![]()
Sfeervolle misdaad bij Talpa
Een zoon van een onderwereldbaas, een politieman die voor moord heeft vastgezeten en een bardame uit een obscure nachtclub knappen in Parels & Zwijnen klussen op. Daarbij begeven ze zich in de duistere wereld van drugs, prostitutie en georganiseerde misdaad. Hoofdrolspeler Mike Libanon: “De eerste Nederlandse misdaadserie is bijzondere televisie geworden. In producties voor tv wordt normaal veel gepraat, maar in Parels & Zwijnen zie je dat veel minder. De sfeer en de beelden zijn heel belangrijk. Eigenlijk maken we een film voor tv, de kijkers moeten er naar kijken alsof ze in de bioscoop zitten. Dat is best vermoeiend; wat dat betreft moeten we de kijkers heropvoeden.”
Drol in een potje
Het idee van Parels & Zwijnen stamt al uit 2000 en is geboren op de set van Spangen, waar Mike Libanon (foto, rechts) en Ruben Lürsen (foto, links) samen speelden. “Toen we hoorden dat de serie daadwerkelijk gemaakt zou gaan worden, hebben we elkaars schouders helemaal beurs gebeukt - het was feest”, vertelt Ruben, de tweede hoofrolspeler. “Vooraf hadden we als uitgangspunt: al is het een drol in een potje, laten we in godsnaam iets maken wat nog niet eerder gedaan is. En dat is gelukt: Parels & Zwijnen een unieke serie geworden. Onder andere omdat criminelen de hoofdrol spelen, dat is in Nederland nog niet eerder gedaan. De rol van bad guy is een interessante, want hoe houd je zo iemand aimabel? Je moet zorgen dat jouw personage net iets minder slecht is dan je tegenstander.”
Ordinair
De derde hoofdrol van Parels & Zwijnen is voor Eva Duijvestein: “Ik speel een dubbelrol, die van de bardame Daisy en haar tweelingzus Lucy, die danseres is. Daisy kickt op de spanning die er om de jongens heen hangt en helpt hen. Ze staat haar mannetje, is behoorlijk slim en heeft een ordinaire kant, die ze ook inzet. Een misdaadserie is wel heel wat anders dan Meiden van De Wit en ik mis mijn tegenspeelsters uit die serie Frederique Huydts en Angela Schijf wel - gelukkig sms’en we veel. Ik zit hier toch hoofdzakelijk met mannen en ik vind het prettig om vrouwen om me heen te hebben. Gelukkig staan er voor de komende tijd veel vrouwelijke gastrollen op het programma, dus ben ik tenminste niet meer de enige die gepest word (lacht). Maar ik pest wel terug hoor.” [RR]
Parels & Zwijnen, Talpa, 21:35 uur