Haha, nee, ik ben een vrouw, maar ik had een bepaalde kennis in mijn hoofd, fervent Opzij-abonnee, en vreselijk "onafhankelijk". Maar ondertussen voglens mij lang niet zo happy als ze zich voordoet.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan heb ik met je te doen.
Of ben jij zo'n type dat zegt: "Laat mij die gaten nou maar boren, want dat is mannenwerk?"
Edit: sorry Toeps, ik nam een beetje snel aan dat jij van het mannelijke geslacht was.![]()
En niemand die het kan betalen...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik denk dat initiatiefrijke vrouwen dan ook zelf misschien wel een kinderopvang op kunnen zetten, als er zoveel vraag naar is, en zoveel geld mee te verdienen ...
Ja, en dįįr gaat het om, dat mensen dat samen regelen en bijvoorbeeld keuzes maken, inclusief de mogelijkheid dat mensen zeggen dat het weinig brengt om én twee fulltime banen te hebben en tegelijkerttijd kinderen fulltime op te voeden ....quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En niemand die het kan betalen...
Ik zie gelukkig in mijn directe omgeving hoe het ook kan: man én vrouw werken in deeltijd.
Wat moet de overheid dan precies regelen om te zorgen dat dat kan? Part-time werken kan al heel lang en ik ken mensen die de zorg voor de kinderen 25 jaar terug al prima wisten te verdelen...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:44 schreef Lienekien het volgende:
Het emancipatiebeleid van de overheid is er jarenlang op gericht geweest om de maatschappij zo in te richten dat dat samen regelen en keuzes maken ook daadwerkelijk kąn. De vraag is of de maatschappij inmiddels werkelijk zo ver is.
Er is een hoop bevochten in de afgelopen decennia. Denk maar aan de Wet Gelijke Behandeling.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat moet de overheid dan precies regelen om te zorgen dat dat kan? Part-time werken kan al heel lang en ik ken mensen die de zorg voor de kinderen 25 jaar terug al prima wisten te verdelen...
Maar wat zou er volgens jou nog meer geregeld moeten worden door de overheid?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:53 schreef Lienekien het volgende:
Er is een hoop bevochten in de afgelopen decennia. Denk maar aan de Wet Gelijke Behandeling.
Ja, dat is de vraag. Maar als je de cijfers ziet die ook in deze discussie zijn aangehaald hoe het in Nederland gesteld is met de arbeidsparticipatie in vergelijking tot de rest van de EU, kun je je op zijn minst afvragen hoe het komt dat we achterlopen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar wat zou er volgens jou nog meer geregeld moeten worden door de overheid?
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat is de vraag. Maar als je de cijfers ziet die ook in deze discussie zijn aangehaald hoe het in Nederland gesteld is met de arbeidsparticipatie in vergelijking tot de rest van de EU, kun je je op zijn minst afvragen hoe het komt dat we achterlopen.
Nou ja, ik ben toch wel erg voor eigen verantwoordelijkheid en eigen keus op dat gebied. Ik vind niet dat de overheid allerlei kunstgrepen (zoals positieve discriminatie) moet toepassen om maar meer vrouwen aan het werk te krijgen enzo.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:00 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat is de vraag. Maar als je de cijfers ziet die ook in deze discussie zijn aangehaald hoe het in Nederland gesteld is met de arbeidsparticipatie in vergelijking tot de rest van de EU, kun je je op zijn minst afvragen hoe het komt dat we achterlopen.
Ik denk dat het een mentaliteitskwestie is, dat er nog volop in oude rolpatronen wordt gedacht. Maar zulks is moeilijk te beļnvloeden en de vraag is of de overheid daar een rol in moet nemen.quote:
Is het verboden om in die rolpatronen te denken? Wat als je je daar zelf nou prima bij voelt?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:06 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat het een mentaliteitskwestie is, dat er nog volop in oude rolpatronen wordt gedacht. Maar zulks is moeilijk te beļnvloeden en de vraag is of de overheid daar een rol in moet nemen.
Er is genoeg opvang, maar het is vaak niet meer op te brengen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk vind ik vooral dat vrouwen het vooral zelf moeten doen, en op moeten houden met zeuren dat de overheid het niet voor ze doet.
Als je vind dat er te weinig kinderopvang is, gaan nederlandse vrouwen zeuren dat er te weinig opvang is, maar komen niet op het idee dat het mischien een markt is om het op te zetten.
Maar voelt men zich daar ook altijd prima bij?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Is het verboden om in die rolpatronen te denken? Wat als je je daar zelf nou prima bij voelt?
Al mijn werkgevers hebben het altijd betaald, maar ja, als je sociale geografie of zoiets gaat studeren, moet je er niet op rekenen dat je snel een werkgever vind die je kinderopvang betaald. Een vrouw die een drs in informatica heeft zal niet lang hoeven zoeken naar een werkgever die kinderopvang doet.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er is genoeg opvang, maar het is vaak niet meer op te brengen.
Je kunt in elk geval zeggen dat niemand (bepaalde groepen allochtoonse vrouwen uitgezonderd wellicht) in NL wordt gedwongen om zo te leven.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar voelt men zich daar ook altijd prima bij?
Terwijl ik jaren geleden een onderzoek heb gelezen dat allochtonen meiden vaker wilden werken en wat te gaan doen, en autochtone meiden vaker een vent met baan en dan thuis wilden zitten met de kinderen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je kunt in elk geval zeggen dat niemand (bepaalde groepen allochtoonse vrouwen uitgezonderd wellicht) in NL wordt gedwongen om zo te leven.
Je kunt vrouwen toch moeilijk verwijten dat ze niet massaal kiezen voor opleidingen die leiden naar het grote geld?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al mijn werkgevers hebben het altijd betaald, maar ja, als je sociale geografie of zoiets gaat studeren, moet je er niet op rekenen dat je snel een werkgever vind die je kinderopvang betaald. Een vrouw die een drs in informatica heeft zal niet lang hoeven zoeken naar een werkgever die kinderopvang doet.
Maar betekent de afwezigheid van dwang ook automatisch dat dus alle vrouwen in vrijheid kunnen kiezen? Ik denk dat er nog steeds veel zijn die een sociale druk voelen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je kunt in elk geval zeggen dat niemand (bepaalde groepen allochtoonse vrouwen uitgezonderd wellicht) in NL wordt gedwongen om zo te leven.
Ook prima. Als ze maar doen wat ze zelf willen. Ik zou heel happy kunnen zijn als 'huisvrouw'. Ik wil alleen geen kinderen. Maar wel hobby's!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Terwijl ik jaren geleden een onderzoek heb gelezen dat allochtonen meiden vaker wilden werken en wat te gaan doen, en autochtone meiden vaker een vent met baan en dan thuis wilden zitten met de kinderen.
Dat is prima als beide partners zich daar in kunnen vinden.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Is het verboden om in die rolpatronen te denken? Wat als je je daar zelf nou prima bij voelt?
Een sociale druk om huisvrouw te zijn? Nou, dan moeten ze maar wat meer mans (no pun intendedquote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar betekent de afwezigheid van dwang ook automatisch dat dus alle vrouwen in vrijheid kunnen kiezen? Ik denk dat er nog steeds veel zijn die een sociale druk voelen.
Euh... Ik wil niet dom overkomen hoor, maar is het misschien niet heel erg handig om daarover te praten voordat je begint met fokken?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:21 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat is prima als beide partners zich daar in kunnen vinden.
Het is alleen een beetje pech, als je begonnen bent aan het krijgen van kinderen, en manlief weigert om parttime te gaan werken. Met nog meer pech kom je er niet samen uit, en mag je in de bijstand met je kinderen. Kei-leuk.
Je hebt de consequenties te dragen van je keuzes,quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kunt vrouwen toch moeilijk verwijten dat ze niet massaal kiezen voor opleidingen die leiden naar het grote geld?
en met de consequenties van de keuzes die ze gemaakt hebben in het verledenquote:Maar goed, het gaat niet eens per se om het probleem van dure kinderopvang, maar ook om hoe men het onderling regelt als een stel zich ziet geconfronteerd met de keuzes die moeten worden gemaakt.
Ik ken er twee, mannen die hun baan opgaven om thuis te werken en veel tijd aan de kinderen besteden. Niemand kijkt daar van op, de meesten vonden dat ze een mooie keuze maaktenquote:Ik denk dat nog steeds een meerderheid van de mensen raar op zou kijken als de man zijn baan op zou zeggen, terwijl bijna niemand dat doet als de vrouw haar baan opzegt. Daar kun je toch op zijn minst een vraagteken bij zetten.
Je slaat de spijker op zijn kop (no pun intended either). Die vrouwen zijn dus nog niet in staat om zelf te bepalen wat ze willen. En ik vraag me af hoe dat komt. Wat ik zei, een mentaliteitskwestie.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Een sociale druk om huisvrouw te zijn? Nou, dan moeten ze maar wat meer mans (no pun intended) worden en zélf bepalen wat ze willen. Kom nou, zeg. Ik voel ook wel eens sociale druk om te trouwen en kinderen te krijgen, maar ammehoela.
Duh, het toeval wil alleen dat ik een paar mensen ken bij wie het eerst werd overlegd, en vervolgens toen het echt zo ver was, allemaal net wat anders ging... maar goed, je hebt natuurlijk gelijk, dat zijn incidenten, en is niet de regel...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Euh... Ik wil niet dom overkomen hoor, maar is het misschien niet heel erg handig om daarover te praten voordat je begint met fokken?
Dat heeft heel veel met opvoeding te maken. Daar kan de overheid niet in ingrijpen. Nou ja, misschien kunnen ze aan iedereen gratis Niet morgen, maar nu van Wayne Dyer uitdelen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop (no pun intended either). Die vrouwen zijn dus nog niet in staat om zelf te bepalen wat ze willen. En ik vraag me af hoe dat komt. Wat ik zei, een mentaliteitskwestie.
Da's mooi dat jij die voorbeelden kent - en ik vind het ook een mooie keuze - maar je weet net zo goed als ik dat ze nog veruit in de minderheid zijn.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt de consequenties te dragen van je keuzes,
Als jij er denkt te komen met een studie sociale geografie of engelse literatuur, dan moet je niet zeuren dat je daarna minder goodies
[..]
en met de consequenties van de keuzes die ze gemaakt hebben in het verleden
[..]
Ik ken er twee, mannen die hun baan opgaven om thuis te werken en veel tijd aan de kinderen besteden. Niemand kijkt daar van op, de meesten vonden dat ze een mooie keuze maakten
Tja, hoe goed je ook overlegt, dat soort dingen kunnen altijd gebeuren. Er zijn ook veel mensen die afspreken dat ze įltijd bij elkaar zullen blijven.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:24 schreef djenneke het volgende:
[..]
Duh, het toeval wil alleen dat ik een paar mensen ken bij wie het eerst werd overlegd, en vervolgens toen het echt zo ver was, allemaal net wat anders ging... maar goed, je hebt natuurlijk gelijk, dat zijn incidenten, en is niet de regel...
Nee, ik zie ook niet echt hoe de overheid in dezen een rol kan spelen. Een aantal recente campagnes in die richting hebben weinig effect gesorteerd.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat heeft heel veel met opvoeding te maken. Daar kan de overheid niet in ingrijpen. Nou ja, misschien kunnen ze aan iedereen gratis Niet morgen, maar nu van Wayne Dyer uitdelen.
Correctie, het zijn er zelfs 3 in mijn naaste omgeving.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Da's mooi dat jij die voorbeelden kent - en ik vind het ook een mooie keuze - maar je weet net zo goed als ik dat ze nog veruit in de minderheid zijn.
Ja, en wat doen we eraan?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correctie, het zijn er zelfs 3 in mijn naaste omgeving.
Maar dat het in minderheid is bestrijd ik ook niet, Ik zeg al de hele tijd dat de nederlandse vrouw veel minder geemancipeert is als de meeste europesche vrouwen.
Nee, het gewoon doen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, en wat doen we eraan?![]()
Empowerment!![]()
![]()
![]()
quote:
Ja, dat is de gebruiksaanwijzing van de vrouw... je weet wel, die ze vergeten zijn mee te leveren.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:59 schreef Pearly het volgende:
Mannen zijn zoiezo een stuk gemakkelijker dan vrouwen TS'r !!
Weet je ... ik lees nu het boekje ; mannen kunnen niet luisteren en vrouwen geen kaart lezen. Behalve de titel is het verdere boekje niks verwijtend of iets dergelijks. Er staan leuke waarheids-weetjes in waardoor vrouwen handiger tegen mannen aan kijken en visa versa.
Naaistreek, niet?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:15 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, dat is de gebruiksaanwijzing van de vrouw... je weet wel, die ze vergeten zijn mee te leveren.![]()
Ja Duhquote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:34 schreef Lienekien het volgende:
Vrouwen en hun gebruiksaanwijzing. Daar krijg ik altijd enorme gaapneigingen van.
Er is er toch geen een die volledig is.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:34 schreef Lienekien het volgende:
Vrouwen en hun gebruiksaanwijzing. Daar krijg ik altijd enorme gaapneigingen van.
ja er zijn natuurlijk paaseieren.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is er toch geen een die volledig is.
Ja duh, jij bent een man. Zelfde argument.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja Duh
Jij bent een vrouw.
Mijn passat vind het ook doodnormaal waar zijn knoppen zitten.
En kennelijk nog wel meer undocumented features.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ja er zijn natuurlijk paaseieren.
Een gebruiksaanwijzing voor mannen is heel eenvoudig.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja duh, jij bent een man. Zelfde argument.
Dat magquote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:34 schreef Lienekien het volgende:
Ja, als je stereotypen maar vaak genoeg herhaalt, ga je er vanzelf in geloven.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een gebruiksaanwijzing voor mannen is heel eenvoudig.
Bier, Afstandbediening, sex.
af en toe op zijn buik krabbelen en zeggen, ja schat, jij hebt gelijk.
Die soms leuk zijn, maar soms ook niet...quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
En kennelijk nog wel meer undocumented features.
Hier krijg ik ook jeuk van. Waarom toch altijd weer zo'n absolute grens tussen mannen en vrouwen trekken? Alsof het volledig verschillende soorten zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:41 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat mag
Maar ik vind serieus dat bij maatschappijleer op de middelbare school wel wat aandacht aan dit onderwerp besteed mag worden. En dan dus niet allleen over vrouwen, maar over de verschillen tussen vrouwen en mannen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |