Opgedragen aan gardien dan
![]()
ik werd in 1599 geboren in een welgestelde boerenfamilie, die echter te kampen kreeg met een steeds verdere daling van de inkomsten doordat de landeren verdeeld werden over een erg grote kinderschare ....
Ik kreeg te maken met steeds meer armoede en daarom zocht ik mijn heil in een zeer strenge protestantse kerk... Ik werd zeer overtuigd van de Waarheid van de Goddelijke Puriteinse Visie en begon deze ook politiek na te streven...
Ik stelde me beschikbaar voor het parlement en werd daar door een streng gelovige volgelingenschare in 1640 in gekozen..
daar werd ik fel tegenstander van de verkwisting van gelden door Koning en Bisschoppen end eed alles om hun macht in te perken, ten kostte van regionale raden van burgers...
In 1642 brak een burgeroorlog uit tussen het parlement en zijn leden, en de koning...
Ik diende in het leger en bleef in het parlement, maar dar was ik ook een outsider, door mijn radicale visie, die erg na was aan het volk dat in het leger vocht en mijn afkeer voor 'compromissen', en de nette maar onmorele gegoedde en rijkere burgerij.
Ik richtte een eigen Model-leger op, van vaak boeren en religieuze strijders...
Ik was echter ook binnen de religieuze fractie, die steeds sterker werd, een 'liberaal' die eerder voor godsdienstvrijheid was, dan voor het opdringen van en staatsreligie, en enige tijd en overwinningen, kon ik met de koning onderhandelen, die me echter toch verraadde en een tweede offensief startte, waarna ik hem vervolgdde en versloeg met mijn 'modelleger'.
het parlement stuurde me toen als legerleider ook nog naar afgelegen regionen, om deze te onderwerpen in rond 1650 was het hele land onder controle van het parlement, welke mij toen als 'beschermheer' verkoos..
In deze rol ging ik aan de slag om de rotzooi die het parlement en de hoofdstad waren op te ruimen.... ik streef naar een 'parlement van heiligen', van 140 godsvruchtige mannen, die niet zo corrupt waren als eerst..
Zedelijk gedrag in de steden...
Ik zorgde voor absolute godsdienstrijheid, met uitzondering van die geloven die anderen hun wetten 'opdringen', of die politieke ambities uitdragen binnen hun kerkgemeente, of natuurlijk die geloven die onzedelijke gewoontes hadden..
Mijn supporters wilden me tot koning verheffen, maar dartegen heb ik me altijd verzet, tot aan mijn dood, alhoewel toen mijn supporters wel mijn zoon tot mijn opvolger maakten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25