http://www.telegraaf.nl/b(...)e_aanslagen_aan.htmlquote:Al-Qaeda kondigt nieuwe aanslagen aan
DUBAI - Al-Qaeda zal nieuwe aanslagen plegen in Groot-Brittannië. Dit heeft Ayman al-Zawahri, de nummer twee van het terreurnetwerk, donderdag aangekondigd in een videoboodschap, die het tv-station Al-Jazeera uitzond. "Het beleid van Blair zal de Britten nieuwe vernielingen brengen, na de ontploffingen van Londen", aldus Al-Zawahri. De Britse premier Blair deed in 2003 mee aan de Amerikaanse inval in Irak. De Amerikanen en Britten beschuldigden de Iraakse dictator Saddam Hussein ervan massavernietigingswapens te hebben, maar die zijn nooit gevonden. Zawahri dreigde de VS op de videoband met "rampen die erger zijn dan wat ze in Vietnam hebben gekend".
Tuurlijk geen hoax.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:47 schreef kenz het volgende:
Dit hoort gewoon bij de terreur. Gewoon meer angst zaaien door dit soort berichten te verspreiden. Het is een hoax.
Nee, het is een valse melding van Al Qaeda zelf. Elke twee maanden ofzo verschijnt er een bericht bij Al Jazeera dat er aanslagen op komst zijn. Italië is al verscheidene keren genoemd, Denemarken ook. En natuurlijk Londen ook.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:48 schreef sp3c het volgende:
ok laten we er vanuit gaan dat het een hoax is ... wat wint de britse overheid hiermee?
Als je op het moment van de ontploffing niet te dichtbij staat wel jahquote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:59 schreef DaveMasteR het volgende:
We moeten er maar mee leren leven.
Ach, ze plegen meestal aanslagen zonder waarschuwing (9-11/ Madrid / Londen), dus heeft het geen zin te lang stil te staan bij zo'n waarschuwing. Als de klap komt, komt-ie. Helaas, maar waar.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoax, Hoax, Hoax roept iedereen, maar stiekem denk je toch meteen aan doemscenario's
Nee ik ga morgen richting Spanjequote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:34 schreef kenz het volgende:
[..]
Ach, ze plegen meestal aanslagen zonder waarschuwing (9-11/ Madrid / Londen), dus heeft het geen zin te lang stil te staan bij zo'n waarschuwing. Als de klap komt, komt-ie. Helaas, maar waar.
Blijf jij binnen?
Indirect is dit denk ik net zo goed een bedreiging voor NLquote:Op donderdag 4 augustus 2005 17:00 schreef Eveli het volgende:
Ben benieuwd of Sail Amsterdam die angst nog merkt in de bezoekersaantallen.... Maar goed, dit gaat over London en Engeland.
Het is ook godsgeklaag met dat tuig he.......die hebben elke keer een andere nummer 2 of ben ik nou totaal en volslagen achterlijk en debiel?!?!?quote:Ayman al-Zawahri, de nummer twee van het terreurnetwerk
Idd, ik dacht dat ie al Zarqawi heette. Heeft ie snel zn naam veranderd ofzo.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 17:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is ook godsgeklaag met dat tuig he.......die hebben elke keer een andere nummer 2 of ben ik nou totaal en volslagen achterlijk en debiel?!?!?
Het was eerst toch abu al zawahri, en toen abu al zarqawi en nu weer deze!?
Schiet mij mij maar hoor, ik snap er geen biet meer van
Al Zawahir was altijd al de nummer 2 van "Al Qaida".quote:Op donderdag 4 augustus 2005 17:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is ook godsgeklaag met dat tuig he.......die hebben elke keer een andere nummer 2 of ben ik nou totaal en volslagen achterlijk en debiel?!?!?
Het was eerst toch abu al zawahri, en toen abu al zarqawi en nu weer deze!?
Schiet mij mij maar hoor, ik snap er geen biet meer van
rampen in vietnam ?quote:"rampen die erger zijn dan wat ze in Vietnam hebben gekend"
Al Zarqawi zou de man achter de aanslagen in Irak zijn. Iemand anders dus.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 18:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Idd, ik dacht dat ie al Zarqawi heette. Heeft ie snel zn naam veranderd ofzo.
Kenz bel ff de AIVD. Die doen vast allemaal onnodig werk doordat ze jouw superieure inzicht in wereldwijde terroristen-netwerken missen.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:55 schreef kenz het volgende:
[..]
Nee, het is een valse melding van Al Qaeda zelf. Elke twee maanden ofzo verschijnt er een bericht bij Al Jazeera dat er aanslagen op komst zijn. Italië is al verscheidene keren genoemd, Denemarken ook. En natuurlijk Londen ook.
Er zal vast wel een volgende aanslag komen, maar dat heeft geen reet met zo'n ericht te maken. Ze zenden die berichten uit als onderdeel van de angstzaai strategie. Ook als er geen aanslag volgt, bereiken ze hun doel een beetje: angst en haat zaaien. Dat betekent dus niet gelijk dat er dan ook een aanslag komt. Het heeft gewoon niets met elkaar te maken.
Bovendien geloof ik niet in een centrale coordinatie in deze aanslagen. Zeker niet nu het meer buurtjongeren zijn die ontevreden zijn met hun leven. Er is nog geen aanwijzing dat de mislukte aanslag in Londen bijv. met Al qaeda te maken heeft. Misschien wel in naam van Al Qaeda, maar ik vraag me af of Bin Laden het van te voren wist.
Die wordt anders ook steevast betiteld als zijnde "2de man van Al Qaida" hoorquote:Op donderdag 4 augustus 2005 19:10 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Al Zarqawi zou de man achter de aanslagen in Irak zijn. Iemand anders dus.
Hoaxquote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:47 schreef kenz het volgende:
Dit hoort gewoon bij de terreur. Gewoon meer angst zaaien door dit soort berichten te verspreiden. Het is een hoax.
Nietesquote:Op donderdag 4 augustus 2005 19:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Die wordt anders ook steevast betiteld als zijnde "2de man van Al Qaida" hoor![]()
Heus niet ophouden nee, maar ik verwacht in ieder geval niet dat morgen weer 1 of andere loonslaaf van Allah zichzelf opblaast. Lijkt me pure berichtgeving om mensen weer een soort van angst aan te praten ofzo, misschien zelfs om de blinden die van mening zijn dat dergelijke laffe aanslagen nu ook hier voorkomen omdat we in Irak aanwezig zijn een hart onder de riem te steken..quote:Op donderdag 4 augustus 2005 19:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Hoax.
Jij had verwacht dat ze op zouden houden met aanslagen?
Foto`squote:Op donderdag 4 augustus 2005 19:41 schreef Vitalogy het volgende:
Ach ik poep ook op de hoofden van die terroristen.
Oke, maar van een hoax spreken lijkt me niet echt snugger.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 19:35 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Heus niet ophouden nee, maar ik verwacht in ieder geval niet dat morgen weer 1 of andere loonslaaf van Allah zichzelf opblaast. Lijkt me pure berichtgeving om mensen weer een soort van angst aan te praten ofzo, misschien zelfs om de blinden die van mening zijn dat dergelijke laffe aanslagen nu ook hier voorkomen omdat we in Irak aanwezig zijn een hart onder de riem te steken..
Dit is natuurlijk wel de meest makkelijke vorm van terrorisme. Zeggen dat je iets gaat doen. Ik vraag me af of er meer aanslagen komen. Al-Qaieda moet het voornamelijk hebben van franchise-terroristen. Mensen die opgegroeid zijn in Londen en daar zijn gaan radiceliseren. Dat zijn er minder dan dat er terroristen in het Midden-Oosten zitten.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 20:57 schreef SCH het volgende:
Heeft de TS niet meer te melden dan een nieuwsdump?
quote:Al-Qaeda dreigt met nieuwe aanslagen![]()
De tweede man van al-Qaeda, Ayman Zawahiri
Al-Qaeda heeft gedreigd met nieuwe aanslagen in Londen. In een videoboodschap op de Arabische nieuwszender al-Jazeera zei de nummer twee van het terreurnetwerk, de Egyptenaar Ayman Zawahiri, dat de aanslagen in Londen het gevolg zijn van de Britse buitenlandse politiek.
"Blairs beleid heeft verwoesting gebracht in centraal Londen en zal meer destructie veroorzaken", aldus de rechterhand van Osama bin Laden in een verwijzing naar de Britse aanwezigheid in Irak. Zawahiri ging overigens niet zo ver om de aanslagen in Londen rechtstreeks op te eisen.
Ook de VS moest het ontgelden in de videoboodschap. Volgens Zawahiri zal de Amerikaanse aanwezigheid in Irak op net zo'n groot fiasco uitdraaien als de Vietnam-oorlog. "Als jullie (de Verenigde Staten) doorgaan met jullie vijandige politiek, dan zullen jullie de gruwelen van Vietnam vergeten."
21/7 en 7/7
De videoboodschap komt precies twee weken na 21/7 en vier weken na 7/7. Overigens is onduidelijk wanneer de videoboodschap is opgenomen.
Juist vandaag is Londen weer in de ban van aanslagen, die telkens op een donderdag plaatsvonden. De veiligheidsmaatregelen in het Londense openbaar vervoer zijn daarom extra verscherpt.
Maar liefst 6000 agenten zijn op de been om de bevolking te beschermen. Zelfs gepensioneerde agenten en politiemensen van buiten Londen zijn opgeroepen. Alle metrolijnen die werden getroffen door de bommen rijden weer.
Ondanks de al-Qaeda-video heeft de Britse politie geen concrete aanwijzingen voor nieuwe aanslagen. Maar de angst zit er in Londen nog goed in. "De mensen zijn duidelijk nerveus en bang", aldus een politiechef, "maar ze zijn blij dat ze ons zien."
Verdachte
De mogelijke daders van de mislukte aanslagen van twee weken geleden, van wie de politie vreesde dat zij opnieuw zouden toeslaan, zijn allemaal in handen van de politie. De laatste verdachte werd vorige week vrijdag gearresteerd in Rome.
Inmiddels is de eerste verdachte van de aanslagen van 21 juli voor de rechter verschenen. De 23-jarige Ismael Abdurahman wordt ervan beschuldigd bij de mislukte aanslagen betrokken te zijn. Hij is niet één van de daders.
Abdurahman wordt ervan beschuldigd geen informatie te hebben gegeven over Hamdi Issca, ook bekend als Osman Hussein, die in Rome werd opgepakt. De Ethiopiër Hussein wordt verantwoordelijk gehouden voor de mislukte aanslag op de metro bij Shepherd's Bush.
Bizarre wending
Het onderzoek naar de aanslagen van 7 juli, waarbij 56 mensen omkwamen, heeft een bizarre wending genomen. De New Yorkse politiechef Kelly heeft gisteren gesuggereerd dat de bommen in de drie metro's tot ontploffing zijn gebracht met behulp van de alarminstelling van mobiele telefoons. De alarm stond afgesteld op 08.50 uur lokale tijd. Volgens Kelly bevatten de bommen onder andere waterstofperoxide, dat gebruikt wordt als bleekmiddel en gewoon bij drogisterijen te verkrijgen is.
Als de opmerkingen van Kelly waar zijn, zou betekenen dat de explosies niet het werk waren van zelfmoordterroristen die militaire explosieven gebruikten, zoals tot nu toe werd gedacaht. Scotland Yard heeft niet op de opmerkingen uit New York gereageerd.
De New Yorkse politie assisteert de Britten bij het onderzoek naar de aanslagen.
Alhoewel....quote:Op donderdag 4 augustus 2005 21:23 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk wel de meest makkelijke vorm van terrorisme. Zeggen dat je iets gaat doen. Ik vraag me af of er meer aanslagen komen. Al-Qaieda moet het voornamelijk hebben van franchise-terroristen. Mensen die opgegroeid zijn in Londen en daar zijn gaan radiceliseren. Dat zijn er minder dan dat er terroristen in het Midden-Oosten zitten.
quote:Derde terreurcel in Londen"
In Groot-Brittannië staat een derde islamitische terreurgroep klaar om aanslagen te plegen. De krant The Sunday Times schrijft dat op gezag van bronnen bij de politie en de inlichtingendiensten.
Deze groep, die los staat van de cellen die verantwoordelijk waren voor de aanslagen op 7 en 21 juli, zou afgelopen donderdag bommen hebben willen laten afgaan in het openbaar vervoer in Londen.
Die dag was de politie massaal op de been in de stad. Scotland Yard liet toen echter weten dat er niets aan de hand was. Er zou slechts een oefening worden gehouden om de Londenaren gerust te stellen.
Heathrow
Volgens een andere Britse krant, News of the World, heeft een taxichauffeur in een berm bij de Londense luchthaven Heathrow een tas met negentien paspoorten, visa, werkvergunningen en andere documenten gevonden.
De paspoorten stonden op naam van staatsburgers uit Pakistan, India, Groot-Brittannië, Nepal en Zuid-Afrika. De pasfoto's kwamen met andere namen voor op de documenten.
In de tas zat ook een brief voor iemand in Dewsbury, in het noorden van Engeland. Daar woonde Mohammed Sidique Khan, één van de zelfmoordterroristen die zichzelf op 7 juli opbliezen in Londen.
Italië
In verband met de mislukte aanslagen van 21 juli in Londen zitten inmiddels twaalf mensen vast, onder wie de vier mannen die de bommen geplaatst zouden hebben.
Eén van hen is zaterdag opgepakt in Rome. Het gaat om een Brit van Ethiopische afkomst, die in het huis van zijn broer verbleef. Ook deze broer is gearresteerd.
Volgens hem was het de bedoeling dat de aanslagen mislukten. Ze waren bedoeld als politieke stellingname tegen de oorlog in Irak.
Brescia
Er is vandaag opnieuw een broer van deze verdachte aangehouden. De Italiaanse politie heeft de hem in de stad Brescia lange tijd ondervraagd.
De broer is zelf geen terreurverdachte. Hem wordt ten laste gelegd dat hij belastende documenten heeft verstopt of vernietigd.
Een hoax betekent o.a. "nep". In computerland ook wel dat het bericht zelf de schade moet toebrengen ipv datgene waar het bericht voor waarschuwt.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 20:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Oke, maar van een hoax spreken lijkt me niet echt snugger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |