Samengevat: Waarom is alles op een baan als sprint en schaats linksom? Wat is de reden erachter?quote:Deze keer een belangrijke vraag. Eerst even de feiten: paardenrennen, hardlopen, sprint, schaatsen, wielrennen op de baan, allemaal tegen de klok in. Waarom? Waarom is dat allemaal ehm, links... linksom ja? Hondenrennen ook. Wie heeft dat bedacht? Wat is het idee erachter?
Op de Zuiderlijke hemisfeer is het niet andersom trouwens. Dus het is iets Universeels. Da's mooi. Iets wat ons verbroedert. Mooi. Maar eveneens de gemoederen uiteendrijft. Want we weten niet waarom en het maakt ons gék! Helemaal gék!
Bier helpt niet, de gedachte blijft in onze hoofden rondsuizen. Linksom rondsuizen! Alsof het iets natuurlijks is, maar waarom dan, niet gewoon aangeleerd? Als alles rechtsom zou gaan, zou het dan falikant de mist ingaan? Wie heeft het verzonnen, en waarom! WHELP!
maar daar word je ook niet veel wijzer van.quote:Waarom bewegen in tegenwijzerzin op de piste?
Sporters en Wetenschap
Atleten die rondjes afleggen, gaan altijd linksom. Is daar een reden voor, of is het gewoon puur toevallig ooit zo begonnen, en had niemand nadien nog zin om te veranderen, nadat het eenmaal een gewoonte was geworden? Of is het misschien toch gewoon omdat atleten nu eenmaal tegen de klok' lopen, als we ons dit belegen grapje mogen permitteren?
Alle experts aan wie we de vraag voorgelegd hebben, gooiden de armen in de lucht. Bewegingswetenschappers, sportjournalisten, conservatoren bij het Sportmuseum Vlaanderen: niemand die het zeker weet. Het is een vraag van dezelfde categorie als: waarom rijden we in Europa rechts van de weg (maar in Engeland links)?
Het antwoord moet waarschijnlijk zijn: omdat het heel lang geleden zo in de reglementen is bepaald. De volgende vraag is dan natuurlijk: waarom is dat toen zo bepaald? Ook hier is er geen afdoend en eensluidend antwoord voorhanden - wellicht heeft de macht der gewoonte een rol gespeeld. Of de Grieken in Olympia linksom liepen of rechtsom, of gewoon rechtdoor, daarover verschillen historici van mening, maar feit is dat de paardenrennen bij de Romeinen al in tegenwijzerzin werden gelopen. Waarom, dat weet niemand. Wellicht is het een toevallige keuze die in de eropvolgende eeuwen telkens weer overgenomen werd, en gaan daarom hedendaagse atleten, maar ook schaatsers, wielrenners in velodrooms, en honkballers nog steeds linksom door de bocht.
Een andere mogelijkheid is de rechtshandigheid (en meestal ook rechtsbenigheid) van de meeste mensen, waardoor ze al lopend vanzelf een beetje naar links afwijken. Een baan linksom ligt dan meer voor de hand dan rechtsom - voor rechtsbenige lopers zou het voelbaar wringen om naar rechts, met de wijzers van de klok mee te lopen.
De veel geopperde theorie dat een loper op het noordelijk halfrond (waar de atletieksport is ontstaan), in tegenwijzerzin sneller vooruitkomt dan in wijzerzin, omdat de aarde in tegenwijzerzin om haar as draait, is wetenschappelijk gesproken klinkklare onzin. De theorie leunt op het bestaan van de Corioliskracht, die u zich nog wel uit de fysicalessen zult herinneren. Zij komt voort uit de aswenteling van de Aarde, en doet zuidenwinden boven het noordelijk halfrond afwijken naar het oosten (en noordenwinden naar het westen). Maar op een loper of wielrenner is die Corioliskracht verwaarloosbaar klein: ze gaat hopeloos verloren tussen ontelbare andere, grotere krachten die op hem of haar werken, zoals die van zelfs de kleinste luchtbewegingen in het stadion. Wind die ongehinderd urenlang en over honderden kilometers waait, kan er iets van merken, maar geen loper in een stadion. Het is ook een fabeltje dat de Corioliskracht ervoor zorgt dat het badwater altijd in dezelfde richting draaiend wegloopt (dat doet het níet, probeert u het maar uit). Trouwens, áls een loper al iets van die Corioliskracht zou voelen, dan zou ze hem op het noordelijk halfrond naar rechts doen uitwijken in plaats van naar links, en dan zou een looprichting met de wijzers van de klok mee meer voor de hand liggen. (sts)
Klopt, dat was eigenlijk de enige uitzondering die we konden verzinnen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:36 schreef foton het volgende:
Auto races zijn niet altijd linksom.
Maar dat zijn dan ook geen ovaalvormige pistes meestal. Lijkt me dus dat er in de autosport en motorsport geen handvesten voor zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:37 schreef Falco het volgende:
Maar de meeste autoraces zijn ook linksom hoor. Dit is ook wel iets wat me intrigeert btw...
In de F1 heb je volgens mij maar heel weinig circuits die linksom gaan, of was dat nou linkshandigquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:37 schreef Falco het volgende:
Maar de meeste autoraces zijn ook linksom hoor. Dit is ook wel iets wat me intrigeert btw...
De meeste autoraces zijn rechtsom.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:37 schreef Falco het volgende:
In elk geval wordt Silverstone rechtsom gereden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:37 schreef Falco het volgende:
Interlagos en Imola zijn volgens mij de enige linksom.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:45 schreef foton het volgende:
[..]
In elk geval wordt Silverstone rechtsom gereden.
En Suzuka min of meer ook. Vanaf de start lijkt dat tenminste zo, maar dan krijg je natuulijk te maken met die kruising...
En nu ik op F1.com kijk, lijken bijna alle F1 races rechtsom gereden te worden.
Geld alleen voor lopen dan, niet voor fietsen etc. Maar toch, ook bij lopen lijkt me dit zwak, je probeert immers je spieren aan beide zijden maximaal te ontwikkelen voor je respectievelijke sport. Dan zou je dus gaan schipperen tussen voordeel in de bocht en voordeel op het rechte stuk. Een biologische aanleg lijkt me ook stug. Vruger rende men ook niet met een speer rondjes achter wilde dieren aan.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:43 schreef Alecks het volgende:
De meeste mensen vinden linksom 'makkelijker' gaan dan rechtsom. Misschien omdat de meeste mensen recht zijn en spieren van de benen aan die kant misschien iets steviger ontwikkeld zijn? Dan zou je aan die kant net iets meer kracht kunnen zetten...
Oeeps, ja bij nader inzien klopt het. Ik zat te denken aan Monaco enzo totdat ik nu besefte dat die idd rechtsom gaanquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:43 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
De meeste autoraces zijn rechtsom.
Imola, Brazilie en Suzuka zijn het uit mijn hoofd.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:45 schreef foton het volgende:
[..]
In elk geval wordt Silverstone rechtsom gereden.
En Suzuka min of meer ook. Vanaf de start lijkt dat tenminste zo, maar dan krijg je natuulijk te maken met die kruising...
En nu ik op F1.com kijk, lijken bijna alle F1 races rechtsom gereden te worden.
dat dacht ik ook alquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:43 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
De meeste autoraces zijn rechtsom.
Dit was een grapje mensen. Jullie kunnen nu stoppen met daarover na te denken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:45 schreef Vitalogy het volgende:
Het antwoord is trouwens heel simpel
je hebt dan altijd wind mee
met andere woorden; je grap was kut!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:51 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dit was een grapje mensen. Jullie kunnen nu stoppen met daarover na te denken.
Nee jouw uitleg is kut, mijn grapje was wel ok.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:52 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
met andere woorden; je grap was kut!![]()
Misschien is m'n uitleg niet geheel correct. Maar echt, je grap was totaal niet grappig, hoop dat dit niet je normale humor is want dan ben je gewoon niet grappig. sukkel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:53 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Nee jouw uitleg is kut, mijn grapje was wel ok.
Alleen de laatste geeft eigenlijk in mijn mening een echte mogelijke verklaring:quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:33 schreef gr8w8 het volgende:
Linkje naar een site met kranteartikelen ed over het probleem. IWij waren dus niet de enige! Ga ik morgen eens doorlezen, ben erop gewezen door iemand op het in de OP genoemnde "elders".
quote:- He explains that in the 1896 Athens Olympics, the tracks were actually clockwise. However, due to complaint from the atheletes that it felt unnatural, it was changed to "left hand inside" or counterclockwise in 1913. ...
According to a Professor Matsumoto, since the right brain processes spatial recognition human perception of space is stronger through the left side of vision (the hemispheres of the brain control opposite sides of the body). When you are running "left hand inside" or counterclockwise, you have better visibility of space on the left side and you are able to run more comfortably, confidently, and quickly.
Wehehe, tja, maar dat is dan ook weer aangeleerd he, ik denk niet dat een echte baanschaatser vaak oefent op bochtjes rechtsom.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 09:51 schreef Trainspotter het volgende:
Wat me trouwens wel eens leuk lijkt om te zien: een schaatswedstrijd rechtsom. Kijken of Jan Bos dan nog zulke vloeiende bochten rijdt.![]()
Dat lijkt me toch meer iets aangeleerds. De banen zijn linksom dus ontwikkel je de spieren rechts meer.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:43 schreef Alecks het volgende:
De meeste mensen vinden linksom 'makkelijker' gaan dan rechtsom. Misschien omdat de meeste mensen recht zijn en spieren van de benen aan die kant misschien iets steviger ontwikkeld zijn? Dan zou je aan die kant net iets meer kracht kunnen zetten...
Jawel man, dat is juist leuk én goed voor je coördinatie. Vooral leuk als je er redelijk bedreven in bent en de rest niet!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 09:53 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Wehehe, tja, maar dat is dan ook weer aangeleerd he, ik denk niet dat een echte baanschaatser vaak oefent op bochtjes rechtsom.
Inderdaad.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 09:58 schreef kleinmeiske het volgende:
Dat lijkt me toch meer iets aangeleerds. De banen zijn linksom dus ontwikkel je de spieren rechts meer.
is dan ook hooguit leuk om te meten, maar je kunt er absoluut niet uit concluderen dat het voor de meeste atleten van nature makkelijker is om linksom te lopen. Je zou bijvoorbeeld wel kunnen kijken naar statistieken tussen links- en rechtshandigen. Als blijkt dat er in het normale leven meer linkshandigen zijn dan op 'de baan', dan zou je voorzichtig tot die conclusie kunnen gaan komen.quote:Fukami conducted an experiment by having 4 university track atheletes run the 400 meter both clockwise and counterclockwise. The results of the average times were 58.62 for clockwise and 56.52 seconds for counterclockwise.
Dat heeft Napoleon toch geforceerd? Of is dat een historisch broodje aap?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:43 schreef Bert-Spies het volgende:
linksom lopen is natuurlijk: de meesten van ons zijn rechts: altijd al zo geweest. Ga maar eens iets gooien zoals een rots of een speer: als je rechtsom loopt gooi je niet zo ver en hard, het zit een beetje in osn 'gestel' dus.
De reden dat ze in sommige landen links rijden is onstaan tijdens de perioden dat men paard reed: om te voorkomen dat je wapens, die je links had hangen, tegen elkaar aan zouden komen. In Engeland ( ridders) en Japan ( samurai ) is dat uiteindelijk doorgezet in het gewone verkeer. In andere landen was niet zo ver en heeft men dus later besloten om rechts te gaan rijden.
BS
dat zou best kunnen hoor!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:46 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Dat heeft Napoleon toch geforceerd? Of is dat een historisch broodje aap?
Ik ken ook het verhaal dat Napoleon alleen maar uit controverse aan de andere kant van de weg ging lopen. Bij de eerste Amerikanen schijnt het net zo geweest te zijn. Die hadden de pest aan 't moederland.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:46 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Dat heeft Napoleon toch geforceerd? Of is dat een historisch broodje aap?
Ik dacht dat dat was vanwege het klappen van de zweep. Die hou je rechts en als je dan links rijdt, mep je er zo geen voetgangers mee in het gezicht.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:43 schreef Bert-Spies het volgende:
linksom lopen is natuurlijk: de meesten van ons zijn rechts: altijd al zo geweest. Ga maar eens iets gooien zoals een rots of een speer: als je rechtsom loopt gooi je niet zo ver en hard, het zit een beetje in osn 'gestel' dus.
De reden dat ze in sommige landen links rijden is onstaan tijdens de perioden dat men paard reed: om te voorkomen dat je wapens, die je links had hangen, tegen elkaar aan zouden komen. In Engeland ( ridders) en Japan ( samurai ) is dat uiteindelijk doorgezet in het gewone verkeer. In andere landen was niet zo ver en heeft men dus later besloten om rechts te gaan rijden.
BS
Ja, maar net als je linker en rechterhand verschillen je benen in kracht.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:34 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat was vanwege het klappen van de zweep. Die hou je rechts en als je dan links rijdt, mep je er zo geen voetgangers mee in het gezicht.Maar gooien is geen ritmische beweging. Je gooit beter met je voorkeurshand, omdat je coördinatie dan beter is. Lopen doe je met beide benen. Best tof als die dan evenveel kracht leveren en evengrote stappen maken. Anders ben je behoorlijk benadeeld op de rechte stukken of als er een beets achter je aanzit in de jungle.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |