Akkersloot | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:03 |
quote:Interessant historisch gegeven. bron http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=7520 De opstand tegen de aanhangers van Mohammed lukte dus. Maar dat vroegere stammen geen totale oorlog kenden bleek wel vaker voor te komen. Na de overwinning dachten de Arabieren dat de Mohammedanen wel hun lesje hadden geleerd. Maar Aboe Bakr,de eerste opvolger van Mohammed, had het niet zo op de traditionele stammenoorlogen en koos dus voor de totale oorlog. | |
Vampier | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:13 |
ut is toch nie te geloven! | |
Akkersloot | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:26 |
quote:De arabische stammen voerden vaak oorlog. Maar 2 maanden in het jaar waren heilig en was er een wapenstilstand. In die tijd gingen de verschillende stammen dus naar Mekka waar toen een pantheon aan beelden voor de verschillende goden van de polytheistische arabieren was. Elke stam had zo zijn belangrijkste goden (over multicultureel gesproken dus). Er werd toen niet gevochten. Het bestaan van die heilige maanden is ook terug te vinden in de koran. Waar Mohammed juist opriep om wél te strijden. Vele volkeren kenden vroeger het begrip totale oorlog niet. Áls er slachtoffers vielen betaalden de overwinnende partij zelfs een schadevergoeding. Zo sprak een Brit eens met een stamhoofd in Afrika. De Brit had het over de Grote Oorlog (WO I). Het stamhoofd vroeg "hoeveel doden zijn er toen gevallen ? ". De Brit schaamde zich voor die oorlog en antwoordde "twintig". Waarop de Afrikaan zei "nou dan is jouw koning wel rijk" (Dat die koning zich dus de schadevergoeding voor die twintig slachtoffers kon permiteren). | |
SlaadjeBla | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:38 |
Grappig dat ik na een paar zinnen al wist wie dit topic gestart had. | |
longinus | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:57 |
quote:Ja, de naam van de TS is duidelijk aanwezig ![]() | |
longinus | zaterdag 23 juli 2005 @ 22:59 |
Wist je dat Mohammed asiel heeft gekregen in een christelijke kerk. Als hij dit niet had gekregen was hij waarschijnlijk onthoofd geweest, de priesters vonden het verhaal van een god erg overeenkomen met hun eigen geloof ![]() | |
Akkersloot | zaterdag 23 juli 2005 @ 23:02 |
quote:Dat verhaal heb ik nooit gehoord. Aannemelijker is dat ze Mohammed in Mekka alleen maar hard hebben uitgelachen waarna hij zijn toevlucht zocht in Medinna waar zich o.a. twee joodse stammen bevonden. | |
Lord_Vetinari | zondag 24 juli 2005 @ 10:50 |
quote:'Aannemelijker' omdat het in jouw beeld over de Islam past of 'aannemelijker' omdat je het kunt onderbouwen en bewijzen? Dit is C&H, niet WFL of TRU. Hier verwachten we bronnen voor dit soort uitspraken. | |
Akkersloot | zondag 24 juli 2005 @ 12:17 |
quote:Heuh. Waarom reageer je dan niet op de uitspraak van Longinus dat Mohammed asiel had gekregen in een christelijke kerk en dat hij anders onthoofd zou zijn ![]() Die geeft toch ook geen bron. Dit is een forum en geen mesthoop met je persoonlijke Akkersloot-trauma. ![]() | |
Lord_Vetinari | zondag 24 juli 2005 @ 12:20 |
quote:Omdat ik dat verhaal ken en dus weet dat het voor waar wordt aangenomen. Verscheidene Mohammed biografieën vermelden het. Bovendien begin jij je opmerking met 'Aannemelijker is..', dan ben ik dus erg benieuwd waarom dat 'aannemelijker' zou zijn dan het verhaal van Longinus. quote:Ik zal hierop maar niet mijn eerste reactie die bij me opkwam plaatsen. | |
longinus | zondag 24 juli 2005 @ 12:25 |
Mijn bron was een film over het leven van Mohammed, die goedgekeurd was door de geestelijke leiders van saudi Arabia. Hij was eens op TV geweest en in deze film zag je alles, behalv de profeet, omdat dit verboden was. Mocht ik een linkje vinden dan zet ik hem wel neer. Link was het niet, ik kijk verder | |
ethiraseth | zondag 24 juli 2005 @ 12:30 |
quote:'He [Muhammad] had no more than a hundred or so followers and was opposed by the Quraysh. In 622 he left Mecca for Yatrib (later knows as Medina) where, as part of an old tradition, he was invited, as a religious leader, to head the community and stop the feuding between the local clans. He was probably invited because the large Jewish community was sympathetic to Muhammad's rigid monotheism' Clive Ponting, World history: a new perspective, 303. Ik ken het verhaal over vluchten naar een kerk ook niet. Wat ik bij mijn geschiedenisstudie heb geleerd is bovenstaande, wat staat in editie van een biografie van Mohammed geschreven door Ibn Hisham in de 9de eeuw, gebaseerd op het werk van Ibn Ishaq wat een eeuw eerder was geschreven. | |
Lord_Vetinari | zondag 24 juli 2005 @ 12:32 |
quote:Oke, prima. Maar 'left Mecca' is iets anders dan 'hij werd er uitgelachen en vluchtte naar Medina'. | |
Overlast | zondag 24 juli 2005 @ 12:35 |
quote:Zo heb ik het ook een paar keer gelezen, en ik weet verder ook nik sover een kerk die Mo opvang bood. Het is wel ironisch dat de Joodse stammen in Medina Mohamed hebben binnengehaald, maar dat Mo vervolgens de joden daar heeft vermoord toen hij genoeg aanhang had. | |
ethiraseth | zondag 24 juli 2005 @ 12:38 |
En volgens een syllabus van de VU de reden dat Mohammed wegvluchte uit Mekka: 'Stemmen - volgens de latere opvatting de engel Gabriel - brachten hem een goddelijke boodschap over, die hij in zijn stad [Mekka] begon uit te dragen. Hij had vooral succes bij de lagere bevolkinsklassen. De handelselite was met zijn prediking minder ingenomen, onder andere omdat zij er een gevaar in zag voor de goede betrekkingen met naburige stammen, van wie Mohammed de goden verwierp. Het stadsbestuur begon dan ook een vervolging tegen Mohammed, die met zijn volgelingen uitweek naar de naburige stad Medina (622).' | |
Overlast | zondag 24 juli 2005 @ 12:42 |
quote:Uitgelachen is misschien een groot woord. Maar in Arabië en dus ook in Mekka konden "Christenen en joden in Arabië probleemloos wonen en werken, dit ondanks het feit dat de herinnering nog levend was aan vervolgingen van de heidenen door eerst een joodse en daarna een christelijke machthebber. Er leefden ook zoroa striërs, haniefen, sabiërs, mandeeërs en andere exotische sekten in Arabië, dus men moet erkennen dat de Arabieren een levensbeschouwelijk pluralisme in acht namen." http://koenraadelst.voice(...)islamvoorongel1.html Mohamed werd gezien als de zoveelste die een geloof/sekte wilde oprichten. Hij werd totaal niet serieus genomen met zijn strikte monotheisme. Toen hij kans had naar Medina te gaan, vertrok hij dus met al zijn volgelingen naar Medina, waar hjij hoopte meer succes te hebben. | |
longinus | zondag 24 juli 2005 @ 12:55 |
Zoeken naar de juiste link is erg moeilijk, teveel hits op google. Ik weet dat het een arabische film was die was nagesynchroniseerd. Dus niet de getekende versie die in 2000 is gemaakt. Het was in ieder geval een interesante film omdat hij over zijn leven ging en niet zozeer over het geloof. | |
Overlast | zondag 24 juli 2005 @ 13:04 |
quote:Dat is niet te scheiden lijkt me. In de Al tahweed moskee waar ik vorig jaar was droegen ze allemaal een petje en een baard omdat de profeet dit ook had. Het leven van de profeet is het grootste element van de Islam. Zeker omdat Mohamed zijn visioenen kreeg op momenten dat het hem in zijn leven goed uitkwam. | |
Akkersloot | zondag 24 juli 2005 @ 13:12 |
quote:Er zijn ook films waarin jezus drie dagen na zijn dood uit de dood is opgestaan. Gaan we die ook als bron vermelden hier ? Waarom 1,2,3 het verhaal aannemen dat de Mekkanen Mohammed in zijn Mekkaanse tijd wilden vermoorden?Je mag hier de islam ook niet fascistisch noemen terwijl sommige koranverzen zwart op wit fascistisch zijn. "Gewoon" "om mensen niet te beledigen". Maar over die Mekkanen mag je blijkbaar alles zeggen. ![]() | |
Akkersloot | zondag 24 juli 2005 @ 13:15 |
quote:Ergo. "uitgenodigd door Medina alsgevolg van een traditie om religieuze leiders uit te nodigen" wil zelfs ineens nog niet zeggen dat hij Mekka verliet omdat hij uitgelachen werd. Wel was Mohammed niet erg populair omdat zijn eerste volgelingen uitweken uitgerekend naar Ethiopie. Ethiopie had Arabie 40 jaar eerder proberen te veroveren. Een groot deel van de bevolking werd door (het christelijke) Ethiopie afgevoerd als slaven. Zijn eerste volgelingen werden dan ook "overgegevenen" (aan de Ethiopische vijand genoemd). Later noemde hij ze maar overgegevene (aan zijn hersenspinsel Allah). [ Bericht 5% gewijzigd door Akkersloot op 24-07-2005 14:13:10 ] | |
#ANONIEM | zondag 24 juli 2005 @ 21:30 |
quote: ![]() Bron ? Heb zoiets nooit in DE biografie van Mohammed kunnen vinden van Ibn Ishaq [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2005 21:32:29 ] | |
Akkersloot | zondag 24 juli 2005 @ 21:48 |
quote:Zo'n film zegt ook niets. Ze gaan echt niet verfilmen dat Mohammedtje uitgelachen werd in Mekka. | |
Akkersloot | donderdag 28 juli 2005 @ 09:14 |
Mohammed begon niet met joden te vermoorden Pieter Verdonck vergist zich als hij zegt dat Mohammed in Mekka begonnen is met het uitmoorden van een joodse wijk (DS Brievenbus 18/7). In Mekka heeft Mohammed de Quraysh-stam, waar zijn Hashim-clan toe behoorde, ervan eerst proberen te overtuigen dat de Arabische armoede kon opgelost worden door de woestijnbedoeïenen te verenigen rond één God om plundertochten (ghazawat) uit te voeren op gebied van Byzantium en Perzië (Egypte, Palestina, Jordanië, Syrië, Irak). De 'grand old man' van Mekka, Abu Jahl, verwierp die oplossing omdat zij inhield dat men dan de traditionele cultus van de drie Godinnen in de Ka'abah, het bedevaartoord waar Mekka zijn geld mee verdiende, overboord moest gooien. Daarop raakte Mohammed geïsoleerd. Zijn pogingen om bedoeïenen voor dit project te winnen, mislukten eveneens omdat er een concurrerende profeet was, Musaylima uit de Yamama-woestijn, die de bedoeïenen ervan probeerde te overtuigen dat Allah geen Oorlogsgod was, maar ar-Rahim ar-Rahman, de Barmhartige Erbarmer. Mohammed mocht ondertussen van Abu Jahl niet meer deelnemen aan de karavaanhandel en joeg het geld van zijn vrouw Khadidjah er dus maar door. Toen hij volkomen aan de grond zat, kreeg hij de kans om naar Jathrib te gaan, waar hij scheidsrechter zou worden tussen twee rivaliserende stammen. Twee jaar lang leefde hij daar, met een zeventigtal (mannelijke) volgelingen en hun gezinnen volkomen parasitair op de kap van de naïevelingen of ansar die hem uitgenodigd hadden. Zijn mannen, de muhajirun, weigerden mee de grond te bewerken want beneden hun waardigheid. Toen de ansar hem beu werden, viel hij terug op roofovervallen op karavanen uit Mekka. De eerste geslaagde overval vond plaats in Nakhla, gebied binnen de haram of vredeszone rond Mekka tijdens de heilige maand van de Hajj of bedevaart, Rajab. Zijn manschappen hadden hun hoofd kaalgeschoren, zodat ze pelgrims leken, en benaderden een ongewapende karavaan. Toen ze dicht genoeg waren gekomen, grepen ze hun boog en schoten de argeloze karavaanleider een pijl door de keel. Toen ze met hun buit in Jathrib arriveerden - dat omgedoopt was tot Medina-al-Nabi, het rechtsgebied van de profeet - weigerden de inwoners van die oase in de krijgsbuit te delen, wegens heiligschennis. Daarop kwam er een openbaring van Allah dat de laffe aanval verantwoord was geweest, omdat de inwoners van Mekka de profeet ook vervolgd hadden (er was van vervolging nooit sprake geweest, ze hadden hem uitgelachen). De tegenstrevers uit Medina heetten voortaan de munafikun of huichelaars. Daarop volgden drie strafexpedities vanuit Mekka: te Badr, te Uhud en bij de zogeheten Gracht. Telkens wist Mohammed als triomfator in Medina terug te keren, ook al won hij slechts bij Badr, verloor hij te Uhud - maar Mekka verzilverde zijn winst niet - en werd er bij de Gracht niet echt gevochten. Telkens weer had hij een periode van terreur nodig om zijn gezag in Medina te herstellen. Telkens weer pakte hij de joden aan, omdat ze hem niet als profeet wilden erkennen. De eerste keer pakte hij de joodse Qaynuqah-stam aan, gespecialiseerd in edelsmeedkunst. Hij beroofde haar van al haar bezittingen en stuurde haar de woestijn in. De tweede keer pakte hij de joodse Nadir-stam aan, gespecialiseerd in dadelteelt. Hij liet hun palmbomen omhakken, die vijftien jaar behoeven om vrucht te dragen, en joeg hen naar de nabije oase van Khaybar. De derde keer pakte hij de Qurayzah-stam aan (niet te verwarren met de Quraysh), waarvan hij elk mannelijk lid (700 personen) liet onthoofden en in een zelfgegraven massagraf gooien, terwijl de vrouwen en kinderen als slaven werden verkocht. Daarmee was zijn macht in Medina geconsolideerd, kon hij aan de herovering van Mekka denken, en aan de uitvoering van zijn werkelijk plan: een expeditie naar de christelijke gebieden in het noorden. De twee eerste expedities mislukten. Pas twee jaar na zijn dood begon, na de rimmah of poging van Arabië om zich van zijn volgelingen te bevrijden, onder kalief Abu Bakr de ontstuimige expansie van de verzamelde bedoeïenenstammen. Die zou voortduren tot aan de Himalaya en de Pyreneeën. Eddy Daniels | |
har-el-darb | donderdag 28 juli 2005 @ 13:24 |
-generaliseren- [ Bericht 95% gewijzigd door Nuongirl op 28-07-2005 14:14:33 ] | |
Akkersloot | donderdag 28 juli 2005 @ 13:58 |
quote:Vinken en schildpadden zijn niet zo dom om zich te laten leiden door "profeten". Ik was inderdaad bijna evolutionist af, zucht [ Bericht 10% gewijzigd door Natalie op 28-07-2005 14:17:18 ] | |
har-el-darb | donderdag 28 juli 2005 @ 14:02 |
Waarschijnlijk omdat het zo moeilijk vliegt in een burka ... Voor katten blijft een burka een goed idee.....Geen hond die meer denkt lekker Poesje | |
desiredbard | donderdag 28 juli 2005 @ 20:59 |
hmmmm de censuur hier | |
Lord_Vetinari | donderdag 28 juli 2005 @ 21:00 |
quote: ![]() ![]() | |
desiredbard | donderdag 28 juli 2005 @ 21:20 |
tjemig lang niet gezien.....lang niet over je gelezen ook maar da's OT | |
Godslasteraar | vrijdag 29 juli 2005 @ 21:40 |
Het is toch onthutsend om te zien hoeveel ellende één gangster kan veroorzaken. Noch onthutsender is dat mensen niet in staat zijn om een gangster te herkennen die zich als zodanig openlijk manifesteert. Was het niet Goerring die zei dat hoe groter de leugen deste meer mensen deze leugen geloven. ![]() | |
Overlast | vrijdag 29 juli 2005 @ 21:49 |
quote:Lijkt me wel, want net zoals het natuurlijk is om een god(+bijbehorende profeten) te verzinnen voor het verklaren van het onverklaarbare, is het natuurlijk dat wanneer je meer kan verklaren je niet meer in goden gelooft. Al bewijst Amerika misschien het tegendeel met haar vnl gelovige bevolking. Misschien moet de conclusie zijn dat het geloof iets persoonlijkers wordt wanneer een samenleving meer ontwikkeld wordt. | |
Godslasteraar | vrijdag 29 juli 2005 @ 22:12 |
quote:Ik hoorde Arthur Miller in een interview eens zeggen dat Amerikanen niet zozeer in God geloven als wel in religie zelf. Een grote meerderheid trekt zich er in de praktijk niet zoveel van aan. Al heb ik het idee dat i.v.m. Bush vooral de meer religieuze kiezers het minst kritisch zijn. quote:Ik denk dat naarmate het opleidingsniveau toeneemt, gemiddeld, en mensen een betere algemene ontwikkeling hebben, mensen kritischer worden. Voor moslims lijkt me dat een groot probleem. Christenen zie je in een vergelijkbare situatie alle traditionele christelijke dogma's opzij schuiven als die niet aan de huidige waarden voldoen en zich concentreren op bv. Christus zelf en de positieve uitspraken in zijn naam. Bij Mohammed en Allah wordt dat toch erg moeilijk, zo niet onmogelijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 30 juli 2005 @ 18:37 |
Mohammed is toch alleen maar gezonden om mensen te herinneren en geen druk op te voeren, dus vanwaar alle ophef |