abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:04:29 #1
125640 fridelidelidela
Vrijheid. Rechtvaardigheid.
pi_29607418
Neem nou dit artikel: Armoede in Amerika

Blijkbaar leef je in Amerika al in 'armoede' als je als gezin een inkomen lager dan 18.380 dollar bruto per jaar hebt. En dat slaat dus alleen op het eigen inkomen, het eigendom wordt niet meegeteld!
En die gezinnen die in 'armoede' leven hebben dan wel:

• Kleuren-tv (93%)
  • 1 of meer auto's (72%)
  • Wasmachine (72%)
  • Videotoestel (60%)
  • Magnetronoven (60%)
  • Airconditioning (50%)
  • Eigen huis (41%)
  • Vaatwasser (20%)

Daarbij nog opgemerkt dat een groot aantal van de mensen die in 'armoede' leven in Amerika, studenten zijn.

Nou wil ik niet stellen dat het in Nederland exact hetzelfde is, maar veel verschillen zal het niet. En als je zaken als een eigen auto hebt, dan leef je niet in armoede.

Daarnaast is niemand in Nederland geboren om eeuwig arm te blijven, er zijn in Nederland, net als in Amerika, zat kansen voor iedereen om te stijgen op de economische ladder. Een stukje tekst uit het bronartikel dat dit goed weergeeft:
    quote:
    Dat iemand in de V.S. (of waar dan ook) arm is heeft vaak ook te maken met de persoon. Niet iedereen is gelijk en sommige mensen hebben minder cognitieve kwaliteiten. Dan is het begrijpelijk dat men geen hoog inkomen kan verwerven. Daarbij komt dat grote groepen mensen onverantwoordelijk gedrag vertonen waarvan het resultaat is dat men arm wordt. Zo kent de V.S. relatief veel tienermoeders of eenoudergezinnen. De zwarte bevolking is relatief arm in de V.S. maar meer dan twee derde van alle zwarte kinderen groeit op in eenoudergezinnen (was 30% in 1960, dus voor alle sociale programma's van de Great Society). In die gevallen zou je kunnen stellen dat hun armoede min of meer zelfverkozen is. Wie vier kinderen baart maar geen betrouwbare duurzame partner selecteert kan de overheid moeilijk haar armoede verwijten.
    Vandaar de stelling: Er bestaat geen (of in minieme mate) armoede in Nederland, en wanneer deze bestaat (in minieme mate) dan is dat geheel aan de persoon-zelf te wijten.

Graag de meningen van de fok!kers.
  • LATEN WE ELKAAR GEEN MIETJE NOEMEN
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:07:45 #2
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_29607476
    Grappig, ik zag gisteren een item op het nieuws, dat ging over de voedselbank. Daarvoor komen huishoudens in aanmerking, die maandelijks na vaste lasten 150 euro of minder over hebben. Van die 150 euro moeten soms wel 4 tot 6 monden gevoed worden. En dan zijn er nog geen kleding of andere dingen gekocht. Dat vind ik toch wel verdacht veel op armoede lijken.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:15:51 #3
    125640 fridelidelidela
    pi_29607613
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:07 schreef Aventura het volgende:
    Grappig, ik zag gisteren een item op het nieuws, dat ging over de voedselbank. Daarvoor komen huishoudens in aanmerking, die maandelijks na vaste lasten 150 euro of minder over hebben. Van die 150 euro moeten soms wel 4 tot 6 monden gevoed worden. En dan zijn er nog geen kleding of andere dingen gekocht. Dat vind ik toch wel verdacht veel op armoede lijken.
    En wat valt er dan allemaal onder 'vaste lasten'?
    Waarschijnlijk is een groot deel van deze 'vaste lasten' aflossingen op eerder gemaakte leningen...
    LATEN WE ELKAAR GEEN MIETJE NOEMEN
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:17:28 #4
    62729 type_29
    be cool online! da sjizzle
    pi_29607645
    In vergelijking met mensen die 2 auto's en 3 keer per jaar op reis zijn ze wel arm.
    ╔╗╔═╦╗
    ║╚╣║║╚╗
    ╚═╩═╩═╝
    pi_29607662
    Mensen met armoede lopen hier niet mee te koop.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_29607690
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:15 schreef fridelidelidela het volgende:

[..]

En wat valt er dan allemaal onder 'vaste lasten'?
    Waarschijnlijk is een groot deel van deze 'vaste lasten' aflossingen op eerder gemaakte leningen...
    Het zijn vaak mobiele telefoon abo's en te dure internet abo's.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:22:28 #7
    18933 Krush
    Altijd newbie gebleven
    pi_29607721
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:15 schreef fridelidelidela het volgende:

[..]

Oja. Nou dan moeten ze maar zand eten he.
    pi_29607738
    De prijzen voor de eerste levensbehoeften zoals eten liggen hier ook wel wat hoger dan in de traditionele arme landen. Er zijn echt wel mensen die dan in Nederland net zo goed in de categorie arm vallen.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:26:45 #9
    125640 fridelidelidela
    pi_29607779
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:22 schreef Krush het volgende:

[..]

Oja. Nou dan moeten ze maar zand eten he.
    Nee (en dat zeg ik ook nergens dus probeer me de woorden ook niet in de mond te leggen), dan moeten ze maar hopen dat er mensen en instanties (zoals de Voedselbank) bereid zijn om gratis in hun voedselbehoefte te voorzien.
    pi_29607807
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:04 schreef fridelidelidela het volgende:
    [..]

Daarnaast is niemand in Nederland geboren om eeuwig arm te blijven, er zijn in Nederland, net als in Amerika, zat kansen voor iedereen om te stijgen op de economische ladder.
    Ervaringsgewijs durf ik dit te betwijfelen, voor sommigen is de economische ladder niet meer dan een huishoudtrapje.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:29:32 #11
    125640 fridelidelidela
    pi_29607847
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:27 schreef juup het volgende:

[..]

Ervaringsgewijs durf ik dit te betwijfelen, voor sommigen is de economische ladder niet meer dan een huishoudtrapje.
    Oh, vertel, welke kansen heb jij, of een ander, niet gekregen waar je wel redelijkerwijs recht op had?
    pi_29607900
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:29 schreef fridelidelidela het volgende:

[..]

Oh, vertel, welke kansen heb jij, of een ander, niet gekregen die je wel redelijkerwijs had moeten krijgen?
    Daar ben ik ook benieuwd naar.
    pi_29607947
    Er zijn steeds meer mensen aangewezen op voedselbanken.Ik denk dat die mensen gewoon te gierig zijn om geld uit te geven.sarcastisch bedoelt
    pi_29608246
    Misschien bedoelen ze het wel psychologisch gezien, stelletje materialistische armoedzaaiers
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:50:14 #15
    125640 fridelidelidela
    pi_29608311
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
    Misschien bedoelen ze het wel psychologisch gezien, stelletje materialistische armoedzaaiers
    Nou als ze psychologisch arm zijn dan mogen ze die materialistische uitkeringen/subsidies/etc wel eens inleveren want die helpen daar echt niet tegen.
    pi_29608413
    Negers in de Us die zo klagen hebben een hogere levensstandaard dan de meeste Zweden.
    Free people own guns! Slaves do not!
    pi_29608421
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:50 schreef fridelidelidela het volgende:

[..]

Nou als ze psychologisch arm zijn dan mogen ze die materialistische uitkeringen/subsidies/etc wel eens inleveren want die helpen daar echt niet tegen.
    Geld heb je nu eenmaal nodig in deze consumptiemaatschappij .Dat moet jij wel weten als rasechte VVD-er.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:59:44 #18
    125640 fridelidelidela
    pi_29608536
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:54 schreef DaveMasteR het volgende:

[..]

Geld heb je nu eenmaal nodig in deze consumptiemaatschappij .Dat moet jij wel weten als rasechte VVD-er.
    Ik zal dan ook nooit het tegendeel beweren. En nee geen VVD'er.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:04:13 #19
    47586 DaCybrSrfr
    Kan sporen van gluten bevatten
    pi_29608669
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:26 schreef fridelidelidela het volgende:

[..]

Nee (en dat zeg ik ook nergens dus probeer me de woorden ook niet in de mond te leggen), dan moeten ze maar hopen dat er mensen en instanties (zoals de Voedselbank) bereid zijn om gratis in hun voedselbehoefte te voorzien.
    Geen zand eten maar bedelen dus... werken voor die centen...
    Zie het al voor me mensen met kartonnen borden langs de weg, "Will work for food"
    Hmmm.. waar heb ik dat toch eerder gezien... ?
    Single father | Aviation enthousiast | Gamer
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:06:51 #20
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_29608744
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 18:07 schreef Aventura het volgende:
    Beter kijken. Het is 200 euro. Die 150 is voor alleenstaanden.

Neemt niet weg dat het geen vetpot is.
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:07:49 #21
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_29608761
    Trouwens..TS is een beetje wereldblind...

Denken dat er geen echte armoede in NL is, is best fout..
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_29608813
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 19:07 schreef Nembrionic het volgende:

mee eens.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:14:49 #23
    125640 fridelidelidela
    pi_29608921
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 19:07 schreef Nembrionic het volgende:

Armoede is natuurlijk relatief. Maar wil je in echte armoede, in de zin van niet zelf kunnen voorzien in primaire levensbehoeften, leven in Nederland dan moet je het wel heel bont maken...

In Nederland is er altijd een mogelijkheid om rond te komen, ook al is het maar net aan.
    Maar je kan natuurlijk door eigen gedrag (disproportionele leningen afsluiten, dure spullen kopen op afbetaling, onbetaalbare abonnementen afsluiten, etc) veel mogelijkheden voor jezelf (en je gezin) uitsluiten...
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:17:15 #24
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_29608980
    Hoezo mensen met schulden, mobiee telefoons en een auto? Sta je er ook wel bij stil dat sommige mensen niks kunnen doen om hun situatie te verbeteren? Bijvoorbeeld omdat ze chronisch ziek zijn of langdurig werkloos? Of een moeder met kleine kinderen die niet kan werken?
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:20:45 #25
    125640 fridelidelidela
    pi_29609059
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 19:17 schreef Aventura het volgende:
    Hoezo mensen met schulden, mobiee telefoons en een auto? Sta je er ook wel bij stil dat sommige mensen niks kunnen doen om hun situatie te verbeteren? Bijvoorbeeld omdat ze chronisch ziek zijn of langdurig werkloos? Of een moeder met kleine kinderen die niet kan werken?
    Die zullen in die situatie inderdaad weinig mogelijkheden hebben om rijk te worden, maar rondkomen (in de zin van; zelf in alle primaire levensvoorzieningen voorzien) moet goed mogelijk zijn. Sterker nog er zijn zat Nederlanders die aantonen dat dit mogelijk is. Als werkloze moeder A kan rondkomen met haar uitkeringen/subsidies/etc dan moet moeder B, die in dezelfde situatie leeft, daar ook toe in staat zijn.

Maar zoals gezegd maken mensen het zichzelf vaak onnodig moeilijk, en het is dan maar de vraag in hoeverre ze daarvoor de overheid verantwoordelijk kunnen stellen. Mijn standpunt daarover lijkt me duidelijk.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')