwegen. Dat lligt aan de werkelijkheid, en niet aan jouw beeld ervan.quote:En dan kan je wel stellen dat dit erg hard is, maar zelfs daar ben ik het niet mee eens. Dit is gewoon de realiteit en iedereen in Nederland heeft een minimum-inkomen (gegarandeerd door de overheid) en het is al vaak gebleken dat dit minimum-inkomen van uitkeringsgerechtigden nauwelijks lager is dan arbdeisinkomen van vele andere mensen. Het is dus niet zo dat het we het hier over een paar honderd mensen hebben met een relatief laag inkomen. Het gaat om ruwweg 10% van de Nederlandse bevolking en het grote meerendeel van deze mensen komt gewoon rond van het geld dat ze krijgen, die mensen die niet rond komen zijn daar dan ook zelf verantwoordelijk voor.
Nee hoor, maar als het een bewust risico is dat je neemt dan is het wel je eigen verantwoordelijkheid als het mis gaat.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dus je bevestigt wat ik al dacht: als je je baan verliest moet je direct je eigen huis opeten, anders is het "je eigen schuld" als je het later niet redt.
Dat ligt er dan maar net aan hoe je armoede wilt definieren. Voor mij betekent armoede wanneer iemand niet zelf in zijn eigen primaire levensbehoeften kan voorzien, en dat hoeft voor geen enkele Nederland zo te zijn, en is dus ook niet zo in deze situatie.quote:De trekken het omdat ze van twee huishoudens één hebben gemaakt. En dan nog betekent "het trekken" niet dat ze geen armoe lijden.
Hij is gewoon arm. Hij woont in de goedkoopste huur die er is, en heeft nauwelijks geld om zijn gezin te voeden en te kleden, omdat hij nog een deel hypotheekschuld aan het aflossen is. Maar zoals ik al eerder opmerkte: in jouw optiek is dat "eigen schuld". Armoede in Nederland heb je aan jezelf te danken.
Maar dat heet voor een heel groot deel van Nederland gewoon armoede. Het is geen meerderheid, het is iets meer dan 10%, maar het het nog steeds armoede.
Als je vrienden verliest doordat je er economisch op achteruit gegaan bent, dan waren het dus duidelijk geen vrienden.quote:Ik wil jou wel eenszien als je het twee jaar of alnger moet doen zonder de mensen die je nu als je vrienden ziet. Je zit dingen voor jezelf goed te praten, of je bent een bijzonder sociaal ongevoelig mens. Misschien wel beiden. Je hebt geen idee wat er speelt op dat niveau.
Nee, ik geef een voorbeeld van een situatie waarin ik gezien heb hoe iemand met een laag inkomen een goede actie onderneemt om geld te besparen.quote:Je geeft het zelf aan als voorbeeld waarom je weet waar je het over hebt...![]()
Ik geef juist voortdurend in dit topic aan dat ik het graag zie als iemand een realistische situatie kent waarin iemand niet in zijn primaire levensbehoeften kan voorzien in een situatie buiten zijn eigen schuld. Want dan is er armoede. Maar die situaties zijn hier niet gegeven, en ik betwijfel dus ook zeer of ze bestaan.quote:Je hebt helemaal gelijk, maar je bent nog steeds clueless. Je hebt overduidelijk geen flauw idee van wat er speelt, je hebt alleen maar een idee in je hoofd dat je op de werkelijkheid projecteert. De delen die overeenstemmen zie je wel, de delen die niet overeenstemmen wuif je weg als "dat klopt niet, want andere stukken kloppen wel". De mogelijkheid dat jouw werkelijkheid voor 50% niet overeenstemt met de echte werkelijkheid wens je niet eens te overwegen. Dat lligt aan de werkelijkheid, en niet aan jouw beeld ervan.
Let dan ook op dit stukje:quote:Armoede bestaat. Het wordt door heel veel organisaties
En na 'maar' worden redenen gegeven waardoor iemand in de financiele problemen kan raken en de voornaamste reden die genoemd wordt is, jawel, de woekerlening. Die deze mensen dus zelf bewust sluiten tegen een rentepercentage dat ze niet aankunnen.quote:Typisch geval van 'eigen schuld dikke bult', zou je zeggen. Maar
Volgens de definitie van het CBS zal er inderdaad altijd armoede blijven bestaan in Nederland, of er moet haast een wonder gebeuren.quote:, ook van de overheid, onderkend. Maar droom jij maar lekker verder.
Hoeveel mensen meen jij dat er in armoede, armoede zoals jij 't definieert, leven in Nederland?quote:Maar droom jij maar lekker verder.
Als dat de definitie van armoede is dan leven we allemaal in armoede...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:06 schreef Enumerator het volgende:
Armoede is er gewoon. Als je geld hebt zijn er altijd 16 miljoen anderen in dit land die dat geld van jou wel zou willen hebben.
Extra scholing in het omgaan met geld is in sommige scholen al ingevoerd. Maar het zou inderdaad geen gek idee zijn om dergelijke lessen aan alle Nederlandse leerlingen (en dan vooral de VMBO-leerlingen) te geven.quote:Er zijn tal van mogenlijkheden om als je eenmaal schulden hebt om er van af te komen of om het beperkt te houden. Maar in nederland moet je hier zelf achterkomen. De regering zal niet uit zichzelf mensen met financiele nood voorlichting geven over wat hun opties zijn. Dit is zo'n reden waarom ik zo'n hekel heb aan de politiek.
Over welke wet heb je het nu?quote:Zo is er bv een wet of regeling die zorgt dat een schuld niet kan groeien, dit zodat de schuld niet levenslang word.
Over welke wet heb je het nu?quote:Zo is er ook een wet die bepaald dat je niet meer aan schulden hoeft te betalen dan een bepaald bedrag(alles boven het minimum).
Geen idee. Ik ken de cijfers niet, en ik heb geen zin om dikke PDFs door te worstelen op zoek naar de cijfers, alleen om jou te behagen. Jouw stelling is: zolang mensen kunnen voorzien in een maaltijd, iets te drinken en een dak boven hun hoofd kennen ze geen armoede. De mijne is ietsje ruimer: zodra mensen niet meer kunnen meekomen met de maatschappij, omdat ze dingen moeten laten die in ons land worden beschouwd als vanzelfsprekend (waaronder het hebben van een abbonnement op de krant, kabeltv, internet en telefoon), om maar niet te spreken van de mogelijkheid om 3x daags het hele gezin een fatsoenlijke maaltijd voor te zetten in een behoorlijke woning, DAN is er sprake van armoede. Volgens jouw definitie heeft er eigenlijk nooit armoede plaatsgevonden in Nederland de afgelopen 100 jaar, en misschien wel langer (de hongerwinter even buitenbeschouwing gelaten wegens oorlogstijd), want mensen hadden altijd wel een huis, eten en drinken. Ik denk dat het algemeen geaccepteerd is dat die definitie van armoede absoluut onjuist is.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:54 schreef fridelidelidela het volgende:
[..]
Hoeveel mensen meen jij dat er in armoede, armoede zoals jij 't definieert, leven in Nederland?
Zie boven. Waarmee ik verder trouwens klaar ben met dit onderwerp. Je blijft maar denken dat jouw definitie de enige juiste is. Gelukkig zijn er veel meer mensen die jouw definitie absoluut verwerpelijk vinden. We leven in de 21e eeuw, niet in de late 19e. Misschien is het een idee om je klokje weer eens gelijk te zetten met de werkelijkheid?quote:En wanneer leven mensen in armoede naar jouw definitie?
Het zal mij benieuwen.
Uit de zoekresultaten komt onder andere deze link bovendrijven. Doe het testje eens, en lees vooral goed de vragen. Alleen al daarvan zou je moeten schrikken.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:41 schreef DaveMasteR het volgende:
Al deze mensen lullen uit hun nek--http://www.google.nl/search?hl=nl&q=armoede+in+nederland&btnG=Google+zoeken&meta=
Dat van mij was cynisch bedoelt.....quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uit de zoekresultaten komt onder andere deze link bovendrijven. Doe het testje eens, en lees vooral goed de vragen. Alleen al daarvan zou je moeten schrikken.
Huur/hypotheek, verzekeringspremies, gas water electriciteit.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 18:15 schreef fridelidelidela het volgende:
[..]
En wat valt er dan allemaal onder 'vaste lasten'?
Waarschijnlijk is een groot deel van deze 'vaste lasten' aflossingen op eerder gemaakte leningen...
Beslagvrije voet en die andere weet ik niet. Ik denk als je voor de gein maatschappelijk werk zou opbellen ze je het wel kunnen vertellen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:13 schreef fridelidelidela het volgende:
[..]
Over welke wet heb je het nu?
[..]
Over welke wet heb je het nu?
Dan zal er dus ook altijd armoede blijven bestaan, als je naar die definitie leeft. Want er zullen altijd mensen zijn die niet de luxe hebben die Jan Modaal wel heeft, maar dat maakt hen nog niet armoedig/arm.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ken de cijfers niet, en ik heb geen zin om dikke PDFs door te worstelen op zoek naar de cijfers, alleen om jou te behagen. Jouw stelling is: zolang mensen kunnen voorzien in een maaltijd, iets te drinken en een dak boven hun hoofd kennen ze geen armoede. De mijne is ietsje ruimer: zodra mensen niet meer kunnen meekomen met de maatschappij, omdat ze dingen moeten laten die in ons land worden beschouwd als vanzelfsprekend (waaronder het hebben van een abbonnement op de krant, kabeltv, internet en telefoon), om maar niet te spreken van de mogelijkheid om 3x daags het hele gezin een fatsoenlijke maaltijd voor te zetten in een behoorlijke woning, DAN is er sprake van armoede.
Daarvoor ken ik de Nederlande geschiedenis niet goed genoeg om dat te bevestigen/ontkrachten.quote:Volgens jouw definitie heeft er eigenlijk nooit armoede plaatsgevonden in Nederland de afgelopen 100 jaar,
Datzelfde geldt voor jou en jouw definitie hoor.quote:Je blijft maar denken dat jouw definitie de enige juiste is.
De werkelijkheid is dat er dagelijks heel veel mensen sterven van de honger en armoede. En die mensen wonen niet in Nederland. En mede daarop heb ik mijn definitie van armoede gebaseerd. En op grond van die definitie is er geen armoede in Nederland.quote:Gelukkig zijn er veel meer mensen die jouw definitie absoluut verwerpelijk vinden. We leven in de 21e eeuw, niet in de late 19e. Misschien is het een idee om je klokje weer eens gelijk te zetten met de werkelijkheid?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |