Ja, er is een linux for newbies topic, maar dat is niet echt mijn insteek, ben geen newbie...quote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:09 schreef existenz het volgende:
Psst, er is een centraal linux topic. En aangezien Debian gewoon linux is...
Ehm, nee dus.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:33 schreef existenz het volgende:
Trouwens apt-get zorgt gewoon voor al je dependancies hoor, ook bij de unstable.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | The following packages have unmet dependencies: efax-gtk: Depends: libsigc++-2.0-0 (>= 2.0.2) but it is not installable E: Broken packages bigtower:~# apt-get install libsigc++-2.0-0 Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Package libsigc++-2.0-0 is not available, but is referred to by another package. This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only available from another source However the following packages replace it: libsigc++-2.0-0c2 |
Sarge is Stable!quote:Op donderdag 11 augustus 2005 21:47 schreef Schorpioen het volgende:
voor mijn desktop systeem gebruik ik Debian Sarge unstable.
Geen idee. Heb je al geprobeerd de .deb te downloaden, en die te installeren met dpkg -i ?quote:Op zondag 14 augustus 2005 18:03 schreef Schorpioen het volgende:
Hoe maak ik apt-get nou wijs dat ie dat pakket ook ziet en gebruikt?
Ja, dan zit ik met unresolved dependencies, en als ik die dan wil fixen met apt-get -f install is het enige dat gebeurt dat openswan gedeinstalleerd wordtquote:Op zondag 14 augustus 2005 18:46 schreef kluut het volgende:
[..]
Geen idee. Heb je al geprobeerd de .deb te downloaden, en die te installeren met dpkg -i ?
Momenteel draai ik op mijn 'productie'-servertje thuis Debian Unstable. Dit draait al meer dan een jaar retestabiel, al had ik af en toe dat ik wat dependencies miste, maar meestal is dat binnen een dag of 3/4 wel opgelost.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:26 schreef Schorpioen het volgende:
Welke versies gebruikt men hier, vooral stable of ook testing of unstable? De stable versie heeft oude versies van programma's, da's lekker voor servers, en die zijn dan ook retestabiel, maar voor desktop is het vaak wel erg oud (zeker X) en daarom ben ik dus ook overgestapt op unstable. Echter dan ben je wel "on your own" als het fout gaat, "wat had je verwacht met unstable?"
Ja, als je even moet wachten dan is dat niet zo erg, maar ik heb nu dus het probleem dat ik beschreven heb, 2 packages die zijn vervangen door packages met een iets andere naam maar er zijn vrij veel nog niet geinstalleerde pakketten die nog dependencies hebben met de oude naam, die kan ik nu niet installeren. Dat is nu al een hele tijd, en ziet er niet naar uit dat dit zichzelf gaat oplossen... Jij misschien nog een geniale suggestie?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:41 schreef whoops het volgende:
[..]
Momenteel draai ik op mijn 'productie'-servertje thuis Debian Unstable. Dit draait al meer dan een jaar retestabiel, al had ik af en toe dat ik wat dependencies miste, maar meestal is dat binnen een dag of 3/4 wel opgelost.
Om het zeker te weten zou ik die packages even moeten opzoeken, wat ik meestal met Aptitude doe. Aptitude kan je een zeer duidelijk beeld geven over welke packages van andere packages afhankelijk zijn en geeft bijvoorbeeld ook aan als er van een bepaalde package meerdere versies beschikbaar zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:35 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ja, als je even moet wachten dan is dat niet zo erg, maar ik heb nu dus het probleem dat ik beschreven heb, 2 packages die zijn vervangen door packages met een iets andere naam maar er zijn vrij veel nog niet geinstalleerde pakketten die nog dependencies hebben met de oude naam, die kan ik nu niet installeren. Dat is nu al een hele tijd, en ziet er niet naar uit dat dit zichzelf gaat oplossen... Jij misschien nog een geniale suggestie?
De door hun opgestelde regels? Volgens mij heb je niet helemaal door hoe Debian in elkaar steekt. Debian is bijvoorbeeld een van de weinige distributies die zich al jaren aan de FHS en LSB houden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:31 schreef NewOrder het volgende:
Ik vind Debian een nogal hoog fundamentalistisch gehalte hebben. Er wordt precies volgens de door hun opgestelde regels gewerkt en iedere afwijking dan wel voorstel tot afwijking van de regels is streng taboe.
Dat valt ook wel weer mee hoor... De laatste 'stable' heeft inderdaad even op zich laten wachten, maar er is al zeker anderhalf jaar goed met Sarge te werken, en daar zit zeker geen antieke software in...quote:Daarbij komt ook nog eens dat de pakketten die ze aanbieden bijna antiek zijn.
Ik heb het niet over de FHS en de LSB. Ik heb het over de principes van Debian zoals ze naar buiten worden gedragen in bijvoorbeeld het Debian Social Contract. Het is dat er niet wordt gerefereerd aan een god, anders zou Debian niet misstaan tussen andere religies.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef whoops het volgende:
De door hun opgestelde regels? Volgens mij heb je niet helemaal door hoe Debian in elkaar steekt. Debian is bijvoorbeeld een van de weinige distributies die zich al jaren aan de FHS en LSB houden.
Ik heb een jaar met Debian gewerkt, eerst met Sarge maar ben al vrij snel overgegaan op Sid met een paar pakketten uit expirimental, maar dan nog is het in verhouding tot Gentoo, waar ik nu meer werk, sterk verouderd. Vergeet niet dat ontwikkelingen in software razendsnel gaan.quote:Dat valt ook wel weer mee hoor... De laatste 'stable' heeft inderdaad even op zich laten wachten, maar er is al zeker anderhalf jaar goed met Sarge te werken, en daar zit zeker geen antieke software in...
Sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal... Het is vast zo dat ze een beetje 'conservatief' zijn misschien, vanwege allemaal licenties die ze niet willen meenemen in de standaard distributie, maar ik snap niet echt hoezeer je daar als gebruiker last van kan hebben...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:39 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de FHS en de LSB. Ik heb het over de principes van Debian zoals ze naar buiten worden gedragen in bijvoorbeeld het Debian Social Contract. Het is dat er niet wordt gerefereerd aan een god, anders zou Debian niet misstaan tussen andere religies.
[..]
Ik weet dat de ontwikkelingen in softwareland vrij snel gaan... Maar je moet wel een aantal heel specifieke dingen missen in Debian wil je het 'bijna antiek' noemen... Je doet alsof ze een 1.x kernel erbij leveren...quote:Ik heb een jaar met Debian gewerkt, eerst met Sarge maar ben al vrij snel overgegaan op Sid met een paar pakketten uit expirimental, maar dan nog is het in verhouding tot Gentoo, waar ik nu meer werk, sterk verouderd. Vergeet niet dat ontwikkelingen in software razendsnel gaan.
Een beetje conservatief is een understatement. Als gebruiker heb je daar weldegelijk last van als je bijvoorbeeld een fatsoenlijke driver voor je videokaart wilt gebruiken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:50 schreef whoops het volgende:
Sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal... Het is vast zo dat ze een beetje 'conservatief' zijn misschien, vanwege allemaal licenties die ze niet willen meenemen in de standaard distributie, maar ik snap niet echt hoezeer je daar als gebruiker last van kan hebben...
Het hoeft niet zo zwart/wit te zijn. Ik vind open source een groot goed maar ben niet per definitie tegen closed source. Bij Debian ziet men het gebruik van closed source software echter als een zonde.quote:Wat heb je liever, een organisatie die alles in het werk stelt om de software ten aller tijde 'vrij' en 'open' te houden, of een organisatie die een gratis Linux uitbrengt met als doel de ontwikkeling van zijn commerciele product in stand te houden? Ik kies dan direct voor de eerste...
Je weet best wat ik bedoel.quote:Ik weet dat de ontwikkelingen in softwareland vrij snel gaan... Maar je moet wel een aantal heel specifieke dingen missen in Debian wil je het 'bijna antiek' noemen... Je doet alsof ze een 1.x kernel erbij leveren...
Dat zijn zaken die door de kernel worden ondersteund. Het valt me nog mee dat ze de 2.6 kernel nu al stabiel genoeg vinden om in stable op te nemen. Maar de essentie van de zaak is dat de gebruiker zelf moet kunnen bepalen wat hij wil draaien. Debian biedt die mogelijkheid niet zodra het in strijd is met hun ideologie.quote:Voor de 'gewone' gebruiker is Stable genoeg up-to-date, het ondersteunt de hardware goed, ook 'nieuwere' dingen als SATA/USB/FireWire, de hele rimram, dus ik snap je punt niet zo goed....
Ok het klopt dat Gentoo niet geschikt is voor beginners, maar ook vergeleken met andere distro's loopt Debian achter.quote:Daarnaast is een vergelijking van Debian Sarge en Gentoo natuurlijk niet echt reeel, en zijn de distributies gericht op ander publiek... Ik kan mijn pa bijvoorbeeld zonder problemen een Debian Sarge laten installeren maar bij Gentoo haakt hij al af bij het partitioneren...
Elke versie wel. Alleen zul je met X wel merken dat het wat trager is, en iets als gnome of kde zou ik zeker niet aanraden maar met een lichte window manager als bijv fluxbox of xfce moet dat best te doen zijn. Het enige verschil tussen de 3 versies (stable, testing en unstable) is grofweg de versie van de programma's. De beschikbare programma's zijn vrijwel hetzelfde. Als je het gewoon installeert van cd (of netwerk) krijg je stable, wil je testing of unstable dan kun je een file editen en je systeem met 1 commando upgraden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 20:59 schreef Uddel het volgende:
Welke Debian versie is verstandig om te gebruiken op een 300 Mhz/384 Mb?
Het gaat om 2 pakketten: libsigc++-2.0-0 en libgmp3. Die zijn vervangen door libsigc++-2.0-0c2 en libgmp3c2. Die heb ik beide geinstalleerd:quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:40 schreef whoops het volgende:
[..]
Om het zeker te weten zou ik die packages even moeten opzoeken, wat ik meestal met Aptitude doe. Aptitude kan je een zeer duidelijk beeld geven over welke packages van andere packages afhankelijk zijn en geeft bijvoorbeeld ook aan als er van een bepaalde package meerdere versies beschikbaar zijn.
Via aptitude zie ik zelfs dat ze de oude pakketten vervangen (Replaces: libsigc++-2.0-0) maar toch blijft apt-get zeuren als ik bepaalde pakketten wil installeren:quote:bigtower:~# dpkg --list | grep -E 'libsigc|libgmp3'
ii libgmp3c2 4.1.4-10 Multiprecision arithmetic library
rc libsigc++-1.2-5c102 1.2.5-4 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
ii libsigc++-1.2-5c2 1.2.5-5 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
ii libsigc++-2.0-0c2 2.0.10-3 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
Terwijl hij eerst al zei:quote:The following packages have unmet dependencies:
efax-gtk: Depends: libsigc++-2.0-0 (>= 2.0.2) but it is not installable
E: Broken packages
The following packages have unmet dependencies:
openswan: Depends: libgmp3 but it is not installable
E: Broken packages
quote:Package libsigc++-2.0-0 is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
However the following packages replace it:
libsigc++-2.0-0c2
E: Package libsigc++-2.0-0 has no installation candidate
Zoiets?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:29 schreef robh het volgende:
Zeg, iemand voor mij de goede url voor de securita updates?
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main werkt niet meer
quote:Netherlands:
ftp://ftp.nl.debian.org/debian-non-US/
http://ftp.nl.debian.org/debian-non-US/
ftp://non-us.debian.org/debian-non-US/
http://non-us.debian.org/debian-non-US/
ftp://ftp.eu.uu.net/debian-non-US/
http://ftp.eu.uu.net/debian-non-US/
ftp://ftp.debian.nl/debian-non-US/
http://ftp.debian.nl/debian-non-US/
ftp://ftp.tiscali.nl/pub/mirrors/debian-non-US/
http://ftp.tiscali.nl/debian-non-US/
ftp://debian.essentkabel.com/debian-non-US/
http://debian.essentkabel.com/debian-non-US/
Oke, en kan je in Aptitude er niet voor zorgen dat je die versie die 'replaced' wordt, markeert om te installeren (op gaan staan -> plus [+]) en dan de 'foute' versie de-installeren (met de min [-]) ?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:08 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Het gaat om 2 pakketten: libsigc++-2.0-0 en libgmp3. Die zijn vervangen door libsigc++-2.0-0c2 en libgmp3c2. Die heb ik beide geinstalleerd:
[..]
Via aptitude zie ik zelfs dat ze de oude pakketten vervangen (Replaces: libsigc++-2.0-0) maar toch blijft apt-get zeuren als ik bepaalde pakketten wil installeren:
[..]
Terwijl hij eerst al zei:
[..]
Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel 5]quote:Op woensdag 17 augustus 2005 17:42 schreef Angela1983 het volgende:
Waar kan ik de topic Linux vinden?
Nou, het probleem is dat die oude versies gewoon verdwenen zijn, gedeinstalleerd dus, en niet (meer) voor unstable beschikbaar. Ik kan die nieuwe packages gewoon deinstalleren zonder broken packages te krijgen maar andere pakketten verwezen dus naar een niet bestaand pakket. Uiteindelijk heb ik maar de testing versies van libsigc en libgmp3 handmatig geinstalleerd, probleem opgelost.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:49 schreef whoops het volgende:
[..]
Oke, en kan je in Aptitude er niet voor zorgen dat je die versie die 'replaced' wordt, markeert om te installeren (op gaan staan -> plus [+]) en dan de 'foute' versie de-installeren (met de min [-]) ?
Oke, mooi dat het werkt. Als je de goeie .deb wel ooit op je machine geinstalleerd hebt gehad, stonden ze waarschijnlijk nog in de dir '/var/cache/apt/archives' ...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 21:05 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Nou, het probleem is dat die oude versies gewoon verdwenen zijn, gedeinstalleerd dus, en niet (meer) voor unstable beschikbaar. Ik kan die nieuwe packages gewoon deinstalleren zonder broken packages te krijgen maar andere pakketten verwezen dus naar een niet bestaand pakket. Uiteindelijk heb ik maar de testing versies van libsigc en libgmp3 handmatig geinstalleerd, probleem opgelost.
Maar ik weet nu wel waarom het "unstable" heet. De naam voor unstable is trouwens "Sid", en dat was dat joch in Toy Story dat alles sloopte
Een netinstall is ook heel wat lichter dan een ubuntu install, scheelt ruim 500MB. Voor die specs is dat prima, ik zou je zelfs nog adviseren om Xfce als WM te gebruiken, lekker licht en snel.quote:Op dinsdag 4 december 2007 22:19 schreef DarkShine het volgende:
Vorige week de Net install geprobeerd. Bevalt me beter dan Ubuntu, en is nog makkelijker dan Windows installeren!
Voorheen altijd wat met FreeBSD gespeeld. Eersdaags (zodra mijn 2de bak gefxied is en ik mijn kvm switch heb) wil ik 2 bakken naast elkaar gaan draaien.
De 1,4Ghz pc voor Debian met desktop die tevens als webservertje mag gaan dienen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |