abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:48:19 #1
87681 Sark
Shellslaaf
pi_29210795
Laatts had ik een discussie met een vriend van me over hoeveel invloed een studentenverening kan hebben tot het helpen van een baan. Een neef van mij is pas afgestudeerd en krijgt regelmatig de vraag bij welke sutdentenvereniging hij heeft gezeten op solicitaties te horen. Heeft een studentenvereniging echt invloed bij sommige bedrijven ..... of is dit allemaal onzin.

Wat zou een studenten vereniging nog meer te bieden hebben tot een baan in de toekomst met je contactenkring die je opbouwt.
If you always do what you always did you always get what you always got!
pi_29210980
Ik heb wel het idee dat mensen die echt bij zo'n (in mijn ogen) foute club hebben gezeten (bv. Vindicat), hun hele leven in hetzelfde kringetje blijven hangen. En in die kringen schuiven ze elkaar wel banen toe, ja.
pi_29211007
Ik heb niet bij een vereniging gezeten, niet mijn ding. Heb toch een prima baan gevonden. Je moet gewoon bij zo'n vereniging gaan als het je aanspreekt. Niet om je cv mee op te leuken ofzo.
pi_29211017
Interessant, ik heb niet bij een vereniging gezeten en nu heb ik geen baan...
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:55:09 #5
87681 Sark
Shellslaaf
pi_29211048
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb wel het idee dat mensen die echt bij zo'n (in mijn ogen) foute club hebben gezeten (bv. Vindicat), hun hele leven in hetzelfde kringetje blijven hangen. En in die kringen schuiven ze elkaar wel banen toe, ja.
Dat is dus precies het verhaal dat ik te horen kreeg. Een goede vriend van hem zat bij een studenten vereniging waar zijn vader in het verleden ook bij gezeten heeft. Op deze manier heeft hij heeft wat studenten maatjes uit dezelfde vereniging baantjes toe kunnen schuiven door zijn vader.
pi_29211080
Goed om te onthouden
pi_29211084
Vaak maakt het volgens mij niet zo heel veel uit waar je lid bent geweest, maar of je actief bent geweest in verschillende commissies, zodat men kan zien dat je al wat extra ervaring hebt boven iemand die alleen maar gestudeerd heeft.

Natuurlijk zijn er een aantal zeer traditionele bedrijven (veelal kleine) die alleen maar mensen aannemen die lid zijn geweest bij een van de corpora, maar daar solliciteer je over het algemeen ook niet, maar wordt je via via een baantje aangeboden.
It's not a beer belly, it's a fuel tank for a sex machine!
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:56:14 #8
87681 Sark
Shellslaaf
pi_29211093
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:54 schreef JohnDDD het volgende:
Interessant, ik heb niet bij een vereniging gezeten en nu heb ik geen baan...
zo bedoel ik het ook niet, of je er nu wel of niet bij gezeten hebt een baan vinden kan je altijd. Wat ik bedoel aan te geven dat het bij sommige bedrijven zo werkt, dat er gekeken wordt of je bij een vereniging gezeten hebt of niet.
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:57:10 #9
87681 Sark
Shellslaaf
pi_29211139
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:56 schreef Cybersailor het volgende:
Vaak maakt het volgens mij niet zo heel veel uit waar je lid bent geweest, maar of je actief bent geweest in verschillende commissies, zodat men kan zien dat je al wat extra ervaring hebt boven iemand die alleen maar gestudeerd heeft.

Natuurlijk zijn er een aantal zeer traditionele bedrijven (veelal kleine) die alleen maar mensen aannemen die lid zijn geweest bij een van de corpora, maar daar solliciteer je over het algemeen ook niet, maar wordt je via via een baantje aangeboden.
echt kleine namen ging het hier niet om, dat is wat mij verbaasde. Praat hier over KLM, SHELL, etc
pi_29211150
Een netwerk is natuurlijk altijd bevorderlijk voor je kansen op de arbeidsmarkt en dan maakt het volgens mij niet uit of dit netwerk gelegd wordt via een studentenvereniging of een sportvereniging of een studievereniging enz enz enz.
hattrickteam >>> FC__Paniek (770160)
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:58:26 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29211186
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:54 schreef FlamejoB het volgende:
Ik heb niet bij een vereniging gezeten, niet mijn ding. Heb toch een prima baan gevonden. Je moet gewoon bij zo'n vereniging gaan als het je aanspreekt. Niet om je cv mee op te leuken ofzo.
Precies, voor de lol doen, niet omdat het moet ofzo.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_29211216
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:57 schreef Sark het volgende:

[..]

echt kleine namen ging het hier niet om, dat is wat mij verbaasde. Praat hier over KLM, SHELL, etc
Bij dit soort bedrijven gaat het er ook niet meer om of je lid bent geweest bij een studentenvereniging, maar of je actief bent geweest, dat kan ook zijn bij een studievereniging, sportvereniging (in mindere mate) of bijvoorbeeld een studentenfractie
It's not a beer belly, it's a fuel tank for a sex machine!
pi_29211232
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:55 schreef Sark het volgende:
Dat is dus precies het verhaal dat ik te horen kreeg. Een goede vriend van hem zat bij een studenten vereniging waar zijn vader in het verleden ook bij gezeten heeft. Op deze manier heeft hij heeft wat studenten maatjes uit dezelfde vereniging baantjes toe kunnen schuiven door zijn vader.
De vraag is of je dat wilt... Het type mensen dat zich bij zo'n vereniging aansluit is voor het merendeel bepaald niet mijn type mensen...
pi_29211905
Het maakt meestal inderdaad weinig uit bij WELKE vereniging je precies zat, het juiste corps of wat dan ook is meeeeeestal niet echt relevant. Zoals hier al gezegd wordt zijn van die mooie commissietjes wel wat leuke extra-curricilaire activiteiten die ze op je CV waarderen MITS er bestuurservaring uit is gehaald.

In de Quote van een flink aantal maandjes terug werd dezelfde vraag gesteld als de TS stelt, en recruiters beweren stellig wat ik net schreef. Maar, wordt erbij gezegd, heel soms kan het juiste corps er wel voor zorgen dat je briefje net even sneller op het goeie stapeltje terecht komt, zoals de Quote dat zo mooi schreef.

Maar volgens mij als je kijkt naar kantoren als NautaDutilh (lees: Ballenbende!) zijn het toch echt allemaal van die fijne corpsjongens die elkaar de hand boven het hoofd houden enz.

Ook een bedrijf als Heineken bestaat trouwens uit een heleboel fijne corpsballen die elkaar de hele dag gelijk staan te geven (maar wel in hun product geloven! )

Belangrijk is hierbij op te merken dat mensjes die bij een Corps zitten vaak al in dergelijke kringen van hoge machtsechelons verkeren, of ze nou bij een studentenvereniging gaan of niet. Of het echt het corps AN SICH is wat het hem doet is dus moeilijk te zeggen.

De voornaamste reden om bij een vereniging te gaan blijven toch echt de 'hertjes'. Voor mij dan

Als ik er prikkelende figuren ontmoet waar ik later ook nog wat aan heb is dat mooi meegenomen.
pi_29211958
De 'hertjes'?
pi_29211980
Het verhaal wat je vaak hoort is dat lid zijn van een studenten-vereniging later in je leven een kruiwagen is. Vooral corpsballen gaan daar prat op. Nou niet helemaal waar want de tijden zijn veranderd en de eisen ook ander geworden waar het bekende 'good old' boys network bijna is uitgestorven.
Vroeger was het wel zo en dat hebben we het over de jaren 50/60/70 en 80.
Tegenwoordig kun je elkaar wel tegenkomen in een of andere functie maar niet meer dan dat.
Bedoel de gedachte dat die oud-verenigingslid jou wel even binnenloodst voor dat nieuwe baantje is uit de tijd en niet waar. Wel kan hij hooguit(als hij iets te maken heeft met de selectie-commissie) een vrijblijvend advies geven mocht men meer over je willen weten zoals " Hoe is pietje zus en zo in de dagelijkse omgang e.d.". Maar aangezien tegenwoordig de regels tot toelating door zoveel 'mensen' wordt omgeven is de tijd dat een paar jongens die zoals vroeger de dienst uitmaakten echt niet meer.

Maar een studenten-leven is ook wat je er zelf van maakt. Je hoeft er niet bij te horen als je niet wilt. De meesten doen het omdat ze zelf alleen zich niet weten te vermaken en dus zich bij de saamhorigheidsgroep aansluiten om wat mee te maken.
  donderdag 28 juli 2005 @ 20:25:38 #17
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_29212071
Och, mijn opleiding levert momenteel te weinig afgestudeerden af om aan de vraag te kunnen voldoen, dus zorgen maak ik me toch al niet echt
Neemt niet weg dat ik gedurende mijn studie wel het een en ander heb georganiseerd/helpen organiseren. Alleen al de ervaring die je daar uit haalt maakt het de moeite waard.
"Echte" verenigingen heb je hier in Breda, bij gebrek aan uni, toch al niet...
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 28 juli 2005 @ 20:26:07 #18
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_29212083
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De 'hertjes'?
Corpssletjes.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_29212218
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 20:26 schreef JDude het volgende:
Corpssletjes.
Ah, die wijven in mantelpakjes.
pi_29212459
"Ha die Stampert! Alles lekker, sluwe advocaat? Ik heb eindelijk een punt gezet achter die fuckstudie, dus is het moment aangebroken iemand te vinden die gek genoeg is om mij elke maand een koffer geld in de schoot te werpen. Stampert, mochten jullie nog op zoek zijn, dan moest ik misschien eens een brief in elkaar vlammen!"

De 27-jarige Reinder Eekhof sjeesde nèt niet, studeerde af en moest aan de baan. Eekhof besloot via de mail eens te informeren bij een corpsvriendje van advocatentent Houthoff Buruma. Door een wrede speling van het lot kwam het mailtje echter niet bij zijn vrindje, maar bij een andere Houthoff-medewerkster terecht. Die las het, grijnsde haar tanden bloot en stuurde het door naar haar vriendinnen, met als subject "Voor het echte Lullo Pikkenpijpersgevoel!".
enz.

Stukje van een artikeltje uit de Quote van Juni '05 (blz 34, moest d'r ineens aan denken bij deze thread ).
pi_29212552
Ach zo gaat het al eeuwen lang hoor.
pi_29217915
Of je nu bij een studentenvereniging hebt gezeten of bloembollen hebt gepoot op het aardappelveld: in tijden waar economisch gezien geen schaarste is nemen de eisen gewoon toe en werkgevers zoeken een 'relatie' waarbij ze de 1 boven de ander kunnen verkiezen.
Bloed, zweet en tranen!
  donderdag 28 juli 2005 @ 23:41:06 #23
16082 Wytze
...Confidential
pi_29218443
Het is echt de grootste bullshit dat ik iemand aan zou nemen die in mijn studenten verniging heeft gezeten.

Ik ben zelfstandig ondernemer en de ervaring heeft mij geleerd dat dat type personen wat zich "een echte student" noemt vaak andere prioriteiten heeft dan zich inzetten voor de zaak.

Verder ben ik het wel met Sark eens dat je d.m.v. een studenten vereniging wel makkelijker aan een baan kunt komen door het kennen van mensen, maar dat bedrijven je hierop selecteren is natuurlijk kant-klare onzin.

Als laatste wil ik nog even toevoegen dat ik studenten verenigingen echt kansloos vind om over die ontgroening nog niet eens te spreken. In één woord: Wannabee's !
"Trust me; when I make things disappear, they stay buried."
pi_29219799
Ik ben tijdens sollicitaties nooit geconfronteerd met vragen over het studentenleven. Ik vermoed dat mensen die zulke vragen krijgen een merkwaardig CV hebben met gaten. Als je op je CV hebt staan dat je 9 jaar over 1 HBO studie hebt gedaan, dan kan ik me voorstellen dat je zulke vragen krijgt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_29222692
Skull and Bones anyone
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')