quote:
En dan te bedenken dat wij de geschiedenis in gaan als de Backstreet Boys&Spice Girls generatie
Persoonlijk mag ik hopen van niet. Dus: een kleine poll:
Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig?
Of: Welke platen zijn over 20 jaar ook nog goed?
Ik doe wel ff een voorzetje:
- Nirvana: Nevermind (bijna onbetwist, de meest invloedrijke band van de 90's)
- Beastie Boys: Check your head en Ill Communication
- Soundgarden: Superunknown
- Portishead: Dummy
- Jeff Buckley: Grace
- Pearl Jam: Ten
- Orbital: In Sides
- Underworld: Second Toughest in the Infants
- DJ Shadow: ....Endtroducing
.... zo, da's alvast een begin. Nu jij!
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 03 Juli 2000).]
En ook Prince en Michael Jackson, maar dat zijn vooral 80s toppers.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).]
Goldie - Timeless
Metalheadz - Metalheadz
Primal Scream - Screamadelica (aciiiiid)
Radiohead - OK Computer / The Bends
kan ff nie meer bedenken, brb.
Veel verder kom ik toch niet..
Perfecte crossover tussen eighties/nineties dance, electronica, introvert, extravert, etc. Klinkt nog steeds niet gedateerd en zal dat voorlopig ook niet doen.
Air
Roni Size
Carl Cox
Jeff Mills
Speedy J
Leftfield
Orbital
Josh Wink
Verder vind ik dat van de bands die gitaren gebruiken alleen Primal Screams en Sonic Youth iets hebben toegevoegd aan het bestaande genre.
Wat vinden jullie trouwens van Paul Elstak? je kunt ervan zeggen wat je wilt maar samen met DJ Rob was hij toch de grondlegger van de gabber. Gebruikt DJ Shadow ook geen snoeiharde gabberbeats in zijn (buitengewoon coole) muziek?
maar ook erg goed zijn/waren:
soundgarden
dEUS
rage against the machine
massive attack
portishead
lamb
dj shadow
urban dance squad
aphex twin
deftones
blonde redhead
belle & sebastian
..maar het is natuurlijk maar de vraag wat de muziekpolitie over 20 jaar nog steeds goed vindt.
quote:
op 07-03-2000 om 04:55 PM schreef Zanderrr het volgende:
In het Built to Spill-topic schreef Public Enemy:Persoonlijk mag ik hopen van niet. Dus: een kleine poll:
Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig?
De jaren negentig in Nederland werden gekenmerkt door de wederopkomst van Nederpop. Denk aan De Kast, Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis, Blof, Marco Borsato. Nederlandse muziek was erg in.
En natuurlijk worden deze jaren wereldwijd ook gekenmerkt door de vele jongensgroepen, BSB, Take That, 5ive, N'sync, NKOTB, East17, Boyzone. Of je het leuk vind is iets anders, maar het is toch ook zeker wel een kenmerk van de jaren '90 lijkt mij.
En van die groepen die de rest allemaal noemde zullen er echt wel een aantal blijven "hangen", maar ik denk dat men over 30 jaar toch vooral naar de nineties terugkijkt als "de periode van de boybands"
quote:
op 07-03-2000 om 09:07 PM schreef menjo het volgende:
wat gitaarmuziek betreft waren de meest invloedrijke:maar ook erg goed zijn/waren:
massive attack
portishead
lamb
aphex twin
deftones
blonde redhead
belle & sebastian
Wie????
Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
quote:
op 07-03-2000 om 09:32 PM schreef Fannetje het volgende:
De jaren negentig in Nederland werden gekenmerkt door de wederopkomst van Nederpop. Denk aan De Kast, Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis, Blof, Marco Borsato. Nederlandse muziek was erg in.
Heel goed, Fannie! Dat is absoluut waar. In de tweede helft van de jaren 80 was de Nederlandse popmuziek zo goed als dood. Hoogtepunt in die periode was Benny Neyman met Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Nuff said . Van de 90s bands die jij noemt vind ik vooral Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis en Blof ook heel goed. En niet te vergeten Clouseau. Niet Nederlands, maar wel Nederlandstalig.
quote:
maar ik denk dat men over 30 jaar toch vooral naar de nineties terugkijkt als "de periode van de boybands"
Dat denk ik niet. Dan denk ik toch zeker ook aan de Eurodance in de vorm van 2 Unlimited, Snap (die ik beide dus al noemde) en Technotronic, 2 Brothers On The 4th Floor, Twenty 4 Seven, Culture Beat en Cappella, die hits aan de lopende band scoorden. En wat te denken van gabbermuziek? The Party Animals en Charly Lownoise en Mental Theo drukten nog een stevige stempel op het begin van de 2e helft van de jaren 90. En dan heb ik nog niet eens housemuziek genoemd. Begin jaren 90 errug populair.
quote:
op 07-03-2000 om 09:34 PM schreef Fannetje het volgende:
Wie????Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
Massive Attack, Portishead en Aphex Twin, zekers. Vooral Massive Attack (die ik ook al noemde) die met het MAGISTRALE, altijd kippenvel bezorgende Unfinished Sympathy wat mij betreft onsterfelijk zijn. Portishead heeft met Glory Box en Sour Times ook twee juweeltjes afgeleverd. En Aphex Twin het zeer opmerkelijke Windowlicker.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 09:43 PM schreef Arcee het volgende:
...En dan heb ik nog niet eens housemuziek genoemd. Begin jaren 90 errug populair.
Is er ooit sprake geweest van de 'housemuziek', voordat die term was uitgevonden was ie toch al in tachtigduizend substromingen uiteengevallen zoals de eurohouse die jij noemt? Of bedoel je de muziek ala (het waanzinnig stoere) L.A. Style en de Euromasters.
quote:
op 07-03-2000 om 09:34 PM schreef Fannetje het volgende:
Wie????Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
Misschien heb je gelijk. Aan de andere kant: de geschiedenis van de popmuziek leert ons dat de meest invloedrijke bands niet per sé de meest populaire bands zijn. Het bekendste voorbeeld is wellicht de Velvet Underground (WIE?):
"It's been said that although only a thousand people bought the first Velvet Underground record, every one of them started a band."
En nog meer invloedrijke cds:
- dEUS: Worst Case Scenario
- Pavement: Crooked Rain, Crooked Rain
- Snoop Doggy Dogg: Doggystyle
- Tool: Aenima
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 04 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 10:53 PM schreef WouterB het volgende:
Lais (Belgische folk)
vriend!
* Ulx is erg fan van deze dames.
* Ulx kan je uit bed halen om hem te laten luisteren naar De Wijn, of naar De Wereld Vergaat.
Ook zeer invloedrijk geweest in de nineties...
quote:
op 07-03-2000 om 09:54 PM schreef Trainspotter het volgende:
Is er ooit sprake geweest van de 'housemuziek', voordat die term was uitgevonden was ie toch al in tachtigduizend substromingen uiteengevallen zoals de eurohouse die jij noemt? Of bedoel je de muziek ala (het waanzinnig stoere) L.A. Style en de Euromasters.
Precies, dat laatste dus. Trouwens, ik noemde dat andere Eurodance, niet Eurohouse. Maar inderdaad, L.A. Style enzo. D-Shake (Yaaaah), Speedy J, Jaydee, etc.
Underworld, Orbital, Aphex Twin, Goldie
Verder ben ik het zeer eens met Massive attack, Radiohead en Beck.
Hoewel Lais prachtige muziek maakt denk ik dat hun invloed in de jaren 90 toch vrij beperkt is gebleven, wellicht kunnen zij in de jaren 00 voor een toename van dergelijke muziek zorgen, lijkt me heerlijk.
quote:
op 07-04-2000 om 12:29 AM schreef Djeez het volgende:Rage against the machine
quote:
op 07-04-2000 om 10:53 AM schreef Llewella het volgende:
ooit gehoord van malcolm mclarence??? (ik geloof dat je het zo schrijft)
Ik geloof van niet Volgens mij schrijf je het zo: Malcolm McLaren. Bekend van het nummer "Something's Jumping In Your Shirt". Wat een errug lekkere titel is dat toch..
Mijn Lijstje:
dEUs - Worst Case Scenario / Ideal Crash
Metallica - Master of Puppets
(geen jaren 90, maar de platen die ze daarna hebben uitgebracht zijn echt complete bagger)
Massive Attack - Mezzanine (?)
Portishead - Dummy
Tool - Aenima
Seal - Seal
The pharcyde - Bizarre Ride II
Live - Throwing Copper
Faith no More - King for a day ....
Life of Agony - Ugly
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |