abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29567668
Ja, ik dacht een vraagje te posten over Debian maar ik denk eigenlijk dat deze Linux distro zo populair en goed is dat ie wel een eigen topic verdient!

Debian is mijn favoriet tot nu toe van alle linux distro's die ik heb geprobeerd (ik heb ook SuSE, Mandrake, Ubuntu en Gentoo geprobeerd). Ik vind het ook lekkerder werken dan FreeBSD, dat ik op mijn werk gebruik. Lekker aan Debian is de stabiliteit (perfect voor servers), het geniale apt systeem, en het ontbreken van overactieve setup tools die alles voor je willen regelen, ik wil graag complete controle. Aan de andere kant is de standaard setup van debian vaak toereikend voor de meeste users, en hoef je maar weinig zelf te tweaken. Ik heb nooit het nut van GUI's begrepen als je hetzelfde en meer ook in de console kan bereiken dmv het editten van configfiles. Gentoo fans zullen ongetwijfeld komen met dat emerge ook erg lekker werkt en dat je met gentoo alles van de grond kan compilen geoptimaliseerd voor je systeem, nou, dat kan met apt net zo goed (met apt-build), maar ik vind de snelheidswinst eigenlijk te minimaal om daar uren en uren aan te besteden.

Voor servers vind ik debian perfect; je kan ontzettend snel een basic installatie opzetten met alle up to date pakketten, en dan heb je echt alleen de dingen die je nodig hebt. Supermakkelijk in het beheer, behoorlijk secure (al moet je altijd wel wat tweaken), en totale controle over je systeem. Voor desktops is debian ook wel geschikt alleen heeft dat net iets meer tuning nodig, heb ik gemerkt. Maar als het eenmaal draait, draait het als een tiet en heb je er weinig omkijken meer naar.

Maar ter zake, ik open dit topic niet alleen om debian te bewieroken, ik heb ook een probleempje: voor mijn desktop systeem gebruik ik Debian Sarge unstable. Daarmee krijg je de nieuwste versies van pakketten, maar zijn er soms ook dependencies die niet vervuld kunnen worden omdat er bepaalde pakketten (nog) niet beschikbaar zijn. Ik heb nu zoiets, er zijn een aantal pakketten van naam veranderd, bijv libsigc++-2.0-0 is vervangen door libsigc++-2.0-0c2. Zelfde geldt overigens voor libopenexr2 dat vervangen is door libopenexr2c2. Hierdoor kunnen een flink aantal pakketten niet meer geinstalleerd worden hierdoor, waaronder alle KDE pakketten. Best lastig dus. Hoe los ik dat op? Moet ik alle pakketten herinstalleren die dependencies hebben met libsig++ ofzo? Google maakt me weinig wijzer en voordat ik mijn hele systeem overhoop pleur....
Unox, the worst operating system.
pi_29568189
Psst, er is een centraal linux topic. En aangezien Debian gewoon linux is...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_29568573
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:09 schreef existenz het volgende:
Psst, er is een centraal linux topic. En aangezien Debian gewoon linux is...
Ja, er is een linux for newbies topic, maar dat is niet echt mijn insteek, ben geen newbie...
Bovendien is het verschil tussen de verschillende linux distro's niet echt heel klein, en de vraag die ik stel is Debian specifiek....
pi_29568934
Trouwens apt-get zorgt gewoon voor al je dependancies hoor, ook bij de unstable.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_29569067
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:33 schreef existenz het volgende:
Trouwens apt-get zorgt gewoon voor al je dependancies hoor, ook bij de unstable.
Ehm, nee dus.
Niet als pakketten als "broken" worden aangemerkt en zomaar opeens hernoemd worden. Als het zo simpel was geweest had ik dit topic niet geopend.
pi_29634244
Ja, zeg..

Ik zit echt met een probleem dat misschien heel simpel op te lossen is maar het lukt me nog steeds niet.

Ik probeer met apt-get efax-gtk te installeren:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

The following packages have unmet dependencies:
  efax-gtk: Depends: libsigc++-2.0-0 (>= 2.0.2) but it is not installable
E: Broken packages
bigtower:~# apt-get install libsigc++-2.0-0
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Package libsigc++-2.0-0 is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
However the following packages replace it:
  libsigc++-2.0-0c2

En dat pakket libsigc++-2.0-0c2 heb ik dus al lang geinstalleerd...

Hoe maak ik apt-get nou wijs dat ie dat pakket ook ziet en gebruikt?

Precies datzelfde probleem heb ik overigens met libgmp3 en libgmp3c2. Hierdoor kan ik een heleboel pakketten niet installeren, pakketten die ik wel nodig heb. Ik heb al apt-get -f install en apt-get dist-upgrade en een heleboel andere standaard dingen geprobeerd maar die losten het niet op. Hoe fix ik dit?
pi_29635238
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 21:47 schreef Schorpioen het volgende:
voor mijn desktop systeem gebruik ik Debian Sarge unstable.
Sarge is Stable!
pi_29635312
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:03 schreef Schorpioen het volgende:

Hoe maak ik apt-get nou wijs dat ie dat pakket ook ziet en gebruikt?
Geen idee. Heb je al geprobeerd de .deb te downloaden, en die te installeren met dpkg -i ?
pi_29635412
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:46 schreef kluut het volgende:

[..]

Geen idee. Heb je al geprobeerd de .deb te downloaden, en die te installeren met dpkg -i ?
Ja, dan zit ik met unresolved dependencies, en als ik die dan wil fixen met apt-get -f install is het enige dat gebeurt dat openswan gedeinstalleerd wordt
pi_29635586
ik was wel enthousiast over progeny destijds, maar dat is helaas terziele.

Debian is lekker rechtlijnig, hier werkt(e) het prima: http://www.sara.nl/news/2004/20041006/nat_rekencluster_ned.html
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_29635662
Ik ben ook groot debian fan, en voor servers is het perfect. Maar toch ben ik er voor desktops van af gestapt. Het is gewoon teveel werk om alle zaken die eigenlijk gewoon zouden moeten werken aan het werkt te krijgen.

Ik heb een tijdje een knoppix hd installatie als desktopkeuze gehad, installatie gaat supervlug, veel werkt, maar de grote ellende is de niet-consistente pakketten in de repositories.

Nu ben ik al een tijd superblij met ubuntu. Het pakketmanagement van debian, maar zo handig dat allerlei spul automatisch of met minimale inspanning werkt. Met name:
- automatisch mounten van usb disks en sticks.
- automatisch detecteren van m'n digitale camera
- slaapfunctie van m'n laptop
- aanpassing van processorsnelheid bij lage load om batterij te besparen.
- wireless kaart (centrino)
- configuratie van printer (bij sarge zat niet de driver die ik nodig had)
en het feit dat het toch iets nieuwere pakketten zijn.
pi_29639768
Bij synaptic zit onder het package-menu een forced version optie. Heb je die al geprobeerd? En heb je echt de sarge repositories in je /etc/apt/sources.list staan? En probeer het eens als je die unstable dingen daar uit haalt.

En als het eenmaal gelukt is libsigc++-2.0-0 te installeren kan je die versie vasthouden door een "lock version", ook in het package menu. Dan gaat hij hem niet meer upgraden naar die c2 versie.
pi_29640179
Leuke guide voor Ubuntu Hoary 5.04 voor de mensen die hem nog niet hadden gevonden

http://ubuntuguide.org/
Powered by JanetjeŽ
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:07:43 #14
56864 Marty26
#Dislectisch Baggeren _O_
pi_29640715
Geweldig Pakket Debian ik ben het net aan het installen. Althans als de cd het deed
Dus moet hem weer ff opnieuw downloaden.
Maar ik ben benieuwd wat het topic doet.
Meschien leuk als TS om er een OP van te maken met ook wat linkjes enzo...

Ooh en het is niet de bedoeling dat het een wat voor een distri het best is topic word.
Dit is [centraal] Debian!
Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
  maandag 15 augustus 2005 @ 07:58:15 #15
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_29648578
Debian is wel tof.
Draait op mijn werk als email-spam-virus-filter. (exim, spamassassin, etc).
Daarnaast draait archlinux als ftp server en een redhat 9 voor Lotus Domino.

Ubuntu is leuk voor mensen die willen dat het 'gewoon werkt' (mijn ouders). Zelf ben ik meer van archlinux en gentoo, enzo. En dus binnenkort eens LFS. Maar dat is eigenlijk allemaal offtopic .
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_29671101
God tyfus tering, ik ben nu een suse personal 9.3 dvd van een C!T blaadje aan het testen, wat een klotedistributie

Deze ergernis ga ik dus echt niet blijven houden he .. ubuntu lijkt me wel wat
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:50:24 #17
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_29686738
Debian is nice... TVP derhalve...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_29687616
Welke versies gebruikt men hier, vooral stable of ook testing of unstable? De stable versie heeft oude versies van programma's, da's lekker voor servers, en die zijn dan ook retestabiel, maar voor desktop is het vaak wel erg oud (zeker X) en daarom ben ik dus ook overgestapt op unstable. Echter dan ben je wel "on your own" als het fout gaat, "wat had je verwacht met unstable?"
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:41:02 #19
65490 whoops
pi_29687949
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 13:26 schreef Schorpioen het volgende:
Welke versies gebruikt men hier, vooral stable of ook testing of unstable? De stable versie heeft oude versies van programma's, da's lekker voor servers, en die zijn dan ook retestabiel, maar voor desktop is het vaak wel erg oud (zeker X) en daarom ben ik dus ook overgestapt op unstable. Echter dan ben je wel "on your own" als het fout gaat, "wat had je verwacht met unstable?"
Momenteel draai ik op mijn 'productie'-servertje thuis Debian Unstable. Dit draait al meer dan een jaar retestabiel, al had ik af en toe dat ik wat dependencies miste, maar meestal is dat binnen een dag of 3/4 wel opgelost.

Daarnaast heb ik nog eenzelfde Debian Unstable installatie, die bedoeld is als backup van de bovengenoemde en is dus bijna hetzelfde ingericht... (Ik kan binnen 5 minuten de hele boel op de andere laten draaien )

Verder heb ik een oud werkstationnetje met Ubuntu draaien, Hoary. Mijn andere desktopje draaide tot aan gisteravond ook Hoary Hedgehog, alleen is daar Gentoo op gezet (xorg-x11 is net klaar met compileren... )

Op mijn werk heb ik nog een Debian Unstable staan als test-webserver, dus LAMP, en Samba (om m'n MP3's te sharen... )

Ook op het werk staat nog een Ubuntu desktopje voor de 'test' (en voor de fijne integratie met thuis, overnemen van X e.d....)
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_29689288
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 13:41 schreef whoops het volgende:

[..]

Momenteel draai ik op mijn 'productie'-servertje thuis Debian Unstable. Dit draait al meer dan een jaar retestabiel, al had ik af en toe dat ik wat dependencies miste, maar meestal is dat binnen een dag of 3/4 wel opgelost.
Ja, als je even moet wachten dan is dat niet zo erg, maar ik heb nu dus het probleem dat ik beschreven heb, 2 packages die zijn vervangen door packages met een iets andere naam maar er zijn vrij veel nog niet geinstalleerde pakketten die nog dependencies hebben met de oude naam, die kan ik nu niet installeren. Dat is nu al een hele tijd, en ziet er niet naar uit dat dit zichzelf gaat oplossen... Jij misschien nog een geniale suggestie?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:40:02 #21
65490 whoops
pi_29689424
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 14:35 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ja, als je even moet wachten dan is dat niet zo erg, maar ik heb nu dus het probleem dat ik beschreven heb, 2 packages die zijn vervangen door packages met een iets andere naam maar er zijn vrij veel nog niet geinstalleerde pakketten die nog dependencies hebben met de oude naam, die kan ik nu niet installeren. Dat is nu al een hele tijd, en ziet er niet naar uit dat dit zichzelf gaat oplossen... Jij misschien nog een geniale suggestie?
Om het zeker te weten zou ik die packages even moeten opzoeken, wat ik meestal met Aptitude doe. Aptitude kan je een zeer duidelijk beeld geven over welke packages van andere packages afhankelijk zijn en geeft bijvoorbeeld ook aan als er van een bepaalde package meerdere versies beschikbaar zijn.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:31:00 #22
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29694453
Ik vind Debian een nogal hoog fundamentalistisch gehalte hebben. Er wordt precies volgens de door hun opgestelde regels gewerkt en iedere afwijking dan wel voorstel tot afwijking van de regels is streng taboe. Daarbij komt ook nog eens dat de pakketten die ze aanbieden bijna antiek zijn.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:14:22 #23
65490 whoops
pi_29695525
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 17:31 schreef NewOrder het volgende:
Ik vind Debian een nogal hoog fundamentalistisch gehalte hebben. Er wordt precies volgens de door hun opgestelde regels gewerkt en iedere afwijking dan wel voorstel tot afwijking van de regels is streng taboe.
De door hun opgestelde regels? Volgens mij heb je niet helemaal door hoe Debian in elkaar steekt. Debian is bijvoorbeeld een van de weinige distributies die zich al jaren aan de FHS en LSB houden.
quote:
Daarbij komt ook nog eens dat de pakketten die ze aanbieden bijna antiek zijn.
Dat valt ook wel weer mee hoor... De laatste 'stable' heeft inderdaad even op zich laten wachten, maar er is al zeker anderhalf jaar goed met Sarge te werken, en daar zit zeker geen antieke software in...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:39:32 #24
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29696054
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef whoops het volgende:
De door hun opgestelde regels? Volgens mij heb je niet helemaal door hoe Debian in elkaar steekt. Debian is bijvoorbeeld een van de weinige distributies die zich al jaren aan de FHS en LSB houden.
Ik heb het niet over de FHS en de LSB. Ik heb het over de principes van Debian zoals ze naar buiten worden gedragen in bijvoorbeeld het Debian Social Contract. Het is dat er niet wordt gerefereerd aan een god, anders zou Debian niet misstaan tussen andere religies.
quote:
Dat valt ook wel weer mee hoor... De laatste 'stable' heeft inderdaad even op zich laten wachten, maar er is al zeker anderhalf jaar goed met Sarge te werken, en daar zit zeker geen antieke software in...
Ik heb een jaar met Debian gewerkt, eerst met Sarge maar ben al vrij snel overgegaan op Sid met een paar pakketten uit expirimental, maar dan nog is het in verhouding tot Gentoo, waar ik nu meer werk, sterk verouderd. Vergeet niet dat ontwikkelingen in software razendsnel gaan.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:50:44 #25
65490 whoops
pi_29696324
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:39 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de FHS en de LSB. Ik heb het over de principes van Debian zoals ze naar buiten worden gedragen in bijvoorbeeld het Debian Social Contract. Het is dat er niet wordt gerefereerd aan een god, anders zou Debian niet misstaan tussen andere religies.
[..]
Sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal... Het is vast zo dat ze een beetje 'conservatief' zijn misschien, vanwege allemaal licenties die ze niet willen meenemen in de standaard distributie, maar ik snap niet echt hoezeer je daar als gebruiker last van kan hebben...

Wat heb je liever, een organisatie die alles in het werk stelt om de software ten aller tijde 'vrij' en 'open' te houden, of een organisatie die een gratis Linux uitbrengt met als doel de ontwikkeling van zijn commerciele product in stand te houden? Ik kies dan direct voor de eerste...
quote:
Ik heb een jaar met Debian gewerkt, eerst met Sarge maar ben al vrij snel overgegaan op Sid met een paar pakketten uit expirimental, maar dan nog is het in verhouding tot Gentoo, waar ik nu meer werk, sterk verouderd. Vergeet niet dat ontwikkelingen in software razendsnel gaan.
Ik weet dat de ontwikkelingen in softwareland vrij snel gaan... Maar je moet wel een aantal heel specifieke dingen missen in Debian wil je het 'bijna antiek' noemen... Je doet alsof ze een 1.x kernel erbij leveren...

Voor de 'gewone' gebruiker is Stable genoeg up-to-date, het ondersteunt de hardware goed, ook 'nieuwere' dingen als SATA/USB/FireWire, de hele rimram, dus ik snap je punt niet zo goed....

Daarnaast is een vergelijking van Debian Sarge en Gentoo natuurlijk niet echt reeel, en zijn de distributies gericht op ander publiek... Ik kan mijn pa bijvoorbeeld zonder problemen een Debian Sarge laten installeren maar bij Gentoo haakt hij al af bij het partitioneren...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:56:05 #26
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29697912
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:50 schreef whoops het volgende:
Sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal... Het is vast zo dat ze een beetje 'conservatief' zijn misschien, vanwege allemaal licenties die ze niet willen meenemen in de standaard distributie, maar ik snap niet echt hoezeer je daar als gebruiker last van kan hebben...
Een beetje conservatief is een understatement. Als gebruiker heb je daar weldegelijk last van als je bijvoorbeeld een fatsoenlijke driver voor je videokaart wilt gebruiken.
quote:
Wat heb je liever, een organisatie die alles in het werk stelt om de software ten aller tijde 'vrij' en 'open' te houden, of een organisatie die een gratis Linux uitbrengt met als doel de ontwikkeling van zijn commerciele product in stand te houden? Ik kies dan direct voor de eerste...
Het hoeft niet zo zwart/wit te zijn. Ik vind open source een groot goed maar ben niet per definitie tegen closed source. Bij Debian ziet men het gebruik van closed source software echter als een zonde.
quote:
Ik weet dat de ontwikkelingen in softwareland vrij snel gaan... Maar je moet wel een aantal heel specifieke dingen missen in Debian wil je het 'bijna antiek' noemen... Je doet alsof ze een 1.x kernel erbij leveren...
Je weet best wat ik bedoel. Voor het nieuwste van het nieuwste moet je niet bij Debian zijn.
quote:
Voor de 'gewone' gebruiker is Stable genoeg up-to-date, het ondersteunt de hardware goed, ook 'nieuwere' dingen als SATA/USB/FireWire, de hele rimram, dus ik snap je punt niet zo goed....
Dat zijn zaken die door de kernel worden ondersteund. Het valt me nog mee dat ze de 2.6 kernel nu al stabiel genoeg vinden om in stable op te nemen. Maar de essentie van de zaak is dat de gebruiker zelf moet kunnen bepalen wat hij wil draaien. Debian biedt die mogelijkheid niet zodra het in strijd is met hun ideologie.
quote:
Daarnaast is een vergelijking van Debian Sarge en Gentoo natuurlijk niet echt reeel, en zijn de distributies gericht op ander publiek... Ik kan mijn pa bijvoorbeeld zonder problemen een Debian Sarge laten installeren maar bij Gentoo haakt hij al af bij het partitioneren...
Ok het klopt dat Gentoo niet geschikt is voor beginners, maar ook vergeleken met andere distro's loopt Debian achter.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:03:03 #27
65490 whoops
pi_29698074
NewOrder wat snap je niet aan het feit dat Debian gewoon andere doelstellingen heeft dan andere distro's? Bij Debian draait het dus niet om het nieuwste van het nieuwste maar kiezen ze wat dat betreft meer voor stabiliteit (= zekerheid). Debian heeft niet voor niets tijden gehad dat ze 'releasde als de software af is'. Natuurlijk is dat niet altijd slim, dat hebben we aan de kloof tussen Woody/Sarge gezien en als het goed is passen ze nu ook wel releaseschedules toe...

Als jij bij Debian het gevoel hebt dat je veel mist ligt dat probleem meer bij jou dan bij Debian heb ik het idee... Voor dat soort gebruikers zijn er alternatieven als bijvoorbeeld Gentoo...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:05:18 #28
65490 whoops
pi_29698129
Ik ben trouwens ook zeker niet per definitie tegen closed source, ik werk bijvoorbeeld ook met Mac OSX (heerlijk).
pi_29699456
Welke Debian versie is verstandig om te gebruiken op een 300 Mhz/384 Mb?
pi_29700731
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 20:59 schreef Uddel het volgende:
Welke Debian versie is verstandig om te gebruiken op een 300 Mhz/384 Mb?
Elke versie wel. Alleen zul je met X wel merken dat het wat trager is, en iets als gnome of kde zou ik zeker niet aanraden maar met een lichte window manager als bijv fluxbox of xfce moet dat best te doen zijn. Het enige verschil tussen de 3 versies (stable, testing en unstable) is grofweg de versie van de programma's. De beschikbare programma's zijn vrijwel hetzelfde. Als je het gewoon installeert van cd (of netwerk) krijg je stable, wil je testing of unstable dan kun je een file editen en je systeem met 1 commando upgraden.

Ik draai debian (testing) al jaren tot volle tevredenheid op een P200MMX met 80MB geheugen. Zonder X dan wel, alhoewel het op zich wel gaat.
pi_29701823
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 14:40 schreef whoops het volgende:

[..]

Om het zeker te weten zou ik die packages even moeten opzoeken, wat ik meestal met Aptitude doe. Aptitude kan je een zeer duidelijk beeld geven over welke packages van andere packages afhankelijk zijn en geeft bijvoorbeeld ook aan als er van een bepaalde package meerdere versies beschikbaar zijn.
Het gaat om 2 pakketten: libsigc++-2.0-0 en libgmp3. Die zijn vervangen door libsigc++-2.0-0c2 en libgmp3c2. Die heb ik beide geinstalleerd:
quote:
bigtower:~# dpkg --list | grep -E 'libsigc|libgmp3'
ii libgmp3c2 4.1.4-10 Multiprecision arithmetic library
rc libsigc++-1.2-5c102 1.2.5-4 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
ii libsigc++-1.2-5c2 1.2.5-5 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
ii libsigc++-2.0-0c2 2.0.10-3 type-safe Signal Framework for C++ - runtime
Via aptitude zie ik zelfs dat ze de oude pakketten vervangen (Replaces: libsigc++-2.0-0) maar toch blijft apt-get zeuren als ik bepaalde pakketten wil installeren:
quote:
The following packages have unmet dependencies:
efax-gtk: Depends: libsigc++-2.0-0 (>= 2.0.2) but it is not installable
E: Broken packages

The following packages have unmet dependencies:
openswan: Depends: libgmp3 but it is not installable
E: Broken packages
Terwijl hij eerst al zei:
quote:
Package libsigc++-2.0-0 is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
However the following packages replace it:
libsigc++-2.0-0c2
E: Package libsigc++-2.0-0 has no installation candidate
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:29:42 #32
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew Š
pi_29702517
Zeg, iemand voor mij de goede url voor de securita updates?

deb http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main werkt niet meer
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:46:59 #33
65490 whoops
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:49:59 #34
65490 whoops
pi_29703300
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:08 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Het gaat om 2 pakketten: libsigc++-2.0-0 en libgmp3. Die zijn vervangen door libsigc++-2.0-0c2 en libgmp3c2. Die heb ik beide geinstalleerd:
[..]

Via aptitude zie ik zelfs dat ze de oude pakketten vervangen (Replaces: libsigc++-2.0-0) maar toch blijft apt-get zeuren als ik bepaalde pakketten wil installeren:
[..]

Terwijl hij eerst al zei:
[..]

Oke, en kan je in Aptitude er niet voor zorgen dat je die versie die 'replaced' wordt, markeert om te installeren (op gaan staan -> plus [+]) en dan de 'foute' versie de-installeren (met de min [-]) ?

Hopelijk heb je daarna geen 'broken' packages, is dit wel het geval dan kan je met de 'b' de broken packages opzoeken en kijken of die packages die dan broken zijn, voor deze overlast zorgen...

(Het is maar een gooi, ik kan het niet nakijken, geen Sarge in de buurt...)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:50:43 #35
16625 robh
pi_29703324
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:46 schreef whoops het volgende:

Zoiets?
FF testen..

Kijk 's, dat werkt. Merci
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 17 augustus 2005 @ 10:50:49 #36
65490 whoops
pi_29713185
Oh, misschien leuk om even te vermelden, Debian is gister 12 jaar oud geworden...
pi_29724873
Waar kan ik de topic Linux vinden?
Just Me! Angela
http://www.giesen.org
pi_29727864
Zal even wat linkjes neerplempen.

Debian site:
http://www.debian.org/

Minimale installatie cd downloaden (aanbevolen als de pc waar je op gaat installeren over een internetverbinding beschikt zodat je meteen de allernieuwste pakketten via internet kan downloaden en installeren)
http://www.debian.org/CD/netinst/

Directe link naar de i386 iso (ongeveer 180MB):
http://cdimage.debian.org(...)r0a-i386-netinst.iso
(branden op cd en booten maar)

Overige installatieopties (je kan ook een volledige cd downloaden of bestellen of via diskettes werken):
http://www.debian.org/distrib/

Debian documentatie:
http://www.debian.org/doc/

Packages van debian doorzoeken:
http://packages.debian.org/
  woensdag 17 augustus 2005 @ 19:52:00 #39
16625 robh
pi_29728429
Zeg, Schorpioen, heb je al geprobeerd om hetgeen je wilt hebben van source te bouwen?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 17 augustus 2005 @ 20:18:44 #40
65490 whoops
pi_29729327
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:42 schreef Angela1983 het volgende:
Waar kan ik de topic Linux vinden?
Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel 5]
pi_29730855
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:49 schreef whoops het volgende:

[..]

Oke, en kan je in Aptitude er niet voor zorgen dat je die versie die 'replaced' wordt, markeert om te installeren (op gaan staan -> plus [+]) en dan de 'foute' versie de-installeren (met de min [-]) ?
Nou, het probleem is dat die oude versies gewoon verdwenen zijn, gedeinstalleerd dus, en niet (meer) voor unstable beschikbaar. Ik kan die nieuwe packages gewoon deinstalleren zonder broken packages te krijgen maar andere pakketten verwezen dus naar een niet bestaand pakket. Uiteindelijk heb ik maar de testing versies van libsigc en libgmp3 handmatig geinstalleerd, probleem opgelost.

Maar ik weet nu wel waarom het "unstable" heet. De naam voor unstable is trouwens "Sid", en dat was dat joch in Toy Story dat alles sloopte
  woensdag 17 augustus 2005 @ 21:50:07 #42
65490 whoops
pi_29732808
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 21:05 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Nou, het probleem is dat die oude versies gewoon verdwenen zijn, gedeinstalleerd dus, en niet (meer) voor unstable beschikbaar. Ik kan die nieuwe packages gewoon deinstalleren zonder broken packages te krijgen maar andere pakketten verwezen dus naar een niet bestaand pakket. Uiteindelijk heb ik maar de testing versies van libsigc en libgmp3 handmatig geinstalleerd, probleem opgelost.

Maar ik weet nu wel waarom het "unstable" heet. De naam voor unstable is trouwens "Sid", en dat was dat joch in Toy Story dat alles sloopte
Oke, mooi dat het werkt. Als je de goeie .deb wel ooit op je machine geinstalleerd hebt gehad, stonden ze waarschijnlijk nog in de dir '/var/cache/apt/archives' ...

Hier trouwens een mooit action pic van Sid die Woody wil wurgen...
pi_53569674
effe een hard schopje

ik draai Icecast op Debian, heb Debian rebooted vanwege de installatie van php e.d., maar als ik nu Icecast probeer te starten, krijg ik de melding dat ik em niet als root kan opstarten.
hoe kan ik zien welke users ik in Debian heb? (vriend van mij heeft het de vorige keer geregeld)
  zaterdag 29 september 2007 @ 19:10:44 #44
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_53573265
cat /etc/passwd ?
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  dinsdag 4 december 2007 @ 22:19:13 #45
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_55045803
Vorige week de Net install geprobeerd. Bevalt me beter dan Ubuntu, en is nog makkelijker dan Windows installeren!

Voorheen altijd wat met FreeBSD gespeeld. Eersdaags (zodra mijn 2de bak gefxied is en ik mijn kvm switch heb) wil ik 2 bakken naast elkaar gaan draaien.

De 1,4Ghz pc voor Debian met desktop die tevens als webservertje mag gaan dienen.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_55046691
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:19 schreef DarkShine het volgende:
Vorige week de Net install geprobeerd. Bevalt me beter dan Ubuntu, en is nog makkelijker dan Windows installeren!

Voorheen altijd wat met FreeBSD gespeeld. Eersdaags (zodra mijn 2de bak gefxied is en ik mijn kvm switch heb) wil ik 2 bakken naast elkaar gaan draaien.

De 1,4Ghz pc voor Debian met desktop die tevens als webservertje mag gaan dienen.
Een netinstall is ook heel wat lichter dan een ubuntu install, scheelt ruim 500MB. Voor die specs is dat prima, ik zou je zelfs nog adviseren om Xfce als WM te gebruiken, lekker licht en snel.