abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:38:53 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_29542565
Het is een veel besproken item in diverse topics, maar helaas tot op heden is dit nog niet verwezenlijkt.

Welke voordelen zou een EU Krijgsmacht kunnen hebben?
- Besparing op het landelijke defensie-budget per lidstaat.
- Een betere samenwerking tussen de defensie/wapen industrieën.
- Innovatie door bundeling van kennis op wapen-gebied.
- Een sterkere militaire positie wereldwijd.
- Kortere bevels lijnen door een commando.
- en waarschijnlijk meer, vul me aan aub......!!

Op het eerste punt, de kosten-besparing, zal veel kunnen worden bezuinigd doordat eenheden worden samengevoegd in een EU kader.
Als men per land even gaat kijken wat er aan materieel is, bv tanks en artillerie, dan overtreft met in grote mate de VS en China. Dit geld tevens vwb het aantal manschappen en ander materieel, vliegend, varend en ter land.
Hieruit kan dus binnen de EU flinke besparingen plaatsvinden, welke tot andere doelen kunnen worden gewend, bv onderwijs en gezondsheidszorg.

Punt 2 en indirect ook punt 3:
De betere samenwerking tussen wapen-industrieën en nieuwe innovatie.
Juist door de kosten besparing en een betere samenwerking kunnen industrieën hierin participeren.
Door oa uitwisseling van kennis, want we praten over een gezamelijke defensiemacht met een schat aan technologie.
Door ipv elkaar te beconcureren samen te gaan werken werkt men minder snel langs elkaar heen. Waardoor men weer meer geld ter beschikking heeft voor innovatie en verbetering.

Punt 4:
Sterkere militaire positie wereldwijd.
Lijkt me logisch dat ipv gekonkel onderling men meer bereikt door gezamelijk een vuist te maken tegen kwade machten. Dat de EU strijdkrachten door bundeling daadkrachtiger kan optreden is natuurlijk logisch gevolg van.

Punt 5:
bevelvoering.

Het bevel ligt in handen van een EU Defensiestaf. Met 1 unieke chef die de scepter mag zwaaien.
Hij kan worden gekozen door de lidstaten aan de hand van ervaring, kennis en diplomatieke eigenschappen. (vul me aan aub)
De bevelvoering word geregeld vanuit een centraal punt. Ik dacht zo aan bv al reeds bestaande militaire machtscentra in de EU zoals Munster, Brussel, of midden-Duitsland.
Regionale commando-centra kunnen worden geplaatst in bv een: Noordelijke Vloot Marine. (Noorwegen zou hier een plaatselijk regiopunt voor kunnen zijn). Een Zuidelijke Vloot, Spanje, Italie of wellicht Portugal).
Voor de luchtmacht idem, met bases verdeeld over enkele specifiek bepaalde landen of plaatsen.
De landmacht is een ander verhaal.
Deze zou bv kunnen worden opgedeeld in een EU tankdivisie. Artillerie eenheden etc etc.
probleem is dat men op EU vlak wat deze zaken betreft niet bepaald gestandaardiseerd is en elk lidstaat zijn eigen materieel heeft.
Door een plan voor Standaardisatie aan te maken voor de toekomst, en zo ook de EU defensie industrie te steunen zou men tot deze standaardisatie over kunnen gaan.

Dit is in vogelvlucht mijn idee om een EU strijdmacht te ontwikkelen.

Wat zijn jullie ideeën, suggesties etc etc?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_29542610
Heb je ook cijfers over hoe sterk we dan worden tov bijvoorbeeld USA en china?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_29542643
Denk je niet dat al die talen tot problemen gaan leiden?
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:45:43 #4
110987 ErwinRommel
pi_29542689
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:43 schreef Koewam het volgende:
Denk je niet dat al die talen tot problemen gaan leiden?
Er moet 1 voertaal komen, en duidelijk lijkt me dat tot op heden Engels hiervoor het beste in aanmerking komt.
Zo werkt men in de luchtvaart al met bv 1 voertaal, en op maritiem vlak idem.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:47:49 #5
110987 ErwinRommel
pi_29542739
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Heb je ook cijfers over hoe sterk we dan worden tov bijvoorbeeld USA en china?
Cijfers heb ik helaas niet.
Maar reken maar dat het de aantallen van de VS en China zal overtreffen.
Misschien niet qua vliegdekschepen of nucleare onderzeeërs, maar op elk ander vlak toch zeker wel.
pi_29542815
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:45 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Er moet 1 voertaal komen, en duidelijk lijkt me dat tot op heden Engels hiervoor het beste in aanmerking komt.
Zo werkt men in de luchtvaart al met bv 1 voertaal, en op maritiem vlak idem.
Denk je dat bv. Fransen daar aan gaan?
pi_29542840
Is het bij punt twee en drie niet zo dat betere samenwerking en dus minder behoefte aan concurrentie juist de innovatie verslechteren en de prijzen opdrijven door prijsafspraken?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_29542864
Kansloos. Niemand kan opschieten met die fucking fransen.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:56:15 #9
110987 ErwinRommel
pi_29542922
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:50 schreef Koewam het volgende:

[..]

Denk je dat bv. Fransen daar aan gaan?
Als daarmee de positie van de EU word versterkt wellicht wel.
Maar goed, dit is dus een van de vele problemen die men moet overwinnen om over te gaan tot een daadwerkelijk slagvaardiger Europa. Zoals we het nu halfslachtig doen, bv een Duits-Nederlands legerkorps, een Multi-Nationale Divisie (GB, Duitsland, Nederland en Belgie), Frans-Duits legerkorps etc......gaat het intern best redelijk, ondanks de taalverschillen. Laten we zeggen dat het functioneerd naar behoren

Om dus te komen tot een volledige EU Defensiemacht moet iedereen dus water bij de wijn doen (proost, zit net aan de rode wijn btw).
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:58:31 #10
110987 ErwinRommel
pi_29542965
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:51 schreef wonko het volgende:
Is het bij punt twee en drie niet zo dat betere samenwerking en dus minder behoefte aan concurrentie juist de innovatie verslechteren en de prijzen opdrijven door prijsafspraken?
Dat zou men denken.
Echter doordat er 1 EU defensie macht is en dus ook maar 1 organisatie welke bv gaan over de aanschaf van materieel etc. zullen de bedrijven er alles aan doen om die hele mooie grote mega-order binnen te halen. Dus elk wapen(gerelateerde) onderneming zal zijn best doen om het beste product te sluiten voor het EU leger.
Hierdoor zal men eerder geneigd zijn om samenwerkingsverbanden aan te gaan, om toch nog wat krenten uit de pap te halen.
pi_29543045
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:58 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat zou men denken.
Echter doordat er 1 EU defensie macht is en dus ook maar 1 organisatie welke bv gaan over de aanschaf van materieel etc. zullen de bedrijven er alles aan doen om die hele mooie grote mega-order binnen te halen. Dus elk wapen(gerelateerde) onderneming zal zijn best doen om het beste product te sluiten voor het EU leger.
Hierdoor zal men eerder geneigd zijn om samenwerkingsverbanden aan te gaan, om toch nog wat krenten uit de pap te halen.
Dat is de theorie...in feite zal of de producent van de grootste rotzooi met laagste prijs of de grootste omkoper winnen. Geen van beiden zal verkozen worden vanwege de enorm goede producten.
pi_29543055
De 25(!) EU landen kunnen nooit ergens een soepel gezamelijk besluit over nemen.
Ik denk niet dat ze al zover zijn dat ze klaar zijn om 1 gezamelijke krijgsmacht te hebben.

Ze kunnen et proberen maar in ieder geval nog niet de indivuele krijgsmachten opheffen.
pi_29543099
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:56 schreef ErwinRommel het volgende:
Om dus te komen tot een volledige EU Defensiemacht moet iedereen dus water bij de wijn doen (proost, zit net aan de rode wijn btw).
En daar maak je al een hele grote denkfout met je moet. De grote landen zullen vinden dat anderen dat moeten doen en zij niet.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:07:29 #14
110987 ErwinRommel
pi_29543173
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:02 schreef wonko het volgende:

[..]

Dat is de theorie...in feite zal of de producent van de grootste rotzooi met laagste prijs of de grootste omkoper winnen. Geen van beiden zal verkozen worden vanwege de enorm goede producten.
Daarom is wat ik neerzette ook een idee. Dus bv toevoegingen zijn van harte welkom.
Ik zit niet te wachten op een soort van stormloop topic. Gaat erom dat men nadenkt, en met plannen komt die uitvoerbaar zijn.

Laten we er overigens vanuit gaan dat de EU al gewoon een feit is, want dat zal het worden ongeacht wat we ervan vinden, dan lijkt het mij beter om 1 EU Krijgsmacht te hebben ipv dat elk land het voor zichzelf regelt en er op deze manier zeer veel geld over de balk word gesmeten.

Je denkt nog teveel als dat elk land zijn eigen beleid heeft op defensie gebied. Hierin mag men best hele grote veranderingen mogen doorvoeren om te komen tot 1 EU macht.
Zelf denk ik dat dit een proces is van om de nabij 50 jaar.
pi_29543228
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:07 schreef ErwinRommel het volgende:
Je denkt nog teveel als dat elk land zijn eigen beleid heeft op defensie gebied. Hierin mag men best hele grote veranderingen mogen doorvoeren om te komen tot 1 EU macht.
Zelf denk ik dat dit een proces is van om de nabij 50 jaar.
Dat vind jij...ik ben geen fan van de EU...verre van zelfs.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:13:32 #16
110987 ErwinRommel
pi_29543321
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:04 schreef wonko het volgende:

[..]

En daar maak je al een hele grote denkfout met je moet. De grote landen zullen vinden dat anderen dat moeten doen en zij niet.
Momenteel speelt dit inderdaad. Toch denk ik dat na verloop van tijd dit probleem zal gaan vervagen en men inziet dat men alleen al uit kostenoverwegingen dit zal doen.
Maar goed, wie ben ik?

Het plan voor een EU Krijgsmacht leverd meer voordelen op dan nadelen denk ik.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:14:55 #17
110987 ErwinRommel
pi_29543360
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:09 schreef wonko het volgende:

[..]

Dat vind jij...ik ben geen fan van de EU...verre van zelfs.
Ok, laat dat een andere discussie zijn dan.
De EU als zijnde 1 machtsblok is nog ver weg. Ik noem enkel een scenario op over hoe het militair gesproken zou kunnen.
pi_29543487
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:13 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Momenteel speelt dit inderdaad. Toch denk ik dat na verloop van tijd dit probleem zal gaan vervagen en men inziet dat men alleen al uit kostenoverwegingen dit zal doen.
Maar goed, wie ben ik?

Het plan voor een EU Krijgsmacht leverd meer voordelen op dan nadelen denk ik.
Kan zijn...op dit moment leveren onderlinge spanningen nog genoeg problemen op om er nog niet aan te beginnen. Dus je moet nog even wachten op je gedroomde supermacht.
pi_29543661
Voor.

maar dan moeten eerst een paar andere dingen geregeld worden.

.1 een gezamenlijk buitenlands beleid dus heel die aparte agenda`s moeten weg.
.2 een gezamenlijke (militaire) inlichtingendienst.
.3 meer macht aan het europees parlement geven.
.4 het taalprobleem moet worden opgelost.
.5 het gezamenlijk inkopen moet dan al jaren van te voren beginnen.
.6 Het liefst dat airbus zich ook met militaire vliegtuigen gaat bezighouden zodat niet steeds een nieuwe jointventure moet worden opgericht als er weer eens moet worden samengewerkt.

Je kunt ook nog een andere structuur doen van dat 2/3 van het leger onder commando van de EU staat en dat je 1/3 achterhoud per land om je eigen ding te doen en eventueel binnenlandse problemen snel mee op kunt lossen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_29544238
ik voor het defensie topic eens de cijfers opgeteld van de belangrijkste dingen.

en kwam ongeveer uit (denk ik want is al meer dan een jaar geleden).
maar omdat de search niet werkt krijg ik het niet terug gevonden

op 2 miljoen soldaten
10.000 tanks/pantservoertuigen
zo`n 2500 vliegtuigen
1000 heli`s

maar weet niet of het klopt dit is uit het hoofd.

ben het aan het zoeken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:48:10 #21
110987 ErwinRommel
pi_29544254
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Voor.

maar dan moeten eerst een paar andere dingen geregeld worden.

.1 een gezamenlijk buitenlands beleid dus heel die aparte agenda`s moeten weg.
.2 een gezamenlijke (militaire) inlichtingendienst.
.3 meer macht aan het europees parlement geven.
.4 het taalprobleem moet worden opgelost.
.5 het gezamenlijk inkopen moet dan al jaren van te voren beginnen.
.6 Het liefst dat airbus zich ook met militaire vliegtuigen gaat bezighouden zodat niet steeds een nieuwe jointventure moet worden opgericht als er weer eens moet worden samengewerkt.

Je kunt ook nog een andere structuur doen van dat 2/3 van het leger onder commando van de EU staat en dat je 1/3 achterhoud per land om je eigen ding te doen en eventueel binnenlandse problemen snel mee op kunt lossen.
Enkele waardevolle punten.
Een eigen industrie is idd een goede zaak, welke ik dus al aanhaalde in punt 2 en 3.
We zullen er niet aan kunnen ontkomen dat Europa een natie zal worden, het is zo, zo liggen de kaarten nu eenmaal op tafel als men op langere termijn de zaak gaat bekijken. Daar kun je het mee eens zijn, of niet.

Daarom al goed om te denken over dit soort zaken. Dat zullen ze in Brussel ook vast doen, althans, dat mag ik hopen.

Probleem nu is dat geen enkel land wil dat haar strijdkrachten onder bevel vallen van een ander niet uit dat land afkomstig zijnde bevelhebber.
Nu praten we toch wel even over een ander tijdsbestek, en laten we zeggen 20 jaar verder, waarin er misschien wel draagkracht voor is.
Dus dan is het nu al goed om hiervoor een plan te trekken, en na te gaan denken over een gezamelijk EU leger.

het geeft zoveel voordelen en het leverd ook nog eens geld op door stimulatie van bepaalde takken van industrie, en het per hoofd van de bevolking terugdringen van de defensie uitgaven.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:50:29 #22
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29544294
Het lijkt mij redelijk nutteloos, er zal nooit een tijd komen dat de EU een krijgsmacht met die grote echt nodig zou hebben.
De Britten en Hollanders alleen zijn al genoeg om de hele EU te beschermen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_29544359
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:50 schreef HarigeKerel het volgende:
Het lijkt mij redelijk nutteloos, er zal nooit een tijd komen dat de EU een krijgsmacht met die grote echt nodig zou hebben.
De Britten en Hollanders alleen zijn al genoeg om de hele EU te beschermen
Niemand kan in de toekomst kijken.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 19:57:31 #24
110987 ErwinRommel
pi_29544470
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik voor het defensie topic eens de cijfers opgeteld van de belangrijkste dingen.

en kwam ongeveer uit (denk ik want is al meer dan een jaar geleden).
maar omdat de search niet werkt krijg ik het niet terug gevonden

op 2 miljoen soldaten
10.000 tanks/pantservoertuigen
zo`n 2500 vliegtuigen
1000 heli`s

Denk dat dit aantal ver is onderschat.
Duitsland heeft qua manschappen ongeveer 400.000 man
Frankrijk ongeveer 350.000 man.
Nederland 65.000 man
Belgie 55.000 man
Spanje 250.000 man
Italie 200.000 man
etc etc etc..... dus het lijstje uit 25 EU landen loopt al snel op.

Tanks, dat zijn er zeker meer dan 4000.

Maar exacte cijfers weet ik niet.
Dus alleen al op dit gebied valt er zeer veel te doen.

maar weet niet of het klopt dit is uit het hoofd.

ben het aan het zoeken
pi_29544543
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 19:57 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
lukte het quoten niet

en ja ik heb voorzichtige cijfers zodatw het niet te overdreven klinkt maar met deze cijfers zouden we nog een 2x zo groot leger hebben als china
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')