abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29441585
quote:
Banken brengen geld in omloop door middel van leningen. Zodra iemand bijvoorbeeld een hypotheek van 100 duizend euro afsluit, ontstaat er geld dat in de economie gaat circuleren. Maar dan komt het: de bank verwacht dat de ontvanger van de lening in de daaropvolgende twintig jaar in totaal 200 duizend euro terugbetaalt aan aflossing en rente. Maar die tweede 100 duizend euro creëert de bank niet.
Nee die dien je zelf te creeren door bijvoorbeeld arbeid te verrichten, te beleggen en/of te speculeren op de waardestijging van je onroerend goed. Daarom is en blijft geld een ruilmiddel.
quote:
Heel simpel is het zo: er moeten mensen failliet gaan om anderen in staat te stellen hun leningen te kunnen aflossen.
Wat een onzinnige stelling, concurentie met anderen is er alleen op de arbeidsmarkt maar het is onzin om te stellen dat er mensen failliet dienen te gaan om anderen hun schuld te kunnen laten af betalen.

Dat deze man bankier is geweest
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:54:03 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29443184
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 11:08 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat een onzinnige stelling, concurentie met anderen is er alleen op de arbeidsmarkt maar het is onzin om te stellen dat er mensen failliet dienen te gaan om anderen hun schuld te kunnen laten af betalen.
Precies, dat vond ik ook al erg vreemd en het getuigt mijn inziens van een zero-sum denken. Uiteraard blijft er de mogelijkheid om voor jezelf waarde te creeeren ten koste van anderen, maar het is niet per definitie de manier waarop schulden worden terugbetaald.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_29443396
Gelukkig hebben we inflatie en drukken ze gewoon bij
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:27:42 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_29444469
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:54 schreef Sidekick het volgende:
Precies, dat vond ik ook al erg vreemd en het getuigt mijn inziens van een zero-sum denken. Uiteraard blijft er de mogelijkheid om voor jezelf waarde te creeeren ten koste van anderen, maar het is niet per definitie de manier waarop schulden worden terugbetaald.
Ik snap niet dat hij met het voorbeeld van hypotheken komt en zo'n enorme afkeer heeft van concurrentie, want wat ik begrepen heb wordt er doorgaans geen geld geschapen als er een hypotheek afgesloten wordt. Feit is wel dat al het uitstaande geld door iemand of iets geleend moet zijn en door geldinflatie wordt het mogelijk dat terug te betalen. Echter moet er in de nieuwe situatie nog meer terugbetaald worden.
Het is trouwens geen zero-sum denken, omdat het juist de goederen en diensten zijn en niet het geld waaruit welvaart bestaat. Geld kan bijvoorbeeld ook sneller rouleren doordat er meer goederen en diensten van hand tot hand gaan.
pi_29444850
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 14:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Het is trouwens geen zero-sum denken, omdat het juist de goederen en diensten zijn en niet het geld waaruit welvaart bestaat. Geld kan bijvoorbeeld ook sneller rouleren doordat er meer goederen en diensten van hand tot hand gaan.
Als ik het bericht van TS goed gelezen heb dan krijg ik juist wel het idee dat deze Belgische bankier geld ziet als welvaart en niet de goederen en diensten.

Met zulke bankiers is het dan ook niet vreemd dat Belgie zo'n gigantische staatsschuld heeft

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2005 14:59:55 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:15:52 #31
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29445099
De 1e alinea is meteen goed
quote:
Alles draait om geld. Dat is meer dan een cliché: het is de dagelijkse ervaring van ongeveer elke wereldburger die niet deel uitmaakt van een inheemse stam in het Amazonegebied.
zo zie je maar, geen geld remt de ontwikkeling
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:34:18 #32
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29445419
Heb het hele artikel nu voor de 2e keer gelezen en ik blijf het een flut prof/bankier vinden. Hij accepteert bijvoorbeeld niet dat mensen verschillende voorkeuren hebben en ook dus verschillende dingen waardevol vinden.

Om nou dat hele artikel in quotes op te splitsen en van kommentaar te voorzien gaat een beetje ver maar ik vind hem echt een aanfluiting.

Hij is zeker ook voor de Tobin tax ?

Moderne Cathedralen zijn er zeker alleen heten het voetbalstadions, delta werken & World Trade Centers. Hij moet echt eens zijn oogkleppen af doen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:42:59 #33
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29445552
quote:
Iedereen weet dat de gezondheidszorg in de Verenigde Staten – en in andere Westerse landen – een groot probleem is dat miljoenen raakt. De zorg verslindt geld.
de zorg is altijd nog stukken beter dan 100 jaar terug.

Als psycholoog zou deze man het wel goed doen. Als bankier en als prof heb ik hem lager staan dan een regenworm.
quote:
Het is een merkwaardig systeem dat er belang bij heeft dat mensen ziek zijn. Immers, anders wordt er geen geld verdiend. Gezonde mensen zijn niet interessant voor de gezondheidszorg, of beter: de medische zorg. Een complementair systeem kan een omgekeerde prikkel geven, zoals in China nog maar een eeuw geleden de arts werd betaald door zijn patiënten als zij niet ziek waren. En hij betaalde hen, zorgde voor hen, als zij ziek werden.’
dit is dan wel leuk. Echter het concept alt.val. heeft hier niks mee te maken. Het is gewoon een ander beloningssysteem.
quote:
In Japan zijn complementaire systemen ontwikkeld voor de zorg voor ouderen. Mensen kunnen credits verdienen door boodschappen te doen voor bejaarden of door te helpen met hun huishouden. Met die credits kunnen zij, als zij ziek worden, zelf extra hulp kopen. Of zij kunnen hun credits sturen naar hun zieke moeder.
hier hebben we meer aan en is imo de kern van het geheel. Je moet je echter wel door alineas onzin en links-geblaat worstelen om tot de kern te komen.

Ik zal hier eens over nadenken.
pi_29445741
Het doet ook een beetje denken aan het Aspromonte experiment in Italie... iets wat volgens voorafgegaan werddoor een onofficieel experiment wat ook een lokale economische arme regio zeer gunstige economische groei gaf .... (naar ik meen toen opgezet door een professor economie)

het principe is erg sterk, een krediet-gebaseerd systeem, waarbij op basis van een sociaal netwerk diensten en goederen makkelijk uitwsselbaar zijn, er kan een soort van interne 'ruilhandel' ontstaan ....

het gevaar is volgens mij wel dat het een soort van 'pyramide-systeem' lijkt te kennen, en lastig voorkomen kan worden dat specifieke speculanten mogelijk wel degelijk hiervan proberen kunnen misbruik te maken, te speculeren (iets dat eigenlijk door het sociale netwerk voorkomen zou moeten worden, maar juist als dit 'groeit' wordt dat weer lastig)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 16:09:32 #35
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29445953
ik heb op de middelbare school eens een project gedaan waarbij we onderzochten hoe een wereld zonder geld er uit zag. Het begon heel simpel maar uiteindelijk werd het stapje bij beetje ingewikkelder (je kon bijvoorbeeld schildersdiensten "inslaan") en kwam je toch weer op geld uit.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 16:16:24 #36
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_29446047
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:09 schreef McCarthy het volgende:
ik heb op de middelbare school eens een project gedaan waarbij we onderzochten hoe een wereld zonder geld er uit zag. Het begon heel simpel maar uiteindelijk werd het stapje bij beetje ingewikkelder (je kon bijvoorbeeld schildersdiensten "inslaan") en kwam je toch weer op geld uit.
Waarom haal je steeds 'geen geld' aan? Dat heeft niks te maken met dit topic.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 17:47:43 #37
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29447659
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Waarom haal je steeds 'geen geld' aan? Dat heeft niks te maken met dit topic.
mijn voorbeeld lijkt echter wel op wat die man wil. Uiteindelijk ga je dus bij dat voorbeeld van mijn naar complementaire valuta toe en daar van daan weer naar een systeem toe wat we nu gewoon al hebben.

zo ging dat project iig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')