de massa is niet oneindigquote:op zondag 24 juli 2005 20:09 schreef karmaniak het volgende:
als de massa daadwerkelijk oneindig is, zou dan niet alle andere massa anywhere in het heelal instant erin verdwijnen? de zwaartekracht die een zwart gat uitoefent op massa eromheen neemt (neem ik aan) kwadratisch af, maar dan nog; als het écht oneindig was zou er in principe op elke massa elders in het heelal een oneindige kracht uitgeoefend moeten worden...
de dichtheid is oneindig, de massa niet.quote:op zondag 24 juli 2005 20:09 schreef karmaniak het volgende:
als de massa daadwerkelijk oneindig is, zou dan niet alle andere massa anywhere in het heelal instant erin verdwijnen? de zwaartekracht die een zwart gat uitoefent op massa eromheen neemt (neem ik aan) kwadratisch af, maar dan nog; als het écht oneindig was zou er in principe op elke massa elders in het heelal een oneindige kracht uitgeoefend moeten worden...
alle massa concentreert zich dus op een enkel punt. voller of dichter wordt het dus niet. wel zal de zwaartekracht die door het punt wordt uitgeoefend steeds groter worden.quote:op zondag 24 juli 2005 20:04 schreef baquelappe het volgende:
als er een object in het "gat" wordt gezogen, is deze dan ook opeens deel van de massa? ik neem aan de de boel steeds voller/dichter gaat worden als er maar vanalles in wordt gezogen.
ik geloof dat de oppervlakte van een zwart gat ook groter wordt als er massa invalt ( de oppervlakte van de waarnemershorizon ) door de toenemende massa zal dan inderdaad de zwaartekracht toenemen.quote:op zondag 24 juli 2005 20:16 schreef alicey het volgende:
[..]
alle massa concentreert zich dus op een enkel punt. voller of dichter wordt het dus niet. wel zal de zwaartekracht die door het punt wordt uitgeoefend steeds groter worden.
ah, zoquote:
de waarnemingshorizon wordt toch bepaald door de zwaartekracht, dus dat is daar toch een gevolg van?quote:op zondag 24 juli 2005 20:34 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik geloof dat de oppervlakte van een zwart gat ook groter wordt als er massa invalt ( de oppervlakte van de waarnemershorizon ) door de toenemende massa zal dan inderdaad de zwaartekracht toenemen.
echte oneindigheid lijkt mij ook sterk, omdat het dan toch oneindiger kan worden bij meer massa, en dat is in tegenspraak met oneindigheid.quote:het lijkt mij echter sterk dat de dichtheid van zo'n singulariteit oneindig is; oneindigheden komen niet in de natuur voor. een theorie die de qf en de art verenigt moet hier uitsluitsel over geven.
ja, de waarnemershorizon wordt idd bepaald door de massa. daar zijn voor symmetrische gevallen tamelijk simpele formules voor zelfs.quote:op zondag 24 juli 2005 20:39 schreef alicey het volgende:
[..]
de waarnemingshorizon wordt toch bepaald door de zwaartekracht, dus dat is daar toch een gevolg van?
[..]
njet. hier maak je een veelvoorkomende fout: de art is een geometrische theorie. zwaartekracht is niet echt een kracht, het is een gevolg van de ruimte-tijd kromming. de art stelt dat licht altijd een geodeet volgt in het ruimte-tijd oppervlak ( dus licht kiest altijd het kortste pad; dit geldt voor alle objecten waar geen krachten op werken, en daarmee zie je gelijk in waarom zwaartekracht dan niet meer als een kracht wordt bekeken ) een zwart gat is nu niks meer dan een object wat de geometrie van de ruimte-tijd om haar heen zodanig maakt, dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen.quote:aan de andere kant, als zelfs licht, dat een oneindig kleine massa heeft, wordt aangetrokken, zou de logische conclusie zijn dat de zwaartekracht dan in de buurt van oneindig groot ligt..
volgens mij is dat toch niet oneindig, maar toch de planck-lengte ofzo?quote:op zondag 24 juli 2005 20:35 schreef karmaniak het volgende:
[..]
ah, zo![]()
oneindig veel massa in een oneindig klein punt...
edit: ookal is haushofer het niet met je eens![]()
dit is toch de straling die een zwart gat moet uitstralen als ie verdampt... volgens hawkins.quote:op zondag 24 juli 2005 19:45 schreef alicey het volgende:
van zwarte gaten wordt vermoed dat het een puntmassa is. er zit heel veel massa op een punt, de dichtheid is daarmee dus oneindig. voor zover ik weet zijn er geen theoretische grenzen aan de massa die een zwart gat kan opnemen. zwarte gaten zenden wel informatie uit in de vorm van hawking-straling, die naar verwachting ontstaat doordat een deeltje en een anti-deeltje ontstaan, maar 1 ervan het gat wordt in gezogen en de ander net ontsnapt.
voor zover zoals ik het heb begrepen.
dat is een heel interessant punt wat je daar aanstipt. hawking is laatst terug gekomen op zijn stelling dat bij die hawkingstraling de informatie verloren gaat. die straling is een gevolg van het toepassen op quantumveldentheorie op gekromde ruimte-tijd; tot hawking's grote verbazing impliceerde dit stralende zwarte gaten ! maar als een zwart gat massa opslokt, zal dit op een bepaald moment weer worden uitgestraald. hoe zwaarder het zwarte gat, des te langzamer gaat dit stralen ( hoewel je misschien het tegenovergestelde zou denken )quote:op zondag 24 juli 2005 22:14 schreef -crash- het volgende:
[..]
dit is toch de straling die een zwart gat moet uitstralen als ie verdampt... volgens hawkins.
dit zegt niks over de hoeveelheid opgeslokte massa...
heb jij daar een verklaring voor?quote:op zondag 24 juli 2005 23:14 schreef haushofer het volgende:
[..]
dat is een heel interessant punt wat je daar aanstipt. hawking is laatst terug gekomen op zijn stelling dat bij die hawkingstraling de informatie verloren gaat. die straling is een gevolg van het toepassen op quantumveldentheorie op gekromde ruimte-tijd; tot hawking's grote verbazing impliceerde dit stralende zwarte gaten ! maar als een zwart gat massa opslokt, zal dit op een bepaald moment weer worden uitgestraald. hoe zwaarder het zwarte gat, des te langzamer gaat dit stralen ( hoewel je misschien het tegenovergestelde zou denken )
haha, nog nietquote:
nee toch, iets kan meer oneindig zijn dan iets anders.. oneindigheid is geen limiet van alle mogelijke getallenquote:op zondag 24 juli 2005 20:39 schreef alicey het volgende:
echte oneindigheid lijkt mij ook sterk, omdat het dan toch oneindiger kan worden bij meer massa, en dat is in tegenspraak met oneindigheid.
dan kom je op begrippen als "aftelbaar"en "overaftelbaar" uit, maar dat zijn wiskundige begrippen. dat heeft hier verder weinig mee te maken, lijkt me.quote:op maandag 25 juli 2005 01:06 schreef trancethrust het volgende:
[..]
nee toch, iets kan meer oneindig zijn dan iets anders.. oneindigheid is geen limiet van alle mogelijke getallen
dag magquote:op maandag 25 juli 2005 10:46 schreef inxs het volgende:
haushofer ff off topic, mag ik vragen wat jij studeert (en hebt gestudeerd?) en waar je dit doet?
hoge druk zorgt voor zover ik weet juist voor hoge temperaturen en niet lagere.quote:op maandag 25 juli 2005 09:30 schreef bensel het volgende:
er is hier ook een topic geweest over gravastar. dit zijn zwarte gaten, maar hebben geen singulariteit. men denkt dat de druk zo groot word, dat alle ruimte in een atoom vervalt, totdat er een brei van quarks ontstaat. (een soort vanbose einbstein condensaat, die bij extreem koude temperaturen kan optreden.. de koude temperatuur word hier veroorzaakt door de extreme druk
ja, dat weet uik.. maar denk nu eens door: wat gebeurt er, als de druk zo hoog word, dat door de druk de trilling van de atomen gedempt word, omdat aan alle kanten andere atomen zitten, die ook zo hard tegen elkaar gedrukt worden?quote:op maandag 25 juli 2005 12:43 schreef atuin-hek het volgende:
[..]
hoge druk zorgt voor zover ik weet juist voor hoge temperaturen en niet lagere.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |