d.w.z. de aanslag in NL, waarvan iedereen hoopt dat hij er niet komt - maar velen zien het als een kwestie van tijd..
Een beetje luguber topic, maar ik dacht dat er toch wel wat zinnigs over te zeggen valt.
De tijd en plaats van de aanslagen in Londen waren achteraf tenslotte best te voorspellen geweest.
Een paar patronen:
- De terroristen houden van veel burgerslachtoffers;
(dus: spitsuren en plaatsen waar veel mensen zijn zoals stations)
- Sterker nog, alle grote aanslagen, behalve Bali, waren in de ochtendspits;
- Sterker nog, ze houden van het openbaar vervoer:
als je vliegtuigen ook onder OV rekent, waren alle aanslagen behalve Bali op/met het OV.
- Ze houden van symbolische data;
(7/7, precies een jaar, een maand en een dag na 9/11 enz.)
- Ze houden van symbolische doelwitten;
(Twin Towers als symbool van USA's economische macht, de Square Mile in Londen - die ze net niet bereikten - als symbool van de UK's economische macht, het Pentagon etc.)
- Ze vallen bij voorkeur aan in hoofdsteden;
(tijdens 11/9 was er ook een aanval op het Pentagon in Washington en er was nog een vliegtuig op weg naar het Witte Huis. Afgezien van Bali waren dus alle grote aanslagen in een hoofdstad)
- Ze vallen liefst landen aan die betrokken zijn bij de oorlogen in Afghanistan/Irak;
(Madrid, Londen, New York, Bali want Australie)
En een nieuwe:
- Ze haten homo's, dat noemden ze pas als een speciale reden om het westen te haten;
(dus plekken met veel homo's maken extra kans)
Alle aanslagen zijn gepleegd door jonge, goed opgeleide mannen van wie de omgeving niks of weinig vermoedde, en die allemaal uit een moslimland afkomstig waren, althans hun ouders in het geval van Londen, maar dan toch uit een moslimcultuur.
In alle gevallen werd gebruik gemaakt van simpele, onopvallende technieken (stanleymessen, bommen gemaakt van huis tuin en keukenmaterialen)
Het lijkt me dat NL onderhand aan de beurt is, we zijn al zo vaak genoemd door die hufters, en we steunen nog steeds de oorlog in Irak/Afghanistan. Bovendien hebben we genoeg boze jonge moslimmannetjes in ons land (denk aan de hofstadgroep en hun kornuiten die niks beters te doen hebben dan boos zitten te zijn op het westen, extreme moslimboeken bestuderen en bommen leren maken.)
Als we dit alles inderdaad betrekken op Nederland, wordt het dus Amsterdam (met stip op 1 door zijn status als homo hoofdstad van de wereld met bovendien nog steeds een zweem van een Joods imago)
Een keer tijdens de ochtendspits, waarschijnlijk in/bij CS omdat het een centraal punt is en 't is nergens drukker dan daar.
Maar de Dam/het paleis/Kalverstraat zijn ook een denkbaar doelwit, want symbolisch voor het centrum
Hoewel ik de roze buurt een waarschijnlijker doelwit vind, want hoeren zijn ze ook tegen en de roze buurt draagt een zwaardere symbolische waarde dan de Dam.
En nog waarschijnlijker is de homo scene, die vooral geconcentreerd ligt rond de Warmoesstraat (bij de roze buurt) en de Reguliersdwarsstraat (bij het Rembrandtsplein)
In dat geval zal het denk ik geen ochtendspits maar eerder een zaterdagavond worden (want dat is daar de spits)
Moeilijk wel voor ze om een goede plaats te vinden, want om zoveel mogelijk homo's te vermoorden, zouden ze een bom moeten laten afgaan in de Cockring of dergelijke clubs.. nou, zie daar maar eens binnen te komen met je bom rugzak. Het alternatief is op straat ontploffen, maar de meeste mensen in het homo uitgaanscircuit zitten binnen en door die muren blaas je niet zo makkelijk heen met je thuis in elkaar geprutste bom met wat spijkers en schroeven..
Als het een aanslag op het OV wordt, denk ik dat ze wachten tot na de vakantietijd omdat het nu relatief rustig is. Als het een aanslag op de homo/hoeren buurten wordt, denk ik dat ze juist in de vakantie toeslaan want dan zijn er meer mensen.. en dan is het publiek ook internationaler.
Maar meerdere targets, zoals bij de eerste grote aanslagen in de USA kan natuurlijk ook.
En ook meerdere dagen kort na elkaar kun je niet uitsluiten.
Hebben we nog symbolische data?
Erm..
11/9 New York
12/10 Bali
11/3 Madrid
7/7, 21/7* Londen
Ze houden kennelijk van herhalingen, optellingen, zevens, veelvouden van zevens, ophogen met halve en hele jaren.
En als Gay Pride een interessant genoeg fenomeen is om voor deze creativiteit een uitzondering te maken, kon 6/8 wel eens een nieuwe "symbolische datum" worden.
Verder hebben we morgen 7/8 (exact 1 maand na Londen en nog steeds een Amsterdam vol feestende nichten, een dag na de dag dat iedereen erop rekent.)
Maar 11/9 is dit jaar denk ik niet erg waarschijnlijk - valt op een zondag, dus geen ochtendspits op CS.
Dan 11/9 en 12/10, dus 13/11 is ook nog een remote possibility. Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Valt op een zondag, dus zou dan een aanslag 's avonds in de Warmoesstraat moeten zijn ofzo.
Je zou ook terug kunnen tellen natuurlijk, en dan wordt het de keer voor 11/9, dus 10/8, is woensdag aanstaande.
Think like a terrorist, en bedenk je goed op welke plaatsen en tijden je maar beter uit de tram kunt stappen als er een zenuwachtige jonge Marokkaanse man met een rugzak of een Pakistaan met een erge dikke jas voor de tijd van het jaar instapt..
Al dit geredeneer is jammer genoeg niks meer dan fantasie - de tijd en plaats kunnen evengoed juist als een complete verrassing komen. In de USA was op 11/9 in eerste instantie ook een aanslag op Little Rock Arkansas (=nergenshuizen) gepland, dit juist om de mensen het idee te geven dat ze nergens meer veilig waren..
Wie heeft er hier nog meer gedachten of voorspellingen over een eventuele aanslag in NL?
[ Bericht 0% gewijzigd door brrrrrrt op 06-08-2005 13:26:02 ]