Ik schijn zelf ook een keer behoorlijk verbrand te zijn, maar ook daar weet ik niets van af, en ik ben ook niet bang voor hete vloeistoffen geworden ofzo.quote:Op woensdag 9 november 2005 08:55 schreef BreaktotheDance het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stukken minder dan gebeurtenissen op latere leeftijd. Ik neem aan dat je je dit soort dingen zelf meestal niet kunt herinneren, maar dat dit verteld wordt door je ouders of iets dergelijks. Als baby ben ik ook een keer in een moment van onoplettendheid van de commode getieft, ongelukkig neergekomen, maar op het randje gehaald. Dat is me ook niet bijgebleven ofzo.
Dat vind ik zelf ook.. "Get over it" is misschien in sommige gevallen hard, en niet altijd 100% mogelijk, maar ik denk dat het geen verkeerd streven is..quote:Ik denk dat het best erg is als je bepaalde dingen (zeker de dingen die hierboven beschreven staan) meemaakt, maar probeer dergelijke dingen eens zoveel mogelijk een plaats te geven en door te gaan met LEVEN. Er is ook nog zoveel moois dat vaak overschaduwd wordt door (al dan niet begrijpelijke) trauma's!
Het ligt aan de nasleep denk ik.quote:Op woensdag 9 november 2005 08:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af of die dingen die in het begin genoemd worden, dingen die gebeuren als baby of heel klein kind, wel je leven negatief kunnen beinvloeden, al is het een klein beetje?
Zijn er nog risico's of dingen die je niet kan of mee moet oppassen?quote:Op woensdag 9 november 2005 15:57 schreef logisnack het volgende:
[..]
Het ligt aan de nasleep denk ik.
Zelf heb ik een aangeboren hartafwijking.
Op mijn 2de geopereerd.
Gevolg.. ik moet 1x in de 3 jaar naar Groningen voor controle.
Bij zoiets kan ik me dat inderdaad voorstellen. Het is vervelend als mensen alles wat er gebeurt daar aan gaan linken. Ik weet niet hoe reeel het in jouw geval zou zijn?quote:Mijn ervaring is zelfs dat het enorm vervelend is als anderen hiervan afweten.
Mensen gaan constant lopen vragen hoe het gaat.. en als ik me even niet lekker voel zijn ze direct in paniek.
Inderdaad, lijkt mij ook. Al wordt het natuurlijk een ander verhaal als je bepaalde dingen niet meer kan, of op een andere manier blijvende zichtbare effecten er door hebt..quote:Nee.. ik kan het geen trauma noemen. maar wel iets wat ik mijn leven lang me me meedraag.
Maar ik voel de behoefte niet om iedereen er over te vertellen.
Veel van mijn vrienden weten het denk ik nieteens.. en waarom zouden ze.![]()
Ja.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:46 schreef Tobbes het volgende:
Kennen jullie -negatieve- dingen die voor altijd bij je zullen blijven en je mogelijk ook kunnen hinderen in het functioneren in het dagelijks leven?
quote:Op woensdag 9 november 2005 00:41 schreef Xebrozius het volgende:
Of je houdt je vast aan alle nare triviale gebeurtenissen OF je gaat door met het leven en geeft de gebeurtenis een plaats.![]()
Je hebt 2 typen karakters wat betreft de trauma's:De aandachttrekkende huilie die zijn omgeving altijd duidelijk maakt dat wat hij/zij heeft meegemaakt met niets is te vergelijken wat anderen hebben meegemaakt en continu moeten dweepen met het verleden. Mensen die nog prima kunnen genieten van het leven, doorgaan tot de laatste snik en er het beste van maken omdat ze de gebeurtenis hun leven niet willen laten regeren.
Ik mag geen piloot wordenquote:Op woensdag 9 november 2005 16:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zijn er nog risico's of dingen die je niet kan of mee moet oppassen?
[..]
Bij zoiets kan ik me dat inderdaad voorstellen. Het is vervelend als mensen alles wat er gebeurt daar aan gaan linken. Ik weet niet hoe reeel het in jouw geval zou zijn?
[..]
Inderdaad, lijkt mij ook. Al wordt het natuurlijk een ander verhaal als je bepaalde dingen niet meer kan, of op een andere manier blijvende zichtbare effecten er door hebt..
Eigenlijk dus niets waar anderen bang voor zouden hoeven zijn..quote:Op woensdag 9 november 2005 16:33 schreef logisnack het volgende:
[..]
Ik mag geen piloot worden![]()
Is niet reeel, behalve als ik steken/pijn in mijn hart zou krijgen.. of langdurige hoofdpijn, duizelig etc. maar in zo'n geval meld ik het zelf wel.
Verstandig.quote:Nee.. ik kan bijna alles.. ik ken mijn eigen grensen en die overtreed ik niet.
Roken b.v. is iets waar ik nooit aan ben begonnen.
Inderdaad, hoewel ik me wel kan voorstellen dat het toch wel enige invloed heeft, al is ide afgaande op wat je vertelt idd heel erg beperkt.quote:Maargoed.. begint redelijk oftopic te gaan.. want dit is geen trauma
Volgens mij overleven de mensen uit de eerste groep de trauma's van de tweede groep niet. Die vechten niet hard genoeg om uit die coma te komen, plegen zelfmoord nadat hun vrouw is overleden, etc. Vandaar dat je dus zo weinig klaagzangen hoort over echte trauma's.quote:Op woensdag 9 november 2005 00:41 schreef Xebrozius het volgende:
Of je houdt je vast aan alle nare triviale gebeurtenissen OF je gaat door met het leven en geeft de gebeurtenis een plaats.![]()
Je hebt 2 typen karakters wat betreft de trauma's:De aandachttrekkende huilie die zijn omgeving altijd duidelijk maakt dat wat hij/zij heeft meegemaakt met niets is te vergelijken wat anderen hebben meegemaakt en continu moeten dweepen met het verleden. Mensen die nog prima kunnen genieten van het leven, doorgaan tot de laatste snik en er het beste van maken omdat ze de gebeurtenis hun leven niet willen laten regeren.
De meeste 'trauma's' die ik hoor van anderen zijn:
"Als baby was ik bijna dood geweest"
"Als klein kind ben ik bijna gestikt in een vissegraat"
"Als kind ben ik bijna verdronken in de badkuip toen mijn moeder 3 seconden niet oplette"
"Een vriend van mij heeft een auto ongeluk gehad en hem bezoeken in het ziekenhuis was erg traumatisch"
"Een goede vriendin van me is verkracht en nu durf ik 's nachts niet meer alleen over straat"
Vreemd genoeg hoor ik nooit:
"Ik heb mijn vrouw zien sterven in mijn armen, sindsdien ben ik bang voor vrouwen"
"Na 5 weken in coma en 6 maanden revalidatie durfde ik niet meer naar buiten"
"Ik heb de hoop uiteraard opgegeven toen ik in het ziekhuis lag na dat ernstige ongeluk"
De mensen met de echte trauma's hoor je niet, en als ze spreken dan spreken ze zelfbewust en zeker. Met nieuwe levenslust zonder continu hun omgeving aan hun leed te herinneren.
Raar genoeg zijn mensen met de 'net-niet-trauma's altijd degenen die je continu helpen herinneren hoe erg ze het wel niet hadden. Alsof ze gewoon weten dat ze geen schijn van kans maken, en hun woorden tegen dovemansoren gericht zijn maar stug doorgaan om de aandacht te krijgen die ze niet verdienen.
Amen.quote:Op woensdag 9 november 2005 00:41 schreef Xebrozius het volgende:
De meeste 'trauma's' die ik hoor van anderen zijn:
"Als baby was ik bijna dood geweest"
"Als klein kind ben ik bijna gestikt in een vissegraat"
"Als kind ben ik bijna verdronken in de badkuip toen mijn moeder 3 seconden niet oplette"
"Een vriend van mij heeft een auto ongeluk gehad en hem bezoeken in het ziekenhuis was erg traumatisch"
"Een goede vriendin van me is verkracht en nu durf ik 's nachts niet meer alleen over straat"
Vreemd genoeg hoor ik nooit:
"Ik heb mijn vrouw zien sterven in mijn armen, sindsdien ben ik bang voor vrouwen"
"Na 5 weken in coma en 6 maanden revalidatie durfde ik niet meer naar buiten"
"Ik heb de hoop uiteraard opgegeven toen ik in het ziekhuis lag na dat ernstige ongeluk"
De mensen met de echte trauma's hoor je niet, en als ze spreken dan spreken ze zelfbewust en zeker. Met nieuwe levenslust zonder continu hun omgeving aan hun leed te herinneren.
Raar genoeg zijn mensen met de 'net-niet-trauma's altijd degenen die je continu helpen herinneren hoe erg ze het wel niet hadden. Alsof ze gewoon weten dat ze geen schijn van kans maken, en hun woorden tegen dovemansoren gericht zijn maar stug doorgaan om de aandacht te krijgen die ze niet verdienen.
Vanwaar de topickick, heb je nog iets toe te voegenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:50 schreef fraubitch het volgende:
[..]
Amen.
Nooit gedacht dat ik het ooit zo eens met je zal zijn.
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:56 schreef Xennia het volgende:
[..]
Vanwaar de topickick, heb je nog iets toe te voegen![]()
er stond een linkje ernaar in een ander topicquote:Op vrijdag 7 juli 2006 02:00 schreef NanKing het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe mensen toch aan die topics komen die ze zo kicken![]()
.
Bewust er naar zoeken?
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 02:01 schreef fraubitch het volgende:
[..]
er stond een linkje ernaar in een ander topic
jouw schuld (quote:Op vrijdag 7 juli 2006 02:03 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
nog wel een hamstertopic, foei hoor
![]()
![]()
jawel (quote:Op vrijdag 7 juli 2006 02:05 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
sorry ()
![]()
geen trauma aan over houden he![]()
![]()
Maar goed, heb je nog een toelichting over waarom je het met deze behoorlijk treurige simplificatie eens bent? (om nog wat van je kick te maken?)quote:Op vrijdag 7 juli 2006 02:01 schreef fraubitch het volgende:
[..]
er stond een linkje ernaar in een ander topic
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |