ik weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik geloof er niets van, zover mij is geinformeerd (vrienden en tv) is het een revolutionair ontwikkeling en het is erg fijn in gebruik.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:15 schreef mstx het volgende:
Volgens die gast van Top Gear is het bagger.
Je gebruikt trouwens geen koppeling, gewoon aan die flipper trekken en hij schakelt.
Ik denk dat je het dan over DSG hebt. Systeem met dubbele koppeling. Heeft weinig tot niks met schakelen achter het stuur te maken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:17 schreef NX het volgende:
ik weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik geloof er niets van, zover mij is geinformeerd (vrienden en tv) is het een revolutionair ontwikkeling en het is erg fijn in gebruik.
In de nieuwe VW Golf GT is het ook aanwezig...
Wat ik bedoel is het systeem met 2 flippers; links om terug te schakelen, en rechts om op te schakelenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik denk dat je het dan over DSG hebt. Systeem met dubbele koppeling. Heeft weinig tot niks met schakelen achter het stuur te maken.
Die traagheid ben ik dus ook benieuwd naar... In de "goedkopere" klassen zijn de automaten inderdaad traag, in de topklasse segmenten zijn ze zo snel dat je daar met de hand niet tegenop kan schakelenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:30 schreef Deetch het volgende:
Die flippers draaien mee met je stuur en er is nog wel een koppeling maar die is geautomatiseerd.
Ik weet dus niet hoe snel dat automatische schakelsysteem is maar ik vind een standaard automaat altijd redelijk traag schakelen.
Zoiets: http://europe.thrustmaster.com/eng/d_prd.php?p=T164quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:35 schreef thumper het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is het systeem met 2 flippers; links om terug te schakelen, en rechts om op te schakelen
Ik weet niet wat jij met top-klasse bedoelt, maar dit geldt pas bij auto's vanaf zo'n 400.000 euro, daaronder zul je geen auto vinden welke sneller kan schakelen dan iemand dat met de hand kan.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:39 schreef thumper het volgende:
[..]
Die traagheid ben ik dus ook benieuwd naar... In de "goedkopere" klassen zijn de automaten inderdaad traag, in de topklasse segmenten zijn ze zo snel dat je daar met de hand niet tegenop kan schakelen
Maar omdat je nu dus het schakelmoment zélf bepaalt, denk ik dat er wél enige vertraging zit in het ontkoppelen-schakelen-koppelen. Maar of die vertraging minder is dan het schakelen met een normale handbak?
+5 Nuttigquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:
Er zijn meerdere systemen waarbij de bediening met flippers achter het stuur gebeurd.Automaat (AM, Masserati, Mercedes)
Dit is dus gewoon een "ouderwetse" automaat, echter kan je de versnelling ook handmatig kiezen.
Omdat de automaat d.m.v. een koppelomvormer werkt is de gangwissel 'zijdezacht', maar wel relatief traag.CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.Robot (Alfa, BmW, Citroën, Smart, enz)
Dit is een 'normale' versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Er wordt dus voor je gekoppeld. De snelheid en souplesse van dit systeem hangt sterk af van de fabrikant, Ferrari en BmW maken de snellere variant.DSG (VW, Audi, Seat)
Direct selection gearbox, is een Robot versnellingsbak met twee koppelingen. Hierdoor is het systeem in staat altijd de volgende versnelling 'klaar' te zetten. Dit door Porsche ontwikkelde systeem is door VAG in de praktijk gebracht en het snelste systeem dat je krijgen kan.
Ik heb weleens gelezen dat dat gedaan is omdat de klant een traploze versnelling onnatuurlijk zou vinden. Belachelijke reden natuurlijk, het lijkt mij behoorlijk lekker rijden namelijk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.
Ik heb zelf helaas weinig ervaring, maar de ervaring die ik wel heb is dat als je een systeem kiest dat trager schakeld dan je zelf kan, het rijplezier al snel omslaat in rijergernis. De Citroën C2 VTR is voorbeeld van hoe het niet moet. Pittige motor, alleen een trage robot-bak, die verpest alles. Ik geloof dat de Smart nog de traagste bak maakt..quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 17:20 schreef thumper het volgende:
[..]
+5 Nuttig
Blijkbaar vesrchillen de prestaties dus enorm per merk en/of type. Ik heb nog nooit 'geflipperd', dus ik vraag me af of het mijn rijplezier zal verhogen of vergallen
DSG is idd van Porsche (was eerst PDK, Porsche Doppler-Kupplungs). Het is voor het eerst gebruikt in de Porsche 956 en Audi Quattro S1 rally wagens. (overigens niet in de Sport Quattro en gewone Quattro straat-auto's). De tiptronic in Audi's (en VW's) is ook afkomstig van Porsche. In de Peugeot 607 zit de tiptronic bak van Porsche ook.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:
Er zijn meerdere systemen waarbij de bediening met flippers achter het stuur gebeurd.Automaat (AM, Masserati, Mercedes)
Dit is dus gewoon een "ouderwetse" automaat, echter kan je de versnelling ook handmatig kiezen.
Omdat de automaat d.m.v. een koppelomvormer werkt is de gangwissel 'zijdezacht', maar wel relatief traag.CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.Robot (Alfa, BmW, Citroën, Smart, enz)
Dit is een 'normale' versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Er wordt dus voor je gekoppeld. De snelheid en souplesse van dit systeem hangt sterk af van de fabrikant, Ferrari en BmW maken de snellere variant.DSG (VW, Audi, Seat)
Direct selection gearbox, is een Robot versnellingsbak met twee koppelingen. Hierdoor is het systeem in staat altijd de volgende versnelling 'klaar' te zetten. Dit door Porsche ontwikkelde systeem is door VAG in de praktijk gebracht en het snelste systeem dat je krijgen kan.
paar dingetjes:quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 21:21 schreef M5 het volgende:
[..]
DSG is idd van Porsche (was eerst PDK, Porsche Doppler-Kupplungs). Het is voor het eerst gebruikt in de Porsche 956 en Audi Quattro S1 rally wagens. (overigens niet in de Sport Quattro en gewone Quattro straat-auto's). De tiptronic in Audi's (en VW's) is ook afkomstig van Porsche. In de Peugeot 607 zit de tiptronic bak van Porsche ook.
BMW's SMG zit er kwa snelheid het meest in de buurt.
Ik heb er in een topic al een vergelijking aan gewijd. Met de nieuwe automaten van de wat duurdere merken (Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo) is een automaat sneller dan een handbak. Prima als je voor de handbak gaat maar kom niet aan met dat het beter is dan een automaat, want dat is gewoon niet zo.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Estolan het volgende:
er ios niks boven handschakelen met een echte pook
Doorschakelen doen alleen de tiptronic automaten voor zover ik weet, SMG knalt in elk geval gewoon in zijn revlimiter. DSG zou ik niet weten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Estolan het volgende:
Tis allemaal KUT
er ios niks boven handschakelen met een echte pook
Al die nieuwe shit gaat, zoals ze idd bij TopGear zeggen, via een ECU, dus alles word nog is geregeld en gecontroleerd door de computer, je kan bij veel types niet eens Redlinen, dan schakelt hij zelf uiteindelijk al door
+ tot nu toe zit er ( door de communicatie met de ECU ) een vertraging, kijk maar bij de AM versie, in zn achteruit duurt gewoon dikke 3sec
allemaal leuk en aardig in de racerij, maar niet voor dagelijks gebruik
Is ook niet waar, zeker niet als je naar 0-100 tijden zou kijken. Het missen van je koppelingspedaal breekt je gewoon op. Enige is dat simpeler is, gewoon vloeren en klaar. Maar een handbak met een goede bestuurder is nog steeds sneller.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 00:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb er in een topic al een vergelijking aan gewijd. Met de nieuwe automaten van de wat duurdere merken (Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo) is een automaat sneller dan een handbak. Prima als je voor de handbak gaat maar kom niet aan met dat het beter is dan een automaat, want dat is gewoon niet zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |