abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:34:30 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29405589
Op verzoek, een azijnmaaktopic.
In Zelf kaas maken kwam men met dit adres http://www.vinimare.nl/ en men verkoopt daar alles om zelf azijn te maken.
Nu heb je niet veel nodig om azijn te maken. In principe kan je gewoon wijn laten staan (open) en het wordt vanzelf azijn. Maar dit proces kan ook mislopen. Die mensen van vinemare verkopen ook azijn bacterien, en daarmee kan je vervolgens zelf azijn maken, makkelijk en risicovrij.

Je kan een azijnvat kopen (je vind het wel eens op rommelmarkten) of gewoon een vat gebruiken, een grote plasticfles of glazen fles. Gewoon een container waar je wijn in doet en voldoende lucht bij kan en je doet er een doekje over de hals tegen stof en vliegen. Let bij aardewerk op, de glazuur kan lood bevatten en je wilt geen lood in verbinding binnen krijgen, das uitermate giftig.

Goed, je hebt een grote mandfles, of zoiets, doe daar rode wijn in (paar liter) en de azijnmoeder. Laat dit nu een tijd (maanden, jaren) staan op een warme plek (op zolder bv) zo dat er voldoende lucht bij kan.
Als je behouder groot genoeg is, doe er eventueel wat eiken en moerbei hout in (stukje zoethout is ook lekker) maar dit moet echt onbehandeld hout zijn. Een eiken vat of moerbeien vat is het summum.
Dit zijn opties en is zeker niet nodig.
Je azijn word met de jaren beter, en je kan al je restjes wijn er in gooien. Je krijgt nu een rode wijn azijn, zeker als die een paar jaar staat, die van mij staat al 7 jaar, die beter is dan de balsamico die je hier koopt.
Het is ook leuk met witte wijn, of met sherry, met kruiden, of met cider maken.
Je kan van allerlei alcoholische dranken azijn maken, maar port en sherry moet je wat aanlengen anders dood het hoge alcohol percentage de bacterien.

Nu kan je zeggen, ik kan bij ojel en vinnegur toch ook azijn kopen of bij de supermarkt. Maar geloof me, als je een paar flessen (liefst zoete, die is aromatischer) sherry in azijn veranderd hebt, dat aroma, dat is een azijn die krijg je niet in de winkel.
Het is ook een heel leuk cadeautje, zelfgemaakte azijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:40:58 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29405834
Wat kun je dan als azijn moeder gebruiken Piet?

Zou je hiervoor wijnazijn uit de winkel kunnen gebruiken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:46:29 #3
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29406023
...en als je dan je eigengemaakte azijn hebt, kan je hiermee verder:

Ananas-azijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: Astrid Veltman
Kenmerken:

* Ingrediënten
resten en afsnijsel van ananas
4 flinke lepels donkerbruine basterdsuiker
1,25 l water

* Bereiding
Meng alles (schillen, vruchtvlees, suiker en water) in een grote kom en zet de kom - onafgedekt - op een warm, zonnig plekje tot de inhoud - na een dag of drie - begint te gisten.
Laat de kom staan tot alle suiker is vergist en de suikers zijn omgezet in zuren; dit kan drie weken of langer duren.
In het begin wordt de vloeistof troebel, maar na een tijdje verdwijnt die troebelheid en wordt de vloeistof amberkleurig.
Na een week of drie ontstaat het begin van een wittige, gelatineuze 'wolk'; dit is de 'azijnmoeder'.
Laat alles staat tot die wolk vrij compact is geworden, hetgeen eveneens een week of drie kan duren.
Giet de vloeistof - die inmiddels de naam 'azijn' mag dragen, door een zeef in een grote kan en schenk hem over in een fles die met een kurk kan worden afgesloten.
De in de zeef achtergebleven azijnmoeder kan, met een nieuwe hoeveelheid bruine suiker en water (en eventueel ook wat ananasresten) worden gebruikt voor het maken van een nieuwe hoeveelheid azijn.

-------------------------------------------------------------------------


Azijn met dragon en groene peperkorrels

Menugang: -
Keuken: -
Soort: Inmaak
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: Astrid Veltman
Kenmerken:

* Ingrediënten
2 1/2 dl verse dragonblaadjes, aangedrukt gemeten, afgespoeld en drooggeslingerd
1 eetlepel gedroogde, grof geplette groene peperkorrels
5 dl witte wijnazijn
twijgjes dragon voor de garnering
hele groene peperkorrels voor de garnering

* Bereiding
Deze azijn blijft maanden goed. De garnering en andere vaste stoffen in de azijn kunnen echter verkleuren of vergaan.

Doe de dragonblaadjes in een gesteriliseerde glazen pot van 1 liter inhoud en kneus ze met een houten lepel.
Voeg de gekneusde peperkorrels en de azijn toe, sluit de pot af en laat de azijn op een koele donkere plaats minstens vier dagen tot twee weken trekken.
Zeef de azijn door een fijnmazige zeef in een glazen kan.
Gooi de vaste bestanddelen weg.
Giet de azijn in twee gesteriliseerde glazen flessen of potten van 2 ½ dl inhoud.
Voeg een paar twijgjes dragon en een paar hele groene peperkorrels toe als garnering en sluit de flessen of potten af.

-------------------------------------------------------------------------

Azijn, gearomatiseerd

Menugang: -
Keuken: -
Soort: Inmaak
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: Tip
Kenmerken:

* Ingrediënten
azijn
dragon, rozemarijn of tijm, rode pepers of frambozen

* Bereiding
Leuk om cadeau te geven: zelf gearomatiseerde azijn. Gebruik gesteriliseerd, ongekleurd glaswerk met schroefdoppen of gesteriliseerde kurken.


Als basis gebruikt u een goede kwaliteit azijn. Lekkere smaakstoffen zijn:
gewassen en gedroogde takjes dragon, rozemarijn of tijm, rode pepers en frambozen. Laat de azijn minstens 3 weken op een lichte plaats trekken. Wilt u de azijn lang bewaren? Zeef dan de smaakstoffen er weer uit. Als u de azijn bewaart op een koele donkere plaats dan is hij ongeveer een jaar houdbaar.

-------------------------------------------------------------------------

Citroenazijn, scherpe

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
6 citroenen in parten
2.4 l wijnazijn
50 g pimentkorrels
50 g zwarte peperkorrels
50 g geraspte mierikswortel
1 blaadje foelie
6 kruidnagels
75 g zout

* Bereiding
Specerij & azijn tegen de kook brengen, van het vuur nemen.
Citroen met zout inwrijven en in diepe stenen kom of pot schikken. Hete azijn erover, doek erop, 4 dagen trekken.
Azijn zeven, citroenen uitknijpen, in een schone fles doen en kurk er los op.
Voor marinades of (met olie) in aardappelsalades.

-------------------------------------------------------------------------

Frambozenazijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: Astrid Veltman
Kenmerken:

* Ingrediënten
1 kg frambozen
1,1 l rode of witte wijnazijn
125 g suiker per 600 ml vocht na de eerste bereiding

* Bereiding
Doe 1 kg frambozen in een grote kom, giet er 1,1 liter rode of witte wijnazijn over en laat dit 4 dagen afgedekt op een koele plaats staan.
Giet de inhoud van de schaal door een fijne zeef, die op een grote pan ligt.
Laat de vloeistof in de pan lopen en druk dan het fruit voorzichtig door de zeef.
Weeg per 600 ml vocht 125 gr suiker af en doe de suiker bij het vocht in de pan.
Breng dit aan de kook en laat het 15 minuten zachtjes koken.
Laat het opnieuw door het zeef druppelen en doe het in flessen, die u eerst met sodawater heeft omgespoeld.

-------------------------------------------------------------------------

Frambozenazijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: joyke38
Kenmerken:

* Ingrediënten
450 gram frambozen
600 ml rode of witte wijnazijn
voor iedere 600 ml azijn 450 gr suiker
eventueel een paar hele frambozen

Dit recept werkt ook voor bramen en zwarte bessen.

* Bereiding
Je neemt 450 gram frambozen, doe deze in een schaal en kneus ze met een houten spatel. Schenk hier 600 ml rode of witte wijnazijn op, dek het af met een doek en laat het 3-4 dagen staan. Af en toe roeren.
Door kaasdoek (o.i.d.) zeven en de azijn opnieuw meten. Voor iedere 600 ml azijn 450 gr suiker toevoegen en samen 10 minuten koken. Af laten koelen en opnieuw zeven. Schenk in flessen met deksels die tegen azijn bestand zijn.
Je kunt eventueel een paar hele frambozen erbij doen.
Dit recept werkt ook voor bramen en zwarte bessen.

-------------------------------------------------------------------------

Frambozenazijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron: Astrid Veltman
Kenmerken:

* Ingrediënten
500 gr verse frambozen
1 1/2 liter witte wijnazijn
1 eetlepel suiker

* Bereiding
Laat de frambozen en de azijn in een gesteriliseerde, luchtdicht afgesloten, glazen pot op een warme plaats trekken.
Schud de pot af en toe om.
Zeef na twee weken door een fijnmazige zeef de azijn van de frambozen af.
Pers de frambozen licht om de smaak (maar niet de pulp) er uit te krijgen.
Breng de azijn met de suiker langzaam aan de kook en laat hem 10 minuten zachtjes sudderen.
Giet hem dan in gesteriliseerde flessen of potten.
Leg, indien gewenst, in iedere fles of pot een paar rijpe frambozen.

-------------------------------------------------------------------------

Kruidenazijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
kruiden
witte wijnazijn

Gebruik, naast knoflook, bijvoorbeeld basilicum, laurier, kervel, bieslook, dille, vlierbloem, jeneverbes, venkel, lavendel, maggi, marjolein, munt, Oostindische kers, oregano, rozemarijn, salie, kleine pimpernel, selderij, tijm of dragon.

* Bereiding
Doe kruiden 1-2 weken in witte wijnazijn, op een warme plaats, daarna koel en donker bewaren.

-------------------------------------------------------------------------

Specerij-azijn

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
1 l wijnazijn
10 kruidnagels
1 kaneelstokje
24 peperkorrels
1 laurierblad
1 lepel wit mosterdzaad
djahe
2 blaadjes foelie
1 lepel spaanse pepertjes
15 pimentkorrels

* Bereiding
Doe alles in een stopfles, schud af en toe en laat 1-2 maanden trekken, daarna zeven en in een schone fles doen. Ook voor inmaak.

-------------------------------------------------------------------------

Vlierbessenazijn, zoete

Menugang: -
Keuken: -
Soort: -
Type: Inmaak Olie Azijn Chutney Sambal
Bron:
Kenmerken:

* Ingrediënten
1.5 kg vlierbessen
1.5 l wijnazijn
basterdsuiker

* Bereiding
Was 1½ kg vlierbessen, ris ze niet af. Doe in stenen pot of diepe kom en doe er 1½ l wijnazijn over. Afdekken met schone doek, 5-10 dagen trekken, af en toe met een pollepel omroeren.
Zeven, per 6 dl 350 g basterdsuiker erbij. Op laag vuur oplossen. Dan 10 minuten bruisend koken. Heet in verwarmde flessen doen en goed afsluiten.
Kan zo gedronken worden. Kan ook met andere zachte vruchten, met name zwarte bessen en frambozen.

-------------------------------------------------------------------------

Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:49:32 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29406134
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat kun je dan als azijn moeder gebruiken Piet?

Zou je hiervoor wijnazijn uit de winkel kunnen gebruiken?
Ja, je kan ongefilterde wijnazijn uit de eco winkel gebruiken, maar zoals ik al zei, die shop verkoopt azijncultuur 100 ml. Euro 5,98 Artikelnummer 122.001.1.
Er zijn meer mensen die dit verkopen in internet. Kweste van ff zoeken naar azijncultuur of essigmutter.
Van één zo een azijncultuur maak je zo veel meer, gewoon die 100 ml op een liter witte wijn, of een 8% neutrale alcohol oplossing, bij een graad of 25 en voldoende lucht en je hebt zo 1,1 liter azijncultuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:51:32 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29406198
Vruchten azijnen zijn trouwens veel lekkerder als je van de vruchten een wijn maakt, en dan een azijn. Das lekkerder dan die vruchten bij een azijn te doen.

Appels -> cider -> ciderazijn
ipv appelsap bij een natuurazijn te doen.

Ja, je kan natuurlijk azijn essence kopen, en daar mee met sapjes verdunnen tot een azijn. Maar das net zoiets als boullion blokjes gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29406281
Die Pietverdriet weet gewoon alles .
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:56:22 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29406359
En die azijncultuur kun je blijven gebruiken als je maar zorgt dat hij aan kan groeien?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:58:02 #8
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29406412
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van één zo een azijncultuur maak je zo veel meer, gewoon die 100 ml op een liter witte wijn, of een 8% neutrale alcohol oplossing, bij een graad of 25 en voldoende lucht en je hebt zo 1,1 liter azijncultuur.
Wacht ff... dus als je gewoon alcohol 8% gebruikt, kan je ook azijn maken?
Wij hebben namelijk zelden restjes wijn...

* dutch-mamma zit nu hard te rekenen hoever je de pure alcohol van de Colruyt moet verdunnen om 8% te krijgen, en vraagt zich af of dat met gewoon water kan...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 3 augustus 2005 @ 21:58:40 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29406435
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:53 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Die Pietverdriet weet gewoon alles .
Alleen als het om eten en drinken gaat, en dan nog leer ik dagelijks erbij.
Maar goed, het is een liefhebberij.
Het is mijn droom om een huis met een grote kelder te hebben (en een zolder)
Een flinke lap tuin en eventueel wat land.
En dan de kelder vol met jam en wijn, confits, ingemaakte spullen, zuurkool en zo en op zolder een paar azijnvaten.
Ik vind dat gewoon leuk en vooral lekker..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:00:35 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29406493
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:58 schreef dutch-mamma het volgende:
* dutch-mamma zit nu hard te rekenen hoever je de pure alcohol van de Colruyt moet verdunnen om 8% te krijgen, en vraagt zich af of dat met gewoon water kan...
Waar haal je die pure alcohol dan? En is dat van die drinkbare alcohol?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:00:44 #11
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29406499
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen als het om eten en drinken gaat, en dan nog leer ik dagelijks erbij.
Maar goed, het is een liefhebberij.
Het is mijn droom om een huis met een grote kelder te hebben (en een zolder)
Een flinke lap tuin en eventueel wat land.
En dan de kelder vol met jam en wijn, confits, ingemaakte spullen, zuurkool en zo en op zolder een paar azijnvaten.
Ik vind dat gewoon leuk en vooral lekker..
Ja, dat herken ik... *zucht*
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_29406585
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen als het om eten en drinken gaat, en dan nog leer ik dagelijks erbij.
Maar goed, het is een liefhebberij.
Het is mijn droom om een huis met een grote kelder te hebben (en een zolder)
Een flinke lap tuin en eventueel wat land.
En dan de kelder vol met jam en wijn, confits, ingemaakte spullen, zuurkool en zo en op zolder een paar azijnvaten.
Ik vind dat gewoon leuk en vooral lekker..
Hehe, ik vind je een van de interessantste users op Fok!, erg leuk om je posts te lezen .
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:06:27 #13
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_29406694
Uitermate interessant dit!
verkapte tpv dus
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:06:32 #14
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29406696
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:00 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar haal je die pure alcohol dan? En is dat van die drinkbare alcohol?
Jij zit iets dichterbij België dan ik
Moet je naar de Colruyt gaan, daar hebben ze alcohol van ca. 95%. JA, drinkbare alcohol (wel even verdunnen!) en ik heb spijt van hier tot gunder dat ik vorig jaar (vakantie) niet een fles of wat heb meegenomen... Was rond de 25 euro per liter. Kan je héél wat azijntjes en likeurtjes en kruidenbittertjes uit halen...
(maar ik zie waarschijnlijk binnenkort wat Belgische kennissen en zal ze eens lief aankijken)
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:07:02 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29406720
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:
En die azijncultuur kun je blijven gebruiken als je maar zorgt dat hij aan kan groeien?
Ja, net als zuurdesem of gist, joghurt ofzo
Zijn gewoon bacterien.
In principe kan dat onbeperkt, in de praktijk kan het gebeuren dat er vreemde culturen bij komen en dat het dan een keer misgaat. Maar meestal gaat het goed.
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 21:58 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Wacht ff... dus als je gewoon alcohol 8% gebruikt, kan je ook azijn maken?
Wij hebben namelijk zelden restjes wijn...
Ja hoor, die bacterien eten alcohol en zetten die om in azijnzuur, net zoals gisten suikers omzetten in alcohol en CO2
quote:
* dutch-mamma zit nu hard te rekenen hoever je de pure alcohol van de Colruyt moet verdunnen om 8% te krijgen, en vraagt zich af of dat met gewoon water kan...
Ja dat kan met gewoon water, maar je kan ook gewoon een fles witte wijn gebruiken, of jonge jenever. 1 liter jenever van plus 3 liter water is wel okay ongeveer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:12:53 #16
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29406961
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:


Ja dat kan met gewoon water, maar je kan ook gewoon een fles witte wijn gebruiken, of jonge jenever. 1 liter jenever van plus 3 liter water is wel okay ongeveer.
Bedankt! Ik ben niet zo'n jenever-fan, dus dat is ook wel een optie... Maar die fles Belgische alcohol staat ook hoog op mijn verlanglijstje!

Lijkt me leuk om eens uit te proberen!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:15:36 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29407063
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:06 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Jij zit iets dichterbij België dan ik
Moet je naar de Colruyt gaan, daar hebben ze alcohol van ca. 95%. JA, drinkbare alcohol (wel even verdunnen!) en ik heb spijt van hier tot gunder dat ik vorig jaar (vakantie) niet een fles of wat heb meegenomen... Was rond de 25 euro per liter. Kan je héél wat azijntjes en likeurtjes en kruidenbittertjes uit halen...
(maar ik zie waarschijnlijk binnenkort wat Belgische kennissen en zal ze eens lief aankijken)
Je zou ook gewoon een paar flessen wijn of sherry kunnen kopen en daar je azijn van maken, das lekkerder als een azijn van neutrale alcohol, want die zal niet veel afwijken van de standaard natuurazijn in de plastic flessen.
Is toch veel leuker om een azijn te maken van een paar flessen Chianti en dan een Chianti azijn te hebben?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:17:43 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29407148
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:12 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Bedankt! Ik ben niet zo'n jenever-fan, dus dat is ook wel een optie... Maar die fles Belgische alcohol staat ook hoog op mijn verlanglijstje!

Lijkt me leuk om eens uit te proberen!
Die Colruyt alcohol is een reden om eens naar belgie te rijden. Heb hier in de tuin waar ik nu zit een mispelboom ontdekt, en de eigenaar doet daar naar waarschijnlijkheid niets mee. Dan ga ik die mispels van de herfst op alcohol (en wat suiker) zetten.
Jummmmie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:21:15 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29407299
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:06 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Jij zit iets dichterbij België dan ik
Moet je naar de Colruyt gaan, daar hebben ze alcohol van ca. 95%. JA, drinkbare alcohol (wel even verdunnen!) en ik heb spijt van hier tot gunder dat ik vorig jaar (vakantie) niet een fles of wat heb meegenomen... Was rond de 25 euro per liter. Kan je héél wat azijntjes en likeurtjes en kruidenbittertjes uit halen...
(maar ik zie waarschijnlijk binnenkort wat Belgische kennissen en zal ze eens lief aankijken)
Ik zal eens informeren bij mijn Belgische kennissen. Heb ik gelijk weer een mooie reden om even langs te komen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:23:08 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29407366
Wat gebruik je zelf eigenlijk als azijnvatten Piet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29407386
Kun je uitleggen hoe je specifiek de balsamico variant maakt? Wat voor wijn raad je aan enzo? Lijkt me geweldig om een eigen variant te maken, alleen het is zo jammer dat je pas na 7 jaar weet of je het goed gedaan hebt
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:25:42 #22
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29407456
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zou ook gewoon een paar flessen wijn of sherry kunnen kopen en daar je azijn van maken, das lekkerder als een azijn van neutrale alcohol, want die zal niet veel afwijken van de standaard natuurazijn in de plastic flessen.
Is toch veel leuker om een azijn te maken van een paar flessen Chianti en dan een Chianti azijn te hebben?
Da's waar... Maar ik wil dat vooral gebruiken als basis van kruidenazijn. Ja, ik weet het, dat kan ook met wijn! Ga ik óók zeker eens doen, hoor!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:25:45 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29407461
Heb aardewerken azijnvaten, (met loodvrije glazuur), in de keuken staan, en heb op zolder een waterfles uit zo een waterspender (die dingen die op kantoren staan).
Ik had een eiken vat, maar das bij een verhuizing gesneuveld, dus zit nu naar een ander te loeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:33:37 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29407765
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:23 schreef Alternate het volgende:
Kun je uitleggen hoe je specifiek de balsamico variant maakt? Wat voor wijn raad je aan enzo? Lijkt me geweldig om een eigen variant te maken, alleen het is zo jammer dat je pas na 7 jaar weet of je het goed gedaan hebt
ten eerste is ie na een paar maanden al te gebruiken, maar wordt steeds lekkerder (wijn blijven bijvullen)
De balsamico uit Modena wordt uit de lokale wijn gemaakt, (wijn uit mondena en reggio)
De echte hoort in eiken en moerbeihouten vaten gemaakt te worden, maar je kan dus ook gewoon een stuk eiken en een stuk moerbeihout aan je azijn toevoegen.
Ik zelf gebruik eiken en zoethout, gewoon een stuk eiken van een boom en wat zoethout.
Je tapt iedere keer wat azijn af en je gooit er iedere keer weer wijn bij, ik gooi er eerlijk gezegt gewoon alle rode wijn in die over is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29408073
Maar, wat doe je met zoveel azijn, als het je hobby is?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')