Kijk hier evenquote:Op maandag 25 juli 2005 16:05 schreef avotar het volgende:
Concreet wil ik dus weten of er instanties zijn die mij (liefst natuurlijk gratis, maar ook evt. tegen een kleine betaling) kunnen begeleiden in het samenrapen van mijn schulden tot 1 overzichtelijke post? Bv een kundige financieel adviseur. Maar hoe weet ik hoe hij onafhankelijk is en het beste met mij voor heeft?
en dus niet naar waarde-oordelen, ik weet hoe dom ik ben geweest, hoe dom ik nog ga zijn en hoe zeer mensen van me zullen walgen
Wie zijn billen brand...quote:Op maandag 25 juli 2005 16:05 schreef avotar het volgende:
Ik heb het ook niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik kan nog steeds rondkomen, maar ik zie een aanzienlijk stuk van m'n maand naar een aantal verschillende partijen verdwijnen en dat frusteert me.
zo erg is het gelukkig nog niet dat ik de kredietbank oid nodig hebquote:
Ik weet niet of het zo erg is. Ik raak het overzicht steeds kwijt en ik probeer het voor mezelf zo inzichtelijk mogeljk te krijgen...quote:Op maandag 25 juli 2005 16:14 schreef lammegiraf het volgende:
Is het zo erg dat je daar een financieel adviseur voor nodig hebt?
gewoon even op een rijtje zetten hoeveel schuld je waar hebt en met de daarbij behorende aflossingen en op welke termijnen deze moeten worden afgelost. Vervolgens kun je toch vrij simpel een plan maken hoeveel je moet reserveren en waneer en aan wie je wat moet betalen.
In het ergste geval zou ik even een accountant bellen...kost je wel een paar centen maar die moet het toch voor je op een rijtje kunnen zetten.
Daarom voel ik ook hier wel iets voor....quote:Op maandag 25 juli 2005 16:13 schreef Marsepein het volgende:
Mijn idee zou zijn:
- Inventariseer je schulden/achterstanden
- Zoek 1 lening met lage rente voor dat bedrag
- Betaal alle losse schulden via deze lening af
Succes!
Tja.. ik vrees dat ik dat toch wel ga doen.. al is het alleen maar om haar niet op te laten draaien voor wat ik nu op mijn naam heb staan..quote:Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef Choller het volgende:
Verder denk ik niet dat je bij je huidige vriendin "alles vast moet gaan leggen". Als je gewoon iets beter nadenkt en van je fouten leert (je hebt nu ervaren hoe het verkeerd kan gaan) dan kan je gewoon financieel samenleven zonder alles vast op papier hoeven te zetten. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen met me eens is.
Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar. Wellicht voor het vervolg van dit topic wel handig als de TS zegt of hij wel of niet een achterstandsmelding heeft bij het BKR.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:48 schreef Choller het volgende:
Ik noemde BKR alleen omdat het wel handig is om (indien mogelijk) eerst je schulden die genoteerd staan bij de BKR af te lossen. Een schone BKR is wel handig in de toekomst. Niet alle instanties geven je achterstand door aan de BKR.
Die hebben wel de allerlaagste rentes.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef avotar het volgende:
[..]
zo erg is het gelukkig nog niet dat ik de kredietbank oid nodig heb
Neej.. het is godszijdank niet zo dramatisch als het eh blijkbaar overkomt.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar. Wellicht voor het vervolg van dit topic wel handig als de TS zegt of hij wel of niet een achterstandsmelding heeft bij het BKR.
Instanties zoals de Wehkamp zijn overigens heel snel met het zetten van een A-kodering.
Ook na 5 jaar?quote:Op maandag 25 juli 2005 16:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Elk krediet wordt genoteerd bij het BKR en een A-kodering levert een H-kodering op als de achterstand is opgelost, dus dat blijft toch wel zichtbaar.
Nee, na 5 jaar verdwijnt een A-kodering in principe.quote:
mja.. die rentes zijn echt bizar hoog. Ik zat naar de wehkamp afschriften te kijken de vorige keer... maar dat is echt een procent of wat op maandbasis.. daar wordt je echt eng van.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dan zou ik dus alle schulden bij elkaar optellen en ergens een lening afsluiten om die schulden ineens af te lossen, dat kan prima aangezien je geen BKR-notering hebt en gewoon een prima inkomen.
Het voordeel daarvan is dat je nu nog maar te maken hebt met één lening, het wordt dus overzichtelijker en je lasten gaan er van omlaag, aangezien de rente altijd gunstiger is dan de woekerrente van de CC-maatschappij en de Wehkamp.
Er is geen achterstand zover ik het begrijp van de TS, en dus is zijn BKR schoon, in die zin dat uit zijn BKR dossier blijkt dat hij netjes aflost.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:48 schreef Choller het volgende:
Ik noemde BKR alleen omdat het wel handig is om (indien mogelijk) eerst je schulden die genoteerd staan bij de BKR af te lossen. Een schone BKR is wel handig in de toekomst. Niet alle instanties geven je achterstand door aan de BKR.
klopt... ik ben een hele brave aflosser...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 08:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is geen achterstand zover ik het begrijp van de TS, en dus is zijn BKR schoon, in die zin dat uit zijn BKR dossier blijkt dat hij netjes aflost.
Ja.. ik ben inmiddels nu met hetzelfde bezig.. Mijn schuld verhoogt nu wel iets, maar wat er nu uiteindelijk gaat gebeuren.. ik ga per maand iets minder kwijt zijn.. heb alles nu bij 1 partij zitten...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:11 schreef Copycat het volgende:
Ik heb recentelijk mijn (flinke) creditcardschuld afbetaald met een postkrediet lening tegen een veel lagere rentevoet en maandbedrag.
Maar jij hebt een eigen huis ?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:11 schreef Copycat het volgende:
Ik heb recentelijk mijn (flinke) creditcardschuld afbetaald met een postkrediet lening tegen een veel lagere rentevoet en maandbedrag.
Ik heb geen eigen huis, maar huurquote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:13 schreef WaStEd het volgende:
Maar jij hebt een eigen huis ?
Vaak gaan dat soort leningen op basis van hypothecaire zekerheid, m.a.w. als je niet betaald verkopen we jouw huis..
Klopt ik geef met de cc dan ook alleen uit wat ik kan betalen de volgende maand.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:17 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik heb geen eigen huis, maar huur.
En zo enorm is die schuld nu ook weer niet, hoor, een euro of 5.000. Maar het verneukeratieve van een CC is dat die schuld enkel op blijft lopen, met zo'n megarente. Daar ben ik gelukkig van af en ik krijg nu zelfs nog een paar honderd euro terug van Visa.
Ik was zo 'slim' om gespreid te betalen. Elke maand maar een klein bedrag aflossen zet geen zoden aan de dijk. Nou ja, dat wel, maar dan aan de verkeerde kant van de dijkquote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:18 schreef Dementor het volgende:
Klopt ik geef met de cc dan ook alleen uit wat ik kan betalen de volgende maand.
Die rente is ziekelijk hoog.
Nou ja... met 13% rente aflossen kan ook niet opschieten natuurlijk..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik was zo 'slim' om gespreid te betalen. Elke maand maar een klein bedrag aflossen zet geen zoden aan de dijk. Nou ja, dat wel, maar dan aan de verkeerde kant van de dijk.
ja dat is heel herkenbaar... precies ook waar het qua credit card bij mij is foutgelopen..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik was zo 'slim' om gespreid te betalen. Elke maand maar een klein bedrag aflossen zet geen zoden aan de dijk. Nou ja, dat wel, maar dan aan de verkeerde kant van de dijk.
Dat er veel mensen zijn die dit hebben, daar ben ik van overtuigd. Het is namelijk het bestaansrecht voor al die verschillende bv's van Dick Scheringa... Eigenlijk zou ik supporter van AZ moeten worden... die mannen ballen daar betaald door mijn rente..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:35 schreef Faithz het volgende:
Veel mensen zullen niet van je walgen want je bent echt niet de enige.
Succes met alles.
Dat is overigens een hele mooie en overzichtelijke site zeg..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:41 schreef sanger het volgende:
kijk anders eens bij het Nibud.
Of http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/
Geloof me, je bent niet de enige. Heel veel mensen maken dezelfde 'fout'. Het is goed om te lezen dat je e.e.a. behoorlijk op de rit aan het krijgen bent. Maar 1 vraagje heb ik wel. Als je makkelijk rond kan komen, kan je je leven dan niet (iets) soberder inrichten en je aflossing verdubbelen per maand? Denk bijvoorbeeld aan extra aflossing door vakantiegeld, 13e maand, bonussen, verjaardagsgeld, declaraties, e.d. Misschien kan je de looptijd dan van 80 maanden naar 36 maanden terugbrengen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 10:58 schreef avotar het volgende:
UPDATE
Wilde toch nog even iets laten weten.
Ik heb het ondertussen zo ver dat ik vrijdag een afspraak heb om m'n flexibel krediet uit te breiden. Hier mee worden alle overige schulden die ik heb in 1 keer afgelost en blijft er 1 grote post staan. Ik ga van aflossing naar 1,5% elke maand (wat neer komt op geen lastenverlichting), maar de looptijd van alles gaat nu van 135 maanden naar 80 maanden. Dat is nog heel lang natuurlijk, maar goed.. uiteindelijk is het dan voorbij...
een harde les..
Op die gedachtes hink ik wel. Ik heb wel besloten om voor mezelf het een en ander terug te schroeven. Aan de andere kant werk ik ook gewoon 50 of 55 uur per week.. en is het ook fijn om te genieten.quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:24 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Geloof me, je bent niet de enige. Heel veel mensen maken dezelfde 'fout'. Het is goed om te lezen dat je e.e.a. behoorlijk op de rit aan het krijgen bent. Maar 1 vraagje heb ik wel. Als je makkelijk rond kan komen, kan je je leven dan niet (iets) soberder inrichten en je aflossing verdubbelen per maand? Denk bijvoorbeeld aan extra aflossing door vakantiegeld, 13e maand, bonussen, verjaardagsgeld, declaraties, e.d. Misschien kan je de looptijd dan van 80 maanden naar 36 maanden terugbrengen.
Maar dan ga je wel 3 jaar lang behoorlijk inleveren aan comfort en luxe. En dat moet je er voor over hebben.
Ik wens je hele veel succes, en zoals al gezegd, probeer het flexibele krediet niet aan te spreken, alleen af te lossen.
Goed idee!quote:Op woensdag 27 juli 2005 10:58 schreef avotar het volgende:
UPDATE
Ik heb het ondertussen zo ver dat ik vrijdag een afspraak heb om m'n flexibel krediet uit te breiden. Hier mee worden alle overige schulden die ik heb in 1 keer afgelost en blijft er 1 grote post staan. Ik ga van aflossing naar 1,5% elke maand (wat neer komt op geen lastenverlichting), maar de looptijd van alles gaat nu van 135 maanden naar 80 maanden. Dat is nog heel lang natuurlijk, maar goed.. uiteindelijk is het dan voorbij...
Ik geloof dat ik zelf best meeval op dat gebied.. Ik zou dat ook niet eens willen.quote:Op donderdag 28 juli 2005 15:10 schreef mgerben het volgende:
Het artikel zei het oneerbiedig zo: Girls take the diamonds and run.
Nee.. daar ben ik het niet helemaal mee eens. De trend die zich toch de laatste maanden op mijn bankrekening voordoet is dat het altijd op is aan het einde van de maand. Standaard als mijn salaris binnenkomt wordt binnen een week zo'n beetje alles betaald, incl. een (te) klein bedrag dat naar m'n spaarrekening gaat. En de rest is om van "te leven" en leuke dingen te doen.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:37 schreef mgerben het volgende:
[..]
Goed idee!
Zo heb je overzicht en krijg je niet het gevoel dat je de controle verliest door allemaal kleinere schulden links en rechts.
Wat betreft aflossing en verhoging maandbedrag: Als ik jou was zou ik niet het maandbedrag verhogen, maar gewoon wat extra aflossing storten wanneer je het kunt missen. Dat scheelt in perioden dat je het niet kunt missen.
Mja... dat klopt wel. Ik denk dat er vanuit een mannelijk oogpunt ook nog de beschermersrol om de hoek komt kijken. Uiteindelijk zijn we allemaal wel gewoon deels ouderwets en wil je als man natuurlijk gewoon voor je vrouw kunnen zorgen. Man is jager [insert oerkreet hier].quote:Op donderdag 28 juli 2005 15:28 schreef mgerben het volgende:
Met het risico dat we een beetje offtopic gaan: Ik denk ook niet dat je zoiets bewust zou doen; afgezien van berekende krengen ging het onderzoek er om dat je je niet noodzakelijk voelt aangetrokken tot iemand die jou veel geld geeft. En daar zijn we weer een beetje op-topic, want de TS is niet de eerste die dacht dat een substantiële eenzijdige financiële transactie een schoolvoorbeeld was van onvoorwaardelijke liefde; terwijl de ontvangende kant dat anders zag.
Ik ook, been there, done that. En ik zal ook de enige niet zijn. Gelukkig was de schade voor mij niet zo groot...
Ik gebruik de CC alleen als dat echt nodig is en echt niet anders kan. Daarvoor is het handig, verder is het een onding.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:18 schreef Dementor het volgende:
[..]
Klopt ik geef met de cc dan ook alleen uit wat ik kan betalen de volgende maand.
Die rente is ziekelijk hoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |