Nee die dien je zelf te creeren door bijvoorbeeld arbeid te verrichten, te beleggen en/of te speculeren op de waardestijging van je onroerend goed. Daarom is en blijft geld een ruilmiddel.quote:Banken brengen geld in omloop door middel van leningen. Zodra iemand bijvoorbeeld een hypotheek van 100 duizend euro afsluit, ontstaat er geld dat in de economie gaat circuleren. Maar dan komt het: de bank verwacht dat de ontvanger van de lening in de daaropvolgende twintig jaar in totaal 200 duizend euro terugbetaalt aan aflossing en rente. Maar die tweede 100 duizend euro creëert de bank niet.
Wat een onzinnige stelling, concurentie met anderen is er alleen op de arbeidsmarkt maar het is onzin om te stellen dat er mensen failliet dienen te gaan om anderen hun schuld te kunnen laten af betalen.quote:Heel simpel is het zo: er moeten mensen failliet gaan om anderen in staat te stellen hun leningen te kunnen aflossen.
Precies, dat vond ik ook al erg vreemd en het getuigt mijn inziens van een zero-sum denken. Uiteraard blijft er de mogelijkheid om voor jezelf waarde te creeeren ten koste van anderen, maar het is niet per definitie de manier waarop schulden worden terugbetaald.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 11:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat een onzinnige stelling, concurentie met anderen is er alleen op de arbeidsmarkt maar het is onzin om te stellen dat er mensen failliet dienen te gaan om anderen hun schuld te kunnen laten af betalen.
Ik snap niet dat hij met het voorbeeld van hypotheken komt en zo'n enorme afkeer heeft van concurrentie, want wat ik begrepen heb wordt er doorgaans geen geld geschapen als er een hypotheek afgesloten wordt. Feit is wel dat al het uitstaande geld door iemand of iets geleend moet zijn en door geldinflatie wordt het mogelijk dat terug te betalen. Echter moet er in de nieuwe situatie nog meer terugbetaald worden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:54 schreef Sidekick het volgende:
Precies, dat vond ik ook al erg vreemd en het getuigt mijn inziens van een zero-sum denken. Uiteraard blijft er de mogelijkheid om voor jezelf waarde te creeeren ten koste van anderen, maar het is niet per definitie de manier waarop schulden worden terugbetaald.
Als ik het bericht van TS goed gelezen heb dan krijg ik juist wel het idee dat deze Belgische bankier geld ziet als welvaart en niet de goederen en diensten.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 14:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het is trouwens geen zero-sum denken, omdat het juist de goederen en diensten zijn en niet het geld waaruit welvaart bestaat. Geld kan bijvoorbeeld ook sneller rouleren doordat er meer goederen en diensten van hand tot hand gaan.
zo zie je maar, geen geld remt de ontwikkelingquote:Alles draait om geld. Dat is meer dan een cliché: het is de dagelijkse ervaring van ongeveer elke wereldburger die niet deel uitmaakt van een inheemse stam in het Amazonegebied.
de zorg is altijd nog stukken beter dan 100 jaar terug.quote:Iedereen weet dat de gezondheidszorg in de Verenigde Staten – en in andere Westerse landen – een groot probleem is dat miljoenen raakt. De zorg verslindt geld.
dit is dan wel leuk. Echter het concept alt.val. heeft hier niks mee te maken. Het is gewoon een ander beloningssysteem.quote:Het is een merkwaardig systeem dat er belang bij heeft dat mensen ziek zijn. Immers, anders wordt er geen geld verdiend. Gezonde mensen zijn niet interessant voor de gezondheidszorg, of beter: de medische zorg. Een complementair systeem kan een omgekeerde prikkel geven, zoals in China nog maar een eeuw geleden de arts werd betaald door zijn patiënten als zij niet ziek waren. En hij betaalde hen, zorgde voor hen, als zij ziek werden.’
hier hebben we meer aan en is imo de kern van het geheel. Je moet je echter wel door alineas onzin en links-geblaat worstelen om tot de kern te komen.quote:In Japan zijn complementaire systemen ontwikkeld voor de zorg voor ouderen. Mensen kunnen credits verdienen door boodschappen te doen voor bejaarden of door te helpen met hun huishouden. Met die credits kunnen zij, als zij ziek worden, zelf extra hulp kopen. Of zij kunnen hun credits sturen naar hun zieke moeder.
Waarom haal je steeds 'geen geld' aan? Dat heeft niks te maken met dit topic.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 16:09 schreef McCarthy het volgende:
ik heb op de middelbare school eens een project gedaan waarbij we onderzochten hoe een wereld zonder geld er uit zag. Het begon heel simpel maar uiteindelijk werd het stapje bij beetje ingewikkelder (je kon bijvoorbeeld schildersdiensten "inslaan") en kwam je toch weer op geld uit.
mijn voorbeeld lijkt echter wel op wat die man wil. Uiteindelijk ga je dus bij dat voorbeeld van mijn naar complementaire valuta toe en daar van daan weer naar een systeem toe wat we nu gewoon al hebben.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 16:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Waarom haal je steeds 'geen geld' aan? Dat heeft niks te maken met dit topic.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |