Tuurlijkquote:
Interessant aan de discussie gisteren was dat de huidige maatschappij bij het fenomeen 'relatie'werd betrokken.quote:
Jaaah!quote:
Ik denk dat dit eigenlijk voor iedereen wel geldt. Het sexuele aspect bepaalt vooral hoe je een relatie classificeert, maar ik denk dat ook vriendschappen en andere vormen van relaties belangrijk zijn, en misschien zelfs op sommige gebieden wel gelijkwaardig aan de relatie met je partner.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 08:56 schreef DutchTrain het volgende:
Samengevat:
Zijn monogame relaties (niet alleen op sexueel gebied) nog mogelijk in een meerkeuze-maatschappij?
Ik heb er ook geen reden voor, maar ik doe het lekker tochquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jaaah!
Ik ben ook vrolijk vandaag, hoewel ik daar eigenlijk geen reden voor heb. Maar ik voel me toch lekker
Ja, dit aspect van wat ik gisteren stelde over relaties is onderbelicht gebleven. Ik denk wel dat je gelijk hebt. En ook dat valt dan wel weer voor een deel samen met het feit dat je ook in diverse fases in je leven andere behoeften hebt en daar dus een bijpassende partner bij zoekt.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 08:56 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Interessant aan de discussie gisteren was dat de huidige maatschappij bij het fenomeen 'relatie'werd betrokken.
Door de huidige meerkeuze-maatschappij waarin we leven lijkt het gewoon te worden, dat je op elk moment een keuze hebt; vroeger kon je een auto kopen in alle kleuren, als het maar zwart was, nu moet je dagelijks vele keuzes maken; variërend van wel of geen mayo en zo ja welke bij je patat tot en met de kostendekking van je verzekering en de faciliteiten van je creditcard.
Op deze manier krijg je opgedrongen om nooit ergens tevreden mee te zijn, omdat reclame (ook in de vorm van vrienden die je iets vertellen) je continu vertellen dat iets beter of anders kan. Eén van de verschijnselen die daarbij optreed is een volledige ongevoeligheid of onverschilligheid voor alles wat er rondom je gebeurt. (de staat van apatheia, noemt Seneca dit).
Een andere kant van het verschijnsel is overgevoeligheid, waardoor je altijd het beste bij elkaar wil krijgen.
Als je dit laatste betrekt op relaties, merk ik dat het steeds moeilijker wordt om voor één persoon te kunnen kiezen. Ikzelf heb verschillende vriendinnen voor verschillende zaken die ik graag in één persoon zou terugzien; met A ga ik graag een weekendje naar een stad in het buitenland, met B kan ik diepzinnige gesprekken voeren, met C kan ik een leuke avond in de kroeg hebben enzovoorts.
Door het feit dat ik dit niet in één persoon kan vinden, klinkt het dus niet meer dan logisch om op deze manier je leven bijelkaar 'te shoppen'. Ik kom er ook achter dat ik hier niet de enige in ben; het lijkt een trend te zijn, vooral ook bij vrouwen om van iedereen het beste te kiezen.
Samengevat:
Zijn monogame relaties (niet alleen op sexueel gebied) nog mogelijk in een meerkeuze-maatschappij?
Nou, dat heb ik wel eigenlijk, om het na te laten, maar dat doe ik niet! Ik wil gewoon goede zin hebbenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen reden voor, maar ik doe het lekker toch
Aan de andere kant heb ik namelijk ook geen reden om het na te laten
De vraag is dan natuurlijk waar de grens ligt; wat doe je als op alle vlakken de relatie met verschillende vrienden gelijkwaardig of beter is dan de relatie met je partner?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:02 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat dit eigenlijk voor iedereen wel geldt. Het sexuele aspect bepaalt vooral hoe je een relatie classificeert, maar ik denk dat ook vriendschappen en andere vormen van relaties belangrijk zijn, en misschien zelfs op sommige gebieden wel gelijkwaardig aan de relatie met je partner.
Goed zoquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, dat heb ik wel eigenlijk, om het na te laten, maar dat doe ik niet! Ik wil gewoon goede zin hebben
Daar loop je inderdaad wel tegenaan, dat is ook wat ik gisteren zei. Er wordt nog steeds gedacht dat je op zoek moet naar Die Ene, maar ik krijg steeds meer het idee dat dat niet echt is, een sprookjesbeeld dat wordt nagejaagd. Maar doordat dat wel verankerd zit in je ideeen, is het heel moeilijk daarvan af te wijken en dus andere beslissingen te nemen en je leven op een dusdanige manier in te richten dat het partner-shoppen gemakkelijk is in te passen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:09 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
De vraag is dan natuurlijk waar de grens ligt; wat doe je als op alle vlakken de relatie met verschillende vrienden gelijkwaardig of beter is dan de relatie met je partner?
Is dat niet het gevaar van de huidige samenleving in combinatie met de instincten van de mens (de jacht, de verovering en altijd op zoek naar het betere)....?
In traditionele (geromantiseerde) opvattingen ga je uit van één persoon met wie je 'alles' deelt. Door de grotere mobiliteit van mensen, grotere keuzevrijheid en veranderend wereldbeeld staat deze opvatting dus onder druk.
Ik denk vooral ook dat je veel weerstand van anderen ondervindt..quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar loop je inderdaad wel tegenaan, dat is ook wat ik gisteren zei. Er wordt nog steeds gedacht dat je op zoek moet naar Die Ene, maar ik krijg steeds meer het idee dat dat niet echt is, een sprookjesbeeld dat wordt nagejaagd. Maar doordat dat wel verankerd zit in je ideeen, is het heel moeilijk daarvan af te wijken en dus andere beslissingen te nemen en je leven op een dusdanige manier in te richten dat het partner-shoppen gemakkelijk is in te passen.
ow ja, want 'men' vindt nog steeds dat je 1 partner moet vinden en daarbij moet blijven.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk vooral ook dat je veel weerstand van anderen ondervindt..
En zoniet dan ben je een hoer, slet, lijd je een losbandig leven, ben je een levensgenieter, niet serieus etc.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ow ja, want 'men' vindt nog steeds dat je 1 partner moet vinden en daarbij moet blijven.
Hmmm die moet ik er in houden.quote:Er is trouwens ook een nieuwe, moderne term uitgevonden hiervoor: seriele monogamie. Wel monogame relaties, maar wel opeenvolgende partners.
Ja, of stoer als je een man bentquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
En zoniet dan ben je een hoer, slet, lijd je een losbandig leven, ben je een levensgenieter, niet serieus etc.
Ik vond hem ook erg goed en ik geloof zeker van toepassing op mijquote:Hmmm die moet ik er in houden.
Inderdaad.quote:
Het klinkt in ieder geval een stuk beter dan al het andere.quote:Ik vond hem ook erg goed en ik geloof zeker van toepassing op mij
Ik denk zeker dat het mogelijk is, maar je moet het ook willen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 08:56 schreef DutchTrain het volgende:
Samengevat:
Hoe bedoel je dat van die pavlov reactie?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Ik denk zeker dat het mogelijk is, maar je moet het ook willen.
Sex lijkt soms een pavlov reaktie, maar is het niet
Precies. Slet en hoer vind ik toch wat minder vriendelijk klinken dan seriele monogamiequote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Het klinkt in ieder geval een stuk beter dan al het andere.
Döfskie!quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:53 schreef Doffy het volgende:
Ik weet niet of ik wel wil posten in een topic dat 'seks' en 'Fuifduif' combineert![]()
Mogguh
![]()
ik bedoel het zo dat seks met een partner buiten je relatie niet zo gaat dat men een vrouw ziet en dan vreemd moet gaan, daar gaat nog hofmakerij aan vooraf en ergens tussen het ontmoeten en de daad had je ergens wel de keus om het niet te doen...ook in onze maatschappij is monogamie gewoon een keuze.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat van die pavlov reactie?
Ow, dat is absoluut waar!quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:01 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik bedoel het zo dat seks met een partner buiten je relatie niet zo gaat dat men een vrouw ziet en dan vreemd moet gaan, daar gaat nog hofmakerij aan vooraf en ergens tussen het ontmoeten en de daad had je ergens wel de keus om het niet te doen...ook in onze maatschappij is monogamie gewoon een keuze.
Coldplay?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 09:57 schreef miss_sly het volgende:
Doffy
wil je ook nog naar Coldplay? Ze komen in sportpaleis Antwerpen
jaquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:08 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
zo zo, hiervoor had je een CRT ?
lastig, maar te doenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ow, dat is absoluut waar!
Hoewel je natuurlijk best wel eens iemand tegenkomt waarbij dat vuurtje zo ineens en zo fel opsteekt, dat het kiezen voor 'niet' omdat je gebonden bent wel lastig is
of bespreekbaar maken dat je een vrije relatie wil ofzo en dan hopen dat jullie beide ongeveer aan hetzelfde aantal partners komen, anders krijg je misschien weer jaloeziequote:Maar monogamie is absoluut een keuze en ik vind persoonlijk ook de juiste keuze als je een relatie hebt waarin dat is overeengekomen. Wil je toch een ander, dan moet je eerst je oude relatie afhandelen.
Een open relatie lijkt me dan weer niet echt iets, denk ik. Nooit echt over nagedacht eigenlijkquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:09 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
lastig, maar te doen
[..]
of bespreekbaar maken dat je een vrije relatie wil ofzo en dan hopen dat jullie beide ongeveer aan hetzelfde aantal partners komen, anders krijg je misschien weer jaloezie
dan wordt dat eens tijd miss, niet zo ouderwetsquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een open relatie lijkt me dan weer niet echt iets, denk ik. Nooit echt over nagedacht eigenlijk
Ja miss, neem schaapje als voorbeeld van moderniteit!quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:13 schreef het_fokschaap het volgende:
dan wordt dat eens tijd miss, niet zo ouderwets
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |