Ben vaker elders dan in NL met oud & nieuw:
2006-2007: Beograd (RS)
Serviers kunnen erg enthousiast zijn, overal vuurwerk, duizenden mensen op straat en enorme sfeer. Wel *iets* teveel vuurwerk tussen hoge gebouwen in het centrum, plus dat mensen met vuurwapens (helft van de bevolking) de neiging hebben die ook in de lucht te schieten. Best intens, maar erg leuk. Enige minpunten eigenlijk zelf meegenomen (beste vriendin besloot zichzelf een alcoholvergiftiging te zuipen en zat zelf gruwelijk in de knoop met relationele dingen).
2005-2006: Pori (FI)
Besloten feest met vrienden en vrienden van vrienden. Temidden van alle sneeuw 's avonds in de sauna, dan vuurwerk (waarbij een paar van de vrienden als ex-militairen zelf vuurwerk gingen maken... de rest van ons hebben uit sneeuw dan ook een bunker gebouwd om daartegen beschut te zijn). Finnen zijn in de regel alleen in besloten kring (of strontzat) uitbundig, dus aanrader als je er mensen kent en je uitgenodigd wordt, maar niet aan te raden om op de bonnefooi heen te gaan (dat gezegd, op 30 dec zaten we gewoon in een bar in Helsinki en kreeg ik al een uitnodiging van een jongedame om de nacht, de dag erop en oud+nieuw met haar te vieren...)
2004-2005: Marburg (DE)
Duitsers weten hoe feest te vieren

Des te meer als je het in de locale Irish Pub doet. Enige irritatie was dat ik m'n Duits wilde oefenen, maar alle locals per se in het Engels met me wilden praten om hun EN te oefenen (ben native speaker...). Ook in DE is het de gewoonte om alle aanwezigen te zoenen, al doe je dat itt in Schotland gewoon op de wang

2003-2004: Rotterdam (NL)
Tja, oud & nieuw in R'dam. Wel wat Russen en Slovenen op bezoek (die maar niet begrepen dat het in NL normaal was om gewoon voor je eigen huis met oliebollen ipv in een disco oid oud & nieuw in te zien)
2002-2003: Budapest (HU)
Veel mensen op straat. In de regel hebben mensen privefeesten maar komen ze een halfuur voor 12-en massaal op straat, ook met vuurwerk. Ook heeft vrijwel ieder uitgaansgelegenheid van de kleinste bar tot de grootste disco een nieuwjaarsfeest en kun je er dus prima zonder mensen van tevoren te kennen heen. Zelf had ik er een vergadering en konden we naar een feest van vrienden van de organisatoren. Ik leerde er de (toen toekomstige) moeder van m'n dochter kennen, memorabele feest/nacht

2001-2002: Edinburgh (UK)
Hogmanay in Schotland is echt een van de toppers. Er is in Edinburgh een officiele georganiseerde feest waar de hele binnenstad in betrokken is. Daar moet je echter wel toegangskaartjes voor halen en die zijn ruim van tevoren uitverkocht. Geen kaartjes kunnen regelen? Ga dan naar Arthur's seat (heuvel boven westkant van de stad) en kijk samen met honderden locals naar het vuurwerk. En geniet dan van een van de opmerkelijkere tradities: *iedereen* zoent elkaar. En dat kan zowel beleefd en ingetogen (zoals je doet als die oma van 80 op je af komt) als hartstochtelijk met een wildvreemde (onze gastvrouw daar ging ervoor om haar record van het jaar ervoor (100 -volgens haar lekkere- mannen tongzoenen

) te breken, wat haar met gemak lukte).
Dit jaar gaat wegens geldgebrek waarschijnlijk gewoon ergens bij wat vrienden in de buurt zijn.