Jazeker, zij het dat die amper verkocht worden, en daarnaast een beetje groot zijn voor in een mk1 golf...quote:
Een goeie Dual-port wastegate regelt dmv de turbo druk de tegendruk. Dit betekend dat de druk niet langzaam afgelaten wordt, integendeel. Wategates die dmv een veer werken komen standaard nog wel voor, die hebben wel het probleem dat wanneer de veer slapper wordt, de druk langzaam aan afgelaten wordt. Mijn auto heeft hier momenteel helaas ook last van. Dit gebeurd wel in de loop van vele jaren, een nieuwe auto heeft hier geen last van.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 13:29 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Op je turbo zit een zgn. wastegate. (Dat is wat anders dan een blow off valve, die zorgt voor het afblazen van druk bij gas los) Die wastegate is een klep die automatisch open gaat als de turbo op druk komt, zodat er weer wat turbodruk weg loopt.
Uiteraard eerst een klein beetje, en hoe meer druk je gaat draaien hoe verder die klep open gaat en hoe meer druk er weg vloeit.
Wat een boostcontroller doet is die klep omzeilen of 'voor de gek houden' (afhankelijk van welk type controller je hebt) zodat de klep langer dicht blijft. Uiteraard heeft dit tot gevolg dat de turbo eerder op druk is omdat er geen druk verloren gaat.
Dat is dus de eerste functie van de controller. Daarnaast kan je de boostcontroller zo instellen dat hij de wastegate zo lang dicht houdt dat er meer druk opgebouwd word dan in de standaard configuratie.
Helemaal gelijk, los luchtfilter doet toch niet veel op zichzelf.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:30 schreef Hitpoint het volgende:
Waarom koop je geen wideband lambda met een stand-alone motormanagement. Daar heb je in mijn ogen veel meer aan. Want elke keer als je weer wat verandert aan je setup moet je je ecu weer chippen anders is je A/F verhouding weer niet goed. En met een stand alone systeem kun je dat zelf doen
Ik heb geen ruk verstand van dit soort zaken.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:30 schreef Hitpoint het volgende:
Waarom koop je geen wideband lambda met een stand-alone motormanagement. Daar heb je in mijn ogen veel meer aan. Want elke keer als je weer wat verandert aan je setup moet je je ecu weer chippen anders is je A/F verhouding weer niet goed. En met een stand alone systeem kun je dat zelf doen
Maar wat ga je nou laten doen dan?quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:46 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ik heb geen ruk verstand van dit soort zaken.
Ik ga na deze aanpassingen ook niets meer veranderen aan de set-up.
Misschien dat ik bij de suub wat verder ga in t tunen, maar dan wil ik me ook eerst eens wat meer inlezen over de hele materie.
Wie: www.dbmengineering.nlquote:Op donderdag 28 juli 2005 12:02 schreef FunnyName het volgende:
Wie, wat waar en hoe(veel kost dah)?
Die heb ik ook gebeld,quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:59 schreef FunnyName het volgende:
Cool, ziet er goed uit. En volgens mij is dat DBM wel een goed bedrijf.
Al hoewel ik denk dat je bij tuningparts goekoper uit was geweest.
Veel plezier ermee
1733?quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:48 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Wie: www.dbmengineering.nl
Wat : chip, airbox, luchtfilter, dumpvalve
Waar, zie wie
Kosten:1.733,00
jawel, maar dit is leukerquote:Op donderdag 28 juli 2005 17:21 schreef Providentia het volgende:
Had je voor die 3000 euro extra, geen snellere standaard auto kunnen kopen dan....
ok:)jaik kijk altijd naar wat het voordeligste is.quote:
Netjes hoor, wat heb je er allemaal aan laten doen?quote:Op zondag 31 juli 2005 14:37 schreef Mad-Matt het volgende:
Ik ben begonnen met een MR2 turbo, start 225pk, nu 290pk
Einddoel is 300pk op de wielen.
Maar 250pk en dan voorwielaandrijving, zal je wel aandelen in de banden hebben
Ik zat ook al vanquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)
goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
Cool manquote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:03 schreef Nerdmans het volgende:
Morgen is de grote dag
Ik ga m nu nog even goed beproeven zodat ik morgen t verschil kan evalueren!
I am excited
Dit klopt niet!!quote:Op je turbo zit een zgn. wastegate. (Dat is wat anders dan een blow off valve, die zorgt voor het afblazen van druk bij gas los) Die wastegate is een klep die automatisch open gaat als de turbo op druk komt, zodat er weer wat turbodruk weg loopt.
Zei ik je tochquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:38 schreef Nerdmans het volgende:
Nou,
ik kan je vertellen dat 200pk op een Ibiza ruim voldoende is!
Ik moet de traction control aanzetten bij acceleratie. Zonder spint hij van 1naar 2 en van 2 naar 3!
Het maffe was dat in eerste instantie ik niet echt onder de indruk was, omdat ze daar een 500pk lexus aan t testen waren. De eigenaar was zo vrij even een (heeeeeel erg snel) rondje met me te rijden. JZ GTE power is most impressive!
Maar vandaag heb ik enkele kilometers gemaakt en ik kreeg af en toe een beetje zo'n tenenkrommend gevoel. Boven de 3200 toeren barst t geweld echt los.
Al met al is die 50 pk extra al een behoorlijke stap.
Ik denk dat ik het hierbij laat, want bij nog meer vermogen wordt ie te ruw voor me.
Al met al een goede investering.
Ik zal een keer een acceleratie filmpje posten van 0-200.
Ik heb geen uitdraai op de rollerbank, dus ik kan geen scan posten. Ze schatten hem daar op een 205-210 pk.
PS. heb een race gedaan tegen een 1998 impreza turbo en het verschil was in t voordeel van de preza, maar minimaal. Ik schat dus een 1-100 tussen de 6,5 en de 7,0 seconden.
Rijd zelf in een Sharan Sportsedition, 1.8T. Standaard 150 pk, dealer-getuned naar 192PK, inclusief uitdraai en behoudt van garantie. Oftewel, 42PK winst op de chip. Met de vermelding erbij dat er bedrijven zijn die hem tot vlak boven de 200 tunen (uiteraard met verlies van garantie).quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:51 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
ok!![]()
35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig
* move to ONZ imo
-edit- het gaat nog steeds om een cupra? soort van snel model toch? en Seat heeft ECHT 40 pk laten liggen met de chip? echt?
hč, hč ... eindelijk verstand in de buis.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:15 schreef TheFrankey het volgende:
de eerste stap is je remsysteem aanpassen pimp
Niet laten ontmoedigenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:38 schreef Nerdmans het volgende:
Nou,
ik kan je vertellen dat 200pk op een Ibiza ruim voldoende is!
Ik moet de traction control aanzetten bij acceleratie. Zonder spint hij van 1naar 2 en van 2 naar 3!
Het maffe was dat in eerste instantie ik niet echt onder de indruk was, omdat ze daar een 500pk lexus aan t testen waren. De eigenaar was zo vrij even een (heeeeeel erg snel) rondje met me te rijden. JZ GTE power is most impressive!
Maar vandaag heb ik enkele kilometers gemaakt en ik kreeg af en toe een beetje zo'n tenenkrommend gevoel. Boven de 3200 toeren barst t geweld echt los.
Al met al is die 50 pk extra al een behoorlijke stap.
Ik denk dat ik het hierbij laat, want bij nog meer vermogen wordt ie te ruw voor me.
Al met al een goede investering.
Ik zal een keer een acceleratie filmpje posten van 0-200.
Ik heb geen uitdraai op de rollerbank, dus ik kan geen scan posten. Ze schatten hem daar op een 205-210 pk.
PS. heb een race gedaan tegen een 1998 impreza turbo en het verschil was in t voordeel van de preza, maar minimaal. Ik schat dus een 1-100 tussen de 6,5 en de 7,0 seconden.
dat was al gecorrigeerd. wel het hele topic lezen he.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 19:24 schreef bonfie het volgende:
[..]
Dit klopt niet!!
De wastegate laat geen druk weglopen, de uitlaatgassen worden alleen omgeleid, zodat er niet meer druk ontstaat, zodat de turbo niet harder gaat draaien.
Er momen nog wat Goodies.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:38 schreef Kolkie het volgende:
![]()
En wat zeggen we dan.
Dat van die Impreza kan best kloppen want jou apparaat weegt lekker weinig (scheelt zo een kg of 200 schat ik). Geniet ervan.
p.s. Nou wij jou zo'n 1400 euro bespaard hebben he, mogen wij die nou hebben. Ik kan namelijk wel wat euro's gebruiken. Of ga je daar nog andere goodies voor kopen (remschijven/blokken/remleidingen/onderstel). En rij je nu nog met de standaard uitlaat of is/was deze nou al open?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |