FC Groningen huurt Rasmus Lindgren van Ajax
9 augustus, 19:35 uur
Rasmus Lindgren voetbalt komend seizoen voor FC Groningen. De 20-jarige Zweed wordt voor een jaar gehuurd van Ajax. FC Groningen wilde Lindgren dolgraag aan zich binden en won die strijd van enkele andere geïnteresseerde clubs uit de Eredivisie.
Lindgren verlengde onlangs zijn contract in Amsterdam, maar kreeg de afgelopen dagen van trainer Danny Blind te horen dat hij niet op veel speeltijd moest rekenen het komende seizoen. Voor alle partijen was het daarom beter dat de allround middenvelder voor een jaar zou worden verhuurd.
FC Groningen was dringend op zoek naar een kwalitatief goede middenvelder. De selectie van hoofdtrainer Ron Jans was met achttien spelers, onder wie twee keepers, aan de (te) smalle kant. FC Groningen had al eerder het oog laten vallen op Lindgren. De club moest echter wachten totdat bij Ajax over het huren van de speler te praten viel. Maandag is één en ander in een stroomversnelling gekomen en vandaag (dinsdag) bereikten de betrokken partijen een akkoord.
Lindgren maakte afgelopen seizoen zijn debuut in de hoofdmacht van Ajax. Hij speelde vier eredivisiewedstrijden. De jonge Zweed maakte hierin indruk, op basis waarvan hij een nieuw contract kon tekenen. Algemeen directeur Hans Nijland toonde zich zeer tevreden met het vastleggen van Lindgren. “Een jonge, talentvolle speler, die een directe versterking is voor onze A-selectie. Vorig seizoen hebben wij hem nadrukkelijk gevolgd. Wij hebben toen ook al naar hem geïnformeerd, maar nadat hij was gedebuteerd in het eerste elftal, koos hij er voor zijn contract bij Ajax te verlengen. We hadden dus al een heel goed beeld van hem. We konden daarom nu snel zaken doen, want zijn capaciteiten zijn bij ons bekend. We zijn blij dat de speler zelf ook graag naar Groningen wilde komen, een teken dat we toch een goede indruk maken als club.”
Lindgren maakte vandaag al kennis met de club en de stad. Ook Euroborg, het nieuwe stadion dat FC Groningen per 1 januari 2006 gaat betrekken, werd kort bezocht. Lindgren over zijn keuze voor FC Groningen: “Voor mijn ontwikkeling was het, na mijn eerste wedstrijden op het hoogste niveau van afgelopen seizoen, belangrijk dat ik ook dit jaar aan spelen zou toekomen. Als dat bij Ajax niet mogelijk blijkt te zijn, kijk je naar de alternatieven. Ik ben blij met de kans bij FC Groningen. Ik kan mij nu verder ontwikkelen en wil aantonen een versterking te zijn voor de ploeg. Ik kijk uit naar het nieuwe seizoen in een nieuwe omgeving.”