abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30466900
Leuke index, een paar dingen vallen op. Alle landen bezitten een bevolking van west-Europese afkomst, voeren een liberaal beleid (Zweden wat minder) en hebben nauwelijk kolonies gehad of zijn zelf een kolonie geweest. Zijn dit nou de ingredienten voor ''succes''?
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:05:39 #102
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30467190
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:57 schreef Timmehhh het volgende:
Leuke index, een paar dingen vallen op. Alle landen bezitten een bevolking van west-Europese afkomst, voeren een liberaal beleid (Zweden wat minder) en hebben nauwelijk kolonies gehad of zijn zelf een kolonie geweest. Zijn dit nou de ingredienten voor ''succes''?
daar gaat mijn komende topic in NWS over
geduldig afwachten
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_30467390
Dan de volgende tien, toch niet echt onsuccesvol:

11 Japan
12 Netherlands
13 Finland
14 Denmark
15 United Kingdom
16 France
17 Austria
18 Italy
19 New Zealand
20 Germany

Zeven koloniserende landen, vier landen die zestig jaar geleden fascistisch waren.
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:11:21 #104
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30467451
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:05 schreef McCarthy het volgende:
haha, lux staat in 2005 lekker boven zweden. Precies zoals ik al voorspelde.

01 Norway
02 Iceland
03 Australia
04 Luxembourg
05 Canada
06 Sweden
07 Switzerland
08 Ireland
09 Belgium
10 United States

http://hdr.undp.org/reports/global/2005/
Jammer dat de HDR niet serieus neemt. Allemaal gedateerde data ;-)
Wasserwunderland
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:15:05 #105
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30467594
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:11 schreef Tup het volgende:

[..]

Jammer dat de HDR niet serieus neemt. Allemaal gedateerde data ;-)
ik neem hem serieus in de zin dat ik hem niet verwerp
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:19:41 #106
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30467793
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:15 schreef McCarthy het volgende:
ik neem hem serieus in de zin dat ik hem niet verwerp
Weer zo'n verwerpelijke libertarische houding...
Wasserwunderland
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:27:13 #107
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30468089
Zweden is iig definitief van de troon gestoten als perfect landje & de verzorgingsstaat kunnen we ook wel ten grave dragen lijkt mij
pi_30468209
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:27 schreef McCarthy het volgende:
Zweden is iig definitief van de troon gestoten als perfect landje & de verzorgingsstaat kunnen we ook wel ten grave dragen lijkt mij
Nummer zes op de lijst van best bewoonbare landen ter wereld? Ja, dat lijkt mij een duidelijk bewijs dat het systeem in Zweden failliet is.
pi_30468243
Pas nog in Luxemburg geweest. Het gaat echt goed met het land hoor , althans niet volgens degene die ik daar gesproken heb.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:33:42 #110
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30468317
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:31 schreef marcb1974 het volgende:
Pas nog in Luxemburg geweest. Het gaat echt goed met het land hoor , althans niet volgens degene die ik daar gesproken heb.
ook al zo verwend
pi_30468349
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ook al zo verwend
Yep, dat zal het zijn
stupidity has become as common as common sense was before
pi_30468554
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:27 schreef McCarthy het volgende:
until next time...
pi_30469646
Luxemburg vergelijken met een echt land . Luxemburg wordt zo ongeveer betaald door Europa, Eurostat en vele andere Europese organisaties zitten in Luxemburg. Allemaal betaald door geheel Europa. Elke belasting voorziening/voordeel daar is een gevolg van de grootte van het land of de situatie waarin zij zitten. Als je Luxemburg als economische voorbeeld wilt zien heb je het echt niet begrepen.
  zaterdag 10 september 2005 @ 23:11:58 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_30469738
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 22:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nummer zes op de lijst van best bewoonbare landen ter wereld? Ja, dat lijkt mij een duidelijk bewijs dat het systeem in Zweden failliet is.
Best bewoonbare landen, wie bepaald dat? De inwoners? Lijkt me erg gevoelig voor nationalistische trots.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_30469845
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 23:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Best bewoonbare landen, wie bepaald dat? De inwoners? Lijkt me erg gevoelig voor nationalistische trots.
Dat denk ik wel. ik weet ook niet precies welke definitie gebruikt wordt. Maar goed, kennelijk is het veelzeggend, aldus McCarthy.
  zaterdag 10 september 2005 @ 23:37:12 #116
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30470527
Dat lijstje zou ook goed passen in je "Zweden versus VS"-topic, McCarthy.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 11 september 2005 @ 09:51:21 #117
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30476875
maar die is dicht
  zondag 11 september 2005 @ 09:53:10 #118
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30476886
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 23:09 schreef Arnem_ het volgende:
Luxemburg vergelijken met een echt land . Luxemburg wordt zo ongeveer betaald door Europa, Eurostat en vele andere Europese organisaties zitten in Luxemburg. Allemaal betaald door geheel Europa. Elke belasting voorziening/voordeel daar is een gevolg van de grootte van het land of de situatie waarin zij zitten. Als je Luxemburg als economische voorbeeld wilt zien heb je het echt niet begrepen.
check dit topic eventjes. Ze krijgen slechts een klein percentage van het BNP als cadfeautje van brussel.

Ze zijn echter wel 2 keer zo welvarend als NL.
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:41:56 #119
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32396150
quote:
Op zondag 24 juli 2005 20:23 schreef zakjapannertje het volgende:
ik vind Washington DC dan toch wat indrukwekkender, als je BBP per hoofd van de bevolking tussen verschillende staten/landen van verschillende grootte wat betref oppervlak en bevolking toch wilt vergelijken http://mapage.noos.fr/yangjuan/euro/usvseu/default.htm
ah fuck, hij doet het niet meer
Weet je hem misschien ergens anders te vinden
pi_32398474
quote:
Op zondag 11 september 2005 09:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

check dit topic eventjes. Ze krijgen slechts een klein percentage van het BNP als cadfeautje van brussel.

Ze zijn echter wel 2 keer zo welvarend als NL.
ik denk dat het voor nederland ook verdomd leuk zou zijn als we werklozen gewoon naar belgie en duitsland kunnen sturen, om hun uitkering af te halen ...
dat doet Luxemburg namelijk, op een bevolking van 400.000 hebben ze 150.000 'grenzgänger'.. mensen die niet in Luxemburg wonen, maar er wel werken ... als die ontslagen worden, dient de werkloosheidsuitkering in het land van herkomst betaald te worden, Luxemburg betaald hiervoor wel 3 maanden de sociale dienst in het land waar de persoon zijn uitkering ontvangt ....

Luxemburg heeft een werkloosheid van iets van 1,5% (is overigens gestegen, in 2001 waren 800 luxemburgers werkloos)... de sociale afdracht van luxemburgers is dan ook nihil, wat natuurlijk een groot voordeel uitmaakt ...
In de omliggende regionen, Duitsland, Noord-Frankrijk en Wallonie is sprake van hoge werkloosheid en veel werknemers willen graag in Luxemburg werken, omdat de lonen daar veel hoger liggen (deels prima verklaarbaar dordat je daar geen sociale afdrachten betaald) ...

Luxemburg is nu al de legale 'ontsnaproute' voor sociale afdrachten, de grote omliggende landen betalen daarvoor extra, omdat mensen die in Luxemburg werkzaam waren, en hun werk verliezen, toch uitkeringen ontvangen ...

Overigens, er is best wel een direkt en indirekt beleid dat erop gericht is dat bij ontslagen enkel 'grenzgänger' ontslagen worden en bedrijven krijgen extra bonussen om luxemburgers aan te nemen, alswel is het moeilijker een luxemburger te ontslaan, dan een grenzgänger ...
je ziet in veel bedrijven ook een zekere tweedeling, tussen de buitenlanders die het werk doen, en de luxemburgse arbeidskrachten die alsnog makkelijk carriere maken en weinig uitvoeren, veelal slecht geschoold zijn en inefficient werken....

Veel zorginstellingen In L. die van overheidsubsidie leven, zijn uiterst ineffectief, maar tevens erg rijk, de luxemburgse regering heeft ruim 20 jaar het budget ervoor bijna continue verhoogd, dit jaar is voor het eerst een bezuiniging op gezondheidszorg en sociale instellingen aangekondigd, omdat de kosten tezeer uit de pan rezen en de effectiviteit en productiviteit werkelijk minimaal was.

Het is momenteel binnen EU-kader nog lastig ertegen op te treden, het misbruik dat de luxemburgers maken van de sociale voorzieningen in omliggende landen ... Binnen de EU grondwet waren daar betere mogelijkheden toe, omdat daarin erkend werd dat de aanwezigheid van bepaalde sociale voorzieningen en de toegankelijkheid ervan, niet misbruikt mocht worden als internationaal 'concurrentiemiddel' tussen europese landen ... Ik had verwacht dat als de grondwet eenmaal aangenomen wordt, zulke knelpunten ook aangepakt zullen gaan worden, deels is in de dienstenrichtlijn al een aanzet gemaakt, waarbij poolse werknemers in nederland ook sociale afdrachten aan polen moeten betalen, maar ook enkel daar recht hebben op sociale verzekering ... dat heeft overigens de poolse werknemers een stuk duurder gemaakt (vooral door voorlopig teveel administratieve rompslomp, maar ook omdat de sociale afdracht vroeger eenvoudig te ontwijken was)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 19 november 2005 @ 14:58:56 #121
45206 Pietverdriet
pi_32399144
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik denk dat het voor nederland ook verdomd leuk zou zijn als we werklozen gewoon naar belgie en duitsland kunnen sturen, om hun uitkering af te halen ...
dat doet Luxemburg namelijk, op een bevolking van 400.000 hebben ze 150.000 'grenzgänger'.. mensen die niet in Luxemburg wonen, maar er wel werken ... als die ontslagen worden, dient de werkloosheidsuitkering in het land van herkomst betaald te worden, Luxemburg betaald hiervoor wel 3 maanden de sociale dienst in het land waar de persoon zijn uitkering ontvangt ....
En? Ze betalen toch ook belastingen en sociale premies in het land waar ze werken, dus wat zeur je nou?
quote:
Luxemburg heeft een werkloosheid van iets van 1,5% (is overigens gestegen, in 2001 waren 800 luxemburgers werkloos)... de sociale afdracht van luxemburgers is dan ook nihil, wat natuurlijk een groot voordeel uitmaakt ...
In de omliggende regionen, Duitsland, Noord-Frankrijk en Wallonie is sprake van hoge werkloosheid en veel werknemers willen graag in Luxemburg werken, omdat de lonen daar veel hoger liggen (deels prima verklaarbaar dordat je daar geen sociale afdrachten betaald) ...

Luxemburg is nu al de legale 'ontsnaproute' voor sociale afdrachten, de grote omliggende landen betalen daarvoor extra, omdat mensen die in Luxemburg werkzaam waren, en hun werk verliezen, toch uitkeringen ontvangen ...
Lijkt me een gerucht dat een duitser een duitse werkeloosheids uitkering krijgt als ie in Luxemburg heeft gewerkt, hij heeft dan namelijk geen arbeidsverleden in Duitsland.
Deze persoon krijgt hooguit een bijstandsuitkering (Hartz 4) maar alleen als zijn partner ook geen inkomen heeft en er geen spaargeld is.
quote:
Overigens, er is best wel een direkt en indirekt beleid dat erop gericht is dat bij ontslagen enkel 'grenzgänger' ontslagen worden en bedrijven krijgen extra bonussen om luxemburgers aan te nemen, alswel is het moeilijker een luxemburger te ontslaan, dan een grenzgänger ...
je ziet in veel bedrijven ook een zekere tweedeling, tussen de buitenlanders die het werk doen, en de luxemburgse arbeidskrachten die alsnog makkelijk carriere maken en weinig uitvoeren, veelal slecht geschoold zijn en inefficient werken....

Veel zorginstellingen In L. die van overheidsubsidie leven, zijn uiterst ineffectief, maar tevens erg rijk, de luxemburgse regering heeft ruim 20 jaar het budget ervoor bijna continue verhoogd, dit jaar is voor het eerst een bezuiniging op gezondheidszorg en sociale instellingen aangekondigd, omdat de kosten tezeer uit de pan rezen en de effectiviteit en productiviteit werkelijk minimaal was.

Het is momenteel binnen EU-kader nog lastig ertegen op te treden, het misbruik dat de luxemburgers maken van de sociale voorzieningen in omliggende landen ... Binnen de EU grondwet waren daar betere mogelijkheden toe, omdat daarin erkend werd dat de aanwezigheid van bepaalde sociale voorzieningen en de toegankelijkheid ervan, niet misbruikt mocht worden als internationaal 'concurrentiemiddel' tussen europese landen ... Ik had verwacht dat als de grondwet eenmaal aangenomen wordt, zulke knelpunten ook aangepakt zullen gaan worden, deels is in de dienstenrichtlijn al een aanzet gemaakt, waarbij poolse werknemers in nederland ook sociale afdrachten aan polen moeten betalen, maar ook enkel daar recht hebben op sociale verzekering ... dat heeft overigens de poolse werknemers een stuk duurder gemaakt (vooral door voorlopig teveel administratieve rompslomp, maar ook omdat de sociale afdracht vroeger eenvoudig te ontwijken was)
Misbruik? hoezo misbruik? Men heeft premies betaald, dan heeft men recht op een uitkering, geen premies betaald dan geen uitkering. Dat is in Belgie en Dutisland niet anders dan in Nederland.
pi_32399501
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:

En? Ze betalen toch ook belastingen en sociale premies in het land waar ze werken, dus wat zeur je nou?
Als je in luxemburg werkt betaal je vrijwel geen sociale premies ...
is ook niet nodig want luxemburg heeft vrijwel geen werklozen, de werkloosheidsuitkering is 90% van het laatst verdiende loon, maar omdat er zo weinig werklozen zijn, is dat verder geen probleem ...

De aangrenzende landen betalen echter wel uitkeringen aan personen die in Luxemburg ontslagen worden, de Luxemburgers worden hiervoor maar 3 maanden tot hooguit 1 jaar belast, die periode kunnen de uitkerende insanties namelijk een vergoeding declareren.

het spijt me, maar zo werkt het gewoon, een EU-burger die in een land werkt, en sociale premies daar betaald, heeft recht op een uitkering, maar de uitkering vind plaats in het land waar men woonachtig is, en dat is een situatie waarvan Luxemburg ultiem gebruik maakt ...

Of denk je dat een werk-oase in een gebied waar de aangrenzende regionen 10 tot 15% werkloosheid hebben (10x hoger dan in Luxemburg) komt door een grandioos beleid ...
Bedenk ook dat de uitkeringen in Luxemburg uiterst hoog zijn, werkloosheid 90% van laatst verdiende loon, ziektewet is uiterst 'zacht', ziek-zijn levert meer geld op dan gewoon werken...
probleemjongeren als de derde generatie Portugezen (de gastarbeiders) hebben een absoluut 'knuffel-beleid', zo zijn er bijvoorbeeld veel scholen die portugees sprekend personeel aannemen omdat het blijkt dat veel portugese kinderen enkel portugees spreken (de 4e generatie dus)

Overigens ik heb zelf bijna 3 jaar in Luxemburg gewerkt (o.m. gedetacheerd bij de ING), en mijn vrouw werkt er nog steeds (al ruim 11 jaar).
Ik woon in de regio en kom meerdere malen per week nog steeds in Luxemburg.

Sterker nog, ik nodig graag onze McCarthy uit om een keertje langs te kome en zijn 'Utopisch Luxemburg' aan te schouwen, ik kan hem dan laten zien in hoeverre Luxemburg op sociaal gebied een "links knuffelbeleid" voert (welke ze nu pas langzaam beginnen terug te draaien, omdat het erg duur is, en weinig effectiviteit kent) ...
De economische voordelen bestaan vooral uit het uitnutten van de voordelen van europese regelgeving, omdat men enerzijds wel 'gelijkheid' voor europese burgers proberen te garanderen... maarde kosten van die gelijkheid niet gelijk verdeeld wordt onder de lidstaten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 19 november 2005 @ 17:44:35 #123
45206 Pietverdriet
pi_32402654
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 15:18 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Als je in luxemburg werkt betaal je vrijwel geen sociale premies ...
is ook niet nodig want luxemburg heeft vrijwel geen werklozen, de werkloosheidsuitkering is 90% van het laatst verdiende loon, maar omdat er zo weinig werklozen zijn, is dat verder geen probleem

De aangrenzende landen betalen echter wel uitkeringen aan personen die in Luxemburg ontslagen worden, de Luxemburgers worden hiervoor maar 3 maanden tot hooguit 1 jaar belast, die periode kunnen de uitkerende insanties namelijk een vergoeding declareren.
Waarom zouden de buurlanden dat doen? Men heeft geen premies ontvangen, dus geen uitkering, hooguit Bijstand.
quote:
het spijt me, maar zo werkt het gewoon, een EU-burger die in een land werkt, en sociale premies daar betaald, heeft recht op een uitkering, maar de uitkering vind plaats in het land waar men woonachtig is, en dat is een situatie waarvan Luxemburg ultiem gebruik maakt ...
Weet je dat zeker?
Lijkt mij niet namelijk, als jij als Nederlander in Duitsland gaat werken en daar premies betaald, krijg jij van daar een uitkering als je werkeloos wordt. Ik zie je hele probleem niet.
pi_32402891
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:

Weet je dat zeker?
Lijkt mij niet namelijk, als jij als Nederlander in Duitsland gaat werken en daar premies betaald, krijg jij van daar een uitkering als je werkeloos wordt. Ik zie je hele probleem niet.
Ja, dat weet ik zeker ...
Ik weet niet of dat zo is met betrekking tot nederland, maar ik weet wel verdomd goed dat het zo gaat in Luxemburg:
Ik heb er zelf bijna drie jaar gewerkt (o.m. gedetacheerd bij ING), mn vrouw werkt er al 10+ jaar en bijna de helft van mn vriendenkring is of was werkzaam in Luxemburg.
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:03:15 #125
45206 Pietverdriet
pi_32403191
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik zeker ...
Ik weet niet of dat zo is met betrekking tot nederland, maar ik weet wel verdomd goed dat het zo gaat in Luxemburg:
Ik heb er zelf bijna drie jaar gewerkt (o.m. gedetacheerd bij ING), mn vrouw werkt er al 10+ jaar en bijna de helft van mn vriendenkring is of was werkzaam in Luxemburg.
Dus volgens jouw is het mogelijk dat een duitser die 10 jaar of zo in Luxemburg gaat werken (en in Duitsland woont) en dan werkeloos wordt een werkeloosheids uitkering krijgt betaald door de Duitse staat (en geen Harz 4 bijstand)??
Sorry maar dat hou ik voor een gerucht en zou ik je wel eens willen zien onderbouwen met een degelijke bron.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')