abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juli 2005 @ 16:05:48 #1
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29114029
Verdeeld over een aantal punten heb ik wat openstaande schulden staan. Ik zal even proberen de situatie een beetje te schetsen.
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn relatie met m'n ex verbroken. We woonden samen en zouden gaan trouwen. Die periode is financieel heel slecht voor me geweest. Ik had netjes gespaard en verdiende ongeveer 1800 euro per maand en leefde daar ook naar. Ik ging samenwonen en binnen 2 maanden kwam mevrouw zonder geld en baan te zitten.

Blind als ik was heb ik haar gesponsord, zonder dat er verder ook maar iets vastgelegd werd. Credit Card kwam steeds wat verder in het rood, Wehkamp schuldje kwam er en uiteindelijk omdat we gingen trouwen moesten er ook een aantal dingen aanbetaald worden.

2 maanden voor het zover was gingen bij de oogkleppen eraf. We gingen uitelkaar, maar ik werd geconfronteerd met een enorme schuld, maar ook met het feit dat ik ineens in m'n maand geld overhield. Als een kip zonder kop ben ik de 3 maanden die daarop volgden impulsaankopen gaan doen. Een cinema set, een nieuwe pc en ga zo maar door. En kwam ik geld tekort, dan waren er die vriendelijke mensen van de tv die me zo wat meer geld kon geven (lenen.. ahum)

Uiteindeljk kwam ik tot rust en inkeer en schrok ik van het beeld toen de rook in m'n hoofd was verdwenen.

Dit is nu een jaar geleden.

Ik heb het heel fout gedaan. Bij mijn ex valt niets te halen, ik heb de fout gemaakt door niets te laten vast leggen ("we houden toch van elkaar, dan hoeft dat toch niet" oftwel niet naar m'n vader of andere wijzen te luisteren). Ik heb het ook niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik kan nog steeds rondkomen, maar ik zie een aanzienlijk stuk van m'n maand naar een aantal verschillende partijen verdwijnen en dat frusteert me.

Ik ga ook over een half jaar ongeveer samenwonen met m'n nieuwe vriendin en voor dit zover is, ga ik me volledig "indekken". We gaan alles vastleggen, zodat dit niet nog een keer kan gebeuren en tevens dat zij niet hoeft te boeten voor de fouten die ik in het verleden gemaakt heb.

Concreet wil ik dus weten of er instanties zijn die mij (liefst natuurlijk gratis, maar ook evt. tegen een kleine betaling) kunnen begeleiden in het samenrapen van mijn schulden tot 1 overzichtelijke post? Bv een kundige financieel adviseur. Maar hoe weet ik hoe hij onafhankelijk is en het beste met mij voor heeft?

en dus niet naar waarde-oordelen, ik weet hoe dom ik ben geweest, hoe dom ik nog ga zijn en hoe zeer mensen van me zullen walgen
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  † In Memoriam † maandag 25 juli 2005 @ 16:13:43 #2
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_29114273
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:05 schreef avotar het volgende:

Concreet wil ik dus weten of er instanties zijn die mij (liefst natuurlijk gratis, maar ook evt. tegen een kleine betaling) kunnen begeleiden in het samenrapen van mijn schulden tot 1 overzichtelijke post? Bv een kundige financieel adviseur. Maar hoe weet ik hoe hij onafhankelijk is en het beste met mij voor heeft?

en dus niet naar waarde-oordelen, ik weet hoe dom ik ben geweest, hoe dom ik nog ga zijn en hoe zeer mensen van me zullen walgen
Kijk hier even

Succes.
pi_29114279
Mijn idee zou zijn:

- Inventariseer je schulden/achterstanden
- Zoek 1 lening met lage rente voor dat bedrag
- Betaal alle losse schulden via deze lening af
- Dwing jezelf een vast (zo hoog mogelijk) bedrag per maand af te lossen (Stel een doel, max 1 jaar oid)
- Verleid jezelf niet tot nieuwe schulden
- Blijf na het aflossen van je schulden hetzelfde bedrag aan aflossing betalen, nu echter op een spaarrekening
- Koop grotere aankopen alleen als meer dan het dubbele gespaard hebt (BV fiets is ¤ 1000 eerst ¤ 2000 sparen voordat je een aankoop doet.
- Overdenk grotere nieuwe aankopen eerst 2 weken

Succes!
pi_29114295
Is het zo erg dat je daar een financieel adviseur voor nodig hebt?

gewoon even op een rijtje zetten hoeveel schuld je waar hebt en met de daarbij behorende aflossingen en op welke termijnen deze moeten worden afgelost. Vervolgens kun je toch vrij simpel een plan maken hoeveel je moet reserveren en waneer en aan wie je wat moet betalen.

In het ergste geval zou ik even een accountant bellen...kost je wel een paar centen maar die moet het toch voor je op een rijtje kunnen zetten.
it's better to burn out than to fade away...
  † In Memoriam † maandag 25 juli 2005 @ 16:16:36 #5
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_29114341
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:05 schreef avotar het volgende:
Ik heb het ook niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik kan nog steeds rondkomen, maar ik zie een aanzienlijk stuk van m'n maand naar een aantal verschillende partijen verdwijnen en dat frusteert me.
Wie zijn billen brand...
pi_29114391
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:16 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Wie zijn billen brand...
Wat een nuttige bijdrage aan dit topic!
De TS zoekt hulp geen vervelende opmerkingen.
  maandag 25 juli 2005 @ 16:24:21 #7
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29114540
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:13 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Kijk hier even

Succes.
zo erg is het gelukkig nog niet dat ik de kredietbank oid nodig heb
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:14 schreef lammegiraf het volgende:
Is het zo erg dat je daar een financieel adviseur voor nodig hebt?

gewoon even op een rijtje zetten hoeveel schuld je waar hebt en met de daarbij behorende aflossingen en op welke termijnen deze moeten worden afgelost. Vervolgens kun je toch vrij simpel een plan maken hoeveel je moet reserveren en waneer en aan wie je wat moet betalen.

In het ergste geval zou ik even een accountant bellen...kost je wel een paar centen maar die moet het toch voor je op een rijtje kunnen zetten.
Ik weet niet of het zo erg is. Ik raak het overzicht steeds kwijt en ik probeer het voor mezelf zo inzichtelijk mogeljk te krijgen...
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:13 schreef Marsepein het volgende:
Mijn idee zou zijn:

- Inventariseer je schulden/achterstanden
- Zoek 1 lening met lage rente voor dat bedrag
- Betaal alle losse schulden via deze lening af

Succes!
Daarom voel ik ook hier wel iets voor....

Maar goed.. 1 van de fouten die ook gemaakt hebt, want een dergelijk iets heb ik al eens gedaan, is dat ik alles half bij elkaar vatte en het via DSB in een doorlopend krediet stopte.
Het probleem was dat dit m'n schuld ook weer gelijk verhoogde, vanwege de twee verzekeringen die er bovenop kwamen.

Stel ik zou het weer via een dergelijke partij doen (want hun rente-tarieven blijven laag), zouden deze verzekeringen dan overgesloten worden?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_29114542
Ik zou eerst gewoon bij BKR kijken wat er achter je naam staat. Dan proberen die mensen een voor een te benaderen en iets regelen. Als je zeker weet dat je ergens anders nog schulden hebt dan zou ik ze dan ook benaderen.

Verder denk ik niet dat je bij je huidige vriendin "alles vast moet gaan leggen". Als je gewoon iets beter nadenkt en van je fouten leert (je hebt nu ervaren hoe het verkeerd kan gaan) dan kan je gewoon financieel samenleven zonder alles vast op papier hoeven te zetten. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen met me eens is.
...
  maandag 25 juli 2005 @ 16:37:55 #9
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29114958
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef Choller het volgende:
Verder denk ik niet dat je bij je huidige vriendin "alles vast moet gaan leggen". Als je gewoon iets beter nadenkt en van je fouten leert (je hebt nu ervaren hoe het verkeerd kan gaan) dan kan je gewoon financieel samenleven zonder alles vast op papier hoeven te zetten. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen met me eens is.
Tja.. ik vrees dat ik dat toch wel ga doen.. al is het alleen maar om haar niet op te laten draaien voor wat ik nu op mijn naam heb staan..
pi_29115154
BKR is niet nodig, aangezien je zelf weet wat er allemaal op je naam staat aan schulden, leningen en kredieten. Bij de gemeente zou ik ook niet aankloppen, je situatie is niet problematisch namelijk en je kunt uit deze schulden best komen, daar heb je geen schuldsanering, WSNP of Kredietbank voor nodig.

Ik zou dus al je schulden op papier zetten en 'n lening afsluiten om die schulden af te sluiten. Een lening met een keurige rente, al is het al gauw lager dan de rente van de Wehkamp, aangezien die echt woekerrente in rekening brengen.

Elke maand betaal je dan een stukje rente voor die ene lening die je dan nog hebt lopen en probeer ook zoveel mogelijk af te lossen. Tevens zou ik beginnen met een administratie bij te houden, zodat je je meer bewust zult worden van je uitgavenpatroon. Een budgetcursus lijkt me wat overdreven.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_29115281
Ik noemde BKR alleen omdat het wel handig is om (indien mogelijk) eerst je schulden die genoteerd staan bij de BKR af te lossen. Een schone BKR is wel handig in de toekomst. Niet alle instanties geven je achterstand door aan de BKR.
...
pi_29115318
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:48 schreef Choller het volgende:
Ik noemde BKR alleen omdat het wel handig is om (indien mogelijk) eerst je schulden die genoteerd staan bij de BKR af te lossen. Een schone BKR is wel handig in de toekomst. Niet alle instanties geven je achterstand door aan de BKR.
Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar. Wellicht voor het vervolg van dit topic wel handig als de TS zegt of hij wel of niet een achterstandsmelding heeft bij het BKR.

Instanties zoals de Wehkamp zijn overigens heel snel met het zetten van een A-kodering.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  † In Memoriam † maandag 25 juli 2005 @ 16:50:14 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_29115338
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef avotar het volgende:

[..]

zo erg is het gelukkig nog niet dat ik de kredietbank oid nodig heb
Die hebben wel de allerlaagste rentes.
  maandag 25 juli 2005 @ 16:56:02 #14
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29115503
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar. Wellicht voor het vervolg van dit topic wel handig als de TS zegt of hij wel of niet een achterstandsmelding heeft bij het BKR.

Instanties zoals de Wehkamp zijn overigens heel snel met het zetten van een A-kodering.
Neej.. het is godszijdank niet zo dramatisch als het eh blijkbaar overkomt.
Ik kom rond.. dat is het punt niet... het punt is, is dat ik nu kan sparen en zeker via de schuld die ik bij mijn cc en de wehkamp heb gewoon veel te veel rente betaal.

Ik heb godszijdank geen A-codering gehad.

Nee.. een budgetcursus is gelukkig nog niet nodig..maar ik moet gewoon de knop omdraaien.... en een schone lei.. gewoon een keer verstandig worden..
en daar wil ik toch de komende maand voor gaan gebruiken..
  maandag 25 juli 2005 @ 16:57:36 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29115546
maar ts gaat nu naar huis... morgenochtend half 8 weer present.. hoop nog wat leuke tips te mogen lezen..

in elk geval al heel erg bedankt voor het meedenken..
pi_29115556
Dan zou ik dus alle schulden bij elkaar optellen en ergens een lening afsluiten om die schulden ineens af te lossen, dat kan prima aangezien je geen BKR-notering hebt en gewoon een prima inkomen.

Het voordeel daarvan is dat je nu nog maar te maken hebt met één lening, het wordt dus overzichtelijker en je lasten gaan er van omlaag, aangezien de rente altijd gunstiger is dan de woekerrente van de CC-maatschappij en de Wehkamp.
pi_29115591
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar.
Ook na 5 jaar?
...
pi_29115633
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:59 schreef Choller het volgende:

[..]

Ook na 5 jaar?
Nee, na 5 jaar verdwijnt een A-kodering in principe.
pi_29120234
Mijn advies.. Als het goed is hebben ze bij de gemeente een afdeling schuldhulpverlening. Daar bieden ze je budgethulp, waarbij ze je dus ook het beste kunnen adviseren omdat ze er daar veel ervaring mee hebben.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..
  dinsdag 26 juli 2005 @ 07:34:33 #20
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29133586
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dan zou ik dus alle schulden bij elkaar optellen en ergens een lening afsluiten om die schulden ineens af te lossen, dat kan prima aangezien je geen BKR-notering hebt en gewoon een prima inkomen.

Het voordeel daarvan is dat je nu nog maar te maken hebt met één lening, het wordt dus overzichtelijker en je lasten gaan er van omlaag, aangezien de rente altijd gunstiger is dan de woekerrente van de CC-maatschappij en de Wehkamp.
mja.. die rentes zijn echt bizar hoog. Ik zat naar de wehkamp afschriften te kijken de vorige keer... maar dat is echt een procent of wat op maandbasis.. daar wordt je echt eng van.

Ik heb in elk geval nu een aanvraag lopen om m'n flexibel krediet te verhogen om zo de rest in te lossen. Dat scheelt al een hoop een elk geval.

Wat ik me afvraag.. zijn er mensen bekend met het verschil tussen beiden.. vooral qua rente. Ik heb me laten wijsmaken (maar ben er nog niet zelf achterheen gegaan) dat een lening weliswaar een lagere rente heeft, maar dat je daar niet kosteloos extra kan inlossen.... hetgeen bij een flexibel krediet dus wel is.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 08:44:42 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29133983
Heb je al eens met je huisbankier overlegd? Die kan misschien een krediet verstrekken en daarmee alles inlossen. Scheelt je waarschijnlijk zowel in rente als in lasten.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 08:46:37 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29134004
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:48 schreef Choller het volgende:
Er is geen achterstand zover ik het begrijp van de TS, en dus is zijn BKR schoon, in die zin dat uit zijn BKR dossier blijkt dat hij netjes aflost.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 08:59:15 #23
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29134100
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 08:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Er is geen achterstand zover ik het begrijp van de TS, en dus is zijn BKR schoon, in die zin dat uit zijn BKR dossier blijkt dat hij netjes aflost.
klopt... ik ben een hele brave aflosser...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:07:33 #24
64781 bonke
pipo koeie
pi_29134176
je kan tegenwoordig toch ook een dure lening over laten sluiten door een provider die een goedkopere lening heeft ??
als je al je leningen eens laat oversluiten bij zo`n instantie ben je van alles af
volgens mij zoeken zij dan alles voor je uit
ps: zelf heb ik alleen een hypotheek en geen andere rare leningen dus et fijne weet ik er niet van
pies on joe toe
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:11:00 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_29134204
Ik heb recentelijk mijn (flinke ) creditcardschuld afbetaald met een postkrediet lening tegen een veel lagere rentevoet en maandbedrag.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:33:04 #26
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29134545
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:11 schreef Copycat het volgende:
Ik heb recentelijk mijn (flinke ) creditcardschuld afbetaald met een postkrediet lening tegen een veel lagere rentevoet en maandbedrag.
Ja.. ik ben inmiddels nu met hetzelfde bezig.. Mijn schuld verhoogt nu wel iets, maar wat er nu uiteindelijk gaat gebeuren.. ik ga per maand iets minder kwijt zijn.. heb alles nu bij 1 partij zitten...
en elk jaar gaat ze kijken of ze mijn openstaande ding voordeliger kunnen maken.. het is wel via DSB, maar dat zijn uiteindelijk allemaal dezelfde bedrijven... becam, postkrediet, dsb, frisia... sterker nog.. heb alles via DSB gedaan en wordt nu uiteindelijk door Frisia gebeld om alles te regelen.

maar kan iemand me vertellen het verschil tussen een flexibel krediet en een lening.. en wat het rentevoordeel van een lening zou zijn..?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:34:26 #27
64781 bonke
pipo koeie
pi_29134570
van een krediet kan je tussendoor nog opnemen
een lening kan je alleen aflossen
en volgens mij is een lening qua rente goedkoper
pies on joe toe
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:35:41 #28
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_29134589
Veel mensen zullen niet van je walgen want je bent echt niet de enige.

Succes met alles.
Trotse mamma :)
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:08:38 #29
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29135080
De rente van een lening is vaak hoger, maar wordt voor de hele looptijd vastgezet, terwijl het bij een doorlopend krediet aangepast wordt naar de rente-standen.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:13:12 #30
779 WaStEd
Hellaluha
pi_29135159
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:11 schreef Copycat het volgende:
Maar jij hebt een eigen huis ?
Vaak gaan dat soort leningen op basis van hypothecaire zekerheid, m.a.w. als je niet betaald verkopen we jouw huis..
too much is not enough....
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:17:10 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_29135227
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:13 schreef WaStEd het volgende:

Maar jij hebt een eigen huis ?
Vaak gaan dat soort leningen op basis van hypothecaire zekerheid, m.a.w. als je niet betaald verkopen we jouw huis..
Ik heb geen eigen huis, maar huur .

En zo enorm is die schuld nu ook weer niet, hoor, een euro of 5.000. Maar het verneukeratieve van een CC is dat die schuld enkel op blijft lopen, met zo'n megarente. Daar ben ik gelukkig van af en ik krijg nu zelfs nog een paar honderd euro terug van Visa.
pi_29135251
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:17 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik heb geen eigen huis, maar huur .

En zo enorm is die schuld nu ook weer niet, hoor, een euro of 5.000. Maar het verneukeratieve van een CC is dat die schuld enkel op blijft lopen, met zo'n megarente. Daar ben ik gelukkig van af en ik krijg nu zelfs nog een paar honderd euro terug van Visa.
Klopt ik geef met de cc dan ook alleen uit wat ik kan betalen de volgende maand.
Die rente is ziekelijk hoog.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:21:54 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_29135313
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:18 schreef Dementor het volgende:

Klopt ik geef met de cc dan ook alleen uit wat ik kan betalen de volgende maand.
Ik was zo 'slim' om gespreid te betalen. Elke maand maar een klein bedrag aflossen zet geen zoden aan de dijk. Nou ja, dat wel, maar dan aan de verkeerde kant van de dijk .
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:23:13 #34
779 WaStEd
Hellaluha
pi_29135334
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:21 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik was zo 'slim' om gespreid te betalen. Elke maand maar een klein bedrag aflossen zet geen zoden aan de dijk. Nou ja, dat wel, maar dan aan de verkeerde kant van de dijk .
Nou ja... met 13% rente aflossen kan ook niet opschieten natuurlijk..
too much is not enough....
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:30:45 #35
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29135506
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:21 schreef Copycat het volgende:

[..]

ja dat is heel herkenbaar... precies ook waar het qua credit card bij mij is foutgelopen..
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:35:59 #36
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29135617
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:35 schreef Faithz het volgende:
Veel mensen zullen niet van je walgen want je bent echt niet de enige.

Succes met alles.
Dat er veel mensen zijn die dit hebben, daar ben ik van overtuigd. Het is namelijk het bestaansrecht voor al die verschillende bv's van Dick Scheringa... Eigenlijk zou ik supporter van AZ moeten worden... die mannen ballen daar betaald door mijn rente..

Maar serieus... het probleem is voor ook een deel ontkenning... Ik had allemaal kleine bedragen hier en daar verspreid.. CC en wehkamp waren er 2 van... prime line had ik ook nog lopen.. maar goed.. om alles bij elkaar opgeteld te zien is gewoon zwaar... ik heb het allemaal zelf gedaan.. maar ik walg daardoor ook deels van mezelf..

iK ben gewoon heel laks geweest daarin.. het boeide niet want ik kwam toch wel rond.. en dat doe ik nog steeds... maar als je richting het samenwonen gaat neigen.. of het kopen van een huis.. of zelfs trouwen... dan moet je dit soort dingen allemaal geregeld hebben... en niet je vlam mede verantwoordelijk maken van de fouten uit je verleden... wel de les die je eruit geleerd hebt, maar niet de financiele gevolgen..

Maar eerlijk is eerlijk.. ik ben een harde les aan het leren... en ik kan me niet voorstellen dat ik deze fout nog een keer ga maken..

en nu heb ik koffie nodig..
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:41:35 #37
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_29135730
kijk anders eens bij het Nibud.
Of http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

[ Bericht 64% gewijzigd door sanger op 26-07-2005 10:47:19 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_29135881
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:35 schreef avotar het volgende:

[..]
en nu heb ik koffie nodig..
Proost, op een rooskleurige toekomst.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:59:14 #39
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29135976
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:41 schreef sanger het volgende:
kijk anders eens bij het Nibud.
Of http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/
Dat is overigens een hele mooie en overzichtelijke site zeg..
  woensdag 27 juli 2005 @ 10:58:17 #40
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29164362
UPDATE

Wilde toch nog even iets laten weten.

Ik heb het ondertussen zo ver dat ik vrijdag een afspraak heb om m'n flexibel krediet uit te breiden. Hier mee worden alle overige schulden die ik heb in 1 keer afgelost en blijft er 1 grote post staan. Ik ga van aflossing naar 1,5% elke maand (wat neer komt op geen lastenverlichting), maar de looptijd van alles gaat nu van 135 maanden naar 80 maanden. Dat is nog heel lang natuurlijk, maar goed.. uiteindelijk is het dan voorbij...

een harde les..
  woensdag 27 juli 2005 @ 11:03:52 #41
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29164508
Nu moet je er alleen nog wel aan denken om niet meer je flexibel krediet te gebruiken.
pi_29169417
je bent idd niet de enige helaas...
ik ging vorig jaar scheiden,huis moeten verkopen en daar hield ik 18000 euro aan over.
nu zou ieder weldenkend mens ongetwijfeld een heel stuk apart zetten maar nee deze jongen niet.
van september 2004 tot maart 2005 heb ik er in totaal 25000 doorheen gejast.
vakanties,auto's (die weer in elkaar rijden) baan opgezegt en lang leve de lol.
na 8 maanden nieuwe vriendin en toen ging het licht aan.
nu ook bezig met een schuld van 7000 euro aan het aflossen maar heb er gelukkig wel een hele leuke baan aan overgehouden en vriendin
maar vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen....word er nu nog onpasselijk van.
pi_29176932
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 10:58 schreef avotar het volgende:
UPDATE

Wilde toch nog even iets laten weten.

Ik heb het ondertussen zo ver dat ik vrijdag een afspraak heb om m'n flexibel krediet uit te breiden. Hier mee worden alle overige schulden die ik heb in 1 keer afgelost en blijft er 1 grote post staan. Ik ga van aflossing naar 1,5% elke maand (wat neer komt op geen lastenverlichting), maar de looptijd van alles gaat nu van 135 maanden naar 80 maanden. Dat is nog heel lang natuurlijk, maar goed.. uiteindelijk is het dan voorbij...

een harde les..
Geloof me, je bent niet de enige. Heel veel mensen maken dezelfde 'fout'. Het is goed om te lezen dat je e.e.a. behoorlijk op de rit aan het krijgen bent. Maar 1 vraagje heb ik wel. Als je makkelijk rond kan komen, kan je je leven dan niet (iets) soberder inrichten en je aflossing verdubbelen per maand? Denk bijvoorbeeld aan extra aflossing door vakantiegeld, 13e maand, bonussen, verjaardagsgeld, declaraties, e.d. Misschien kan je de looptijd dan van 80 maanden naar 36 maanden terugbrengen.

Maar dan ga je wel 3 jaar lang behoorlijk inleveren aan comfort en luxe. En dat moet je er voor over hebben.

Ik wens je hele veel succes, en zoals al gezegd, probeer het flexibele krediet niet aan te spreken, alleen af te lossen.
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:34:35 #44
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29196196
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:24 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Geloof me, je bent niet de enige. Heel veel mensen maken dezelfde 'fout'. Het is goed om te lezen dat je e.e.a. behoorlijk op de rit aan het krijgen bent. Maar 1 vraagje heb ik wel. Als je makkelijk rond kan komen, kan je je leven dan niet (iets) soberder inrichten en je aflossing verdubbelen per maand? Denk bijvoorbeeld aan extra aflossing door vakantiegeld, 13e maand, bonussen, verjaardagsgeld, declaraties, e.d. Misschien kan je de looptijd dan van 80 maanden naar 36 maanden terugbrengen.

Maar dan ga je wel 3 jaar lang behoorlijk inleveren aan comfort en luxe. En dat moet je er voor over hebben.

Ik wens je hele veel succes, en zoals al gezegd, probeer het flexibele krediet niet aan te spreken, alleen af te lossen.
Op die gedachtes hink ik wel. Ik heb wel besloten om voor mezelf het een en ander terug te schroeven. Aan de andere kant werk ik ook gewoon 50 of 55 uur per week.. en is het ook fijn om te genieten.

Dat is ook een van de redenen dat ik besloten heb voor een flexibel krediet. Dat geeft je namelijk ook de mogelijk om kosteloos extra in te lossen.. iets wat je bij een persoonlijke lening over het algemeen niet kan..
pi_29199972
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 10:58 schreef avotar het volgende:
UPDATE

Goed idee!
Zo heb je overzicht en krijg je niet het gevoel dat je de controle verliest door allemaal kleinere schulden links en rechts.
Wat betreft aflossing en verhoging maandbedrag: Als ik jou was zou ik niet het maandbedrag verhogen, maar gewoon wat extra aflossing storten wanneer je het kunt missen. Dat scheelt in perioden dat je het niet kunt missen.
pi_29200172
Update:
Volgens wetenschappelijk onderzoek vallen vrouwen voor mannen waarvan ze 'waardeloze' cadeaus krijgen - gedefinieerd als cadeaus die niet een cash-geld waarde hebben.
Vrouwen die cadeaus met waarde krijgen, zoals vrienden die de huur of schulden (klinkt bekent, TS?) betalen zijn eerder geneigd hiervan wel te profiteren, maar zich niet emotioneel/relationeel te binden aan de gulle gever - lees: zij gebruiken de giften om er zelf beter van te worden - lees: De gever wordt gebruikt en krijgt er niets voor terug.

Vrouwen die cadeaus accepteren zonder waarde, zoals uit eten gaan, bioscoopbezoek, bloemen, zijn wel geneigd zich te binden aan de gever.

Dit komt doordat de enige manier om beter te worden van het accepteren van een cadeau zonder directe waarde is om te investeren in een relatie met de gever .

Ten overvloede: Waardeloos betekent dus niet 'kosteloos'.
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:04:25 #47
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29200824
Je bedoelt meer immaterieel vs. materieel, dat is denk ik een betere begripsomschrijving dan waardeloos
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:07:06 #48
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29200900
Het zou trouwens best kunnen kloppen ook. Immateriele cadeaus zeggen vaak ook iets over de persoon van de gever, waar materiele cadeaus niets zeggen over de gever, en ook daarom niet tot binding leiden. Denk ik.
pi_29202949
Klopt, ik zat ff met de vertaling van het betreffende artikel. Er stond aan het eind van het artikel een vrouw die vond dat bijvoorbeeld tickets voor het theater niet 'waardeloos' zijn omdat je er op termijn gelukkig van zou worden.
Die had het dus juist niet begrepen, want het gaat om niet-converteerbare giften. Die theatertickets kun je alleen op de geplande avond met de lieve gever gebruiken; als iemand gratis jou schulden saneert wordt jij rijker en onafhankelijker, en heb jij meer geld te besteden.
Het artikel zei het oneerbiedig zo: Girls take the diamonds and run.
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:14:06 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29203066
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:10 schreef mgerben het volgende:

Het artikel zei het oneerbiedig zo: Girls take the diamonds and run.
Ik geloof dat ik zelf best meeval op dat gebied.. Ik zou dat ook niet eens willen.
pi_29203586
Met het risico dat we een beetje offtopic gaan: Ik denk ook niet dat je zoiets bewust zou doen; afgezien van berekende krengen ging het onderzoek er om dat je je niet noodzakelijk voelt aangetrokken tot iemand die jou veel geld geeft. En daar zijn we weer een beetje op-topic, want de TS is niet de eerste die dacht dat een substantiële eenzijdige financiële transactie een schoolvoorbeeld was van onvoorwaardelijke liefde; terwijl de ontvangende kant dat anders zag.
Ik ook, been there, done that. En ik zal ook de enige niet zijn. Gelukkig was de schade voor mij niet zo groot...
  vrijdag 29 juli 2005 @ 07:56:07 #52
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29224492
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 13:37 schreef mgerben het volgende:

[..]

Goed idee!
Zo heb je overzicht en krijg je niet het gevoel dat je de controle verliest door allemaal kleinere schulden links en rechts.
Wat betreft aflossing en verhoging maandbedrag: Als ik jou was zou ik niet het maandbedrag verhogen, maar gewoon wat extra aflossing storten wanneer je het kunt missen. Dat scheelt in perioden dat je het niet kunt missen.
Nee.. daar ben ik het niet helemaal mee eens. De trend die zich toch de laatste maanden op mijn bankrekening voordoet is dat het altijd op is aan het einde van de maand. Standaard als mijn salaris binnenkomt wordt binnen een week zo'n beetje alles betaald, incl. een (te) klein bedrag dat naar m'n spaarrekening gaat. En de rest is om van "te leven" en leuke dingen te doen.
Geef ik dan m'n geld uit aan loze dingen. Jup.. dat doe ik. Dus die insteek hou ik nog even niet.

wat ik wel ga doen is budgetteren. Elke uitgave (al is het 0,90 cent bij de Shell aan de snelweg voor een ) noteren. Zo eens goed het inzicht krijgen waar m'n geld allemaal naar toe gaat.
Ik denk dat dat ook al veel gaat schelen. En dan hopen dat ik inderdaad met een maand of wat het inzicht (of de walging) krijg en beter leer om te gaan met m'n geld.
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:28 schreef mgerben het volgende:
Met het risico dat we een beetje offtopic gaan: Ik denk ook niet dat je zoiets bewust zou doen; afgezien van berekende krengen ging het onderzoek er om dat je je niet noodzakelijk voelt aangetrokken tot iemand die jou veel geld geeft. En daar zijn we weer een beetje op-topic, want de TS is niet de eerste die dacht dat een substantiële eenzijdige financiële transactie een schoolvoorbeeld was van onvoorwaardelijke liefde; terwijl de ontvangende kant dat anders zag.
Ik ook, been there, done that. En ik zal ook de enige niet zijn. Gelukkig was de schade voor mij niet zo groot...
Mja... dat klopt wel. Ik denk dat er vanuit een mannelijk oogpunt ook nog de beschermersrol om de hoek komt kijken. Uiteindelijk zijn we allemaal wel gewoon deels ouderwets en wil je als man natuurlijk gewoon voor je vrouw kunnen zorgen. Man is jager [insert oerkreet hier].
Je kijkt ook voor een deel (ik wel in elk geval) naar je eigen ouders. Mijn moeder is altijd huisvrouw geweest en dat ging ook altijd goed. Totdat je dus een keertje met ze gaat praten en er achter komt wat ze er allemaal voor hebben gelaten.
pi_29260613
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:18 schreef Dementor het volgende:

[..]

Ik gebruik de CC alleen als dat echt nodig is en echt niet anders kan. Daarvoor is het handig, verder is het een onding.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 10:24:46 #54
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_29260884
Goed om te horen dat alles weer de goede kant op gaat. Ik heb zelf nooit in die situatie gezeten, maar ik kan me wel voorstellen hoe je daar kan komen. Daar ben ik zelf al achter gekomen op een vroeg moment gelukkig!

Succes ermee en vergeet niet dat je soms ook wel iets voor jezelf moet doen. 80 maanden lang geen rust/vakantie nemen is ook niet goed he
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')