De meest wijze woorden in dit topic:
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
Ik heb ook sterk het vermoeden dat de injectors en mogelijk ook brandstofpomp van een 1.8 die standaard 156 PK levert, niet genoeg peut aan kunnen voeren om de luchtstroom die benodigd is om de 250 PK te halen van benzine te voorzien. Misschien net wel, maar ik zou persoonlijk m'n injectors niet graag tegen de 100% duty cycle aan willen hebben als ik wat toeren maak
![]()
Dat betekent dus een sterkere brandstofpomp, en grotere injectors. Dikke kans dat je standaard ECU die niet aan kan sturen, dus dat wordt een apart engine management system. Om even te vergelijken: in mijn 2 liter turbo gaan de standaard 440cc injectors mee tot zo'n 260 wiel-PK's. Ik ben benieuwd wat de injectors in jouw 20VT blok kunnen doorvoeren.
Daarnaast wil je het ook nog veilig houden. Bij een turbomotor betekent dat vooral detonation voorkomen. Dus niet proberen het onderste uit de kan te halen door het mengsel te verarmen (naast het verhogen van turbodruk en het scherper afstellen van timing is dit een veelgebruikte methode om vermogen mee te winnen bij chiptuning). Sowieso een flinke intercooler, en je zou nog aan waterinjectie kunnen denken voor extra bescherming bij flinke boost. De afweging is altijd tussen performance, prijs en betrouwbaarheid. Hooguit twee daarvan kunnen gunstig uitvallen; nooit alledrie.
Begin met het openen van de inlaat- en uitlaatlijn. Een luchtfilter alleen zal niet bijster veel uitmaken, maar een compleet open in- en uitlaattraject scheelt zeker. Leuke spaghettispruitstukken die je bij N/A's ziet kun je beter niet gebruiken bij turbo's; de turbo werkt grotendeels op thermische energie, die (gedeeltelijk) verloren gaat bij het gebruiken van langere runners. Hoe dichter de turbo bij je cilinderkop hoe beter.
Nokkenassen verleggen je bruikbare toerengebied naar boven, ten koste van koppel en vermogen onderin en ten gunste van topvermogen. Zou ik niet aan beginnen voordat je zeker weet dat je brandstofsysteem voldoende peut kan leveren bij erg hoge toerentallen. Sowieso kunnen nokkenassen bij turbo's veel minder agressief zijn dan bij N/A's; door de vuldruk zou het mengsel direct door de uitlaatpoort verdwijnen bij evenveel overlap als een high-rev N/A
![]()
Of je moet juist anti-lag willen, maar dat vindt je turbo niet leuk
![]()
En tenslotte wat noidea ook al zei: het beste is om te beginnen met de remmen en het onderstel. Make sure you can stop what you create
[ Bericht 3% gewijzigd door johnwoo op 21-07-2005 23:27:51 ]