abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 september 2005 @ 21:27:24 #101
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30367476
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:09 schreef ivetje het volgende:

[..]

Nee dat is gezond voer
idd Je druk maken over het soort voer wat ze krijgen, en dan wel aan stoffen laten knagen vreten ze die doeken niet aan in hun hok ?
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30367492
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:09 schreef ivetje het volgende:

[..]

Nee dat is gezond voer
Kan ik wel mooi de kerstboom versieren met rode poepjes. Bleek dat hij persee een ouder strontje er af wilde peuteren. Cavia's.. *zucht*
  woensdag 7 september 2005 @ 21:28:53 #103
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_30367553
LOL het blijven cavia's...overigens is dat poep-eten wel erg smerig van ze
To infinity…and beyond!
pi_30367909
Ik zelf kijk vaak op de website van de grote cavia: http://www.degrotecavia.nl ook veel goede informatie.
  woensdag 7 september 2005 @ 21:37:56 #105
11458 ivetje
pi_30367972
Daar kijk ik ook het meest En in mijn eigen cavia-boekje...
To infinity…and beyond!
pi_30370421
Noujaaaa, had ik dit topic niet eens gezien!
hebben we toch nog ons eigen caviatopic, hihi
Ik heb even niet zoveel foto's ivm met kapotte computer, maar ik maak toch elke week nieuwe

Cavi's op vakantie..

Shaggy is een US Teddy geboren op 13 april 2004.
Hij is gecastreerd en kan daardoor voor altijd bij zijn grote liefde blijven!
Hij heeft een hele leuke tekening, al zeg ik het zelf, zwart kopje, middenstuk wit met een zwart stipje, zwarte kont met een bruine vlek op zijn billen.

Jessie is een kleine dame en rent altijd weg als je haar wil pakken, maar als ze met haar man op de grond loopt gaat zij juist voorop.
Ze is een Rex en geboren op 3 december 2004.
Ze is rood met een witte "bles" en witte kruin.

[ Bericht 1% gewijzigd door Troeta op 07-09-2005 22:58:47 ]
  woensdag 7 september 2005 @ 22:46:57 #107
11458 ivetje
pi_30371306
Wat een lieve pluizenbolletjes Zulke wil ik ook ooit nog, nu nog maar even doen met mijn gladde en de borstel
To infinity…and beyond!
pi_30371768
Ik zal ook even vertellen wat ik geef enzo.

Als bodembedekking heb ik Russel Bedding, dat is heel fijngehakt gerste-stro.
Het is superzacht en het is stofvrij gemaakt.

De dierenwinkel hier heeft schepvoer van de bekende merken, maar dan goedkoper.
Ik schep alleen bixkorrels, want dat is gezonder, maar belangrijker, Shaggy eet het gemengde voer niet eens.
Hij is echt gek op de bix-korrels en ik moet het bakje 2x per dag vullen.
Shaggy zit ook de godganse dag met zijn voorpoten op de voerbak met een soort boze blik te wachten tot het weer bijgevuld word ofzo.
Verder geef ik 3x per dag groente, elke dag zit daar wel paprika bij omdat daar veel vitamine c in zit.
Andijvie is favoriet hier, als ik wortels enzo geef eten ze het niet echt op, dus geef ik af en toe een weekje geen andijvie, zodat ze wel moeten.
Dan geef ik wortels, sla, spinazie, en lof.
Af en toe wat fruit wat we toevallig hebben, maar dat eten ze nooit op.
En hooi elke dag.
(veeleisende diertjes zijn het, heerlijk)

Wisten jullie trouwens dat gemengd voer alleen maar gemaakt is voor ons mensen? Wij vinden die kleurtjes zo leuk namelijk.
Het heeft verder geen nut voor knaagdieren zelf, ze worden er alleen maar dik van, want er zit natuurlijk wel een lekker smaakje aan.
  donderdag 8 september 2005 @ 13:33:14 #109
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30384948
quote:
Op woensdag 7 september 2005 22:57 schreef Troeta het volgende:

Als bodembedekking heb ik Russel Bedding, dat is heel fijngehakt gerste-stro.
Het is superzacht en het is stofvrij gemaakt.
Russelbedding dat hadden we hier eerst voor de chinchilla's, maar ook die zitten nu op Hemparade
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 15:32:17 #110
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30388500
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:19 schreef Tokay het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels voorzien van een konijntje. Ook heel lief, maar toch heel anders dan een caaf!
[Centraal] Konijnen Foto Topic #2
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30389357
Obelix heeft 1 afgebroken tand en ik vind zijn ondertanten ook erg lang.... hij kan op zich wel eten al doet ie er langer over dan normaal.. iemand een idee wat ik nu moet doen? Kan ik ze zelf knippen die tanden?
pi_30390031
Tx Ivetje!

Inkie, als je dat echt durft kan je het zelf wel doen.
Jij hebt een goede knipper toch?
Klein puntje van de ondertanden afhalen en even aankijken hoe het dan gaat.

Anders bij de dierenwinkel of kinderboerderij vragen, die doen dat ook wel eens.
  donderdag 8 september 2005 @ 16:22:28 #113
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30390145
quote:
Op donderdag 8 september 2005 15:58 schreef inkie1010 het volgende:
Obelix heeft 1 afgebroken tand en ik vind zijn ondertanten ook erg lang.... hij kan op zich wel eten al doet ie er langer over dan normaal.. iemand een idee wat ik nu moet doen? Kan ik ze zelf knippen die tanden?
Je kán het zelf knippen, maar je kan ook even langs de DA (wij hadden vroeger een konijn met doorgroeiende tanden, konden elke maand minstens 2x tandjes laten knippen) geloof dat we nog geen 2 (gulden !),50 kwijt waren. Kzou ze gewoon ff bellen als je het zelf niet helemaal durft
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30390221
Ja precies alleen mijn dierenarts is echt reteduur.... ik bedoel ik heb niet veel zin om 25 euro neer te leggen voor tandjes knippen ......

Ik heb wel een goeie knipper, zo'n tang!
  donderdag 8 september 2005 @ 16:40:50 #115
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30390743
quote:
Op donderdag 8 september 2005 16:24 schreef inkie1010 het volgende:
Ja precies alleen mijn dierenarts is echt reteduur.... ik bedoel ik heb niet veel zin om 25 euro neer te leggen voor tandjes knippen ......

Ik heb wel een goeie knipper, zo'n tang!
nee das natuurlijk belachelijk, 25 euro voor tandjes knippen wat vraagt de beste man/vrouw voor nageltjes knippen dan in godsnaam ?
Je kan ze wel natuurlijk ff bellen gewoon om te vragen wat het kost, bedoel voor 5 euro zou ik het zelf door de dierenarts laten doen, gewoon voor mn eigen zekerheid dat het goed gebeurt
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 17:36:51 #116
11458 ivetje
pi_30392564
Ik geef de caafjes dus af en toe knaagstokjes voor de tandjes...volgens mij zit dat allemaal nog goed.
Kan je met je caaf trouwens ook gewoon zo langs de DA voor een check-up? En hoeveel kost dat ongeveer? Ik ben nl nog nooit bij de DA geweest (met geen enkel dier) en wil gewoon even weten of alles nog ok is enzo. En voor dat nageltje van Tinus dus ook...vind het alleen zo raar om langs te gaan als er nix is, of is dat normaal?

Mijn caafjes krijgen trouwens neit elke dag groente ofzo...denk 3/4 keer per week een beetje. Ook geef ik ze dan maar 1 soort en niet allemaal dingen door elkaar. (behalve als ik roerbakgroente over heb ).
En hardvoer geef ik dus gewoon cavia-voer van Hornbach met daar doorheen crispy caviavoer. Mag alleen niet, want het gewone cavia-voer is duurder dan de crispy en ik sla op de weegschaal natuurlijk de crispy aan, heb dan dus ook duurder voer voor de goedkope prijs
To infinity…and beyond!
pi_30392922
Knaagstokjes izjn niet super. Er zit vaak zoetigheid (honing) in en dat is niet echt goed voor je caafje. Ook de noten en zaden zijn niet voor cavia's omdat ze veel te vet zijn. Ze zijn wel goed voor de vogels dus je kan ze beter buiten hangen

Je kan als het goed is altijd langs met je beest. De enige fout die je kan maken is ongerust zijn en niet langsgaan toch? Kosten weet ik niet..

Caafjes hebben iedere dag verschillende groenten nodig.. Ook die beestjes kunnen scheurbuik krijgen oviergens.
  donderdag 8 september 2005 @ 17:54:16 #118
11458 ivetje
pi_30393138
Jemig!! Echt alles wat ik ze geef is slecht volgens jou En dat terwijl ze nog nooit wat hebben gehad...vind dat toch vreemd. Alle dingen uit de dierenwinkel zijn niet voor cavia's volgens jou, waarom wordt het dan verkocht? Zal echt wel wat inzitten in die knaagstokjes dat goed is voor je beest, als je het maar niet te vaak geeft. En dat doe ik niet...eens in de zoveel tijd krijgen ze er 1 (en die laat ik dan extra lang liggen zodat ze ook nog op het hout kunnen knagen voor de tandjes).
Ze doen het prima met het voer dat ik ze geef, dus waarom zou ik dat veranderen?
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 17:55:43 #119
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30393190
quote:
Op donderdag 8 september 2005 17:47 schreef ParanoidEv het volgende:
Knaagstokjes izjn niet super. Er zit vaak zoetigheid (honing) in en dat is niet echt goed voor je caafje. Ook de noten en zaden zijn niet voor cavia's omdat ze veel te vet zijn. Ze zijn wel goed voor de vogels dus je kan ze beter buiten hangen

Je kan als het goed is altijd langs met je beest. De enige fout die je kan maken is ongerust zijn en niet langsgaan toch? Kosten weet ik niet..

Caafjes hebben iedere dag verschillende groenten nodig.. Ook die beestjes kunnen scheurbuik krijgen oviergens.
Nee knaagstokjes zijn onwijs slecht daarom verkopen ze ze ook Wat geef jij je cavia's wél dat voor ze verkocht wordt ? of krijgen ze alleen maar pellets/groenten/hooi ? ohw en stof natuurlijk

Zolang er 'cavia' op de verpakking staat neem ik het gewoon mee voor ze, als ze er dood van zouden gaan, zouden ze het niet verkopen (mijn mening)

Scheurbuik krijg je van vitamine C gebrek, en aangezien ze caviavoer geeft (waar dus al extra vitamine C inzit) is die kans ZEER klein dat ze dat krijgen, ja zou je ze konijnenvoer geven, geen extra druppels en geen groenten enzo, ja dan krijg je scheurbuik. Hier krijgen ze ook niet elke dag groenten, soms vergeten we het mee te nemen uit de winkel, of is het gewoon op zonder dat we het door hebben.
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 17:58:22 #120
11458 ivetje
pi_30393256
quote:
Op donderdag 8 september 2005 17:55 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Nee knaagstokjes zijn onwijs slecht daarom verkopen ze ze ook Wat geef jij je cavia's wél dat voor ze verkocht wordt ? of krijgen ze alleen maar pellets/groenten/hooi ? ohw en stof natuurlijk

Zolang er 'cavia' op de verpakking staat neem ik het gewoon mee voor ze, als ze er dood van zouden gaan, zouden ze het niet verkopen (mijn mening)

Scheurbuik krijg je van vitamine C gebrek, en aangezien ze caviavoer geeft (waar dus al extra vitamine C inzit) is die kans ZEER klein dat ze dat krijgen, ja zou je ze konijnenvoer geven, geen extra druppels en geen groenten enzo, ja dan krijg je scheurbuik. Hier krijgen ze ook niet elke dag groenten, soms vergeten we het mee te nemen uit de winkel, of is het gewoon op zonder dat we het door hebben.
Idd, ik heb dus ook niet elke dag groenvoer in huis...meestal ligt er wel sla (ownee, da's slecht want zit teveel water in ) en wortel enzo...toevallig nu een appel die ze gisteren op hebben enzo, maar elke dag kom ik gewoon niet aan toe. Verder krijgen ze 1 x per week ofzo een vitamine C tabletje. Tinus wilde het eerst niet en ik heb het dus elke keer in zijn bekje geduwd en mond dicht gehouden zodat hij het wel op moest eten. Inmiddels zijn ze er allebei dol op
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 18:26:25 #121
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30393933
Ik zag op de grote cavia site dat cavia's Sinaasappels mogen, hoe zit het dan met mandarijn ? kan ik ze dat dan ook gewoon geven, aangezien we een kistje hebben staan en ik dat never alleen op ga eten, kan ik ut net zogoed delen.

Zoek ik op google of konijnen dat ook mogen (aangezien ik moeilijk het konijn kan opsluiten en snel Asterix geef) vind ik alleen maar Konijn in Sinaasappeldressing recepten enzo

Maargoed, hoe zit dat met mandarijn ?
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30394123
Ik had ook van die knaagstokjes gekocht! Maar die lusten de meneertjes niet!
Voor het knagen dus maar elke dag een stuk winterwortel.

Ik voer Obelix nu dus olvarit fruithapjes!
  donderdag 8 september 2005 @ 18:36:52 #123
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30394213
quote:
Op donderdag 8 september 2005 18:34 schreef inkie1010 het volgende:
Ik had ook van die knaagstokjes gekocht! Maar die lusten de meneertjes niet!
Voor het knagen dus maar elke dag een stuk winterwortel.

Ik voer Obelix nu dus olvarit fruithapjes!
Asterix draaide ook zn kop om voor die knaagdingen, tot ik met Bananensmaak mee nam, nou 4 blokken verder kon je um horen gillen om zo'n stokje hoor
Olvarit Olvarit met worteltjes al geprobeerd ?
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30394816
Nou Nonneke en Ivetje, je kan helaas niet teveel op de dierenwinkel afgaan.
Hun willen producten verkopen, dus verzinnen ze eigenlijk van alles voor knaagdieren.
Zo'n knaagstokje af en toe kan heus geen kwaad, maar je cavia word er niet gezonder van.
Maar ja, wij vinden het ook lekker om te snoepen toch!

Waar ik wel een beetje van schrik is dat je de cavia's niet elke dag groente geeft...
Groente is het basisvoer, het harde voer is bijvoer.
En het is ook nog eens goedkoper, een krop andijvie van 60 ct, een parikaatje voor 20 cent, wat witlof voor 80 enz.
En sla is ook erg gezond voor je cavia's hoor.
En die mandarijnen zijn ook heel goed voor ze, probeer gewoon of die van jou het lusten.

Shaggy en Jessie eten nu al 2 dagen spinazie voor 40 ct!!

En het leukste is nog wel dat ze groente gewoon echt het lekkerst vinden wat er is.
Kijk ze maar eens genieten als je zo'n lekkere verse andijviekrop geeft
  donderdag 8 september 2005 @ 19:00:52 #125
11458 ivetje
pi_30395022
En laatst zei volgens mij paranoidV dat hooi het hoofdvoer was Maar goed...ik weet niet waar jij je groente haalt, maar hier bij de AH heb ik geen paprika voor 20 cent hoor...en die lusten ze ook niet trouwens Ik heb gewoon geen tijd om elke dag langs de supermarkt te gaan enzo, en om nou dagen achter elkaar verse groente in de koelkast te laten liggen vind ik niet zo super. Ze krijgen van mij gewoon wat over is aan groente en fruit...
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 19:05:32 #126
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30395181
quote:
Op donderdag 8 september 2005 18:54 schreef Troeta het volgende:
Nou Nonneke en Ivetje, je kan helaas niet teveel op de dierenwinkel afgaan.
Hun willen producten verkopen, dus verzinnen ze eigenlijk van alles voor knaagdieren.
Zo'n knaagstokje af en toe kan heus geen kwaad, maar je cavia word er niet gezonder van.
Maar ja, wij vinden het ook lekker om te snoepen toch!
Das waar ze verzinnen de gekste dingen, maar daarom is niet alles per definitie slecht, en mogen ze alleen maar saaie pellets
quote:
Waar ik wel een beetje van schrik is dat je de cavia's niet elke dag groente geeft...
Groente is het basisvoer, het harde voer is bijvoer.
En het is ook nog eens goedkoper, een krop andijvie van 60 ct, een parikaatje voor 20 cent, wat witlof voor 80 enz.
En sla is ook erg gezond voor je cavia's hoor.
En die mandarijnen zijn ook heel goed voor ze, probeer gewoon of die van jou het lusten.
Dus jij denkt er elke dag aan ? ook in de winkel ? en als het op is ga je nog snel naar de winkel ? Nou sorry ik vergeet het afentoe wel eens, ook als ik in de winkel sta en groenten voor mezelf uitzoek. En nee ik ga er niet speciaal voor naar de winkel, morgen weer een dag
Mandarijn werd niet gewaardeerd stelletje zeikerds in dat hok
quote:
Shaggy en Jessie eten nu al 2 dagen spinazie voor 40 ct!!

En het leukste is nog wel dat ze groente gewoon echt het lekkerst vinden wat er is.
Kijk ze maar eens genieten als je zo'n lekkere verse andijviekrop geeft
Ag hier gaan ze al uit hun dak van een stronkje lof en een appeltje
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 19:23:07 #127
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30395673
Maken jullie cavia's ook de drinkflessen stuk? Die van mij krijgen het voor elkaar binnen 5 dagen een drinkfles te slopen.
In de 9 maanden dat ik ze nu heb zijn er 12 drinkflessen gesloopt.

Nu hebben ze een stenen bakje met water, dat slopen ze tenminste niet. (Maar er komt wel stro in, maar daar drinken ze gewoon ''tussendoor''!)

Ik geef mijn cavia's wel elke dag groenten of fruit. Het is dan meestal zo dat ze om de dag groenten krijgen en de andere dagen fruit, gewoon een klein stukje. Banaan en witlof en gele paprika zijn favoriet. Mandarijn en sinaasappel ook.
En ze piepen ook heel hard. [Op de woongroep hebben we een test gedaan: als ik (en alleen ik) de trap op loop naar mijn kamer -waar ze staan- dan beginnen ze te piepen bij de een na laatste trede. Bij een ander persoon doen ze dat niet! ]

Grappig: http://www.humor-land.com/content/4435.html
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 8 september 2005 @ 19:26:28 #128
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30395768
drinkflesjes, verschrikkelijk, hier gaan ze ook aan de lopende band kapot, ben nogsteeds opzoek naar een goed alternatief
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 19:37:53 #129
11458 ivetje
pi_30396123
Mijn drinkflessen zijn nooit stuk, tenzij ik ze zelf sloop bij het in elkaar zetten
Ik gebruik deze niet meer omdat ze zo snel vies worden en moeilijk schoon zijn te maken. Ook ophangen aan een dichte kooi is moeilijk

Ik heb nu al een hele tijd deze, 1 ervan was lek doordat ik hem dus te ruw in elkaar zette Heeft het nog heel lang goed gedaan, maar ging ineens lekken. Nu alweer maanden dezelfde die het perfect doet. Erg handig is het dat je hem kan bijvullen terwijl hij hangt. Geen gedoe meer met eraf halen enzo, en hij kan makkelijk een een dichte kooi dmv zuignappen en door de tralies kan het met de schroefknop die erbij zit Ook kan je het drinktuitje helemaal uit elkaar halen om schoon te maken, is nog nooit nodig geweest maar toch.

Ik zweer dus bij deze
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 19:46:31 #130
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30396331
ja die flessen met dat rode draaituitding heb ik dus ook (op het moment 6, 2 in grote ren, 1 bij andere konijn, en de chinchilla's alle 3 zo'n fles) en jawel ze lekken alle 6 als een freaking fonteintje
Je krijgt ze overigens goed schoon met wat lauw water en vogelzand/chinchilla badzand, goed schudden en uitspoelen.

Dat flesje wat jij gebruikt lekt niet enzo ? en gaat langer mee dan een maand ?
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 8 september 2005 @ 19:50:43 #131
11458 ivetje
pi_30396474
De fles lekt veel minder dan die andere iig...hij lekt wel een beetje, na 1 week als ik de kooi weer verschoon is het wel nat eronder (kan ook zijn dat de cavia kwijlt tijdens het drinken hoor) maar af en toe zie ik er wel een druppel aanhangen. Er komt geen fontein water uit zoals bij die andere iig
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 19:51:35 #132
11458 ivetje
pi_30396502
Die andere krijgen trouwens bij mij altijd zo'n groene aanslag binnenin...dat is wel schoon te maken ja, weet ik. Maar die ik nu heb heeft dat dus totaal niet, vind het er gewoon frisser uitzien
To infinity…and beyond!
  donderdag 8 september 2005 @ 19:58:37 #133
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30396753
Zowel die met de oranje tuit als die andere (Ferplast) fles bijten ze lek.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_30401317
Niet om lullig te doen, maar het schijnt wel slecht te zijn cavia's teveel spinazie te geven, je mag het geloof ik 1x per week doen.

Maar goed volgens mij ligt het dan ook weer aan de hoeveelheid.

Ik ben wel zo'n muts overigens die speciaal voor de caafs nog naar de winkel gaat... maar ja ik heb al zoveel pech gehad met ze dat ik een beetje zo'n tik heb dat ik denk dat het aan mij ligt..
pi_30405669
Nee, ze krijgen ook niet zo vaak spinazie, de halve zak gaat naar de cavia's en de andere helft eten we zelf op.
Dus 1 of 2x per dag spinazie en dan 1 of 2x een andere groente.
Ik ga inderdaad speciaal naar de winkel om groente te kopen, ook al heb ik zelf niks nodig.
Ik heb cavia's genomen dus ik moet er voor zorgen dat ze te eten hebben.
Als je een hond of kind hebt moet je die toch ook elke dag te eten geven?
Als ik een dag niks heb gegeven hebben ze echt honger.
Ik haal groente trouwens bij de turk of op de markt, super goedkoop daar.
Op de markt vooral als je laat op de dag gaat, maar daar kom ik maar 1x in de 2 weken ofzo.

En ik zeg niet dat de dierenwinkel slecht is hoor, ze hebben best handige dingen soms.
Maar gemengd voer, hamsterballen, knaagdiersnoepjes, likstenen enz. zijn vooral afgestemd op mensen en niet op dieren.
Om winst te maken dus.
Mensen hebben toch een verkeerd beeld hoe ze voor dieren moeten zorgen door dit soort dingen, Je hoort vaak genoeg dat er beweerd word dat ratten, cavia's, konijnen enz. prima alleen kunnen leven in een klein hokje met alleen maar gemengd voer.

Sorry, maar dat is gewoon niet zo, dat is een slechte leefomgeving en misschien draaf ik ook wel te veel door hoor, maar zou graag willen dat meer dieren met soortgenoten kunnen leven en gezond eten krijgen.

Ik heb als kind ook cavia's alleen in een hokje gehad met gemengd voer en 1x per dag andijvie.
Hartstikke lieve beestjes en ik heb er veel plezier van gehad, maar als ik ze vergelijk met Shaggy en Jessie zijn die zoveel gezonder en gedragen ze zich echt zoals cavia's dat horen te doen...en niet als veel te dikke speelgoedpoppen.

Het filmpje is erg grappig touwens!!
pi_30419137
Naja ik hoef neit zoveel meer te beantwoorden; Wat Troeta zegt!
Ik ga ook inderdaad speciaal naar de winkel voor mijn caafjes. Hoewel ik dat niet altijd hoef te doen want ik heb een heel goed getrainde moeder die iedere keer op zijn minst een pakje witlof en paprika meeneemt (woeh! luxe!).

Overigens doe ik het ook niet helemaal prima hoor; ik ben er nog niet achter welk hooi nou precies het juiste is (wat is Timothyhooi in het Nederlands, en weet iemand waar je dat kan kopen?) en ik weeg ze eigenlijk nooit...

Anyway, dat filmpje is Bing! Bing is 1 van de caafjes van iemand van Guinea Lynx. Ze heeft er nog een hoop meer gemaakt, redelijk gestoord allemaal!
http://members.aol.com/bingtheguineapig/
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:10:56 #137
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30419174
quote:
Op donderdag 8 september 2005 23:51 schreef Troeta het volgende:
Nee, ze krijgen ook niet zo vaak spinazie, de halve zak gaat naar de cavia's en de andere helft eten we zelf op.
Ik ga inderdaad speciaal naar de winkel om groente te kopen, ook al heb ik zelf niks nodig.
Op de markt vooral als je laat op de dag gaat, maar daar kom ik maar 1x in de 2 weken ofzo.
Ze hebben natuurlijk gewoon elke dag droogvoer, en als ik er elke dag aan denk een flinke pluk vers hooi (ze eten het niet altijd op, dus 2 dagen kan best, vind ik, ze plassen of poepen er niet op, er kan geen regen of whatever opkomen, dus tis niet rot). Voer halen we hier altijd in grote zakken, dus zonder voer zitten ze echt nooit, alleen groenvoer hebben ze soms niet, en een dagje (dus geen weken ) zonder overleven ze heus, ze hebben immers gewoon voer mét vitamine C
Ja als we hier markt hadden, had ik elke week voor ze gehaald een koelkast vol, maargoed hier noemen ze markt een kaartenkraampje en de kaasboer, oja en een loempia tentje dus hier zijn we aangewezen op de AH/Edah voor groenten/fruit (zowel voor ons als de beestjes ) En ik heb niet altijd zin en tijd om nog even naar de winkel te vliegen voor een struikje lof, zoals ik al zei, morgen weer een dag
quote:
En ik zeg niet dat de dierenwinkel slecht is hoor, ze hebben best handige dingen soms.
Maar gemengd voer, hamsterballen, knaagdiersnoepjes, likstenen enz. zijn vooral afgestemd op mensen en niet op dieren.
Om winst te maken dus.
Mensen hebben toch een verkeerd beeld hoe ze voor dieren moeten zorgen door dit soort dingen, Je hoort vaak genoeg dat er beweerd word dat ratten, cavia's, konijnen enz. prima alleen kunnen leven in een klein hokje met alleen maar gemengd voer.
Sommige hamsters kan je echt blij maken met zo'n bal, mn ex had een goudhamster, maar kon niet echt los lopen omdat ze een kat hadden, nou dat hamstertje werd helemaal lijp als ze die bal zag, want dan kon ze de kat uitdagen (ik zeg nu niet dat het super is zo'n bal, maar sommige lijken (!) het leuk te vinden, net als zo'n radje)
Hier zit Asterix dus met een konijn, in een ren van ruim 3 meter lang en 90 breed (en 90 hoog maar daar hebben ze zo weinig aan ), sommige mensen beweren dat ze niet samen kunnen maar hier gaat het prima, ze kunnen zelfs niet zonder elkaar, als je Asterix probeert te pakken oid valt het konijn je aan want WTF denk je aan háár kindje te komen
Steph (het andere konijn) zit voorlopig nog wel alleen, die heeft in het begin met zn broer gezeten, maar toen hij die ging aanvallen zijn ze apart gegaan, en er komt pas weer iets bij hem in het hok (mocht hij dat zelf willen ofcourse) als hij een jaar is geweest en geholpen (wil hem pas met een jaar laten helpen). Sommige beesten vinden het helemaal niet leuk om met een ander dier (ook van hetzelfde ras) in het hok te zitten, nouja hun keus, en zolang je ze genoeg aandacht geeft (!) kan je ze best alleen houden. Steph heeft btw ook een ruime ren en verveeld zich geen minuut, als hij niks te doen heeft, gaat hij gewoon de honden of katten uitdagen, ook leuk speelgoed natuurlijk
quote:
Sorry, maar dat is gewoon niet zo, dat is een slechte leefomgeving en misschien draaf ik ook wel te veel door hoor, maar zou graag willen dat meer dieren met soortgenoten kunnen leven en gezond eten krijgen.

Ik heb als kind ook cavia's alleen in een hokje gehad met gemengd voer en 1x per dag andijvie.
Hartstikke lieve beestjes en ik heb er veel plezier van gehad, maar als ik ze vergelijk met Shaggy en Jessie zijn die zoveel gezonder en gedragen ze zich echt zoals cavia's dat horen te doen...en niet als veel te dikke speelgoedpoppen.
Ik kan me alleen herinneren hoe ik met een van de konijntjes vroeger aan een tuigje liep (was een binnen konijn, dus na school ging ik altijd met het konijn, aan een tuigje het bos in, fijn een stukje hobbelen) wat ze te eten kregen géén idee meer Jammer dat je sommige dingen vergeet van vroeger
quote:

En laten we vooral niet vergeten, dat iedereen op zn eigen manier zn beestjes verzorgd, net als met kinderen
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30421395
Ibi. Soort van Ridgeback. Op 1 okt wordt ze 1 jaar.

Iwi. Mislukt Hollander caviaatje. Op 11 september wordt ze 1 jaar.

Jewel. Rasechte roodbonte peruvian, helaas niet shwoverdeeld. Op 25 april j.l. geboren.
I had a signature once. It was awful.
pi_30421439
Mislukt Lekker diervriendelijk zijn die fokkers ook, heerlijk!
pi_30421628
Mislukt heb ik er zelf van gemaakt hoor, dan kan ik het snel omschrijven
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:27:57 #141
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30421704
wat een lieve kaafjes
mislukt zolang ze 2 oogjes, een neus, een mond en 4 pootjes hebben zijn ze niet mislukt hoor

Wat staat er bij jullie vandaag op het Kaafmenu ?
Hier hebben ze net Paprika, Komkommer en Lof gehad
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_30421843
Het zijn ook de drie grootste schatten die ik ken!

Vanochtend hebben de meiden even vlug witlof gehad, dadelijk ga ik gras knippen en vanavond krijgen ze andijvie, moet het nog wel halen.
pi_30422051
Ach, en zelfs caafjes die oogjes pootjes en andere lichaamsdelen missen zijn lief Ik ben ook bang dat als ik binnenkort uit huis ga ik binnen no-time een huis vol caafjes heb..
Ik weet niet wat ze hebben gehad want ik was niet thuis vanochtend dus ma heeft ze gevoerd. Vanavond krijgen ze andijvie uit de tuin vn mijn oma, met paprika ofzo.
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:54:45 #144
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30422659
Vanochtend: 2 aardbeien, stukje brood
Vanavond: appel en andijvie
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:00:10 #145
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30422853
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:54 schreef Oxymoron het volgende:
Vanochtend: 2 aardbeien, stukje brood
Vanavond: appel en andijvie
eten ze bij jou de hele aardbei op ? hier eten ze alleen de kroontjes en de aardbei zelf kan je leuk mee gooien opeten ??
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:19:28 #146
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30423462
ja ze eten de hele aardbei op. Ook pruimen, druiven, perziken en mango's eten ze .
pi_30427447
Obelix gaat morgen naar de dierenarts voor zijn tandjes! Spannend he!

Verder over mislukt: Obelix loopt op 3 pootjes, eentje is een beetje mank. Hij is heel klein en heeft altijd wel wat, maar het is gewoon een schat ach wat boeit het ook, en Obelix heeft nog wel een stamboom ook....
Piet is een asielcaaf met vouworen zou dus voor fokkers ook mislukt zijn, maar hij doet het kei goed

Piet is trouwens de baas geworden en Obelix vind het best
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:08:00 #148
11458 ivetje
pi_30428681
quote:
Op donderdag 8 september 2005 23:51 schreef Troeta het volgende:
Ze krijgen ook elke dag voer hoor...ze komen echt niet om van de honger, maar ik ga gewoon niet speciaal naar de winkel ervoor. Ik haat de supermarkt, dus ik kom er het liefst zo min mogelijk. Daarnaast heb ik zelf nooit geld, aangezien ik het boodschappengeld naar mijn vriend stort en hij alles betaald. En tja, die is te laat thuis om weer naar de winkel te gaan.
En de markt ? Daar heb ik niet eens tijd voor, de markt is voor de apotheek waar ik werk maar die begint later dan half 9 (als ik begin) en is voor 5 uur weer weg (als ik klaar ben). Geen tijd om heen te gaan dus
En tja, ik heb geen moeder meer die even alles gaat halen enzo en ik ben ook doodop na een week hard werken enzo. Ze krijgen van mij wat er over is...en dat is genoeg volgens mij. Ze zien er gezond uit en gedragen zich als een cavia
quote:
Om winst te maken dus.

Als ik google zo zie heeft ie genoeg gezond voer. Hij is niet te dik en heeft niet teveel vet. Daarnaast heeft ie Tinus dus eenzaam is ie zeker niet Ook hebben ze zo'n zoutsteen, en die gebruiken ze ook gewoon...verder krijgen ze dus soms een knaagstokje enzo, en het voer eten ze gewoon op dus zal wel goed zijn. Ze eten...
quote:

To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:13:02 #149
11458 ivetje
pi_30428813
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:00 schreef Nonneke het volgende:

[..]

eten ze bij jou de hele aardbei op ? hier eten ze alleen de kroontjes en de aardbei zelf kan je leuk mee gooien opeten ??
die van mij zijn bang voor alles wat ze niet lusten, zoals aardbeien dus (mijn vriend heeft eindelijk medestanders in huis ). Ze rennen het hokje in als ze iets niet lusten of lopen achteruit en gaan zo zielig als een bolletje zitten
Witlof krijgen ze overigens nooit, omdat ik dat dus zelf weinig eet...heb het nooit in huis dus Net als bloemkool, lust mijn vriend niet en om nou een hele bloemkool te halen voor 2 caafjes vind ik overdreven, kan ik de helft weer weggooien...Morgn boodschappen doen en even kijken wat ik mee zal nemen voor ze, er liggen iig nog winterpenen dus die kunnen nog op, samen met het appeltje
To infinity…and beyond!
pi_30429836
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:08 schreef ivetje het volgende:
Ook hebben ze zo'n zoutsteen, en die gebruiken ze ook gewoon...
Weg met dat ding! Haal dat nu onmiddelijk uit je hok, bevel van mij!

Het is bewezen dat cavia's van lik/knaagstenen blaasgruis en blaasproblemen kuknnen krijgen. het is absoluut niet nodig om deze knaagstenen in het hok te leggen, je krijgt er meer problemen door dan dat het goed doet. En het is echt geen onzin wat ik nu zeg, ga maar eens googelen, je zult het wel vaker tegenkomen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')