quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:06 schreef ATuin-hek het volgende:Wat ik probeer aan te geven is dat het vrij makkelijk is om dingen in een andere context te lezen. Dat met dat zwaard (of meer toepasselijk voor de huidige tijd wapen) moet je volgens jou niet letterlijk nemen maar in de context met de rest. Echter die legioenen engelen zijn blijkbaar wel letterlijk zo bedoeld? Wie zegt dat het niet andersom is.
Er is geen tegenstelling tussen ‘letterlijk’ en ‘in context’.
Dit geval was voor een deel beeldspraak, maar alles dient altijd bezien te worden in harmonie met de context van de rest van de Schrift.
De engelen zijn overigens wel degelijk letterlijk bedoeld.
Overal in de Schrift worden ze als letterlijke schepselen weergegeven en er wordt duidelijk gemaakt dat er echt een groot aantal engelen is. Ook wordt in de bijbel het verband gelegd tussen Jezus en zijn gedaante als voormenselijk, hemels schepsel, de aartsengel Michaël.
(aartsengel=hoofd van alle engelen). Aangezien hij Gods zoon was en in zijn voormenselijke bestaan het hoofd van alle goede engelen was, kon hij terecht zeggen dat hij een beroep had kunnen doen op die enorm machtige engelenlegers. Hij deed het echter niet omdat dat niet het doel was van zijn aanwezig zijn daar. Hij moest zijn leven geven voor de mensheid.
quote:
Dat ze gek zijn ben ik met je eens
![]()
Ik vraag me dan toch af waar het dan fout gaat dat het alsnog uit naam van God gedaan wordt.
![]()
Tja, waar gaat het fout...ik vraag het me ook al zo lang af. Kennelijk zijn ze zo verblind door macht en geld dat religie op de achtergrond raakt of zelfs als excuus wordt gebruikt voor de meest vreselijke dingen.
Velen hebben ook ‘een vorm van godvruchtige toewijding, maar blijken de kracht ervan niet te bezitten’ (2 Tim 3:5)
quote:
Vandaar mijn verwarring. Denk nou iedereen die de bijbel op een andere manier volgt dat de rest die dat op hun eigen manier doen het fout hebben? Gaat er dan niemand twijfelen of er niets iets mis zit?
Veel religieuze leiders hebben halsstarrig vastgehouden aan dogma’s en tradities ten koste van de bijbel. Verder zijn velen inderdaad erg koppig en weigeren geloofsstellingen aan te passen, ook als blijkt dat deze niet kloppen.
Er moet inderdaad een gezonde, constante twijfel zijn. ‘Doe ik het goed?’ ‘Klopt wat ik denk met de context?’ Maar velen hebben zich door trots, materiele verlangens en macht laten verleiden tot kwaaddoen of zich laten weerhouden benodigde aanpassingen te maken.
Velen slapen inderdaad, helaas, lekker verder.
Een zekere nederigheid is zeker op zijn plaats, ook voor mij en voor ons, maar wanneer met zich aan de Schrift alleen houdt en een leerstelling klopt gewoon compleet, dan is het prima dat te vertellen aan anderen en elkaar dus te helpen en aan te moedigen om te snappen en te doen wat God wil.
quote:
Vroeger was dat inderdaad van toepassing. (dat wil zeggen, toen de Mozaïsche Wet nog gold)
Na Jezus’ dood verviel deze wet echter en werden zowel de instructies voor het maken van altaren alsook de altaren zelf en zelfs de offers ervoor, overbodig. Jezus’ volmaakte offer oversteeg alle dierenoffers en was afdoende voor altijd.
Gezien dat feit is het dus onnodig voor een kerk om een altaar te hebben. Er hoeven geen offers meer gebracht te worden. Altaren worden echter al gauw voor meer duistere doeleinden gebruikt en het zou een Christelijke geloofsstroom zeker goeddoen geen altaren te gebruiken in de aanbidding voor God.