Wonderbaarlijk om te zien dat uitgerekend jij met deze reactie komt, terwijl jij mij gisteren nog voor een psycho uitmaakte omdat ik verkrachting als iets heel normaals beschouw op het primaire niveau.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:04 schreef Bennie_K het volgende:
fout, we hebben geen verantwoordelijkheid..naar niks of niemand toe.
tenzij ethiek iets natuurlijks is, volgens jou?
Insgelijks, ik hou er ook altijd van om uitgescholden te worden in een discussie... voor psycho bijvoorbeeldquote:
Toch gek dat een bepaalde groep mensen zich los kan maken van die zeer primitieve en toch ook wel vrij pathetische manier van leven, of niet? Ik maak ook altijd onderscheid tussen dier-mensen en mens-mensen. Helaas is de meerderheid nog altijd een dier-mens.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:10 schreef Modus het volgende:
Zo is de mensheid en God bestaat niet.
Zo, we zijn er uit..
micro meso of macro niveau, het is maar hoe je tegen de zaken aankijkt. Dat jij deze 3 niet uit elkaar kan houden is niet mijn probleemquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wonderbaarlijk om te zien dat uitgerekend jij met deze reactie komt, terwijl jij mij gisteren nog voor een psycho uitmaakte omdat ik verkrachting als iets heel normaals beschouw op het primaire niveau.
foutquote:Ja, ik denk dat ethiek iets natuurlijks is.
juist, aangeleerd gedrag dus..en je zegt het helemaal goed..om ONZE samenleving in stand te houden. Net zoals we dieren eten voor datzelfde doelquote:Niet expliciet door de natuur opgelegd, maar wel een direct product van intelligente vormen van samenleven, juist om de samenleving in stand te houden.
je gelooft dus in een God? jammer, ik niet. daar zullen we het dus nooit over eens wordenquote:Maar persoonlijk geloof ik, maar dat valt hier buiten, dat ons die taak uit hogere sferen is gegeven.
quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:15 schreef Bennie_K het volgende:
micro meso of macro niveau, het is maar hoe je tegen de zaken aankijkt. Dat jij deze 3 niet uit elkaar kan houden is niet mijn probleem
quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:15 schreef Bennie_K het volgende:
fout
Je kunt prima zonder het eten van dieren. Maar het eten van dieren is in feite niet misdadig, als het een evenwichtige situatie is. Maar daar is tegenwoordig geen sprake meer van.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:15 schreef Bennie_K het volgende:
juist, aangeleerd gedrag dus..en je zegt het helemaal goed..om ONZE samenleving in stand te houden. Net zoals we dieren eten voor datzelfde doel
Nee, maar ooit kom je daar nog wel achter, dus ik maak mij er verder ook niet druk om dat jij het niet met mij eens bent op dit punt.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:15 schreef Bennie_K het volgende:
je gelooft dus in een God? jammer, ik niet. daar zullen we het dus nooit over eens worden
De beelden op zich zijn treurig, wat mij ook treurig maakt is dat deze beelden weer worden gebruikt om geld op te halen om een organisatie met leuke en goed betaalde banen te kunnen handhaven (dubbel treurig dus)quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
Gisteravond zag ik de WSPA reclame waarin men diep treurige beelden liet zien van beren in gevangenschap onder de meest gruwelijke omstandigheden. Het doet mij eerlijk waar zeer veel pijn bij het zien van dergelijke beelden. Mijn gedachten gaan dan per direct uit naar het idee dat de mens in feite rentmeester is van zijn omgeving en de mensheid als geheel de voogd van de wereld.
Ja, hiermee ben ik het absoluut eens. Datzelfde heb ik bijvoorbeeld met Greenpeace. Het gaat mij in dit topic ook niet echt om de organisatie WSPA, maar om de beelden en de realiteit erachter. Dat er allerlei organisaties bestaan die met behulp van dat soort ellende de eigen pot vullen is inderdaad een minstens zo'n triest gegeven.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:46 schreef Oud_student het volgende:
De beelden op zich zijn treurig, wat mij ook treurig maakt is dat deze beelden weer worden gebruikt om geld op te halen om een organisatie met leuke en goed betaalde banen te kunnen handhaven (dubbel treurig dus)
Dat kan ik mij ook niet voorstellen, misschien is het ook gewoon een kwestie van verstand op nul, of simpelweg niet verder nadenken. In de tijd van de slavernij was dat ook iets heel normaals. Zo lagen de verhoudingen nu eenmaal. Ik kan mij voorstellen dat je met een dergelijke houding ten opzichte van dieren kunt opgroeien. Maar het gaat mij ook om dieren in de dierentuin van Emmen bijvoorbeeld, of de hond aan de lijn, de goudvis in de kom, de vogel in de kooi enzovoort. Het gaat mij om het algemene principe dat wij, mensen, bepalen wat dieren wel en niet mogen en kunnen doen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:46 schreef Oud_student het volgende:
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen die zo iets doen daar plezier aan beleven: het kwellen van dieren. Misschien dat economische redenen hen daartoe dwingen?
Ja, hier geloof ik ook zeker in.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:46 schreef Oud_student het volgende:
Ik geloof niet in een rentmeesterschap, wel denk ik dat "de mens" (wat heb ik een hekel aan deze term, vooral gebruikt in documentaires) uiteindelijk betaalt voor zijn wandaden, hetzij letterlijk hetzij in ethische zin.
Neo Humanisme is een levensoveruiging die hier heel veel nadruk op legtquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:53 schreef FuifDuif het volgende:
het idee dat de mens in feite rentmeester is van zijn omgeving en de mensheid als geheel de voogd van de wereld.
Grootheidswaanzin.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
Mijn gedachten gaan dan per direct uit naar het idee dat de mens in feite rentmeester is van zijn omgeving en de mensheid als geheel de voogd van de wereld. Met al onze mogelijkheden hebben wij ons gekroond tot dictator over alles wat er zich op deze planeet naast ons bevindt. Zo hebben wij de macht over levenloze materie, over de planten en de dieren.
In Brazilië is tenminste een mierensoort, een roofmier, die hele kolonies mieren gebruikt als slaaf en voedsel.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 07:13 schreef Alicey het volgende:
In die zin vind ik het een vrij legitieme vraag, waarom de mens andere soorten zo behandelt, terwijl er geen andere dieren zijn die dit op een soortgelijke manier doen bij andere soorten.
Gedetermineert?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 02:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat is een onderdeel van de evolutie van de geest. Niet getreurd, we komen er wel.
Ja ik denkt het wel. Ik merk nu al dat steeds meer mensen zich bezig houden met wat "bewustzijn" en "geluk" eigenlijk inhouden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:01 schreef Jaande het volgende:
[..]
Gedetermineert?
Gaan 'we' wel op tijd zijn voor die ommekeer?
Ik denk dat je je toch vergist in dit "losmaken", het stellen dat een bepaald soort mens anders zal handelen gegeven dezelfde situatie+opvoeding. Ik heb geen directe bron voor je maar ik kan je wel vertellen dat ik dit soort verhalen vele malen gelezen/gezien heb. Vrijwel elk mens is in staat om een ander te doden bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 01:12 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Toch gek dat een bepaalde groep mensen zich los kan maken van die zeer primitieve en toch ook wel vrij pathetische manier van leven, of niet? Ik maak ook altijd onderscheid tussen dier-mensen en mens-mensen. Helaas is de meerderheid nog altijd een dier-mens.
Dat deden de oude Grieken en Romeinen meer dan wie dan ook. Daarna kwamen de middeleeuwen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 13:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja ik denkt het wel. Ik merk nu al dat steeds meer mensen zich bezig houden met wat "bewustzijn" en "geluk" eigenlijk inhouden.
De 20e eeuw was de gouden eeuw van de wetenschap. De 21e eeuw gaat de gouden eeuw van de psychologie worden. Einstein zei al dat de toekomst van de wetenschap binnen in de mens ligt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |