quote:Op maandag 19 september 2005 20:20 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Blijf maar lekker onder die ene wetenschappelijke opvatting hangen dan kom je er wel.
En dit is geen extremisme? Zo als jij vrij bent om je Sovjet anti-geloof aan te hangen, zal je ook anderen vrij moeten laten geen varkensvlees te eten. Het is trouwens weer aardig actueel, want de hedendaagse opgefokte bio-industrie varkens zijn ook niet echt bepaald gezond voor de mens.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:03 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
De nederlandse regering zal de komende jaren de religies onder de loep moeten nemen en het kaf vanhet koren scheidden en aansluitend verboden tegen dergelijke passages's in de wet opnemen.
Godsdienst is levensgevaarlijk en de aanhangers ervan lijden aan stupide waanvoorstellingen, dat valt niet te ontkennen.quote:Op donderdag 22 september 2005 13:47 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik trek gewoon mijn conclusies uit zoiets gestoords als GOD.
Kennen jullie deze religieuze broeders nog:
[afbeelding]
De dag dat de tanks eindelijk uitruken tegen die stomme rotgod van jullie.
www.serendipity.li/waco.html
Het illustreert gewoon de gevaarlijke rechtvaardigingen van godsdienst en varkensvlees is er daar 1 van.
dat ontken ikquote:Op donderdag 22 september 2005 13:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Godsdienst is levensgevaarlijk en de aanhangers ervan lijden aan stupide waanvoorstellingen, dat valt niet te ontkennen.
Volgens mij doelde D_D er niet op dat je stupide bent, maar dat je waanvoorstellingen stupide zijn. Dat zegt niets over je intelligentie.quote:Op donderdag 22 september 2005 15:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat ontken ik
ik val in de desbetreffende groep
ik zal je mijn cijferlijst sturen....
stupide is een woord dat duidelijk voortkomt uit onwetendheid en getuigd van weinig realiteitszin
loop op de VU eens rond, intellectueel gezien mag jij van veel mensen hun veters niet eens vastmaken.
Dat er gevaarlijke rechtvaardigingen zijn ben ik met je eens. Al duizenden jaren wordt Gods naam misbruikt door idioten en machtwellustelingen. Maar zegt het feit dat veel mensen (die hoogstwaarschijnlijk zonder religie net zo gek waren en een ander excuus hadden gekozen)quote:Op donderdag 22 september 2005 13:47 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Het illustreert gewoon de gevaarlijke rechtvaardigingen van godsdienst en varkensvlees is er daar 1 van.
Agressie tegen godsdienst is niet het antwoord op de agressie van godsdienst. Het medicijn is dan erger dan de kwaalquote:Op donderdag 22 september 2005 13:47 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[afbeelding]
www.serendipity.li/waco.html
quote:Op donderdag 22 september 2005 13:47 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Zo'n zin zegt alweer genoeg, jij beter in het ontkrachten van je eigen argumenten dan ikquote:De dag dat de tanks eindelijk uitruken tegen die stomme rotgod van jullie.
Er is weinig gevaarlijks aan het niet eten van varkensvlees. Bovendien zijn die foto's een nogal raar voorbeeld, het is tenslotte de overheid geweest die tot een geweldadige bestorming is overgegaan.quote:Het illustreert gewoon de gevaarlijke rechtvaardigingen van godsdienst en varkensvlees is er daar 1 van.
Alle mensen lijden in meer of mindere maten aan wanen. Beweren dat iets niet bestaat terwijl je het niet zeker weet is hoogmoed, tel daar bij op een stukje generalisatie en daar heb je het al; ontkiemmend extremisme.quote:Op donderdag 22 september 2005 13:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Godsdienst is levensgevaarlijk en de aanhangers ervan lijden aan stupide waanvoorstellingen, dat valt niet te ontkennen.
Gezien je post waag ik dat te betwijfelen, je kunt de essentie er niet eens uithalen. En o ja, ik heb schijt aan cijferlijsten, dat zegt voornamelijk iets over je geheugenwerking, niet of je in staat bent oorspronkelijk en origineel denkwerk af te leveren (tip: dit is waar bijna alle gelovigen falen; niet zo vreemd als je bedenkt dat ze altijd met dogma's werken).quote:Op donderdag 22 september 2005 15:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat ontken ik
ik val in de desbetreffende groep
ik zal je mijn cijferlijst sturen....
stupide is een woord dat duidelijk voortkomt uit onwetendheid en getuigd van weinig realiteitszin
loop op de VU eens rond, intellectueel gezien mag jij van veel mensen hun veters niet eens vastmaken.
Precies!quote:Op donderdag 22 september 2005 15:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Volgens mij doelde D_D er niet op dat je stupide bent, maar dat je waanvoorstellingen stupide zijn.
Nee, maar wel over het gebruik ervan, en dat valt meestal wel als "stom" te kwalificeren.quote:Dat zegt niets over je intelligentie.
En de relevantie van deze constatering?quote:Op donderdag 22 september 2005 16:57 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Alle mensen lijden in meer of mindere maten aan wanen.
Oh, en andersom niet zeker? Je kunt nooit zeker weten dat iets niet bestaat als datgene niet bestaat, je kunt het niet bestaan van iets niet aantonen. Echter als er geen enkele aanwijzing is dat datgene bestaat waarvan je dus niet eens weet dat het bestaat en je er dus ook geen enkele voorstelling van hebt behalve een waanbeeld in je hoofd, ja dan ben je best wel een beetje dom om met Maxima te spreken om te beweren dat je het niet bestaan niet kunt aantonen en je er dus wel vanuit moet gaan dat het wel degelijk kan bestaan. Theoretisch is die mogelijkheid er natuurlijk altijd, maar het is wel zwakzinnig om er in te geloven.quote:Beweren dat iets niet bestaat terwijl je het niet zeker weet is hoogmoed
Maar natuurlijk, daarom zijn alle grote denkers ook atheist zeker?quote:, tel daar bij op een stukje generalisatie en daar heb je het al; ontkiemmend extremisme.
Ik vond deze reactie nogal vaag en hoe je het bedoeld is mij niet direct duidelijk, maar als je serieus meent wat daar staat heb ik nieuws voor je:quote:Op donderdag 22 september 2005 21:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
Maar natuurlijk, daarom zijn alle grote denkers ook atheist zeker?
Dat de meeste mensen hun wereldbeeld voor 'waar' houden, en dat dat niet voorbehouden is aan godsdienstigen.quote:Op donderdag 22 september 2005 21:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
En de relevantie van deze constatering?
Dat betwist ik ook niet, sterker nog, een hoop denkers hebben geprobeerd om het bestaan van God te bewijzen of te ontkrachten en ze zijn er nog nooit in geslaagd.quote:Oh, en andersom niet zeker? Je kunt nooit zeker weten dat iets niet bestaat als datgene niet bestaat, je kunt het niet bestaan van iets niet aantonen.
Er zijn aanwijzingen zat, maar die zijn inderdaad vaak voor verschillende interpretaties, en daar begint het geloven, en dat laatste is niet alleen voorbehouden aan godsdienstigen.quote:Echter als er geen enkele aanwijzing is dat datgene bestaat waarvan je dus niet eens weet dat het bestaat en je er dus ook geen enkele voorstelling van hebt behalve een waanbeeld in je hoofd, ja dan ben je best wel een beetje dom om met Maxima te spreken om te beweren dat je het niet bestaan niet kunt aantonen en je er dus wel vanuit moet gaan dat het wel degelijk kan bestaan.
Ik denk dat een groot deel van jouw wereldbeeld ook gebaseerd is op geloven (vooroordeel aannames enz.) wat trouwens niet zo raar is, want ieder mens heeft dat (ja, ik dus ook). Maar termen als dom, zwakzinnig en stupide verraden wel dat je klaarblijkelijk dat zelfinzicht nog een beetje mist, maar ook dat is niet ongewoon voor de mensensoort.quote:Theoretisch is die mogelijkheid er natuurlijk altijd, maar het is wel zwakzinnig om er in te geloven.
Natuurlijk zijn 'alle' (dit soort absolute termen maken je overigens verder inhoudelijke posten wel wat zwakker) in jouw ogen grote denkers atheist, ze bevestigen immers jouw wereldbeeld. Je voelt 'em al aankomen; ik denk dat dat wel meevalt, veel grote denkers hielden de mogelijkheid van een God open, ook omdat je het dus niet kan bewijzen (voor of tegen). Maar dit is eigenlijk een te algemeen antwoord op jouw te algemene stellingname. Wat ik wel kan zeggen is dat de ware grote denkers vaak vlijmscherp hun eigen menselijke beperktheid in acht namen (Einstein, Wittgenstein).quote:Maar natuurlijk, daarom zijn alle grote denkers ook atheist zeker?
Omdat dat binnen de werking van de bewijsregels ook niet mogelijk is.quote:Op donderdag 22 september 2005 22:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat de meeste mensen hun wereldbeeld voor 'waar' houden, en dat dat niet voorbehouden is aan godsdienstigen.
[..]
Dat betwist ik ook niet, sterker nog, een hoop denkers hebben geprobeerd om het bestaan van God te bewijzen of te ontkrachten en ze zijn er nog nooit in geslaagd.
Neen, integendeel zelfs.quote:[..]
Er zijn aanwijzingen zat, maar die zijn inderdaad vaak voor verschillende interpretaties, en daar begint het geloven, en dat laatste is niet alleen voorbehouden aan godsdienstigen.
[..]
Ik denk dat een groot deel van jouw wereldbeeld ook gebaseerd is op geloven (vooroordeel aannames enz.) wat trouwens niet zo raar is, want ieder mens heeft dat (ja, ik dus ook). Maar termen als dom, zwakzinnig en stupide verraden wel dat je klaarblijkelijk dat zelfinzicht nog een beetje mist
Het was meer een reactie op jouw al even chargerende tekstje.quote:, maar ook dat is niet ongewoon voor de mensensoort.
[..]
Natuurlijk zijn 'alle' (dit soort absolute termen maken je overigens verder inhoudelijke posten wel wat zwakker) in jouw ogen grote denkers atheist, ze bevestigen immers jouw wereldbeeld.
Het komt klaarblijkelijk niet helemaal over, maar mijn hoofdargument tegen het bestaan van een god is nu juist de menselijke stompzinnigheid en de enorme beperkingen waarmee we de wereld moeten waarnemen en interpreteren; het wil er bij mij niet in dat een - ook dat kun je niet ontkennen - door mensen gefantaseerde god zou bestaan; en ja, ook dat is een kwestie van geloof, maar er is helemaal niets dat je met zekerheid zou kunnen zeggen, behalve dat jezelf bestaat.quote:Je voelt 'em al aankomen; ik denk dat dat wel meevalt, veel grote denkers hielden de mogelijkheid van een God open, ook omdat je het dus niet kan bewijzen (voor of tegen). Maar dit is eigenlijk een te algemeen antwoord op jouw te algemene stellingname. Wat ik wel kan zeggen is dat de ware grote denkers vaak vlijmscherp hun eigen menselijke beperktheid in acht namen (Einstein, Wittgenstein).
"De hamvraag is: wat is de ultieme bron van de realiteit? Is dat een geestelijk principe zoals God, of geldt: in den beginne waren er deeltjes en meer niet. De atheïst zal zeggen: uiteindelijk is er alleen materie. Dat vind ik geen bevredigende beschrijving van de werkelijkheid die ik ervaar. Je hebt een kader nodig om de wereld te beschouwen. Een atheïstisch wereldbeeld vind ik te beperkt. Ik kan mij niet voorstellen dat materie automatisch de menselijke geest heeft opgeleverd die de werken van Shakespeare schreef en de Beethovens muziekstukken componeerde. Het spijt me, daar geloof ik gewoon niet in."quote:Op donderdag 22 september 2005 22:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat dat binnen de werking van de bewijsregels ook niet mogelijk is.
[..]
Neen, integendeel zelfs.
[..]
Het was meer een reactie op jouw al even chargerende tekstje.
[..]
Het komt klaarblijkelijk niet helemaal over, maar mijn hoofdargument tegen het bestaan van een god is nu juist de menselijke stompzinnigheid en de enorme beperkingen waarmee we de wereld moeten waarnemen en interpreteren; het wil er bij mij niet in dat een - ook dat kun je niet ontkennen - door mensen gefantaseerde god zou bestaan; en ja, ook dat is een kwestie van geloof, maar er is helemaal niets dat je met zekerheid zou kunnen zeggen, behalve dat jezelf bestaat.
Nee, jij interpreteert mijn woorden als een benadering van, echter staan we hier juist lijnrecht tegenover elkaar. Ik ben een nihilist wat dit betreft; zolang ik geen voor mij bevredigende aanwijzing heb dat er een god zou bestaan ga ik er vanuit dat er ook geen god is. Overigens vind ik de vergoddelijking van Shakespeare en Beethoven ook flauwekul, dit wordt alleen maar als goddelijk ervaren omdat hij een mens is; en in die zin is het slechts een (zij het knappe) mesnelijke prestatie, en zeker geen godsbewijs.quote:Op donderdag 22 september 2005 22:50 schreef Reya het volgende:
[..]
"De hamvraag is: wat is de ultieme bron van de realiteit? Is dat een geestelijk principe zoals God, of geldt: in den beginne waren er deeltjes en meer niet. De atheïst zal zeggen: uiteindelijk is er alleen materie. Dat vind ik geen bevredigende beschrijving van de werkelijkheid die ik ervaar. Je hebt een kader nodig om de wereld te beschouwen. Een atheïstisch wereldbeeld vind ik te beperkt. Ik kan mij niet voorstellen dat materie automatisch de menselijke geest heeft opgeleverd die de werken van Shakespeare schreef en de Beethovens muziekstukken componeerde. Het spijt me, daar geloof ik gewoon niet in."
[Centraal] WFL in de media
Zie je wiens woorden je - met enkel een andere kleurspoeling - zo dicht benadert?
Waar ik meer op doel is dat het idioot is om discussies over een god te houden, waar dat begrip volkomen inhoudsloos is, het is niet bepaald. Als ik zeg niet in god te geloven geloof ik niet in de menselijke god, een eventueel aanwezige complexe entiteit zal echter vanwege het niet overeenkomen met het menselijke beeld van een god door mij ook geen god genoemd worden. Voorwaar een mooi staaltje van abstract en logisch denken al zeg ik het zelfquote:Op donderdag 22 september 2005 23:05 schreef Reya het volgende:
Het niet kunnen voorstellen dat een God kan bestaan komt voort uit eenzelfde gebrek aan abstract denken als aan het niet kunnen indenken dat de menselijke geest composities als die van Beethoven geheel zonder hulp van 'bovenaf' kan bedenken. Dat bedoelde ik meer.
Laat ik het anders zeggen, er zijn ook een hoop grote denkers die, naast het strikte bewijzen/niet bewijzen ook een hoop ontzag uitspreken over 'het hogere'.quote:Op donderdag 22 september 2005 22:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Omdat dat binnen de werking van de bewijsregels ook niet mogelijk is.
Bedoel je dat wat ik tegen DDK schreef? Ik vind veel van zijn posts erg tendensieus en hij vergelijkt elke gelovige met een fundamentalist terwijl hij in mijn ogen er zelf een is. Los van alle argumenten die ik aandraag om zijn posts wat af te zwakken, beangstigt zulk gedrag me, en het maakt inderdaad wat lagere instincten bij me los. Ik heb die posts dan ook geschreven vanuit verdedigend perspectief.quote:Neen, integendeel zelfs.
Het was meer een reactie op jouw al even chargerende tekstje.
Dat is -in elk geval voor veel Christenen- juist een argument voor het bestaan van God, een soort gevoel dat we als mens niet compleet zijn en beperkt in ons doen en laten.quote:Het komt klaarblijkelijk niet helemaal over, maar mijn hoofdargument tegen het bestaan van een god is nu juist de menselijke stompzinnigheid en de enorme beperkingen waarmee we de wereld moeten waarnemen en interpreteren;
Je zou het gefantaseerde God kunnen noemen, maar in mijn ogen is er nogal een hemelsbreed verschil tussen God en een Godsbeeld. Ik kan bij voorbaat nu al zeggen dat mijn Godsbeeld beperkt is, en dat geld natuurlijk ook per definitie voor de mensen die de Bijbel hebben geschreven. Daarnaast heb je ook nog te maken met het definitieprobleem van wat God dan is, is het een kracht, een entiteit of een wetmatigheid of alledrie tegelijk? Of supermensen zoals de Grieken of Romeinen ze zagen of natuurvolkeren die de wind of de bliksem aanbidden. Of natuurkundigen die over een Theorie van Alles praten op een religieuze wijze of mensen zoals Nietzsche en de Nazi's & Communisten die op wonderlijke wijze het ontkennen van God in een (anti-)Godsdienst verpakken. Als je het maar breed genoeg definieerd gelooft iedereen in God, maar niemand op dezelfde manier (ook Christenen dus niet).quote:het wil er bij mij niet in dat een - ook dat kun je niet ontkennen - door mensen gefantaseerde god zou bestaan; en ja, ook dat is een kwestie van geloof, maar er is helemaal niets dat je met zekerheid zou kunnen zeggen, behalve dat jezelf bestaat.
In het vroegere Palestina ja, maar we leven nu. En dat is precies wat ik bedoel. Dat is het gevaarlijke van religie, dat je zomaar zoiets aanneemt en niet de huidige opvattingen overneemt.quote:Op donderdag 22 september 2005 16:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
, maar in het vroegere Palestina zal dat heel anders zijn geweest en kon dergelijk voedsel beter vermeden worden
Je hebt geen begrip van de achtergrond. Wat het Christelijke geloof betreft: Die regels zijn zelfs ook al afgeschaft!quote:Op vrijdag 23 september 2005 05:09 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
In het vroegere Palestina ja, maar we leven nu. En dat is precies wat ik bedoel. Dat is het gevaarlijke van religie, dat je zomaar zoiets aanneemt en niet de huidige opvattingen overneemt.
Natuurlijk kan het vroeger onhygienischer zijn geweest varkensvlees en derhalve destijds vermeden worden. Maar vroeger is voorbij, er zijn nieuwe inzichten en nieuwe technieken van voedselbereiding. Daarom moet de opvatting nu worden afgeschaft.
De leer van Christus is echter niet in pure vorm werkzaam (nog even afgezien van het feit of het wel allemaal zo vredelievend is als altijd beweerd wordt), de kerk heeft in de loop van haar bestaan heel wat gevaarlijke ideeen de wereld in geholpen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 11:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
En wat de leer van Christus betreft, daar staat geen ''gevaarlijk'' woord in, dus ik vraag me toch ernstig af waarom je dat nou zo gevaarlijk vindt.
Maar dat zegt toch vooral iets over hun eigen (waan)denkbeelden, en niet over de werkelijkheid?quote:Op donderdag 22 september 2005 23:26 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen, er zijn ook een hoop grote denkers die, naast het strikte bewijzen/niet bewijzen ook een hoop ontzag uitspreken over 'het hogere'.
Dat idee had ik alquote:[..]
Bedoel je dat wat ik tegen DDK schreef? Ik vind veel van zijn posts erg tendensieus en hij vergelijkt elke gelovige met een fundamentalist terwijl hij in mijn ogen er zelf een is. Los van alle argumenten die ik aandraag om zijn posts wat af te zwakken, beangstigt zulk gedrag me, en het maakt inderdaad wat lagere instincten bij me los. Ik heb die posts dan ook geschreven vanuit verdedigend perspectief.
Maar dat zegt toch vooral iets over ons zelf?quote:[..]
Dat is -in elk geval voor veel Christenen- juist een argument voor het bestaan van God, een soort gevoel dat we als mens niet compleet zijn en beperkt in ons doen en laten.
[..]
Dat is wel zo, maar onder een dergelijk opgerekt begrip kun je alles onderbrengen, door het zo op te rekken wordt het een leeg begrip.quote:Je zou het gefantaseerde God kunnen noemen, maar in mijn ogen is er nogal een hemelsbreed verschil tussen God en een Godsbeeld. Ik kan bij voorbaat nu al zeggen dat mijn Godsbeeld beperkt is, en dat geld natuurlijk ook per definitie voor de mensen die de Bijbel hebben geschreven. Daarnaast heb je ook nog te maken met het definitieprobleem van wat God dan is, is het een kracht, een entiteit of een wetmatigheid of alledrie tegelijk? Of supermensen zoals de Grieken of Romeinen ze zagen of natuurvolkeren die de wind of de bliksem aanbidden. Of natuurkundigen die over een Theorie van Alles praten op een religieuze wijze of mensen zoals Nietzsche en de Nazi's & Communisten die op wonderlijke wijze het ontkennen van God in een (anti-)Godsdienst verpakken. Als je het maar breed genoeg definieerd gelooft iedereen in God, maar niemand op dezelfde manier (ook Christenen dus niet).
Jij trekt de vredelievendheid van Jezus' leer in twijfel?quote:Op vrijdag 23 september 2005 11:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
(nog even afgezien van het feit of het wel allemaal zo vredelievend is als altijd beweerd wordt),
Matteus 21 vers 12 vind ik niet zo vredelievend, en ook niet zo verdraagzaam eigenlijk.quote:Op vrijdag 23 september 2005 11:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Jij trekt de vredelievendheid van Jezus' leer in twijfel?
Als ik het een en ander aan mag halen:
Matth22
39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: 'Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.'
Matth 5
43 GIJ hebt gehoord dat er werd gezegd: 'Gij moet uw naaste liefhebben en uw vijand haten.' 44 Ik zeg U echter: Blijft UW vijanden liefhebben en blijft bidden voor hen die U vervolgen, 45 opdat GIJ er blijk van moogt geven zonen te zijn van UW Vader, die in de hemelen is,
Mathh 26
52 Toen zei Jezus tot hem: "Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.
Gal 5
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.
Blijkbaar mogen vrouwen niet bidden voor hun vijanden?quote:Op vrijdag 23 september 2005 11:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
...
Matth 5
43 GIJ hebt gehoord dat er werd gezegd: 'Gij moet uw naaste liefhebben en uw vijand haten.' 44 Ik zeg U echter: Blijft UW vijanden liefhebben en blijft bidden voor hen die U vervolgen, 45 opdat GIJ er blijk van moogt geven zonen te zijn van UW Vader, die in de hemelen is,
Er zijn ook mensen die naar hun zwaard grijpen voor vermaak, sociaal contact en fysieke training. Deze vergaan dus niet door het zwaard maar worden er juist sterker van.quote:Mathh 26
52 Toen zei Jezus tot hem: "Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.
Degenen die daar zaten waren kooplieden die veelal door onrechtvaardige praktijken rijk werden.quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
Matteus 21 vers 12 vind ik niet zo vredelievend, en ook niet zo verdraagzaam eigenlijk.
Onjuist.quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:04 schreef ATuin-hek het volgende:
Blijkbaar mogen vrouwen niet bidden voor hun vijanden?
Hier wordt echt gedoeld op het opnemen van wapens om te vechten en te moorden.quote:Er zijn ook mensen die naar hun zwaard grijpen voor vermaak, sociaal contact en fysieke training. Deze vergaan dus niet door het zwaard maar worden er juist sterker van.
Waar staat dat dan?quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Onjuist.
De bijbel spreekt over het algemeen vanuit mannelijk perspectief, maar 'naaste' omvat mannen en vrouwen, dus natuurlijk kunnen zowel mannen als vrouwen bidden.
Zou een gekke boel worden als vrouwen niet mochten bidden.
[..]
Hier wordt echt gedoeld op het opnemen van wapens om te vechten en te moorden.
Niet recreatief vermaak.
Werkelijk?quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Degenen die daar zaten waren kooplieden die veelal door onrechtvaardige praktijken rijk werden.
Waarom?quote:Zij zaten notabene in de tempel en deze werd zo ontheiligd.
Dat is alleen maar waar als je er vanuit gaat dat God bestaat.quote:Zij hoorden daar niet en dat wisten ze zelf natuurlijk ook wel. Jezus kon niet aanzien dat het huis van zijn vader op deze manier bezoedeld werd en dus deed hij er wat aan.
Misschien zijn Zijn opvattingen over wat goed is en wat niet wel hoogst onrechtvaardig? Dan kun je wel zeggen dat als je je aan de regels houdt er niets aan de hand is, maar een strafbaarstelling van een normale handeling is niet rechtvaardig.quote:Ook in het verleden heeft God wel eens streng opgetreden, maar altijd in rechtvaardigheid, als je niets verkeerd deed had je ook niets te vrezen.
Hun opzet was vast gericht op overtreding van de norm, echter maakt dat hun handelen nog niet ongerechtvaardigd. In WOII was het ook verboden je tegen de Duitsers te weer te stellen, en dus strafbaar, echter was dit handelen wel degelijk gerechtvaardigd.quote:Zij die in de tempel handelden handelden moedwillig verkeerd en werden dus gerechtvaardigd de tempel uitgezet.
Matth 5quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:22 schreef ATuin-hek het volgende:
Waar staat dat dan?
Matth 26quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:22 schreef ATuin-hek het volgende:
Waar staat dat dan?
Ja. Ten eerste wordt de term 'rovershol' gebruikt, dat zou je niet doen bij een legale operatie is het wel?quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
Werkelijk?
Een tempel is voor reine aanbidding. Er moeten heilige zaken worden gedaan. Als men dus illegale praktijken uitvoert in een heilige plaats doe je die plaats daarmee dus geweld aan.quote:Waarom?
Dat deed Jezus, dat deden de Joden van die tijd en dat doen velen nu en ik ook.quote:Dat is alleen maar waar als je er vanuit gaat dat God bestaat.
Het was dus geen normale handeling. Zij deden iets wat zij sowieso niet mochten doen, op een plaats die daar geheel niet voor bestemd was!quote:Misschien zijn Zijn opvattingen over wat goed is en wat niet wel hoogst onrechtvaardig? Dan kun je wel zeggen dat als je je aan de regels houdt er niets aan de hand is, maar een strafbaarstelling van een normale handeling is niet rechtvaardig.
Ik snap wat je bedoelt, maar ben het niet eens. Zoals ik liet zien vroegen zij buitensporige prijzen voor dieren die werden verkocht als offergave. Dit was in principe al onrechtvaardig, daarbij deden ze met volledig bewustzijn slechte dingen op een plaats waar dat al helemaal niet de bedoeling was. Dat wist in principe iedereen. Je gaat geen lompe dingen doen op een plek die voor veel mensen heilig is (die plek hadden zij zelf ook, als Joden, als heilig moeten beschouwen). Zij waren in alle opzichten in overtreding en niet alleen tegen mensen, maar ook tegen God zelf.quote:Hun opzet was vast gericht op overtreding van de norm, echter maakt dat hun handelen nog niet ongerechtvaardigd. In WOII was het ook verboden je tegen de Duitsers te weer te stellen, en dus strafbaar, echter was dit handelen wel degelijk gerechtvaardigd.
Het is hun interpretatie van die werkelijkheid of beter gezegd waar de interpretatie ophoud en verwondering begintquote:Op vrijdag 23 september 2005 11:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
Maar dat zegt toch vooral iets over hun eigen (waan)denkbeelden, en niet over de werkelijkheid?
Dat klopt, maar daarom kan het nog wel waar zijn.quote:Maar dat zegt toch vooral iets over ons zelf?
Maar elk individu daarentegen heeft er een uiterst uitgekristaliseert beeld van.quote:Dat is wel zo, maar onder een dergelijk opgerekt begrip kun je alles onderbrengen, door het zo op te rekken wordt het een leeg begrip.
Waarom wordt strijden gelijk aan geweld en oorlog gekoppelt? Strijden kan je ook verbaal doen om maar es een voorbeeld te geven. En tsja telkens dat subjectieve in de context lezen. Ik snap nogsteeds niet dat er zoveel mensen zijn die met een totaal andere interpetatie de bijbel volgen en ondanks dat het vertrouwen erin houden. Het is zo makkelijk om de verschillende stukken in een compleet ander licht te lezen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 21:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Matth 26
52 Toen zei Jezus tot hem: „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan. 53 Of denkt gij dat ik geen beroep op mijn Vader kan doen om mij op dit ogenblik meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking te stellen?
Op het moment dat Jezus dat zei dat men niet naar het zwaard moest grijpen was net het oor afgehouwen van een slaaf door een van de discipelen. Jezus bestrafte dit dus en veroordeelde deze vorm van geweld. Het is duidelijk dat het hier ging om geweld met als doel te verminken of te doden. Er was hier geen sprake van een gezellig scherm-clubje ofzo.
Het is dan ook niet redelijk Jezus' woorden als zodanig op te vatten.
het wordt temeer duidelijk uit het volgende stuk:
Joh 18
36 Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.”
Het ging hier om strijden, oftewel gevechten of oorlog. Het feit dat dat Jezus dat eerder dus veroordeelde en dat in verband bracht met 'naar het zwaard grijpen' maakt duidelijk dat het hier om oorlogsdaden gaat en in deze tijd net zo goed geweren kunnen zijn, alles wat je kunt gebruiken als wapen om oorlog mee te voeren of je naaste mee te doden.
En (ok toegegeven erg lang geleden en afgezaagd argument) de kruistochten dan? Wat was toendertijd voor de goede christenen de rechtvaardiging om tegen de bijbel in te gaan? En recenter. G.W. Bush met z'n heilige oorlog tegen de as van het kwaad? "With God's help we shall... ! " etc.quote:Christenen kunnen om deze reden dus onmogelijk meedoen aan oorlogen en mogen dus niet in dienst gaan als zij aan Jezus' geboden willen voldoen.
Matth 26quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:49 schreef ATuin-hek het volgende:
Waarom wordt strijden gelijk aan geweld en oorlog gekoppelt? Strijden kan je ook verbaal doen om maar es een voorbeeld te geven.
‘telkens dat subjectieve lezen’ ?? Wat bedoel je? Ik haal gewoon uit de Schrift wat er staat in overeenstemming met de context.quote:En tsja telkens dat subjectieve in de context lezen. Ik snap nogsteeds niet dat er zoveel mensen zijn die met een totaal andere interpetatie de bijbel volgen en ondanks dat het vertrouwen erin houden. Het is zo makkelijk om de verschillende stukken in een compleet ander licht te lezen.
De leiders die aan hebben gezet tot de kruistochten waren gek. Bush is ook gek.quote:En (ok toegegeven erg lang geleden en afgezaagd argument) de kruistochten dan? Wat was toendertijd voor de goede christenen de rechtvaardiging om tegen de bijbel in te gaan? En recenter. G.W. Bush met z'n heilige oorlog tegen de as van het kwaad? "With God's help we shall... ! " etc.
Ok die stukken tekst kende ik nog niet.quote:Op zaterdag 24 september 2005 16:20 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Matth 26
52 Toen zei Jezus tot hem: „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.
53 Of denkt gij dat ik geen beroep op mijn Vader kan doen om mij op dit ogenblik meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking te stellen?
54 Hoe zouden in dat geval de Schriften worden vervuld, dat het aldus moet geschieden?” 55 In dat uur zei Jezus tot de scharen: „Zijt GIJ met zwaarden en knuppels als tegen een rover uitgetrokken, om mij gevangen te nemen?
Dat legioen engelen dat Jezus eventueel te hulp had kunnen komen stond vast niet klaar om een praatclubje te houden. Ook was die groep mensen die bij Judas Iskariot was bewapend met ‘zwaarden en knuppels’. Ook dit leken mij geen gezellige mensen om eens fijn met elkaar over/met woorden te strijden. Toen Jezus voor pilatus stond en zei dat zijn volgelingen niet voor hem hebben gestreden (dat was wat Jezus dus ook verbood toen 1 van zijn discipelen niet met woorden maar met het zwaard aanviel), doelde hij dus op een letterlijke strijd met wapens, niet een vreedzame woordenwisseling.
Wat ik probeer aan te geven is dat het vrij makkelijk is om dingen in een andere context te lezen. Dat met dat zwaard (of meer toepasselijk voor de huidige tijd wapen) moet je volgens jou niet letterlijk nemen maar in de context met de rest. Echter die legioenen engelen zijn blijkbaar wel letterlijk zo bedoeld? Wie zegt dat het niet andersom is.quote:‘telkens dat subjectieve lezen’ ?? Wat bedoel je? Ik haal gewoon uit de Schrift wat er staat in overeenstemming met de context.
Het is soms inderdaad makkelijk om dingen anders te lezen, maar als je het op een bepaalde manier leest en het klopt niet met de rest van de bijbel, zul je een andere verklaring moeten zoeken. En als je een uitleg hebt die klopt met de rest van de bijbel, is dat meestal de goeie.
Dat ze gek zijn ben ik met je eensquote:De leiders die aan hebben gezet tot de kruistochten waren gek. Bush is ook gek.
Machtsgek.
Vandaar mijn verwarring. Denk nou iedereen die de bijbel op een andere manier volgt dat de rest die dat op hun eigen manier doen het fout hebben? Gaat er dan niemand twijfelen of er niets iets mis zit?quote:Natuurlijk heeft dat geen mallemoer met het Christendom te maken. De kruistochten waren er om ‘ de heilige stad’ e.d. in te nemen en om de Moren weg te houden.
Maar zij hebben niet voldaan aan het gebod van Jezus om je naaste en je vijand lief te hebben en zij hebben inderdaad het zwaard opgenomen en velen zijn erdoor vergaan.
Bush voert oorlogen in allerlei landen om allerlei redenen en elke week vallen er doden onder onschuldige burgers. Is dat wat Jezus graag zou zien? Lijkt me niet he!
Conclusie: er zijn een hoop idioten geweest en er zijn er nog steeds een hoop die zeggen in Jezus te geloven, maar totaal niet doen qua werken wat bij dat geloof zou moeten horen.
ik kom wel vaker in een kerk met altaarquote:Op zaterdag 24 september 2005 17:08 schreef ATuin-hek het volgende:
Vraagje tussendoor trouwes... Gaan er hier mensen naar een kerk met daarin een altaar?
Is er gereedschap gebruikt om die te maken?quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:06 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik kom wel vaker in een kerk met altaar
denk het welquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:48 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Is er gereedschap gebruikt om die te maken?
Mjah zoiets vermoede ik alquote:Op zaterdag 24 september 2005 19:50 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
denk het welhij ziet er nogal rechthoekig uit, en denk niet dat ze ergens zo'n steen vinden of wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |