Ik begrijp precies wat je bedoelt - ik heb er op zich ook een dubbel gevoel bij omdat het gewoon pijnlijk is om mensen uit hun huizen te halen en hun huizen te vernietigen. Maar ik zie geen andere oplossing. Sec gezien wisten de kolonisten waar ze gingen wonen, ook de minder orthodoxe die er vooral voor de handel en de vruchtbare grond heengingen. Ze hebben het risico bewust genomen, ze wisten op wat voor terrein ze gingen wonen. Net als mensen die in de uiterwaarden gaan wonen, weten dat ze een keer natte voeten zullen krijgen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 08:43 schreef Chadi het volgende:
Ik heb er toch een dubbel gevoel bij. Het is gewoon niet goed om mensen hun huis uit te trekken. Geef ze in ieder geval de keus om achter te blijven als ze dat willen.
Het is ook pijnlijk om te zien hoe je land bezet word....quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik begrijp precies wat je bedoelt - ik heb er op zich ook een dubbel gevoel bij omdat het gewoon pijnlijk is om mensen uit hun huizen te halen en hun huizen te vernietigen. Maar ik zie geen andere oplossing. Sec gezien wisten de kolonisten waar ze gingen wonen, ook de minder orthodoxe die er vooral voor de handel en de vruchtbare grond heengingen. Ze hebben het risico bewust genomen, ze wisten op wat voor terrein ze gingen wonen. Net als mensen die in de uiterwaarden gaan wonen, weten dat ze een keer natte voeten zullen krijgen.
Jazeker - dat is het ook en daarom is het ook goed dat Israel zich terugtrekt maar dat kan nog wel particuliere drama's opleveren.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 11:07 schreef Sukh het volgende:
[..]
Het is ook pijnlijk om te zien hoe je land bezet word....
Verkocht en veroverd werd bedoel je?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 11:07 schreef Sukh het volgende:
[..]
Het is ook pijnlijk om te zien hoe je land bezet word....
'Hamas gaat door met strijd tegen Israël'quote:Ook na de Israëlische terugtrekking uit Gaza zal de Hamas-beweging doorgaan met de gewapende strijd. Dat heeft Ahmed Ghandoer, hoofd van de Kassam-Brigade van Hamas, gisteren laten weten. Woensdag start Israël met de ontruiming van de 21 joodse nederzettingen in Gaza. Volgens Ghandoer betekent dat niet dat de Hamas dan zijn wapens gaat inleveren: ''Wapens zijn een heilige kwestie voor ons. We zullen ze nooit opgeven.''
Een andere Hamas-leider, Mahmoed Zahar, zei dat er in de toekomst een nieuwe kaart van de regio getekend kan worden waarop Palestina zich zal uitstrekken ''van de zee tot aan de Jordaan en van Libanon tot aan Egypte.''
De uitlatingen van Hamas vallen slecht bij de Palestijnse leider Mahmoed Abbas. Hij probeert juist de radicale Palestijnse groeperingen in toom te houden. Abbas ziet met ongenoegen aan hoe Hamas, dat 35% van de stemmen kreeg bij de lokale verkiezingen, steeds vaker zijn eigen gang gaat. Tot nu toe weet hij dat echter niet te verhinderen. Abbas heeft maar een geringe invloed op Hamas, die een bedreiging begint te worden voor zijn eigen Fatah-beweging.
Wanneer de Hamas-beweging de vernietiging van Israël wenst, zal een compromis al bij voorbaat onmogelijk zijn. Sommigen denken echter dat Hamas eenzelfde proces kan doormaken als de Fatahbeweging onder wijlen Yasser Arafat. Die stonden eerst ook de vernietiging de Joodse staat voor, maar besefte later dat Israël wél erkend moest worden, om als onderhandelingsparter serieus genomen te worden.
Ja, ik had niet door dat je de huizen van de kolonisten bedoelde. Lijkt me niet zo bijzonder dat men zijn huis, na gedwongen te zijn deze te verlaten, niet afstaat.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 19:16 schreef Frances het volgende:
6 uur journaal
Ik ben ook wel voor een tijdelijke en bijzonder duidelijke "scheiding". De muur die ze nu al gebouwd hebben, zeg maar (maar dan eerlijker en niet zoals nu nog in het geniep wat land afpakken). En vervolgens Palestijns gebied erg streng afschermen van Israëlisch gebied, en de Palestijnse samenleving proberen op een normale manier op te bouwen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 11:16 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Verkocht en veroverd werd bedoel je?
Ik hoop overigens dat Israel zicht terugtrekt uit alle nederzettingen, een definitieve grens maakt met de Palestijnse staat, of die het daar nou mee eens zijn of niet.
En Jeruzalem moet nu een definitieve deling krijgen in een Joods, Christelijk en Islamitisch deel.
Waarbij de Joden de helft krijgen en de Moslims en Christenen ieder een kwart, gezien zij er minder aanspraak op kunnen doen.
De terugtocht wordt in ieder geval door beide zijden goed beschermd zo lijkt het.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 19:17 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
'Hamas gaat door met strijd tegen Israël'
Uitermate treurig natuurlijk en precies wat ik dacht. Met terroristen valt niet te praten en ze zullen altijd doorgaan totdat hun utopische ideaal bereikt is. De vernietiging van Israël.
Ze zijn niet bepaald snugger bij Hamas als ze naar het verleden van de Fatah beweging kijken. Overigens goed dat Abbas het afkeurt nu nog harde acties tegen Hamas.
quote:Joint Gaza operations room set up
A joint Israeli-Palestinian operations centre has been set up to monitor the Israeli withdrawal from Gaza, due to start in a few days' time. A Palestinian spokesman, Tawfiq Abu Khoussa, said people in the centre would be in touch with commanders from both sides on the ground. Israeli officials said it would be manned by low-level military personnel.
Palestinian groups, including Hamas and Fatah, have also agreed to form a committee to oversee the withdrawal.
The committee is due to start work on Saturday.
A spokesman for Hamas, Mushir al-Masri, has said the group refused a request by the Palestinian Authority that it forego military-style victory celebrations during the pullout. Reports say a large contingent of Palestinian forces will be deployed on Sunday along the borders of the Jewish settlements in an attempt to ensure that Palestinian militants do not seek to disrupt the evacuation process.
Aangetoond gaat worden dat de palestijnse autoriteiten totaal geen overmacht heeft. Dat zag je overigens ook al tijdens de begravenis van Arafat; een grote, ongecoordineerde mierenhoop werd het. Tis te hopen dat Abbas het in de hand krijgt/kan houden anders gaan ze elkaar straks uitroeien.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 19:17 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
'Hamas gaat door met strijd tegen Israël'
Uitermate treurig natuurlijk en precies wat ik dacht. Met terroristen valt niet te praten en ze zullen altijd doorgaan totdat hun utopische ideaal bereikt is. De vernietiging van Israël.
Ze zijn niet bepaald snugger bij Hamas als ze naar het verleden van de Fatah beweging kijken. Overigens goed dat Abbas het afkeurt nu nog harde acties tegen Hamas.
Je gaat inderdaad heel binnenkort wel duidelijker merken wat de machtsstrijd aan Palestijnse kant is, net zoals je dat nu al merkt aan Israëlische kant: de strijd tussen de "haviken" en de "gematigden".quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 19:22 schreef Frances het volgende:
[..]
Aangetoond gaat worden dat de palestijnse autoriteiten totaal geen overmacht heeft. Dat zag je overigens ook al tijdens de begravenis van Arafat; een grote, ongecoordineerde mierenhoop werd het. Tis te hopen dat Abbas het in de hand krijgt/kan houden anders gaan ze elkaar straks uitroeien.
Goed om te lezen dat ze samenwerken. Alleen jammer dat je zo'n rotte appel hebt als Hamas.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 19:21 schreef kLowJow het volgende:
[..]
De terugtocht wordt in ieder geval door beide zijden goed beschermd zo lijkt het.
[..]
quote:Aangezien het volgens de plannen bijna zover is, zal hier de komende tijd erg veel aandacht voor zijn.
Gek is dat hé?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:01 schreef MrX1982 het volgende:
Alleen jammer dat je zo'n rotte appel hebt als Hamas.
Hamas is Israels' "verdeel en heers" hulpje. Ze hebben er, met gemengde resultaten, de Palestijnen mee tegen elkaar uitgespeeld. Het was Arafat die een groot intern conflict heeft weten tegen te houden.quote:
Analysis: Hamas history tied to Israel
Israel and Hamas may currently be locked in deadly combat, but, according to several current and former U.S. intelligence officials, beginning in the late 1970s, Tel Aviv gave direct and indirect financial aid to Hamas over a period of years.
Israel "aided Hamas directly -- the Israelis wanted to use it as a counterbalance to the PLO (Palestinian Liberation Organization)," said Tony Cordesman, Middle East analyst for the Center for Strategic Studies.
Israel's support for Hamas "was a direct attempt to divide and dilute support for a strong, secular PLO by using a competing religious alternative," said a former senior CIA official.
volledig artikel: United Press International
Als dat waar zou zijn is dat geen enkele legitmatie voor het gedrag van Hamas tov Israël.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:46 schreef NorthernStar het volgende:
Gek is dat hé?
[..]
Hamas is Israels' "verdeel en heers" hulpje. Ze hebben er, met gemengde resultaten, de Palestijnen mee tegen elkaar uitgespeeld. Het was Arafat die een groot intern conflict heeft weten tegen te houden.
Hamas heeft wel heel effectief de geloofwaardigheid van de PLO en de Palestijnse Autoriteiten kapotgemaakt.
Ik denk dat Sharon en de zijnen het al met al een goede investering beschouwen.
Sharon is een militair strateeg en sommigen delen zijn instelling. De andere helft zijn religieuze idioten die menen dat de bezette gebieden bij "het beloofde land" horen. Dat zijn hele andere uitgangspunten en dat botst nu.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:57 schreef McCarthy het volgende:
Sharon ruilt gewoon de gaza strook in (niet direct bijbels land) voor de westbank, slim, zou ik ook doen
Gaza strook bezetten koste gewoon te veel, het is imo dan ook vooral een economische kwestie.
En hoe moet ik weten dat Hamas nu niet meer naar de pijpen van Israel danst dan?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:07 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als dat waar zou zijn is dat geen enkele legitmatie voor het gedrag van Hamas tov Israël.
Wat vroeger is gebeurd heeft niets te maken met het huidige strijd van Hamas.
het kost peperduur om die paar kolonisten te becshermen, helaas weet ik even geen bedragen maar toen ik hoorde dacth ik wel zo van "dat is veel voor zo weinig"quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Sharon is een militair strateeg en sommigen delen zijn instelling. De andere helft zijn religieuze idioten die menen dat de bezette gebieden bij "het beloofde land" horen. Dat zijn hele andere uitgangspunten en dat botst nu.
Hoewel ik de claim van de settlers en extremisten absoluut afwijs heeft Sharon ze wel gewoon verraden natuurlijk. Voor hem was de Gaza strook idd nooit veel meer dan wisselgeld, ondertussen de mensen belovend dat ze nooit een centimeter zouden terugtrekken.
Je ziet het ook op de kaartjes in de OP, het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dat ze dat zouden willen voortzetten.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het kost peperduur om die paar kolonisten te becshermen, helaas weet ik even geen bedragen maar toen ik hoorde dacth ik wel zo van "dat is veel voor zo weinig"
Tsja omdat als je nuchter nadenkt je ziet dat Hamas tegen Israël strijdt. Of denk je dat het een plan is van Israël om haar eigen burgers om te brengen en haat te creëren zodat ze er wel bij varen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:20 schreef NorthernStar het volgende:
En hoe moet ik weten dat Hamas nu niet meer naar de pijpen van Israel danst dan?
Alles wat ze tot nu toe gedaan hebben heeft het beleid van Sharon en de Likud feitelijk alleen maar ondersteund.
Ah dat is toch een van de oudste tricks in the book.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:26 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Tsja omdat als je nuchter nadenkt je ziet dat Hamas tegen Israël strijdt. Of denk je dat het een plan is van Israël om haar eigen burgers om te brengen en haat te creëren zodat ze er wel bij varen.
Dat lijkt me tamelijk ver gezocht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |